To jest wynik przetargu. Zobacz także treść przetargu, którego dotyczy to ogłoszenie
Ogłoszenie z dnia 2019-04-28
Ogłoszenie nr 510083191-N-2019 z dnia 28-04-2019 r.
Zespół Szkół Budowlanych im. Żołnierzy Armii Krajowej w Olsztynie: Dostawa sprzętu elektronicznego, narzędzi, ciągnika oraz odzieży roboczej w ramach projektu pn. Techniczne zawody przyszłości
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Dostawy
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
tak
Nazwa projektu lub programu
Przedmiot zamówienia współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi Priorytetowej 2 - "Kadry dla gospodarki", Działanie 02.04.00 Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego, Poddziałanie02.04.01 Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko - Mazurskiego na lata 2014 - 2020
Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak
Numer ogłoszenia: 517733-N-2019
Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak
Numer ogłoszenia: 540041410-N-2019
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Zespół Szkół Budowlanych im. Żołnierzy Armii Krajowej w Olsztynie, Krajowy numer identyfikacyjny 00019275500000,
ul. Żołnierska
15,
10-558
Olsztyn, woj.
warmińsko-mazurskie, państwo
Polska, tel.
895279787, 895279787 w.214, e-mail
z.nowicka@zsbolsztyn.pl, lemanski.pawel@zsbolsztyn.pl, faks
89 527 67 94.
Adres strony internetowej (url): http://www.e-bip.pl/start/23262
I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Jednostki organizacyjne administracji samorządowej
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Dostawa sprzętu elektronicznego, narzędzi, ciągnika oraz odzieży roboczej w ramach projektu pn. Techniczne zawody przyszłości
Numer referencyjny(jeżeli dotyczy):AZ.271.2.2019
II.2) Rodzaj zamówienia:
Dostawy
II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań ) a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:1. Przedmiotem zamówienia jest sprzętu elektronicznego, narzędzi, ciągnika oraz odzieży roboczej w ramach projektu pn. Techniczne zawody przyszłości. Przedmiot zamówienia nazwany jest w dalszej części SIWZ "towarem" lub "przedmiotem zamówienia". 2. Przedmiot zamówienia składa się z siedmiu części : 1) Część 1 - sprzęt IT - obejmuje dostawę w szczególności następującego sprzętu: a) zestawy komputerowe wraz z systemem operacyjnym, oprogramowaniem biurowym, monitory - 18 zestawów., b) drukarka A3 - 1 szt c) rzutnik - 1 szt. d) ploter - 1 szt. e) pendrive - 52 szt f) tablica multimedialna - 2 szt. g) kody CPV: 30214000-2 Komputery osobiste; 30232110-8 Drukarki laserowe; 30195900-1 Tablice do pisania i tablice multimedialne; 32322000-6 Urządzenia multimedialne; 38652100-1 Projektory; 30232140-7 - Plotery, 48700000-5- Pakiety oprogramowania użytkowego, 30234600-4 - Pamięć flash, 2) Część 2 - oprogramowanie do projektowania 3D - obejmuje dostawę a) oprogramowania do projektowania 3D - lic na 60 stanowisk - 1 kpl b) kody CPV: 48321100-5 - System projektowania wspomaganego komputerowo (CAD); 3) Część 3 - ciągnik - obejmuje dostawę: a) ciągnika spalinowego, rok prod. 2019 z klimatyzacją i kabiną - 1 szt., b) kody CPV: 16700000-2 - ciągniki, 4) Część 4 - kontener na ciągnik - obejmuje dostawę: a) kontenera na ciągnik - 1 szt. Przedmiotowy kontener stanowi garaż typu "blaszak". b) kody CPV: 44211100-3 - Budynki modułowe i przenośne, 44211110-6 - Baraki, 5) Część 5 - narzędzia pakiet 1 - obejmuje dostawę w szczególności następującego sprzętu: a) Młotowiertarka - 3 szt. b) Wiertarko-wkrętarka akumulatorowa - 12 szt. c) Szlifierka Kątowa - 1 szt. d) Przecinarka ręczna do glazury - 3 szt. e) Przecinarka do płytek - 3 szt. f) Mieszarka - 6 szt. g) Prościarka do drutu - 1 szt. h) Nożyce mechaniczne - 1 szt. i) Giętarka ręczna - 3 szt. j) Giętarka mechaniczna - 1 szt. k) Wiązarka do zbrojenia - 1 szt. l) Zestaw cęg do cięcia min (M6, M8,M10) - 1 zest. m) Wózek ręczny podnośnikowy - 1 szt. n) Pochłaniacz pyłów i wiórów - 1 szt. o) Dłuta - 1 kpl p) Zestaw do ostrzenia dłut - 1 zest q) Pirograf - 6 szt. r) Wertykulator spalinowy - 1 szt. s) Podkrzesywarka - 1 szt. t) kody CPV: 42652000-1 - Ręczne narzędzia elektromechaniczne, 44511200-7 - Narzędzia ogrodnicze, 44512100-3 - Dłuta, 44510000-8 - narzędzia, 42633000-2 - Giętarki, składarki, prostownice lub płaskownice, 6) Część 6 - narzędzia pakiet 2 - obejmuje dostawę w szczególności następującego sprzętu: a) Stół wielofunkcyjny - 1 szt. b) Jednostka podstawowa - 1 szt. c) Zagłębiarka - 1 szt. d) Wyrzynarka - 1 szt. e) Frezarka -1 szt. f) kody CPV: 42652000-1 - Ręczne narzędzia elektromechaniczne, 44510000-8 - narzędzia, 42623000-9 - Frezarki, 43414000-8 - Szlifierki, 39151200-7 - Stoły robocze; 7) Część 7 - odzież robocza - obejmuje dostawę w szczególności następującego sprzętu: a) odzież robocza -szkolenie CNC - 8 kpl b) odzież robocza - kurs florystyczny - 6 kpl. c) odzież robocza - technik geodeta - 8 kpl d) kody CPV: 18114000-1 - Kombinezony, 18142000-6 - Okulary ochronne, 18141000-9 - Rękawice robocze, 18143000-3 - Akcesoria ochronne, 18130000-9 - Specjalna odzież robocza, 18443340-1 - czapeczki, 3. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia oraz minimalne wymogi (parametry techniczne) dla części 1 -7 zostały określone w załączniku nr 5 do SIWZ. Zamawiający informuje przedmiot zamówienia dla części 1-7 obejmuje także dostarczenie, montaż wraz kosztami transportu oraz przeprowadzenie szkolenia z obsługi (dotyczy urządzeń). 4. Zamawiający dopuszcza zaoferowanie rozwiązań równoważnych w stosunku do wskazanych w załączniku nr 5 do SIWZ pod warunkiem, że zagwarantują one realizację dostaw i zapewnią uzyskanie parametrów technicznych nie gorszych od wskazanych w załączniku nr 5 do SIWZ oraz będą zgodne pod względem: 1) gabarytów i konstrukcji (wielkość, rodzaj, właściwości fizyczne oraz liczba elementów składowych), 2) charakteru użytkowego (tożsamość funkcji), 3) charakterystyki materiałowej (rodzaj i jakość materiałów), 4) parametrów technicznych (wytrzymałość, trwałość, dane techniczne, charakterystyki liniowe, konstrukcje itd.), 5) parametrów bezpieczeństwa użytkowania, 6) standardów emisyjnych, 7) izolacyjności cieplnej. Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne opisane przez Zamawiającego, jest obowiązany wykazać, że oferowane przez niego w ramach przedmiotu zamówienia materiały spełniają wymagania określone przez Zamawiającego oraz zwrócić się z zapytaniem czy Zamawiający uzna zaproponowane rozwiązania za równoważne. Minimalne parametry techniczne stanowiące minimalne parametry równoważności zostały przedstawione w załączniku nr 5 do SIWZ. 5. Elementy wyposażenia muszą być oznakowane w taki sposób, aby możliwa była identyfikacja produktu jak i producenta. Brak podania w załączniku nr 1A-1G do SIWZ w pkt 1 tabela nazwy producenta i/ lub modelu i /lub numeru katalogowego i/lub podania linku do strony internetowej zawierającej kartę techniczną oferowanych urządzeń i produktów spowoduje odrzucenie oferty na podstawie art. 89 ust.1 pkt 2) ustawy Pzp. Wymagane dane są wskazane w formularzach ofertowych. 6. Na podstawie art. 29 ust. 3a ustawy Pzp, w związku z art. 36 ust. 2 pkt 8a ustawy Pzp, Zamawiający nie wymaga, aby osoby wykonujące czynności w zakresie realizacji zamówienia, polegające na bezpośrednim fizycznym świadczeniu usług zatrudnione były przez Wykonawcę lub Podwykonawcę na podstawie umowy o pracę w rozumieniu art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r.- Kodeks pracy. 7. Zamawiający żąda wskazania przez Wykonawcę części zamówienia, których wykonanie zamierza powierzyć podwykonawcom i podania przez Wykonawcę firm podwykonawców
II.4) Informacja o częściach zamówienia:Zamówienie było podzielone na części:
tak
II.5) Główny Kod CPV: 30214000-2
Dodatkowe kody CPV: 30232110-8, 30195900-1, 32322000-6, 38652100-1, 30232140-7, 48700000-5, 30234600-4, 16700000-2, 44211100-3, 44211110-6, 42652000-1, 44511200-7, 44512100-3, 44510000-8, 42633000-2, 42623000-9, 43414000-8, 39151200-7, 18114000-1, 18142000-6, 18141000-9, 18143000-3, 18130000-9, 18443340-1
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Przetarg nieograniczony
III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów
nie
III.3) Informacje dodatkowe:
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
CZĘŚĆ NR: 1 NAZWA: sprzęt IT |
|
Postępowanie / część zostało unieważnione tak Należy podać podstawę i przyczynę unieważnienia postępowania: postępowanie na realizację części 1 - sprzęt IT zostało unieważnione na podstawie art. 93 ust.1 pkt 4) ustawy, gdyż ceny ofert najkorzystniejszych na realizację poszczególnych części zamówienia przewyższają kwoty, które zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, a zamawiający nie może jej zwiększyć do cen zwartych w złożonej ofercie. W postępowaniu na realizację części 1 do upływu terminu składania ofert zostały złożone nasrępujące oferty 1) Oferta nr 3 - Maxmed ZUH Marcin Murzyn, ul. Pomorska 49, 84-252 Orle, oferta złożona w dniu 06.03.2019 r., godz. 8:55: a) oferowana cena za wykonanie zamówienia brutto wynosi: 273 557,46 zł, 2) Oferta nr 11 - Firma Komputerowa SL Computer Andrzej Grochowski, u;. Skłodowskiej 18/10, 10-110 Olsztyn, oferta złożona w dniu 11.03.2019 r., godz. 8:25: a) oferowana cena za wykonanie zamówienia brutto wynosi: 204 164,86 zł, Jak wynika z przedstawionego wyżej zestawienia zaoferowane przez Wykonawcę, niepodlegającego wykluczeniu z postępowania, kwoty za realizację zamówienia część 1 - 204 164,86 zł, przewyższaj środki, jakie zamawiający zamierzał przeznaczyć na realizację zamówienia tj. część 1 - 105 000,00 zł. W związku z powyższym Zamawiający stwierdził, iż nie ma możliwości zwiększenia kwoty, jaką Zamawiający zamierzał przeznaczyć na realizację zamówienia w części 1 z kwoty 105.000,00 zł brutto do kwoty z oferty z najniższą ceną tj.: 204 164,86 zł. Reasumując postępowanie na realizację części 1 - sprzęt IT zostało unieważnione na podstawie art. 93 ust.1 pkt 4) ustawy, gdyż ceny ofert najkorzystniejszych na realizację poszczególnych części zamówienia przewyższają kwoty, które zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, a zamawiający nie może jej zwiększyć do cen zwartych w złożonej ofercie. |
|
CZĘŚĆ NR: 2 NAZWA: oprogramowanie do projektowania 3D |
|
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
04/04/2019 IV.2) Całkowita wartość zamówienia
Wartość bez VAT
4719.09
Liczba otrzymanych ofert:
2
IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA
Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie:
nie
Nazwa wykonawcy: SOLIDEXPERT POLSKA Sp. z o.o.
tak Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej:nie Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej:nie IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM
Cena wybranej oferty/wartość umowy
7003.59
Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom nie Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom: IV.8) Informacje dodatkowe:
|
CZĘŚĆ NR: 3 NAZWA: ciągnik |
|
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
29/03/2019 IV.2) Całkowita wartość zamówienia
Wartość bez VAT
168292.68
Liczba otrzymanych ofert:
1
IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA
Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie:
nie
Nazwa wykonawcy: AGRO SZNAJDER Sp. z o.o.
tak Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej:nie Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej:nie IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM
Cena wybranej oferty/wartość umowy
209100.00
Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom nie Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom: IV.8) Informacje dodatkowe:
|
CZĘŚĆ NR: 4 NAZWA: kontener na ciągnik |
|
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
29/03/2019 IV.2) Całkowita wartość zamówienia
Wartość bez VAT
2642.28
Liczba otrzymanych ofert:
1
IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA
Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie:
nie
Nazwa wykonawcy: Północna Grupa Narzędziowa Sp. z o.o.
tak Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej:nie Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej:nie IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM
Cena wybranej oferty/wartość umowy
3100.00
Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom nie Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom: IV.8) Informacje dodatkowe:
|
CZĘŚĆ NR: 5 NAZWA: narzędzia pakiet 1 |
|
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
03/04/2019 IV.2) Całkowita wartość zamówienia
Wartość bez VAT
57400.41
Liczba otrzymanych ofert:
6
IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA
Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie:
nie
Nazwa wykonawcy: Północna Grupa Narzędziowa Sp. z o.o.
tak Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej:nie Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej:nie IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM
Cena wybranej oferty/wartość umowy
68170.00
Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom nie Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom: IV.8) Informacje dodatkowe:
|
CZĘŚĆ NR: 6 NAZWA: narzędzia pakiet 2 |
|
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
29/03/2019 IV.2) Całkowita wartość zamówienia
Wartość bez VAT
14260.16
Liczba otrzymanych ofert:
4
IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA
Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie:
nie
Nazwa wykonawcy: METALZBYT-HURT SP. Z O.O.
tak Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej:nie Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej:nie IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM
Cena wybranej oferty/wartość umowy
20382.86
Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom nie Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom: IV.8) Informacje dodatkowe:
|
CZĘŚĆ NR: 7 NAZWA: odzież robocza |
|
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
29/03/2019 IV.2) Całkowita wartość zamówienia
Wartość bez VAT
4046.34
Liczba otrzymanych ofert:
2
IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA
Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie:
nie
Nazwa wykonawcy: FIRMA HANDLOWO-USŁUGOWA "ELVIK" PAWEŁ STRZELECKI
tak Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej:nie Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej:nie IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM
Cena wybranej oferty/wartość umowy
4018.00
Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom nie Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom: IV.8) Informacje dodatkowe:
|
IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ
IV.9.1) Podstawa prawna
Postępowanie prowadzone jest w trybie na podstawie art. ustawy Pzp.
IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu
Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
INNE PRZETARGI Z OLSZTYNA
- Dostawa artykułów spożywczych do Przedszkola Miejskiego Nr 39 im. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej w Olsztynie
- Świadczenie usług w zakresie ochrony osób i mienia oraz posesji części Prokuratur Okręgu Olsztyńskiego
- Dostawa artykułów żywnościowych do Przedszkola Miejskiego nr 15 im. Wandy Chotomskiej w Olsztynie w roku 2025
- Dostawa energii elektrycznej wraz z usługą dystrybucji na potrzeby Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii w Olsztynie
- Wykonanie nasadzeń roślin sezonowych w donicach zlokalizowanych na terenie miasta Olsztyna wraz z pielęgnacją roślin w 2025 r.
- Dostawa artykułów spożywczych do Przedszkola Miejskiego Nr 1 im. w Olsztynie
więcej: przetargi w Olsztynie »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Zakup ciągnika wraz osprzętem do utrzymania chodników w ciągu dróg powiatowych
- Dostawa fabrycznie nowych komputerów stacjonarnych i monitorów
- Doposażenie bazy ZCEMiP w projekcie pn. "Ścieżka ku ekologicznej wiedzy: program edukacyjny w dążeniu do zrównoważonego rozwoju wspierający dzieci i młodzież, lokalnych mieszkańców oraz przeds. GMS"
- Dostawa sprzętu i urządzeń, poprawiających ergonomię pracy pracowników ROPS w Toruniu
- Dostawa komputerów przenośnych 15,6", urządzeń wielofunkcyjnych A3 oraz monitorów komputerowych 32" do Centrum Szkolenia Policji w Legionowie.
- Dostawa sprzętu teleinformatycznego i projektorów multimedialnych do Centrum Szkolenia Policji w Legionowie.
więcej: Ciągniki »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.