Og³oszenie z dnia 2022-05-17
Powi±zane og³oszenia:
- 2022/BZP 00217578/01 - Wynik z dnia 2022-06-22
Og³oszenie o zamówieniu
Us³ugi
Us³ugi konserwacji i naprawy d¼wigów w obiektach UMCS
SEKCJA I - ZAMAWIAJ¡CY
1.1.) Rola zamawiaj±cego
Postêpowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiaj±cego
1.2.) Nazwa zamawiaj±cego: Uniwersytet Marii Curie-Sk³odowskiej
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 000001353
1.5) Adres zamawiaj±cego
1.5.1.) Ulica: Plac Marii Curie-Sk³odowskiej 5
1.5.2.) Miejscowo¶æ: Lublin
1.5.3.) Kod pocztowy: 20-031
1.5.4.) Województwo: lubelskie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL814 - Lubelski
1.5.7.) Numer telefonu: 815375384
1.5.8.) Numer faksu: 815375384
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: zampubl@umcs.lublin.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiaj±cego: www.umcs.pl
1.6.) Rodzaj zamawiaj±cego: Zamawiaj±cy publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - uczelnia publiczna
1.7.) Przedmiot dzia³alno¶ci zamawiaj±cego: Edukacja
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Og³oszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Og³oszenie dotyczy us³ug spo³ecznych i innych szczególnych us³ug: Nie
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
Us³ugi konserwacji i naprawy d¼wigów w obiektach UMCS
2.4.) Identyfikator postêpowania: ocds-148610-e3850d20-d5b4-11ec-9a86-f6f4c648a056
2.5.) Numer og³oszenia: 2022/BZP 00163057
2.6.) Wersja og³oszenia: 01
2.7.) Data og³oszenia: 2022-05-17
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zosta³y ujête w planie postêpowañ: Nie
2.11.) O udzielenie zamówienia mog± ubiegaæ siê wy³±cznie wykonawcy, o których mowa w art. 94 ustawy: Nie
2.14.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu wspó³finansowanego ze ¶rodków Unii Europejskiej: Nie
2.16.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstaw± prawn±
Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy
SEKCJA III – UDOSTÊPNIANIE DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA I KOMUNIKACJA
3.1.) Adres strony internetowej prowadzonego postêpowania
https://pzp.umcs.pl3.2.) Zamawiaj±cy zastrzega dostêp do dokumentów zamówienia: Nie
3.4.) Wykonawcy zobowi±zani s± do sk³adania ofert, wniosków o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu, o¶wiadczeñ oraz innych dokumentów wy³±cznie przy u¿yciu ¶rodków komunikacji elektronicznej: Tak
3.5.) Informacje o ¶rodkach komunikacji elektronicznej, przy u¿yciu których zamawiaj±cy bêdzie komunikowa³ siê z wykonawcami - adres strony internetowej: Zgodnie z pkt 7 Specyfikacji Warunków Zamówienia dostêpnej pod adresem
internetowym: https://pzp.umcs.pl
3.6.) Wymagania techniczne i organizacyjne dotycz±ce korespondencji elektronicznej: Zgodnie z pkt 7 Specyfikacji Warunków Zamówienia dostêpnej pod adresem
internetowym: https://pzp.umcs.pl
3.8.) Zamawiaj±cy wymaga sporz±dzenia i przedstawienia ofert przy u¿yciu narzêdzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub innych podobnych narzêdzi, które nie s± ogólnie dostêpne: Nie
3.12.) Oferta - katalog elektroniczny: Nie dotyczy
3.14.) Jêzyki, w jakich mog± byæ sporz±dzane dokumenty sk³adane w postêpowaniu:
polski
3.15.) RODO (obowi±zek informacyjny): Zgodnie z za³±cznikiem nr 10 do Specyfikacji Warunków Zamówienia - Klauzula
informacyjna z art. 13 RODO
3.16.) RODO (ograniczenia stosowania): Zgodnie z za³±cznikiem nr 10 do Specyfikacji Warunków Zamówienia - Klauzula
informacyjna z art. 13 RODO
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Informacje ogólne odnosz±ce siê do przedmiotu zamówienia.
4.1.1.) Przed wszczêciem postêpowania przeprowadzono konsultacje rynkowe: Nie
4.1.2.) Numer referencyjny: TP/42-2022/DZP-p
4.1.3.) Rodzaj zamówienia: Us³ugi
4.1.4.) Zamawiaj±cy udziela zamówienia w czê¶ciach, z których ka¿da stanowi przedmiot odrêbnego postêpowania: Nie
4.1.8.) Mo¿liwe jest sk³adanie ofert czê¶ciowych: Nie
4.1.13.) Zamawiaj±cy uwzglêdnia aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe lub etykiety w opisie przedmiotu zamówienia: Nie
4.2. Informacje szczegó³owe odnosz±ce siê do przedmiotu zamówienia:
4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Przedmiotem zamówienia jest ¶wiadczenie us³ugi konserwacji i naprawy d¼wigów w obiektach Uniwersytetu Marii Curie-Sk³odowskiej w Lublinie.
Szczegó³owy opis dotycz±cy przedmiotu zamówienia zawarty jest w za³±cznikach do SWZ, tj.:
Za³±cznik nr 1 do SWZ – Opis przedmiotu zamówienia.
Za³±cznik nr 9 do SWZ – Formularz cenowy.
4.2.6.) G³ówny kod CPV: 50531400-0 - Us³ugi w zakresie napraw i konserwacji d¼wigów
4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Nie
4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 24 miesi±ce
4.2.11.) Zamawiaj±cy przewiduje wznowienia: Nie
4.2.13.) Zamawiaj±cy przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówieñ na podobne us³ugi lub roboty budowlane: Nie
4.3.) Kryteria oceny ofert
4.3.1.) Sposób oceny ofert: Opis kryteriów oceny ofert, którymi Zamawiaj±cy bêdzie siê kierowa³ przy wyborze oferty wraz z podaniem wag tych kryteriów oraz sposobu oceny ofert, okre¶lony zosta³ w pkt 13 Specyfikacji Warunków Zamówienia.
4.3.2.) Sposób okre¶lania wagi kryteriów oceny ofert: Procentowo
4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Kryterium ceny oraz kryteria jako¶ciowe
Kryterium 1
4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena
4.3.6.) Waga: 60
Kryterium 2
4.3.4.) Rodzaj kryterium:
inne.4.3.5.) Nazwa kryterium: Czas reakcji na zg³oszon± awariê d¼wigu
4.3.6.) Waga: 20
Kryterium 3
4.3.4.) Rodzaj kryterium:
inne.4.3.5.) Nazwa kryterium: Stawka za roboczogodzinê us³ug w zakresie napraw d¼wigów
4.3.6.) Waga: 20
4.3.10.) Zamawiaj±cy okre¶la aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe lub innowacyjne, ¿±da etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu ¿ycia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie
SEKCJA V - KWALIFIKACJA WYKONAWCÓW
5.1.) Zamawiaj±cy przewiduje fakultatywne podstawy wykluczenia: Nie
5.3.) Warunki udzia³u w postêpowaniu: Tak
5.4.) Nazwa i opis warunków udzia³u w postêpowaniu.
Zdolno¶æ techniczna lub zawodowa – Zamawiaj±cy okre¶la minimalne warunki w tym zakresie, tj.:A) do¶wiadczenie:
Wykonawca spe³ni warunek, je¿eli wyka¿e, ¿e w okresie ostatnich trzech lat przed up³ywem terminu sk³adania ofert, a je¿eli okres prowadzenia dzia³alno¶ci jest krótszy - w tym okresie, nale¿ycie wykona³ lub wykonuje co najmniej jedn± us³ugê polegaj±c± na konserwacji i naprawie d¼wigów w budynku/-ach, o warto¶ci nie mniejszej ni¿ 200 000,00 z³otych brutto* dla jednej us³ugi.
Przez warto¶æ jednej us³ugi Zamawiaj±cy rozumie ³±czn± warto¶æ wykonanych lub wykonywanych us³ug w ramach jednej umowy.
W przypadku us³ug wykonywanych Zamawiaj±cy uzna warunek za spe³niony, je¶li czê¶æ zamówienia ju¿ faktycznie wykonana spe³ni wymogi okre¶lone przez Zamawiaj±cego w zakresie warto¶ci przedstawionej us³ugi.
* W przypadku podania kwot w walutach obcych Zamawiaj±cy dokona ich przeliczenia wed³ug ¶redniego kursu Narodowego Banku Polskiego (NBP) z dnia opublikowania og³oszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówieñ Publicznych. Je¿eli w dniu opublikowania og³oszenia o zamówieniu, NBP nie opublikuje informacji o ¶rednim kursie walut, Zamawiaj±cy dokona odpowiednich przeliczeñ wed³ug ¶redniego kursu z pierwszego, kolejnego dnia, w którym NBP opublikuje wy¿ej wymienione informacje.
B) kwalifikacje zawodowe:
Wykonawca spe³ni warunek, je¿eli wyka¿e, i¿ dysponuje i skieruje do realizacji zamówienia:
a) co najmniej jedn± osobê posiadaj±c± aktualne ¶wiadectwo kwalifikacyjne kategorii I uprawniaj±ce do zajmowania siê konserwacj± d¼wigów, wystawione przez Urz±d Dozoru Technicznego, zgodnie z rozporz±dzeniem Ministra Przedsiêbiorczo¶ci i Technologii z dnia 21 maja 2019 r. w sprawie trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obs³udze i konserwacji urz±dzeñ technicznych oraz sposobu i trybu przed³u¿ania okresu wa¿no¶ci za¶wiadczeñ kwalifikacyjnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1008),
oraz
b) co najmniej jedn± osobê, posiadaj±c± aktualne ¶wiadectwo kwalifikacyjne uprawniaj±ce do zajmowania siê eksploatacj± urz±dzeñ, instalacji i sieci elektroenergetycznych o napiêciu nie wy¿szym ni¿ 1 kV na stanowisku dozoru, okre¶lone w rozporz±dzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Spo³ecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegó³owych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmuj±ce siê eksploatacj± urz±dzeñ, instalacji i sieci (Dz. U. 2003 nr 89 poz. 828 z pó¼niejszymi zmianami).
U w a g a:
Zamawiaj±cy dopuszcza wykazanie spe³niania warunku w powy¿szym zakresie (kwalifikacje zawodowe), poprzez dysponowanie i skierowanie do realizacji zamówienia jednej osoby, która bêdzie spe³nia³a warunek okre¶lony w lit. a) i lit. b) kwalifikacji zawodowych.
5.5.) Zamawiaj±cy wymaga z³o¿enia o¶wiadczenia, o którym mowa w art.125 ust. 1 ustawy: Tak
5.11.) Wykaz innych wymaganych o¶wiadczeñ lub dokumentów:
Na ofertê sk³adaj± siê:1) Wype³niony formularz oferty (w formie elektronicznej lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym), zgodny ze wzorem formularza oferty, stanowi±cym za³±cznik do SWZ. W przypadku z³o¿enia oferty bez u¿ycia za³±czonego formularza oferty, z³o¿ona oferta musi zawieraæ wszelkie informacje wymagane w SWZ i wynikaj±ce z zawarto¶ci wzoru formularza oferty.
2) Wype³niony formularz cenowy (w formie elektronicznej lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym), zgodny ze wzorem formularza cenowego, stanowi±cym za³±cznik do SWZ. W przypadku z³o¿enia oferty bez u¿ycia za³±czonego formularza cenowego, z³o¿ona oferta musi zawieraæ wszelkie informacje wymagane w SWZ i wynikaj±ce z zawarto¶ci wzoru formularza cenowego.
Do oferty winny byæ do³±czone:
1) Wype³nione o¶wiadczenia wskazane w pkt 6.1 SWZ (w formie elektronicznej lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym), zgodne ze wzorami o¶wiadczeñ, wed³ug wzorów stanowi±cych za³±czniki do SWZ.
2) Wadium w formie innej ni¿ pieni±dz - orygina³ dokumentu gwarancji / porêczenia w postaci elektronicznej.
3) Pe³nomocnictwo do podpisania oferty, o ile umocowanie do dokonania przedmiotowej czynno¶ci nie wynika z dokumentów rejestrowych (w formie elektronicznej lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym). Dopuszczalna jest elektroniczna kopia notarialnie potwierdzona przez notariusza.
4) W przypadku z³o¿enia oferty wspólnej – pe³nomocnictwo udzielone liderowi, zgodnie z pkt 6.3 ppkt 5) SWZ.
5) O¶wiadczenie o którym mowa w pkt 6.3 ppkt 3) SWZ (w formie elektronicznej lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym), zgodne ze wzorem o¶wiadczenia, wed³ug wzoru stanowi±cego za³±cznik do SWZ – je¿eli Wykonawcy wspólnie ubiegaj± siê o udzielenie zamówienia.
6) Zobowi±zanie podmiotu udostêpniaj±cego zasoby do dyspozycji Wykonawcy na potrzeby realizacji zamówienia lub inny podmiotowy ¶rodek dowodowy (w formie elektronicznej lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym) – je¿eli Wykonawca bêdzie korzysta³ z takich zasobów.
SEKCJA VI - WARUNKI ZAMÓWIENIA
6.1.) Zamawiaj±cy wymaga albo dopuszcza oferty wariantowe: Nie
6.3.) Zamawiaj±cy przewiduje aukcjê elektroniczn±: Nie
6.4.) Zamawiaj±cy wymaga wadium: Tak
6.4.1) Informacje dotycz±ce wadium:
1. Wykonawca przystêpuj±cy do postêpowania, zobowi±zany jest wnie¶æ wadium w wysoko¶ci 5 000,00 z³otych (s³ownie: piêæ tysiêcy z³otych 00/100), przed up³ywem terminu sk³adania ofert.2. Wadium utrzymuje siê nieprzerwanie do dnia up³ywu terminu zwi±zania ofert±, z wyj±tkiem przypadków, o których mowa w art. 98 ust. 1 pkt 2) i 3) oraz ust. 2 ustawy.
3. Wykonawca wnosi wadium w jednej lub kilku formach okre¶lonych w art. 97 ust. 7 ustawy.
4. Wadium wnoszone w pieni±dzu wp³aca siê przelewem na rachunek bankowy Zamawiaj±cego: mBANK S.A. o/Lublin nr 98 1140 1094 0000 2905 1600 1075; Nr SWIFT BREXPLPWLUB z dopiskiem: „Wadium na ………………….…..” (wpisaæ nazwê postêpowania oraz oznaczenie sprawy). Wadium uwa¿a siê za wniesione w terminie, je¿eli kwota wadium znajdzie siê na rachunku Zamawiaj±cego przed up³ywem terminu sk³adania ofert.
5. W przypadku wniesienia wadium w formie innej ni¿ pieni±dz, wymagane jest za³±czenie do oferty oryginalnego dokumentu gwarancji / porêczenia w postaci elektronicznej, za po¶rednictwem Platformy.
6. Warunki zwrotu i zatrzymania wadium s± okre¶lone w art. 98 ustawy.
7. Z tre¶ci wadium sk³adanego w innej formie ni¿ pieni±dz powinno wynikaæ jednoznacznie, gwarantowanie wyp³aty nale¿no¶ci w sposób nieodwo³alny, bezwarunkowy i na pierwsze ¿±danie. Wadium takie powinno obejmowaæ ca³y okres zwi±zania ofert±, poczynaj±c od daty sk³adania ofert.
8. Wadium wniesione przez jednego z Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia uwa¿a siê za wniesione prawid³owo.
6.5.) Zamawiaj±cy wymaga zabezpieczenia nale¿ytego wykonania umowy: Nie
6.6.) Wymagania dotycz±ce sk³adania oferty przez wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia:
Dokumenty wymagane w przypadku sk³adania oferty wspólnej, przez kilku przedsiêbiorców (konsorcjum) lub przez spó³kê cywiln±:1) O¶wiadczenie potwierdzaj±ce, ¿e Wykonawca nie podlega wykluczeniu z udzia³u w postêpowaniu, wymienione w pkt 6.1 ppkt 1) SWZ, o¶wiadczenie potwierdzaj±ce spe³nianie warunków udzia³u w postêpowaniu wymienione w pkt 6.1 ppkt 2) SWZ oraz o¶wiadczenie o którym mowa w pkt 6.3 ppkt 3) SWZ, sk³ada ka¿dy z Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o zamówienie oddzielnie.
2) O¶wiadczenia i dokumenty wymienione w pkt 6.2 SWZ, formularz oferty oraz formularz cenowy, s± sk³adane przez pe³nomocnika Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia.
3) W odniesieniu do warunków dotycz±cych wykszta³cenia, kwalifikacji zawodowych lub do¶wiadczenia Wykonawcy wspólnie ubiegaj±cy siê o udzielenie zamówienia mog± polegaæ na zdolno¶ciach tych z Wykonawców, którzy wykonaj± us³ugi, do realizacji których te zdolno¶ci s± wymagane. W takim przypadku, Wykonawcy wspólnie ubiegaj±cy siê o udzielenie zamówienia do³±czaj± do oferty o¶wiadczenie (w formie elektronicznej lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym), wed³ug wzoru stanowi±cego za³±cznik do SWZ z którego wynika, które us³ugi wykonaj± poszczególni Wykonawcy (art. 117 ust. 4 ustawy).
4) Poza o¶wiadczeniami i dokumentami wymienionymi w ppkt 1) - 3) Wykonawcy wspólnie ubiegaj±cy siê o udzielenie zamówienia winni za³±czyæ do oferty pe³nomocnictwo, o którym mowa w pkt 6.3 ppkt 5) SWZ (w formie elektronicznej lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym).
5) Wykonawcy wspólnie ubiegaj±cy siê o udzielenie zamówienia, zobowi±zani s± do ustanowienia pe³nomocnika do reprezentowania ich w postêpowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowania w postêpowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Tre¶æ pe³nomocnictwa powinna dok³adnie okre¶laæ zakres umocowania. Dokument pe³nomocnictwa powinien zostaæ podpisany przez wszystkich Wykonawców ubiegaj±cych siê wspólnie o udzielenie zamówienia, w tym Wykonawcê pe³nomocnika. Podpisy musz± byæ z³o¿one przez osoby uprawnione do sk³adania o¶wiadczeñ woli. Wszelka korespondencja oraz rozliczenia dokonywane bêd± wy³±cznie z pe³nomocnikiem. Oferta musi byæ podpisana w taki sposób, aby prawnie zobowi±zywa³a wszystkich Wykonawców wystêpuj±cych wspólnie.
6.7.) Zamawiaj±cy przewiduje uniewa¿nienie postêpowania, je¶li ¶rodki publiczne, które zamierza³ przeznaczyæ na sfinansowanie ca³o¶ci lub czê¶ci zamówienia nie zosta³y przyznane: Nie
SEKCJA VII - PROJEKTOWANE POSTANOWIENIA UMOWY
7.1.) Zamawiaj±cy przewiduje udzielenia zaliczek: Nie
7.3.) Zamawiaj±cy przewiduje zmiany umowy: Tak
7.4.) Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia:
Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia, okre¶lone zosta³y przez Zamawiaj±cego w zapisach projektowanych postanowieñ umowy, stanowi±cych za³±cznik do SWZ.7.5.) Zamawiaj±cy uwzglêdni³ aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe, innowacyjne lub etykiety zwi±zane z realizacj± zamówienia: Nie
SEKCJA VIII – PROCEDURA
8.1.) Termin sk³adania ofert: 2022-05-27 11:00
8.2.) Miejsce sk³adania ofert: Platforma SmartPzp: https://pzp.umcs.pl
8.3.) Termin otwarcia ofert: 2022-05-27 11:15
8.4.) Termin zwi±zania ofert±: do 2022-06-25
SEKCJA IX – POZOSTA£E INFORMACJE
O udzielenie zamówienia mog± ubiegaæ siê Wykonawcy, którzy nie podlegaj± wykluczeniu na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy oraz art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022r. o szczególnych rozwi±zaniach w zakresie przeciwdzia³ania wspieraniu agresji na Ukrainê oraz s³u¿±cych ochronie bezpieczeñstwa narodowego (Dz. U. z 2022r. poz. 835) – dalej zwan± ustaw± pwa.INNE PRZETARGI Z LUBLINA
- 19/25. Postêpowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym na dostawy opatrunków specjalistycznych.
- Dostawa licencji subskrypcyjnych oprogramowania graficznego oraz narzêdzi do realizacji prac w zakresie tworzenia i obróbki grafiki, z podzia³em na czê¶ci.
- Dostawa 5 szt. urz±dzeñ prezentacyjnych typu Display Poster
- Zapewnienie ochrony fizycznej osób i mienia podczas wydarzenia Lubelskie Dni Kultury Studenckiej LUBLINALIA 2025
- Dostawa: odczynniki, materia³y zu¿ywalne i kontrolne, wyposa¿enie i oprogramowanie do oceny testów multipleksowych do cytometru BD FACSVia i z cytometru BD FACSLyric .....
- Us³ugê odbioru, transportu i utylizacji odpadów medycznych z Terenowego Oddzia³u RCKiK w Tomaszowie Lubelskim
wiêcej: przetargi w Lublinie »
Uwaga: podstaw± prezentowanych tutaj informacji s± dane publikowane przez Urz±d Zamówieñ Publicznych w Biuletynie Zamówieñ Publicznych. Tre¶æ og³oszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z tre¶ci± tego¿ og³oszenia dostêpn± w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dok³ada wszelkich starañ, aby zamieszczone tutaj informacje by³y kompletne i zgodne z prawd±. Nie mo¿e jednak zagwarantowaæ ich poprawno¶ci i nie ponosi ¿adnej odpowiedzialno¶ci za jakiekolwiek szkody powsta³e w wyniku korzystania z nich.