eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2017Sygn. akt: KIO 440/17
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2017-03-14
rok: 2017
sygnatury akt.:

KIO 440/17

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Emil Kuriata Protokolant: Sylwia Jankowska

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 marca 2017 r., w Warszawie, odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 6 marca 2017 r. przez wykonawcę -
SPRINT
S.A., ul. Jagiello
ńczyka 26; 10-062 Olsztyn, w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego
Gmina Dąbrowa Górnicza, ul. Graniczna 21; 41-300 Dąbrowa Górnicza,


orzeka:

1.
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu: unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej, uniewa
żnienie czynności wykluczenia SPRINT S.A., ul.
Jagiello
ńczyka 26; 10-062 Olsztyn z postępowania, ponowne badanie i ocenę ofert.

2. Kosztami postępowania obciąża
zamawiającego Gmina Dąbrowa Górnicza, ul.
Graniczna 21; 41-300 D
ąbrowa Górnicza i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
SPRINT S.A.,
ul. Jagiello
ńczyka 26; 10-062 Olsztyn, tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od zamawiającego
Gmina Dąbrowa Górnicza, ul. Graniczna 21; 41-300
D
ąbrowa Górnicza na rzecz SPRINT S.A., ul. Jagiellończyka 26; 10-062 Olsztyn
kwotę 11 100 zł 00 gr
(słownie: jedenaście tysięcy sto złotych, zero groszy)
stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od
odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Katowicach.

Przewodnicz
ący:
…………………………



sygn. akt:
KIO 440/17
Uzasadnienie

Zamawiający – Gmina Dąbrowa Górnicza, prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest „Bieżące utrzymanie sygnalizacji świetlnych na terenie gminy Dąbrowa Górnicza”.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w Biuletynie Zamówień Publicznych
z dnia 24 stycznia 2017 roku, pod numerem: 13317-2017.
Dnia 1 marca 2017 roku, zamawiający poinformował wykonawców o wyniku
prowadzonego postępowania.
Dnia 6 marca 2017 roku wykonawca SPRINT S.A., ul. Jagiellończyka 26; 10-062 Olsztyn
(dalej „Odwołujący”) wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 26 ust. 2
oraz art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, poprzez wykluczenie odwołującego z postępowania pomimo
wykazania przez niego spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
W związku z powyższym odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu dokonania
następujących czynności: powtórzenie czynności badania i oceny ofert; unieważnienie
czynności wykluczenia odwołującego z postępowania.
Odwołujący wskazał, iż w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego wystosowane w trybie
art. 26 ust. 2 ustawy Pzp, złożył oświadczenia i dokumenty w dniu 20.02.2017 r. W związku
jednak z brakami stwierdzonymi w ww. dokumentach pismem z dnia 23.02.2017 r.
zamawiający wezwał odwołującego do uzupełnienia dokumentów w trybie art. 26 ust. 3
ustawy Pzp. Uzupełnienie nastąpiło w dniu 27 lutego 2017 r.
Odwołujący stwierdził, że jego wykluczenie z postępowania dokonane zostało
z naruszeniem art. 24 ust. 2 pkt 12 ustawy Pzp. Okoliczność, w której uzupełnione wykazy
usług oraz osób opatrzone zostały datą 31.01.2017 r., a podpisane zostały przez osobę,
która pełnomocnictwo do działania w imieniu odwołującego otrzymała w dniu 17 lutego 2017
r. nie pozbawia skuteczności tych dokumentów.
W ocenie odwołującego, data uwidoczniona na wykazach osób oraz usług jest bez
znaczenia dla oceny skuteczności ich złożenia. Zasadnicze znaczenie ma to, czy
oświadczenia te złożone zostały przez osobę posiadającą stosowne umocowanie w terminie
wymaganym przez zamawiającego na ich złożenie.
Jak wynika ze stanu faktycznego osoba podpisująca oświadczenia dot. wykazu osób oraz
usług posiadała stosowne pełnomocnictwo do działania w imieniu odwołującego już w dniu
17 lutego 2017 r. Z kolei, oświadczenia odwołującego stanowiące wykazy osób oraz usług
dotarły do zamawiającego w dniu 27.02.2017 r., a zatem stosownie do art. 61 kc
(oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do

niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią) w zw. z art. 14 ust. 1 ustawy Pzp,
w tym dniu zostały one złożone zamawiającemu. Nie ulega zatem wątpliwości, że osoba
składająca te oświadczenia posiadała stosowne umocowanie.
W doktrynie podkreśla się ponadto (np. wyrok KIO z dnia 02.11.2010 r., sygn. akt
KIO/UZP 2260/10), że uzupełnione na wezwanie zamawiającego pełnomocnictwo np. do
złożenia oferty może zostać udzielone po terminie składania ofert. Z kolei okoliczność,
w której data złożenia oferty przypada na dzień sprzed udzielenia tego pełnomocnictwa nie
oznacza braku skuteczności uzupełnienia pełnomocnictwa. Analogicznie należy odnieść się
do przedmiotowego stanu faktycznego. Okoliczność, w której data uwidoczniona na
wykazach usług oraz osób przypada na dzień sprzed udzielenia pełnomocnictwa nie
oznacza, że dokumenty te nie potwierdzają spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
Wskazać należy również, że przedmiotowe wykazy zostały złożone zamawiającemu wraz
z pismem przewodnim z dnia 24.02.2017 r. podpisanym przez tę samą osobę, która
podpisała uzupełnione wykazy. W treści tego pisma pełnomocnik tj. p. M.K. wskazał,że w załączeniu przedstawia nowe wykazy osób oraz usług, sporządzone w związku
z otrzymanym wezwaniem do uzupełnienia dokumentów. Nie ulega zatem wątpliwości,że wykazy te nie mogły zostać sporządzone w dniu 31.01.2017 r.
Z ostrożności odwołujący podniósł, że uzupełnienie dokumentów dokonane przez
odwołującego w dniu 24.02.2017 r. i łączące się z tą czynnością oświadczenia złożone przez
ustawy Pzp M.K. skutkowały potwierdzeniem (konwalidacją) przez tego pełnomocnika jego
oświadczeń zawartych w wykazach usług oraz osób.
O braku podstaw do kwestionowania uzupełnionych dokumentów z powołaniem się na
datę uwidocznioną w ich treści przemawia również treść art. 26 ust. 2 oraz art. 26 ust. 3
ustawy Pzp. W świetle treści tych przepisów dla oceny skuteczności składanych/
uzupełnianych dokumentów znaczenie ma ustalenie, czy są one aktualne na dzień ich
złożenia. O braku ich aktualności na dzień ich złożenia nie przesądza data uwidoczniona
w ich treści, jak również okoliczność, że pełnomocnictwo dla osoby składającej te
oświadczenia zostało udzielone po terminie składania ofert.

Odwołujący wskazał, że posiada interes w złożeniu odwołania w rozumieniu art. 179
ust. 1 ustawy Pzp. W świetle przyjętych kryteriów oceny ofert oferta odwołującego jest
najkorzystniejsza, a tym samym jego wykluczenie z postępowania, dokonane z naruszeniem
art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp, wprost prowadzi do powstania po jego stronie szkody.

Zamawiający nie złożył pisemnej odpowiedzi na odwołanie.

Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi
przepis art. 189 ust. 2 ustawy - Prawo zamówień publicznych.
Zamawiający
prowadzi
postępowanie
o
udzielenie
zamówienia
publicznego
z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wymaganych przy
procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia nie przekracza kwot określonych
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że odwołujący posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia, kwalifikowanego możliwością poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 179 ust. 1
ustawy - Prawo zamówień publicznych, co uprawniało go do złożenia odwołania.

Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak równie
ż biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron, zło
żone w pismach procesowych, jak też podczas rozprawy Izba stwierdziła, iż
odwołanie zasługuje na uwzgl
ędnienie.

Pismem z dnia 1 marca 2017 r., zamawiający poinformował odwołującego o wykluczeniu
go z postępowania. Jako podstawę prawną wykluczenia zamawiający wskazał art. 24 ust. 2
pkt 12 ustawy Pzp, który stanowi, iż z postępowania wyklucza się wykonawcę, który nie
wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
W uzasadnieniu faktycznym wykluczenia zamawiający powołał się na brak spełnienia
przez odwołującego warunków dotyczących zdolności technicznej lub zawodowej:
- pkt 8.2.3.1.2 s.i.w.z. - wykonania lub wykonywania minimum jednej usługi polegającej na
bieżącym utrzymaniu systemu ważenia pojazdów w ruchu WIM o wartości 50 000,00 zł
brutto;
- pkt 8.2.3.2.6 s.i.w.z. - dysponowania minimum 2 osobami skierowanymi do realizacji
zamówienia publicznego posiadającymi autoryzację producenta/dostawcy do obsługi
i programowania systemów wideo detekcji Trafficon.
W odniesieniu do braku spełnienia obu ww. warunków zamawiający przedstawił
analogiczne uzasadnienie. Poinformował, iż odwołujący, w odpowiedzi na wezwanie w trybie
art. 26 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 26 ust. 2 ustawy Pzp przedstawił nowy wykaz usług
oraz nowy wykaz osób. Zamawiający wskazał: „Ponieważ Wykaz opatrzony jest datą
31.01.2017 r., natomiast został podpisany przez (…), który otrzymał pełnomocnictwo do
reprezentowania Wykonawcy z dniem 17.02.2017 r. uzupełnienie oferty nie mo
że zostać
uznane za skuteczne.”.


Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, iż przedmiotem rozpoznania mogą być tylko
i wyłącznie okoliczności wskazane przez zamawiającego w informacji o wykluczeniu
odwołującego z dnia 1 marca 2017 roku. Fakty i argumentacja przedstawiona przez
zamawiającego na rozprawie nie mogą być brane pod uwagę, albowiem wskazują na nowe,
nieznane dotąd odwołującemu okoliczności. Tym samym, Izba przedmiot swojego
rozpoznania zakreśliła tylko do stanowiska zamawiającego, wyrażonego w informacji z dnia
1 marca 2017 roku, który stwierdził, że uzupełnienie oferty nie może zostać uznane za
skuteczne albowiem uzupełnione wykazy opatrzone są datą 31 stycznia 2017 roku,
natomiast podpisane są przez pełnomocnika, który swoje pełnomocnictwo otrzymał w dacie
17 lutego 2017 roku.
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej zarzuty odwołującego są zasadne.
Izba w całości podziela stanowisko odwołującego, uznając je za własne.
Krajowa Izba Odwoławcza wskazuje, iż zamawiający bezpodstawnie dokonał czynności
wykluczenia odwołującego z przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego. Za takim stanowiskiem przemawiają następujące argumenty.
Zgodnie z przepisem art. 26 ust. 2 ustawy Pzp, jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza
niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8, zamawiający może
wezwać wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym,
nie krótszym niż 5 dni, terminie aktualnych na dzień złożenia oświadczeń lub dokumentów
potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1.
Art. 25 ust. 1 ustawy Pzp, stanowi, iż w postępowaniu o udzielenie zamówienia
zamawiający może żądać od wykonawców wyłącznie oświadczeń lub dokumentów
niezbędnych do przeprowadzenia postępowania. (…).
Biorąc powyższe pod uwagę, mając na względzie stan faktyczny sprawy, stwierdzić
należało, że zamawiający powziąwszy informację, iż treść złożonych przez odwołującego
dokumentów, nie potwierdza spełniania warunków udziału w postępowaniu, zasadnie przyjął
i zastosował przepis art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, wzywając odwołującego wykonawcę do
uzupełnienia brakujących dokumentów, jednakże błędnie wywiódł skutek prawny i faktyczny
dla odwołującego.
W zakreślonym przez zamawiającego terminie odwołujący złożył wymagane dokumenty,
jednakże wątpliwości zamawiającego wzbudziła data widniejąca na uzupełnionych
wykazach, nie korespondująca z datą udzielonego pełnomocnictwa, wystawionego dla osoby
podpisującej rzeczone wykazy.
Bezspornym w sprawie jest, iż pełnomocnictwo dla osoby podpisującej uzupełnione
wykazy, udzielone zostało w dacie 17 lutego 2017 roku, oraz fakt, iż na uzupełnionych
wykazach widnieje data 31 stycznia 2017 roku.

Poddając pod ocenę czynność zamawiającego, Izba stwierdziła, że nie jest możliwe, aby
w dacie 31 stycznia 2017 roku, ustanowiony w dniu 17 lutego 2017 roku pełnomocnik mógł
podpisać rzeczone wykazy.
Po pierwsze w dacie 31 stycznia 2017 roku, Pan M.K. nie był ustanowionym
pełnomocnikiem, a po drugie, jak to wynika z pisma z dnia 24 lutego 2017 roku, podmiotowe
uzupełnienia składane były na wezwanie zamawiającego z 23 lutego 2017 roku.
Powyższe oznacza i w ocenie Izby nie budzi wątpliwości, iż data widniejąca na wykazach
złożonych przez odwołującego, została na nich umieszczona przez omyłkę, albowiem
zgodnie z oświadczeniem odwołującego złożonym na rozprawie, wykonawca ten sporządzał
nowe wykazy na wzorach przygotowanych do złożenia wraz z ofertą, stąd data widniejąca na
nich, tj. 31 stycznia 2017 roku. Zamawiający oceniając złożone wykazy nie dochował
należytej staranności przy ich badaniu, albowiem kwestię powyższą winien, co najmniej
wyjaśnić z odwołującym. Nadto nawet gdyby, co znajduje swoje odzwierciedlenie w stanie
faktycznym sprawy, zamawiający nie wyjaśniał powyższej okoliczności, to zamawiający
winien przyjąć, że złożone wykazy zostały sporządzone na jego wezwanie z dnia 23 lutego
2017 roku i zostały podpisane przez osobę do tych czynności prawidłowo umocowaną
w dacie ich sporządzania. Jak wynika z akt postępowania p. M.K. został prawidłowo
umocowany do dokonywania takich czynności już w dacie 17 lutego 2017 roku, co oznacza,że miał pełne prawo do podpisywania dokumentów sporządzanych po tej dacie.
W okolicznościach przedmiotowej sprawy brak jest bowiem możliwości stwierdzenia,że p. M.K. podpisał nowe wykazy w dacie 31 stycznia 2017 r., albowiem w dacie tej nie miał
umocowania do dokonywania takich czynności. Nadto wskazać należy, iż z treści pisma
przewodniego do składanych (uzupełnianych) wykazów, z dnia 24 lutego 2017 roku, wprost
wynika, że są one składane na wezwanie zamawiającego z 23 lutego 2017 roku.
Rekapitulując, Izba stwierdziła, że data widniejąca na wykazach (31 stycznia 2017 r.)
pozostaje bez znaczenia prawnego i faktycznego, w odniesieniu do treści składanego
oświadczenia (wykazów). Istotnym jest bowiem, czy składane wykazy są aktualne na dzień
złożenia oświadczeń (art. 26 ust. 2 ustawy Pzp), a okoliczności przeciwnej zamawiający nie
wykazał. Jak słusznie wskazano w wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 25 czerwca
2012 roku, sygn. akt KIO 1234/12 „Fakt, iż niektóre z dokumentów ofertowych noszą datę
wcze
śniejszą od daty podanej na dokumencie pełnomocnictwa nie ma w tych
okoliczno
ściach znaczenia zważywszy, że istotna jest data złożenia i otwarcia oferty przez
zamawiaj
ącego, a nie daty sporządzenia poszczególnych dokumentów składających się na
cało
ść oferty.”.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku - na podstawie art. 192
ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 3 w zw. z § 3 pkt 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 41 poz. 238 ze zm.), uwzględniając koszty poniesione przez
odwołującego związane z wpisem od odwołania oraz wynagrodzeniem pełnomocnika.

Przewodniczący:
…………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie