eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Nowa SólBudowa Strażnicy Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej i Jednostki Ratowniczo Gaśniczej przy ul. Staszica w Nowej Soli - etap III (roboty ziemne z wywózką urobku i gruzu, podkłady pod posadzki, izolacje przeciwwilgociowe, przyłącze wodno-kanalizac

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2009-10-20

Nowa Sól: Budowa Strażnicy Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej i Jednostki Ratowniczo Gaśniczej przy ul. Staszica w Nowej Soli - etap III (roboty ziemne z wywózką urobku i gruzu, podkłady pod posadzki, izolacje przeciwwilgociowe, przyłącze wodno-kanalizacyjne, kanalizacja podposadzkowa ze studzienkami oraz separatorem oleju w części warsztatowo-garażowej - wg ustalonego zakresu)
Numer ogłoszenia: 366856 - 2009; data zamieszczenia: 20.10.2009
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Nowej Soli , ul.gen.S.Grota-Roweckiego 11, 67-100 Nowa Sól, woj. lubuskie, tel. 068 4557703, faks 068 4557705.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.strazns.webd.pl
  • Adres strony internetowej, pod którym dostępne są informacje dotyczące dynamicznego systemu zakupów: nie dotyczy

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja rządowa terenowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Budowa Strażnicy Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej i Jednostki Ratowniczo Gaśniczej przy ul. Staszica w Nowej Soli - etap III (roboty ziemne z wywózką urobku i gruzu, podkłady pod posadzki, izolacje przeciwwilgociowe, przyłącze wodno-kanalizacyjne, kanalizacja podposadzkowa ze studzienkami oraz separatorem oleju w części warsztatowo-garażowej - wg ustalonego zakresu).

II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Wartość zamówienia nie jest równa i nie przekracza kwoty określonej na podstawie przepisu art.11 ust.8 ustawy Prawo zamówień publicznych. Przedmiotem zamówienia jest budowa Strażnicy Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej i Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej - III etap w zakresie obejmującym: 1)wykonanie przyłącza wodnego z rur PH 90 zakończonego dwoma licznikami pomiarowymi - od przyłącza wodnego budynku Powiatowego Centrum Edukacji do budynku strażnicy - ok. 124 m, 2)wykonanie przyłącza hydrantowego z rur PH 90 zakończonego zasuwą i hydrantem nadziemnym - z budynku strażnicy na plac wewnętrzny - ok. 18 m, 3)wykonanie kanalizacji podposadzkowej garażu i warsztatu z rur PCV 110 do wysokości podkładów sypkich pod posadzki - ok. 38 m, 4)wykonanie kanalizacji podposadzkowej garażu i warsztatu z rur PCV 160 do wysokości podkładów sypkich pod posadzki, (z wpięciem kanalizacji ściekowej do studzienki S3 oraz kanalizacji technicznej do studzienki St1, dalej separatora oleju i studzienki S1) - ok. 131m, 5)montaż studzienek (D 1000) S1 i St1- 2szt., 6)ułożenie i montaż separatora olejowego D1800 - 1 szt., 7)wykonanie kanalizacji ściekowej od studzienki S2 (poprzez studzienkę S1) do przepompowni ścieków z rur PCV 200 - ok. 38 m, 8)wybranie z wnętrza części garażowo-warsztatowej urobku i złożeniem go we wskazanym miejscu na placu budowy- ok. 364 m3, 9)wykonanie podkładów pod podsadzki (z ubitych materiałów sypkich) w części garażowo-warsztatowej - ok. 208 m3, 10)wykonanie izolacji przeciwwilgociowych powłokowych na zimno - ok. 80 m2, 11)wywóz z placu budowy ziemi i gruzu ok. 112 m3. Szczegółowe wyszczególnienie prac objętych III etapem zawiera Przedmiar robót- załącznik nr 2 do SIWZ, a szczegółowy ich opis Dokumentacja Projektowa oraz Specyfikacja Techniczna Wykonania i Odbioru Robót. Wykonawca przed złożeniem oferty ma obowiązek zapoznać się z dokumentacją projektową i dokonać wizji lokalnej terenu, który ma być objęty przedmiotem zamówienia oraz zebrania na swoją odpowiedzialność, koszt i ryzyko, wszelkich informacji mogących okazać się za niezbędne do przygotowania oferty i podpisania umowy. Ilekroć w Dokumentacji Projektowej, zostały wskazane znaki towarowe, patenty lub pochodzenie (producent) urządzeń i materiałów, Zamawiający dopuszcza oferowanie urządzeń i materiałów równoważnych wyłącznie w takim samym zakresie i w taki sposób, które: 1)gwarantują wykonanie robót w zgodzie z wydanymi pozwoleniami na budowę, 2)zapewniają wbudowanie, zamontowanie - urządzeń i materiałów o parametrach technicznych i jakościowych nie gorszych od zaprojektowanych pierwotnie, a wynikające z tego wszelkie zmiany Dokumentacji Projektowej, czy pozwoleń, Wykonawca dokona na koszt własny. Wymagany przez Zamawiającego minimalny okres gwarancji dla przedmiotu zamówienia: 36 miesięcy. Wykonawca zobowiązany będzie przy wykonywaniu robót, przemieszczaniu materiałów i sprzętu do zabezpieczenia terenu przed ewentualnymi kolizjami (teren obiektu Powiatowego Centrum Edukacji)..

II.1.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.11.00.00 - Roboty w zakresie burzenia i rozbiórki obiektów budowlanych; roboty ziemne 45.21.61.21 - Roboty budowlane w zakresie obiektów straży pożarnej 45.23.13.00 - Roboty budowlane w zakresie budowy wodociągów i rurociągów do odprowadzania ścieków 45.33.20.00 - Roboty instalacyjne wodne i kanalizacyjne .

II.1.5) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.1.7) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: tak.

II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 29.12.2009.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WARUNKI DOTYCZĄCE ZAMÓWIENIA

Informacja na temat wadium: 1.Wniesieni i zwrot wadium. 1.1.Wadium w wysokości: 3.500,00zł (słownie: trzy tysiące pięćset złotych 00/100), może być wnoszone w jednej lub kilku formach: a)pieniądzu, b)poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo- kredytowej, z tym, że poręczenie kasy jest zawsze poręczeniem pieniężnym, c)gwarancjach bankowych, d)gwarancjach ubezpieczeniowych, e)poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275). 1.2.Wadium wnoszone w pieniądzu należy wpłacić przelewem na rachunek bankowy Zamawiającego BGŻ o/Nowa Sól nr 29203000451110000000283890. Dokument przelewu należy opisać: Wadium - Budowa Strażnicy KP i JRG PSP Nowa Sól - etap III, nr sprawy POT.2370-4/09. 1.3.Kopię przelewu należy załączyć do oferty. 1.4.Wadium w: 1)poręczeniach lub gwarancjach bankowych, 2)gwarancjach ubezpieczeniowych, 3)poręczeniach, należy złożyć w siedzibie Zamawiającego, I piętro - pokój nr 11 - w godzinach pracy Komendy. Wykonawca otrzyma pokwitowanie złożenia wadium. Kopię dokumentu wadium należy załączyć do oferty. 1.5.Poręczenia instytucji kredytowych i gwarancje ubezpieczeniowe obejmować winny czas związania Wykonawcy ofertą oraz zawierać informacje dotyczące utraty wadium zgodnie z art. 46. ust.4a i ust. 5 Ustawy - Prawo zamówień publicznych. 1.6.Termin wniesienia wadium - do dnia 11 listopada 2009 r. do godz. 9.00. 1.7.Zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 4 Wykonawcę, który nie wniósł wadium do dnia 11 listopada 2009r. do godz. 9.00 wyklucza się z postępowania. 1.8.Wadium wnoszone w pieniądzu uznane będzie za wniesione w terminie tylko w przypadku wpłynięcia na konto Zamawiającego przed upływem terminu. 1.9.Zgodnie z postanowieniami art. 46 Ustawy - Prawo zamówień publicznych, Zamawiający dokonuje zwrotu wadium w niżej wymienionych przypadkach: 1)niezwłocznie, jeżeli: c)upłynął termin związania ofertą, d)zawarto umowę w sprawie zamówienia publicznego i wniesiono zabezpieczenie należytego wykonania tej umowy, e)zamawiający unieważnił postępowanie o udzielenie zamówienia, a protesty zostały ostatecznie rozstrzygnięte lub upłynął termin do ich wnoszenia, 2)na pisemny wniosek Wykonawcy jeżeli: a)wycofał ofertę przed upływem terminu składania ofert, b)który został wykluczony z postępowania, c)którego oferta została odrzucona. 1.10.Zamawiający żąda ponownego wniesienia wadium przez Wykonawców, którym zwrócono wadium na podstawie ust. 1.9 pkt 2 lit. b - c, jeżeli w wyniku ostatecznego rozstrzygnięcia protestu unieważniono czynność wykluczenia Wykonawcy lub odrzucenia oferty. Wykonawcy wnoszą wadium w terminie określonym przez Zamawiającego. 1.11.Wadium wniesione w pieniądzu, Zamawiający zwróci wraz z odsetkami wynikającymi z umowy rachunku bankowego, na którym było ono przechowywane, pomniejszone o koszty prowadzenia rachunku bankowego oraz prowizji bankowej za przelew pieniędzy na rachunek Wykonawcy. 1.12.Zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami, jeżeli Wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 3 ustawy - prawo zamówień publicznych, nie złożył dokumentów lub oświadczeń, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy, lub pełnomocnictw, chyba że udowodni, że wynika to z przyczyn nie leżących po jego stronie. 1.13.Zgodnie z art. 46. ust. 5 Ustawy - Prawo zamówień publicznych, utracić wadium na rzecz Zamawiającego może Wykonawca, którego oferta została wybrana, jeżeli: 1)odmówi podpisania umowy na warunkach określonych w ofercie, 2)nie wniósł zabezpieczenia należytego wykonania umowy, 3)zawarcie umowy stało się niemożliwe z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy.

III.2) WARUNKI UDZIAŁU

  • Opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków: O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy zgodnie z wymogiem art. 22 ust. 1 ustawy: 1)Posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień tj.: a)prowadzą działalność gospodarczą w zakresie objętym przedmiotem zamówienia; b)nie zalegają z opłaceniem podatków, opłat oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne; 2)Posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz dysponują potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia lub przedstawią pisemne zobowiązanie innych podmiotów do udostępnienia potencjału technicznego i osób zdolnych do wykonania zamówienia tj.: a)Wykonawca musi wykazać, że w okresie 5 ostatnich lat przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonaniem robót budowlanych odpowiadającym swoim rodzajem robotom budowlanym stanowiącym przedmiot zmówienia z podaniem ich wartości oraz daty i miejsca wykonania, w tym - co najmniej realizacją 2 zamówień na robót budowlanych o podobnym charakterze jak przedmiot zamówienia o minimalnej wartości 200 000,00 zł brutto każdy - potwierdzone dokumentami o należytym wykonaniu. Za roboty budowlane wykonane uznaje się roboty zakończone i odebrane protokołem odbioru robót. b)dysponują lub będą dysponować pracownikami posiadającymi uprawnienia i kwalifikacje do wykonywania zamówienia, tj.: - kierownikiem budowy posiadającym uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności budowlano - konstrukcyjnej i przynależącym do właściwej Izby Inżynierów Budownictwa oraz - kierownikiem robót budowlanych posiadającym uprawnienia budowlane do kierowania robotami w specjalności instalacyjnej w zakresie wewnętrznych i zewnętrznych sieci wodno-kanalizacyjnych i przynależącym do właściwej Izby Inżynierów Budownictwa. 3)Znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia tj.: a)jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności. 4)Nie podlega wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art. 24 ustawy. W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia tj. konsorcjum, wymaga się aby przynajmniej jeden z Wykonawców (lub wspólnie) spełniał wymagania, o których mowa w pkt 1 - 3. W przypadku konsorcjum, żaden z Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia nie może podlegać wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 i 2 ustawy. Ocena spełnienia warunków udziału Wykonawcy w postępowaniu zostanie dokonana według reguły spełnia - nie spełnia, na podstawie oceny formalno- prawnej złożonych oświadczeń i dokumentów..
  • Informacja o oświadczeniach i dokumentach, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu: 1.Na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu Wykonawca obowiązany jest dołączyć do oferty następujące dokumenty i oświadczenia: 1)Oświadczenie o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu zgodnie ze wzorem oświadczenia, stanowiącego załącznik nr 1 do SIWZ; 2)Aktualny odpis z właściwego rejestru albo aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert; 3)Aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego oraz właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzających odpowiednio, że Wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, opłat oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonanie decyzji właściwego organu - wystawionych nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert. 4)Wykaz wykonanych robót w okresie ostatnich 5 lat przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, potwierdzających spełnienie warunku udziału w postępowaniu z podaniem ich wartości oraz daty i miejsca wykonania oraz załączeniem dokumentów potwierdzających, że roboty te zostały wykonane należycie - załącznik nr 3 do SIWZ. 5)Wykaz osób, którymi dysponuje lub będzie dysponował Wykonawca i które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nich czynności zgodnie ze wzorem stanowiącym - załącznik nr 4 do SIWZ oraz dokumenty potwierdzające uprawnienia budowlane wykazanych w nim osób (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 28 kwietnia 2006 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz. U. Nr 83 poz.578 z późn. zm.) lub innych wcześniej obowiązujących przepisów) wraz z aktualnymi na dzień otwarcia ofert zaświadczeniami o przynależności do właściwej Izby Samorządu Zawodowego; 6)Polisę, a w przypadku jej braku inny dokument potwierdzający, że Wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności; 2.Jeżeli Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zamiast dokumentów wymienionych powyżej w ust. 1 pkt 2 - 3, składa dokument lub dokumenty, wystawione w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, potwierdzające odpowiednio, że: nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości, nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu, nie orzeczono wobec niego zakazu ubiegania się o zamówienie. 3.W przypadku oferty składanej przez Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia (konsorcjum), dokumenty wymienione powyżej w ust.1 pkt 2-3 składa każdy z Wykonawców oddzielnie. Dokumenty wskazane w ust.1 pkt 4 - 6 mogą zostać złożone przez jednego z Wykonawców albo wspólnie. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 składane jest wspólnie przez Wykonawców. 4.W przypadku konsorcjum do oferty musi być załączony dokument ustanawiający pełnomocnika konsorcjum do reprezentowania go w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. 5.Z treści załączonych do oferty oświadczeń i dokumentów musi wynikać jednoznacznie, iż warunki udziału w niniejszym postepowaniu zostały przez Wykonawcę spełnione. 6.Dokumenty, o których mowa w ust.1 pkt 2-3 i 6 należy przedstawić w formie oryginału lub kopii poświadczonych za zgodność z oryginałem przez osobę/osoby uprawnioną/e do reprezentacji Wykonawcy. 7.Na kompletną ofertę składają się: 1)Formularza ofertowy- wypełniony i podpisany formularz oferty zgodny ze wzorem stanowiącym załącznik nr 5 do SIWZ; 2)Formularz istotnych postanowień umowy - podpisany formularz zgodny ze wzorem stanowiącym załącznik nr 6 do SIWZ; 3)Oświadczenie o podwykonawcach - wypełniony i podpisany formularz oferty zgodny ze wzorem - stanowiącym załącznik nr 7 do SIWZ; 4)Dowód wniesienia wadium - zgodnie z wymaganiami określonym w ogłoszeniu i Rozdziale 7 SIWZ; 5)Wszystkie dokumenty i oświadczenia, których przedstawienia żąda Zamawiający w celu potwierdzenia warunków udziału w postępowaniu zgodnie z ust. 1 pkt. 1-6 oraz postanowieniami Rozdziału 6 SIWZ; 6)Pełnomocnictwo do podpisania oferty - o ile umocowanie do dokonania przedmiotowej czynności nie wynika z dokumentów rejestrowych załączonych do oferty; 7)Pełnomocnictwo do reprezentacji konsorcjum - w przypadku oferty składanej przez Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia do oferty dołączone powinno być pełnomocnictwo w oryginale lub kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem przez notariusza..

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.


IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.2.2) Wykorzystana będzie aukcja elektroniczna: nie.


IV.3) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.3.1) Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.strazns.webd.pl.
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Siedziba zamawiającego, 67-100 Nowa Sól, ul.gen. S.Grota-Roweckiego 11, pok.nr 3.

IV.3.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 11.11.2009 godzina 09:00, miejsce: Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Nowej Soli ul. gen. S Grota- Roweckiego 11, 67-100 Nowa Sól, Sekretariat- I piętro - pok.11..

IV.3.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.3.13) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Zamawiający nie dopuszcza porozumiewania się drogą elektroniczną z zastrzeżeniem informacji zamieszczonych na stronie internetowej, na której umieszczona została SIWZ. Zamawiający nie przewiduje zwrotu poniesionych kosztów udziału w postępowaniu. Zamawiający przwiduje możliwość powierzenia podwykonawcom wykonania części zamówienia. Zamawiający przewiduje możliwość udzielania zamówień uzupełniających do 20% wartości zamówienia podstawowego. Istotne dla stron postanowienia zawarte są w załączniku nr 6 do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Formularz Istotnych Postanowień Umowy do, którego nie wniesiono uwag przed terminem złożenia oferty jest wiążący dla Wykonawcy i na warunkach w nim określonych zostanie zawarta umowa z wybranym Wykonawcą o udzielenie zamówienia..

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.