eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2013Sygn. akt: KIO 3006/13
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2014-01-20
rok: 2013
sygnatury akt.:

KIO 3006/13


wniesionego w dniu
27 grudnia 2013 r. przez wykonawcę: CA Consulting S.A. Al.
Jerozolimskie 81, 02-001 Warszawa
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
prowadzonym przez zamawiającego:
Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej ul.
Grzybowska 80/82, 00-844 Warszawa
,

przy udziale wykonawcy:

Asseco Poland S.A. ul. Olchowa 14, 35-322 Rzeszów,
zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,


orzeka:
1. Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu:
1.1. dokonanie zmian postanowień ogłoszenia o zamówieniu oraz specyfikacji istotnych
warunków zamówienia w zakresie kryteriów oceny ofert, i wyeliminowanie kryterium
„Jakość wykonania wzorcowego zlecenia - 20%” wraz z jego opisem,
2. Kosztami postępowania obciąża zamawiającego: Krajowy Zarząd Gospodarki
Wodnej ul. Grzybowska 80/82, 00-844 Warszawa
,

2.1. zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
15 000,00 zł (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego
CA Consulting
S.A. Al. Jerozolimskie 81, 02-001 Warszawa
tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od zamawiającego:
Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej ul.
Grzybowska 80/82, 00-844 Warszawa
na rzecz odwołującego: CA Consulting S.A. Al.

Jerozolimskie 81, 02-001 Warszawa kwotę 18 600,00 zł (słownie: osiemnaście tysięcy
sześćset złotych zero groszy)
tytułem zwrotu kosztów poniesionego wpisu od odwołania i
wynagrodzenia pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a ust. 1 i 198b ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Warszawie.

Przewodnicz
ący:

….….……………



Sygn. akt: KIO 3006/13

U z a s a d n i e n i e:

W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzonym w trybie w
przetargu nieograniczonego ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym UE TED 2013/S 244-
424978 w dniu 17 grudnia 2013 r. na usługi doradczo-konsultingowe dla projektu
„Informatyczny System Osłony przed Nadzwyczajnymi Zagrożeniami", w dniu 27 grudnia
2013 r. zostało złożone w formie pisemnej odwołanie przez wykonawcę CA Consulting S.A.
z
siedzibą w Warszawie, w kopi przekazane zamawiającemu w tym samym terminie.

Wniesienie odwołania nastąpiło wobec postanowień ogłoszenia o zamówieniu oraz
specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ), dotyczących opisu sposobu
dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz kryterium oceny ofert
- opublikowanej na stronie internetowej zamawiającego w dniu 17 grudnia 2013 r.

Odwołujący zarzucił zamawiającemu Krajowemu Zarządowi Gospodarki Wodnej w
Warszawie naruszenie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.) zwanej dalej „ustawą Pzp”, poprzez:

1)
opisanie kryterium oceny ofert w postaci „Jakości wykonania wzorcowego
zlecenia” oraz na określeniu jego znaczenia w sposób który:

a)
odnosi się do właściwości podmiotowych wykonawcy (jego wiedzy i
doświadczenia),
b)
umożliwiający zamawiającemu dokonanie oceny subiektywnej i uznaniowej,
co utrudnia uczciwą konkurencję, gdyż nie zapewnia obiektywizmu oceny ofert – co stanowi
naruszenie art. 7 ust. 1 i art. 36 ust. 1 pkt 13 ustawy Pzp w związku z 91 ust. 2 i 3 ustawy
oraz art. 29 ust. 1 ustawy;
2)
opisanie warunków udziału w postępowaniu w sposób nadmierny i
nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia, naruszający uczciwą konkurencję – co
stanowi naruszenie art. 22 ust. 4 ustawy Pzp w związku z art. 7 ust. 1 tej ustawy.
Mając na uwadze podniesione zarzuty, odwołujący wnosił o nakazanie
zamawiającemu:
1.
usunięcia kryterium „Jakość wykonania wzorcowego zlecenia” - 20% oraz jego
opisu z SIWZ oraz z ogłoszenia.
2.
zmiany warunku udziału w postępowaniu w odniesieniu do wiedzy i
doświadczenia - wymogu dotyczącego, co najmniej rocznego okresu świadczenia usługi

doradztwa poprzez nadanie mu brzmienia: „jedną usługę doradczą o wartości minimum
1 000 000,00 PLN brutto i czasie trwania dłuższym niż 6 miesięcy, obejmującą wsparcie w
zakresie organizacji i zarządzania projektem, którego jednym z zadań była budowa systemu
informatycznego, o budżecie projektu powyżej 50 000 000,00 PLN brutto",
3.
zmiany warunku udziału w postępowaniu w odniesieniu do wiedzy i
doświadczenia - wymogu dotyczącego wykazania się przez wykonawców ubiegających się o
zamówienie - jedną usługą doradczą o wartości minimum 500 000,00 PLN brutto i czasie
trwania dłuższym niż 1 rok, obejmującą wsparcie przy projektowaniu, wykonaniu i wdrożeniu
systemu informatycznego wykorzystującego architekturę SOA, przy czym wartość umowy,
której przedmiotem było zaprojektowanie, budowa i wdrożenie systemu informatycznego
(obejmującego usługi i dostawy) nie może być mniejsza niż 10 000 000,00 PLN brutto, (5.1
b) 2 SIWZ); żądanie odwołania w tym zakresie - polegało na nakazaniu zmiany ww. warunku
poprzez nadanie mu brzmienia: „jedną usługę doradczą o wartości minimum 500 000,00
PLN brutto i czasie trwania dłuższym niż 6 miesięcy, obejmującą wsparcie przy
projektowaniu, wykonaniu i wdrożeniu systemu informatycznego wykorzystującego
architekturę SOA, przy czym wartość umowy, której przedmiotem było zaprojektowanie,
budowa i wdrożenie systemu informatycznego (obejmującego usługi i dostawy) nie może być
mniejsza niż 10 000 000,00 PLN brutto".
4.
w odniesieniu do warunku wykazania się oznaczonym doświadczeniem przy
sporządzaniu opinii prawnych - żądanie odwołania polegało na nakazaniu zmiany ww.
warunku poprzez nadanie mu brzmienia: „jedną usługę polegającą na sporządzeniu opinii
prawnych, i udzielaniu porad prawnych, w tym uzgadnianiu pod względem formalno-
prawnym projektu umowy z zakresu IT, której przedmiotem było wdrożenie (z ewentualnym
utrzymaniem) systemu informatycznego o wartości przedmiotu umowy dotyczącej systemu
informatycznego minimum 10 000 000,00 PLN brutto", tj. z wyeliminowaniem elementu, że
dotyczyć to miało systemu rozproszonego,
5.
w odniesieniu do żądania SIWZ - wykazania się przez wykonawców
ubiegających się o zamówienie - jedną usługą polegającą na doradztwie prawnym przy
przygotowywaniu i przeprowadzaniu co najmniej trzech postępowań o udzielenie
zamówienia, odwołujący postulował, aby warunkowi temu nadać następujące brzmienie:
„usługi polegające na doradztwie prawnym przy przygotowywaniu i przeprowadzaniu co
najmniej dwóch postępowań o udzielenie zamówienia publicznego zakończonych zawarciem
umowy, przy czym wartość każdej z tych umów nie może być mniejsza niż 1 000 000,00
PLN brutto".

Nakazanie zamawiającemu modyfikacji treści SIWZ oraz ogłoszenia w sposób
wskazany w treści uzasadnienia niniejszego odwołania, tak aby zmodyfikowane zapisy SIWZ
były zgodne z ustawą Pzp.
W uzasadnieniu zgłoszonych zarzutów i żądań odwołujący powołał się na naruszenie
swego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz podał, że jest potencjalnym wykonawcą
zainteresowanym złożeniem oferty. Opis sposobu dokonywania oceny spełniania warunków
udziału w postępowaniu, w przekonaniu odwołującego, został sporządzony w sposób
naruszający przepisy ustawy Pzp, a w szczególności zasady uczciwej konkurencji, równego
traktowania oraz zasady proporcjonalności warunków udziału w postępowaniu. Uchybienia
powyższe powodują, iż odwołujący nie będzie mógł brać udziału w prowadzonym
postępowaniu. Z powyższego wywodził możliwość doznania szkody majątkowej.
Zarzut I.
Argumentując zarzut dotyczący kryteriów oceny ofert, odwołujący podał, że w
SIWZ (pkt 13 SIWZ) zamawiający opisał kryteria oceny ofert w następujący sposób:
13.1. Zamawiający dokona oceny ofert, które nie zostały odrzucone, na podstawie
następujących kryteriów oceny ofert:
Lp. Nazwa kryterium; Znaczenie kryterium (w %)
1.
Cena brutto - 40%
2.
Ilość roboczogodzin - 40%
3.
Jakość wykonania wzorcowego zlecenia - 20%
13.2. Zamawiający dokona oceny ofert przyznając punkty w ramach kryterium oceny
ofert, przyjmując zasadę, że 1% = 1 punkt.
Odnosząc się do kryterium w postaci „Jakości wykonania wzorcowego zlecenia" w pkt
13.5. SIWZ wskazano:
13. 5. Punkty za kryterium „Jakość wykonania wzorcowego zlecenia" zostaną
przyznane w skali punktowej od 0 do 20 punktów na podstawie sporządzonej przez
Wykonawcę opinii w następującym przedmiocie:
„Przedmiotem zadania jest sporządzenie opinii prawnej dotyczącej możliwości
przekazania przysługujących Beneficjentowi 7 osi POIG autorskich praw majątkowych oraz
licencji, nabytych ze środków przekazanych na podstawie Umowy o dofinansowanie, innym
podmiotom, w tym m.in. jednostkom podległym lub innym jednostkom Skarbu Państwa.”
Opinia będzie stanowiła weryfikację stanu faktycznego, w którym Beneficjent
przekazuje ww. innym podmiotom autorskie prawa majątkowe lub licencje (w tym licencje do
programów komputerowych - w tym rozdzielenie na oprogramowanie m. in. typu OEM, BOX i

oprogramowanie dedykowane), których zakup Beneficjent sfinansował ze środków
przekazanych na podstawie umowy o dofinansowanie.
Przedmiotowy stan faktyczny analizowany będzie w oparciu o coraz częstsze sytuacje
dozwolonego, przy zastrzeżeniu nie powodowania zasadniczej modyfikacji Projektu,
przekazywania przez Beneficjentów 7 Osi POIG, produktów Projektów na rzecz innych
podmiotów".
Przy ocenie będą brane pod uwagę:
A. Jakość tekstów pod względem merytorycznym; B Jakość tekstów pod względem
językowym, w tym:
Zamawiający ustalił następujące podkryteria, sposób oceny oraz liczbę punktów
możliwych do uzyskania w ramach kryterium:
1.
podktryterium – rozumiane, jako: „Logika tekstów, uporządkowanie treści,
przejrzystość komunikowanych treści.” Za tekst logiczny i przejrzysty o uporządkowanej
treści Wykonawca otrzyma 5 punktów. Za każdy błąd logiczny lub przypadek braku
przejrzystości tekstu zostanie odjęty 1 punkt (nie więcej niż 5 punktów, tj. całkowita liczba
punktów możliwych do uzyskania w ramach tego podkryterium nie może być mniejsza od 0).
Poprzez logiczność i przejrzystość tekstu rozumie się czytelne prezentowanie treści,
oparte na związkach przyczynowo-skutkowych. Liczba punktów możliwych do uzyskania - do
5 pkt;
2. podktryterium – rozumiane, jako: „Poprawność merytoryczna i kompletność
tekstu.” Jeżeli wszystkie dane merytoryczne (przywołane przepisy, ich interpretacja itp.)
podane w treści opinii są poprawne, a opinia w sposób kompleksowy prezentuje
przedmiotowe zagadnienie Wykonawca otrzyma 10 punktów. Za każdy błąd merytoryczny
lub uchybienie w kompletności opinii zostanie odjęty 1 punkt (łącznie nie więcej niż 10,
i/całkowita liczba punktów możliwych do uzyskania w ramach tego podkryterium nie może
być mniejsza od 0). Przez poprawność merytoryczną i kompletność tekstów rozumie się
wyczerpujące i zupełne opisanie przedmiotowego zagadnienia, odwołanie się do
obowiązujących w przedmiotowej kwestii przepisów prawnych i innych regulacji (krajowych i
wspólnotowych), poparcie przytoczonych twierdzeń orzecznictwem, poglądami doktryny (np.
komentarze, artykuły naukowe) oraz spójność pomiędzy przedstawieniem stanu prawnego a
wnioskami końcowymi. Liczba punktów możliwych do uzyskania - do 10 pkt;
Razem liczba punktów możliwych do uzyskania w powyższych podktryteriach: do 15
pkt.
W przypisie widnieje uwaga: wykonawca jest zobowiązany do przytaczania
orzecznictwa i poglądów doktryny na następujących zasadach: do danej tezy postawionej w

opinii można przytoczyć maksymalnie 1 orzeczenie/pogląd doktryny odnoszący się do
postawionej tezy w ten sam sposób. Wykonawca w całej opinii może przytoczyć
maksymalnie 4 orzeczenia/poglądy doktryny.
3. podktryterium – rozumiane, jako: „Jakość tekstów pod względem językowym, w tym:
„Język, redakcja tekstów.” Ocenie poddana zostanie poprawność redakcyjna i stylistyczna
tekstów. Zdania muszą być zbudowane zgodnie z zasadami gramatyki polskiej. Tekst musi
być napisany językiem zrozumiałym; z jednoczesnym wykorzystaniem języka prawniczego.
Za tekst w pełni poprawny redakcyjnie i stylistycznie Wykonawca otrzyma 5 punktów. Za
każdy błąd redakcyjny lub stylistyczny zostanie odjęty punkt (nie więcej niż 5 punktów tj.
całkowita Do 5 pkt, liczba punktów możliwych do uzyskania w ramach tego podkryterium nie
może być mniejsza od 0). Liczba punktów możliwych do uzyskania - do 5 pkt.
Dodatkowo, zamawiający określił warunki, że opinia powinna liczyć nie więcej niż 6
stron wydruku komputerowego, czcionka Times New Roman, rozmiar 12, interlinia 1,15,
marginesy ustalone na -2,5 (lewy margines) oraz 16 (prawy margines), - 2,5 (margines
górny), 24 (margines dolny) czcionka o zagęszczeniu 0,00.
Wykonawca, który do oferty nie dołączy wymaganego zlecenia wzorcowego otrzyma 0
pkt w kryterium oceny ofert „Jakość wykonania wzorcowego zlecenia". Brak wzorcowego
zlecenia w ofercie Wykonawcy nie będzie mógł zostać uzupełniony na podstawie przepisu
art. 26 ust. 3 ustawy".
Odwołujący stwierdził, iż kryterium w postaci jw. zostało określone pozostaje
niezgodnie z ustawą Pzp, zarzucając, iż kryterium oceny ofert nazwane jako „Jakość
wykonania wzorcowego zlecenia" jest de facto kryterium dotyczącym właściwości
podmiotowych wykonawcy - co jest zakazane przepisem art. 91 ust. 3 ustawy Pzp. W opinii
odwołującego istota tego kryterium nie polega - jak mylnie wskazuje jego sama nazwa - na
„jakości", ale na tym, iż w jego ramach badane będą w istocie właściwości wykonawcy,
dotyczące jego wiedzy i doświadczenia.
Kryterium powyższe - zgodnie z ww. opisem w SIWZ - odnosi się do sporządzonej
„opinii prawnej". Fakt, iż jest to kryterium o charakterze wiedzy i doświadczenia potwierdza
choćby sama specyfikacja, która w innym miejscu uznaje właśnie sporządzenie „opinii
prawnej" za jeden z warunków udziału w postępowaniu - jako element wymaganej wiedzy i
doświadczenia. Czyni to w pkt 5.1.lit. b) ppkt 4) gdzie wskazano, iż w niniejszym
postępowaniu mogą brać udział wykonawcy, którzy wykażą, iż należycie wykonali „jedną
usługę polegającej na sporządzeniu opinii prawnych.

Już sam fakt tożsamości kryterium oceny ofert w postaci oceny sporządzonej „opinii
prawnej" z jednym z warunków udziału w postępowaniu, polegającym na sporządzeniu
„opinii prawnej" dyskwalifikuje ustalone kryterium, jako niezgodne z art. 91 ust. 3 ustawy Pzp.
Odwołujący podnosił, iż kryteria oceny ofert nie mogą dotyczyć właściwości
podmiotowych wykonawcy - do których niewątpliwie należy m.in. wiedza. Fakt, iż tak jest w
niniejszym przypadku - potwierdza również analiza szczegółowego opisu tego kryterium oraz
wyodrębnionych w jego ramach podkryteriów. Zwracał w tym miejscu uwagę na takie
oceniane elementy, jak: „logikę tekstu", „przejrzystość tekstu" - zdefiniowane jako „czytelne
prezentowanie treści, oparte na związkach przyczynowo-skutkowych", czy zwłaszcza
poprawność merytoryczną opinii, gdzie oceniane będzie to, czy „wszystkie dane
merytoryczne (przywołane przepisy, ich interpretacja itp.) podane w treści opinii są
poprawne, a opinia w sposób kompleksowy prezentuje przedmiotowe zagadnienie".
Powyższe opisy wprost wskazują na ocenę owej „opinii prawnej" pod kątem wiedzy i
doświadczenia wykonawcy. Są to, bowiem cechy pracy (opracowania, opinii) będące
refleksem wiedzy i doświadczenia sporządzającego.
Odwołujący zaznaczał, że jak wskazuje się w opinii prawnej zamieszczone na stronach
Urzędu Zamówień Publicznych i dotyczącej „Kryteriów oceny ofert i warunków udziału w
postępowaniu w kontekście wymagania przez zamawiającego od wykonawców określonego
doświadczenia" - „Z powołanego art. 91 ust. 3 ustawy PZP wynika zakaz stosowania przy
ocenie ofert kryteriów o charakterze podmiotowym. Oznacza to, i
ż właściwości wykonawcy
ubiegaj
ącego się o zamówienie publiczne nie mogą być brane pod uwagę przy ocenie oferty
najkorzystniejszej. Wskaza
ć jednocześnie należy, iż zawarte w art. 91 ust. 3 ustawy PZP
wyliczenie niedopuszczalnych kryteriów ocen ma charakter przykładowy. Oznacza to, i
ż
poza wiarygodno
ścią ekonomiczną, techniczną lub finansową wykonawcy ubiegającego się
o zamówienie, przy wyborze najkorzystniejszej oferty nie mog
ą być brane pod uwagę także
inne kryteria odnosz
ące się do właściwości wykonawcy. Z tych względów należy uznać za
niedopuszczalne w
świetle art. 91 ust. 3 ustawy PZP stosowanie przy wyborze
najkorzystniejszej oferty takich kryteriów oceny ofert jak do
świadczenie wykonawcy, czy też
posiadanie przez wykonawc
ę znajomości określonej branży” (tak też. P. Granecki: Prawo
zamówień publicznych. Komentarz, Warszawa 2007, s. 266).
Tym samym, odwołujący podtrzymał zarzut, iż wskazane kryterium oceny ofert narusza
art. 91 ust. 3 ustawy Pzp, i z tych względów nie jest dopuszczalne jego zastosowanie w toku
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. (...). Wskazując na niedopuszczalność
zastosowania, jako kryteriów oceny ofert (art. 91 ust 2 i 3 ustawy Pzp) takich aspektów jak
doświadczenie wykonawcy, czy też posiadanie przez niego znajomości określonej branży,
zdobytej w trakcie wykonywania podobnych zamówień dla podmiotów działających w

określonej branży, odwołujący zaznaczył, iż mogą one stanowić warunki udziału w
postępowaniu (art. 22 ust. 1 ustawy Pzp).
Odwołujący nadmienił również, iż do niniejszego zamówienia nie ma zastosowania art.
5 ust. 1 ustawy
- gdyż przedmiotem zamówienia nie są wyłącznie usługi prawnicze, lecz
usługi polegające na doradztwie, nie mające charakteru usług niepriorytetowych, zaś usługi
doradztwa prawnego to jedynie część zamówienia - co potwierdza zamieszczony w SIWZ
opis przedmiotu zamówienia za pomocą kodów CPV (pkt. 3.3. SIWZ): 72220000-3 Usługi
doradcze w zakresie systemów i doradztwo techniczne 72224000-1; Usługi doradcze w
zakresie zarządzania projektem; 72224200-3 Usługi w zakresie planowania zapewniania
jakości systemu; 72240000-9 Usługi analizy systemu i programowania 72246000-1; Usługi
doradcze w zakresie systemów 72227000-2; Usługi doradcze w zakresie integracji
oprogramowania 79110000-8; Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji
prawnej 80420000-4; Usługi e-learning.

Po drugie, odwołujący zarzucał jednocześnie, iż zamawiający określając ww. kryterium
polegające na ocenie opinii prawnej - określił je w sposób uniemożliwiający dokonanie oceny
ofert z zachowaniem zasady uczciwej konkurencji, poprzez subiektywne i niezapewniające
obiektywizmu oceny określenie podkryteriów oceny ofert, przez co umożliwiający
zamawiającemu dokonanie oceny dowolnej i uznaniowej.
Odwołujący wskazywał, iż w celu prawidłowego dokonania wyboru oferty
najkorzystniejszej, w myśl art. 36 ust. 1 pkt 13 ustawy Pzp, zamawiający musi przedstawić w
SIWZ informację o sposobie oceny ofert. tzn. opisać sposób mierzenia stopnia spełniania
przez ofertę kryteriów określonych w SIWZ, przy czym opis ten musi mieć na względzie
zasadę równego traktowania wykonawców i zachowania uczciwej konkurencji.
Zdaniem odwołującego, opis sposobu oceny w danym kryterium – nie czyni zadość
przywołanej dyspozycji normy prawnej. Odwołujący przytoczył tezę uchwały Krajowej Izby
Odwoławczej z dnia 21 grudnia 2011 r. sygn. KIO/KD 96/11 - „Wybór kryteriów oceny ofert
nale
ży do zamawiającego. Należy jednak zauważyć, że choć zamawiający może określić
własny katalog kryteriów oceny ofert, to jednak kryteria te nie mog
ą być dowolne i
uznaniowe, ani te
ż dawać zamawiającemu nieograniczonej swobody arbitralnego wyboru
oferty. Ocena ofert musi by
ć dokonana w sposób obiektywny, tak aby zapewnić wybór oferty
zgodnie z zasad
ą równego traktowania wykonawców i z zachowaniem zasady uczciwej
konkurencji. Wskazuj
ąc kryteria oceny ofert inne niż cena, zamawiający powinien dokonać
szczegółowego ich opisu, w razie potrzeb podzieli
ć na dodatkowe podkryteria.
Niewystarczaj
ące jest przy tym wskazanie w istocie jedynie na nazwę danego kryterium wraz
z okre
śleniem jego znaczenia (wagi)".

Ponadto, zamawiający określając w SIWZ kryteria oceny ofert, musi mieć na
względzie fakt, że wykonawcy mają prawo do takiego opisu kryteriów oceny ofert i określania
ich znaczenia, aby mogli sporządzić ofertę w sposób dający im możliwość uznania ich ofert
za najkorzystniejszą. Taki jest też cel postępowania przetargowego - którym jest
zagwarantowanie zamawiającemu - przy zachowaniu warunków uczciwej konkurencji -
właśnie uczciwą konkurencję pomiędzy wykonawcami w świetle decydujących dla oceny
ofert kryteriów. Kryteria nieobiektywne, pozwalające na daleko posunięty subiektywizm i
uznaniowość - takiej oceny ofert nie gwarantują.
Odwołujący ocenił, że:
- w SIWZ brak jest obiektywnego i jednoznacznego, wymaganego ustawą
szczegółowego opisu na jakiej zasadzie przyznawane będą punkty w ramach danego
kryterium/podkryterium. Zamawiający - pomimo pozorów zdefiniowania podkryteriów - w
istocie albo w ogóle ich nie opisał, albo zdefiniował jedne pojęcia poprzez ich synonimy. Jako
przykład odwołujący podał: zdefiniowanie podkryterium „kompletności tekstu" poprzez
„wyczerpujące i zupełne" opisanie zagadnienia - a zatem mamy do czynienia z brakiem
opisu stopnia oceny tego kryterium,
- zdefiniowanie podkryterium „przejrzystości" tekstu jako jego „czytelności", a
podkryterium „logiki tekstu" poprzez jego oparcie na „związkach przyczynowo skutkowych" -
a zatem podobnie - faktycznie nie ma podanego sposobu w jaki zamawiający będzie oceniał
ofertę w tym zakresie.
Poza wszystkim, odwołujący zwracał uwagę na wewnętrzną sprzeczności SIWZ w
opisywanym zakresie, gdyż z jednej strony wymaga się „kompletności" opinii (względem
czego? – co pozostaje niejasne), a z drugiej strony wyznacza limit powoływania się na
poglądy doktryny i orzecznictwa (max 1 orzeczenie).
Zamawiający wskazuje również na „poprawność merytoryczną tekstu" definiując ją,
jako „spójność" pomiędzy przedstawieniem stanu prawnego a wnioskami końcowymi czy
jako „odwołanie się do obowiązujących w przedmiotowej kwestii przepisów prawnych i
innych regulacji".
Odwołujący zarzucał, iż definiowanie i objaśnienia użytych w ramach opisu kryterium
pojęć poprzez ich synonimy - jest opisem, który nic nie wnosi i nie pozwala na ustalenie
obiektywnego, mierzalnego sposobu stopnia spełniania przez ofertę ww. kryterium - co jest
wymagane ustawą.
Powyższe, zdaniem odwołującego czyni ocenę ofert subiektywną i dowolną, a w
konsekwencji wywiera wpływ na cały przebieg postępowania, począwszy od przygotowania
ofert przez wykonawców, poprzez ich ocenę przez zamawiającego, a skończywszy na

weryfikacji przez wykonawców - w ramach przyznanych im ustawą Pzp środków ochrony
prawnej - prawidłowości udzielenia zamówienia przez zamawiającego.
Powyższy opis ww. kryterium w opinii odwołującego, skutkuje jednocześnie:
- uniemożliwieniem wykonawcom przygotowania oferty ze względu na niemożność
stwierdzenia jaki czynnik różnicujący złożone oferty będzie przez zamawiającego brany pod
uwagę dla oceny,
- dowolnością interpretacyjną przyjętych kryteriów oceny ofert przez wykonawców, co
skutkuje złożeniem w postępowaniu ofert nieporównywalnych;
- niemożnością porównania ofert - w ramach ich oceny przez zamawiającego;
- uniemożliwieniem wykonawcom dokonania weryfikacji oceny ofert - z punktu widzenia
stosowania przez zamawiającego zasad udzielania zamówień publicznych (w tym zasady
równego traktowania wykonawców).
Odwołujący zaznaczał, iż taki opis kryterium oceny ofert powoduje, iż wykonawca nie
wie jak sporządzić przedmiotową opinię, by jednocześnie była kompletna (do tego w ramach
wyznaczonego limitu orzeczeń), gdyż nie zna kryterium kompletności, a nie wie w jaki
sposób sporządzenia opinii uzna zamawiający za „czytelny", czy „merytorycznie poprawny"
(czy powołanie przepisów będzie oceniane pod względem ilościowym (regulacji dotyczących
praw autorskich w prawie wspólnotowym i krajowym jest wiele), czy też pod jakimś innym
kątem).
Odwołujący podnosił, iż tworzenie subiektywnych bądź dopuszczających dowolność
oceny kryteriów oceny ofert jest zakazane w świetle „Rekomendacji Ministerstwa Rozwoju
Regionalnego - Kryteria wyboru oferty najkorzystniejszej ekonomicznie - rekomendacje dla
beneficjentów realizujących projekty indywidualne, lipiec 2010" (dalej „Rekomendacje").
Rekomendacje zawierają przykładowe pozacenowe kryteria oceny ofert i wskazują wyraźnie
na obowiązek zamawiającego dokonania szczegółowego i indywidualnego opisu sposobu
oceny oferty dla każdego przyjętego kryterium - w ramach obowiązkowego „opisu kryteriów,
którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem znaczenia
tych kryteriów i sposobu oceny ofert.” (art. 36 ust. 1 pkt 13 ustawy Pzp). Przykłady zawarte w
Rekomendacjach mają charakter uniwersalny, wymagający dostosowania i uzupełnienia
przez konkretnego zamawiającego, z uwzględnieniem specyfiki i uwarunkowań konkretnego
przedmiotu zamówienia. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego nakazuje jednoznacznie
określić zamawiającym, w jaki konkretny sposób będą przyznawane punkty podlegającym
ocenie ofertom: „Dokument zawiera jedynie przykładowe kryteria oceny ofert. Każde
kryterium/podkryterium musi być dokładnie opisane przez zamawiającego, w celu wyraźnego
wskazania, na jakiej zasadzie przyznawane będą punkty w ramach danego

kryterium/podkryterium. Zaproponowane przykłady postanowień specyfikacji istotnych
warunków zamówienia (SIWZ) mają jedynie charakter instrukcyjny i za każdym razem muszą
zostać dostosowane do konkretnego zamówienia" (str. 5). Oprócz powyższego obowiązku
Rekomendacje zawierają wprost zakaz tworzenia kryteriów dowolnych i uznaniowych w
odniesieniu do sposobu opisu kryteriów oceny ofert - co nie zostało dopełnione przez
zamawiającego - jak utrzymywał odwołujący.
1)
kryteria muszą być jasne i nie mogą stwarzać dowolności interpretacyjnej.
Każde kryterium (i opis jego stosowania) musi być sformułowane jednoznacznie i
precyzyjnie, tak żeby każdy przeciętnie profesjonalny oferent, który dołoży należytej
staranności mógł interpretować je w jednakowy sposób (§ 2 ust. 2, str. 7 Rekomendacji);
2)
opis kryteriów (...) nie może jednak przyznawać zamawiającemu
nieograniczonej swobody (arbitralnego) wyboru oferty (§ 2 ust. 4, str. 7 Rekomendacji);
Odwołujący podkreślał, iż niezbędne jest wskazanie, co zamawiający rozumie przez
pojęcia, którymi się posługuje i w oparciu o co będzie poznawał punkty. W przedmiotowym
postępowaniu, zdaniem odwołującego - zamawiający doprowadził do:
- uniemożliwienia wykonawcom przygotowania oferty ze względu na niemożność
stwierdzenia, jaki czynnik różnicujący złożone oferty będzie przez zamawiającego brany pod
uwagę dla oceny,
- dowolności interpretacyjnej przyjętych kryteriów oceny ofert przez wykonawców, co
skutkuje złożeniem w postępowaniu ofert nieporównywalnych,
- niemożności porównania ofert - w ramach ich oceny przez Komisje Przetargową,
- uniemożliwienia wykonawcom dokonania weryfikacji oceny ofert z punktu widzenia
stosowania przez zamawiającego zasad udzielania zamówień publicznych (w tym zasady
równego traktowania wykonawców).
Odwołujący wywodził, że ratio legis unormowań ustawy Pzp należy odczytywać wświetle zasady art. 7 tej ustawy, który sprowadza się do obowiązku zamawiającego takiego
opisu kryteriów oceny ofert, w tym sposobu oceny ofert, który zapewni obiektywną ocenę
oraz porównywalność złożonych ofert, dając tym samym wykonawcom możliwość weryfikacji
prawidłowości dokonanej oceny i wyboru oferty najkorzystniejszej. Na potwierdzenie
powyższego przywołał dalsze orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej, w przykładowych
wyrokach:
- „Kryteria oceny ofert powinny być wyraźnie określone w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia w sposób umo
żliwiający późniejszą weryfikację prawidłowości oceny
ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty" (wyroku S
ądu Okręgowego w Warszawie z dnia 18
marca 2004 r., sygn. akt V Ca 264/04);


- „Izba nie kwestionuje prawa Zamawiającego do ustalenia takich kryteriów oceny ofert,
które s
ą niezbędne do dokonania wyboru oferty w największym stopniu spełniającej jego
oczekiwania. Takie uprawnienie Zamawiaj
ącego wynika z art. 91 ust. 2 ustawy Pzp, który -
nie okre
ślając zamkniętego katalogu kryteriów, jakimi można się kierować przy wyborze
oferty - zezwala na ich dowolne ustalenie, pod warunkiem,
że dotyczyć będą przedmiotu
zamówienia oraz z ograniczeniem dotycz
ącym kryteriów podmiotowych (art. 92 ust. 3 ustawy
Pzp). Jednak
że w kontekście zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców swoboda ustalania kryteriów oceny ofert doznaje dalszych ogranicze
ń. Zasada
powy
ższa wyraża się bowiem m.in. w obowiązku jednakowego traktowania wszystkich
wykonawców (a wi
ęc również oceny ich ofert wg tych samych zasad) oraz prowadzenia
post
ępowania w sposób pozwalający na zweryfikowanie prawidłowości postępowania
zamawiaj
ącego, w tym w zakresie oceny ofert. Ocena ofert w zgodzie z zasadą uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców mo
że być dokonana tylko przy użyciu jasno
opisanych, mierzalnych kryteriów oraz dokładnie okre
ślonego sposobu ich stosowania,
ograniczaj
ącego do minimum wpływ subiektywnych odczuć i preferencji osób dokonujących
oceny; a informacje o sposobie oceny musz
ą być podane do wiadomości wykonawców.
Ponadto, szczególnej precyzji wymagaj
ą kryteria trudno mierzalne, stwarzające ryzyko
dowolno
ści oceny, takie jak estetyka, jakość, funkcjonalność, itp. Jeśli Zamawiający
decyduje si
ę na ich stosowanie, ma obowiązek wskazać w SIWZ szczegółowy opis sposobu
ich zastosowania, tj. poda
ć, co będzie brał pod uwagę przy ocenie ofert i jak będzie
dokonywał punktacji” -
wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 15 lipca 2010 roku (KIO/UZP
1327/10);
- „Krajowa Izba Odwoławcza zwraca uwagę, że kryteria oceny ofert powinny być tak
skonstruowane,
żeby subiektywne odczucia i preferencje oceniającego pozostawały bez
wpływu na ocen
ę. W przedmiotowym postępowaniu Zamawiający tego nie zapewnił.
Zamawiaj
ący, co prawda określił podkryteria, w ramach spornego kryterium oceny ofert, a
wi
ęc wskazał, które elementy w zakresie technologii i środków będzie oceniał, jednakże
sposób opisania tych podkryteriów uniemo
żliwia dokonanie obiektywnej oceny. Zamawiający
okre
ślając katalog podkryteriów, które składają się na kryterium oceny zaproponowanej
technologii i
środków, nie opisał sposobu oceny przedmiotowych podkryteriów w sposób
wła
ściwy. Brak bowiem wskazania podstawy, od której uzależniona jest ocena, nie określono
jakie parametry, cechy, ilo
ści zapewnią uzyskanie maksymalnej liczby punktów oraz jak
odchylenia w tym zakresie wpłyn
ą na ocenę (punktację). Wykonawca nie ma nawet wiedzy,
bowiem sam Zamawiaj
ący tego nie rozstrzygnął, jak ewentualne odchylenia wpływać będą
na ocen
ę, a w konsekwencji na ilość przyznanych punktów. Tak skonstruowany opis oceny
spornego kryterium nie zapewnia wyboru najkorzystniejszej oferty w sposób nie budz
ący

wątpliwości, co narusza zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Wykonawcy ubiegaj
ący sie o udzielenie zamówienia pozostają w niepewności jak oceniane
b
ędą oferty, przez co nie jest możliwe ich przygotowanie w taki sposób, aby w maksymalnym
stopniu odpowiadały potrzebom Zamawiaj
ącego" - wyrok Krajowej Izby odwoławczej z dnia 4
lipca 2008 roku, KIO/UZP 619 /08.

W wyroku z dnia 14 sierpnia 2013 r. (sygn. akt KIO 1819/13, KIO 1935/13, KIO
1839/13), Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła m.in., iż:
- „obowiązek zamawiającego przygotowania i przeprowadzenia postępowania z
nale
żytą starannością oznacza m.in. takie kształtowanie procesu szeroko pojętego
udzielania zamówienia publicznego, aby było ono konkurencyjne w mo
żliwie największym
stopniu."

- „ocena ofert w zgodzie z zasadą uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców mo
że być dokonana tylko przy użyciu jasno opisanych, mierzalnych kryteriów
oraz dokładnie okre
ślonego sposobu ich stosowania. Opis kryteriów oceny ofert oraz opis
sposobu oceny ofert, zgodnie z zasad
ą określoną w art. 7 ust. 1 Pzp musi zapewniać
obiektywn
ą ocenę oraz porównywalność złożonych ofert, dając tym samym wykonawcom
mo
żliwość weryfikacji prawidłowości dokonanej oceny i wyboru oferty najkorzystniejszej."
- „poza cenowe kryteria oceny ofert wymagaj
ą szczegółowego opisu sposobu oceny
ofert z uwzgl
ędnieniem specyfiki i uwarunkowań konkretnego przedmiotu zamówienia, tak
aby nie pozwalałby na dowolno
ść interpretacyjną."
- „zamawiaj
ący posłużył się sformułowaniami ogólnymi takimi jak: „pełna zgodność",
pełna
integracja/interoperacyjno
ść",
„oprogramowanie
inne…,
współpracuj
ące…"
„oprogramowanie inne, nie współpracuj
ące..." „rozwiązanie inne..., o ile... będzie umożliwiało
pełn
ą integrację aplikacyjną ze środowiskiem zamawiającego". Powyższe pojęcia są
poj
ęciami nieostrymi i jako takie nie zapewniają obiektywnej oceny ofert; a także nie
umo
żliwiają wykonawcom przygotowania oferty w sposób, który zapewni uzyskanie
konkretnej liczby punktów w danym kryterium"

Mając na względzie powyższe, tj. zarzucane:
1) naruszenie przez ww. kryterium art. 91 ust 3 ustawy Pzp (dotyczy cech podmiotowych
wykonawcy) oraz 91 ust 2 ustawy Pzp,
2) jego skrajny i właściwie niemożliwy do sanowania subiektywizm i dowolność oceny,
3) fakt, iż zamawiający postawił warunki podmiotowe dotyczące wiedzy i doświadczenia w
zakresie sporządzania opinii prawnych,
- odwołujący podtrzymał żądanie nakazania usunięcia ww. kryterium oraz jego opisu z SIWZ
oraz z ogłoszenia.

Zarzut II. Odwołujący sformułował ponadto zarzuty dotyczące ustalonych warunków
udziału w postępowaniu.
Zamawiający określił w SIWZ następujące warunki udziału w postępowaniu:
Zarzut II.1. Wykonawcy wykażą, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem
terminu składania ofert a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy niż trzy lata, to w
tym okresie wykonali (a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych wykonują) z
należytą starannością następujące usługi:
1)
jedną usługę doradczą o wartości minimum 1 000 000,00 PLN brutto i czasie
trwania dłuższym niż 1 rok, obejmującą wsparcie w zakresie organizacji i zarządzania
projektem, którego jednym z zadań była budowa systemu informatycznego, o budżecie
projektu powyżej 50 000 000,00 PLN brutto (5.1 b) 1 SIWZ).
Odwołujący stwierdził, iż wymóg warunku dotyczący, co najmniej rocznego okresuświadczenia usługi doradztwa nie ma uzasadnienia i jest nadmiarowy. Nie zachodzi żadna
różnica merytoryczna pomiędzy świadczeniem takiej samej usługi przez 14, 12, 8 czy 6
miesięcy. Czas okres jej trwania nie ma, bowiem znaczenia przy zachowaniu tych samych
wartości jak wskazane w warunku. Powyższy wymóg, zdaniem odwołującego niesłusznie
ogranicza konkurencję.Żądanie odwołania w tym zakresie sprowadzało się do: nakazania zamawiającemu
dokonania zmiany ww. warunku poprzez nadanie mu brzmienia: „jedną usługę doradczą o
wartości minimum 1 000 000,00 PLN brutto i czasie trwania dłuższym niż 6 miesięcy,
obejmującą wsparcie w zakresie organizacji i zarządzania projektem, którego jednym z
zadań była budowa systemu informatycznego, o budżecie projektu powyżej 50 000 000,00
PLN brutto",
Zarzut II.2. W odniesieniu do żądania SIWZ - wykazania się przez wykonawców
ubiegających się o zamówienie - jedną usługą doradczą o wartości minimum 500 000,00
PLN brutto i czasie trwania dłuższym niż 1 rok, obejmującą wsparcie przy projektowaniu,
wykonaniu i wdrożeniu systemu informatycznego wykorzystującego architekturę SOA, przy
czym wartość umowy, której przedmiotem było zaprojektowanie, budowa i wdrożenie
systemu informatycznego (obejmującego usługi i dostawy) nie może być mniejsza niż 10 000
000,00 PLN brutto, (5.1 b) 2 SIWZ) - odwołujący zarzucał, iż wymóg tegoż warunku
dotyczący co najmniej rocznego okresu świadczenia usługi doradztwa - nie ma uzasadnienia
i jest nadmiarowy. Nie zachodzi żadna różnica merytoryczna pomiędzy świadczeniem takiej
samej usługi przez 14, 12, 8 czy 6 miesięcy. Czas okres jej trwania nie ma, bowiem
znaczenia przy zachowaniu tych samych wartości jak wskazane w warunku. Powyższy
wymóg niesłusznie ogranicza konkurencję.
Żądanie odwołania w tym zakresie - polegało na nakazaniu zmiany ww. warunku
poprzez nadanie mu brzmienia: „jedną usługę doradczą o wartości minimum 500 000,00
PLN brutto i czasie trwania dłuższym niż 6 miesięcy, obejmującą wsparcie przy
projektowaniu, wykonaniu i wdrożeniu systemu informatycznego wykorzystującego
architekturę SOA, przy czym wartość umowy, której przedmiotem było zaprojektowanie,
budowa i wdrożenie systemu informatycznego (obejmującego usługi i dostawy) nie może być
mniejsza niż 10 000 000,00 PLN brutto".
Zarzut II.3. W odniesieniu do żądania SIWZ - wykazania się przez wykonawców
ubiegających się o zamówienie - jedną usługą polegającą na sporządzeniu opinii prawnych, i
udzielaniu porad prawnych, w tym uzgadnianiu pod względem formalno-prawnym projektu
umowy z zakresu IT, której przedmiotem było wdrożenie (z ewentualnym utrzymaniem)
systemu informatycznego funkcjonującego w środowisku rozproszonych lokalizacji o
wartości przedmiotu umowy dotyczącej systemu informatycznego minimum 10 000 000,00
PLN brutto, (5.1 b) 4 SIWZ) -odwołujący zarzucał, iż wprowadzenie ww. wymogu, by opinia
dotyczyła systemu funkcjonującego akurat w środowiskach rozproszonych jest nadmiarowe i
zbędne. Przecież z punktu widzenia umiejętności prawnych fakt, czy opinia prawna dotyczy
stanu faktycznego polegającego na systemie „rozproszonym" bądź nie - jest bez znaczenia.
Taki wymóg w sposób nieuzasadniony zawęża i ogranicza konkurencję.Żądanie odwołania polegało na nakazaniu zmiany ww. warunku poprzez nadanie mu
brzmienia: „jedną usługę polegającą na sporządzeniu opinii prawnych, i udzielaniu porad
prawnych, w tym uzgadnianiu pod względem formalno-prawnym projektu umowy z zakresu
IT, której przedmiotem było wdrożenie (z ewentualnym utrzymaniem) systemu
informatycznego o wartości przedmiotu umowy dotyczącej systemu informatycznego
minimum 10 000 000,00 PLN brutto",
Zarzut II.4. W odniesieniu do żądania SIWZ - wykazania się przez wykonawców
ubiegających się o zamówienie - jedną usługą polegającą na doradztwie prawnym przy
przygotowywaniu i przeprowadzaniu co najmniej trzech postępowań o udzielenie
zamówienia publicznego zakończonych zawarciem umowy, przy czym wartość każdej z tych
umów nie może być mniejsza niż 1 000 000,00 PLN brutto (5.1 b) 6 SIWZ) - odwołujący
zarzucał, iż wprowadzenie do ww. warunku wymogu by owa usługa dotyczyła aż trzech
postępowań jest nadmiarowe i zbędne. Wystarczające jest w świetle opisu przedmiotu
zamówienia wymaganie by wykazano się doświadczeniem w przeprowadzeniu dwóch
postępowań - co gwarantuje również powtarzalność tego doświadczenia. Warunek w
obecnym brzmieniu w sposób nieuzasadniony zawęża i ogranicza konkurencję.
Żądanie odwołania, to nakazanie zmiany ww. warunku poprzez nadanie mu brzmienia:
usługi polegające na doradztwie prawnym przy przygotowywaniu i przeprowadzaniu co
najmniej dwóch postępowań o udzielenie zamówienia publicznego zakończonych zawarciem
umowy, przy czym wartość każdej z tych umów nie może być mniejsza niż 1 000 000,00
PLN brutto".
Na wezwanie zamawiającego z dnia 30 grudnia 2013 r. pisemne przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, w kopii przesłane stronom, złożył w
dniu 2 stycznia 20014 r. wykonawca Asseco Poland S.A. z siedzibą w Rzeszowie, który
uznał, iż kwestionowane przez odwołującego postanowienia SIWZ oraz ogłoszenia pozostają
w zgodności z przepisami ustawy Pzp (dot. opisania warunków udziału w postępowaniu i
kryteriów oceny ofert), gwarantujących dopuszczenie do udziału w przetargu jedynie
podmiotów, które posiadają doświadczenie i wiedzę niezbędną do zrealizowania
zamówienia.
Izba postanowiła dopuścić wykonawcę Asseco Poland S.A. z siedzibą w Rzeszowie
do udziału w postępowaniu odwoławczym.
Zamawiający wnosił o oddalenie odwołania, argumentację przedstawił w udzielonej
odpowiedzi z dnia 20 stycznia 2014 r. w której utrzymywał, że kwestionowane kryterium
oceny ofert zostało ustalone w zgodności z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych.
Powołał się również na dokonaną modyfikację postanowień ogłoszenia o zamówieniu oraz
SIWZ - w zakresie opisu warunków udziału w postępowaniu oraz sposobu oceny ich
spełnienia.
W odniesieniu do kwestionowanego w odwołaniu kryterium „Jakość wykonania
wzorcowego zlecenia", zamawiający podał: „Należy zauważyć, iż Zamawiający jest
uprawniony do prowadzenia post
ępowania, w tym do określenia kryteriów oceny ofert, w
sposób, który doprowadzi do uzyskania przez Zamawiaj
ącego produktu, który będzie
najbardziej u
żyteczny z punktu widzenia zobiektywizowanych potrzeb Zamawiającego.
Konfiguracja kryteriów oceny ofert jest ustalana przez Zamawiaj
ącego i powinna pozostawać
w zwi
ązku z ekonomicznym interesem Zamawiającego, a nie Wykonawcy (tak np. KIO
1314/13). Powy
ższemu w przedmiotowym Postępowaniu służy wprowadzenie kryterium
„Jako
ści wykonania wzorcowego zlecenia". Wzorcowe zlecenie polega na sporządzeniu
opinii, której zakres został w sposób jednoznaczny, wyczerpuj
ący, a także związany z
przedmiotem zamówienia okre
ślony w siwz. Wbrew twierdzeniom Odwołującego, kryterium
to nie dotyczy wła
ściwości podmiotowych Wykonawcy, tj. wiedzy i doświadczenia.
Wprowadzone przez Zamawiaj
ącego kryterium jest kryterium o charakterze jakościowym. Na
powy
ższe wskazuje w pierwszej kolejności literalne brzmienie treści siwz, a konkretnie

nazwa nadana kryterium, a mianowicie: „Jakość wykonania wzorcowego zlecenia".
Jako
ściowy charakter przedmiotowego kryterium podkreślają także, wyodrębnione w jego
ramach, podkryteria. W tym miejscu warto zatrzyma
ć się nad znaczeniem pojęcia jakość.
Jako
ść to właściwość, rodzaj, gatunek, wartość cech stanowiących o tym, że dany przedmiot
jest tym przedmiotem, a nie innym". W ramach kwestionowanego przez Odwołuj
ącego
kryterium ocenie b
ędzie podlegała jakość, a więc konkretne cechy, właściwości wykonanego
przez Wykonawców zadania, takie jak logika, przejrzysto
ść, poprawność merytoryczna,
kompletno
ść czy też język tekstu, a nie wiedza i doświadczenie Wykonawców, Innymi słowy,
Zamawiaj
ącego interesuje jak najwyższy poziom opinii, a nie wiedza i doświadczenie
Wykonawcy realizuj
ącego wzorcowe zadanie. Twierdzenia Odwołującego, odnoszące się do
tego, i
ż podkryteria wyodrębnione w ramach „Jakości wykonania wzorcowego zadania"
sprowadzaj
ą się w istocie do oceny wiedzy i doświadczenia Wykonawcy, nie znajdują żadnego uzasadnienia. Należy bowiem zauważyć, iż wiedza i doświadczenie stanowią
kategori
ę należącą do przeszłości - oceniając wiedzę i doświadczenie, bierzemy pod uwagę
to, co ju
ż zaistniało w przeszłości i zostało zakończone bądź rozpoczęte w przeszłości nadal
trwa. Tymczasem w niniejszej sprawie przedmiotem oceny jest wykonanie wzorcowego
zlecenia, które ma dopiero nast
ąpić, konkretnie na potrzeby niniejszego Postępowania.
Wykonane zadanie nie musi stanowi
ć refleksu wiedzy i doświadczenia Wykonawcy. Jak już
wskazano, w ramach przedmiotowego kryterium Zamawiaj
ącego interesują konkretne cechy
zadania, a nie wiedza i do
świadczenie Wykonawcy. Punkty będą bowiem przyznawane za
okre
ślone właściwości zadania - bez znaczenia dla oceny oferty w przedmiotowym zakresie
pozostaje dotychczasowa wiedza i do
świadczenie Wykonawcy. Zamawiający w ramach
przedmiotowego kryterium nie premiuje Wykonawców, którzy legitymuj
ą się określoną
wiedz
ą i doświadczeniem. Wiedza i doświadczenia podlegają ocenie w ramach warunków
udziału w post
ępowaniu. Zamawiający, dokonując badania i oceny ofert, będzie przyznawał
punkty za okre
ślone elementy składające się na jakość. Elementami tymi nie jest np. liczba
lat
świadczenia usług doradztwa w zakresie autorskich praw majątkowych i licencji czy też
ilo
ść sporządzonych dotychczas opinii w tym zakresie. Tego, że kwestionowane kryterium
odnosi si
ę do właściwości podmiotowych Wykonawców nie potwierdza także odwołanie się
do opinii prawnej w warunkach udziału w post
ępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia.
Przy ocenie spełniania warunków udziału w post
ępowaniu znaczenie ma sam fakt
sporz
ądzenia opinii w przeszłości. Tymczasem, przy „Jakości wykonania wzorcowego
zlecenia" istotne s
ą walory zlecenia, które dopiero będzie zrealizowane na potrzeby
Post
ępowania, poziom, jaki zadanie to reprezentuje. Przyjmując tok rozumowania
Odwołuj
ącego, należałoby w ogóle odrzucić możliwość formułowania kryteriów
jako
ściowych. Bowiem, zgodnie ze stanowiskiem Odwołującego, jakiekolwiek kryterium
jako
ściowe sprowadzałoby się w istocie do oceny wiedzy i doświadczenia Wykonawcy, gdyż

- zgodnie z twierdzeniami spółki CA Consulting - jakość stanowi refleksję wiedzy i
do
świadczenia. Spółka CA Consulting podniosła w odwołaniu także, iż kryterium „Jakość
wykonania wzorcowego zlecenia" sformułowane zostało w sposób rzekomo subiektywny i
prowadzi do dowolnej i uznaniowej oceny ofert. Z powy
ższym twierdzeniem nie sposób się
zgodzi
ć. Zamawiający opisał kryteria oceny ofert w sposób jasny, wyraźny i dokładny.
Ponadto, kryteria przewidziane przez Zamawiaj
ącego są kryteriami w pełni mierzalnymi,
niepozostaj
ącymi w sprzeczności z zasadą uczciwej konkurencji i równego traktowania
Wykonawców. (…) Natomiast w niniejszej sprawie Zamawiaj
ący dokonał szczegółowego i
wyczerpuj
ącego opisu kryterium „Jakość wykonania wzorcowego zlecenia", wyodrębniając
okre
ślone podkryteria i precyzyjnie wskazując, co będzie oceniane w ramach każdego
podkryterium. Zatem zacytowana przez Odwołuj
ącego uchwała odnosi się do stanu
faktycznego nieprzystaj
ącego do okoliczności mniejszej sprawy. (…) Odwołujący zarzucił
Zamawiaj
ącemu, że ten dokonał pozornego zdefiniowania podkryteriów, w tym definiując
okre
ślone pojęcia przez synonimy. W tym zakresie należy wskazać, iż Zamawiający określił
kryteria w sposób jasny i wyra
źny. Kryterium „Jakość wykonania wzorcowego zlecenia"
zostało podzielone na okre
ślone podkryteria. Każde podkryterium zostało zdefiniowane. Dla
przykładu mo
żna wskazać, iż - zgodnie z siwz -logiczność i przejrzystość należy rozumieć
jako czytelne prezentowanie tre
ści, oparte na związkach przyczynowo-skutkowych.
Logiczno
ść i przejrzystość wykonanego zadania sprowadza się zatem do czytelności
rozumianej jako prezentowanie tre
ści w oparciu o związki przyczynowo- skutkowe.
Kluczowym dla tego podkryterium jest zatem poj
ęcie związku przyczynowo-skutkowego
Nale
ży zauważyć, iż sformułowanie związki przyczynowo-skutkowe nie jest pojęciem
niejednoznacznym czy te
ż mogącym budzić wątpliwości interpretacyjnie po stronie
Wykonawcy. Cho
ć pojęcie to nie wymaga jakiegokolwiek doprecyzowania, to należy
zauwa
żyć, iż sprowadza się ono do takiego układu opinii, w którym z danego twierdzenia
b
ędą wyprowadzane konkretne wnioski. Nie tylko profesjonalny Wykonawca, ale de facto
ka
żda osoba powinna być w stanie określić, co należy rozumieć pod pojęciem związków
przyczynowo-skutkowych, a tym samym, co nale
ży rozumieć pod podkryterium w postaci
Logika tekstów, uporz
ądkowanie treści, przejrzystość komunikowanych treści. Z kolei
poprawno
ść merytoryczna i kompletność została zdefiniowana jako wyczerpujące i zupełne
opisanie przedmiotowego zagadnienia, w tym odwołanie si
ę do obowiązującej w
przedmiotowej kwestii przepisów prawnych i innych regulacji (krajowych i zagranicznych),
poparcie przytoczonych twierdze
ń orzecznictwem, poglądami doktryny oraz spójność
pomi
ędzy przedstawieniem stanu prawnego a wnioskami końcowymi. Sformułowanie
wyczerpuj
ące i zupełne opisanie przedmiotowego zagadnienia nie jest pojęciem nieostrym i
niejednoznacznym. Okre
ślenie, co należy pod nim rozumieć w kontekście przedmiotowego
wzorcowego zadania, nie powinno budzi
ć wątpliwości po stronie Wykonawców, tym bardziej,

iż Zamawiający nie poprzestał jedynie na odwołaniu się do kwestionowanych przez
Zamawiaj
ącego pojęć, ale wskazał na potrzebę odwołania się do obowiązujących regulacji
dotycz
ących przekazania autorskich praw majątkowych i licencji, co stanowi kluczowe
wytyczne w zakresie rozumienia wyczerpuj
ącego i zupełnego charakteru opinii. Dodatkowo,
warto nadmieni
ć, iż profesjonalny Wykonawca nie powinien mieć trudności z identyfikacją
przepisów reguluj
ących kwestię przeniesienia autorskich praw majątkowych oraz licencji.
Wzorcowe zlecenie nie dotyczy jakichkolwiek regulacji. Katalog tych regulacji jest w pełni
dookre
ślony, gdyż wyznacza go przedmiot wzorcowego zlecenia, a mianowicie przeniesienie
autorskich praw maj
ątkowych. Kwestia popierania twierdzeń orzecznictwem i poglądami
doktryny podlega dodatkowym wymogom. Zgodnie z siwz do danej tezy postawionej w opinii
mo
żna przytoczyć maksymalnie 1 orzeczenie/pogląd doktryny odnoszący się do postawionej
tezy w ten sam sposób. Ponadto Wykonawca w całej opinii mo
że przytoczyć maksymalnie 4
orzeczenia/pogl
ądy doktryny. Wymóg zachowania spójności pomiędzy przedstawieniem
stanu prawnego a wnioskami ko
ńcowymi również jest warunkiem jednoznacznym i
precyzyjnym. W przedmiotowym sformułowaniu nie ma nic, co mogłoby budzi
ć jakiekolwiek
w
ątpliwości interpretacyjne. Ocenie będzie podlegała także jakość tekstów pod względem
j
ęzykowym, rozumiana jako poprawność redakcyjna i stylistyczna tekstów oraz
konstruowanie zda
ń zgodnie z zasadami gramatyki języka polskiego. Dodatkowo,
wprowadzono jasne zasady dotycz
ące objętości wzorcowego zadania. Nie ulega zatem
w
ątpliwości, iż kryteria oceny ofert opisano w sposób jednoznaczny i precyzyjny. W tym
miejscu nale
ży zwrócić uwagę również na to, iż każde ze słów, którymi posłużył się
Zamawiaj
ący przy opisie podkryteriów, ma swoje znaczenie, nadane mu na gruncie języka
polskiego, a przez to, interpretuj
ąc treści kwestionowanego kryterium, nie sposób
abstrahowa
ć od tego znaczenia. Tymczasem, Odwołujący zdaje się dążyć do tego, aby
ka
żde z pojęć było definiowane na gruncie siwz. W ocenie Zamawiającego jest to podejście
nie do przyj
ęcia. Prowadziłoby to bowiem do swojego rodzaju „błędnego koła". Definiując
poj
ęcie X za pomocą terminu Y, należałoby jednocześnie definiować pojęcie Y. Pojęcie Y
zdefiniowane przy uj
ęciu terminu Z wymagałoby z kolei definicji i pojęcia Z i tak za każdym
razem. Zamawiaj
ący podkreśla, iż kryteria oceny ofert zdefiniowano w sposób jasny i
precyzyjny, a tre
ści składającej się na podkryteria nie sposób interpretować w oderwaniu od
j
ęzykowego znaczenia użytych terminów. Pojęcia użyte przy opisie kryteriów oceny ofert są
poj
ęciami o sprecyzowanym zakresie znaczeniowym, które nie powinny budzić wątpliwości,
a w konsekwencji nie jest wymagane ich definiowanie na gruncie siwz. Zdziwienie
Zamawiaj
ącego wzbudziło to, iż Wykonawca ma trudności ze zrozumieniem sformułowania,
i
ż treści mają być prezentowane czytelnie i w oparciu o związki przyczynowo -skutkowe.
Odwołuj
ący zdaje się oczekiwać, iż Zamawiający, przy opisie kryteriów oceny ofert, powinien
wskaza
ć Wykonawcom konkretny schemat wykonania wzorcowego zadania, konkretne

przepisy, do których należy się odnieść, co w niniejszej sprawie jest niemożliwe. Powyższe
kłóciłoby si
ę bowiem z istotą kryterium „Jakość wykonania wzorcowego zlecenia". Kryterium
„Jako
ści wykonania wzorcowego zlecenia" ze swej istoty musi wiązać się z określoną
swobod
ą po stronie Wykonawców, co z kolei umożliwia im przygotowanie i złożenie
konkurencyjnych ofert w Post
ępowaniu. Wykonawca w ramach tego kryterium musi bowiem
wykona
ć zadanie autorskie. Zadaniem Wykonawcy jest właśnie dobór przepisów i treści,
które b
ędą się składały na merytoryczność, kompletność i poprawność językową, rozumianą
zgodnie z opisem Zamawiaj
ącego. Zamawiający nie może bardziej uszczegółowić
przedmiotowego podkryterium, gdy
ż wiązałoby się to ze wskazaniem konkretnych treści,
które powinny by
ć w zadaniu poruszone - a ich dobór należy właśnie do Wykonawcy.
Odwołuj
ący podnosi, iż kompletność kłóci się z wyznaczeniem limitu orzeczeń. Zamawiający
wskazuje na bezzasadno
ść przedmiotowego twierdzenia. Ograniczenie limitu orzeczeń ma
bowiem istotne znaczenie z punktu widzenia zobiektywizowanych potrzeb Zamawiaj
ącego.
Nale
ży bowiem zwrócić uwagę, iż Zamawiający oczekuje wykonania wzorcowego zlecenia o
odpowiedniej jako
ści. Zobiektywizowanych oczekiwań Zamawiającego nie będzie spełniało
wykonanie wzorcowego zlecenia, które b
ędzie stanowiło „zlepek" orzeczeń, bez żadnych
konkretnych, samodzielnie wyci
ągniętych przez Wykonawcę wniosków. Należy także
wskaza
ć, iż kryteria opisane przez Zamawiającego są w pełni mierzalne. Zamawiający
wskazał bowiem, ile punktów Wykonawcy mog
ą uzyskać w ramach danego podkryterium
oraz precyzyjnie okre
ślił zasady przyznawania tych punktów. Reguły te wykluczają arbitralną
ocen
ę po stronie Zamawiającego. Należy zauważyć, iż Zamawiający będzie odejmował
punkty za ka
żdy popełniony błąd w ramach każdego podkryterium, przy czym liczba punktów
uzyskanych przez Wykonawc
ę w ramach każdego podkryterium nie może być mniejsza od
0. Nie ma zatem mowy o uznaniowo
ści po stronie Zamawiającego. Każdy zidentyfikowany
ąd (dla każdej z przewidzianych kategorii) będzie skutkował odjęciem punktu. Z
dowolno
ścią mielibyśmy do czynienia wówczas, gdyby Zamawiający stwierdził, że za dane
podkryterium przyzna od 0 do 10 punktów, nie precyzuj
ąc konkretnie za co, ile punktów
Wykonawca otrzyma. Tymczasem w niniejszej sprawie. Zamawiaj
ący za każdy
zidentyfikowany bł
ąd będzie odejmował po 1 punkcie, z zastrzeżeniem nieprzyznawania
punktów ujemnych. Podsumowuj
ąc. Zamawiający wskazał podstawy, od których uzależniona
jest ocena punktowa oraz dokładnie okre
ślił, jak odchylenia w tym zakresie wpłyną na
punktacje. Zatem Zamawiaj
ący szczegółowo opisał, co rozumie przez kryterium „Jakości
wykonania wzorcowego zlecenia” oraz jak b
ędzie oceniał poszczególne elementy.”
Odwołujący cofnął zarzuty odwołania dotyczące oceny spełniania warunków udziału,
ze względu na dokonane przez zamawiającego modyfikacje SIWZ i zmianę ogłoszenia.

Rozpatrując odwołanie w granicach podnoszonych zarzutów, podtrzymanych na
rozprawie, jak stanowi art. 192 ust. 7 ustawy Pzp, Izba przeprowadziła dowody z ogłoszenia
o zamówieniu oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ).
Izba rozważyła stanowiska stron oraz uczestnika, przedstawione w pismach oraz do
protokołu rozprawy.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
Odwołujący wykazał legitymację do skorzystania ze środków ochrony prawnej w
rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. Jest bowiem wykonawcą zainteresowanym złożeniem
oferty, a następnie uzyskaniem zamówienia. Objęte odwołaniem czynności zamawiającego,
istotnie nie uniemożliwiają złożenia oferty, lecz mogą powodować nieprawidłową ocenę ofert,
stąd objęte odwołaniem czynności zamawiającego mogą też prowadzić do potencjalnej
możliwości poniesienia szkody - w postaci uniemożliwienia uzyskania zamówienia. W
każdym razie, uznane przez odwołującego za sprzeczne z ustawą Pzp - skarżone czynności
zamawiającego - w sposób negatywny mogłyby oddziaływać na udział odwołującego w
danym postępowaniu.
Przechodząc do rozpatrzenia zarzutów odwołania należało uwzględnić, że kryteria
oceny ofert, muszą być dostosowane do przedmiotu zamówienia, gdyż tak stanowi art. 91
ust. 2 Pzp, mówiący, że kryteriami oceny ofert są cena albo cena i inne kryteria
odnoszące
się do przedmiotu zamówienia, w szczególności: jakość, funkcjonalność, parametry
techniczne, zastosowanie najlepszych dostępnych technologii, koszty eksploatacji, serwis,
termin wykonania zamówienia.
Przez opis przedmiotu zamówienia należy rozumieć głównie: jego przedmiot, zakres,
ale też wartość, okres trwania, złożoność itp. elementy.
Wyznaczone kryteria oceny ofert nie mogą być rozpatrywane w oderwaniu od opisu
przedmiotu zamówienia.
Odwołujący podał zamieszczony w SIWZ opis przedmiotu zamówienia za pomocą
kodów CPV (pkt. 3.3. SIWZ): 72220000-3 Usługi doradcze w zakresie systemów i doradztwo
techniczne 72224000-1; Usługi doradcze w zakresie zarządzania projektem; 72224200-3
Usługi w zakresie planowania zapewniania jakości systemu; 72240000-9 Usługi analizy
systemu i programowania 72246000-1; Usługi doradcze w zakresie systemów 72227000-2;
Usługi doradcze w zakresie integracji oprogramowania 79110000-8; Usługi w zakresie
doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej 80420000-4; Usługi e-learning.

Załącznik do SIWZ zawiera szczegółowy opis przedmiotu zamówienia na usługi
doradczo konsultingowe dla projektu – „Informatyczny System Osłony Kraju Przed
Nadzwyczajnymi Zagrożeniami” ISOK.
Wymieniony wyżej załącznik specyfikuje takie moduły przedmiotowego zamówienia,
jak:
I. Świadczenie pomocy prawnej, jako usług świadczonych zamawiającemu w
celu ochrony jego prawnie chronionych interesów obejmujący sporządzanie ekspertyz, analiz
i opinii oraz doradztwa przy realizacji projektu ISOK;
II.
Wsparcie zamawiającego w organizacji, zarządzaniu, kontroli jakości i
rozliczaniu projektu;
III.
Wsparcie merytoryczne oraz nadzór nad realizacją i wdrożeniem produktów
projektu.
Punkt 4 SIWZ stanowi, że termin wykonania zamówienia rozpocznie się w dniu
zawarcia umowy z wykonawcą, a zakończy się w dniu 28 lutego 2015 r.
Szacunkowa wartość zamówienia wynosi 1 560 975,61 zł.
Wartość projektu „Informatyczny System Osłony Kraju Przed Nadzwyczajnymi
Zagrożeniami” ISOK wynosi według zamawiającego około 63 mln zł.
Zamawiający w punkcie 13 SIWZ podał opis kryteriów, którymi będzie się kierował
przy wyborze oferty, tj.
- cena brutto – 40 %
- ilość roboczogodzin – 40%
- jakość wykonania wzorcowego zlecenia – 20%.
Punkt 13.5. SIWZ przewiduje, że punkty za kryterium „Jakość wykonania wzorcowego
zlecenia" zostaną przyznane w skali punktowej od 0 do 20 punktów na podstawie
sporządzonej przez Wykonawcę opinii w następującym przedmiocie:
„Przedmiotem zadania jest sporządzenie opinii prawnej dotyczących możliwości
przekazania przysługujących Beneficjentowi 7 osi POIG autorskich praw majątkowych oraz
licencji, nabytych ze środków przekazanych na podstawie Umowy o dofinansowanie, innym
podmiotom, w tym m.in. jednostkom podległym lub innym jednostkom Skarbu Państwa.”
Opinia będzie stanowiła weryfikację stanu faktycznego, w którym Beneficjent
przekazuje ww. innym podmiotom autorskie prawa majątkowe lub licencje (w tym licencje do
programów komputerowych - w tym rozdzielenie na oprogramowanie m. in. typu OEM, BOX i
oprogramowanie dedykowane), których zakup Beneficjent sfinansował ze środków
przekazanych na podstawie umowy o dofinansowanie.

Przedmiotowy stan faktyczny analizowany będzie w oparciu o coraz częstsze sytuacje
dozwolonego, przy zastrzeżeniu nie powodowania zasadniczej modyfikacji Projektu,
przekazywania przez Beneficjentów 7 Osi POIG, produktów Projektów na rzecz innych
podmiotów".
Pełny opis przyznawania punktacji w kryterium „Jakość wykonania wzorcowego
zlecenia” zawarty w punkcie 13.5 SIWZ został przez odwołującego przytoczony w
uzasadnieniu odwołania.
Nie negując stanowiska zamawiającego, że kryterium jakości oferowanego przedmiotu
zamówienia jest dopuszczalne, Izba podzieliła stanowisko odwołującego, że kryterium oceny
ofert oznaczone - jako „Jakość wykonania wzorcowego zlecenia" jest faktycznie kryterium
dotyczącym właściwości podmiotowych wykonawcy – czego przepis art. 91 ust. 3 ustawy
Pzp wprost nie dozwala.
Istota tego kryterium polega, bowiem na tym, iż w jego ramach badane i punktowane
miały być w istocie właściwości wykonawcy, dotyczące głównie jego wiedzy i umiejętności.
Kryterium powyższe - zgodnie z ww. opisem w SIWZ - odnosi się do sporządzonej
„opinii prawnej". Fakt, iż jest to kryterium o charakterze wiedzy i umiejętności potwierdza
również treść specyfikacji istotnych warunków zamówienia, która uznaje właśnie
sporządzenie „opinii prawnej" za jeden z warunków udziału w postępowaniu - jako element
wymaganej wiedzy i doświadczenia. Czyni to w pkt 5.1.lit. b) ppkt 4) SIWZ, gdzie wskazano,
iż w niniejszym postępowaniu mogą brać udział wykonawcy, którzy wykażą, iż należycie
wykonali „jedną usługę polegającej na sporządzeniu opinii prawnych.” Zamawiający wymagał
też, aby wykonawca dysponował osobami zdolnymi do realizacji zamówienia, w tym:
ekspertem ds. prawa w zakresie informatyki oraz ekspertem ds. prawa zamówień
publicznych.

Już sam fakt tożsamości kryterium oceny ofert w postaci oceny sporządzonej „opinii
prawnej" z jednym z warunków udziału w postępowaniu, polegającym na sporządzeniu
„opinii prawnej" pozwala na wnioski, iż ustalone kryterium, pozostaje niezgodne z art. 91 ust.
3 ustawy Pzp.
Kryteria oceny ofert nie mogą dotyczyć właściwości podmiotowych wykonawcy - do
których niewątpliwie należy m.in. wiedza i umiejętności zawodowe. O ocenie danej sytuacji
nie przesądza okoliczność, że zamawiający nie umieścił w katalogu dokumentów na
potwierdzenie spełnienia warunków
udziału w postępowaniu - jako elementu wymaganej
wiedzy i doświadczenia - owej opinii prawnej na zadany temat w oparciu, o którą zamierzał
przyznawać punktację ofert w kryterium - „Jakość wykonania wzorcowego zlecenia.”

Bez znaczenia pozostaje również, że nie uczynił złożenia przedmiotowej opinii
obowiązkiem wykonawcy na podstawie art. 26 ust. 1 Pzp, zaznaczając, iż wykonawca, który
do oferty nie dołączy nota bene „wymaganego” zlecenia wzorcowego otrzyma 0 punktów w
kryterium oceny ofert „Jakość wykonania wzorcowego zlecenia” oraz zapowiedział, że brak
wzorcowego zlecenia w ofercie wykonawcy nie będzie mógł zostać uzupełniony.
Zamawiający przyznał, że opinia prawna na zadany temat może być zlecona w
trakcie realizacji przedmiotowego zamówienia. Zamawiający na etapie składania ofert nie
może wymagać od wykonawców wykonania elementów usługi, mogącej składając się na
przedmiot zamówienia. W tym przypadku wykonania zlecenia opracowania prawnej na temat
„możliwości przekazania przysługujących Beneficjentowi 7 osi POIG autorskich praw
majątkowych oraz licencji, nabytych ze środków przekazanych na podstawie Umowy o
dofinansowanie, innym podmiotom, w tym m.in. jednostkom podległym lub innym jednostkom
Skarbu Państwa.”
Wykonawca zobowiązany jest, bowiem jedynie wykazać spełnianie wyznaczonych
warunków udziału w postępowaniu oraz zaoferować wykonywanie usługi, dostawy, czy
roboty budowlanej, stanowiącej przedmiotem zamówienia, w podany przez zamawiającego
sposób i spełniającego oznaczone parametry i właściwości - i nic ponad to. Inaczej mówiąc
złożyć oświadczenie woli realizacji zamówienia - będące ofertą w rozumieniu art. 66 § 1 K. c.
Izba nie znalazła też podstaw do takich wniosków, że postawiony warunek -
przedstawienia do oceny w kryterium „Jakość wykonania wzorcowego zlecenia” opracowanej
opinii - ma dwojaki charakter - wykazujący zarówno spełnienie wymogów udziału, jak i
odnoszący się do treści oferty, pozwalający na ocenę w kryteriach odnoszących się do
oferty, jako przedmiotu zamówienia. Wówczas, bowiem z braku takiegoż opracowania,
zamawiający zobowiązany byłby przewidzieć sankcję odrzucenia oferty, a nie tylko
przyznania punktacji „0”. Pozostawienie dowolności samym wykonawcom - co do
przedłożenia oznaczonego dokumentu - odnoszącego się do merytorycznej zawartości oferty
i umożliwiającego ocenę w wyznaczonym kryterium - rzutuje na prawidłowość prowadzenia
postępowania i możliwość złożenia porównywalnych ofert oraz ich oceny.
W końcu, za istotę tego zamówienia należało uznać wsparcie zamawiającego w
organizacji, zarządzaniu, kontroli jakości i rozliczaniu projektu, tj. wsparcie merytoryczne
oraz nadzór nad realizacją i wdrożeniem produktów projektu. Usługi prawne, mają charakter
pomocniczy i mogą pojawiać się praktycznie przy realizacji każdego zamówienia publicznego
bądź, jako wchodzące w skład zamówień wsparcia realizacji oznaczonych projektów np.
informatycznych, bądź też zostają zapewnione przez komórki prawne zamawiającego.

Głownie, więc do usług nadzoru nad realizacją i wdrożeniem produktów projektu, mogły
odnosić się kryteria oceny ofert w tym postępowaniu.
Z uwagi na to, że ustalenie kwestionowanego kryterium nie było dopuszczalne - jako,
iż odnosiło się ono do właściwości wykonawcy, a zamawiający nie wykazał, iż zachodzi
przypadek, gdzie na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy Pzp, byłby uprawniony do ustalenia
kryteriów oceny ofert w oparciu o właściwości wykonawcy - nie było potrzeby odnoszenia się
do nieprawidłowo opisanych podkryteriów, w ramach danego kryterium, nie pozwalających
na prawidłową i porównywalną oceną ofert.
Przepis art. 5 ust. 1 Pzp stanowi, że do postępowań, których przedmiotem są usługi o
charakterze nieprorytetowym określone w odrębnych przepisach, nie stosuje się przepisów
ustawy Pzp, między innymi w zakresie zakazu ustalania kryteriów oceny ofert na podstawie
właściwości wykonawcy. Przepis § 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28
stycznia 2010 r. w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym
(Dz. U. Nr 12, poz. 68) w załączniku nr 2 zalicza usługi prawnicze do usług
niepriorytetowych, jednakże jednocześnie art. 5 ust. 2 ustawy Pzp w przypadku, gdy
zamówienie obejmuje jednocześnie usługi o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym,
nakazuje stosowanie przepisów dotyczących tego przedmiotu zamówienia, którego
wartościowy udział w danym zamówieniu jest największy. Zamawiający nie przedstawił
dowodu, aby w oszacowaniu przedmiotu tego zamówienia dominował wartościowy udział
usług prawniczych.
Jeżeli przedmiotowa opinia miałaby być traktowana jako dokument potwierdzający, że
oferowane usługi odpowiadają wymaganiom określonym przez zamawiającego, o którym
mowa w § 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 3013 r. (Dz. U. z
2013r. poz. 231) - jako swoista „próbka” możliwości wykonawcy, to zamawiający musiałby
równo od wszystkich wykonawców żądać złożenia owego dokumentu, a w razie jego braku
realizować obowiązek nałożony art. 26 ust. 3 ustawy Pzp w związku art. 25 ust. 1 pkt 2
ustawy - wzywać wykonawcę o jego uzupełnienie. Ewentualność taką jednak zamawiający z
góry wykluczył.
Mimo, że kryterium jakościowe odnoszone do przedmiotu zamówienia jest
dopuszczone wprost w art. 91 ust. 2 ustawy Pzp, to należało uznać, że charakterystyka
kwestionowanego kryterium zastosowana przez zamawiającego, w żaden sposób nie
wpisuje się w instytucje ustanowione w tym zakresie w przepisach ustawy Pzp, co również
przemawiało za argumentacją odwołującego, uzasadniającą wyeliminowanie nieprawidłowo
ustanowionego kryterium, jako rzutującego na wadliwość przebiegu postępowania.

Na marginesie jedynie, Izba zaznacza, że twierdzenia odwołującego, co do
arbitralności oceny w podktryteriach należało uznać za zasadne. Jakkolwiek zamawiający
dokładnie opisał poszczególne podkryteria - to i tak pozostawiały one pełny zakres
dowolności oceny, z braku oznaczenia precyzyjnych mierników koniecznej dywersyfikacji
ocen, za które nie można było uznać nieostrego pojęcia „popełnienia przez wykonawcę
błędu”. Trudno byłoby też zakładać, iż poszczególni członkowie komisji przetargowej -
dobranej w celu przeprowadzenia oceny całkowitej oferty i wyboru oferty najkorzystniejszej -
mieliby wysoce specjalistyczne umiejętności - dotyczące prawa autorskiego, pozwalające na
porównywalną ocenę ofert w omawianym kryterium.
Poza cenowe kryteria oceny ofert, powinny zostać tak dobrane, aby w jak
największym stopniu miały charakter mierzalny - eliminujący tym samym, oceny subiektywne
i arbitralne.
Z powyższych względów zarzut odnoszący się do kryteriów oceny ofert, podlegał
uwzględnieniu.
W odniesieniu do zarzutów z punktu II odwołania, dotyczących ustalonych warunków
udziału, w zakresie wiedzy i doświadczenia wykonawcy ubiegającego się o przedmiotowe
zamówienie, biorąc pod uwagę, że odwołujący cofnął stawiane zarzuty ze względu, że
dokonane przez zamawiającego zmiany ogłoszenia oraz SIWZ w tym zakresie uznał za
wystarczające, nie zachodziła potrzeba merytorycznego ich rozpatrzenia.
Postępowanie dowodowe potwierdziło zasadność zarzutów naruszenie zasad
postępowania określonych art. 7 ust. 1 w związku z naruszeniem art. 36 ust. 1 pkt 13, art. 91
ust. 3 ustawy Pzp i art. 5 ust. 1 i 2 tej ustawy. Przywoływany przepis art. 29 ust. 1 ustawy
pozostawał bez związku z zarzutami odwołania.
W tym stanie rzeczy Izba uwzględniła odwołanie o czym orzekła jak w sentencji na
podstawie art. 192 ust. 1, ust. 2 oraz ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp.
Zamawiający będzie zobowiązany dokonać zmian ogłoszenia oraz postanowień SIWZ
opisanych wyrokiem, przy zachowaniu spójności postanowień w odniesieniu do całości
dokumentacji. Zamawiający może również na nowo ukształtować kryteria oceny ofert.
O kosztach orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp. Odwołanie zostało uwzględnione przez Izbę, kosztami postępowania w sprawie
należało więc obciążyć zamawiającego.
Izba zasądziła od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 18 600,00 zł tytułem
zwrotu kosztów wpisu od odwołania i zastępstwa przez pełnomocnika na podstawie § 3 pkt
2b) oraz § 5 ust. 2 pkt 1) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w

sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzaju kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania. (Dz. U. Nr 41, poz. 238).



Przewodnicz
ący:

.....…………………...






Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie