eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi GoleniówPrzebudowa drogi powiatowej nr 4160Z B³otno - Nowogard na odcinku Strzelewo - Nowogard

To jest wynik przetargu. Zobacz tak¿e tre¶æ przetargu, którego dotyczy to og³oszenie



Og³oszenie z dnia 2017-04-06

Og³oszenie nr 59846 - 2017 z dnia 2017-04-06 r.

Goleniów: Przebudowa drogi powiatowej nr 4160Z B³otno - Nowogard na odcinku Strzelewo - Nowogard
OG£OSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA -

Zamieszczanie og³oszenia: obowi±zkowe.

Og³oszenie dotyczy: zamówienia publicznego

Zamówienie dotyczy projektu lub programu wspó³finansowanego ze ¶rodków Unii Europejskiej

tak

Nazwa projektu lub programu
poddzia³anie "Wsparcie inwestycji zwi±zanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudow± wszystkich rodzajów ma³ej infrastruktury, w tym inwestycji w energiê odnawialn± i w oszczêdzanie energii" w ramach dzia³ania "Podstawowe us³ugi i odnowa wsi na obszarach wiejskich", objêtego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla operacji typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych"

Zamówienie by³o przedmiotem og³oszenia w Biuletynie Zamówieñ Publicznych: tak
Numer og³oszenia: 26615 - 2017


Og³oszenie o zmianie og³oszenia zosta³o zamieszczone w Biuletynie Zamówieñ Publicznych: nie


SEKCJA I: ZAMAWIAJ¡CY

Postêpowanie zosta³o przeprowadzone przez centralnego zamawiaj±cego

nie

Postêpowanie zosta³o przeprowadzone przez podmiot, któremu zamawiaj±cy powierzy³/powierzyli przeprowadzenie postêpowania

nie

Postêpowanie zosta³o przeprowadzone wspólnie przez zamawiaj±cych

nie

Postêpowanie zosta³o przeprowadzone wspólnie z zamawiaj±cymi z innych pañstw cz³onkowskich Unii Europejskiej

nie

W przypadku przeprowadzania postêpowania wspólnie z zamawiaj±cymi z innych pañstw cz³onkowskich Unii Europejskiej - maj±ce zastosowanie krajowe prawo zamówieñ publicznych::
Informacje dodatkowe:

I. 1) NAZWA I ADRES: Powiat Goleniowski, krajowy numer identyfikacyjny 81168412000000, ul. ul. Dworcowa  1, 72100   Goleniów, pañstwo Polska, woj. zachodniopomorskie, tel. 91 471 02 65, faks 91 471 02 00, e-mail wrip@powiat-goleniowski.pl
Adres strony internetowej (URL): www.powiat-goleniowski.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJ¡CEGO:

Administracja samorz±dowa

I.3) WSPÓLNE UDZIELANIE ZAMÓWIENIA (je¿eli dotyczy):

Podzia³ obowi±zków miêdzy zamawiaj±cymi w przypadku wspólnego udzielania zamówienia, w tym w przypadku wspólnego przeprowadzania postêpowania z zamawiaj±cymi z innych pañstw cz³onkowskich Unii Europejskiej (je¿eli zamówienie zosta³o udzielone przez ka¿dego z zamawiaj±cych indywidualnie informacja w sekcji I jest podawana przez ka¿dego z zamawiaj±cych, je¿eli zamówienie zosta³o udzielone w imieniu i na rzecz pozosta³ych zamawiaj±cych w sekcji I nale¿y wskazaæ który z zamawiaj±cych zawar³ umowê):

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiaj±cego:

Przebudowa drogi powiatowej nr 4160Z B³otno - Nowogard na odcinku Strzelewo - Nowogard

Numer referencyjny (je¿eli dotyczy):

II.2) Rodzaj zamówienia:

Roboty budowlane

II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielko¶æ, zakres, rodzaj i ilo¶æ dostaw, us³ug lub robót budowlanych lub okre¶lenie zapotrzebowania i wymagañ ) a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - okre¶lenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, us³ugê lub roboty budowlane:

1. Projekt przebudowy zak³ada utrzymanie dotychczasowych klas drogi powiatowej nr 4160Z - klasy L, droga lokalna. Do rozwi±zañ projektowych przyjêto prêdko¶æ projektow± 30 km/h. Za³amania osi jezdni powy¿ej 3 stopni wyokr±glono ³ukami poziomymi R=25, R=120 ,R=220, R=250, R=400 , R=500 i R=1000. Projektowane elementy geometrii podano na planach sytuacyjno - wysoko¶ciowych (w projekcie zagospodarowania terenu ). Geometriê osi jezdni opracowano w uk³adzie wspó³rzêdnych geodezyjnych. 2. Parametry projektowanego odcinka drogi powiatowej nr 4160Z 2.1. D³ugo¶æ drogi w ramach przebudowy - 4,351 km 2.2. Szeroko¶æ jezdni odcinka drogi dwukierunkowej od km 0+000,00 do km 2+365,00; - 6,00 m (dwa pasy ruchu po 3,00 m) 2.3. Szeroko¶æ jezdni odcinka drogi dwukierunkowej od km 2+365,00 do km 4+351,00; - 5,50 m (dwa pasy ruchu po 2,75 m) 2.4. Szeroko¶æ ci±gów pieszych; 1,50 m - 2,00 m 2.5. Szeroko¶æ zjazdów; 3,00 m - 6,00 m 2.6. Szeroko¶æ bram wjazdowych - wysp wymuszaj±cych obni¿enie prêdko¶ci pojazdów; 2,00 m - 3,00 m 2.7. Szeroko¶æ poboczy gruntowych; 0,75 m - 1,50 m 2.8. Szeroko¶æ poboczy utwardzonych; 0,75 m 2.9. Szeroko¶æ poboczy utwardzonych z warstw± filtracyjn±; 1,50 m - 2,00 m 3. Rodzaje nawierzchni: . jezdnia - beton asfaltowy AC . ci±gi piesze - kostka brukowa betonowa . zjazdy - kostka brukowa betonowa i beton asfaltowy AC . bramy wjazdowe - wyspy - kostka kamienna rzêdowa . poszerzenia jezdni na ³ukach i przy bramach wjazdowych - beton asfaltowy AC ,kostka kamienna rzêdowa . pobocza utwardzone - pospó³ka frakcji 0/31,5 mm 4. Poszerzenia 4.1. Poszerzenia jezdni Projekt uwzglêdnia poszerzenia istniej±cej jezdni na ³ukach i w obrêbie bram wjazdowych- wysp wymuszaj±cych obni¿enie prêdko¶ci. Poszerzenia na ³ukach zaprojektowano w km od 2+161,00 do 2+199,50 strona lewa (nawierzchnia bitumiczna) i strona prawa (nawierzchnia z kostki kamiennej rzêdowej. Poszerzenia w obrêbie bram wjazdowych w km od 1+751,88 do 1+807,88 strona lewa i strona prawa oraz w km od 2+310,00 do km 2+363,00 strona prawa i strona lewa (nawierzchnie z kostki kamiennej rzêdowej). 5. Zjazdy 5.1. Zjazdy o nawierzchni bitumicznej Projekt uwzglêdnia budowê i przebudowê istniej±cych zjazdów o szer. 4,00 - 6,0 0 m do przyleg³ych terenów i obiektów. Od krawêdzi jezdni zajazdy nale¿y wyokr±gliæ promieniami R = 3 , R=5 , R=6 m i R=8 m. Zjazdy nie mog± posiadaæ pochylenia ponad 5% w kierunku pochylenia poprzecznego istniej±cego terenu. 5.2. Zjazdy o nawierzchni z kostki brukowej betonowej Projekt uwzglêdnia budowê i przebudowê istniej±cych zjazdów o szer. 3,00 - 5,00 m do przyleg³ych posesji Od krawêdzi jezdni zajazdy nale¿y zakoñczyæ skosami 1:1. i wyokr±gliæ ³ukami o promieniach R=3 m i R =5 m. Zjazdy nie mog± posiadaæ pochylenia ponad 5% w kierunku pochylenia poprzecznego istniej±cego terenu. 6. Bramy wjazdowe - wysepki wymuszaj±ce spowolnienie ruchu Projekt uwzglêdnia budowê 2 "bram wjazdowych"- wysepek wymuszaj±cych obni¿enie prêdko¶ci jazdy: - w km od 1+751,88 do 1+807,88, o wymiarach 15 m x 2 m, - w km od 2+311,48 do 2+363,43, o wymiarach 21,95 m x 3 m. Skosy wyjazdowe i skosy wjazdowe w obrêbie wysepek nale¿y wykonaæ na d³ugo¶ci 15 m i 20 m. 7. Ci±gi piesze. W ramach przebudowy odcinka drogi powiatowej nr 4160Z w m. ¦wierczewo zaprojektowano chodniki o szeroko¶ci od 1,50 m do 2,00 m (strona prawa i strona lewa). Projektowane ci±gi piesze przylegaj± bezpo¶rednio do jezdni oraz s± oddalone od projektowanej krawêdzi jezdni poboczami utwardzonymi z warstw± filtracyjn±. Z uwagi na ró¿nicê poziomu terenu przylegaj±cego do projektowanego chodnika od km 2+248,50 do km 2+301,00 nale¿y wykonaæ murek oporowy z elementów prefabrykowanych betonowych (gazonów) na ³awie betonowej 50x60 z betonu B-15.Wysoko¶æ murka oporowego 0,75 m. 8. Pobocza utwardzone. W ramach przebudowy odcinka drogi powiatowej nr 4160Z zaprojektowano pobocza utwardzone: . od km 2+365,00 do km 4+351,00 - pobocza obustronne o szer. 0,75 m 9. Pobocza utwardzone z warstw± filtracyjn±. W ramach przebudowy odcinka drogi powiatowej nr 4160Z zaprojektowano pobocza utwardzone z warstwa filtracyjn±: . od km 2+160,00 do km 2+214,00 strona prawa- pobocza o szer. 1,50 m - 2,00 m . od km 2+246,00 do km 2+314,00 strona prawa i lewa - pobocza o szer. 1,50 m 10. Pobocza gruntowe Pobocza nale¿y zhumusowaæ z wykorzystaniem pozyskanego humusu i obsiaæ mieszankami nasion traw. 11. Rozwi±zanie wysoko¶ciowe. Rozwi±zanie wysoko¶ciowe projektowanej jezdni, zjazdów, bram wjazdowych i ci±gów pieszych dostosowano do istniej±cego zagospodarowania terenu przylegaj±cego do pasa drogowego drogi powiatowej nr 4160Z. Projektowane spadki pod³u¿ne: - droga powiatowa nr 4160Z, spadki od 0,10 % do 1,88 % Na ³ukach poziomych zaprojektowano jednostronne spadki poprzeczne 2% - 5%. Na jezdni na odcinkach prostych zaprojektowano spadki poprzeczne dwustronne 2%. 11. Konstrukcje nawierzchni . W ramach przebudowy odcinka drogi powiatowej nr 4160Z przyjêto konstrukcje: 11.1. Jezdnia Nawierzchnie jezdni nale¿y wykonaæ z betonu asfaltowego AC 11 S dla KR 3-4 wg PN-EN-13108-1 [47] grub. 4 cm na warstwie wi±¿±cej z betonu asfaltowego AC 16 W dla KR 3 -4 grub. 5 cm wg PN-EN-13108-1 [47] i wyprofilowanej nawierzchni bitumicznej. Po³±czenia miêdzywarstwowe projektuje siê z emulsji asfaltowej modyfikowanej polimeroasfaltami (C60BP3 ZM lub C60 BP4 ZM) w ilo¶ci od oko³o 0,25-0,30 kg/m2 11.2. Poszerzenia jezdni ( nawierzchnie bitumiczne ) Podbudowê zasadnicz± na poszerzeniach zaprojektowano na podbudowie pomocniczej z gruntocementu RM 5 MPa grubo¶ci 12 cm, z kruszyw ³amanych frakcji 0-31,5 mm o ci±g³ym uziarnieniu, stabilizowanych mechanicznie grub. 20 cm po zagêszczeniu. Warstwê wi±¿±c± projektuje siê z betonu asfaltowego AC 16 W dla KR 3 - 4 grub. 5 cm wg PN-EN-13108-1 [47] na podbudowie zasadniczej z kruszyw ³amanych stabilizowanych mechanicznie. Po³±czenia miêdzywarstwowe projektuje siê z emulsji asfaltowej modyfikowanej polimeroasfaltami (C60BP3 ZM lub C60 BP4 ZM) w ilo¶ci 0,50 kg/m2 11.2.1. Poszerzenia jezdni (nawierzchnie z kostki kamiennej rzêdowej) Nawierzchnie poszerzeñ nale¿y wykonaæ z kostki kamiennej rzêdowej 15/17 na podsypce cementowo - piaskowej 1:4 grub. 4 cm, spoiny zalane zapraw± cementow± M-12. Nawierzchnie wykonaæ na podbudowie zasadniczej z kruszyw ³amanych frakcji 0 -31,5 mm o ci±g³ym uziarnieniu stabilizowanych mechanicznie grub. 20 cm po zagêszczeniu. Podbudowê zasadnicz± nale¿y wykonaæ na podbudowie pomocniczej z gruntocementu RM 5 MPa grubo¶ci 12 cm. Obramowania nawierzchni i konstrukcji poszerzeñ nale¿y wykonaæ krawê¿nikami betonowymi 12x25 na ³awie betonowej z oporem z betonu B-10 oraz krawê¿nikami kamiennymi 20x25 na ³awie betonowej B-15. 11.3. Zjazdy 11.3.1. Zjazdy o nawierzchni bitumicznej Nawierzchnie zjazdów nale¿y wykonaæ z betonu asfaltowego AC 11 S dla KR 3-4 wg PN-EN-13108-1 [47] grub. 4 cm na warstwie odcinaj±cej z gruntocentu RM 5 MPa grubo¶ci 12 cm i na podbudowie zasadniczej z kruszyw ³amanych frakcji 0 -31,5 mm o ci±g³ym uziarnieniu stabilizowanych mechanicznie grub. 20 cm po zagêszczeniu. Po³±czenia miêdzywarstwowe projektuje siê z emulsji asfaltowej modyfikowanej polimeroasfaltami (C60BP3 ZM lub C60 BP4 ZM) w ilo¶ci 0,25 - 0,50 kg/m2. 11.3.2. Zjazdy o nawierzchni z kostki brukowej betonowej Nawierzchnie zjazdów nale¿y wykonaæ z kostki brukowej betonowej grub. 8 cm kolorowej na podsypce cementowo - piaskowej 1:4 grub. 4 cm Nawierzchnie nale¿y wykonaæ na podbudowie zasadniczej z kruszyw ³amanych stabilizowanych mechanicznie grub. 20 cm po zagêszczeniu i na warstwie odcinaj±cej z gruntocementu RM 5 MPa grubo¶ci 12 cm. Obramowanie nawierzchni i konstrukcji zjazdów od strony jezdni nale¿y wykonaæ krawê¿nikami betonowymi 15x22 na ³awie betonowej z oporem z betonu B-10, a od strony posesji, poboczy gruntowych i ci±gów pieszych nale¿y wykonaæ krawê¿nikami betonowymi 12x25 na ³awie betonowej z oporem z betonu B-10 ¦wiat³o krawê¿nika winno wynosiæ max. +4 cm od strony jezdni. 11.4. Ci±gi piesze Nawierzchnie ci±gów pieszych nale¿y wykonaæ z kostki brukowej betonowej kolorowej grub. 8 cm na podsypce cementowo - piaskowej 1:4 grub. 4 cm. Nawierzchnie nale¿y wykonaæ na warstwie odcinaj±cej z gruntocementu RM 5 MPa grubo¶ci 12 cm. po zagêszczeniu. Obramowanie nawierzchni ci±gów pieszych od strony jezdni nale¿y wykonaæ krawê¿nikami betonowymi 15x30 wystaj±cymi na ³awie betonowej z oporem z betonu B-10. ¦wiat³o krawê¿nika winno wynosiæ + 12 cm , a na przej¶ciach dla pieszych +2cm. Obramowanie nawierzchni ci±gów pieszych od strony przyleg³ych terenów do pasa drogowego nale¿y wykonaæ obrze¿ami betonowymi 8x30 na podsypce piaskowej grub. 5 cm. 11.5. Bramy wjazdowe- wyspy Nawierzchnie wysp nale¿y wykonaæ z kostki kamiennej rzêdowej 15/17 na podsypce cementowo - piaskowej 1:4 grub. 4 cm, spoiny zalane zapraw± cementow± M-12. Nawierzchnie wykonaæ na podbudowie z kruszyw ³amanych frakcji 0 -31,5 mm o ci±g³ym uziarnieniu stabilizowanych mechanicznie grub. 20 cm po zagêszczeniu. Konstrukcje nale¿y wykonaæ na warstwie odcinaj±cej z gruntocementu RM 5 MPa grubo¶ci 12 cm. Obramowanie nawierzchni i konstrukcji wysepek nale¿y wykonaæ krawê¿nikami kamiennymi 20x25 na ³awie betonowej z oporem z betonu B-15. ¦wiat³o krawê¿nika winno wynosiæ max. + 4 cm od strony jezdni. Na wyokr±gleniach na wyspach nale¿y zastosowaæ krawê¿niki ³ukowe. 11.6. Pobocza utwardzone Nawierzchnie poboczy utwardzonych nale¿y wykonaæ z pospó³ki frakcji 0- 31,5 mm ci±g³ym uziarnieniu stabilizowanych mechaniczne grub. 15 cm po zagêszczeniu na warstwie ods±czaj±cej z piasku o wspó³czynniku filtracji k >= 8 m/dobê grubo¶ci 10 cm po zagêszczeniu. 11.7. Pobocza utwardzone z warstw± filtracyjn± Nawierzchnie poboczy utwardzonych z warstw± filtracyjn± nale¿y wykonaæ z pospó³ki frakcji 0-31,5 mm ci±g³ym uziarnieniu stabilizowanych mechaniczne grub. 10 cm po zagêszczeniu na warstwie ods±czaj±cej z piasku o wspó³czynniku filtracji k >= 8 m/dobê grubo¶ci 15 cm po zagêszczeniu. 11.8. Pobocza gruntowe Pobocza nale¿y zhumusowaæ z wykorzystaniem pozyskanego humusu i obsiaæ mieszankami nasion traw. 12. Uwagi koñcowe 12.1. W ramach przebudowy odcinka drogi powiatowej nr 4160Z zachodzi konieczno¶æ rozbiórki istniej±cych elementów zagospodarowania w m. ¦wierczewo oraz nawierzchni i podbudowy w miejscach projektowanych bram wjazdowych-wysp oraz w miejscach koliduj±cych , tj.: - nawierzchnie istniej±cych zjazdów , - nawierzchnie istniej±cych ci±gów pieszych , - krawê¿ników betonowych , - obrze¿y betonowych , - nawierzchni jezdni wraz z podbudow±. 12.2. Materia³y z rozbiórki stanowi± w³asno¶æ Zamawiaj±cego. Materia³y nadaj±ce siê do ponownego zastosowania nale¿y przewie¼æ w miejsce wskazane przez Zamawiaj±cego Materia³y nie nadaj±ce siê do ponownego zastosowania nale¿y wywie¼æ poza teren budowy i poddaæ utylizacji na koszt Wykonawcy

II.4) Informacja o czê¶ciach zamówienia:
Zamówienie podzielone jest na czê¶ci:

Nie


II.5) G³ówny Kod CPV: 45233121-3
Dodatkowe kody CPV:

SEKCJA III: PROCEDURA

III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

Przetarg nieograniczony

III.2) Og³oszenie dotyczy zakoñczenia dynamicznego systemu zakupów

III.3) Informacje dodatkowe:

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA

Postêpowanie/czê¶æ zosta³o uniewa¿nione nie
Nale¿y podaæ podstawê i przyczynê uniewa¿nienia postêpowania:
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 05/04/2017
IV.2 Ca³kowita warto¶æ zamówienia

Warto¶æ bez VAT3510041.47
WalutaPLN


IV.3) INFORMACJE O OFERTACH

Liczba otrzymanych ofert4
w tym
Liczba otrzymanych ofert od ma³ych i ¶rednich przedsiêbiorstw:
Liczba otrzymanych ofert od wykonawców z innych pañstw cz³onkowskich Unii Europejskiej:
Liczba otrzymanych ofert od wykonawców z pañstw niebêd±cych cz³onkami Unii Europejskiej:
liczba ofert otrzymanych drog± elektroniczn±:


IV.4) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA

Zamówienie zosta³o udzielone wykonawcom wspólnie ubiegaj±cym siê o udzielenie:
nie
STRABAG Sp. z o.o.,  ,  ul. Parzniewska 10,  05-800,  Pruszków,  kraj/woj. Polska
Wykonawca jest ma³ym/¶rednim przedsiêbiorc±: nie
Wykonawca pochodzi z innego pañstwa cz³onkowskiego Unii Europejskiej: nie
Skrót literowy nazwy pañstwa:
Wykonawca pochodzi z innego pañstwa nie bêd±cego cz³onkiem Unii Europejskiej: nie
Skrót literowy nazwy pañstwa:

IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTO¦CI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNI¯SZ¡ I NAJWY¯SZ¡ CEN¡/KOSZTEM

Cena wybranej oferty/warto¶æ umowy 3108744.69
Oferta z najni¿sz± cen±/kosztem 3108744.69
> Oferta z najwy¿sz± cen±/kosztem 3686310.00
Waluta: PLN


IV.7) Informacje na temat podwykonawstwa
Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania czê¶ci zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom Tak
Warto¶æ lub procentowa czê¶æ zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom:
IV.8) Informacje dodatkowe: Wykonawca powierzy Podwykonawcom nastêpuj±ce czê¶ci zamówienia: robot brukarskie, oznakowanie, urz±dzenia bezpieczeñstwa ruchu.


IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OG£OSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RÊKI ALBO ZAPYTANIA O CENÊ

IV.9.1) Podstawa prawna
Postêpowanie prowadzone jest w trybie   na podstawie art.  ustawy Pzp.

IV.9.2) Uzasadnienia wyboru trybu
Nale¿y podaæ uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyja¶niæ, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

Podziel siê

Poleæ ten przetarg znajomemu poleæ

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstaw± prezentowanych tutaj informacji s± dane publikowane przez Urz±d Zamówieñ Publicznych w Biuletynie Zamówieñ Publicznych. Tre¶æ og³oszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z tre¶ci± tego¿ og³oszenia dostêpn± w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dok³ada wszelkich starañ, aby zamieszczone tutaj informacje by³y kompletne i zgodne z prawd±. Nie mo¿e jednak zagwarantowaæ ich poprawno¶ci i nie ponosi ¿adnej odpowiedzialno¶ci za jakiekolwiek szkody powsta³e w wyniku korzystania z nich.


Je¶li chcesz dodaæ og³oszenie do serwisu, zapoznaj siê z nasz± ofert±:

chcê zamieszczaæ og³oszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwê miasta, dla którego chcesz znale¼æ jednostkê ZUS.