Ogłoszenie z dnia 2022-11-21
Powiązane ogłoszenia:
- 2022/BZP 00385248/01 - Ogłoszenie z dnia 2022-10-10
Ogłoszenie o wyniku postępowania
Usługi
Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z obiektów Sądu Okręgowego w Łodzi w tym z Archiwum Zakładowego przy u. Wydawniczej 10 oraz z Sądu Rejonowego w Łowiczu, Łęczycy i Rawie Mazowieckiej.
SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY
1.1.) Rola zamawiającego
Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego1.2.) Nazwa zamawiającego: Sąd Okręgowy w Łodzi
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: NIP 7251042790
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: Plac Dąbrowskiego 5
1.5.2.) Miejscowość: Łódź
1.5.3.) Kod pocztowy: 90-921
1.5.4.) Województwo: łódzkie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL711 - Miasto Łódź
1.5.7.) Numer telefonu: 42 6778938
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: zamowienia@lodz.so.gov.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: www.lodz.so.gov.pl
1.6.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania:
https://ezamowienia.ms.gov.pl1.7.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - organ władzy publicznej - organ kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sąd i trybunał
1.8.) Przedmiot działalności zamawiającego: Inna działalność
sprawowanie wymiaru sprawiedliwości
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z obiektów Sądu Okręgowego w Łodzi w tym z Archiwum Zakładowego przy u. Wydawniczej 10 oraz z Sądu Rejonowego w Łowiczu, Łęczycy i Rawie Mazowieckiej.2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-fecdbac6-4881-11ed-9171-f6b7c7d59353
2.5.) Numer ogłoszenia: 2022/BZP 00449614
2.6.) Wersja ogłoszenia: 01
2.7.) Data ogłoszenia: 2022-11-21
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak
2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2022/BZP 00086523/07/P
2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:
1.3.3 Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z obiektów Sądu Okręgowego w Łodzi oraz z Sądu Rejonowego w Łowiczu oraz z Sądu Rejonowego w Rawie Mazowieckiej.
2.11.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie
2.13.) Zamówienie/umowa ramowa było poprzedzone ogłoszeniem o zamówieniu/ogłoszeniem o zamiarze zawarcia umowy: Tak
2.14.) Numer ogłoszenia: 2022/BZP 00385248/01
SEKCJA III – TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA LUB ZAWARCIA UMOWY RAMOWEJ
3.1.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Numer referencyjny: ZP.XXVII.262-18/22
4.2.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie
4.4.) Rodzaj zamówienia: Usługi
Część 1
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
1. Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, zbieranych selektywnie z nieruchomości niezamieszkałej przy Placu Dąbrowskiego 5 w Łodzi (Sąd Okręgowy w Łodzi - wjazd od ul. Jaracza 55a) oraz przy ul. Wydawniczej 10 w Łodzi (Archiwum Zakładowe Sądu Okręgowego w Łodzi) użytkowanych przez Sąd Okręgowy w Łodzi.2. Odpady komunalne będą odbierane z pojemników wyłącznie do tego celu przeznaczonych, oznaczonych w widoczny z daleka, czytelny i ujednolicony sposób zgodnie z wymogami Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 10 maja 2021 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów, przy czym przyjmuje się następujące kolory oznaczenia pojemników dla poszczególnych frakcji odpadów:
a. odpady komunalne zmieszane - kolor czarny lub co najmniej czarna klapa pojemnika, oznaczone napisem „Zmieszane";
b. szkło - kolor zielony, oznaczony napisem „Szkło";
c. papier, tektura - kolor niebieski, oznaczony napisem „Papier";
d. plastik, metal - kolor żółty, oznaczony napisem „Metale i tworzywa sztuczne";
e. biodegradowalne - kolor brązowy oznaczony napisem „BIO".
3. Wykonawca będzie świadczyć prace objęte przedmiotem zamówienia przy użyciu własnych narzędzi, sprzętu, własnych materiałów oraz środka transportu. Prace będą wykonywane w dni powszednie, w taki sposób, aby nie powodowały zakłóceń w pracy Zamawiającego oraz zakłóceń w ruchu komunikacyjnym.
4. Termin realizacji zamówienia:
12 miesięcy tj.: – od 1 grudnia 2022 r. do 30 listopada 2023 r.
4.5.3.) Główny kod CPV: 90511000-2 - Usługi wywozu odpadów
4.5.5.) Wartość części: 194041,44 PLN
Część 2
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
1. Odbiór i zagospodarowanie odpadów zmieszanych komunalnych i zmieszanych odpadów opakowaniowych z nieruchomości niezamieszkałej użytkowanej przez Sąd Rejonowy w Łowiczu, przy ul. Kaliskiej 1/3 w Łowiczu.2. Wykonawca zobowiązany jest do wyposażenia wskazanej nieruchomości w sprawne, szczelne, estetyczne oraz czyste pojemniki (kontenery) na odpady komunalne (oznakowane odpowiednimi kolorami: czarny lub szary oraz żółty w ilości i o pojemności zgodnie z danymi przekazanymi przez Zamawiającego, jak również świadczenia usługi odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów komunalnych z nieruchomości Zamawiającego, w tym:
a. odpadów komunalnych zmieszanych (kod odpadu 20 03 01),
b. zmieszanych odpadów opakowaniowych (kod odpadu 15 01 06).
3. Wykonawca będzie świadczyć prace objęte przedmiotem zamówienia przy użyciu własnych narzędzi, sprzętu, własnych materiałów oraz środka transportu. Prace będą wykonywane w dni powszednie, w taki sposób, aby nie powodowały zakłóceń w pracy Zamawiającego oraz zakłóceń w ruchu komunikacyjnym.
4. Termin realizacji zamówienia:
12 miesięcy tj.: – od 1 grudnia 2022 r. do 30 listopada 2023 r.
4.5.3.) Główny kod CPV: 90511000-2 - Usługi wywozu odpadów
4.5.5.) Wartość części: 22440,00 PLN
Część 3
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
1. Odbiór i zagospodarowanie odpadów zmieszanych komunalnych i zmieszanych odpadów opakowaniowych z nieruchomości niezamieszkałej użytkowanej przez Sąd Rejonowy w Łęczycy, przy ul. Konopnickiej 16 w Łęczycy.2. Wykonawca zobowiązany jest do wyposażenia wskazanej nieruchomości w sprawne, szczelne, estetyczne oraz czyste pojemniki (kontenery) na odpady komunalne (oznakowane odpowiednimi kolorami: czarny lub szary oraz żółty w ilości i o pojemności zgodnie z danymi przekazanymi przez Zamawiającego, jak również świadczenia usługi odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów komunalnych z nieruchomości Zamawiającego, w tym:
a. odpadów komunalnych zmieszanych (kod odpadu 20 03 01),
3. Wykonawca będzie świadczyć prace objęte przedmiotem zamówienia przy użyciu własnych narzędzi, sprzętu, własnych materiałów oraz środka transportu. Prace będą wykonywane w dni powszednie, w taki sposób, aby nie powodowały zakłóceń w pracy Zamawiającego oraz zakłóceń w ruchu komunikacyjnym.
4. Termin realizacji zamówienia:
12 miesięcy tj.: – od 1 grudnia 2022 r. do 30 listopada 2023 r.
4.5.3.) Główny kod CPV: 90511000-2 - Usługi wywozu odpadów
4.5.5.) Wartość części: 14307,84 PLN
Część 4
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
1. Odbiór i zagospodarowanie odpadów zmieszanych komunalnych i zmieszanych odpadów opakowaniowych z nieruchomości niezamieszkałej użytkowanej przez Sąd Rejonowy w Rawie Mazowieckiej, przy ul. Kościuszki 17 w Rawie Mazowieckiej.2. Wykonawca zobowiązany jest do wyposażenia wskazanej nieruchomości w sprawne, szczelne, estetyczne oraz czyste pojemniki (kontenery) na odpady komunalne (oznakowane odpowiednimi kolorami: czarny lub szary oraz żółty w ilości i o pojemności zgodnie z danymi przekazanymi przez Zamawiającego, jak również świadczenia usługi odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów komunalnych z nieruchomości Zamawiającego, w tym:
a. odpadów komunalnych zmieszanych (kod odpadu 20 03 01),
3. Wykonawca będzie świadczyć prace objęte przedmiotem zamówienia przy użyciu własnych narzędzi, sprzętu, własnych materiałów oraz środka transportu. Prace będą wykonywane w dni powszednie, w taki sposób, aby nie powodowały zakłóceń w pracy Zamawiającego oraz zakłóceń w ruchu komunikacyjnym.
4. Termin realizacji zamówienia:
12 miesięcy tj.: – od 1 grudnia 2022 r. do 30 listopada 2023 r.
4.5.3.) Główny kod CPV: 90511000-2 - Usługi wywozu odpadów
4.5.5.) Wartość części: 12020,40 PLN
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA
Część 1
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 1)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 1)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 1
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 1
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 197160,48 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 197160,48 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 197160,48 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 1)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: PreZero Service Centrum Sp. z o.o.
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: 7750000516
7.3.3) Ulica: Łąkoszyńska 127
7.3.4) Miejscowość: Kutno
7.3.5) Kod pocztowy: 99-300
7.3.6.) Województwo: łódzkie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
dane rejestrowe
i kontaktowe firmy
PREZERO SERVICE CENTRUM SP. Z O.O.
jakie przetargi wygrała firma
PREZERO SERVICE CENTRUM SP. Z O.O.
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 1)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2022-11-17
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 197160,48 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 12 miesiące
8.4.) Zamawiający przewiduje następujące wymagania związane z realizacją zamówienia:
w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 ustawy
Część 2
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 2)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 2)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 1
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 0
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 27356,36 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 27356,36 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 27356,36 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 2)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: PreZero Service Centrum Sp. z o.o.
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: 7750000516
7.3.3) Ulica: ul. Łąkoszyńska 127
7.3.4) Miejscowość: Kutno
7.3.5) Kod pocztowy: 99-300
7.3.6.) Województwo: łódzkie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
dane rejestrowe
i kontaktowe firmy
PREZERO SERVICE CENTRUM SP. Z O.O.
jakie przetargi wygrała firma
PREZERO SERVICE CENTRUM SP. Z O.O.
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 2)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2022-11-17
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 27356,36 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 12 miesiące
8.4.) Zamawiający przewiduje następujące wymagania związane z realizacją zamówienia:
w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 ustawy
Część 3
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 3)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 3)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 1
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 1
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 18954,00 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 18954,00 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 18954,00 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 3)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.2.) Wielkość przedsiębiorstwa wykonawcy: Średni przedsiębiorca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Łęczycy Sp. z o.o.
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: 7750000568
7.3.3) Ulica: Tumska 2
7.3.4) Miejscowość: Łęczyca
7.3.5) Kod pocztowy: 99-100
7.3.6.) Województwo: łódzkie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 3)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2022-11-15
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 18954,00 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 12 miesiące
8.4.) Zamawiający przewiduje następujące wymagania związane z realizacją zamówienia:
w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 ustawy
Część 4
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 4)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się unieważnieniem
5.2.) Podstawa prawna unieważnienia postępowania: art. 255 pkt 1 ustawy
5.2.1.) Przyczyna unieważnienia postępowania:
Zgodnie z dyspozycją art. 255 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, Zamawiający unieważnia postępowania o udzielenie zamówienia, jeżeli nie złożono żadnego wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo żadnej oferty.
Termin składania ofert w przedmiotowym postępowaniu wyznaczono na dzień 19 października 2022 r., godz. 09:00. W wyznaczonym przez Zamawiającego terminie nie została złożona żadna oferta dla Części 4 dot. Sądu Rejonowego w Rawie Mazowieckiej.
W związku z powyższym, na podstawie art. 255 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w zakresie Części 4 należało unieważnić.
SEKCJA VI OFERTY (dla części 4)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 0
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 0
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 0
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 0
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 0
INNE PRZETARGI Z ŁODZI
- Usługa wydruku centralnego dla potrzeb Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi.
- Opracowanie Strategii Kształcenia Zawodowego w Województwie Łódzkim w ramach projektu KPO
- 2025 Przedłużenie licencji subskrypcji i wsparcia urządzeń Palo Alto dla WSRM w Łodzi
- DOSTAWA PRODUKTÓW CHEMICZNYCH DO WSSE W ŁODZI.
- Usługa pogwarancyjnego serwisu dla aparatów: RTG Evolution i RTG Evolution Puls dla Wojewódzkiego Wielospecjalistycznego Centrum Onkologii i Traumatologii im. M. Kopernika w Łodzi
- Usługi polegające na stwierdzeniu zgonu oraz ustalaniu jego przyczyn
więcej: przetargi w Łodzi »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Odbiór, transport i zagospodarowanie osadów ściekowych oraz skratek i zawartości piaskowników z oczyszczalni ścieków w Stanowicach
- Koszenie traw i grabienie liści na terenach zieleni miejskiej i cmentarzy
- Obsługa butelkomatów i miejskiego punktu elektroodpadów - numer postępowania: 26/ZP/25
- Wywóz odpadów komunalnych niesegregowanych z plaż i terenów przyplażowych oraz bieżące utrzymanie czystości plaż w Łebie
- Oczyszczanie i naprawa urządzeń podczyszczających wody opadowe z pasa drogowego zlokalizowanych w ciągu ulic na terenie miasta Bielska-Białej
- USŁUGA ODBIORU I UTYLIZACJI ODPADÓW POPRODUKCYJNYCH
więcej: Usługi wywozu odpadów »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.