rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2017-03-23
rok: 2017
data dokumentu: 2017-03-23
rok: 2017
sygnatury akt.:
KIO 465/17
KIO 465/17
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 23 marca 2017 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 10 marca 2017 r. przez wykonawcę P.P.H.U.P. Sp. z
o.o., (...) w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Miejską Jarosław, ul. Rynek 1, 37-
500 Jarosław
przy udziale wykonawcy Z.R. Sp. z o.o., (...) zgłaszającego swoje przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie odwołującego
odwoławczego w dniu 23 marca 2017 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 10 marca 2017 r. przez wykonawcę P.P.H.U.P. Sp. z
o.o., (...) w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Miejską Jarosław, ul. Rynek 1, 37-
500 Jarosław
przy udziale wykonawcy Z.R. Sp. z o.o., (...) zgłaszającego swoje przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie odwołującego
postanawia:
1. umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
P.P.H.U.P. Sp. z o.o., (...) kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych
zero groszy), stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 22 grudnia 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.) na niniejsze
postanowienie - w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Przemyślu.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 465/17
U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego na: „Dostawę i montaż wyposażenia pracowni komputerowych oraz
pracowni przyrodniczych dla szkół w ramach projektu „Wzrost kompetencji kluczowych
uczniów w Gminie Miejskiej Jarosław poprzez zakup wyposażenia i przebudowę
infrastruktury dydaktycznej - 7 CZĘŚCI", znak sprawy: ZP.271.2.4.2017, zostało wszczęte
ogłoszeniem w Dzienniku Urzędowym Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich za
numerem 2017/S 041 – 074515 z 28.02.2017 r., przez Gminę Miejską Jarosław, ul. Rynek 1,
37-500 Jarosław zwaną dalej: „Zamawiającym”. Postanowienia Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia zwanej dalej: „SIWZ” zostały opublikowane na stronie internetowej
Zamawiającego w tym samym dniu.
W dniu 10.03.2017 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) P.P.H.U.P. Sp. z o.o., (...)
zwana dalej: „P.P.H.U.P. Sp. z o.o.” albo „Odwołującym” wniosła odwołanie na treść
ogłoszenia i postanowienia SIWZ. Kopie odwołania Zamawiający otrzymał w dniu
10.03.2017 r. (faxem). Zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
a) art. 7 ust. 1
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z
22 grudnia 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.) zwanej dalej: „Pzp” w zw. z art. 29 ust. 2 Pzp
poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w taki sposób, że w rezultacie opis ten utrudnia
uczciwą konkurencję;
b) art. 7 ust. 1, art. 36aa ust. 1 w zw. z art. 96 ust. 1 pkt 11 Pzp poprzez zaburzające zasadę
równego traktowania wykonawców nieuzasadnione zaniechanie dokonania podziału
zamówienia na części;
c) art. 41 pkt 7), 7a), 9) Pzp, poprzez brak zamieszczenia w ogłoszeniu o zamówieniu
podstaw wykluczenia wykonawcy z postępowania, wykazu oświadczeń lub dokumentów
potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw do
wykluczenia, kryteriów oceny ofert i ich znaczenia.
Wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu, aby:
a) zmienił treść SIWZ w sposób wskazany w uzasadnieniu odwołania,
b) dokonaną zmianę SIWZ przekazał niezwłocznie wszystkim wykonawcom, którym
przekazano SIWZ, oraz zamieścił zmianę SIWZ na stronie internetowej, na której SIWZ jest
udostępniana,
c) zmienił treść ogłoszenia o zamówieniu, zgodnie z postanowieniami art. 12a Pzp,
zamieszczając w treści Ogłoszenia o zamówieniu elementy wymagane w art. 41 pkt 7), 7a),
9) Pzp,
d) przesunął termin składania ofert o niezbędny dodatkowy czas na wprowadzenie zmian
w ofertach.
Zamawiający w dniu 13.03.2017 r. (umieszczając na stronie internetowej) wezwał
wraz kopią odwołania, w trybie art. 185 ust.1 Pzp, uczestników postępowania przetargowego
do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.
W dniu 15.03.2017 r. (wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej) Z.R. Sp. z o.o.,
(...)zwana dalej: „Z.R. Sp. z o.o.” albo „Przystępującym”, zgłosiła przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego wnosząc o uwzględnienie odwołania
w całości. Kopia zgłoszenia została przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu.
Do otwarcia posiedzenia Zamawiający wobec wniesienia odwołanie do Prezesa KIO
nie wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedzi na odwołanie.
W dniu 23.03.2017 r. w związku z postanowieniem Izby z 15.03.2017 r. odbyło się
posiedzenie niejawne z udziałem stron.
Na posiedzeniu umocowany pełnomocnik Zamawiającego złożył oświadczenie do
protokołu o uwzględnieniu odwołania w całości. Poinformował również ze stosowne pismo
o niniejszym uwzględnieniu odwołania w całości zostało przekazane do Prezesa KIO w dniu
wczorajszym drogą elektroniczną. Przewodniczący wskazał, że tego rodzaju pismo nie
wpłynęło do Izby do otwarcia posiedzenia.
Uwzględniając przywołane powyżej uwzględnienie w całości odwołania, oraz brak
zgłoszonych przystąpień po stronie Zamawiającego, Izba uznała, że istniała podstawa do
przyjęcia, iż postępowanie odwoławcze – stosownie do dyspozycji art. 186 ust. 2 Pzp -
należało umorzyć.
Wobec ustalenia, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione
w odwołaniu, zgodnie z żądaniem Odwołującego, a po stronie Zamawiającego nie przystąpiłżaden wykonawca, Izba – działając na podstawie art. 186 ust. 2 oraz art. 192 ust. 1 zd. 2
Pzp – umorzyła postępowanie odwoławcze w sprawie o sygn. akt: KIO 465/17 na
posiedzeniu niejawnym z udziałem stron.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła, iż z mocy art.
186 ust. 6 pkt 1 Pzp koszty te znoszą się wzajemnie, jednocześnie nakazując dokonanie
zwrotu Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym
i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 oraz Dz. U. z 2017 r., poz. 47). Zgodnie
z § 13 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r.
w sprawie regulaminu postępowania przy rozpatrywaniu odwołań (t.j.: Dz. U. z 2014, poz.
964 oraz Dz. U. z 2017 r., poz.14) - postanowienie wydano na posiedzeniu niejawnym.
W oparciu o § 32 ww. rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r.
w sprawie regulaminu postępowania przy rozpatrywaniu odwołań, ogłoszenie postanowienia
kończącego postępowanie odwoławcze wydanego na posiedzeniu niejawnym następuje
przez wywieszenie sentencji postanowienia na tablicy ogłoszeń w siedzibie Krajowej Izby
Odwoławczej, a informacja o ogłoszeniu podawana jest na stronie internetowej Urzędu
Zamówień Publicznych. Odpis postanowienia przesyła się stronom i uczestnikom
postępowania odwoławczego.
Przewodniczący:
………………………………
1. umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
P.P.H.U.P. Sp. z o.o., (...) kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych
zero groszy), stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 22 grudnia 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.) na niniejsze
postanowienie - w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Przemyślu.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 465/17
U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego na: „Dostawę i montaż wyposażenia pracowni komputerowych oraz
pracowni przyrodniczych dla szkół w ramach projektu „Wzrost kompetencji kluczowych
uczniów w Gminie Miejskiej Jarosław poprzez zakup wyposażenia i przebudowę
infrastruktury dydaktycznej - 7 CZĘŚCI", znak sprawy: ZP.271.2.4.2017, zostało wszczęte
ogłoszeniem w Dzienniku Urzędowym Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich za
numerem 2017/S 041 – 074515 z 28.02.2017 r., przez Gminę Miejską Jarosław, ul. Rynek 1,
37-500 Jarosław zwaną dalej: „Zamawiającym”. Postanowienia Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia zwanej dalej: „SIWZ” zostały opublikowane na stronie internetowej
Zamawiającego w tym samym dniu.
W dniu 10.03.2017 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) P.P.H.U.P. Sp. z o.o., (...)
zwana dalej: „P.P.H.U.P. Sp. z o.o.” albo „Odwołującym” wniosła odwołanie na treść
ogłoszenia i postanowienia SIWZ. Kopie odwołania Zamawiający otrzymał w dniu
10.03.2017 r. (faxem). Zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
a) art. 7 ust. 1
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z
22 grudnia 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.) zwanej dalej: „Pzp” w zw. z art. 29 ust. 2 Pzp
poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w taki sposób, że w rezultacie opis ten utrudnia
uczciwą konkurencję;
b) art. 7 ust. 1, art. 36aa ust. 1 w zw. z art. 96 ust. 1 pkt 11 Pzp poprzez zaburzające zasadę
równego traktowania wykonawców nieuzasadnione zaniechanie dokonania podziału
zamówienia na części;
c) art. 41 pkt 7), 7a), 9) Pzp, poprzez brak zamieszczenia w ogłoszeniu o zamówieniu
podstaw wykluczenia wykonawcy z postępowania, wykazu oświadczeń lub dokumentów
potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw do
wykluczenia, kryteriów oceny ofert i ich znaczenia.
Wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu, aby:
a) zmienił treść SIWZ w sposób wskazany w uzasadnieniu odwołania,
b) dokonaną zmianę SIWZ przekazał niezwłocznie wszystkim wykonawcom, którym
przekazano SIWZ, oraz zamieścił zmianę SIWZ na stronie internetowej, na której SIWZ jest
udostępniana,
c) zmienił treść ogłoszenia o zamówieniu, zgodnie z postanowieniami art. 12a Pzp,
zamieszczając w treści Ogłoszenia o zamówieniu elementy wymagane w art. 41 pkt 7), 7a),
9) Pzp,
d) przesunął termin składania ofert o niezbędny dodatkowy czas na wprowadzenie zmian
w ofertach.
Zamawiający w dniu 13.03.2017 r. (umieszczając na stronie internetowej) wezwał
wraz kopią odwołania, w trybie art. 185 ust.1 Pzp, uczestników postępowania przetargowego
do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.
W dniu 15.03.2017 r. (wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej) Z.R. Sp. z o.o.,
(...)zwana dalej: „Z.R. Sp. z o.o.” albo „Przystępującym”, zgłosiła przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego wnosząc o uwzględnienie odwołania
w całości. Kopia zgłoszenia została przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu.
Do otwarcia posiedzenia Zamawiający wobec wniesienia odwołanie do Prezesa KIO
nie wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedzi na odwołanie.
W dniu 23.03.2017 r. w związku z postanowieniem Izby z 15.03.2017 r. odbyło się
posiedzenie niejawne z udziałem stron.
Na posiedzeniu umocowany pełnomocnik Zamawiającego złożył oświadczenie do
protokołu o uwzględnieniu odwołania w całości. Poinformował również ze stosowne pismo
o niniejszym uwzględnieniu odwołania w całości zostało przekazane do Prezesa KIO w dniu
wczorajszym drogą elektroniczną. Przewodniczący wskazał, że tego rodzaju pismo nie
wpłynęło do Izby do otwarcia posiedzenia.
Uwzględniając przywołane powyżej uwzględnienie w całości odwołania, oraz brak
zgłoszonych przystąpień po stronie Zamawiającego, Izba uznała, że istniała podstawa do
przyjęcia, iż postępowanie odwoławcze – stosownie do dyspozycji art. 186 ust. 2 Pzp -
należało umorzyć.
Wobec ustalenia, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione
w odwołaniu, zgodnie z żądaniem Odwołującego, a po stronie Zamawiającego nie przystąpiłżaden wykonawca, Izba – działając na podstawie art. 186 ust. 2 oraz art. 192 ust. 1 zd. 2
Pzp – umorzyła postępowanie odwoławcze w sprawie o sygn. akt: KIO 465/17 na
posiedzeniu niejawnym z udziałem stron.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła, iż z mocy art.
186 ust. 6 pkt 1 Pzp koszty te znoszą się wzajemnie, jednocześnie nakazując dokonanie
zwrotu Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym
i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 oraz Dz. U. z 2017 r., poz. 47). Zgodnie
z § 13 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r.
w sprawie regulaminu postępowania przy rozpatrywaniu odwołań (t.j.: Dz. U. z 2014, poz.
964 oraz Dz. U. z 2017 r., poz.14) - postanowienie wydano na posiedzeniu niejawnym.
W oparciu o § 32 ww. rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r.
w sprawie regulaminu postępowania przy rozpatrywaniu odwołań, ogłoszenie postanowienia
kończącego postępowanie odwoławcze wydanego na posiedzeniu niejawnym następuje
przez wywieszenie sentencji postanowienia na tablicy ogłoszeń w siedzibie Krajowej Izby
Odwoławczej, a informacja o ogłoszeniu podawana jest na stronie internetowej Urzędu
Zamówień Publicznych. Odpis postanowienia przesyła się stronom i uczestnikom
postępowania odwoławczego.
Przewodniczący:
………………………………
Wcześniejsze orzeczenia:
- Sygn. akt KIO 86/17 z dnia 2017-12-01
- Sygn. akt KIO 315/17 z dnia 2017-03-30
- Sygn. akt KIO 387/17 z dnia 2017-03-27
- Sygn. akt KIO 455/17 z dnia 2017-03-24
- Sygn. akt KIO 461/17 z dnia 2017-03-23