eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2017Sygn. akt: KIO 304/17
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2017-03-01
rok: 2017
sygnatury akt.:

KIO 304/17

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Klaudia Szczytowska - Maziarz Członkowie: Katarzyna Prowadzisz, Robert Skrzeszewski

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron i uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 1 marca 2017 roku przez wykonawcę
M. L. & C. Sp. z o.o., (…)
w postępowaniu prowadzonym przez
Skarb Państwa – 3 Regionalną Bazę Logistyczną,
ul. Montelupich 3, 30-901 Kraków

przy udziale
wykonawców wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia publicznego:
I.M., I.M., M.M., zamieszkałych przy (…), prowadzących działalność gospodarczą pod
firm
ą MMC C. s.c., (…), zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie zamawiającego

postanawia:
1. odrzuca odwołanie,
2.
kosztami postępowania obciąża wykonawcę M. L. & C. Sp. z o.o., (…) i zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
15 000 zł 00 gr (piętnaście
tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę tytułem wpisu od odwołania.

KIO 304/17
Stosownie do art. 198a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) na niniejsze postanowienie –
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Krakowie.

Przewodnicz
ący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

..............................................

KIO 304/17
U z a s a d n i e n i e

W dniu 14 lutego 2017 r. (pismem z tego samego dnia) wykonawca M. L. & C. Sp. z
o.o. z siedzibą w (…) (dalej „odwołujący”) złożył odwołanie od czynności 3 Regionalnej Bazy
Logistycznej z Krakowa (dalej „zamawiający”), polegającej na zawarciu umowy z wykonawcą
w trybie zamówienia z wolnej ręki, pomimo braku przesłanek do skorzystania z tego trybu.

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy
z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze
zm.) [dalej „ustawa Pzp”]:
1. art. 131 h ust. 6 pkt 1 w zw. z art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a i b,
przez przyjęcie, iż
zamówienie może zostać zrealizowane wyłącznie przez MMC C. s.c.
(tj. I.M., I.M., M.M. MMC C. s.c.) z uwagi na ochronę praw wyłącznych, łącznie z
prawami własności intelektualnej oraz to, że jedynym wykonawcą zdolnym do
realizacji zamówienia z przyczyn technicznych oraz związanych z ochroną praw
wyłącznych jest MMC C. s.c., podczas, gdy okoliczności udzielenia zamówienia
wykluczają istnienie praw wyłącznych wynikających z odrębnych przepisów, a na
rynku występują również inne podmioty będące w stanie wykonać zamówienie objęte
przedmiotem niniejszego zamówienia, w tym odwołujący,
2. art. 7 ust. 1 oraz 131h ust. 1, przez prowadzenie postępowania o udzielenie
zamówienia w sposób, który nie zapewnia zachowania uczciwej konkurencji oraz
równego traktowania wykonawców, preferowanie konkretnego wykonawcy oraz
uniemożliwienie innym, potencjalnym wykonawcom, w tym odwołującemu,
pozyskania zamówienia w szczególności poprzez niezastosowanie jednego z dwóch
podstawowych trybów udzielania zamówień publicznych w dziedzinach obronności
i bezpieczeństwa, tj. przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem,
w sytuacji, gdy w przedmiotowym stanie faktycznym nie zachodzi żadna
z okoliczności przewidzianych ustawowo jako przesłanka zastosowania trybu
niekonkurencyjnego.

Odwołujący wniósł o:
3. uwzględnienie odwołania,
4. unieważnienia umowy zawartej z MMC C. s.c. w dniu 13 stycznia 2017 r.


Odwołujący wskazał, że odwołanie zostało wniesione z zachowaniem 30-dniowego
ustawowego terminu, gdyż ogłoszenie o udzieleniu przedmiotowego zamówienia w trybie
KIO 304/17
zamówienia z wolnej ręki zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
w dniu 18 stycznia 2017 r.
Podniósł, że pomimo, iż ogłoszenie zarejestrowane pod numerem 2017/S
012-018637 zostało sporządzone na formularzu ogłoszenia o dobrowolnej przejrzystości
ex ante,
to jednak wyraźnie z jego treści wynika, iż dotyczy już udzielonego zamówienia, co
– w ocenie odwołującego – stanowi ewidentnie informację o udzieleniu zamówienia w dniu
13 stycznia 2017 r, (sekcja V pkt V.2.1 ogłoszenia o dobrowolnej przejrzystości ex ante),

która to data jest wcześniejsza od daty przekazania ogłoszenia do publikacji.
Uzupełnił, że wcześniej nie zostało opublikowane żadne ogłoszenie dotyczące
przedmiotowego zamówienia o zamiarze zawarcia umowy (zgodnie z sekcją IV pkt IV.2.1
ogłoszenia „o dobrowolnej przejrzystości ex ante”).

Pismem z dnia 24 lutego 2017 r. – „Informacja o wniesieniu odwołania po terminie”
(wpływ oryginału pisma do Izby 1 marca 2017 r.) zamawiający wniósł o odrzucenie
odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp z uwagi na fakt, że zostało
wniesione po terminie.
Zamawiający wskazał, co następuje: „(…) zgodnie z treścią art. 66 ust. 1 ustawy Pzp
zamówienie z wolnej r
ęki to ryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający udziela
zamówienia po negocjacjach tylko z jednym wykonawc
ą. Zastosowanie tego trybu, jako trybu
niekonkurencyjnego, dopuszczalne jest jedynie w wyj
ątkowych okolicznościach, które
dla zamówie
ń klasycznych szczegółowo określa art. 67 ust. 1 ustawy Pzp, a dla zamówień
w dziedzinie obronno
ści i bezpieczeństwa - art.131h ust. 6 ustawy Pzp .
W przedmiotowym post
ępowaniu uzasadnieniem dla zastosowania trybu zamówienia
z wolnej było zaistnienie ł
ącznie przesłanek określonych w art. 131h ust 1 w związku
z art. 67 ust. 1 lit a i b ustawy Pzp (przedmiot zamówienia nale
ży do „dziedziny" obronności
i bezpiecze
ństwa, a jego wykonanie może zostać powierzone wyłącznie jednemu
wykonawcy z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze oraz z przyczyn
zwi
ązanych z ochroną praw wyłącznych wynikających z odrębnych przepisów).
Wszcz
ęcie postępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki następuje poprzez
przesłanie wykonawcy, któremu zamawiaj
ący zamierza udzielić zamówienia - zaproszenia
do negocjacji w celu wynegocjowania postanowie
ń umowy, która ma zostać zawarta
w wyniku jego przeprowadzenia (art. 2 pkt. 7a ustawy Pzp).
W przedmiotowym post
ępowaniu zaproszenie do negocjacji zostało przesłane
wykonawcy MMC C. s.c. (faxem oraz e-mailem) w dniu 05.01.2017 r.
W zwi
ązku z tym, iż wartość niniejszego zamówienia przekracza kwoty określone
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp (post
ępowanie „unijne")
zamawiaj
ący miał ustawowy obowiązek wykonania w niniejszym postępowaniu czynności
KIO 304/17
wynikającej z art. 67. ust. 2 ustawy Pzp tj. przesłania do Prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych zawiadomienia o wszcz
ęciu postępowania
Czynno
ść ta została w niniejszym postępowaniu wykonana. Zawiadomienie Prezesa
Urz
ędu Zamówień Publicznych o wszczęciu postępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki
zawieraj
ące faktyczne i prawne uzasadnienie jego zastosowania zostało przesłane do UZP
faxem w dniu 05.01.2017 r..
Zgodnie z art. 67 ust. 2 ustawy Pzp je
żeli wartość zamówienia jest równa lub
przekracza kwoty okre
ślone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp,
od których jest uzale
żniony obowiązek przekazywania Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej
ogłosze
ń o zamówieniach na dostawy lub usługi, zamawiający w terminie 3 dni od wszczęcia
post
ępowania zawiadamia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o jego wszczęciu
podaj
ąc uzasadnienie faktyczne i prawne zastosowania trybu udzielenia zamówienia.
Negocjacje z zaproszonym wykonawc
ą w niniejszym postępowaniu wyznaczono
(w tre
ści zaproszenia wszczynającego postępowanie) na dzień 12-13.01.2017 r .
Nale
ży podkreślić iż na tym etapie postępowania wykonane zostały wszystkie
czynno
ści, których obowiązek wykonania w trakcie prowadzenia postępowania w trybie
zamówienia z wolnej r
ęki wynika z przepisów ustawy Pzp.
Kolejnym obowi
ązkiem jaki ustawa Pzp nakłada na zamawiającego prowadzącego
post
ępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki jest obowiązek przekazania Urzędowi
Publikacji Unii Europejskiej w terminie 30 dni od dnia zawarcia umowy ogłoszenia
o udzieleniu zamówienia (wynikaj
ący z art. 95 ust. 2 ustawy Pzp)..
Obowi
ązek ten został również wykonany w niniej szym postępowaniu – ogłoszenie
o udzieleniu zamówienia zostało przesłane Urz
ędowi Publikacji Unii europejskiej w dniu
08.02.2017 r.
Zamówienie z wolnej r
ęki to tryb udzielenia zamówienia, którego wszczęcie nie
nast
ępuje (tak jak w przypadku trybu P.N czy P.O) poprzez zamieszczenie przez
zamawiaj
ącego ogłoszenia o zamówieniu w miejscu publicznie dostępnym, ale poprzez
przesłanie wykonawcy zaproszenia do negocjacji.
Jest to tryb, w którym udzielenie zamówienia nie jest poprzedzone obowi
ązkiem
wcze
śniejszej publikacji przez zamawiającego ogłoszenia o zamówieniu.
Jednak
że zgodnie z art. 66 ust. 2 ustawy Pzp – zamawiający po wszczęciu
post
ępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki może odpowiednio zamieścić w Biuletynie
Zamówie
ń Publicznych lub przekazać do Urzędu Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenie
o zamiarze zawarcia umowy.
Na obowi
ązkową treść takiego ogłoszenia, wskazuje art. 66 ust. 2 ustawy Pzp
stanowi
ąc, iż ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy powinno zawierać co najmniej:
1) nazw
ę (firmę) oraz adres zamawiającego;
KIO 304/17
2) określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia;
3) uzasadnienie wyboru trybu zamówienia z wolnej r
ęki;
4) nazw
ę (firmę) albo imię i nazwisko oraz adres wykonawcy, któremu zamawiający
zamierza udzieli
ć zamówienia.
(nie ma tutaj obowi
ązku informowania o dacie udzielenia zamówienia)
Z przywołanego powy
żej przepisu ustawy Pzp wynika iż:
1. ustawodawca nie zastrzegł dla czynno
ści zamieszczenia w Biuletynie Zamówień
Publicznych lub - odpowiednio - przekazania do Urz
ędu Publikacji Unii Europejskiej
ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy
żadnego terminu liczonego od dnia
wszcz
ęcia postępowania, po upływie którego ogłoszenie takie obarczone byłoby
cech
ą bezwzględnej nieważności. Przywołany powyżej przepis nie precyzuje również
terminu zamieszczenia lub przekazania ogłoszenia poprzez u
życie w nim wyrażenia
„niezwłocznie", co dodatkowo pozwala uzna
ć, że właściwym może być tutaj także
termin po przeprowadzeniu negocjacji z wykonawc
ą (byleby przed zawarciem umowy
„ex ant
ę - uprzednio z punktu widzenia wcześniejszej sytuacji", po zawarciu umowy -
istnieje bowiem ustawowy obowi
ązek zamieszczenia ogłoszenia o udzieleniu
zamówienia) tym bardziej, i
ż to właśnie po przeprowadzeniu negocjacji i uzgodnieniu
wszystkich warunków realizacji zamówienia zamawiaj
ący zyskuje pewność iż
zamówienie zostanie wykonawcy udzielone.
2. zamieszczenie w Biuletynie Zamówie
ń Publicznych lub przekazanie do Urzędu
Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy to jedynie
wynikaj
ące z treści art. 66 ust. 2 ustawy Pzp uprawnienie a nie obowiązek
zamawiaj
ącego,
3. w tre
ści ogłoszenie nie musi obowiązkowo znaleźć się informacja o dacie udzielenia
zamówienia (informacja ta „wymuszona" jest tre
ścią samego ogłoszenia ex ante)
Jednak
że opublikowanie przez zamawiającego ogłoszenia o zamiarze zawarcia
umowy daje mu nast
ępnie możliwość „korzystania" z przewidzianych przepisami ustawy Pzp
uprawnie
ń i daleko idących korzyści.
„Korzy
ścią" dla zamawiającego, wynikającą z opublikowania takiego
ogłoszenia po wszcz
ęciu postępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki jest :
1. Skrócenie terminu na wniesienie ewentualnego odwołania Termin na wniesienie
odwołania biegnie wówczas od dnia, w którym powzi
ęto lub przy zachowaniu
nale
żytej staranności można było powziąć wiadomość o okolicznościach
stanowi
ących podstawę jego wniesienia (art. 182 ust. 3 pkt. 1 ustawy Pzp), a nie (jak
ędnie wskazuje odwołujący) od dnia opublikowania ogłoszenia o udzieleniu
zamówienia (art. 182 ust. 4 pkt 1 ustawy Pzp - termin ten ma zastosowanie, jak
stanowi przepis, w sytuacji gdy „ ... zamawiaj
ący nie opublikował ogłoszenia
KIO 304/17
o zamiarze zawarcia umowy...."). Do wniesienia odwołania nie będzie miał wówczas
zastosowania tak
że przepis art. 182 ust. 2 - (nie ma w tym trybie ogłoszenia
o zamówieniu) ani przepis art. 182 ust 1 (nie ma tu czynno
ści przesłania informacji
o czynno
ści stanowiącej podstawę wniesienia odwołania)
2. Uchylenie sankcji uniewa
żnienia umowy, gdyby zamawiający z naruszeniem
przepisów ustawy zastosował tryb zamówienia z wolnej r
ęki jednakże:
- miał uzasadnione podstawy, aby s
ądzić, iż działa zgodnie z ustawą, oraz
- zawarł umow
ę odpowiednio po upływie 5 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia
o zamiarze zawarcia umowy w Biuletynie Zamówie
ń Publicznych albo po upływie
10 dni od dnia publikacji takiego ogłoszenia w Dzienniku Urz
ędowym Unii
Europejskiej (art. 146 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp).
W niniejszym post
ępowaniu, w celu zapewnienia zamawiającemu możliwości
skorzystania z uprawnie
ń jakie daje publikacja ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy
- po 1.
ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy (nazwane w procedurze „unijnej"
ogłoszeniem o dobrowolnej przejrzysto
ści ex antę) ze względu na wartość zamówienia
(zamówienie „unijne") zostało przekazane do publikacji Urz
ędowi Publikacji Unii Europejskiej
w dniu 13.01.2017r oraz opublikowane w Dz. Urz. U. E. w dniu 18.01.2017 r pod nr 2017/S
012-018637,
- po 2.
ogłoszenie to zawierało uzasadnienie zastosowania trybu zamówienia z wolnej r
ęki
(sekcja IV. 1.1) Rodzaj procedury),
- po 3.
umowa z wykonawc
ą MMC C. s.c. została zawarta po upływie 10 dni od dnia
publikacji ogłoszenia o dobrowolnej przejrzysto
ści ex antę (ogłoszenia o zamiarze zawarcia
umowy) w Dzienniku Urz
ędowym Unii Europejskiej tj. w dniu 31.01.2016r.
Zatem w niniejszym post
ępowaniu odwołujący, przy zachowaniu należytej
staranno
ści mógł się dowiedzieć o czynności zamawiającego stanowiącej podstawę do
wniesienia odwołania od dnia 18.01.2017r.
Czynno
ścią tą jest niewątpliwie uzewnętrznienie przez zamawiającego woli udzielenia
zamówienia wykonawcy MMC C. s.c. po przeprowadzeniu z nim negocjacji w trybie
zamówienia z wolnej r
ęki ( o czym ma informować treść ogłoszenia ex ante).
Je
śli zaś chodzi o samo ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy, które to ogłoszenie
odwołuj
ący mylnie uznaje za ogłoszenie o udzieleniu zamówienia to: Zgodnie z art. 11 ust. 1
ustawy Pzp ogłoszenia, o których mowa w ustawie:
1) zamieszcza si
ę w Biuletynie Zamówień Publicznych udostępnianym na stronach portalu
internetowego Urz
ędu Zamówień Publicznych,
KIO 304/17
2) publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, jeżeli są przekazywane
Urz
ędowi Publikacji Unii Europejskiej
W przypadku zamówie
ń, których wartość jest równa lub przekracza kwoty określone
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 (tzw. zamówie
ń „unijnych") zamawiający
nie zamieszcza ogłosze
ń w Biuletynie Zamówień Publicznych, ale ma obowiązek
przekazywa
ć ogłoszenia do publikacji Urzędowi Publikacji unii Europejskiej.
Zamawiaj
ący nie ma jednak wpływu ani na nazwę takiego ogłoszenia ani na nazwę
rubryk formularza ogłoszenia, które musi w nim wypełni
ć.
Wzory ogłosze
ń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych określone są
w rozporz
ądzeniu Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie wzorów ogłoszeń
zamieszczanych w Biuletynie Zamówie
ń Publicznych.
Jednym ze wzorów ogłosze
ń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych
jest ogłoszenie pod nazw
ą ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy, stanowiące załącznik
nr 8 do tego rozporz
ądzenia.
W przedmiotowym post
ępowaniu (ze względu na jego wartość) zamawiający
zobowi
ązany był jednak do przekazywania ogłoszeń, o których mowa w ustawie Pzp
Urz
ędowi Publikacji Unii Europejskiej.
Zgodnie z tre
ścią art. 11 ust. 7 ustawy Pzp zamawiający przygotowuje takie
ogłoszenia zgodnie ze wzorami standardowych formularzy, okre
ślonymi w akcie
wykonawczym Komisji Europejskiej ustanawiaj
ącym standardowe formularze do publikacji
ogłosze
ń w ramach procedur udzielania zamówień .... (art. 11 ust.7)
Dyrektywa 2009/81/WE (dyrektywa „obronna") przewiduje nast
ępujące wzory
formularzy do wypełnienia:


ogłoszenie o profilu nabywcy

ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości ex ante

wstępne ogłoszenie informacyjne dotyczące zamówień w dziedzinie obronności
i bezpiecze
ństwa

ogłoszenie o zamówieniu w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa

ogłoszenie o udzieleniu zamówienia w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa

ogłoszenie o podwykonawstwie.
W tym przypadku zamawiaj
ący również nie ma wpływu ani na nazwę takiego
ogłoszenia ani na nazw
ę rubryk formularza, które w ogłoszeniu musi wypełnić.
Ogłoszeniem jakie zamawiaj
ący w ramach niniejszej procedury udzielenia
zamówienia w trybie zamówienia z wolnej r
ęki mógł wypełnić i przesłać do publikacji było
ogłoszenie pod nazw
ą ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości ex ante. Sama już jednak
nazwa tego ogłoszenia „ex ant
ę" wskazuje że jest to ogłoszenie publikowane ex ante -
KIO 304/17
uprzednio, z punktu widzenia wcześniejszej sytuacji, a nie np. ex post - później, z późniejszej
perspektywy.
Z samej ju
ż zatem nazwy ogłoszenia odwołujący mógł powziąć informacje, że jest to
ogłoszenie informuj
ące o czynności, która ma dopiero nastąpić - ogłoszenie informujące
o zamiarze zawarcia umowy przez zamawiaj
ącego.
W niniejszym post
ępowaniu ogłoszenie to nie zostało przesłane do publikacji tuż po
przesłaniu wykonawcy MMC C. s.c. zaproszenia do negocjacji (05.01.2017 r), gdy
ż:
1. po „przej
ściu" wszystkich obowiązkowych pól sekcji I i II formularz narzucał do
wypełnienia okno "liczba zamówie
ń w sekcji V/Udzielenie zamówienia".
Pozostawienie tego okna bez wypełnienia uniemo
żliwiało przejście do dalszych sekcji
formularza. Wpisanie „0" - powodowało za
ś ukazanie się komunikatu o błędzie.
2. formularz ogłoszenia (sekcja V2.1) narzucał obowi
ązek podania daty zawarcia
umowy/decyzji o udzieleniu koncesji, która to data w dniu 05.01.2017 r nie była
znana.
Bez wypełnienia tej sekcji, na której narzucon
ą nazwę zamawiający nie ma wpływu,
nie mo
żna było „przejść" do dalszych sekcji formularza.
Wpisanie za
ś „daty przyszłej" powodowało ukazanie się komunikatu" data musi być
wcze
śniejsza niż aktualna lub taka sama",
W zwi
ązku z powyższym w dniu wszczęcia postępowania ogłoszenie ex ante
(o zamiarze zawarcia umowy) nie zostało wypełnione i przesłane do publikacji.
Jednak po przeprowadzeniu negocjacji oraz zatwierdzeniu (w dniu 13.01.2017 r.)
protokołu z negocjacji, który wskazywał i
ż strony uzgodniły wszystkie warunki realizacji
przyszłej umowy i podj
ęto decyzję o udzieleniu zamówienia wykonawcy MMC Consulting s.c,
takie ogłoszenie mogło zosta
ć wypełnione i przesłane, gdyż od tego dnia można było uznać że w dniu 13.01.2017r. podjęto decyzję o udzieleniu zamówienia i że ta właśnie datę można
umie
ścić w treści sekcji V.2.1) ogłoszenia ex ante.
W tym samym dniu (13.01.2017 r.) zostało przekazane do publikacji UPUE
ogłoszenie o dobrowolnej przejrzysto
ści ex antę.
W sekcji V.2.1) - jako dat
ę zawarcia umowy (treść wymuszona przez formularz
ogłoszenia) podana została data - 13.01.2017 r , która to data nie była faktycznie dat
ą
zawarcia umowy a jedynie dat
ą podjęcia i zatwierdzenia decyzji o udzieleniu zamówienia.
Jednocze
śnie w sekcji VI.3 ogłoszenia - zamieszczona została stosowna informacja
w brzmieniu: „W dniach 12-13.01.2017 r. negocjowano z wykonawc
ą MMC C. s.c. warunki
realizacji zamówienia. Cen
ę za wykonanie zamówienia wynegocjowano na kwotę
6 102 297.88 PLN . W dniu 13.01.2017r. podj
ęto decyzje o udzieleniu zamówienia
wykonawcy MMC C. s.c ( a nie udzielono zamówienia wykonawcy ...).

KIO 304/17
Ogłoszenie to zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
w dniu 18.02.2017 r.
Tym samym od dnia 18.02.2017 r. - tj. od momentu jego publikacji odwołuj
ący
powzi
ął lub przy zachowaniu należytej staranności mógł powziąć wiadomość
o okoliczno
ściach stanowiących podstawę wniesienia odwołania.
Samo za
ś udzielenie zamówienia (czyli zawarcie umowy) nastąpiło faktycznie po
upływie min. 10 dni od publikacji ogłoszenia tj. w dniu 31.01.2017r. celem zapewnienia
zawartej umowie „ochrony" wynikaj
ącej z treści art. 146 ust. 2 ustawy Pzp.
Ponadto co do podanego w ogłoszeniu ex ant
ę uzasadnienia trybu procedury:
W sekcji IV „Procedura" ogłoszenia ex ant
ę podano jako uzasadnienie trybu udzielenia
zamówienia -jedynie podstaw
ę wynikającą z art. 67ust. 1 pkt 1 lit. a (a nie łącznie podstawę
wynikaj
ącą z art. 67ust. 1 pkt 1 lit. a i b ustawy Pzp) gdyż formularz ogłoszenia pozwalał na
zaznaczenie tylko jednej "przesłanki - powodu" zastosowania trybu.
Obowi
ązek wynikający z art. 95 ust. 2 ustawy Pzp tj. obowiązek przekazania
Urz
ędowi Publikacji Unii Europejskiej w terminie 30 dni od dnia zawarcia umowy ogłoszenia
o udzieleniu zamówienia został w niniejszym post
ępowaniu również dopełniony.
Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia zostało przesłane U.P.U.E. w dniu 08.02.2017r.
oraz opublikowane w Dz. Urz. u. E . w dniu 10.02.2017r. pod nr 2017/S 029-052915.”.


Pismem z dnia 27 lutego 2017 r. (złożonym na posiedzeniu Izby z udziałem stron
i uczestnika postępowania odwoławczego) odwołujący złożył „Replikę na odpowiedź
zamawiaj
ącego” (dalej „Replika”).
Odwołujący wskazał, co następuje: „Na wstępie należy podkreślić, iż argumentacja
Zamawiaj
ącego o braku technicznej możliwości wskazania innej daty (np. planowanej daty
zawarcia umowy) jest całkowicie nietrafna, gdy
ż w bazach ogłoszeń, w tym w Dzienniku
Urz
ędowym Unii Europejskiej publikowane są ogłoszenia o dobrowolnej przejrzystości ex
ante bez wskazanej daty zawarcia umowy z wykonawc
ą, tj. z pominięciem wypełnienia sekcji
V.2.1. ogłoszenia.
Ponadto, w
ślad za argumentacją podniesioną już w treści samego odwołania,
wskaza
ć należy, iż informacje zawarte w ogłoszeniu nr 2017/S 012-018637opublikowanym
w dniu 18.01.2017 r. w sposób jednoznaczny pozwalaj
ą na przyjęcie, iż zamawiający
ogłoszeniem tym informuje o fakcie udzielenia zamówienia,
a nie za
ś dopiero o zamiarze
jego udzielenia. Jak wskazał sam zamawiaj
ący, postępowanie o udzielenie przedmiotowego
zamówienia zostało wszcz
ęte już w dniu 5.01.2017 r. Zamawiający miał zatem dość czasu,
aby opublikowa
ć takie ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy, które mogłoby stanowić
rzeczywist
ą
podstaw
ę
powzi
ęcia
przez
potencjalnych
wykonawców
informacji
o prowadzonym post
ępowaniu i jego podstawach faktycznych i prawnych, a w konsekwencji
KIO 304/17
dawałoby możliwość wnoszenia środków ochrony prawnej z odpowiednim wyprzedzeniem,
które w sposób faktyczny zabezpieczałoby interesy wykonawców. Okoliczno
ść, iż art. 66
ust 2 Pzp nie wskazuje konkretnego terminu na przesłanie ogłoszenia o zamiarze zawarcia
umowy, nie oznacza, i
ż dla skorzystania z uprawnień zamawiającego wynikających z Pzp
zwi
ązanych z publikacją takiego ogłoszenia, wystarcza przesłanie ogłoszenia dopiero po
przeprowadzeniu całego post
ępowania. Zamawiający wyraźnie "wskazał, iż negocjacje
z wykonawc
ą zostały przeprowadzone i zakończone uzgodnieniem postanowień umowy,
zako
ńczonych decyzją o udzieleniu zamówienia. Z całą pewnością nie można w takim stanie
faktycznym mówi
ć o fakcie publikacji ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy po wszczęciu
post
ępowania. Nawet gdyby ogłoszenie to uznać za ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy
(co jest niemo
żliwe z uwagi na fakt podania daty 13.01.2017 r. jako daty zawarcia umowy),
to zostałoby ono przesłane do publikacji ju
ż po przeprowadzeniu postępowania, a zatem nie
mogłoby stanowi
ć podstawy do skorzystania ze skróconych terminów na wniesienie odwołań
przez wykonawców. Taki sposób interpretacji przepisu art. 66 ust. 2 Pzp przeczyłby istocie
i celowi publikacji ogłosze
ń o zamiarze zawarcia umowy.
Odwołuj
ący wskazuje, iż działania Zamawiającego nie mogą prowadzić do
ograniczania prawa wykonawców do korzystania ze
środków ochrony prawnej
w post
ępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Z taką sytuacją będziemy mieli
natomiast do czynienia w niniejszym post
ępowaniu, jeśli argumentacja zamawiającego
uznana byłaby za słuszn
ą. Zamawiający w ogłoszeniu nr 2017/S 012-018637z dnia
18 stycznia 2017 r. wyra
źnie zaznaczył, iż umowę w sprawie zamówienia publicznego zawarł
ju
ż w dniu 13 stycznia 2017 r. Odwołujący miał zatem wszelkie prawo przyjąć, iż ma do
czynienia faktycznie z ogłoszeniem o udzieleniu zamówienia, które nie zostało poprzedzone
wcze
śniejszym ogłoszeniem o zamiarze zawarcia umowy. Należy pamiętać, iż o charakterze
dokumentu nie decyduje jego forma lub tytuł („ogłoszenie o dobrowolnej przejrzysto
ści ex
ante), ale tre
ść dokumentu. W przedmiotowym stanie faktycznym treść ogłoszenia nr 2017/S
012-018637 z dnia 18 stycznia 2017 r. wyra
źnie wskazuje na fakt udzielenia zamówienia
w dniu 13 stycznia 2017 r. Je
żeli zatem z treści ogłoszenia wynika, że Zamawiający udzielił
zamówienia w wyniku przeprowadzenia post
ępowania niekonkurencyjnego, to należy je
traktowa
ć nie inaczej, jak ogłoszenie o udzieleniu zamówienia.
Działania Zamawiaj
ącego podejmowane po dniu 13 stycznia 2017 r. można jedynie
poczytywa
ć za próbę naprawienia ewentualnych błędów popełnionych przy wypełnianiu
formularza ogłoszenia ex ante, podejmowan
ą w celu uniemożliwienia Odwołującemu
obrony jego słusznych interesów (o czym
świadczy m.in. brak odniesienia się do czynionych
mu zarzutów w zakresie braku przesłanek do skorzystania z trybu zamówienia z wolnej r
ęki).
Co wi
ęcej, przy korzystaniu ze środków ochrony prawnej przewidzianych ustawą Pzp,
nale
ży uwzględnić specjalny reżim, dotyczący postępowań o udzielenie zamówienia
KIO 304/17
publicznego prowadzonych w trybach pozakonkurencyjnych, a w szczególności w trybie
zamówienia z wolnej r
ęki. Ustawodawca w myśl konstytucyjnego prawa do obrony, określił
dłu
ższe terminy na wniesienie odwołania właśnie dla celów ograniczenia nadużycia
uprawnie
ń Zamawiającego. Dlatego w niniejszym postępowaniu podmioty zdolne do
wykonania zamówienia, niesłusznie niedopuszczone do post
ępowania, mogły złożyć
odwołanie w ustawowym, 30 dniowym terminie, przewidzianym w art. 182 ust. 4 pkt 1 ustawy
Pzp, nie miały bowiem mo
żliwości powzięcia informacji o fakcie prowadzenia postępowania
przez zamawiaj
ącego z odpowiednim wyprzedzeniem. Ogłoszenie z dnia 18 stycznia 2017 r.
nr 2017/S 012-018637 absolutnie nie mo
że bowiem zostać potraktowane jako ogłoszenie
o zamiarze zawarcia umowy, gdy
ż przeczy temu zarówno treść tego ogłoszenia, jak
i moment przesłania go do publikacji.”


Izba ustaliła i zważyła, co następuje:

W pierwszej kolejności wskazać należy, że czynność wobec której odwołujący złożył
odwołanie, tj. „od niezgodnej z ustawą Pzp czynności Zamawiającego, polegającej na
zawarciu umowy z wykonawc
ą w trybie zamówienia z wolnej ręki, pomimo braku przesłanek
do skorzystania z tego trybu
” (str. 2 odwołania), niezależnie od wniosków, jakie odwołujący
wywiódł z ogłoszenia z dnia 18 stycznia 2017 r. o dobrowolnej przejrzystości ex ante, nie
nastąpiła w dniu 13 stycznia 2017 r.

Na podstawie przesłanej przez zamawiającego kopii dokumentacji postępowania,
potwierdzonej przez zamawiającego „za zgodność z oryginałem” w tym przede wszystkim
Umowy Nr 58/3RBLog/26/2017, a także ogłoszenia z dnia 10 lutego 2017 r. opublikowanego
w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2017/S 029-052915 o udzieleniu
zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa skład orzekający Izby ustalił, że
zamawiający zawarł umowę z przystępującym nie w dniu 13 stycznia 2017 r., ale w dniu
31 stycznia 2017 r. Była to umowa zawarta – jak wskazano w jej treści – „Stosownie do
wyniku post
ępowania o udzielenie zamówienia publicznego, przeprowadzonego w trybie
zamówienia z wolnej r
ęki (sprawa nr 8/2017), zadanie nr C/26/01) (…)

W konsekwencji zauważenia wymaga, że żądanie „unieważnienia umowy zawartej
z MMC C. w dniu 13 stycznia 2017 r.
” (str. 2 odwołania), zakładając nawet uwzględnienie
odwołania, nie mogłoby zostać wykonane.

Przyjęcie przez odwołującego, że jest inaczej (tj. że umowę zawarto w dniu
13 stycznia 2017 r.), niezależnie od przyczyn, nie zmienia faktu, że umowa została zawarta
31 stycznia 2017 r.

KIO 304/17

Składając odwołanie, odwołujący zastosował przepis art. 182 ust. 4 pkt 1) ustawy
Pzp, zgodnie z którym „Jeżeli zamawiający nie opublikował ogłoszenia o zamiarze zawarcia
umowy (…) odwołanie wnosi si
ę nie później niż w terminie: 1) (…) 30 dni od dnia publikacji
w Dzienniku Urz
ędowym Unii Europejskiej (…) w przypadku (…) zamówienia z wolnej ręki
(…) – ogłoszenia o udzieleniu zamówienia z uzasadnieniem
”.

Jak wskazał: „Odwołanie zostało wniesione z zachowaniem 30-dniowego
ustawowego terminu, gdy
ż ogłoszenie o udzieleniu przedmiotowego zamówienia w trybie
zamówienia z wolnej r
ęki zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
w dniu 18 stycznia 2017 r.
”.

Skład orzekający Izby ustalił jednak, że w tym przypadku należało zastosować
przepis art. 182 ust. 3 pkt 1) ustawy Pzp, zgodnie z którym „Odwołanie wobec czynności
innych ni
ż określone w ust. 1 i 2 wnosi się: 1) w przypadku zamówień, których wartość jest
równa lub przekracza kwoty okre
ślone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 –
w terminie 10 dni od dnia, w którym powzi
ęto lub przy zachowaniu należytej staranności
mo
żna było powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia”.

Zastosowanie zacytowanego powyżej przepisu oznacza, że dziesięciodniowy termin
na wniesienie odwołania upłynął (licząc od dnia publikacji ogłoszenia o zamiarze zawarcia
umowy czyli ogłoszenia o dobrowolnej przejrzystości ex ante, tj. od dnia 18 stycznia 2017 r.)
w dniu 28 stycznia 2017 r.

Złożenie odwołania w dniu 14 lutego 2017 r. obliguje skład orzekający Izby do jego
odrzucenia na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 3) ustawy Pzp, tj. z tego względu, iż zostało
wniesione po upływie terminu określonego w ustawie.

Kwestia kluczową była ocena, czy – jak twierdził odwołujący – ogłoszenie
opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 18 stycznia 2017 r. pod
numerem 2017/S 012-018637 było ogłoszeniem dotyczącym „już udzielonego zamówienia”,
tj. stanowiło „informację o udzieleniu zamówienia w dniu 13 stycznia 2017 r.”, czy – jak
twierdził zamawiający – było to ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy, o którym mowa
w art. 66 ust. 2 ustawy Pzp.

Skład orzekający Izby stanął na stanowisku, że ogłoszenie opublikowane
w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 18 stycznia 2017 r. pod numerem 2017/S
012-018637 było ogłoszeniem o zamiarze zawarcia umowy z następujących względów.

Po pierwsze, wypełniony przez zamawiającego formularz „Ogłoszenie o dobrowolnej
przejrzystości ex ante” to „europejski odpowiednik” ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy
KIO 304/17
(art. 66 ust. 2 ustawy Pzp) i brak jest jakichkolwiek przesłanek, aby twierdzić, że
zamawiający sięgając po ten formularz chciał w istocie zamieścić informacje, jakie wymaga
ogłoszenie o udzieleniu zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.

Po drugie, sama nazwy formularza, tj. „Ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości ex
ante” przesądza o charakterze informacji w nim zawartych – ex ante oznacza „z góry, przed
wydarzeniem się czegoś”.

Po trzecie, zamawiający „jest zdany” na standardowy wzór formularza, w tym winien
podać informacje zgodnie z nazwą poszczególnych sekcji i ich punktów, co oznacza, że
wypełnić należało także sekcję V „Udzielenie zamówienia/koncesji” pkt 2.1. „Data zawarcia
umowy/decyzji o udzieleniu koncesji
”. Innymi słowy, treść formularza determinowana jest
przez narzucany zamawiającemu wzór.
Skład orzekający Izby wskazuje, że złożone przez odwołującego na posiedzeniu ogłoszenia
innych zamawiających (tego samego rodzaju, tj. ogłoszenia o dobrowolnej przejrzystości
ex ante), w których sekcja V.2.1. nie została wypełniona nie dowodzi możliwości wskazania
daty późniejszej niż data przekazywania ogłoszenia do publikacji, a jedynie technicznej
możliwości uchylenia się od podania żądanej informacji.

Po czwarte, wbrew twierdzeniom odwołującego, informacje zawarte w ogłoszeniu
opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 18 stycznia 2017 r. pod
numerem 2017/S 012-018637 nie pozwalały „w sposób jednoznaczny na przyjęcie, iż
zamawiaj
ący ogłoszeniem tym informuje o fakcie udzielenia zamówienia” (str. 2 Repliki),
ponieważ, poza okolicznościami wskazanymi powyżej, uwzględnić należało także treść sekcji
VI „Informacje uzupełniające”, gdzie zamawiający podał: „W dniach 12-13.01.2017r.
negocjowano z wykonawca MMC C. s.c. warunki realizacji zamówienia. (…) podj
ęto decyzję
o udzieleniu zamówienia wykonawcy MMC C. s.c.”.

Informacja ta wcale nie oznacza, że zamówienie zostało wskazanemu wykonawcy udzielone
(nie została zawarta umowa), ale oznacza, że po stronie zamawiającego zapadła „dopiero”
decyzja o udzieleniu zamówienia”, co koreluje z nazwą formularza i charakterem informacji
w nim przekazywanych, a nadto – co podkreślał zamawiający – z ochroną umowy
wynikającą z art. 146 ust. 2 pkt 1) ustawy Pzp (umowa nie podlega unieważnieniu, pomimo
zastosowania zamówienia z wolnej ręki z naruszeniem przepisów ustawy, o ile zamawiający
miał uzasadnione podstawy, aby sądzić, że działa zgodnie z umową, a umowa została
zawarta po upływie (…) 10 dni od dnia publikacji ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy).

Dostrzeżenia nadto wymaga, że w dniu 8 lutego 2017 r. zamawiający przekazał do
publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenie o udzieleniu zamówienia
w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, które w dniu 10 lutego 2017 r., tj. przed
wniesieniem odwołania (co nastąpiło 14 lutego 2017 r.) zostało opublikowane pod numerem
KIO 304/17
2017/S 029-052915 – w sekcji VI.2) zamawiający podał, iż „Umowa z wykonawcą zawarta
została w dniu 31.1.2017 r.”
, wobec czego, tym bardziej nie można twierdzić, że informacje
zawarte w ogłoszeniu opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu
18 stycznia 2017 r. pod numerem 2017/S 012-018637 pozwalały „w sposób jednoznaczny na
przyj
ęcie, iż zamawiający ogłoszeniem tym informuje o fakcie udzielenia zamówienia”.

Twierdzenie odwołującego, iż „Działania Zamawiającego podejmowane po dniu
13 stycznia 2017 r. można jedynie poczytywać za próbę naprawienia ewentualnych błędów
popełnionych przy wypełnianiu formularza ogłoszenia ex ante, podejmowaną w celu
uniemożliwienia Odwołującemu obrony jego słusznych interesów (o czym świadczy m.in.
brak odniesienia się do czynionych mu zarzutów w zakresie braku przesłanek do
skorzystania z trybu z wolnej ręki) były gołosłowne. Zauważyć także należy, że zamawiający
odniósł się co do meritum sprawy, składając odpowiedź na odwołanie (niezależnie od pisma
Informacja o wniesieniu odwołania po terminie).

Skład orzekający Izby za trafne uznał także stanowisko zamawiającego co do tego, iż
ustawodawca nie zastrzegł dla czynności (…) przekazania do Urzędu Publikacji Unii
Europejskiej ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy
żadnego terminu liczonego od dnia
wszcz
ęcia postępowania”.

Nie podzielił zapatrywania odwołującego, iż podjęcie przez zamawiającego decyzji
o udzieleniu zamówienia oznacza, iż postępowanie zostało przeprowadzone (zakończone).

Wcześniejsze przekazanie do publikacji (i publikacja) przez zamawiającego
(wcześniejsze wobec czynności wszczęcia postępowania, co nastąpiło 5 stycznia 2017 r.)
ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy nie zmieniłoby samego terminu na wniesienie
odwołania, wynoszącego w tym przypadku 10 dni.

Przypomnienia wymaga, iż termin na wniesienie odwołania jest terminem zawitym,
nie podlegającym przywróceniu, a uchybienie temu terminowi powoduje wygaśnięcie prawa
skorzystania ze środka ochrony prawnej, jakim jest odwołanie.

Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp czyli stosownie do wyniku postępowania.

Przewodniczący:

………………………………

KIO 304/17

Członkowie:

………………………………

..............................................



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie