rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2020-10-20
rok: 2020
data dokumentu: 2020-10-20
rok: 2020
sygnatury akt.:
KIO 2480/20
KIO 2480/20
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
z udziałem stron w dniu 15 października 2020 r.
w Warszawie odwołania wniesionego w dniu 29 września 2020 r. przez Odwołującego
REMONDIS DROBIN KOMUNALNA Sp. z o.o. (ul. Tupadzka 7, 09-210 Drobin) w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Urząd Miejski w Raciążu (Plac Adama
Mickiewicza 17, 09-14
0 Raciąż)
przy udziale Wykonawcy
SUEZ Płocka Gospodarka Komunalna Sp. z o.o. (ul.
Przemysłowa 31, 09-400 Płock) zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego.
z udziałem stron w dniu 15 października 2020 r.
w Warszawie odwołania wniesionego w dniu 29 września 2020 r. przez Odwołującego
REMONDIS DROBIN KOMUNALNA Sp. z o.o. (ul. Tupadzka 7, 09-210 Drobin) w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Urząd Miejski w Raciążu (Plac Adama
Mickiewicza 17, 09-14
0 Raciąż)
przy udziale Wykonawcy
SUEZ Płocka Gospodarka Komunalna Sp. z o.o. (ul.
Przemysłowa 31, 09-400 Płock) zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego.
postanawia:
1.
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwro
t z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Wykonawcy
REMONDIS DROBIN KOMUNALNA Sp. z o.o. (ul. Tupadzka 7, 09-
210 Drobin) kwoty 6750
zł 00 gr (słownie: sześć tysięcy siedemset pięćdziesiąt
złotych) stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
3. nakazuje
zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Wykonawcy
REMONDIS DROBIN KOMUNALNA Sp. z o.o. (ul. Tupadzka 7, 09-
210 Drobin) kwoty 7500
zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych) z tytułu
nadpłaconego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1843) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do
Sądu Okręgowego w Płocku.
Przewodniczący: …………………………….
Sygn. akt: KIO 2480/20
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Urząd Miejski w Raciążu prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego, którego przedmiotem jest „Odbieranie, transport oraz zagospodarowanie
odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych znajdujących się na
terenie Miasta Raciąż”.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowano w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 02
września 2020 roku pod numerem 580440-N-2020.
Odwołujący REMONDIS DROBIN KOMUNALNA Sp. z o.o. wniósł odwołanie, w którym
zarzuc
ił Zamawiającemu naruszenie:
1)
art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 3 ustawy PZP poprzez prowadzenie postępowania w
sposób sprzeczny z ustawą PZP oraz innymi aktami prawnymi, prowadzący do udzielenia
zamówienia publicznego wykonawcy wybranemu w sposób sprzeczny z prawem,
2)
art 89 ust. 1 pkt. 3) ustawy PZP w zw. z art. 15 ust 1 pkt 1) ustawy o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji poprzez zaniechanie odrzucenia oferty S
UEZ Płocka Gospodarka
Komunalna Sp. z o.o. w sytuacji gdy jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji
polegający na odsprzedaży usług poniżej kosztu zakupu,
ewentualnie:
3)
naruszenie art. 90 ust. 1 ustawy PZP poprzez zaniechanie wezwania SUEZ Płocka
Go
spodarka Komunalna Sp. z o.o. do wyjaśnień rażąco niskiej oferty, w sytuacji gdy:
a)
istotna część składowa ceny jest ceną oczywiście nierealną i nierynkową,
b)
w świetle ogólnodostępnych danych, znanych Zamawiającemu, nie jest możliwe
wykonanie zamówienia po koszcie wskazanym w ofercie tego wykonawcy;
4)
naruszenie art 89 ust.1 pkt 4) ustawy PZP poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
SUEZ Płocka Gospodarka Komunalna Sp. z o.o. jako zawierającą rażąco niską cenę
cząstkową, a w konsekwencji:
5)
naruszenie art. 91 ust. 1 ustawy PZP poprzez zaniechanie wyboru oferty REMONDIS
DROBIN Komunalna Sp. z o.o. jako najkorzystniejszej oferty złożonej w postępowaniu.
Odwołujący wniósł o unieważnienie czynności Zamawiającego z dnia 24 września 2020 r.
polegającej na wyborze oferty SUEZ Płocka Gospodarka Komunalna Sp. z o.o. nakazanie
Zamawiającemu odrzucenia oferty SUEZ Płocka Gospodarka Komunalna Sp. z o.o.,
nakazanie Zamawiającemu wyboru oferty REMONDIS Drobin Komunalna Sp. z o.o.
Do niniejszego postępowania zgłosił przystąpienie po stronie Zamawiającego Wykonawca
SUEZ Płocka Gospodarka Komunalna Sp. z o.o. Przystąpienie zostało uznane za skuteczne.
Zostało zgłoszone w terminie przewidzianym w artykule 185 ust. 2 ustawy Prawo zamówień
publicznych.
Pismo zawierające oświadczenie o zgłoszeniu przystąpienia zostało złożone w
formie pisemnej, wraz z pełnomocnictwem, którego treść i zakres nie były kwestionowane.
Wykonawca przekazał dodatkowo oryginał pełnomocnictwa.
15
października 2020 roku Odwołujący przed otwarciem rozprawy oświadczył, że cofa
odwołanie.
Izba działając na podstawie art. 187 ust. 8 oraz art. 192 ust. 1 zdanie drugie ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1843) postanowiła
umorzyć postępowanie odwoławcze wywołane w/w odwołaniem.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 187 ust. 8
zdanie drugie ustawy Pzp oraz § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a i b rozporządzenia Prezesa Rady
M
inistrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 z
późn. zm.).
Jednocześnie Izba orzekła o zwrocie z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych
na rzecz
Odwołującego kwoty 7500 zł 00 gr z tytułu nadpłaconego wpisu. Odwołujący uiścił
wpis w wysokości 15000 złotych. Zgodnie z oświadczeniem Zamawiającego szacunkowa
wartość zamówienia nie przekracza kwot określonych w art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29
stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych. Przedmiotem zamówienia są usługi, a
zatem prawidłowa wartość wpisu powinna wynosić 7500 złotych. Oznacza to, że Odwołujący
uiścił wpis przekraczający prawidłową wysokość wpisu o kwotę 7500 złotych. Tym samym
należało zwrócić Odwołującemu kwotę 7500 złotych z tytułu nadpłaconego wpisu.
Przewodniczący:
……………….….………..
1.
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwro
t z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Wykonawcy
REMONDIS DROBIN KOMUNALNA Sp. z o.o. (ul. Tupadzka 7, 09-
210 Drobin) kwoty 6750
zł 00 gr (słownie: sześć tysięcy siedemset pięćdziesiąt
złotych) stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
3. nakazuje
zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Wykonawcy
REMONDIS DROBIN KOMUNALNA Sp. z o.o. (ul. Tupadzka 7, 09-
210 Drobin) kwoty 7500
zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych) z tytułu
nadpłaconego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1843) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do
Sądu Okręgowego w Płocku.
Przewodniczący: …………………………….
Sygn. akt: KIO 2480/20
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Urząd Miejski w Raciążu prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego, którego przedmiotem jest „Odbieranie, transport oraz zagospodarowanie
odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych znajdujących się na
terenie Miasta Raciąż”.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowano w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 02
września 2020 roku pod numerem 580440-N-2020.
Odwołujący REMONDIS DROBIN KOMUNALNA Sp. z o.o. wniósł odwołanie, w którym
zarzuc
ił Zamawiającemu naruszenie:
1)
art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 3 ustawy PZP poprzez prowadzenie postępowania w
sposób sprzeczny z ustawą PZP oraz innymi aktami prawnymi, prowadzący do udzielenia
zamówienia publicznego wykonawcy wybranemu w sposób sprzeczny z prawem,
2)
art 89 ust. 1 pkt. 3) ustawy PZP w zw. z art. 15 ust 1 pkt 1) ustawy o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji poprzez zaniechanie odrzucenia oferty S
UEZ Płocka Gospodarka
Komunalna Sp. z o.o. w sytuacji gdy jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji
polegający na odsprzedaży usług poniżej kosztu zakupu,
ewentualnie:
3)
naruszenie art. 90 ust. 1 ustawy PZP poprzez zaniechanie wezwania SUEZ Płocka
Go
spodarka Komunalna Sp. z o.o. do wyjaśnień rażąco niskiej oferty, w sytuacji gdy:
a)
istotna część składowa ceny jest ceną oczywiście nierealną i nierynkową,
b)
w świetle ogólnodostępnych danych, znanych Zamawiającemu, nie jest możliwe
wykonanie zamówienia po koszcie wskazanym w ofercie tego wykonawcy;
4)
naruszenie art 89 ust.1 pkt 4) ustawy PZP poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
SUEZ Płocka Gospodarka Komunalna Sp. z o.o. jako zawierającą rażąco niską cenę
cząstkową, a w konsekwencji:
5)
naruszenie art. 91 ust. 1 ustawy PZP poprzez zaniechanie wyboru oferty REMONDIS
DROBIN Komunalna Sp. z o.o. jako najkorzystniejszej oferty złożonej w postępowaniu.
Odwołujący wniósł o unieważnienie czynności Zamawiającego z dnia 24 września 2020 r.
polegającej na wyborze oferty SUEZ Płocka Gospodarka Komunalna Sp. z o.o. nakazanie
Zamawiającemu odrzucenia oferty SUEZ Płocka Gospodarka Komunalna Sp. z o.o.,
nakazanie Zamawiającemu wyboru oferty REMONDIS Drobin Komunalna Sp. z o.o.
Do niniejszego postępowania zgłosił przystąpienie po stronie Zamawiającego Wykonawca
SUEZ Płocka Gospodarka Komunalna Sp. z o.o. Przystąpienie zostało uznane za skuteczne.
Zostało zgłoszone w terminie przewidzianym w artykule 185 ust. 2 ustawy Prawo zamówień
publicznych.
Pismo zawierające oświadczenie o zgłoszeniu przystąpienia zostało złożone w
formie pisemnej, wraz z pełnomocnictwem, którego treść i zakres nie były kwestionowane.
Wykonawca przekazał dodatkowo oryginał pełnomocnictwa.
15
października 2020 roku Odwołujący przed otwarciem rozprawy oświadczył, że cofa
odwołanie.
Izba działając na podstawie art. 187 ust. 8 oraz art. 192 ust. 1 zdanie drugie ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1843) postanowiła
umorzyć postępowanie odwoławcze wywołane w/w odwołaniem.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 187 ust. 8
zdanie drugie ustawy Pzp oraz § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a i b rozporządzenia Prezesa Rady
M
inistrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 z
późn. zm.).
Jednocześnie Izba orzekła o zwrocie z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych
na rzecz
Odwołującego kwoty 7500 zł 00 gr z tytułu nadpłaconego wpisu. Odwołujący uiścił
wpis w wysokości 15000 złotych. Zgodnie z oświadczeniem Zamawiającego szacunkowa
wartość zamówienia nie przekracza kwot określonych w art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29
stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych. Przedmiotem zamówienia są usługi, a
zatem prawidłowa wartość wpisu powinna wynosić 7500 złotych. Oznacza to, że Odwołujący
uiścił wpis przekraczający prawidłową wysokość wpisu o kwotę 7500 złotych. Tym samym
należało zwrócić Odwołującemu kwotę 7500 złotych z tytułu nadpłaconego wpisu.
Przewodniczący:
……………….….………..
Wcześniejsze orzeczenia:
- Sygn. akt KIO 3085/20 z dnia 2020-12-07
- Sygn. akt KIO 2434/20, KIO 2437/20 z dnia 2020-12-04
- Sygn. akt KIO 2974/20 z dnia 2020-12-03
- Sygn. akt KIO 2911/20 z dnia 2020-11-25
- Sygn. akt KIO 2416/20 z dnia 2020-11-24