eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2021Sygn. akt: KIO 2037/21
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2021-07-27
rok: 2021
sygnatury akt.:

KIO 2037/21

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Piotr Kozłowski

po rozpozna
niu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron i uczestnika postępowania
odwoławczego 27 lipca 2021 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej 6 lipca 2021 r.
przez wykonawcę: Impel Facility Services sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu

w postępowaniu pn. Świadczenie usług w zakresie utrzymania czystości w budynku Poradni
Specjalistycznych i Dyrekcji Radomskiego Szpitala Specjalistycznego
(nr
postępowania
ZP/1/PN/2021)
prowadzonym przez zamawiającego: Specjalistyczny Psychiatryczny Samodzielny
Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Suwałkach

przy udziale wykonawcy: S4H sp. z o.o. z
siedzibą w Olsztynie
– zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego

postanawia:
1.
Umarza postępowanie odwoławcze.
2.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego kwoty 6750 zł 00 gr
(słownie: sześć tysięcy siedemset pięćdziesiąt
złotych zero groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.

Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejsze postanowienie
– w terminie 14 dni
od dnia jego dor
ęczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Sygn. akt KIO 2037/21


U z a s a d n i e n i e

Specjalistyczny Psychiatryczny Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej
w
Suwałkach {dalej: „Zamawiający”} prowadzi na podstawie ustawy z dnia 11 września
2019 r.
– Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129.) {dalej: „ustawa pzp”
lub
„pzp”) w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia
na
usługi pn. Świadczenie usług sprzątania i utrzymania czystości wraz ze stałą dostawą
materiałów eksploatacyjnych oraz inne usług
(nr postępowania ZP/1/PN/2021). Ogłoszenie
o
tym zamówieniu 22 czerwca 2021 r. zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień
Publicznych pod nr 2021/BZP 00089839/01. Wa
rtość tego zamówienia jest poniżej progów
unijnych.

6 lipca 2021 r. Impel Facility Services sp. z o.o.
z siedzibą we Wrocławiu {dalej:
„Odwołujący”} wniósł odwołanie od wyjaśnień i zmian treści specyfikacji warunków
zamówienia {dalej: „SWZ” lub „specyfikacja”} z 1 lipca 2021 r.

Odwołujący zarzucili Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp
{jeżeli poniżej nie wskazano innych aktów prawnych}:
1. Art. 16
– przez naruszenie zasad zachowania uczciwej konkurencji oraz równego
traktowania w
ykonawców przy formułowaniu postanowień ogłoszenia o zamówieniu oraz
SWZ.
2. Art. 17 ust. 1 pkt 1
– przez naruszenie zasady zapewnienia najlepszej jakości usług
uzasadnionych charakterem zamówienia w ramach środków, które zamawiający może
przez
naczyć na realizację zamówienia.
3. Art. 41 w zw. z art. 106b i 106e ustawy z 11 marca 2004 r. o poda
tku od towarów i usług
w zw. z art. 62 ustawy z dnia 10
września 1999 r. Kodeks karno-skarbowy – przez
nieprawidłowe określenie stawek podatkowych, zgodnie z którymi wykonawcy winni
wystawiać faktury za wykonanie przedmiotu zamówienia.
4. Art. 99 ust. 1 i 2
– przez dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób
niedokładny, niewyczerpujący, wieloznaczny, wewnętrznie sprzeczny, bez użycia
dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń i bez uwzględnienia wszystkich
okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty.
5. Art. 99 ust. 4
– przez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób utrudniający uczciwą
konkur
encję.
6. Art. 226 ust. 1 pkt 10 i 5 w zw. z art. 99 i w zw. z art. 255 pkt 6
w zw. z art. 58 § 1 i 2
ustawy Kodeks cywilny
– przez: a) opisanie przedmiotu zamówienia w sposób
wewnętrznie sprzeczny i narzucenie wykonawcom zastosowania do obliczenia ceny
Sygn. akt KIO 2037/21

wyłącznie stawki 23% lub 8%, podczas gdy z opisu przedmiotu zamówienia wynika,
że do obliczenia ceny ofertowej może być zastosowana stawka podatku „zw”;
b)
nieuzasadnione i bezpodstawne ograniczenie dostępu do postępowania
dla
wykonawców świadczących usługi pomocnicze przy pacjencie i stosujących
na
podstawie prawa podatkowego inne niż wskazane przez Zamawiającego stawki
podatkowe,
a w konsekwencji wymuszenie zaoferowania zamówienia wg sztucznych
i niezgodnych z rzeczywistymi potrzeb
ami Zamawiającego oraz nieznajdujących
zastosowania do przedmiotu zamówienia stawek podatkowych.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
dokonania zmian specyfikacji:
1. U
sunięcia wszystkich postanowień obligujących wykonawcę do wyceny usługi
z zachowaniem proporcji stawek VAT 23% i 8%
, o której mowa w Załączniku nr 1 SWZ –
Formularzu ofertowym.
2. U
sunięcia odpowiedzi na pytanie nr 41 z 1 lipca 2021 r w brzmieniu: Zamawiający nie
wymienia w treści SWZ prac pomocniczych przy pacjencie. i nakazanie Zamawiającemu
podania informacji o procentowej wartości czynności usług pomocniczych przy
pacjencie, do których znajduje zastosowanie stawka podatku „zw” w całości zamówienia.

3. Ustalenia
postanowień SWZ nakazujących wykonawcom samodzielny podziału zadań
(czynności) i kwalifikację tychże zadań, w tym kwalifikację ze względu na podatek VAT.

20 lipca
2021 r. wpłynęło do Izby pismo Odwołującego, w którym oświadczył,
że wycofuje powyższe odwołanie.

W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:

Zgodnie z art. 520 pzp o
dwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia
rozprawy (ust. 1).
Cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże
z
wniesieniem odwołania do Prezesa Izby (ust. 2).

Odwołujący skorzystał z przysługującego mu uprawnienia i skutecznie wycofał
uprzednio wniesione odwołanie, co nastąpiło przed otwarciem posiedzenia w tej sprawie
odwoławczej.

Z tych względów – działając na podstawie art. 568 pkt 1 npzp – Izba umorzyła
postępowanie odwoławcze w tej sprawie.

O kosztach tego postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści
art. 575 n
pzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
Sygn. akt KIO 2037/21

30
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania
(Dz. U. poz. 2437)
– nakazując zwrot Odwołującemu 90% procent uiszczonego wpisu


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie