eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2015 › Sygn. akt: KIO 735/15
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2015-04-23
rok: 2015
sygnatury akt.:

KIO 735/15

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Marzena Ordysińska Protokolant: Natalia Dominiak

po rozpoznaniu na posiedzeniu z udziałem stron w dniu 23 kwietnia 2015 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 10 kwietnia 2015 r.
przez wykonawcę –
Simplicity Poland Sp. z o.o., ul. Grzybowska 2/78, 00-131 Warszawa,
w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego – Komendę Główną Policji,
ul. Puławska 148/150, 02-624 Warszawa,



postanawia:

1.
Odrzuca odwołanie,
2. Kosztami postępowania obciążą wykonawcę –
Simplicity Poland Sp. z o.o.,
ul. Grzybowska 2/78, 00-131 Warszawa i:
2.1.
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę

Simplicity Poland Sp. z o.o., ul. Grzybowska 2/78, 00-131 Warszawa
tytułem wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2013 r., poz. 907) na niniejsze postanowienie – w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Przewodnicz
ący: …………………………….
Sygn. akt KIO 735/15


U z a s a d n i e n i e

I.
Komenda Główna Policji w Warszawie
(zwana dalej Zamawiającym), prowadzi
postępowanie na wykonanie zamówienia publicznego na zakup sprzętu sieciowego na
potrzeby Policyjnej Sieci Transmisji Danych Niejawnych (PSTDN).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym WE z dnia
7 marca 2015 r., poz. 2014/S 047-080885 i Zamawiający zamieścił specyfikację istotnych
warunków zamówienia (dalej: SIWZ) na swojej stronie internetowej. Postępowanie
prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t. j. – Dz. U. z 2013 r., poz. 907 z późn.
zm.; dalej: ustawa Pzp lub Prawo zamówień publicznych).

W dniu 10 kwietnia 2014 r.
SimplicITy Poland Sp. z o.o. w Warszawie
(dalej:
Odwołujący) wniosła odwołanie, w którym zarzuciła Zamawiającemu naruszenie:
art. 7 ust 1
w zw. z art. 29 ust. 2 ustawy Pzp - poprzez dokonanie opisu przedmiotu zamówienia
w sposób niezgodny z zasadą uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Odwołujący żąda w związku z tym modyfikacji treści SIWZ poprzez usunięcie
wymagania sformułowanego w odpowiedzi z dnia 02.04.2015 r. na pytanie nr 46 i 49, tj.
zamawiający nie dopuszcza, aby porty SFP były współdzielone z portami stack.

Odwołujący uzasadnił swoje zarzuty następująco:
Zamawiający w załączniku nr 4 do SIWZ stanowiącym opis przedmiotu zamówienia
wskazał szereg wymagań w pkt 1 dotyczących przełącznika typu L3 oraz w pkt 2
przełącznika typu
L2
.
W szczególności wymagał dostarczenia przełącznika L3; 24 porty
10/100/1000 Mb/s + 4 gniazda SFP 1 Gb/s + kabel konsolowy - 206 kpl oraz
przełącznika L2; 24 porty 10/100/1000 Mb/s + 4 gniazda sfp 1 Gb/s + 2 moduły Gigabit
Ethernet SX Mini-GBIC SFP Transceiver w komplecie + 1 kabel konsolowy - 78 kpl.
Zarówno jeden jak i drugi typ przełącznika zgodnie z pkt 1.5 i 2.5 załącznika nr 4
powinien posiadać możliwość rozbudowy o funkcjonalność łączenia w stosy do min. 8
sztuk połączonych magistralą 80 Gbps.
Żadne z wymagań zawartych w pierwotnej wersji SIWZ w ocenie Odwołującego nie
określało kwestii współdzielenia portów.

Dopiero w dniu 02.04.2015 r. Zamawiający poprzez odpowiedź na pytanie nr 46 i 49
stanowiącą de facto zdaniem Odwołującego modyfikację treści SIWZ uzewnętrznił swoje
wymaganie, zgodnie z którym nie dopuszczono, aby porty SFP były dzielone z portami
stack. Zarówno pytanie 46 jak i 49 brzmiało: „Czy zamawiający zaakceptuje przełącznik
gdzie porty stack są współdzielone z portami SFP?”. Zamawiający udzielił odpowiedzi:
„Zamawiający nie dopuszcza, aby porty SFP były współdzielone z portami stack”.

Wobec tego, że w pierwotnej wersji SIWZ ww. zastrzeżenie nie istniało, możliwe
było złożenie oferty w oparciu o przełączniki producentów Huawei lub Cisco, które
spełniały wówczas 100% wymagań.

Odwołujący podkreślał, że w dniu 02.04.2015 r. Zamawiający poprzez modyfikację, o
której mowa wyżej ograniczył krąg urządzeń spełniających wszystkie wymagania SIWZ
jedynie do sprzętu Cisco.

W piśmie złożonym na posiedzeniu Odwołujący podtrzymał swoje stanowisko,
dodatkowo stwierdził, iż ,,z informacji Odwołującego wynika, że Zamawiający nigdy
dotychczas nie rozbudowywał infrastruktury poprzez łączenie w stosy, a co za tym idzie,
istnieje duże prawdopodobieństwo, że wymóg ten został zamieszczony w SIWZ jedynie
w celu ograniczenia grona producentów do Cisco” (strona 5 pisma Odwołującego z dnia 23
kwietnia 2015 r., w aktach sprawy).

Zamawiający nie uwzględnił zarzutów podniesionych w odwołaniu. Wnosił o
odrzucenie odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, jako wniesionego po
terminie, który biegł od dnia opublikowania SIWZ. Udzielona odpowiedź w żaden sposób nie
zmieniła pierwotnej treści SIWZ i nie ma znaczenia, że w odpowiedzi zamawiający nie zawarł
dopisku, iż: podtrzymuje zapisy zawarte w SIWZ, bowiem wynikało to z treści odpowiedzi. W
pytaniu wykonawca pytał, czy zamawiający zaakceptuje przełącznik, gdzie porty STACK są
współdzielone z portami SFP – tj. wykonawca proponował rozwiązania inne, niż w SIWZ.
Parametry opisujące ilość portów i konieczność łączenia w stosy zamawiający wyraził w
załączniku nr 4 do SIWZ (OPZ) w pkt 1 i pkt 1.6. Wskazuje, że konieczność łączenia
urządzeń w jeden stos wyłącza możność współdzielenia portów.
Do postępowania odwoławczego nikt nie przystąpił.

II. Izba przyznała rację stanowisku Zamawiającego – odwołanie podlega odrzuceniu jako
wniesione po upływie przepisanego terminu. Zgodnie z art. 189 ust. 2 pkt 3 Prawa zamówień
publicznych Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że odwołanie zostało wniesione po
upływie terminu określonego w ustawie. Na podstawie ar. 182 ust. 2 pkt 1 Prawa zamówień
publicznych odwołanie wobec postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
wnosi się w terminie 10 dni od dnia zamieszczenia specyfikacji istotnych warunków
zamówienia na stronie internetowej - jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza
kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 (niniejsze postępowanie
jest o wartości powyżej tzw. progów unijnych). Jeżeli zatem Odwołujący mógłby postawić
zarzuty już wobec pierwotnej treści SIWZ, to odpowiedzi na pytania nie mogą prowadzić do
przewrócenia terminu do zakwestionowania postanowień SIWZ. Odwołujący upatrywał
w udzielonych odpowiedziach ograniczenia produktów tylko do jednego producenta –
tymczasem sam podaje, że już pierwotna treść SIWZ prowadziła do takiej konkluzji (strona 5
pisma Odwołującego złożonego na posiedzeniu).

Izba uznała za wiarygodny wywód Zamawiającego, iż wymóg - odnośnie
niedopuszczalna współdzielenia portów SFP z portami STACK - wynikał z SIWZ, co prawda
nie wprost, ale dla profesjonalisty wniosek taki powinien być jasny. Potwierdza to sposób
sformułowania pytania przez wykonawcę, tj. czy Zamawiający zaakceptuje rozwiązanie inne,
niż w SIWZ, a przede wszystkim argumentacja samego Odwołującego, wynikająca choćby
z pisma z dnia 23 kwietnia 2015 r., złożonego na posiedzeniu, gdzie Odwołujący na s. 5
podaje, że jego zdaniem wymaganie sformułowane już w SIWZ - odnośnie możliwości
rozbudowy infrastruktury przez łączenie w stosy wskazuje na ograniczenie produktów do
urządzeń firmy CISCO, zatem zarzut taki, jak w odwołaniu - można było postawić już
w odniesieniu do pierwotnego wymogu SIWZ, tj. do pkt 1.6 OPZ, gdzie Zamawiający
wyraźnie oczekiwał możliwości rozbudowy o funkcjonalność łączenia w stosy. Tym samym
Odwołujący potwierdzał, że oba wymogi – wskazany w SIWZ i w odpowiedzi na udzielone
pytania prowadziły do tego samego wniosku, zawężającego krąg wykonawców. Zatem
udzielona odpowiedź nie miała żadnego znaczenia dla ustalenia nowego prawa do
wnoszenia środków ochrony prawnej.

Wobec powyższego, orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust.
9 i 10 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 3 i § 5 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący:

………………………………





Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie