rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2023-04-06
rok: 2023
data dokumentu: 2023-04-06
rok: 2023
sygnatury akt.:
KIO 874/23
KIO 874/23
Komisja w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Rams
Przewodniczący: Magdalena Rams
po rozpoznaniu na posiedzeniu
niejawny, bez udziału stron, w dniu 6 kwietnia 2023 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23
marca 2023
r. przez wykonawcę TDZ Technika dla Zdrowa Sp. z o.o., z siedzibą w
Warszawie,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego – Wojewódzki Szpital Obserwacyjno
– Zakaźny im. Tadeusza Browicza, Bydgoszcz,
niejawny, bez udziału stron, w dniu 6 kwietnia 2023 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23
marca 2023
r. przez wykonawcę TDZ Technika dla Zdrowa Sp. z o.o., z siedzibą w
Warszawie,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego – Wojewódzki Szpital Obserwacyjno
– Zakaźny im. Tadeusza Browicza, Bydgoszcz,
postanawia:
1.
umorzyć postępowanie odwoławcze;
2.
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
TDZ Technika dla Zdrowa Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie kwoty 7 500
zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu wpisu od
odwołania.
Stosownie do art.
579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (tj.: Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 14
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………….…
Sygn. akt: KIO 87423
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Wojewódzki Szpital Obserwacyjno – Zakaźny im. Tadeusza Browicza,
Bydgoszcz -
dalej jako „Zamawiający” - prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego na
Zakup aparatury medycznej oraz wyposażenia i środków ochrony osobistej
dla Wojewódzkiego Szpitala Obserwacyjno - Zakaźnego im. T. Browicza w Bydgoszczy,
dalej „Postępowanie”.
W dniu 23 marca 2023
r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy TDZ Technika dla Zdrowa Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie (dalej jako
„Odwołujący”) zarzucając Zamawiającemu naruszenie art. 99 ust. 1,2, 4,5 i 6 Ustawy oraz 16
pkt 1), 2) i 3) Ustawy poprzez sformułowanie wymagań przedmiotowych dla przedmiotu
zamówienia w sposób:
1/ naruszający uczciwą konkurencję w postaci ograniczenia zaoferowanych systemów
scalania dany
ch do systemu ASCOM, a w konsekwencji do wykonawców oferujących
system ASCOM Digistat Care, uniemożliwiając w ten sposób udział w postępowaniu
wykonawców oferujących systemy innych producentów (naruszenie art. 16 pkt 1) w zw. z art.
99 ust. 4-6 Ustawy);
2/ naruszający zasadę przejrzystości i proporcjonalności w postaci dokonania opisu
przedmiotu zamówienia pozostawiającego wątpliwości co do wymagań przedmiotowych dla
przedmiotu zamówienia (naruszenie art. 16 pkt 1) i 2) w zw. art. 99 ust. 1 i 2 Ustawy).
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu dokonania
następujących zmian w Załączniku nr 3 do SWZ w obszarze Zadania nr 3:
a)
dokonania zmiany tytułu w Załączniku nr 3 z aktualnego w treści „Zadanie nr 3 -
system scalania d
anych ASCOM” na „Zadanie nr 3 - system informacji klinicznej”;
b)
dokonania w Załączniku nr 3 w Zadaniu 3 zmiany aktualnego wymagania w treści
„System musi być produktem medycznym w klasie IIb zgodnie z dyrektywą UE
745/2017 oraz ustawą z dnia 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych.” na
„System musi być produktem medycznym w klasie I zgodnie z dyrektywą UE
745/2
017 oraz ustawą z dnia 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych.”
c)
dokonania w Załączniku nr 3 w Zadaniu 3 zmiany aktualnego wymagania w treści:
„Praca w trybie DIS/DAS/CDAS w zależności od możliwości urządzenia medycznego”
na „System ma umożliwiać rejestrację alarmów z urządzeń, posiadających techniczną
możliwość wysyłania alarmów”.
d)
uzupełnienia Załącznika nr 3 w Zadaniu 3 o listę urządzeń (wg producenta, nazwy
modelu oraz numeru katalogowego) względem którym Zamawiający formułuje dwa
poniższe wymagania w treści:
„Możliwość integracji z aparaturą medyczną (w tym monitorami, respiratorami,
pompami infuzyjnymi, aparatami do terapii nerkozastępczej, ECMO, analizatorami
parametrów krytycznych, inkubatorami, itp.) za pomocą interfejsów Ethernet, RS232,
USB.”
„Możliwość integracji z co najmniej 200 urządzeniami medycznymi co najmniej 20
producentów.”
e)
uzupełnienia Załącznika nr 3 w Zadaniu 3 w obszarze wymagania „Dla każdego łóżka
rozwiązanie musi zapewnić możliwość podłączenia kamery CCTV (wymagane
kamery z wsparciem RSTP) or
az podgląd w trybie „na żywo” o następujące
informacje: wymagania/ braku wymagania dostarczenia kamer w ramach zamówienia
f)
zdefiniowania wymagań technicznych dla kamer jeżeli Zamawiający wymaga ich
dostarczenia;
g) zdefiniowania sposobu wykorzystania przez s
ystem obrazu pochodzącego z kamer.
h)
uzupełnienia Załącznika nr 3 w Zadaniu 3 o wskazanie nazwy i wersji systemu HIS
eksploatowanego przez Zamawiającego.
Izba ustaliła, że do postępowanie odwoławczego po stronie Zamawiającego nie przystąpił
żaden wykonawca.
Izba ustaliła, iż w dniu 5 kwietnia 2023 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło
pismo
Zamawiającego zawierające oświadczeniu o uwzględnieniu odwołania w całości wraz
z wnioskiem o umorzenie postępowania.
Wobec oświadczenia Zamawiającego o uwzględnieniu odwołania Izba stwierdziła, że
zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie postępowania odwoławczego i, zgodnie z
przepisem art. 522 ust. 1 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 575 ustawy Pzp
w
zw. z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020
r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437), nakazując
zwrot odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący: ……………………………….…
1.
umorzyć postępowanie odwoławcze;
2.
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
TDZ Technika dla Zdrowa Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie kwoty 7 500
zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu wpisu od
odwołania.
Stosownie do art.
579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (tj.: Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 14
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………….…
Sygn. akt: KIO 87423
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Wojewódzki Szpital Obserwacyjno – Zakaźny im. Tadeusza Browicza,
Bydgoszcz -
dalej jako „Zamawiający” - prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego na
Zakup aparatury medycznej oraz wyposażenia i środków ochrony osobistej
dla Wojewódzkiego Szpitala Obserwacyjno - Zakaźnego im. T. Browicza w Bydgoszczy,
dalej „Postępowanie”.
W dniu 23 marca 2023
r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy TDZ Technika dla Zdrowa Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie (dalej jako
„Odwołujący”) zarzucając Zamawiającemu naruszenie art. 99 ust. 1,2, 4,5 i 6 Ustawy oraz 16
pkt 1), 2) i 3) Ustawy poprzez sformułowanie wymagań przedmiotowych dla przedmiotu
zamówienia w sposób:
1/ naruszający uczciwą konkurencję w postaci ograniczenia zaoferowanych systemów
scalania dany
ch do systemu ASCOM, a w konsekwencji do wykonawców oferujących
system ASCOM Digistat Care, uniemożliwiając w ten sposób udział w postępowaniu
wykonawców oferujących systemy innych producentów (naruszenie art. 16 pkt 1) w zw. z art.
99 ust. 4-6 Ustawy);
2/ naruszający zasadę przejrzystości i proporcjonalności w postaci dokonania opisu
przedmiotu zamówienia pozostawiającego wątpliwości co do wymagań przedmiotowych dla
przedmiotu zamówienia (naruszenie art. 16 pkt 1) i 2) w zw. art. 99 ust. 1 i 2 Ustawy).
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu dokonania
następujących zmian w Załączniku nr 3 do SWZ w obszarze Zadania nr 3:
a)
dokonania zmiany tytułu w Załączniku nr 3 z aktualnego w treści „Zadanie nr 3 -
system scalania d
anych ASCOM” na „Zadanie nr 3 - system informacji klinicznej”;
b)
dokonania w Załączniku nr 3 w Zadaniu 3 zmiany aktualnego wymagania w treści
„System musi być produktem medycznym w klasie IIb zgodnie z dyrektywą UE
745/2017 oraz ustawą z dnia 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych.” na
„System musi być produktem medycznym w klasie I zgodnie z dyrektywą UE
745/2
017 oraz ustawą z dnia 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych.”
c)
dokonania w Załączniku nr 3 w Zadaniu 3 zmiany aktualnego wymagania w treści:
„Praca w trybie DIS/DAS/CDAS w zależności od możliwości urządzenia medycznego”
na „System ma umożliwiać rejestrację alarmów z urządzeń, posiadających techniczną
możliwość wysyłania alarmów”.
d)
uzupełnienia Załącznika nr 3 w Zadaniu 3 o listę urządzeń (wg producenta, nazwy
modelu oraz numeru katalogowego) względem którym Zamawiający formułuje dwa
poniższe wymagania w treści:
„Możliwość integracji z aparaturą medyczną (w tym monitorami, respiratorami,
pompami infuzyjnymi, aparatami do terapii nerkozastępczej, ECMO, analizatorami
parametrów krytycznych, inkubatorami, itp.) za pomocą interfejsów Ethernet, RS232,
USB.”
„Możliwość integracji z co najmniej 200 urządzeniami medycznymi co najmniej 20
producentów.”
e)
uzupełnienia Załącznika nr 3 w Zadaniu 3 w obszarze wymagania „Dla każdego łóżka
rozwiązanie musi zapewnić możliwość podłączenia kamery CCTV (wymagane
kamery z wsparciem RSTP) or
az podgląd w trybie „na żywo” o następujące
informacje: wymagania/ braku wymagania dostarczenia kamer w ramach zamówienia
f)
zdefiniowania wymagań technicznych dla kamer jeżeli Zamawiający wymaga ich
dostarczenia;
g) zdefiniowania sposobu wykorzystania przez s
ystem obrazu pochodzącego z kamer.
h)
uzupełnienia Załącznika nr 3 w Zadaniu 3 o wskazanie nazwy i wersji systemu HIS
eksploatowanego przez Zamawiającego.
Izba ustaliła, że do postępowanie odwoławczego po stronie Zamawiającego nie przystąpił
żaden wykonawca.
Izba ustaliła, iż w dniu 5 kwietnia 2023 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło
pismo
Zamawiającego zawierające oświadczeniu o uwzględnieniu odwołania w całości wraz
z wnioskiem o umorzenie postępowania.
Wobec oświadczenia Zamawiającego o uwzględnieniu odwołania Izba stwierdziła, że
zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie postępowania odwoławczego i, zgodnie z
przepisem art. 522 ust. 1 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 575 ustawy Pzp
w
zw. z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020
r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437), nakazując
zwrot odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący: ……………………………….…
Wcześniejsze orzeczenia:
- Sygn. akt KIO 3393/22 z dnia 2023-12-30
- Sygn. akt KIO 1081/23 z dnia 2023-04-25
- Sygn. akt KIO 3061/22 z dnia 2023-04-24
- Sygn. akt KIO 3059/22 z dnia 2023-04-24
- Sygn. akt KIO 764/24 z dnia 2023-04-23