Ogłoszenie z dnia 2024-10-18
Powiązane ogłoszenia:
- 2024/BZP 00588448/01 - Wynik z dnia 2024-11-12
Ogłoszenie o zamówieniu
Dostawy
Zakup i dostarczenie nowej koparko - ładowarki dla Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Łęczycy Sp. z o.o.
SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY
1.1.) Rola zamawiającego
Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego
1.2.) Nazwa zamawiającego: PRZEDSIĘBIORSTWO GOSPODARKI KOMUNALNEJ I MIESZKANIOWEJ W ŁĘCZYCY SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 610283589
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: Tumska, 2
1.5.2.) Miejscowość: Łęczyca
1.5.3.) Kod pocztowy: 99-100
1.5.4.) Województwo: łódzkie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL715 - Skierniewicki
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: sekretariat@pgkimleczyca.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: www.pgkimleczyca.pl
1.6.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - osoba prawna, o której mowa w art. 4 pkt 3 ustawy (podmiot prawa publicznego)
1.7.) Przedmiot działalności zamawiającego: Inna działalność
gospodarka wod-kan, komunlana
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
Zakup i dostarczenie nowej koparko - ładowarki dla Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Łęczycy Sp. z o.o.
2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-26b0d328-ce65-465f-ae6e-0e5e48e5198a
2.5.) Numer ogłoszenia: 2024/BZP 00553400
2.6.) Wersja ogłoszenia: 01
2.7.) Data ogłoszenia: 2024-10-18
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Nie
2.11.) O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy, o których mowa w art. 94 ustawy: Nie
2.14.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie
2.16.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną
Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy
SEKCJA III – UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA I KOMUNIKACJA
3.1.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania
https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-26b0d328-ce65-465f-ae6e-0e5e48e5198a3.2.) Zamawiający zastrzega dostęp do dokumentów zamówienia: Tak
3.3.) Informacje na temat sposobu udostępnienia zastrzeżonych dokumentów zamówienia
https://ezamowienia.gov.pl/pl/3.4.) Wykonawcy zobowiązani są do składania ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oświadczeń oraz innych dokumentów wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej: Tak
3.5.) Informacje o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu których zamawiający będzie komunikował się z wykonawcami - adres strony internetowej: https://ezamowienia.gov.pl/pl/
3.6.) Wymagania techniczne i organizacyjne dotyczące korespondencji elektronicznej: https://ezamowienia.gov.pl/pl/
3.7.) Adres strony internetowej, pod którym są dostępne narzędzia, urządzenia lub formaty plików, które nie są ogólnie dostępne: https://ezamowienia.gov.pl/pl/
3.8.) Zamawiający wymaga sporządzenia i przedstawienia ofert przy użyciu narzędzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub innych podobnych narzędzi, które nie są ogólnie dostępne: Nie
3.12.) Oferta - katalog elektroniczny: Nie dotyczy
3.14.) Języki, w jakich mogą być sporządzane dokumenty składane w postępowaniu:
polski
3.15.) RODO (obowiązek informacyjny): Zgodnie z ustawą i zapisami SWZ
3.16.) RODO (ograniczenia stosowania): Zgodnie z ustawą i zapisami SWZ
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Informacje ogólne odnoszące się do przedmiotu zamówienia.
4.1.1.) Przed wszczęciem postępowania przeprowadzono konsultacje rynkowe: Nie
4.1.2.) Numer referencyjny: ZP.271.4.2.2024
4.1.3.) Rodzaj zamówienia: Dostawy
4.1.4.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie
4.1.8.) Możliwe jest składanie ofert częściowych: Nie
4.1.13.) Zamawiający uwzględnia aspekty społeczne, środowiskowe lub etykiety w opisie przedmiotu zamówienia: Nie
4.2. Informacje szczegółowe odnoszące się do przedmiotu zamówienia:
4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
1.Przedmiotem zamówienia jest
,,Zakup i dostarczenie nowej koparko - ładowarki dla Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Łęczycy Sp. z o.o.”
2. Szczegółowy zakres zadania znajduje się w załączonym szczegółowym opisie przedmiotu zamówienia (Załącznik Nr 1 do SWZ).
3. Zamawiający określił parametry techniczne, jakościowe jakie winien spełniać sprzęt oferowany przez Wykonawcę. Wykonawca może zaoferować sprzęt o parametrach lepszych niż opisane przez Zamawiającego.
4. Przedmiot musi być fabrycznie nowy, nieużywany, kompletny, wolny od wad konstrukcyjnych, materiałowych, wykonawczych i prawnych. Nie wymagający żadnych dodatkowych nakładów, gotowy do użytku, rok produkcji 2024.
5. Okres rękojmi i gwarancji:
1) Okres gwarancji przedmiotu zamówienia – 60 miesięcy lub 3500 mtg w zależności co pierwsze wystąpi,
2) Okres rękojmi na przedmiot zamówienia – 60 miesięcy,
3) Okres rękojmi i gwarancji rozpoczyna się od daty kupna - sprzedaży potwierdzony protokołem obioru, termin gwarancji i rękojmi biegnie równocześnie.
6. W okresie trwania gwarancji Wykonawca zobowiązuje się zapewnić:
a) bezpłatny, pełny serwis w okresie gwarancyjnym świadczony w siedzibie zamawiającego lub miejscu awarii sprzętu (wraz z częściami eksploatacyjnymi, płynami, dojazdem, robocizną, materiałami i utylizacją zużytych płynów, olei, części z wyłączeniem opon). Wykonawca w okresie trwania gwarancji zobowiązany jest świadczyć na rzecz Zamawiającego usługi serwisowe przedmiotu umowy w zakresie wymaganym przez producenta, w ramach ceny określonej w § 4 ust. 1 Umowy. Wykonawca w ramach usługi serwisu zobowiązany jest w szczególności do:
1) naprawy wszelkich stwierdzonych usterek elementów przedmiotu umowy;
2) zapewnienia dojazdu serwisanta do miejsc wskazanych przez Zamawiającego;
3) pokrycia kosztów wszelkich materiałów i części zamiennych,
4) świadczenia usługi serwisu gwarancyjnego również poza siedzibą Zamawiającego tj. w miejscu w którym będzie znajdował się przedmiot umowy.
b) czas reakcji serwisu, obowiązujący w dni robocze, od chwili zgłoszenia – max. 24h,
c) czas dokonania naprawy: max. 2 dni roboczych od momentu zgłoszenia. W uzasadnionych przypadkach termin ten za zgodą Zamawiającego może zostać wydłużony istnieje możliwość wydłużenia terminu naprawy za zgodą Zamawiającego pod warunkiem dostarczenia koparki o parametrach nie gorszych niż przedmiot zamówienia;
d) usunięcie usterki, wady lub awarii na koszt Wykonawcy, łącznie z ewentualnym transportem do serwisu, kosztami części i robocizny.
7. Okres gwarancji zostanie każdorazowo wydłużony o czas niesprawności Koparko-ładowarki, liczony od daty zgłoszenia przez Zamawiającego usterki lub awarii do daty odbioru Koparko-ładowarki przez Zamawiającego po dokonaniu naprawy.
8. Udzielona przez Wykonawcę gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza jego uprawnień względem Zamawiającego wynikających z rękojmi.
9. Okres gwarancji i rękojmi rozpoczyna bieg od dnia podpisania protokołu odbioru.
10. Pomimo wygaśnięcia gwarancji lub rękojmi Wykonawca zobowiązany jest usunąć usterki, wady, które zostały zgłoszone przez Zamawiającego w okresie trwania gwarancji lub rękojmi.
11. Zgłoszenie usterki, wady lub awarii wraz z opisem uszkodzeń powinno nastąpić w formie pisemnej, elektronicznej (mailowej) lub za pomocą faksu, telefonicznie niezwłocznie po jej ujawnieniu.
12. Naprawy w ramach gwarancji i rękojmi będą realizowane przez autoryzowane przez producenta Koparko-ładowarki stacje obsługi przy wykorzystaniu oryginalnych części (części zamiennych pochodzących od producenta).
13. Udzielona gwarancja nie narusza praw Zamawiającego do dochodzenia roszczeń o naprawie szkody w pełnej wysokości na zasadach określonych w kodeksie cywilnym.
14. W okresie gwarancji Wykonawca będzie dokonywał przeglądów gwarancyjnych przy udziale przedstawiciela Zamawiającego w terminie uzgodnionym przez strony, nie rzadziej niż 1 raz w roku lub co 500 mtg w zależności co nastąpi pierwsze.
15. Zaoferowany przez Wykonawcę przedmiot zamówienia musi odpowiadać wymaganiom wynikającym z obowiązujących przepisów prawa, w tym wymaganiom w zakresie umożliwiającym rejestrację i dopuszczenie do ruchu drogowego określonych w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. -„Prawo o ruchu drogowym” (t.j. Dz. U. z 2024r. poz. 834 ze zm.).
16. Wykonawca w ramach zaoferowanej ceny za przedmiot zamówienia, zobowiązany jest do:
1) przeszkolenia pracowników Zamawiającego,
2) dostarczenia przedmiotu zamówienia do siedziby Zamawiającego –PGKIM w Łęczycy sp. z o.o., ul. Tumska 2, 99-100 Łęczyca. Wykonawca dostarczy zamawiany sprzęt we własnym zakresie i na własny koszt do siedziby Zamawiającego, w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 do 15:00.
17. Wykonawca odpowiada za sprzęt w czasie transportu. W przypadku uszkodzeń ponosi pełną odpowiedzialność za powstałe szkody. Wykonawca zobowiązuje się do usunięcia na własny koszt wszelkich szkód spowodowanych przez Wykonawcę i powstałych w trakcie realizacji zamówienia.
18. Rozwiązania równoważne
Ponadto wszędzie tam gdzie w opisie przedmiotu zamówienia, Zamawiający odniósł się do norm, ocen technicznych, specyfikacji technicznych i systemów referencji technicznych, o których mowa w art. 101 ust. 1 pkt. 2 oraz ust. 3 ustawy Pzp, a takim odniesieniom nie towarzyszyło wyrażenie „lub równoważne”, to Zamawiający dopuszcza rozwiązania równoważne opisywanym. Zamawiający wskazuje, że obowiązek zgłoszenia w ofercie rozwiązań równoważnych w stosunku do opisanych w opisie przedmiotu zamówienia i wykazania równoważności leży po stronie wykonawcy.
Zamawiający wymaga, aby wykonawca przedstawił już w jego ofercie dowody równoważności w sposób określony w art. 101 ust. 5 i 6 Pzp.
4.2.6.) Główny kod CPV: 43260000-3 - Koparki, czerparki i ładowarki, i maszyny górnicze
4.2.7.) Dodatkowy kod CPV:
43300000-6 - Maszyny i sprzęt budowlany
4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Nie
4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: do 2025-02-28
4.2.11.) Zamawiający przewiduje wznowienia: Nie
4.2.13.) Zamawiający przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówień na podobne usługi lub roboty budowlane: Nie
4.3.) Kryteria oceny ofert
4.3.2.) Sposób określania wagi kryteriów oceny ofert: Punktowo
4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Wyłącznie kryterium ceny
Kryterium 1
4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena
4.3.6.) Waga: 100
4.3.10.) Zamawiający określa aspekty społeczne, środowiskowe lub innowacyjne, żąda etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu życia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie
SEKCJA V - KWALIFIKACJA WYKONAWCÓW
5.1.) Zamawiający przewiduje fakultatywne podstawy wykluczenia: Nie
5.3.) Warunki udziału w postępowaniu: Tak
5.4.) Nazwa i opis warunków udziału w postępowaniu.
1.O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy nie podlegają wykluczeniu na zasadach określonych w Rozdziale V SWZ, oraz spełniają określone przez zamawiającego warunki udziału w postępowaniu.2.O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki dotyczące:
1)zdolności do występowania w obrocie gospodarczym - zamawiający nie stawia warunku w powyższym zakresie,
2)uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów - zamawiający nie stawia warunku w powyższym zakresie,
3)Zdolności technicznej lub zawodowej:
Zamawiający uzna warunek za spełniony w stosunku do Wykonawców, którzy wykonywali nie wcześniej niż w okresie ostatnich 5 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy to w tym okresie co najmniej dwie umowy/kontrakty/zamówienia polegające na: dostawie dwóch fabrycznie nowej koparko – ładowarki o wartości co najmniej 350.000,00 zł brutto.
Jeżeli dokumenty potwierdzające spełnienie warunków będą określały wartość w walucie obcej to Zamawiający przeliczy tą wartość na PLN wg średniego kursu NBP na dzień, do którego określona wartość się odnosi.
3.Zamawiający w stosunku do wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, w odniesieniu do warunku dotyczącego zdolności technicznej i zawodowej dopuszcza łączne spełnianie warunku przez wykonawców.
4.Zamawiający może, na każdym etapie postępowania, uznać, że wykonawca nie posiada wymaganych zdolności, np. w przypadku zaangażowania zasobów technicznych lub zawodowych wykonawcy w inne przedsięwzięcia gospodarcze wykonawcy, które może mieć negatywny wpływ na realizację zamówienia.
5.5.) Zamawiający wymaga złożenia oświadczenia, o którym mowa w art.125 ust. 1 ustawy: Tak
5.6.) Wykaz podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie niepodlegania wykluczeniu: zgodnie z zapisami SWZ
5.7.) Wykaz podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu: Do
oferty wykonawca dołącza oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu, spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, w zakresie
wskazanym przez zamawiającego (Załącznik Nr 3 do SWZ). Oświadczenie to stanowi dowód potwierdzający brak podstaw
wykluczenia, spełnianie warunków udziału w postępowaniu, na dzień składania ofert, tymczasowo zastępujący wymagane przez
zamawiającego podmiotowe środki dowodowe. Formularz oferty.
5.8.) Wykaz przedmiotowych środków dowodowych:
zgodnie z zapisami SWZ5.9.) Zamawiający przewiduje uzupełnienie przedmiotowych środków dowodowych: Nie
SEKCJA VI - WARUNKI ZAMÓWIENIA
6.1.) Zamawiający wymaga albo dopuszcza oferty wariantowe: Nie
6.3.) Zamawiający przewiduje aukcję elektroniczną: Nie
6.4.) Zamawiający wymaga wadium: Tak
6.4.1) Informacje dotyczące wadium:
1. Wykonawca jest zobowiązany wnieść wadium w wysokości: 10.000,00 PLN(słownie zł: dziesięć tysięcy zł 00/100).
2. Wadium może być wniesione w jednej lub kilku następujących formach:
a)pieniądzu;
b)gwarancjach bankowych;
c)gwarancjach ubezpieczeniowych;
d)poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt. 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
3. Wadium wnoszone w pieniądzu należy wpłacić przelewem na następujący rachunek bankowy Zamawiającego:
Nr: 60 1240 3190 1111 0000 2983 7856 z adnotacją: „Wadium – Znak sprawy: ZP.271.4.2.2024 - Koparko - ładowarka ”.
4. Za skuteczne wniesienie wadium w pieniądzu, Zamawiający uzna wadium, które zostanie zaksięgowane na rachunku bankowym Zamawiającego przed upływem terminu składania ofert.
5. Jeżeli wadium jest wnoszone w formie gwarancji lub poręczenia Wykonawca przekazuje Zamawiającemu w postaci elektronicznej dołączone do oferty.
6. W przypadku wnoszenia wadium w formie gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, lub poręczenia gwarancja lub poręczenie musi być nieodwołalne, bezwarunkowe i płatne na pierwsze pisemne żądanie Zamawiającego, sporządzone zgodnie z obowiązującymi przepisami i powinna zawierać następujące elementy:
a)nazwę: dającego zlecenie (Wykonawcy), beneficjenta gwarancji /poręczenia (Zamawiającego), gwaranta lub poręczyciela oraz wskazanie ich siedzib,
b)kwotę wadium,
c)termin ważności gwarancji/poręczenia w formule: „od dnia …….– do dnia ………”,
d)zobowiązanie gwaranta/poręczyciela do zapłacenia kwoty wskazanej w gwarancji/poręczeniu na pierwsze żądanie Zamawiającego w sytuacjach zatrzymania wadium określonych w przepisach ustawy Pzp.
7. Wadium wnosi się przed upływem terminu składania ofert i utrzymuje nieprzerwanie do dnia upływu terminu związania ofertą, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 98 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2 ustawy Pzp.
8. Zasady dokonywania zatrzymania i zwrotu wadium określono w przepisach art. 98 ustawy Pzp.
6.5.) Zamawiający wymaga zabezpieczenia należytego wykonania umowy: Tak
6.6.) Wymagania dotyczące składania oferty przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
1.Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia. W takim przypadku, wykonawcy ustanawiająpełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo do reprezentowania w postępowaniu i
zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Pełnomocnictwo winno być załączone do oferty.
2.W przypadku wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, oświadczenie, o którym mowa w
Rozdziale VI ust. 1 SWZ, składa każdy z wykonawców. Oświadczenie te potwierdzają brak podstaw wykluczenia oraz
spełnienia warunków udziału w postępowaniu w zakresie, w jakim każdy w wykonawców wykazuje spełnienie warunków
udziału w postępowaniu.
3.Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia mogą polegać na zdolnościach tych z wykonawców, którzy
wykonają roboty budowlane, do realizacji których te zdolności są wymagane. W takim przypadku, wykonawcy wspólnie
ubiegający się o udzielenie zamówienia dołączą do oferty oświadczenie, z którego wynikać będzie, które roboty budowlane
wykonają poszczególni wykonawcy.
4. Oświadczenia i dokumenty potwierdzające brak podstaw do wykluczenia z postępowania składa każdy z wykonawców.
5.Zamawiający w przypadku wybrania oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, może żądać
przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego kopii umowy regulującej współpracę tych wykonawców.
6.7.) Zamawiający przewiduje unieważnienie postępowania, jeśli środki publiczne, które zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia nie zostały przyznane: Nie
SEKCJA VII - PROJEKTOWANE POSTANOWIENIA UMOWY
7.1.) Zamawiający przewiduje udzielenia zaliczek: Nie
7.3.) Zamawiający przewiduje zmiany umowy: Tak
7.4.) Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia:
Szczegółowy zakres opisano w ust. 9 projektu umowy7.5.) Zamawiający uwzględnił aspekty społeczne, środowiskowe, innowacyjne lub etykiety związane z realizacją zamówienia: Nie
SEKCJA VIII – PROCEDURA
8.1.) Termin składania ofert: 2024-11-05 09:00
8.2.) Miejsce składania ofert: https://ezamowienia.gov.pl/pl/
8.3.) Termin otwarcia ofert: 2024-11-05 10:00
8.4.) Termin związania ofertą: 30 dni
INNE PRZETARGI Z ŁĘCZYCY
- "Likwidacja barier transportowych - zakup samochodu zwanego mikrobusem, służący do przewozu osób niepełnosprawnych dla Zespołu Placówek Edukacyjno - Wychowawczych w Łęczycy"
- Usługi wywozu i zagospodarowania odpadów z terenu Zakładu Karnego w Garbalinie
- "Doposażenie pracowni zajęć praktycznych CKZiU" w ramach projektu pn.: "Kształcimy wykwalifikowanych zawodowców"
- Świadczenie usług dla uczestników projektu Centrum Usług Środowiskowych "JA-TY-MY" dla powiatu łęczyckiego: Usługa transportowa
- "Remont nawierzchni dróg powiatowych numer: 2528E w miejscowości Konarzew, 2519E na odcinku Łętków - Sługi, 2500E na odcinku Sobótka Stara - Sobótka Nowa"
więcej: przetargi w Łęczycy »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Zakup koparko-ładowarki dla Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Chorzelach.
- Zakup i dostawa 1 szt. koparki kołowej dla potrzeb PZD Częstochowa.
- Zakup używanej koparko-ładowarki
- Zakup ładowarki teleskopowej w formie leasingu operacyjnego
więcej: Koparki, czerparki i ładowarki, i maszyny górnicze »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.