eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2016 › Sygn. akt: KIO 338/16
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2016-03-23
rok: 2016
sygnatury akt.:

KIO 338/16

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Marek Szafraniec Protokolant: Paulina Zielenkiewicz

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 marca 2016 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu w dniu 7 marca 2016 r. przez wykonawcę:
Monrol Poland Ltd sp. z o.o. w Warszawie (00-549), ul. Piękna 15 lok. 12
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Centrum Onkologii – Instytut im.
Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie (02-034), ul. Wawelska 15B


przy udziale wykonawcy: Eckert & Ziegler f-con Deutschland GmbH, Nicolaus-August-
Otto-Str.
7a,
56357
Holzhausen,
Niemcy

zgłaszającego
swoje
przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego


orzeka:

1.
oddala odwołanie,
2.
kosztami postępowania obciąża wykonawcę: Monrol Poland Ltd sp. z o.o.
w Warszawie
i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną
przez wykonawcę: Monrol Poland Ltd sp. z o.o. w Warszawie tytułem wpisu
od odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164), na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.


Przewodnicz
ący: ……………………………

Sygn. akt: KIO 338/16

U z a s a d n i e n i e


Postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego
na realizację zadania: „Dostawa preparatu 18F-FDG (fluorodeoksyglukoza) do diagnostyki
nowotworów metod
ą PET/C” zostało wszczęte przez Centrum Onkologii – Instytut im. Marii
Skłodowskiej-Curie
w
Warszawie,
zwany
dalej
Zamawiającym.
Ustalona
przez Zamawiającego wartość zamówienia, zgodnie z informacją zawartą w doręczonym
Prezesowi Izby piśmie z dnia 9 marca 2016 r., przekraczała kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164), zwanej dalej ustawą Pzp. Ogłoszenie
o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (2016/S
002-001364) w dniu 5 stycznia 2015 r.
W dniu 7 marca 2016 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wniesione przez wykonawcę: Monrol Poland Ltd sp. z o.o. w Warszawie, zwanego dalej
Odwołującym. Odwołanie zostało wniesione wobec wykluczenia Odwołującego z udziału
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, a konsekwencji również wobec uznania złożonej
przez niego oferty za odrzuconą, a ponadto także wobec zaniechania wezwania
Odwołującego do złożenia dokumentu zobowiązania do oddania do jego dyspozycji zasobów
podmiotu trzeciego.
Odwołujący zarzucał Zamawiającemu naruszenie:
1. „art. 7 ust. 1 PZP poprzez przeprowadzenie przez Zamawiającego postępowania
o udzielenie zamówienia w sposób niezapewniaj
ący zachowania uczciwej konkurencji
oraz nierówne traktowanie wykonawców,

2. art. 22 ust. 1 pkt 2 PZP poprzez bezprawne i bezpodstawne uznanie, iż Odwołujący
nie spełnia warunku dotycz
ącego posiadania wiedzy i doświadczenia,
3. art. 24 ust. 2 pkt 4 PZP poprzez bezprawne i bezpodstawne wykluczenie Odwołującego,
pomimo i
ż Odwołujący wykazał spełnianie warunków udziału w postępowaniu,
4. art. 26 ust. 2b PZP poprzez bezprawne i bezpodstawne uznanie, iż przedstawione
przez Odwołuj
ącego zobowiązanie podmiotu trzeciego do udostępnienia zasobów
nie spełnia przewidzianego przez Zamawiaj
ącego wymogu,
5. art. 26 ust. 3 PZP poprzez zaniechanie wezwania Odwołującego do złożenia
dokumentów potwierdzaj
ących spełnianie warunków udziału w postępowaniu, w sytuacji
gdy Zamawiaj
ący stwierdził, iż złożone przez Odwołującego dokumenty zawierająędy,

6. art. 89 ust. 1 pkt 5) PZP poprzez bezprawne i bezzasadne odrzucenie oferty
Odwołuj
ącego”.
Uzasadniając tak sformułowane zarzuty, wyjaśniał, że w odpowiedzi na wezwanie z dnia
15 lutego 2016 r. uzupełnił on wykaz dostaw oraz odpowiednią referencję, wraz z którymi
przedstawił nadto Zamawiającemu zobowiązanie do udostępnienia mu zasobów
przez podmiot trzeci w kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem. I to właśnie ta
okoliczność – złożenie powołanego zobowiązania w kopii, a nie w oryginale – stała się
podstawą do wykluczenia go z udziału w postępowaniu. Odwołujący stał na stanowisku,że Zamawiający w sposób nieuprawniony próbuje przenieść na niego negatywne
konsekwencje swoich błędów i omyłek. W jego opinii, w żadnym punkcie Specyfikacji
Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) Zamawiający nie wskazał, że wymaga dokumentów
jedynie w oryginale. A nadto drugie tego rodzaju zobowiązanie (w zakresie środków
finansowych), przedstawione wraz z ofertą również w kopii poświadczonej za zgodność
z oryginałem, Zamawiający uznał za odpowiadające jego wymaganiom. W tym kontekście
Odwołujący twierdził, że odpowiadając na wezwanie do uzupełnienia dokumentów działał
w zaufaniu do racjonalności Zamawiającego. W opinii Odwołującego przedstawione
przez niego dokumenty potwierdzają to, że spełnia on warunek udziału w postępowaniu,
a formalne wymogi nie mogą przysłonić tego, że wykazując spełnianie warunku gwarantuje
on tym samym prawidłowe wykonanie zamówienia. Zdaniem Odwołującego z zapisów
rozdziału IX SIWZ wynikać miało, że Zamawiający dopuszcza złożenie również tego rodzaju
zobowiązań podmiotów trzecich w formie kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem,
a te same zasady powinny być zastosowane, wg pouczenia zawartego w wezwaniu z dnia
15 lutego 2016 r., do dokumentów złożonych w ramach uzupełnienia w odpowiedzi
na to właśnie wezwanie. Odnosząc się do regulacji przepisu art. 26 ust. 2b ustawy Pzp
Odwołujący twierdził, że możliwość polegania na zasobach podmiotu trzeciego może zostać
udowodniona Zamawiającemu w dowolny sposób. Tym bardziej, w zestawieniu
z postanowieniami SIWZ, działanie Odwołującego winno zostać przez Zamawiającego
uznane za wystarczające.
Niezależnie od powyższego Odwołujący twierdził, że z uwagi na treść wezwania z dnia
15 lutego 2016 r. i zawarte tam pouczenie o odpowiedniej formie, w jakiej miały zostać
przedstawione Zamawiającemu uzupełnianie dokumenty, właściwym jest wezwanie go,
w tak zaistniałej sytuacji, po raz drugi do uzupełnienia złożonych przez niego dokumentów –
tym razem jedynie do przedstawienia ich w odpowiedniej, wymaganej przez Zamawiającego,
formie. Obecnie rozstrzygnięcie przez Zamawiającego, że Odwołujący nie wykazał

spełnienia warunku udziału w postępowaniu miało być, zdaniem Odwołującego,
przedwczesne.
Uwzględniając podniesione zarzuty, Odwołujący wnosił o”
1) unieważnienie czynności badania i oceny ofert;
2) uniewa
żnienie czynności wykluczenia Odwołującego;
3) uniewa
żnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego;
4) uniewa
żnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
5) nakazanie Zamawiaj
ącemu wezwanie Odwołującego do złożenia zobowiązania
podmiotu trzeciego do udost
ępnienia zasobów w oryginale,
6) nakazanie
Zamawiaj
ącemu
powtórzenia
czynno
ści
badania
i
oceny
ofert,
z uwzgl
ędnieniem oferty Odwołującego;
7) nakazanie Zamawiającemu uznania, że Odwołujący spełnia warunek dotyczący
posiadania wiedzy i do
świadczenia, zaś oferta Odwołującego spełnia wymogi SIWZ i
wyboru oferty Odwołuj
ącego jako oferty najkorzystniejszej”.
W dniu 10 marca 2016 r. wykonawca Eckert & Ziegler f-con Deutschland GmbH,
Holzhausen, Niemcy, zwany dalej Przystępującym, doręczył Prezesowi Izby zgłoszenie
przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego. Izba uznała,
wbrew zastrzeżeniom zgłaszanym przez Odwołującego, powołane zgłoszenie za skuteczne.
Zgodnie z przepisem art. 185 ust. 7 ustawy Pzp do postępowania odwoławczego stosuje się
odpowiednio przepisy ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego
(kpc) o sądzie polubownym (arbitrażowym), jeżeli ustawa Pzp nie stanowi inaczej.
Tym samym przepisy kpc znajdą zastosowanie w postępowaniu odwoławczym jedynie
we wskazanym tam wąskim zakresie i to z zastrzeżeniem, że przepisy ustawy Pzp
nie stanowią inaczej. Podobnie Izba w sprawach KIO 1045/12, KIO 692/12,
czy też w połączonych sprawach KIO 1126/11; KIO 1154/11; KIO 1158/11. Brak zatem
w takim przypadku podstaw, aby oczekiwać, że przedstawiane Izbie dokumenty będą
co do zasady tłumaczone przez tłumaczy przysięgłych lub opatrywane tzw. klauzulą
apostille, jak chciał tego Odwołujący. Zgodnie z § 19 ust. 3 Rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu
odwołań (t.j. Dz.U.2014.964) wszystkie dokumenty przedstawia się Izbie w języku polskim,
a jeżeli zostały sporządzone w języku obcym, strona oraz uczestnik postępowania
odwoławczego, który się na nie powołuje, przedstawia ich tłumaczenie na język polski.
Jedynie w uzasadnionych przypadkach skład orzekający może żądać przedstawienia
tłumaczenia dokumentu na język polski poświadczonego przez tłumacza przysięgłego.
Tymczasem Odwołujący nie podjął nawet próby wykazania, że załączony do zgłoszenia

przystąpienia wydruk nie opisuje w sposób odpowiadający rzeczywistości grona osób
uprawnionych do reprezentacji Przystępującego. Nie poddał on też w wątpliwość –
nie kwestionował treści konkretnych jego zapisów – rzetelności złożonego wraz z wydrukiem
tłumaczenia.
Co
do
tego,że
w
postępowaniu
o
udzielenie
zamówienia,
a także w postępowaniu odwoławczym, nie jest wymagane dołączanie do dokumentów
tzw. klauzuli apostille Izba wypowiadała się w m.in. sprawach KIO/UZP 643/09, KIO/UZP
1684/09 oraz KIO/UZP 303/10. Zgodnie z art. 3 zdaniem drugim sporządzonej w Hadze dnia
5 października 1961 r. konwencją znosząca wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów
urzędowych (Dz. U. z 2005 r., Nr 112, poz. 938) dołączanie klauzuli apostille nie może być
wymagane, gdy ustawy, inne przepisy prawne lub praktyka obowiązująca w państwie,
w którym dokument jest przedłożony, lub umowa między dwoma lub większą liczbą
umawiających się państw, zniosły lub uprościły legalizację lub zwolniły taki dokument
z legalizacji. Jak zauważył w tym kontekście P. C. w artykule „Nieprawidłowości
w stosowaniu konwencji haskiej o zniesieniu wymogu legalizacji zagranicznych dokumentów
urz
ędowych” opublikowanym w „Europejskim Przeglądzie Sądowym” (EPS 2006/4/24-28):
Interpretując a contrario [art. 3 zd. 2 konwencji haskiej o zniesieniu wymogu legalizacji
zagranicznych dokumentów urz
ędowych] - klauzul apostille można wymagać jedynie tam,
gdzie prawo krajowe nakazywało dotychczas legalizacj
ę dokumentów. Żądania co do klauzul
apostille na dokumentach zagranicznych przeznaczonych do u
życia w Polsce należy stawiać
wi
ęc jedynie wówczas, gdy dokumenty te dotyczą przeniesienia własności nieruchomości
poło
żonej w Polsce lub też budzą wątpliwości co do autentyczności. (...) Nie można więc żądać poświadczenia dokumentu klauzulą apostille w sytuacjach, gdy polskie prawo krajowe
nie stawia wymogu legalizacji
(...) Tymczasem nagminnie są stawiane żądania ze strony
polskich urz
ędów odnośnie do klauzul apostille na wszelkich dokumentach zagranicznych.
Wynika to przede wszystkim z pobie
żnej analizy treści konwencji przez polskich prawników.
Artykuł 1 konwencji precyzuje,
że może mieć ona zastosowanie względem różnych kategorii
dokumentów. Skutkuje to
żądania co do poświadczania klauzulami wszelkich dokumentów
urz
ędowych przedkładanych do przetargu publicznego, wyciągów z rejestrów sądowych,
dokumentów administracyjnych przedkładanych urz
ędom administracji krajowej etc.
Tymczasem ignoruje si
ę istnienie art. 3 zd. 2”. W kontekście powyższego dostrzeżenia
wymaga to, że Odwołujący sformułował jedynie ogólną tezę, iż nie jest on w stanie
stwierdzić, czy osoby wskazane w powołanym wydruku faktycznie są uprawnione
do reprezentowania podmiotu, w imieniu którego dokonano zgłoszenia przystąpienia. Mając
to na uwadze, Izba uznała, że nie zostało wykazane, aby powołanego zgłoszenia
przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego nie można było
uznać za skuteczne. Tym samym wykonawca, który zgłoszenia tego dokonał, uzyskał status
uczestnika postępowania odwoławczego.

W dniu 14 marca 2016 r. Zamawiający doręczył Prezesowi Izby odpowiedź na odwołanie,
w której zawarł oświadczenie o uwzględnieniu w całości zarzutów przedstawionych
w odwołaniu.
Izby wykluczyła w odniesieniu do rozpoznawanego odwołania to, aby wypełniona została
którakolwiek
z
przesłanek
odrzucenia
odwołania
ustanowionych
w
art.
189
ust. 2 ustawy Pzp.
Przystępujący, w toku posiedzenia Izby z udziałem Stron, oświadczył, że wnosi sprzeciw
wobec uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron oraz uczestnika postępowania
odwoławczego, na podstawie zebranego materiału dowodowego, z uwzględnieniem
stanowisk stron oraz uczestnika postępowania odwoławczego, skład orzekający Izby ustalił i
zważył, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że Odwołującemu, w świetle przepisu art. 179
ust. 1 ustawy Pzp, przysługiwało prawo wniesienia odwołania w postępowaniu o udzielenie
zamówienia prowadzonym przez Zamawiającego.
Izba postanowiła zaliczyć w poczet materiału dowodowego dokumenty przekazane
przez Zamawiającego w odpowiedzi na wezwanie Prezesa Izby i poświadczone przez niego
za zgodność z oryginałem.
Mając na celu ocenę zasadności zarzutów podnoszonych w odwołaniu, Izba ustaliła,że Zamawiający, w pkt VIII.1 SIWZ pouczył Wykonawców, że wykaz dokumentów
niezbędnych do dokonania przez Zamawiającego oceny spełniania przez Wykonawcę
warunków, o udziału w postępowaniu zawiera rozdział IX SIWZ.
Zgodnie z pkt IX.3 SIWZ Zamawiający w celu potwierdzenia, że Wykonawca posiada
niezbędna wiedzę i doświadczenie, wymagał złożenia „wykazu wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych głównych dostaw w okresie
ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a je
żeli okres prowadzenia
działalno
ści jest krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat
wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy zostały wykonane oraz zał
ączeniem
dowodów potwierdzaj
ących, czy zostały wykonane lub są wykonywane należycie – do oferty
nale
ży dołączyć wypełniony załącznik nr 7 do SIWZ. Warunek powyższy zostanie spełniony,
je
żeli Wykonawca wykaże, że wykonał co najmniej 1 dostawę rodzajowo odpowiadającą
przedmiotowi zamówienia o warto
ści nie mniejszej niż: 1.200.000,00 PLN, w okresie

ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalno
ści jest krótszy – w tym okresie, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat
wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy zostały wykonane oraz zał
ączenie
dowodów czy zostały wykonane nale
życie.” Poniżej, w tym samym punkcie SIWZ kursywą
(odmiennie od reszty tekstu w tym punkcie) zapisane zostało następujące pouczenie:
Wykonawca może polegać na wiedzy i doświadczeniu innych podmiotów, niezależnie
od charakteru prawnego ł
ączących go z nim stosunków, przedstawiając w tym celu pisemne
zobowi
ązanie takich podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów
na okres korzystania z nich przy wykonywaniu zamówienia.

W końcowej części rozdziału IX SIWZ, poniżej pkt IX.7, Zamawiający pouczył wykonawców,że „W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia oraz
w przypadku podmiotów, z których zasobów korzysta Wykonawca na zasadach okre
ślonych
w art. 26 ust. 2b upzp, kopie dokumentów, dotycz
ących odpowiednio Wykonawcy lub tych
podmiotów, s
ą poświadczane za zgodność z oryginałem przez Wykonawcę lub te podmioty.
oraz „Wymagane dokumenty w pkt. IX SIWZ powinny być dostarczone w oryginale lub jako
po
świadczona za zgodność z oryginałem kopia przez Wykonawcę. Poświadczenia dokonuje
osoba upowa
żniona do podpisywania oferty w imieniu Wykonawcy. Odnośnie dokumentu
wymaganego w ppkt. 7.1. wymagane jest zło
żenie upoważnienia w oryginale lub kopii
uwierzytelnionej przez notariusza. Po
świadczenia Wykonawcy na dokumentach oferty
musz
ą być opatrzone imienną pieczątką i podpisem Wykonawcy. W razie braku pieczątki
imiennej konieczne jest zło
żenie czytelnego podpisu przez Wykonawcę (lub pełnomocnika)
umo
żliwiającego weryfikację jego tożsamości (dotyczy podmiotów występujących wspólnie i
podmiotów, na których zasobach Wykonawca polega zgodnie z art. 26 ust. 2b).

Przed upływem terminu składania ofert, zgodnie z przywołanym w pkt 9 pisemnego protokołu
postępowania zbiorczym zestawieniu ofert, do Zamawiającego wpłynęły 3 oferty, w tym te,
które zostały złożone przez Odwołującego i Przystępującego.
Zamawiający pismem z dnia 15 lutego 2016 r. wezwał, odwołując się do przepisu art. 26 ust.
3 ustawy Pzp, do wskazania wartości wykonanych dostaw w okresie od 25 maja 2015 r.,
tj. od dnia zawarcia umowy, do dnia, w którym upływał termin składania ofert,
tj. 10 lutego 2016 r. Zauważył przy tym, że w złożonym wraz z ofertą wykazie wskazana
została umowa zawarta w dniu 29 maja 2015 r. na okres 24 miesięcy, w odniesieniu,
do której ujawniona została jej łączna wartość. Poniżej tak sformułowanego wezwania
zawarte zostało następujące pouczenie: „Powyższe dokumenty powinny być sporządzone i
podpisane zgodnie z wymaganiami okre
ślonymi w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia obowi
ązującej w niniejszym postępowaniu i powinny potwierdzać spełnianie

przez Wykonawcę warunków udziału w postępowaniu i wykazaniu braku podstaw
do wykluczenia nie pó
źniej niż w dniu, w którym upłynął termin składania ofert,
tj. 10 lutego 2016 r.

W odpowiedzi na tak sformułowane wezwanie Odwołujący wraz z pismem z dnia
19 lutego 2016 r. przedstawił Zamawiającemu wykaz dostaw, w którym ujawniona została
dostawa inna, niż wykazywana w wykazie złożonym z ofertą, której realizacja miała być
potwierdzona załączonym do uzupełnionego wykazu dokumentem referencyjnym.
Obok powołanego wykazu złożone zostało również Zamawiającemu zobowiązanie
do udostępnienia zasobów wystawione przez podmiot trzeci – zostało ono przedstawione
Zamawiającemu w formie kopii poświadczonej za zgodność przez pełnomocnika
Odwołującego.
Pismem z dnia 26 lutego 2016 r. Zamawiający poinformował wykonawców o wyborze oferty
najkorzystniejszej – za taką uznał on ofertę złożoną przez Przystępującego. Odwołujący
został decyzją Zamawiającego wykluczony z udziału w postępowaniu na podstawie
art. 24 ust. 2 pkt 4) ustawy Pzp. Zdaniem Zamawiającego Odwołujący, składając mu
zobowiązanie podmiotu trzeciego, nie dochował w przy tym wymaganej przepisem
art. 26 ust. 2b ustawy Pzp odpowiedniej formy tego dokumentu. Zamawiający stał
na stanowisku, że koniecznym było, aby zobowiązanie podmiotu trzeciego złożone było
w formie pisemnej, nie zaś kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem
przez Wykonawcę.
Wobec powyższego Odwołujący wniósł odwołanie do Prezesa Izby.
Izba, kierując się przepisem art. 192 ust. 7 ustawy Pzp, odwołanie wniesione
przez Odwołującego rozpoznała w granicach zarzutów w nim zawartych i popieranych w toku
postępowania odwoławczego.
Skład orzekający Izby, uwzględniając zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz
zakres zarzutów podniesionych w odwołaniu, doszedł do przekonania, iż sformułowane
przez Odwołującego zarzuty nie znajdują oparcia w ustalonym stanie faktycznym i prawnym,
a tym samym rozpoznawane odwołanie, jako takie, nie zasługuje na uwzględnienie.
Nie było spornym w rozpoznawanej sprawie, że to Odwołujący był zobowiązany
do wykazana spełniania warunków udziału w postępowaniu. Jest to wszak oczywistym
w świetle regulacji art. 26 ust. 2a ustawy Pzp, zgodnie z którą wykonawca na żądanie
zamawiającego i w zakresie przez niego wskazanym jest zobowiązany wykazać nie później
niż na dzień składania ofert, spełnianie warunków, o których mowa w art. 22

ust. 1 ustawy Pzp, i brak podstaw do wykluczenia z powodu niespełniania warunków,
o których mowa w art. 24 ust. 1 ustawy Pzp. Z powołanym tu przepisem koresponduje
w sposób oczywisty art. 24 ust. 2 pkt 4) ustawy Pzp, zgodnie z którym z postępowania
o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawców, którzy nie wykazali spełniania
warunków udziału w postępowaniu. Zatem to na wykonawcy spoczywa obowiązek
udowodnienia tego, że spełnia on warunki opisane przez Zamawiającego i to on ponosi
konsekwencje (w postaci wykluczenia go z udziału w postępowaniu o udzielenie
zamówienia) nie wypełnienia tego obowiązku.
Dostrzeżenia
przy
tym
wymagają
również,
co
oczywiste,
obowiązki
ciążące
na Zamawiającym, które wypływają w tym zakresie z przepisu art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.
Jak wskazała to Izba w sprawie KIO 1020/14, KIO 1055/14: „Izba stwierdziła, że w tym przypadku nie mógłby znaleźć zastosowania art. 26 ust. 4 pzp, gdyż treść
uzupełnionego wykazu odno
śnie kwalifikacji osoby wskazanej w poz. 5 jest jasna i nie budzi
w
ątpliwości, że nie potwierdza spełniania wymagania (...). Jest to błąd wykazu, który mógłby
ewentualnie by
ć podstawą do wezwania do uzupełnienia dokumentu w trybie art. 26
ust. 3 pzp, gdyby nie to,
że błąd ten zawiera wykaz złożony w wyniku zastosowania tego
przepisu. Tymczasem z uwagi na zasady wyra
żone w art. 7 ust. 1 pzp w orzecznictwie Izby i
s
ądów okręgowych jednolicie interpretuje się art. 26 ust. 3 pzp jako możliwość jednokrotnego
wezwania do uzupełnienia dokumentów. Wezwanie do wyja
śnień w trybie art. 26 ust. 4 pzp
nie mo
że służyć do obejścia art. 26 ust. 3 pzp, gdyż oba przepisy regulują odrębne
instytucje, wzajemnie si
ę uzupełniające, jednak – co do zasady – o rozłącznym zakresie
zastosowania, tzn. ten sam brak dokumentu podlega jednokrotnemu uzupełnieniu, natomiast
dany dokument mo
że być wielokrotnie wyjaśniany, jednak nie może to prowadzić do zmiany
tre
ści dokumentu w zakresie braku wymagającego uzupełnienia. Natomiast zarówno
instytucja wyja
śnień z art. 26 ust. 4 pzp, jak i instytucja uzupełnienia dokumentów z art. 26
ust. 3 pzp – maj
ą charakter wyjątku od zasady, że wykonawcy w złożonych wnioskach mają
obowi
ązek wykazać potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu.
Je
żeli wykonawca, niezależnie od przyczyn takiej sytuacji, nie załącza w ogóle dokumentu
potwierdzaj
ącego spełnianie warunku udziału w postępowaniu, to musi się liczyć
z niekorzystnymi konsekwencjami takiego post
ępowania. Zamawiający dokonując wezwania
maj
ą bowiem obowiązek wskazać na czym polega stwierdzony brak. W przypadku
niezło
żenia w ogóle dokumentu, brak ten, siłą rzeczy, będzie wskazany ogólnie
jako niezło
żenie określonego dokumentu na potwierdzenie danego warunku. Natomiast
w razie zło
żenia dokumentu nie w pełni potwierdzającego spełnianie warunku, wykonawca
mo
że i powinien otrzymać od zamawiającego precyzyjne wskazanie, jakiego elementu
warunku nie potwierdził i gdzie w dokumencie wyst
ępuje brak. Może to mieć kapitalne

znaczenie w przypadku konieczności wykazania przez wykonawców potwierdzania
spełniania rozbudowanych i skomplikowanych warunków udziału w post
ępowaniu,
jak w przedmiotowym post
ępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego.”
Podobnie Izba w sprawie KIO 529/13: „Zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy zamawiający wzywa
do zło
żenia nie złożonych oświadczeń lub dokumentów lub oświadczeń lub dokumentów
zawieraj
ących błędy. Zgodnie zatem z literalnym brzmieniem art. 26 ust. 3 zdanie 2 ustawy
zamawiaj
ący ma nie tylko prawo ale i obowiązek wskazać, jakiego oświadczenia lub
dokumentu oczekuje. Wezwanie do uzupełnienia dokumentów musi by
ć bowiem
jednoznaczne i konkretne, tak, aby wykonawca był w stanie stwierdzi
ć, czego w jego ofercie
brakuje lub na czym polegał bł
ąd w złożonym dokumencie. Nie oznacza to jednak, że wykonawca nie może przedłożyć innych dokumentów czy oświadczeń niż wezwane.
Nale
ży bowiem zwrócić uwagę odwołującemu na treść art. 24 ust. 2 pkt. 4 ustawy,
który zezwala zamawiaj
ącemu na wykluczenie wykonawcy z postępowania jedynie w takiej
sytuacji, gdy wykonawca nie wykazał spełniania warunków udziału w post
ępowaniu.
Tym samym wykonawca mo
że uznać, że inny niż żądany przez zamawiającego dokument
czy o
świadczenie, będące w posiadaniu wykonawcy lepiej potwierdza spełnienie warunku
udziału w post
ępowaniu i przedłożyć go w miejsce wezwanego. Ryzyko takiego działania
obci
ąża wykonawcę, który może źle odczytać wezwanie zamawiającego i w efekcie złożyć
dokument nie odpowiadaj
ący wymaganiom zamawiającego, a więc nie potwierdzający
spełniania warunków udziału w post
ępowaniu. Jednocześnie wykonawca decydując się
na
samodzielne
okre
ślenie
sposobu
dowodzenia
spełniania
warunku
udziału
w post
ępowaniu, w przypadku błędu pozbawia się możliwości ponownego skorzystania
z dobrodziejstwa art. 26 ust. 3 ustawy
.”
W kontekście stawianych przez Odwołującego zarzutów zwrócić należy również uwagę
na przepis art. 26 ust. 2b ustawy Pzp. Zgodnie z jego treścią wykonawca, powołując się
na potencjał podmiotów trzecich, zobowiązany jest udowodnić zamawiającemu, iż będzie
dysponował tymi zasobami w trakcie realizacji zamówienia, w szczególności przedstawiając
w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji
niezbędnych zasobów na potrzeby wykonania zamówienia. W przepisie tym mowa
o pisemnym zobowiązaniu, przy czym ustawa Pzp nie definiuje tego pojęcia,
stąd też przez art. 14 ustawy Pzp, koniecznym jest odwołanie się do regulacji
art. 78 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) Kodeks
cywilny. Przepis ten stanowi, że do zachowania pisemnej formy czynności prawnej
wystarcza złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść
oświadczenia woli. Mając to na uwadze, Izba stanęła na stanowisku, iż dla zachowania

odpowiedniej formy (z zastrzeżeniem przepisów o oświadczeniach woli złożonych w postaci
elektronicznej opatrzonych bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym
przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu) zobowiązania podmiotu trzeciego
w świetle art. 26 ust. 2b ustawy Pzp koniecznym jest przedstawienie go w formie pisemnej,
tj. opatrzonego własnoręcznym podpisem osób uprawnionych do składania oświadczeń woli
w imieniu podmiotu udostępniającego wykonawcy własne zasoby. W odniesieniu do tego
szczególnego
dokumentu
nie
znajdą
zastosowania
bowiem
przepisy
§ 7 ust. 1 i 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie
rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich
te dokumenty mogą być składane (Dz. U. z 2013 r. poz. 231), zwanego dalej
rozporządzeniem w sprawie dokumentów. Przepisy te znajdują zastosowanie jedynie
do dokumentów, do których odnosi się to rozporządzenie. Tymczasem pisemne
zobowiązanie podmiotu trzeciego wskazane zostało, nie w powołanym rozporządzeniu,
a wprost w ustawie Pzp, w art. 26 ust. 2b. Stąd też twierdzenie o możliwości przedstawienia
Zamawiającemu jedynie kopii zobowiązania podmiotu trzeciego uznać należy za sprzeczne
z art. 26 ust. 2b ustawy Pzp. Podobnie Izba w sprawie KIO 865/15: „Powołany przepis
wskazuje jeden ze sposobów udowodnienia dysponowania zasobem niezb
ędnym
do realizacji zamówienia udzielanym przez podmiot trzeci - tj. mo
żliwość przedstawienia
pisemnego zobowi
ązania. Wykonawca dysponuje prawem dowodzenia tej kwestii
na podstawie innych dowodów, jednak w sytuacji, gdy zdecyduje si
ę na skorzystanie
ze sposobu okre
ślonego w przepisie art. 26 ust. 2b Pzp, to przedkładany zgodnie
z tym przepisem dowód powinien odpowiada
ć wymogom ustawowym, w tym powinien czynić
zado
ść przyjętej przez ustawodawcę formie zobowiązania, tj. formie pisemnej.”,
a także np. w sprawach KIO 812/15, KIO 2610/14, KIO 2043/14, KIO 1469/14, KIO 293/14,
KIO 294/14, KIO/KD 113/13 czy KIO 1982/13.
Mając na uwadze powyższe, Izba dokonała oceny zasadności twierdzeń formułowanych
przez Odwołującego.
W pierwszej kolejności Izba uznała, że nie znajduje uzasadnienia w treści SIWZ i jej
systematyce poczyniona przez Odwołującego wykładania postanowień SIWZ odnoszących
się do wymaganej przez Zamawiającego formy poszczególnych dokumentów.
W ocenie Izby z przytoczonych przez Odwołującego zapisów rozdziału IX SIWZ nie wynika,
aby Zamawiający w sposób wyraźny pouczył wykonawców, aby pisemne zobowiązanie
podmiotu trzeciego mogło zostać złożone w postaci kopii poświadczonej przez wykonawcę
za zgodność z oryginałem. Zawarte zaś w ostatnim akapicie rozdziału IX SIWZ pouczenie
o treści „Wymagane dokumenty w pkt. IX SIWZ powinny być dostarczone w oryginale lub

jako poświadczona za zgodność z oryginałem kopia przez Wykonawcę” odnosić należy
do poszczególnych dokumentów wprost wymaganych przez Zamawiającego i opisanych
w
poszczególnych
punktach
rozdziału
IX
SIWZ,
a
zatem
tych,
których zgodnie z rozporządzeniem w sprawie dokumentów Zamawiający mógł i powinienżądać od wykonawców – w przypadku spornego warunku dotyczącego posiadania wiedzy i
doświadczenia dokumentami takimi był zgodnie z pkt IX.3 SIWZ wykaz dostaw oraz
załączone do niego dowody potwierdzające należyte wykonanie wykazywanych dostaw.
Pouczenia tego nie powinno się odnosić do dopuszczonego przez Zamawiającego
w tym zakresie pisemnego zobowiązania podmiotu trzeciego. Dokument ten,
nie był wymaganym w pkt IX SIWZ – wykonawca mógł wykazać spełnienie warunku
nie składając takiego pisemnego zobowiązania, wystarczającym był bowiem wykaz
z załączonym odpowiednim poświadczeniem. Zasadą jest bowiem to, że wykonawca jest
zobowiązany samodzielnie wykazać spełnianie warunków udziału w postępowaniu,
a jedynie na drodze wyjątku jest uprawniony do odwołania się do potencjału podmiotu
trzeciego. Tym samym przedstawienie pisemnego zobowiązania podmiotu trzeciego było
uprawnieniem wykonawcy i mógł on to uczynić jedynie w przypadku, gdy chciał oprzeć się
na udostępnionym mu potencjale innego podmiotu. Tym samym, co do zasady pisemne
zobowiązanie podmiotu trzeciego nie należało do katalogu niezbędnych dla wykazania
spełnienia warunków udziału w postępowaniu dokumentów i oświadczeń. Zamawiający,
zgodnie z przepisem art. 26 ust. 2b ustawy Pzp dopuścił jedynie możliwość złożenia takiego
zobowiązania, czyniąc o tym wzmiankę niejako na marginesie pkt IX.3 SIWZ – pouczenie
o dopuszczalności złożenia takiego zobowiązania zostało zapisane kursywą wyraźnie
odcinającą się od reszty tekstu pkt IX.3 SIWZ. Nadto pouczenie to zostało zamknięte w treść
stanowiącą w odpowiednich fragmentach powtórzenie postanowień powołanego przepisu
art. 26 ust. 2b ustawy Pzp. Nie bez znaczenia jest też w tym przypadku wynikający wprost
z tego przepisu obowiązek złożenia pisemnego zobowiązania podmiotu trzeciego,
w przypadku gdy wykonawca podjął decyzję o powołaniu się na zasoby takiego podmiotu
trzeciego. Odwołujący, jako profesjonalista, winien znać przepisy ustawy Pzp i wynikające
z nich obowiązki, które na nim ciążą. Fakt niedopełnienia przez niego obowiązku nałożonego
na wykonawców wprost przepisami ustawy Pzp (obowiązek przedstawienia zobowiązania
podmiotu trzeciego w formie pisemnej zgodnie z art. 26 ust. 2b ustawy Pzp), nie mógł być
tłumaczony przez Odwołującego dokonaną przez niego zbyt daleko idącą wykładnią
postanowień SIWZ.
Niezależnie od powyższego, osobnej analizy wymagało wezwanie z dnia 15 lutego 2016 r.,
którym Zamawiający zobowiązał Odwołującego do uzupełnienia wykazu dostaw
o odpowiednie, wymagane w opisie warunku, dane. W ocenie Izby wezwanie to było

jednoznaczne w swej treści i nie pozostawiało wątpliwości co do tego, jaki element
przedstawionego wraz z ofertą wykazu nie potwierdza zdaniem Zamawiającego warunku
opisanego w pkt IX.3 SIWZ. Zamawiający wprost odniósł się do wartości wykazywanej
dostawy żądając wyraźnego wskazania, jaka była wartość dostaw wykonanych
przed upływem terminu składania ofert. Innymi słowy, Zamawiający oczekiwał
przedstawienia mu nowego wykazu, który byłby uzupełniony o wskazanie odpowiedniej
kwoty. I to do tego właśnie nowego wykazu odnosiło się pouczenie o tym, że uzupełnione
dokumenty muszą zostać sporządzone i podpisane zgodnie z wymaganiami określonymi
w SIWZ. W piśmie tym brak jakiegokolwiek innego sformułowania, które zostałoby
skonstruowane wprost wbrew przepisowi art. 26 ust. 2b ustawy Pzp, czy też nawet samym
zapisom SIWZ. Nieuzasadnionym było zatem twierdzenie Odwołującego, że z pisma tego
można było wywieść, iż Zamawiający błędnie pouczył go co do dopuszczalnej formy,
w jakiej mógł on przedstawić mu dokumentujące udostępnienie zasobów pisemne
zobowiązanie podmiotu trzeciego. W ocenie Izby w piśmie brak takich sprzecznych z ustawą
Pzp pouczeń – odwołania co do formy odnosiły się jedynie do dokumentów i oświadczeń
wyraźnie wskazanych w treści wezwania, a rozciąganie ich zakresu na inne, niewymienione
w tym piśmie dokumenty nie znajdowało uzasadnienia, tak w treści tego pisma, jak i w treści
SIWZ, czy ustawy Pzp.
Tym samym, w rozpoznawanej sytuacji, Odwołujący będąc wezwanym do uzupełnienia
odpowiednio sporządzonego wykazu dostaw, podjął ryzyko powołania się na inną,
niż wskazana w wykazie złożonym wraz z ofertą, dostawę, a tym samym przedstawienia
nowego wykazu dostaw, a wraz z nim zobowiązania podmiotu trzeciego. Nie zostało ono
jednak przedstawione Zamawiającemu w odpowiedniej, wymaganej przepisem art. 26
ust. 2b ustawy Pzp, formie. W tej sytuacji, zgodnie z prezentowaną powyżej wykładnią
przepisu art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, wyłączona została możliwość ponownego wzywania
Odwołującego, tym razem do złożenia Zamawiającemu pisemnego zobowiązania podmiotu
trzeciego. Działanie takie stanowiłoby naruszenie zakazu wielokrotnego wzywania
wykonawcy do uzupełnienia tego samego dokumentu, tak jak to zostało wskazane
w powołanych powyżej orzeczeniach Izby wydanych w sprawach KIO 529/13,
czy KIO 1020/14, KIO 1055/14. Izba przychyliła się bowiem do stanowiska wyrażonego
w sprawie KIO 336/14, zgodnie z którym: „zobowiązanie podmiotu trzeciego aby mogło
zosta
ć uznane za dowód potwierdzający dysponowanie zasobami tego podmiotu, musi
posiada
ć zarówno stosowną treść, z której będzie wynikało, że podmiot ten zobowiązał się
do udost
ępnienia wykonawcy określonych zasobów na okres korzystania z nich
przy wykonaniu zamówienia, jak i form
ę pisemną oraz dla swej skuteczności musi także

zostać złożone przez osobę uprawnioną do reprezentowania podmiotu trzeciego
w powy
ższym zakresie”.
Dostrzeżenia wymaga również to, że fakt przeoczenia przez Zamawiającego w procesie
badania ofert tego, iż Odwołujący złożył także inne zobowiązanie podmiotu trzeciego
(w związku z innym warunkiem udziału w postępowaniu - dotyczącym sytuacji ekonomicznej
i finansowej), również bez zachowania odpowiedniej, pisemnej formy, nie może prowadzić
do zaakceptowania, jako prawidłowo przedstawionego Zamawiającemu, spornego
zobowiązania złożonego w odpowiedzi na wezwanie z dnia 15 lutego 2016 r. Przeoczenie to,
wobec treści art. 26 ust. 2b ustawy Pzp, nie mogło prowadzić również do innej interpretacji
postanowień SIWZ, czemu zresztą dał wyraz Zamawiający w piśmie informującym
Odwołującego o wykluczeniu go z udziału w postępowaniu.
Kierując się tak dokonanymi ustaleniami, Izba uznała, że Odwołujący nie wykazał,
aby Zamawiający dopuścił się naruszenia przepisów ustawy Pzp wskazanych w odwołaniu.
Uwzględniając tak poczynione ustalenia i dokonane rozstrzygnięcia, Izba, działając
na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp, orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9
i 10 ustawy Pzp, stosownie do wyniku postępowania, oraz w oparciu o przepisy
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący: ……………………………


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie