Ogłoszenie z dnia 2023-03-27
Powiązane ogłoszenia:
- 2023/BZP 00261906/01 - Wynik z dnia 2023-06-15
Ogłoszenie o zamówieniu
Usługi
Monitoring prawidłowości działania przepławek i systemów migracji w ramach projektu „Odtworzenie ciągłości ekologicznej Wisły i dolnych odcinków rzek Soły i Skawy"
SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY
1.1.) Rola zamawiającego
Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego
1.2.) Nazwa zamawiającego: Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 368302575
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: Żelazna 59a
1.5.2.) Miejscowość: Warszawa
1.5.3.) Kod pocztowy: 00-848
1.5.4.) Województwo: mazowieckie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL911 - Miasto Warszawa
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: krakow@wody.gov.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: https://www.wody.gov.pl/
1.6.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - inne państwowe i samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych
1.7.) Przedmiot działalności zamawiającego: Środowisko
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
Monitoring prawidłowości działania przepławek i systemów migracji w ramach projektu „Odtworzenie ciągłości ekologicznej Wisły i dolnych odcinków rzek Soły i Skawy"
2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-6f7d05b1-cc8e-11ed-9355-06954b8c6cb9
2.5.) Numer ogłoszenia: 2023/BZP 00152231
2.6.) Wersja ogłoszenia: 01
2.7.) Data ogłoszenia: 2023-03-27
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Nie
2.11.) O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy, o których mowa w art. 94 ustawy: Nie
2.14.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Tak
2.15.) Nazwa projektu lub programu
Projektu pn. „Odtworzenie ciągłości ekologicznej Wisły i dolnych odcinków rzek Soły i Skawy Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, działanie 2.1 Adaptacja do zmian klimatu wraz z zabezpieczeniem i zwiększeniem odporności na klęski żywiołowe, w szczególności katastrofy naturalne oraz monitoring środowiska, typ 2.1.2 Realizacja zadań służących osiągnięciu dobrego stanu wód
2.16.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną
Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy
SEKCJA III – UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA I KOMUNIKACJA
3.1.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania
https://przetargi.wody.gov.pl/wp/auctions/r15856,Monitoring-prawidlowosci-dzialania-przeplawek-i-systemow-migracji-w-ramach-proje.html?sid=47bc543e8e2856e8723f55a262a3f8713.2.) Zamawiający zastrzega dostęp do dokumentów zamówienia: Nie
3.4.) Wykonawcy zobowiązani są do składania ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oświadczeń oraz innych dokumentów wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej: Tak
3.5.) Informacje o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu których zamawiający będzie komunikował się z wykonawcami - adres strony internetowej: Zgodnie z art. 61 ust. 1 ustawy Pzp – komunikacja między Zamawiającym a Wykonawcami odbywa się w formie elektronicznej, za pośrednictwem Platformy Zakupowej – zwanej dalej „Platformą” – pod adresem: https://przetargi.wody.gov.pl/. Platforma wypełnia definicję strony internetowej postępowania, na której publikowana jest dokumentacja postępowania. Wskazany w zdaniu 2 adres strony internetowej postępowania, to adres pod którym udostępniane będą zmiany i wyjaśnienia treści SWZ oraz inne dokumenty zamówienia bezpośrednio związane z postępowaniem o udzielenie zamówienia.
Korzystanie z Platformy jest nieodpłatne. Instrukcja korzystania z Platformy znajduje się pod adresem przetargi.wody.gov.pl w zakładce: Instrukcja dla Wykonawców. Regulamin dostępny jest w zakładce „Regulamin”. Korzystanie z Platformy oznacza akceptację regulaminu oraz Instrukcji.
Korzystanie z Platformy jest nieodpłatne.
3.6.) Wymagania techniczne i organizacyjne dotyczące korespondencji elektronicznej: 1, Celem skomunikowania się z Zamawiającym (z wyłączeniem złożenia oferty oraz dokumentów lub oświadczeń składanych razem z ofertą, których sposób złożenia został opisany w pkt 14.1 – 14.6 specyfikacji warunków zamówienia, zwanej dalej „SWZ”), Wykonawca korzysta z zakładki „Zapytaj” (na etapie składania ofert) lub „Wiadomości” (po otwarciu ofert). Zakładki te służą również Zamawiającemu do komunikacji z Wykonawcami.
2. Za datę wpływu wszelkiej korespondencji do Zamawiającego, w tym złożenia oferty oraz dokumentów lub oświadczeń składanych razem z ofertą, uważa się datę wczytania korespondencji na Platformie.
3. Rozszerzenia plików wykorzystywanych przez Wykonawców powinny być zgodne z Załącznikiem nr 2 do Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych, niemniej jednak Zamawiający rekomenduje sporządzenie korespondencji w następujących formatach: .doc., .docx, .rtf, .pdf, .xls.
4. Zamawiający informuje, że adres e-mail: Marzena.Pomorska@wody.gov.pl służy jedynie do przesyłania ogłoszeń i otrzymywania informacji zwrotnej z Biuletynu Zamówień Publicznych oraz zwrotu wadiów wniesionych w formie niepieniężnej. Ewentualne wykorzystanie poczty elektronicznej w innych celach, niż wskazane w zdaniu 1, może nastąpić jedynie w przypadku awarii Platformy, przy czym - bez względu na przyczynę - poczta elektroniczna nie może służyć do złożenia oferty.
5. Maksymalny rozmiar plików przesyłanych za pośrednictwem Platformy wynosi 150 MB.
6. Dokumenty elektroniczne, oświadczenia lub cyfrowe odwzorowania dokumentów lub oświadczeń składane są przez Wykonawcę za pośrednictwem Platformy jako załączniki. Sposób sporządzenia dokumentów elektronicznych, oświadczeń lub cyfrowych odwzorowań dokumentów lub oświadczeń musi być zgody z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu sporządzania i przekazywania informacji oraz wymagań technicznych dla dokumentów elektronicznych oraz środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie oraz rozporządzeniu Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy.
7. Osobą uprawnioną do kontaktu z Wykonawcami jest Marzena Pomorska. Kontakt odbywa się za pośrednictwem Platformy.
8. Postępowanie o udzielenie zamówienia jest prowadzone w języku polskim.
3.8.) Zamawiający wymaga sporządzenia i przedstawienia ofert przy użyciu narzędzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub innych podobnych narzędzi, które nie są ogólnie dostępne: Nie
3.12.) Oferta - katalog elektroniczny: Nie dotyczy
3.14.) Języki, w jakich mogą być sporządzane dokumenty składane w postępowaniu:
polski
3.15.) RODO (obowiązek informacyjny): 1. Zamawiający, działając na mocy art. 13 oraz art. 14 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 2016 r.), zwanego dalej: „RODO”, informuje Pana/Panią , że:
1) Administratorem przetwarzanych danych osobowych jest Minister Funduszy i Polityki Regionalnej, pełniący funkcję Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (PO IiŚ 2014-2020), z siedzibą przy ul. Wspólnej 2/4, 00-926 Warszawa. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z siedzibą przy ul. Konstruktorskiej 3a, 02-673 Warszawa jest podmiotem przetwarzającym dane osobowe na podstawie porozumienia zawartego z administratorem (tzw. procesorem).
2) W przypadku pytań, kontakt z Inspektorem Ochrony Danych Osobowych Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej jest możliwy:
pod adresem: ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa,
pod adresem: e-mail: IOD@mfipr.gov.pl
3) Dane osobowe będą przetwarzane przez Zamawiającego w celu:
a) przeprowadzenia postępowania o udzielenie Zamówienia,
b) wyłonienia wykonawcy oraz udzielenia Zamówienia poprzez zawarcie Umowy,
c) przechowywania dokumentacji postępowania o udzielenie Zamówienia na wypadek kontroli prowadzonej przez uprawnione organy i podmioty,
d) przekazania dokumentacji postępowania o udzielenie Zamówienia do archiwum, a następnie jej zbrakowania (trwałego usunięcia i zniszczenia),
w zakresie: dane zwykłe – imię, nazwisko, zajmowane stanowisko, miejsce pracy oraz posiadane kwalifikacje zawodowe wymagane do spełnienia warunków udziału w postępowaniu/realizacji Umowy, a także w przypadku złożenia pełnomocnictwa, oświadczeń i innych dokumentów - dane osobowe w nim zawarte.
4) Dane osobowe będą przetwarzane przez Administratora na potrzeby realizacji POIiŚ 2014-2020, w szczególności potwierdzenia kwalifikowalności wydatków, udzielania wsparcia, monitoringu, ewaluacji, kontroli, audytu i sprawozdawczości, oraz działań informacyjno-promocyjnych w ramach POIiŚ 2014-2020. Dane mogą być przetwarzane także w celach archiwalnych i statystycznych.
5) Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych przez Zamawiającego jest art. 6 ust. 1 lit. c RODO.
6) Przetwarza Pani/Pana dane osobowe na podstawie przepisów prawa wskazanych w cz. 1 SWZ.
7) Dane osobowe będą mogły być udostępnione innym odbiorcom, jeżeli przepisy szczególne tak stanowią oraz będą mogły być udostępnione firmie informatycznej, która udostępnia środowisko sprzętowe, aplikacje oraz utrzymuje bazy danych Zamawiającego, podmiotom prowadzącym działalność pocztową lub kurierską, bankom, w przypadku prowadzenia rozliczeń, organom państwowym lub innym podmiotom uprawnionym na podstawie przepisów prawa, podmiotom, którym Instytucja Zarządzająca POIiŚ 2014-2020 powierzyła wykonywanie zadań związanych z realizacją Programu, w tym w szczególności podmiotom pełniącym funkcje instytucji pośredniczących i wdrażających, organom i agencjom Unii Europejskiej (UE), a także innym podmiotom, którym UE powierzyła wykonywanie zadań związanych z wdrażaniem POIiŚ 2014-2020.
8) Dane osobowe mogą być przekazane do państwa nienależącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (państwa trzeciego) lub organizacji międzynarodowej w rozumieniu RODO, w ramach powierzenia przetwarzania danych osobowych lub udostępnienia na mocy przepisów prawa
9) Dane osobowe będą przechowywane przez Zamawiającego zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy Pzp przez okres 5 lat od dnia zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli czas trwania umowy przekracza 5 lat, okres przechowywania obejmuje cały okres trwania umowy, a także w wymaganym okresie archiwizacji projektu.
cd. poniżej.
3.16.) RODO (ograniczenia stosowania): 10) Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez Administratora przez okres wskazany w art. 140 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. oraz jednocześnie przez czas nie krótszy niż 10 lat od dnia przyznania ostatniej pomocy w ramach POIiŚ 2014-2020 – z równoczesnym uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
11) Ma Pani/Pan prawo:
• żądania dostępu do danych osobowych Pani/Pana dotyczących
• do ich sprostowania,
• do ograniczenia przetwarzania.
12) Nie przysługuje Pani/Panu prawo
• do usunięcia danych osobowych w związku z art. 17 ust. 3 lit. b, d, e RODO
• do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych.
13) Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (art. 77 RODO) - w przypadku, gdy osoba uzna, iż przetwarzanie jej danych osobowych narusza przepisy RODO lub inne krajowe przepisy regulujące kwestię ochrony danych osobowych, obowiązujące w Rzeczpospolitej Polskiej.
14) Podanie danych osobowych jest dobrowolne, niemniej jednak bez ich podania nie jest możliwy udział w postępowaniu o udzielenie Zamówienia.
15) Dane osobowe nie będą objęte przez procesem zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
2. Wykonawca zobowiązuje się poinformować w imieniu Zamawiającego wszystkie osoby fizyczne skierowane do realizacji Zamówienia, podwykonawców/podmioty trzecie będące osobami fizycznymi, podwykonawców/podmioty trzecie będące osobami fizycznymi prowadzącymi jednoosobową działalność gospodarczą, pełnomocnika podwykonawcy/podmiotu trzeciego będącego osobą fizyczną, członka organu zarządzającego podwykonawcy/podmiotu trzeciego, będącego osobą fizyczną, osoby, których dane służą do wykazania spełnienia przez Wykonawcę warunków udziału w postępowaniu, braku podstaw do wykluczenia z postępowania, jak i potwierdzenia wymogów Zamawiającego dotyczących wykonania przedmiotu zamówienia, a których dane osobowe zawarte są w składanej ofercie lub jakimkolwiek załączniku lub dokumencie składanym w postępowaniu o udzielenie Zamówienia, o:
• fakcie przekazania danych osobowych podmiotom określonym w ust. 1 pkt 1),
• przetwarzaniu danych osobowych przez podmioty określone w ust. 1 pkt 1).
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Informacje ogólne odnoszące się do przedmiotu zamówienia.
4.1.1.) Przed wszczęciem postępowania przeprowadzono konsultacje rynkowe: Nie
4.1.2.) Numer referencyjny: KR.ROZ.2710.19.2023
4.1.3.) Rodzaj zamówienia: Usługi
4.1.4.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie
4.1.8.) Możliwe jest składanie ofert częściowych: Nie
4.1.13.) Zamawiający uwzględnia aspekty społeczne, środowiskowe lub etykiety w opisie przedmiotu zamówienia: Nie
4.2. Informacje szczegółowe odnoszące się do przedmiotu zamówienia:
4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
1) Przedmiotem zamówienia jest monitoring prawidłowości działania przepławek i systemów migracji w ramach projektu „Odtworzenie ciągłości ekologicznej Wisły i dolnych odcinków rzek Soły i Skawy” mający na celu określenie funkcjonalności urządzeń służących migracji ryb przy likwidowanych w Projekcie barierach migracyjnych dla organizmów wodnych. Ocena skuteczności i/lub wydajności wykonanych przepławek będzie wymagać przeprowadzenia badań, które dostarczą informacji o zachowaniu się ryb w urządzeniach służących migracji oraz ich pobliżu. Dotyczy to następujących inwestycji:
1. RZEKA WISŁA
• [Dwory] budowa przepławki dwuszczelinowej w km 4+940 biegu rzeki Wisły omijającej stopień i próg podpiętrzający wraz z przebudową stopnia – bystrza w km 5+100 biegu rzeki Wisły podpierającego jaz
• [Smolice] budowa przepławki dwuszczelinowej w km 21+220 biegu rzeki Wisły omijającej stopień i próg podpiętrzający,
2. RZEKA SOŁA
• [Bielany] budowa przepławki ryglowej w formie koryta obiegowego przy bystrzu w km 16+200 biegu rzeki Soły w miejscowości Bielany wraz z przebudową opasek brzegowych z koszy siatkowo-kamiennych oraz narzutu kamiennego, rozbudową bystrza narzutem kamiennym oraz budową poprzeczki z koszy siatkowo-kamiennych.
• [Broszkowice] przebudowa istniejącej przepławki komorowej przy stopniu i jazie w km 0+750 rzeki Soły w obrębie miejscowości Broszkowice. Planowane urządzenie wykonane będzie w formie jednoszczelinowej z wykorzystaniem elementów starej przepławki.
3. RZEKA SKAWA
• [Wadowice] budowa przepławki dwufunkcyjnej „szczotkowej” przy stopniu w km 21+500 biegu rzeki Skawy w miejscowości Wadowice wraz z budową koryta kamiennego i gurtu kamiennego poniżej umocnień kamiennych wypadu stopnia.
• [Grodzisko] przebudowa przepławki przy jazie w km 8+975 biegu rzeki Skawy w miejscowości Grodzisko. Planowane urządzenie złożone będzie z przepławki technicznej dwuszczelinowej oraz koryta quasi-naturalnego. Dodatkowo wykonane zostaną nabrzeża wraz z infrastrukturą komunikacyjną usprawniającą przeprawę kajakową.
• [Podolsze] przebudowa istniejącego stopnia w km 1+260 biegu rzeki Skawy w obrębie miejscowości Podolsze, polegająca na przebudowie wypadu stopnia na bystrze z głazów kamiennych o nieregularnych komorach – typu „plaster miodu”, budowie opaski brzegowej z narzutu kamiennego, budowie kanału żelbetowego z zamontowanymi elementami szczotkowymi w dnie, zabudowę narzutem kamiennym wyrwy dennej powyżej korpusu stopnia.
2) Stosowane metody monitoringowe:
a) Dla obiektów zlokalizowanych na rzece Wisła w m. Dwory i Smolice a także na rzece Soła w m. Broszkowice i rzece Skawa w m. Grodzisko monitoring migracji należy wykonać przy zastosowaniu automatycznego licznika (urządzenia do wizualnej rejestracji migracji ryb). Monitoring migracji przy zastosowaniu automatycznego licznika będzie wykonywany trzema urządzeniami zakupionymi w ramach Projektu. Dwa z tych urządzeń będą zamontowane trwale na jazach w Dworach i Smolicach. Trzecie urządzenie będzie używane zgodnie z potrzebami monitoringu na pozostałych udrażnianych budowlach na Sole [Broszkowice] i Skawie [Grodzisko].
Na każdym z obiektów do zadań Wykonawcy należeć będzie umiejscowienie, obsługa i bieżąca konserwacja urządzenia. Do zadań Wykonawcy będzie należała również kontrola nad właściwym działaniem automatycznego licznika zintegrowanego z kamerą i komputera obsługującego w/w urządzenie oraz gromadzenie, archiwizowanie i analizowanie danych z urządzenia.
b) Dla obiektów zlokalizowanych na rzece Soła w m. Bielany i rzece Skawa w m. Wadowice i Podolsze w celu określenia wydajności przepławek należy zastosować techniki które umożliwią oszacowanie odsetka [%] ryb, które pokonały przeszkodę w stosunku do liczby ryb zbliżających się do przeszkody w celu jej ominięcia. W tym celu należy zastosować co najmniej jedną z wymienionych technik:
telemetria, czyli wykorzystanie znaczników elektronicznych, takich jak nadajniki radiowe
i akustyczne, znaczniki PIT do pozyskiwania informacji o wędrówkach ryb. Każda z tych technik obejmuje elektroniczne znakowanie ryb i ustawienie odbiorników w celu śledzenia poszczególnych ryb, gdy zbliżają się i omijają (lub nie) przeszkodę.
połów ryb w połączeniu ze znakowaniem, czyli połów ryb w obrębie przepławki, z przeprowadzeniem znakowania oraz powtórnego odłowu na wlocie do przepławki.
W przypadku tej metody wykonane zostaną następujące etapy:
o Odłów i znakowanie ryb (do uzyskania odpowiedniej ilości ryb)
o Powtórny odłów. Polegać będzie na odłowie ryb narzędziami pułapkowymi oznakowanych ryb. Zamontowane na wlocie do urządzenia pułapki muszą być sprawdzane przez minimum 5 dni, z częstotliwością co kilka godzin.
o Obserwacja ryb w pułapkach. Etap ten należy przeprowadzić minimum 3-krotnie (przez co najmniej 2 dni w pojedynczym badaniu) w celu uzyskania danych nt. ryb korzystających z przepławki, w tym ich liczby, identyfikacji gatunków, pomiarów długości/masy, sprawdzeniu ew. oznakowania. W przypadku tego typu obserwacji ryby nie mogą przebywać w pułapce dłużej niż 24 godziny.
W przypadku tych obiektów [Bielany, Wadowice, Podolsze] badania należy przeprowadzić na gatunkach reprezentatywnych dla danej krainy rybnej. Szczegóły planu monitoringu na poszczególnych obiektach dotyczące: wyboru metody monitoringowej, określenia gatunków docelowych, liczby i gatunków oznakowanych ryb, oraz planowanego terminu badań należy uzgodnić z Zamawiającym w terminie 14 dni od podpisania umowy. Zebrane dane powinny pozwolić na ocenę funkcjonalności a następnie przygotowywanie raportu z monitoringu każdej przepławki.
3. Szczegółowy zakres zamówienia oraz standardy i wymogi jego realizacji określa dokumentacja postępowania, w tym w szczególności stanowiący załącznik nr 1 do SWZ projekt umowy oraz załącznik nr 2 – opis przedmiotu zamówienia.
4.2.6.) Główny kod CPV: 71313450-4 - Monitoring ekologiczny projektu budowlanego
4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Nie
4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 5 miesiące
4.2.11.) Zamawiający przewiduje wznowienia: Nie
4.2.13.) Zamawiający przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówień na podobne usługi lub roboty budowlane: Nie
4.3.) Kryteria oceny ofert
4.3.1.) Sposób oceny ofert: 1. Ocenie będą podlegały oferty ważne tj. oferty niepodlegające odrzuceniu.
2. Zamawiający dokona oceny ofert niepodlegających odrzuceniu na podstawie następujących kryteriów:
Cena – waga kryterium 60%
Doświadczenie osoby kierowanej do realizacji zamówienia - waga kryterium 40%
Każdy 1% wagi równy jest 1 pkt oceny oferty.
3. Zamawiający przyzna wartości punktowe w poszczególnych kryteriach, o których mowa w pkt. 2. z zastosowaniem następujących zasad:
a) W kryterium „Cena” Zamawiający przyzna wartości punktowe według wzoru:
najniższa cena brutto
C = ----------------------------------------------- x 100 x 60%
cena brutto badanej oferty
b) W kryterium „Doświadczenie osoby kierowanej do realizacji zamówienia” Zamawiający przyzna punkty za dodatkowe ponad wymagane w cz. VII SWZ doświadczenie osoby skierowanej do realizacji zamówienia, co uczyni następująco:
1. w przypadku wykazania, że osoba skierowana do realizacji zamówienia w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert w postępowaniu, zrealizowała dwa badania polegające na weryfikacji lub ocenie skuteczności i/lub wydajności przepławek /urządzeń służących migracji ryb, wykonane przy zastosowaniu automatycznego licznika z kamerą lub wykorzystujące telemetrię, a wartość każdego z badań wynosiła nie mniejszej niż 50 000,00 zł brutto - Zamawiający przyzna ofercie 0 pkt
2. w przypadku wykazania, że osoba skierowana do realizacji zamówienia w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert w postępowaniu, zrealizowała dwa badania polegające na weryfikacji lub ocenie skuteczności i/lub wydajności przepławek /urządzeń służących migracji ryb, wykonane przy zastosowaniu automatycznego licznika z kamerą lub wykorzystujące telemetrię, przy czym wartość jednego badania wynosiła co najmniej 75 000,0 ł brutto, a drugiego co najmniej 50 000,00 zł brutto - Zamawiający przyzna ofercie 10 pkt
3. w przypadku wykazania, że osoba skierowana do realizacji zamówienia w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert w postępowaniu, zrealizowała dwa badania polegające na weryfikacji lub ocenie skuteczności i/lub wydajności przepławek /urządzeń służących migracji ryb, wykonane przy zastosowaniu automatycznego licznika z kamerą lub wykorzystujące telemetrię, a wartość każdego z badań wynosiła nie mniejszej niż 75 000,00 zł brutto - Zamawiający przyzna ofercie 20 pkt
4. w przypadku wykazania, że osoba skierowana do realizacji zamówienia w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert w postępowaniu, zrealizowała trzy badania polegające na weryfikacji lub ocenie skuteczności i/lub wydajności przepławek /urządzeń służących migracji ryb, wykonane przy zastosowaniu automatycznego licznika z kamerą lub wykorzystujące telemetrię, przy czym wartość jednego badania wynosiła co najmniej 75 000,0 ł brutto, a dwóch pozostałych co najmniej 50 000,00 zł brutto - Zamawiający przyzna ofercie 30 pkt
5. w przypadku wykazania, że osoba skierowana do realizacji zamówienia w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert w postępowaniu, zrealizowała cztery badania polegające na weryfikacji lub ocenie skuteczności i/lub wydajności przepławek /urządzeń służących migracji ryb, wykonane przy zastosowaniu automatycznego licznika z kamerą lub wykorzystujące telemetrię, przy czym wartość dwóch badań wynosiła co najmniej 75 000,0 ł brutto, a dwóch pozostałych co najmniej 50 000,00 zł brutto - Zamawiający przyzna ofercie 40 pkt
4.3.2.) Sposób określania wagi kryteriów oceny ofert: Punktowo
4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Kryterium ceny oraz kryteria jakościowe
Kryterium 1
4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena
4.3.6.) Waga: 60,00
Kryterium 2
4.3.4.) Rodzaj kryterium:
organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia4.3.5.) Nazwa kryterium: Doświadczenie osoby kierowanej do realizacji zamówienia
4.3.6.) Waga: 40,00
4.3.10.) Zamawiający określa aspekty społeczne, środowiskowe lub innowacyjne, żąda etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu życia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie
SEKCJA V - KWALIFIKACJA WYKONAWCÓW
5.1.) Zamawiający przewiduje fakultatywne podstawy wykluczenia: Tak
5.2.) Fakultatywne podstawy wykluczenia:
Art. 109 ust. 1 pkt 4
Art. 109 ust. 1 pkt 5
Art. 109 ust. 1 pkt 7
Art. 109 ust. 1 pkt 8
Art. 109 ust. 1 pkt 9
5.3.) Warunki udziału w postępowaniu: Tak
5.4.) Nazwa i opis warunków udziału w postępowaniu.
W zakresie zdolności technicznej i zawodowej Zamawiający określa następujące warunki udziału w postepowaniu:1) Wykonawca zobowiązany jest wykazać, że w okresie 5 lat przed upływem terminu składania ofert w postępowaniu, a jeśli okres sprowadzenia działalności jest krótszy – w tym terminie, wykonał jedną usługę o wartości nie mniejszej niż 200 000,00 PLN brutto, polegającą na weryfikacji i badaniu skuteczności i/lub wydajności przepławek/urządzeń służących migracji ryb uwzgledniającą zastosowanie automatycznego licznika z kamerą lub telemetrii. W przypadku, gdy w ramach wykazanej usługi realizowany był szerszy zakres prac niż określony treścią warunku, wykonawca zobowiązany jest podać wartość prac potwierdzających spełnienie warunku określonego przez Zamawiającego
oraz
2) Wykonawca zobowiązany jest wykazać, że dysponuje i skieruje do realizacji zamówienia co najmniej jedną osobę, która w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert w postępowaniu, zrealizowała dwa badania polegające na weryfikacji lub ocenie skuteczności i/lub wydajności przepławek / urządzeń służących migracji ryb, wykonane przy zastosowaniu automatycznego licznika z kamerą lub wykorzystujące telemetrię, a wartość każdego z badań wynosiła nie mniej niż 50 000,00 zł brutto.
5.5.) Zamawiający wymaga złożenia oświadczenia, o którym mowa w art.125 ust. 1 ustawy: Tak
5.6.) Wykaz podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie niepodlegania wykluczeniu: 1) odpis lub informacja z Krajowego Rejestru Sądowego lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, w zakresie art. 109 ust. 1 pkt 4 ustawy, sporządzonych nie wcześniej niż 3 miesiące przed jej złożeniem, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji;
2) Oświadczenie o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1 (lub odpowiednio 125 ust. 5) ustawy, dotyczące podstaw wykluczenia z przesłanek, o których mowa w cz. 7.1 i 7.1.2 w zakresie niewykazywanym innymi dokumentami.
3) oświadczenie o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1 (lub odpowiednio 125 ust. 5) ustawy, w zakresie podstaw wykluczenia z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa
5.7.) Wykaz podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu: 1) wykaz usług wykonanych w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert w postępowaniu , a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich nazwy, wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których usługi zostały wykonane oraz załączeniem dowodów określających, czy te usługi zostały wykonane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego usługi zostały wykonane, a jeżeli Wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów – oświadczenie wykonawcy (uzupełniony w zakresie informacji wymaganych dla spełniania warunku udziału w postępowaniu).
2) wykaz osób skierowanych przez Wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, uprawnień, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia publicznego, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności wraz z informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami (uzupełniony w zakresie informacji wymaganych dla spełniania warunku udziału w postępowaniu)
5.8.) Wykaz przedmiotowych środków dowodowych:
Zamawiający nie określa katalogu wymaganych przedmiotowych środków dowodowych5.11.) Wykaz innych wymaganych oświadczeń lub dokumentów:
1. Oferta:Na ofertę składają się:
1) formularz oferty zgodny w treści z Załącznikiem nr 3 do SWZ,
2. Oświadczenia lub dokumenty składane razem z ofertą:
2.1. pełnomocnictwo, w przypadku, gdy ofertę lub załączone do niej oświadczenia lub dokumenty podpisuje pełnomocnik (jeśli dotyczy)
2.2. oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu i spełnianiu warunków udziału w postępowaniu aktualne na dzień składania ofert, celem potwierdzenia, że Wykonawca nie podlega wykluczeniu z postępowania oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu określone w SWZ.
2.3. Oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu i spełnianiu warunków udziału
w postępowaniu, aktualne na dzień składania ofert podmiotu trzeciego, na którego zasoby powołuje się Wykonawca, celem wykazania braku istnienia wobec niego podstaw wykluczenia oraz spełniania, w zakresie, w jakim Wykonawca powołuje się na ich zasoby, warunków udziału w postępowaniu.
2.4. dowód potwierdzający, że Wykonawca realizując zamówienie będzie dysponował niezbędnymi zasobami innych podmiotów, który stanowi w szczególności zobowiązanie tych podmiotów do oddania do dyspozycji Wykonawcy niezbędnych zasobów na potrzeby realizacji zamówienia lub inny podmiotowy środek dowodowy potwierdzający, że Wykonawca realizując zamówienia, będzie dysponował niezbędnymi zasobami tych podmiotów. Zobowiązanie podmiotu udostępniającego zasoby, potwierdza, że stosunek łączący wykonawcę z podmiotami udostępniającymi zasoby gwarantuje rzeczywisty dostęp do tych zasobów oraz określa w szczególności:
a) zakres dostępnych Wykonawcy zasobów podmiotu udostępniającego zasoby;
b) sposób i okres udostępnienia Wykonawcy i wykorzystania przez niego zasobów podmiotu udostępniającego te zasoby przy wykonywaniu zamówienia;
c) czy i w jakim zakresie podmiot udostępniający zasoby, na zdolnościach którego wykonawca polega w odniesieniu do warunków udziału w postępowaniu dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia, zrealizuje dostawy, których wskazane zdolności dotyczą (jeśli dotyczy).
2.5. Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia mogą polegać na zdolnościach tych z Wykonawców, którzy wykonają roboty, do realizacji których te zdolności są wymagane. W takiej sytuacji Wykonawcy są zobowiązani dołączyć do oferty oświadczenie, z którego wynika, które roboty wykonają poszczególni Wykonawcy (jeśli dotyczy)
2.6. dokument Self cleaning – w okolicznościach określonych w art. 108 ust. 1 pkt 1, 2, 5 i 6 ustawy Pzp Wykonawca nie podlega wykluczeniu, jeżeli udowodni zamawiającemu, że spełnił łącznie następujące przesłanki określone w art. 110 ust. 2 pzp
3. Wykonawca zagraniczny
3.1 Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, zamiast Informacji z Krajowego Rejestru Sądowego lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej składa dokument lub dokumenty wystawione w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, potwierdzające odpowiednio, że nie otwarto jego likwidacji, nie ogłoszono upadłości, jego aktywami nie zarządza likwidator lub sąd, nie zawarł układu z wierzycielami, jego działalność gospodarcza nie jest zawieszona ani nie znajduje się on w innej tego rodzaju sytuacji wynikającej z podobnej procedury przewidzianej w przepisach miejsca wszczęcia tej procedury.
3.2 W zakresie pozostałych dokumentów Zamawiający nie ustanawia szczególnego wymogu względem rodzaju/formy dokumentów składanych przez Wykonawcę zagranicznego (dokumenty składane przez Wykonawcę zagranicznego są takie same jak składane przez wykonawcę krajowego).
SEKCJA VI - WARUNKI ZAMÓWIENIA
6.1.) Zamawiający wymaga albo dopuszcza oferty wariantowe: Nie
6.3.) Zamawiający przewiduje aukcję elektroniczną: Nie
6.4.) Zamawiający wymaga wadium: Nie
6.5.) Zamawiający wymaga zabezpieczenia należytego wykonania umowy: Tak
6.6.) Wymagania dotyczące składania oferty przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
Zamawiający, dopuszcza możliwość składania oferty przez dwóch lub więcej Wykonawców (w ramach oferty wspólnej w rozumieniu art. 58 ustawy Pzp) pod warunkiem, że taka oferta spełniać będzie następujące wymagania:a) Wykonawcy występujący wspólnie są zobowiązani do ustanowienia pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu albo do reprezentowania ich w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie przedmiotowego zamówienia publicznego.
b) Wszelka korespondencja prowadzona będzie przez Zamawiającego wyłącznie z pełnomocnikiem / liderem. W przypadku braku takiego wskazania zamawiający przyjmuje, że pełnomocnikiem / liderem jest pierwszy spośród wymienionych w ofercie, występujących wspólnie Wykonawców.
c) Pełnomocnictwo lub inny dokument (np. umowa konsorcjum, spółki cywilnej) z którego wynika takie pełnomocnictwo należy złożyć razem z ofertą.
d) Każdy z Wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie składa oświadczenie o spełnianiu warunków udziału i braku podstaw do wykluczenia aktualne na dzień składania ofert, celem potwierdzenia, że nie podlega wykluczeniu z postępowania oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu określone w SWZ .
e) Każdy z Wykonawców występujących wspólnie obowiązany jest do wykazania braku podstaw do wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
f) Postanowienia SWZ dotyczące wykonawców występujących wspólnie stosuje się odpowiednio do wspólników spółki cywilnej.
6.7.) Zamawiający przewiduje unieważnienie postępowania, jeśli środki publiczne, które zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia nie zostały przyznane: Nie
SEKCJA VII - PROJEKTOWANE POSTANOWIENIA UMOWY
7.1.) Zamawiający przewiduje udzielenia zaliczek: Nie
7.3.) Zamawiający przewiduje zmiany umowy: Tak
7.4.) Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia:
1. Poza zmianami przewidzianymi w art. 455 ust. 1 i ust. 2 ustawy PZP Zamawiający przewiduje możliwość dokonania następujących zmian umowy:a) Zmiana terminu wykonania zamówienia w związku ze:
1) Zmiana terminów wykonania czynności monitoringu, określonych we wstępnym harmonogramie prac, o którym mowa w § 2. Pkt.1 umowy związku z zmianą planowanych terminów zakończenia robót budowlanych.
2) zmianą terminu wykonania robót będących przedmiotem umowy z uwagi na wystąpienie warunków pogodowych niepozwalających na wykonanie monitoringu zgodnie z warunkami wykonania określonymi w Specyfikacjach Technicznych lub wystąpienia zamówień dodatkowych lub innych zamówień powiązanych niezbędnych do prawidłowego wykonania monitoringu , a których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia i które mają wpływ na termin realizacji robót lub wystąpienia innych okoliczności powodujących zmianę terminu wykonania zamówienia na roboty budowlane,
3) wystąpieniem okoliczności zaistniałych w trakcie realizacji umowy, a w szczególności warunków archeologicznych, geologicznych, hydrologicznych, uniemożliwiających wykonanie czynności w terminie określonym w umowie,
4) działaniem siły wyższej (np. klęski żywiołowe, strajki generalne lub lokalne, epidemie) mającej bezpośredni wpływ na terminowość wykonania zamówienia, w tym również zamówienia na roboty budowlany będące przedmiotem umowy,
5) zaistnieniem okoliczności będących następstwem działania organów administracji lub osób indywidualnych, w szczególności:
a) w przypadku przedłużenia się procedur administracyjnych na etapie wydawania opinii, uzgodnień, zgód, postanowień i decyzji administracyjnych, jeżeli przedłużenie to nie wynikało z winy Wykonawcy lub wykonawcy robót budowlanych,
b) w przypadku przedłużających się konsultacji społecznych, protestów mieszkańców, bądź innych podmiotów, których dotyczy realizacja zamówienia, które mają wpływ na termin realizacji przedmiotu umowy,
6) w przypadku wystąpienia nieprzewidywanych w momencie zawarcia niniejszej umowy kolizji z planowanymi lub równolegle prowadzonymi przez Zamawiającego lub inne podmioty inwestycjami w zakresie niezbędnym do uniknięcia lub usunięcia tych kolizji, w sytuacji, gdy wykonywanie zamówienia nie będzie możliwe ze względu na obowiązek skoordynowania prac z wykonawcą innych prac wykonywanych na tym samym terenie,
7) wystąpieniem niezależnych od wykonawcy robót budowlanych przyczyn technologicznych wpływających na realizację przedmiotu zamówienia o roboty budowlane i przyjęte rozwiązania technologiczne,
8) wystąpieniem innych okoliczności, których strony umowy nie były w stanie przewidzieć pomimo zachowania należytej staranności, a mających wpływ na termin realizacji zamówienia,
9) zmianą przepisów prawnych obowiązujących w dniu zawarcia umowy, mającą wpływ na realizację zamówienia,
–termin realizacji zamówienia może ulec odpowiedniej zmianie o czas trwania okoliczności stanowiących przeszkody w realizacji przedmiotu umowy (w tym o okres niezbędny do przywrócenia warunków umożliwiających właściwą i zgodną ze sztuką techniczną realizację prac w ramach umowy o roboty budowlane);
b) zmiany dotyczące osoby kluczowej dla realizacji umowy - zmiana tej osoby musi być uzasadniona przez Wykonawcę w kontekście konieczności dokonania takiej zmiany i zaakceptowana przez Zamawiającego, a kwalifikacje i doświadczenie wskazanych w zastępstwie osoby musi być co najmniej taka sama, jaka była określona na etapie postępowania o udzielenie zamówienia (tj. zarówno w ramach określonych przez Zamawiającego warunków udziału w postępowaniu dotyczących zdolności technicznej lub zawodowej, jak i przy uwzględnieniu kryteriów oceny ofert dotyczących doświadczenia takich osób, jeżeli na gruncie postępowania oferta złożona przez Wykonawcę uzyskała w ramach takich kryteriów określoną liczbę punktów za wykazane stosowne doświadczenie danej osoby);
Pełen katalog możliwych zmian zawiera par. 12 projektu umowy
7.5.) Zamawiający uwzględnił aspekty społeczne, środowiskowe, innowacyjne lub etykiety związane z realizacją zamówienia: Nie
SEKCJA VIII – PROCEDURA
8.1.) Termin składania ofert: 2023-04-07 10:00
8.2.) Miejsce składania ofert: Oferty należy składać elektronicznie poprzez Platformę zakupową Zamawiającego www.przetargi.wody.gov.pl
8.3.) Termin otwarcia ofert: 2023-04-07 11:00
8.4.) Termin związania ofertą: do 2023-05-06
SEKCJA IX – POZOSTAŁE INFORMACJE
I. Poza okolicznościami wskazanymi w pkt. 5.2 ogłoszenia oraz obligatoryjnymi przesłankami wykluczenia w oparciu o art. 108pzp, z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się również Wykonawcę na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 13
kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz
służących ochronie bezpieczeństwa narodowego:
1) wykonawcę oraz uczestnika konkursu wymienionego w wykazach określonych w rozporządzeniu 765/2006 i
rozporządzeniu 269/2014 albo wpisanego na listę na podstawie decyzji w sprawie wpisu na listę rozstrzygającej o
zastosowaniu środka, o którym mowa w art. 1 pkt 3 ustawy;
2) wykonawcę oraz uczestnika konkursu, którego beneficjentem rzeczywistym w rozumieniu ustawy z dnia 1 marca 2018 r.
o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2022 r. poz. 593 i 655) jest osoba wymieniona w
wykazach określonych w rozporządzeniu 765/2006 i rozporządzeniu 269/2014 albo wpisana na listę lub będąca takim
beneficjentem rzeczywistym od dnia 24 lutego 2022 r., o ile została wpisana na listę na podstawie decyzji w sprawie wpisu
na listę rozstrzygającej o zastosowaniu środka, o którym mowa w art. 1 pkt 3 ustawy;
3) wykonawcę oraz uczestnika konkursu, którego jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 29
września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217, 2105 i 2106), jest podmiot wymieniony w wykazach
określonych w rozporządzeniu 765/2006 i rozporządzeniu 269/2014 albo wpisany na listę lub będący taką jednostką
dominującą od dnia 24 lutego 2022 r., o ile został wpisany na listę na podstawie decyzji w sprawie wpisu na listę
rozstrzygającej o zastosowaniu środka, o którym mowa w art. 1 pkt 3 ustawy.
II. Termin realizacji zamówienia
a) rozpoczęcie – niezwłocznie po podpisaniu umowy;
b) zakończenie – do 5 miesięcy od daty zawarcia umowy, jednak nie dłużej niż do 31.08.2023 r
INNE PRZETARGI Z WARSZAWY
- Remont pustostanów lokali mieszkalnych: część nr 1: gen. W. Andersa 13 m 91 (ADK-1), część nr 2: Kredytowa 2 m 9 (ADK-5) - w podziale na 2 części
- Likwidacja dzikiego wysypiska na nieruchomości
- Zakup garnków, czajników, patelni
- Przetworzenie danych i wykonanie zbiorczych ocen jakości powietrza w Polsce na podstawie badań Państwowego Monitoringu Środowiska wg prawa krajowego i wymagań sprawozdawczości europejskiej w 2025 roku
- Modernizacja i przebudowa instalacji elektrycznej w budynku Białowieskiej Stacji Geobotanicznej UW
- Budowa studia podcastowego w siedzibie Wojskowego Instytutu Wydawniczego w Warszawie
więcej: przetargi w Warszawie »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.