Ogłoszenie z dnia 2025-03-19
Ogłoszenie o zamówieniu
Dostawy
Zakup wraz z dostawą sprzętu jednorazowego użytku do pobierania krwi dla NZOZ Łużyckie Centrum Medyczne w Lubaniu sp. z o.o.
SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY
1.1.) Rola zamawiającego
Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego
1.2.) Nazwa zamawiającego: Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Łużyckie Centrum Medyczne w Lubaniu Sp. z o.o.
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 231190020
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: Zawidowska 4
1.5.2.) Miejscowość: Lubań
1.5.3.) Kod pocztowy: 59-800
1.5.4.) Województwo: dolnośląskie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL515 - Jeleniogórski
1.5.7.) Numer telefonu: 75 721 37 87
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: zp@lcm-luban.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: www.lcm-luban.pl
1.6.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - osoba prawna, o której mowa w art. 4 pkt 3 ustawy (podmiot prawa publicznego)
1.7.) Przedmiot działalności zamawiającego: Zdrowie
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
Zakup wraz z dostawą sprzętu jednorazowego użytku do pobierania krwi dla NZOZ Łużyckie Centrum Medyczne w Lubaniu sp. z o.o.
2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-c2be719e-2787-495f-af08-f8db85a6bd56
2.5.) Numer ogłoszenia: 2025/BZP 00153277
2.6.) Wersja ogłoszenia: 01
2.7.) Data ogłoszenia: 2025-03-19
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Nie
2.11.) O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy, o których mowa w art. 94 ustawy: Nie
2.14.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie
2.16.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną
Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy
SEKCJA III – UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA I KOMUNIKACJA
3.1.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania
https://platformazakupowa.pl/transakcja/10715213.2.) Zamawiający zastrzega dostęp do dokumentów zamówienia: Nie
3.4.) Wykonawcy zobowiązani są do składania ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oświadczeń oraz innych dokumentów wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej: Tak
3.5.) Informacje o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu których zamawiający będzie komunikował się z wykonawcami - adres strony internetowej: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1071521
3.6.) Wymagania techniczne i organizacyjne dotyczące korespondencji elektronicznej: 1.Postępowanie prowadzone jest w języku polskim w formie elektronicznej za pośrednictwem platformazakupowa.pl pod adresem: https:/ /platformazakupowa.pl/transakcja/1071521
2.Komunikacja między Zamawiającym a Wykonawcami w zakresie:
- przesyłania Zamaw. pytań do treści SWZ
- przesyłania odpowiedzi na wezwania Zamaw. wynikające z ustawy Pzp,
- przesyłania wniosków, informacji, oświadczeń Wykonawcy
- przesyłania odwołania będzie odbywała się za pośrednictwem platformazakupowa.pl i formularza Wyślij wiadomość do Zamawiającego.
Za datę przekazania (wpływu) odpowiedzi na wezwania, oświadczeń, wniosków, zawiadomień, informacji i innych dokumentów przyjmuje się datę ich przesłania za pośrednictwem platformazakupowa.pl poprzez kliknięcie przycisku „Wyślij wiadomość do Zamawiającego” po których pojawi się komunikat, że wiadomość została wysłana do Zamawiającego.
3.Zam. będzie przekazywał Wykon. informacje za pośrednictwem platformazakupowa.pl. Inf. dotyczące odpowiedzi na pytania,
zmiany specyfikacji, zmiany terminu składania i otwarcia ofert Zam. będzie zamieszczał na platformie w sekcji „Komunikaty”. Korespondencja, której zgodnie z obowiązującymi przepisami adresatem jest konkretny Wykon., będzie przekazywana za pośrednictwem platformazakupowa.pl do konkretnego Wykonawcy.
4.Wykonawca ma obowiązek sprawdzania komunikatów i wiadomości bezpośrednio na platformazakupowa.pl przesłanych przez Zamaw., gdyż system powiadomień może ulec awarii lub powiadomienie może trafić do folderu SPAM.
5.Zamawiający, zgodnie z Rozporz. Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020r. w sprawie sposobu sporządzania i przekazywania informacji oraz wymagań technicznych dla dokumentów elektronicznych oraz środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie, określa niezbędne wymagania sprzętowo-aplikacyjne umożliwiające pracę na platformazakupowa.pl, tj.:
1) stały dostęp do sieci Internet o gwarantowanej przepustowości nie mniejszej niż 512 kb/s
2) komputer klasy PC lub MAC o następującej konfiguracji: pamięć min. 2 GB Ram, procesor Intel IV 2 GHZ lub jego nowsza wersja,
jeden z systemów operacyjnych - MS Windows 7, Mac Os x 10 4, Linux, lub ich nowsze wersje
3) zainstalowana dowolna przeglądarka internetowa, w przypadku Internet Explorer minimalnie wersja 10 0.
4) włączona obsługa JavaScript
5) zainstalowany program Adobe Acrobat Reader lub inny obsługujący format plików .pdf
6) Szyfrowanie na platformazakupowa.pl odbywa się za pomocą protokołu TLS 1.3.
7) platformazakupowa.pl działa według standardu przyjętego w komunikacji sieciowej - kodowanie UTF8
8) Oznaczenie czasu odbioru danych przez platformę zakupową stanowi datę oraz dokładny czas (hh:mm:ss) generowany wg. czasu lokalnego serwera synchronizowanego z zegarem Głównego Urzędu Miar.
6.Wykonawca, przystępując do postępowania:
1) akceptuje warunki korzystania z platformazakupowa.pl określone w Regulaminie zamieszczonym na https://platformazakupowa.pl
w zakładce „Regulamin" oraz uznaje go za wiążący
2) zapoznał i stosuje się do Instrukcji składania ofert dostępnej pod linkiem https://platformazakupowa.pl/strona/instrukcjewykonawca
7.Zamaw. nie ponosi odpowiedzialności za złożenie oferty w sposób niezgodny z Instrukcją korzystania z platformazakupowa.pl, w szczególności za sytuację, gdy Zamaw. zapozna się z treścią oferty przed upływem terminu składania ofert (np. złożenie oferty w zakładce „Wyślij wiadomość do Zamawiającego”). Taka oferta zostanie uznana przez Zamaw. za ofertę handlową i nie będzie brana pod uwagę w postępowaniu, ponieważ nie został spełniony obowiązek z art. 221 Ustawy Pzp.
8.Zamaw. informuje, że instrukcje korzystania z platformazakupowa.pl dot. w szczególności logowania, składania wniosków o wyjaśnienie treści SWZ, składania ofert oraz innych czynności podejmowanych w postępowaniu przy użyciu platformazakupowa.pl znajdują się w zakładce „Instrukcje dla Wykonawców": https://platformazakupowa.pl/strona/instrukcje-wykonawca
3.8.) Zamawiający wymaga sporządzenia i przedstawienia ofert przy użyciu narzędzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub innych podobnych narzędzi, które nie są ogólnie dostępne: Nie
3.12.) Oferta - katalog elektroniczny: Nie dotyczy
3.14.) Języki, w jakich mogą być sporządzane dokumenty składane w postępowaniu:
polski
3.15.) RODO (obowiązek informacyjny): Rozdział XVII SWZ
3.16.) RODO (ograniczenia stosowania): Rozdział XVII SWZ
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Informacje ogólne odnoszące się do przedmiotu zamówienia.
4.1.1.) Przed wszczęciem postępowania przeprowadzono konsultacje rynkowe: Nie
4.1.2.) Numer referencyjny: ZP/03/2025
4.1.3.) Rodzaj zamówienia: Dostawy
4.1.4.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie
4.1.8.) Możliwe jest składanie ofert częściowych: Nie
4.1.13.) Zamawiający uwzględnia aspekty społeczne, środowiskowe lub etykiety w opisie przedmiotu zamówienia: Nie
4.2. Informacje szczegółowe odnoszące się do przedmiotu zamówienia:
4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
1. Przedmiotem zamówienia jest zakup wraz z dostawą sprzętu jednorazowego użytku do pobierania krwi (wyrobów medycznych) dla NZOZ Łużyckie Centrum Medyczne w Lubaniu sp. z o.o. stosownie do Części nr 1.
2. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia wraz z określeniem asortymentu wchodzącego w zakres przedmiotu zamówienia znajduje się w „Formularzu asortymentowo-cenowym”, stanowiącym Załącznik Nr 2 do SWZ oraz w „Opisie przedmiotu zamówienia”, stanowiącym Załącznik Nr 5 do SWZ.
3. Łączna liczba części w niniejszym postępowaniu: 1 część. Zamawiający nie dopuszcza składania ofert częściowych na poszczególne pozycje w obrębie Części Nr 1. Za ofertę Zamawiający uzna ofertę złożoną na wszystkie pozycje w obrębie Części Nr 1. Każdy Wykonawca może złożyć tylko jedną ofertę.
4. Zamawiający wymaga, aby przedmiot zamówienia określony w pozycji od nr 1 do nr 11, od nr 13 do nr 17 oraz od nr 20 do nr 25 Załącznika nr 2 do SWZ był zarejestrowany jako wyrób medyczny i spełniał wymogi ustawy z dnia 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych (Dz.U.2024.1620 z dnia 2024.11.05) oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych (Medical Devices Regulation) oraz posiadał wymagane przepisami prawa świadectwa rejestracji, atesty, certyfikaty i inne dokumenty dopuszczające przedmiot zamówienia do obrotu i użytkowania na terenie Polski.
4.2.6.) Główny kod CPV: 33140000-3 - Materiały medyczne
4.2.7.) Dodatkowy kod CPV:
33192500-7 - Probówki
33141300-3 - Urządzenia do nakłuwania żył, pobierania krwi
4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Tak
4.2.9) Rodzaj i maksymalna wartość opcji oraz okoliczności skorzystania z opcji:
1) Prawo opcji polegać będzie na możliwości dokonywania zamówień objętych przedmiotem zamówienia w maksymalnych liczbach określonych w kolumnie nr 5 „Ilość maksymalna” Załącznika 2 do SWZ. Minimalną ilością przedmiotu zamówienia, którą zrealizuje Zamawiający będzie ilość produktów określona w kolumnie nr 4 „Ilość minimalna” Załącznika 2 do SWZ.2) Zamawiający będzie miał prawo do korzystania z prawa opcji w zakresie określonym w pkt 1) zdanie pierwsze powyżej, w przypadku wystąpienia takiej potrzeby związanej ze zwiększoną liczbą pacjentów powodującą zwiększone zużycie przedmiotu zamówienia.
3) Wykonawcy nie przysługuje żadne roszczenie w stosunku do Zamawiającego w przypadku, gdy Zamawiający z prawa opcji nie skorzysta, bądź skorzysta w ilości mniejszej niż określona w kolumnie nr 5 „Ilość maksymalna” w Załączniku 2 do SWZ.
4) Wykonawca nie może odmówić Zamawiającemu wykonania zamówienia, w zakresie opisanym pkt 1) zdanie pierwsze.
4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 24 miesiące
4.2.11.) Zamawiający przewiduje wznowienia: Nie
4.2.13.) Zamawiający przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówień na podobne usługi lub roboty budowlane: Nie
4.3.) Kryteria oceny ofert
4.3.1.) Sposób oceny ofert: W niniejszym postępowaniu Zamawiający będzie oceniał oferty na
podstawie kryterium:
1) cena - waga 60,00 %,
2) parametry techniczne- 40,00 %
4.3.2.) Sposób określania wagi kryteriów oceny ofert: Punktowo
4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Kryterium ceny oraz kryteria jakościowe
Kryterium 1
4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena
4.3.6.) Waga: 60,00
Kryterium 2
4.3.4.) Rodzaj kryterium:
inne.4.3.5.) Nazwa kryterium: Parametry techniczne
4.3.6.) Waga: 40,00
4.3.10.) Zamawiający określa aspekty społeczne, środowiskowe lub innowacyjne, żąda etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu życia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie
SEKCJA V - KWALIFIKACJA WYKONAWCÓW
5.1.) Zamawiający przewiduje fakultatywne podstawy wykluczenia: Nie
5.3.) Warunki udziału w postępowaniu: Nie
5.5.) Zamawiający wymaga złożenia oświadczenia, o którym mowa w art.125 ust. 1 ustawy: Tak
5.8.) Wykaz przedmiotowych środków dowodowych:
Zamawiający żąda przedłożenia:1. Potwierdzenia zgłoszenia lub powiadomienia do Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, zgodnie z obowiązującymi Dyrektywami UE i zgodnie z wymaganiami Ustawy z dnia 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych – dotyczy wszystkich pozycji Załącznika nr 2 do SWZ. W przypadku, kiedy zaproponowany asortyment nie wymaga spełniania wymogów w/w ustawy, należy załączyć do oferty stosowne oświadczenie o niepodleganiu w/w ustawie oraz wskazać, których pozycji asortymentowych oświadczenie dotyczy, np. pozycja nr …..
2. Dokumentów producenta/dystrybutora dotyczących zaoferowanego produktu (np. karty katalogowe, prospekty, broszury, ulotki, dane techniczne, instrukcje obsługi) w zakresie spełniania kryteriów oceny ofert (określone w Załączniku nr 5 do SWZ) uwzględniających wymagane parametry, w których należy zaznaczyć wymagane przez Zamawiającego parametry techniczne i właściwości użytkowe.
3. Dokumentów producenta/dystrybutora (np. karty katalogowe, prospekty, broszury, ulotki, dane techniczne, instrukcje obsługi) dotyczących produktu zaoferowanego w pozycji nr 11 Załącznika Nr 2 do SWZ, potwierdzających, że spełnia on określone przez Zamawiającego wymagania i nadaje się w pełni do badania trombocytów przy pseudotrombocytopenii indukowanej EDTA. Zamawiający wymaga, aby Wykonawca zaznaczył w dokumencie wymagane przez Zamawiającego parametry.
4. W przypadku zaoferowania przedmiotu zamówienia od różnych producentów/dystrybutorów - oświadczenia producentów/dystrybutorów o kompatybilności elementów systemu.
5.9.) Zamawiający przewiduje uzupełnienie przedmiotowych środków dowodowych: Tak
5.10.) Przedmiotowe środki dowodowe podlegające uzupełnieniu po złożeniu oferty:
1. Potwierdzenie zgłoszenia lub powiadomienia do Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, zgodnie z obowiązującymi Dyrektywami UE i zgodnie z wymaganiami Ustawy z dnia 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych – dotyczy wszystkich pozycji Załącznika nr 2 do SWZ. W przypadku, kiedy zaproponowany asortyment nie wymaga spełniania wymogów w/w ustawy, należy załączyć do oferty stosowne oświadczenie o niepodleganiu w/w ustawie oraz wskazać, których pozycji asortymentowych oświadczenie dotyczy, np. pozycja nr …..2. Dokumenty producenta/dystrybutora dotyczących zaoferowanego produktu (np. karty katalogowe, prospekty, broszury, ulotki, dane techniczne, instrukcje obsługi) w zakresie spełniania kryteriów oceny ofert (określone w Załączniku nr 5 do SWZ) uwzględniających wymagane parametry, w których należy zaznaczyć wymagane przez Zamawiającego parametry techniczne i właściwości użytkowe.
3. Dokumenty producenta/dystrybutora (np. karty katalogowe, prospekty, broszury, ulotki, dane techniczne, instrukcje obsługi) dotyczących produktu zaoferowanego w pozycji nr 11 Załącznika Nr 2 do SWZ, potwierdzających, że spełnia on określone przez Zamawiającego wymagania i nadaje się w pełni do badania trombocytów przy pseudotrombocytopenii indukowanej EDTA. Zamawiający wymaga, aby Wykonawca zaznaczył w dokumencie wymagane przez Zamawiającego parametry.
4. W przypadku zaoferowania przedmiotu zamówienia od różnych producentów/dystrybutorów - oświadczenia producentów/dystrybutorów o kompatybilności elementów systemu.
5.11.) Wykaz innych wymaganych oświadczeń lub dokumentów:
1) Wypełniony Formularz oferty (Załącznik nr 1 do SWZ);2) Wypełniony Formularz asortymentowo-cenowy (Załącznik Nr 2 do SWZ);
3) Wypełnione Oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu z postępowania (Załącznik nr 3 do SWZ);
4) Wypełniony Opis przedmiotu zamówienia (Załącznik Nr 5 do SWZ);
W przypadku wspólnego ubiegania się o zamówienie przez Wykonawców, oświadczenie, o którym mowa powyżej składa każdy z Wykonawców;
5) Dokument, z którego wynika zakres umocowania do działania w imieniu Wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia:
a) odpis lub informacja z Krajowego Rejestru Sądowego, Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub inny właściwy rejestr.
UWAGA: Wykonawca nie jest zobowiązany do złożenia dokumentu, jeżeli dokument Zamawiający może uzyskać za pomocą bezpłatnych i ogólnodostępnych baz danych, o ile Wykonawca wskazał dane umożliwiające dostęp do tych dokumentów.
b) pełnomocnictwo lub innego dokument potwierdzającego umocowanie do reprezentowania Wykonawcy, jeżeli w imieniu Wykonawcy działa osoba, której umocowanie do jego reprezentowania nie wynika z dokumentów, o których mowa w lit. a).
UWAGA: Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia ustanawiają pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo do reprezentowania
w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego.
SEKCJA VI - WARUNKI ZAMÓWIENIA
6.1.) Zamawiający wymaga albo dopuszcza oferty wariantowe: Nie
6.3.) Zamawiający przewiduje aukcję elektroniczną: Nie
6.4.) Zamawiający wymaga wadium: Nie
6.5.) Zamawiający wymaga zabezpieczenia należytego wykonania umowy: Nie
6.6.) Wymagania dotyczące składania oferty przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
1) Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia. W takim przypadku Wykonawcy ustanawiają pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu albo do reprezentowaniai zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Pełnomocnictwo winno być załączone do oferty.
2) Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia oświadczają w Formularzu ofertowym które dostawy wykonają poszczególni Wykonawcy.
3) Oświadczenia i dokumenty potwierdzające brak podstaw do wykluczenia z postępowania składa każdy z Wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie.
6.7.) Zamawiający przewiduje unieważnienie postępowania, jeśli środki publiczne, które zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia nie zostały przyznane: Nie
SEKCJA VII - PROJEKTOWANE POSTANOWIENIA UMOWY
7.1.) Zamawiający przewiduje udzielenia zaliczek: Nie
7.3.) Zamawiający przewiduje zmiany umowy: Tak
7.4.) Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia:
Zgodnie z projektem umowy, który stanowi Załącznik Nr 4 do SWZ7.5.) Zamawiający uwzględnił aspekty społeczne, środowiskowe, innowacyjne lub etykiety związane z realizacją zamówienia: Nie
SEKCJA VIII – PROCEDURA
8.1.) Termin składania ofert: 2025-03-27 09:00
8.2.) Miejsce składania ofert: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1071521
8.3.) Termin otwarcia ofert: 2025-03-27 09:45
8.4.) Termin związania ofertą: do 2025-04-24
INNE PRZETARGI Z LUBANIA
- Zakup wraz z dostawą sprzętu jednorazowego użytku do pobierania krwi dla NZOZ Łużyckie Centrum Medyczne w Lubaniu sp. z o.o.
- "Zakup i dostawa używanej dwukomorowej śmieciarki do zbiórki odpadów komunalnych zmieszanych i selektywnie zbieranych"
- Dostawa mebli dla Ośrodka Szkoleń Specjalistycznych Straży Granicznej w Lubaniu.
- Dostawy płynów infuzyjnych dla NZOZ Łużyckie Centrum Medyczne w Lubaniu sp. z o.o.
- Sporządzenie planu ogólnego Gminy Lubań
- Modernizacja szkolnych obiektów sportowych. Formuła zaprojektuj i wybuduj.
więcej: przetargi w Lubaniu »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Dostawa produktów leczniczych
- Dostawa narzędzi chirurgicznych, zestawów do znieczuleń, przyrządów do aspirowania płynów i leków oraz innego drobnego sprzętu medycznego
- TP/6/2025 Sukcesywna 24 miesięczna dostawa materiałów medycznych dla SPZOZ w Wolsztynie
- Sukcesywne dostawy sprzętu i wyrobów medycznych jednorazowego użytku -15 części
- "Dostawa środków ochrony osobistej, obłożeń chirurgicznych oraz materiałów do sterylizacji- II"
- DOSTAWA LEKÓW, MATERIAŁÓW MEDYCZNYCH ORAZ DROBNEGO SPRZĘTU MEDYCZNEGO
więcej: Materiały medyczne »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.