rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2011-08-10
rok: 2011
data dokumentu: 2011-08-10
rok: 2011
Powiązane tematy:
- nieprawdziwe informacje
- poświadczanie kopii za zgodność z oryginałem
- referencje
- tajemnica przedsiębiorstwa
- warunki udziału w postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego - doświadczenie
- warunki udziału w postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego - poleganie na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów (art. 26 ust. 2b)
sygnatury akt.:
KIO 1611/11
KIO 1611/11
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 sierpnia 2011 r. odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28 lipca 2011 r. przez Odwołującego - Impel Catering
Sp. z o.o.,Ślężna 118, 53-111 Wrocław, w postępowaniu prowadzonym przez
Zamawiającego - Mazowiecki Szpital Wojewódzki w Siedlcach Sp. z o.o., ul.
Poniatowskiego 26, 08-110 Siedlce,
przy udziale Wykonawcy - Vendi Servis Sp. z o.o., ul. Sowizdrzała 3, 03-610 Warszawa,
zgłaszającego
swoje
przystąpienie
do
postępowania
odwoławczego
po
stronie
zamawiającego,
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28 lipca 2011 r. przez Odwołującego - Impel Catering
Sp. z o.o.,Ślężna 118, 53-111 Wrocław, w postępowaniu prowadzonym przez
Zamawiającego - Mazowiecki Szpital Wojewódzki w Siedlcach Sp. z o.o., ul.
Poniatowskiego 26, 08-110 Siedlce,
przy udziale Wykonawcy - Vendi Servis Sp. z o.o., ul. Sowizdrzała 3, 03-610 Warszawa,
zgłaszającego
swoje
przystąpienie
do
postępowania
odwoławczego
po
stronie
zamawiającego,
orzeka:
1. oddala odwołanie;
2. kosztami postępowania obciąża Odwołującego - Impel Catering Sp. z o.o.,Ślężna 118,
53-111 Wrocław, i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę15.000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczonąprzez Odwołującego -
Impel Catering Sp. z o.o.,Ślężna 118, 53-111 Wrocław, tytułem wpisu od
odwołania,
2.2. zasądza od Odwołującego - Impel Catering Sp. z o.o.,Ślężna 118, 53-111 Wrocław,
na rzecz Zamawiającego - Mazowiecki Szpital Wojewódzki w Siedlcach Sp. z o.o.,
ul. Poniatowskiego 26, 08-110 Siedlce, kwotę3.600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy), stanowiącąkoszty postępowania odwoławczego
poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Siedlcach.
Przewodniczący: ……………………..
Sygn. akt: KIO 1611/11
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione przez Impel Catering sp. z o. O. Z Wrocławia w postępowaniu o
zamówienie publiczne prowadzonym przez Zamawiającego - „Mazowiecki Szpital Wojewódzki" w
Siedlcach spółka z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze. Zm.) [dalej ustawa Pzp], którego
przedmiotem jest „Kompleksowe usługi żywienia pacjentów hospitalizowanych w niepublicznym
zakładzie opieki zdrowotnej przedsiębiorcy „Mazowiecki Szpital Wojewódzki w Siedlcach" sp. z
o.O.”. Wnoszący odwołanie wykonawca zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1 i 3 ustawy
Pzp poprzez naruszenie zasad zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców przy ocenie złożonych ofert i czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, art. 24 ust 2
pkt 3 i 4 ustawy Pzp w związku art. 15 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji - poprzez
zaniechanie wykluczenia wybranego wykonawcy oraz odrzucenia jego oferty na podstawie art. 89 ust
1 pkt 5 ustawy Pzp, art. 26 ust 2 b ustawy Pzp poprzez przyjęcie przez Zamawiającego, iż wybrany
wykonawca udowodnił, iż dysponuje zobowiązaniem innego podmiotu do posługiwania się jego
potencjałem w zakresie doświadczenia, a także art. 8 ust 1 i 2 w związku art. 96 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie przeprowadzenia przez Zamawiającego postępowania wyjaśniającego czy zastrzeżenie
oferty było zasadne, do czego Zamawiający był zobligowany zgodnie z ostatnią uchwałą Sądu
Najwyższego oraz poprzez zaniechanie ujawnienia informacji niestanowiących tajemnicy
przedsiębiorstwa wybranego wykonawcy - np. jadłospisów, oraz przepisu § 6 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich możeżądać zamawiający od wykonawcy oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane w zw. z art.
25 ust. 1 ustawy Pzp poprzez uznanie, iż wybrany wykonawca złożył dokumenty dotyczące
podmiotów udostępniających mu zasób w formie zgodnej z ww. rozporządzeniem, podczas gdy
złożone dokumenty nie odpowiadają wymaganiom dotyczącym poświadczania za zgodność z
oryginałem dokumentów dotyczących tych podmiotów. Wskazując na powyższe wniósł o nakazanie
Zamawiającemu uchylenia czynności wyboru oferty wykonawcy - Vendi Servis z siedzibą w
Warszawie, odtajnienia oferty wykonawcy - Vendi Servis, wykluczenia wykonawcy - Vendi Servis na
podst. art. 24 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy prawo zamówień publicznych oraz odrzucenie jej oferty na
podstawie art. 89 ust 1 pkt 5 ustawy PZP oraz nakazanie dokonania ponownej oceny ofert i wybór
najkorzystniejszej oferty spośród ofert ważnych, albo uchylenia czynności wyboru oferty wykonawcy
- Vendi Servis, zastosowanie art. 26 ust 3 ustawy Pzp. Wskazane zarzuty są związane z warunkiem
określonym w pkt VIII podpunkt 1 siwz, zgodnie, z którym wykonawcy zobowiązani byli wykazać
należyte wykonanie w ciągu ostatnich trzech lat przed terminem składania ofert w niniejszym
postępowaniu lub dalsze wykonywanie: (1) co najmniej dwóch zamówień na dostarczanie posiłków do
szpitala (kompleksowe żywienie pacjentów), prowadząc kuchnię w obiekcie szpitala, wraz z
obowiązkiem zabezpieczenia systemu dystrybucji posiłków, gdzie średnia dzienna liczba wydanych
posiłków w okresie dowolnie wybranych kolejnych dwunastu miesięcy była nie mniejsza niż 350, a
wartość wykonanego w tym okresie zamówienia nie mogła być mniejsza niż 1 500 000,00 zł oraz, (2)
co najmniej jednego zamówienia na dostarczanie posiłków do szpitala (kompleksowe żywienie
pacjentów) z kuchni zewnętrznej, wraz z obowiązkiem zabezpieczenia systemu dystrybucji posiłków,
gdzie średnia dzienna liczba wydanych posiłków w okresie dowolnie wybranych kolejnych trzech
miesięcy była nie mniejsza niż 350. Odwołujący stwierdził, że wykonawca - Vendi Servis nie
dysponując niezbędnym doświadczeniem oparł się na potencjale firmy In-Pak sp. z o. o. z Lublina, na
podstawie zobowiązania do udostępnienia wiedzy i doświadczenia z dnia 18 lipca br. Przedmiotowe
oświadczenie nie odpowiada wymogom określonym w art. 26 ust 2 b ustawy Pzp, nie udowadnia
bowiem że firma In - Pak sp. z o. o. udzieliła zgody na posługiwanie się referencjami tejże firmy przez
wybranego wykonawcę. Zgodnie z oświadczeniem In-Pak sp. z o. o. „Wiedzę i doświadczenie
udostępnimy firmie Verdi Serwis Sp. z o. o. w postaci świadczenia usług doradczych." W
zobowiązaniu zatem wskazano tylko jedno pole współpracy pomiędzy wybranym wykonawcą a In-
Pak sp. z o. o. i tym samym firma In-Pak sp. z o .o. zgodziła się świadczyć na rzecz wybranego
wykonawcy usługi podwykonawcze w ramach zamówienia w postaci usług doradczych co do
realizacji usług, nie zgodziła się zaś na inne formy współpracy, np. poprzez zgodę na wykorzystanie
potencjału czy doświadczenia tejże firmy na etapie składania oferty. Wskazując na art. 26 ust 2 b
ustawy Pzp stwierdził, że oświadczenie In-Pak sp. z o.o. zawiera zobowiązanie firmy In-Pak sp. z o.o.
do doradzania w bliżej niesprecyzowanym zakresie na rzecz wybranego wykonawcy w trakcie trwania
ewentualnej umowy z Zamawiającym, czyli do świadczenia usługi na rzecz wybranego wykonawcy i
zaangażowania się In-Pak sp. z o. o. w realizację części zamówienia obok wybranego wykonawcy.
Podkreślił także, że zobowiązane z dnia 18 lipca br. nie zawiera zgody na inne formy współpracy i nie
definiuje innych stosunków prawnych pomiędzy wybranym wykonawcą a In-Pak sp. z o. o. Zdaniem
wykonawcy z pisma tego nie wynika uprawnienie wybranego wykonawcy do posługiwania się
doświadczeniem firmy In-Pak przy wykazaniu przez Vendi Servis sp. z o. o. spełnienia warunków
udziału w postępowaniu w postaci doświadczenia w realizacji usług o zakresie wskazanym w siwz.
Tym samym wszystkie wykorzystane przez wybranego wykonawcę referencje In-Pak nie mogą być
brane pod uwagę przez Zamawiającego przy ocenie doświadczenia wybranego wykonawcy - pozycje
5-9 wykazu oraz referencja nieujęta w wykazie, wystawiona przez ZOZ MSWiA w Lublinie.
Odwołujący wskazując także na pkt VIII podpunkt 3 siwz stwierdził także, że Zamawiający żądał od
wykonawcy przedstawienia w odniesieniu do tych podmiotów dokumentów wymienionych w pkt. IX.
1.2 i 3. śaden z tych dokumentów - poza odpisem z KRS firmy In-Pak - nie został do oferty
wybranego wykonawcy dołączony. Tym samym brak jest podstaw do stwierdzenia przez
Zamawiającego, iż oferta wybranego wykonawcy zawiera wszystkie dokumenty niezbędne do
wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu i do dokonania wyboru oferty takiego
wykonawcy jako najkorzystniejszej. Podał także, że referencje firmy In-Pak sp. z o. o., które zostały w
ofercie wybranego wykonawcy załączone w postaci kopii potwierdzonych za zgodność przez
wybranego wykonawcę, należą do kategorii dokumentów „dotyczących podmiotów trzecich",
udostępniających zasoby wykonawcy w rozumieniu § 6 ust 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od
wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane. Ustawodawca za dopuszczalną
formę przedkładania tego typu dokumentów uznał kopię poświadczoną „zgodność z oryginałem przez
podmiot udostępniający". Wskazując na orzecznictwo KIO wykonawca stwierdził, że za
niedopuszczalne należy uznać poświadczanie takich dokumentu przez samego wykonawcę, jeżeli nie
został on do tego wyraźnie upoważniony. Jego zdaniem firma In-Pak zgodziła się na udostępnienie
swoich referencji, jednakże wybrany wykonawca nie był upoważniony do potwierdzania za zgodność
kopii tych referencji, jako że nie wykazał w ofercie ku temu stosownego pełnomocnictwa. Odwołujący
stwierdził także, że wybrany wykonawca zawarł w swojej ofercie nieprawdziwe informacje, co do
swojego doświadczenia, w celu wykazania spełniania przez siebie warunków udziału, co stanowi
samodzielną podstawę do wykluczenia go z postępowania oraz jednocześnie stanowi czyn nieuczciwej
konkurencji wobec pozostałych uczestników postępowania. I tak w pozycji 1-3 wykazu wykonanych
prac, wybrany wykonawca zawarł dane, iż z Wojewódzkim Szpitalem Bródnowskim łączyły go trzy
kolejno zawarte umowy, tj. od 24 maja 2008 r. do 23 maja 2009 r., od 24 maja 2009 r. do 23 maja
2010 r., oraz od 24 maja 2010 r. do 23 maja 2011 r. Tymczasem dołączona do oferty referencja
wystawiona przez Szpital Bródnowski w dniu 8 lutego 2010 r. przeczy danym podawanym przez
wybranego wykonawcę w sposób istotny. Po pierwsze Szpital zaprzecza aby zawierał z wybranym
wykonawcą więcej niż jedną umowę. Referencja potwierdza, że została zawarta jedna umowa od dnia
21 listopada 2008 r., na okres 5 lat. Po drugie data wystawienia referencji (8 lutego 2010 r.) wskazuje,
iż tylko do tego okresu można twierdzić, iż usługa została prawidłowo wykonana, co przy
uwzględnieniu daty ogłoszenia przetargu przez Zamawiającego (maj 2011 r.), powoduje że w okresie
ostatnich trzech lat mieszczą się wyłącznie miesiące od listopada 2008 r. (a nie jak próbuje w wykazie
niezgodnie z prawdą oświadczyć wybrany wykonawca od maja 2008 r.) do lutego 2010 r. (data
wystawienia referencji). Próba „podzielenia" zamówienia przez wybranego wykonawcę w celu
„wykazania" się większą liczbą referencji jest oczywistym podaniem nieprawdy w ofercie. Wskazał
także, że w wyniku podziału wykonawca wykazał, że świadczył trzy kolejne umowy na okres 11
miesięcy i 30 dni, nie zaś przez okres 12 kolejnych miesięcy. Zasady obliczania terminów określa art.
112 kodeksu cywilnego, zgodnie z którym „Termin oznaczony w tygodniach, miesiącach lub latach
kończy się z upływem dnia, który nazwą lub datą odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby
takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca." Zatem skoro termin w
niniejszym przypadku liczymy w miesiącach i w latach, a początkiem okresu jest dzień 24 danego
miesiąca, to pełny miesiąc upływa 24 kolejnego miesiąca (nie 23), zaś koniec roku upływa 24 dnia
miesiąca tożsamego z miesiącem początkowym w kolejnym roku. Wykazana pod pozycją nr 4 praca
na rzecz Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA w Warszawie została potwierdzona referencją, co
do prawidłowości wykonania, na dzień 4 lutego 2011 r. Dodatkowo w treści referencji wskazano, iż
dystrybucja posiłków nie odbywa się do wszystkich pacjentów, więc powstaje wątpliwość, czy został
spełniony warunek co do liczby pacjentów. Odwołujący wskazał także, że również bezprawnie użyte
referencje firmy In-Pak sp. z o. o. nie odpowiadają wymogom siwz, Wybrany wykonawca usługi
wskazane w pozycjach 6-8 podzielił na odrębne zamówienia wbrew zapisom referencji - z tym samym
błędem, co do rocznego czasu ich trwania, jak wykazano w pkt IV wyżej. Usługa na rzecz ZOZ w
Ostrołęce nie potwierdza wartości umowy przez kolejne 12 miesięcy na poziomie 1.500.000,00 zł.
Zgodnie z ogłoszeniem o wyborze wykonawcy (dane znane z urzędu) czas trwania umowy to 58
miesięcy, co przy podanej wartości 7.200.000,00 zł daje wartość 1.489,655,17 zł dla kolejnych 12
miesięcy. Usługa realizowana na rzecz Szpitala w Chełmie została zawarta w 1 sierpnia 2010 r., nie
spełnia zatem wymagań, co do czasu trwania.
Odwołujący stwierdził także, że zasada jawności w systemie zamówień publicznych jest jedną z
najważniejszych zasad, które należy uwzględniać w trakcie przygotowywania oraz przeprowadzania
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. W procesie udzielania zamówienia zasada
jawności przejawia się dwojako: przez upublicznienie chęci udzielenia określonego rodzaju
zamówienia oraz w jawności całej dokumentacji w tymże postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Zasadę jawności postępowania wyraża art. 8 ustawy Pzp. Postępowanie o zamówienie publiczne jest
jawne, dlatego każde naruszenie zasady jawności przyczynia się do wadliwości postępowania i w
efekcie może prowadzić do jego unieważnienia. Ustawa wprowadzając generalną zasadę jawności,
również w stosunku do złożonych ofert, czyni jednak zastrzeżenie, iż zamawiający nie może ujawnić
informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji, jeżeli wykonawca składając ofertę, zastrzeże w odniesieniu do tych
informacji, że mogą być one ogólnie udostępnione (art. 8 ust. 3 ustawy Pzp). Tajemnicę
przedsiębiorstwa definiuje art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, zgodnie z
którym przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej
informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje
posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu
zachowania ich poufności. Tym samym, określona informacja stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa,
jeżeli spełnia łącznie trzy warunki: ma charakter techniczny, technologiczny, organizacyjny
przedsiębiorstwa lub posiada wartość gospodarczą, nie została ujawniona do wiadomości publicznej,
podjęto w stosunku do niej niezbędne działania w celu zachowania poufności. Ocena, czy dowolna
informacja zastrzeżona przez wykonawcę stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa, podobnie jak wszystkie
inne czynności w postępowaniu, jest obowiązkiem Zamawiającego wyrażonym w przepisie art. 8 ust.
1-3 ustawy Pzp. Akceptując automatycznie decyzję wykonawcy Zamawiający naruszył wskazany
przepis i dlatego Odwołujący wniósł o odtajnienie co najmniej pozycji 12 wykazanej w spisie treści
oferty złożonej przez Vendi Servis Sp. z o.o. w zakresie „jadłospisów czternastodniowych dla
wszystkich wskazanych w siwz diet i odpowiadające zapisom siwz, a jeżeli wykonawca posiada także
certyfikat potwierdzający jakość gotowego produktu - posiłku wydany przez podmiot uprawniony do
akredytacji". Zdaniem Odwołującego żaden z w/w dokumentów nie może stanowić tajemnicy
przedsiębiorstwa gdyż: w zakresie jadłospisów - jadłospisy miały być sporządzone zgodnie ze ściśle
zawartymi w siwz wytycznymi Zamawiającego. Nie stanowią zatem oryginalnego konceptu
wybranego wykonawcy a jedynie realizację narzuconych przez Zamawiającego szczegółowych
wytycznych. Poza tym Zamawiający napisał, iż te jadłospisy będą realizowane w pierwszej kolejności
po rozpoczęciu realizacji usługi i podawane będą do publicznej wiadomości pacjentów i personelu
szpitala, poprzez wywieszenie ich na oddziałach, co w sposób oczywisty wyklucza podejmowanie
trwałych działań utrzymania ich w tajemnicy. W zakresie certyfikatu - każda jednostka wystawiająca
certyfikaty, a zwłaszcza posiadająca akredytację prowadzi rejestr wystawionych certyfikatów, który
jest informacją jawną. Stwierdził także, że firma Vendi Servis Sp. z o.o. dołączyła do oferty również
inne certyfikaty tj. certyfikat HACCP i ISO 22000, zatem niezrozumiałym jest fakt poddania
tajemnicy przedsiębiorstwa innego certyfikatu, tym bardziej, iż posiadał on znaczącą wagę w
kryterium oceny ofert i zaniechanie odtajnienia części oferty uniemożliwia Odwołującemu ocenę, czy
treść oferty złożonej przez wybranego wykonawcę odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia.
W przystąpieniu zgłaszający przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego - Vendi Servis Sp. z o. o. z Warszawy wniósł o oddalenie odwołania wskazując, że
podnoszone zarzuty są niezasadne. Odnosząc się do zarzutu pierwszego Przystępujący stwierdził, że
Odwołujący bezzasadnie utożsamia świadczenie przez podmiot udostępniający wiedzę i
doświadczenie doradztwa na rzecz Vendi Servis z podwykonawstwem w realizacji zamówienia.
Przedmiotem niniejszego postępowania nie jest świadczenie jakichkolwiek usług doradczych, a w
szczególności doradzanie przy realizacji usługi żywienia pacjentów, a zatem firma In-Pak sp. z o.o.
nie będzie brała jakiegokolwiek udziału w realizacji zamówienia. Równie nieuprawnionym jest
dokonane przez Odwołującego zrównanie udostępnienia dokumentu referencji z udostępnieniem
wiedzy i doświadczenia. W ocenie Przystępującego posługiwanie się wiedzą i doświadczeniem
podmiotów trzecich nie ma nic wspólnego z fizycznym posługiwaniem się listami referencyjnymi. W
zakresie drugiego z zarzutów stwierdził, że przepisy Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy,
oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane w § 1 ust. 2 wyraźnie wskazują, że
Zamawiający może żądać tzw. dokumentów podmiotowych wyłącznie w stosunku do podmiotów
udostępniających swoje zasoby na zasadach określonych w art. 26 ust. 2b ustawy Pzp, o ile podmioty
te będą brały udział w realizacji zamówienia. Podmiot udostępniający wiedzę i doświadczenie nie
będzie brał udziału w realizacji przedmiotowego zamówienia, tym samym zarzut i żądanie
Odwołującego są więc pozbawione podstaw prawnych. Przywołany przez Odwołującego zapis § 6 ust.
2 odwołuje się do § 1 ust. 2 rozporządzenia, obowiązuje wyłącznie w sytuacji, gdy w ofercie są
złożone dokumenty podmiotu, który będzie brał udział w realizacji zamówienia. Na marginesie
Przystępujący zwrócił uwagę, iż ugruntowana linia orzecznicza Krajowej Izby Odwoławczej
dopuszcza możliwość poświadczania za zgodność z oryginałem przez wykonawcę wszystkich
dokumentów składanych w jego ofercie - również tych dotyczących podmiotów trzecich. Zupełnie
niezrozumiałym jest natomiast, na jakiej podstawie Odwołujący wywodzi, iż podmiot udostępniający
wiedzę i doświadczenie nie upoważnił prezesa zarządu Vendi Servis do poświadczania za zgodność z
oryginałem wszelkich udostępnionych dokumentów. Zarzut czwarty, oparty jest na niewłaściwym
zrozumieniu przez Odwołującego opisu tabeli wzoru wykazu wykonanych usług, który to opis
narzucony został przez Zamawiającego. Jeżeli bowiem w nagłówku kolumny nr 3 tabeli Zamawiający
wymagał podania danych „w okresie dowolnie wybranych kolejnych dwunastu miesięcy" a w opisie
kolumny 4 i 5 nakazał odniesienie się do tego samego okresu, to oczywistym było, że oczekiwał
podania okresu wykonywania zamówienia równego kolejnym dwunastu miesiącom. Podanie w tym
miejscu dat wykonywania całej umowy i wartości usługi za całą umowę byłoby niezgodne z
wymaganiami SIWZ i nie potwierdziłoby spełnienia warunku udziału w postępowaniu. Bezzasadnym
jest zatem zarzucanie Przystępującemu wykazywania się realizacją kilku umów, jeśli zarówno z treści
referencji, jak i wykazu usług wynika, że usługa w Wojewódzkim Szpitalu Bródnowskim jestświadczona w sposób ciągły od 2008 r. a rozbicie na okresy 12-miesięczne wynika jedynie z
oczekiwań Zamawiającego. Argumentacja zarzutu piątego oparta jest wyłącznie na wątpliwościach
Odwołującego, natomiast wskazanie przez Impel Catering daty wystawienia referencji ze szpitala
CSK MSWiA w Warszawie nie ma związku z jakimkolwiek zarzutem. Stwierdził także, że w wykazie
usług znalazły się dane kontraktu zrealizowanego dla Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego
SPZOZ w Lublinie. Odwołujący w stosunku do tych referencji nie zgłasza żadnych zastrzeżeń, w
związku z czym ewentualne uwzględnienie zarzutów dotyczących referencji ze szpitali w Ostrołęce i
Chełmie nie będzie miało wpływu na wynik postępowania. Przystępujący wykazał bowiem spełnienie
warunku doświadczenie poprzez złożenie referencji z Wojewódzkiego Szpitala Bródnowskiego w
Warszawie, CSK MSWiA w Warszawie oraz wspomnianego szpitala z Lublina. Zarzut zaniechania
odtajnienia dokumentów zastrzeżonych przez nas jako tajemnica przedsiębiorstwa również podlega
oddaleniu. Jadłospisy i certyfikat jakości gotowego produktu są dokumentami posiadającymi
wszystkie cechy umożliwiającymi uznanie ich za tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, a ich ewentualne odtajnienie nie będzie miało wpływu i nie
będzie mogło mieć wpływu na wynik postępowania.
Rozpoznając odwołanie Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Odwołanie podlega oddaleniu.
W zakresie pierwszego z zarzutów, dotyczącego warunku ustalonego w pkt VIII ppkt 1
specyfikacji istotnych warunków zamówienia (siwz) wnoszący odwołanie wykonawca stwierdził, że
oświadczenie z dnia 18 lipca 2011 r. firmy In-Pak sp. z o.o. nie odpowiada wymogom określonym
przepisem art. 26 ust.2b ustawy Pzp. Jego zdaniem, zgodnie z treścią tego zobowiązania firma In-Pak
nie udzieliła zgody wykonawcy - Vendi Servis sp. z o.o. na posługiwanie się referencjami tego
podmiotu. Jednocześnie Odwołujący stwierdził, że firma In-Pak sp. z o.o.- tak jak wynika z treści
zobowiązania - zgodziła się świadczyć usługi podwykonawcze w postaci usług doradczych co do
realizacji usług, nie zgadzając się na inne formy współpracy. Izba oddalając ten zarzut stwierdziła, że
z przedłożonego do oferty oświadczenia z dnia 18 lipca 2011 r. firmy In - Pak sp. z o.o. bezspornie
wynika, że ten podmiot zobowiązał się do udostępnienia firmie Vendi Servis sp. z o.o. wiedzy i
doświadczenia przy realizacji usług dostarczania posiłków do szpitala (kompleksowe żywienie
pacjentów), prowadząc kuchnię w obiekcie szpitala, wraz z zabezpieczeniem systemu dystrybucji
posiłków (….). Tak jak wskazano w tym dokumencie, wiedza i doświadczenie ma być udostępniona w
postaci usług doradczych. Dalej spółka podała, że udostępnienie doświadczenia nastąpi na pełen okres
realizacji zamówienia publicznego. Zdaniem Izby, mając także na uwadze dotychczasowe
orzecznictwo KIO, uczestnictwo w realizacji zamówienia, którego przedmiotem jest usługa, może
mieć dowolną, dozwoloną prawem formę np. poprzez doradztwo czy konsultacje. Może polegać także
na udostępnieniu dokumentacji w zakresie organizacji danego procesu technologicznego. Powyższe
znajduje oparcie w przepisie art. 26 ust.2b ustawy Pzp zgodnie z którym wykonawca w postępowaniu
o zamówienie publiczne może polegać na wiedzy i doświadczeniu innych podmiotów, niezależnie od
charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków. Z treści kwestionowanego zobowiązania
wynika, że współpraca w tym przypadka będzie oparta na wsparciu doradczym, co w przypadku
specyfiki tego zamówienia można uznać za nienaruszające wymagań określonych art. 26 ust.2b
ustawy Pzp. Izba stwierdza także, że z treści zobowiązania podmiotu trzeciego nie musi wprost
wynikać oświadczenie, co do możliwości posłużenia się referencjami wystawionymi dla podmiotu
udostępniającego zasoby. W zobowiązaniu, wykonawca In-Pak wyraźnie zaznaczył, że ten dokument
jest wystawiony w związku z udostępnieniem wykonawcy - Vendi Serwis sp. z o.o. wiedzy i
doświadczenia przy realizacji usług dostarczania posiłków i brak jest zastrzeżenia przeciwnego
niepozwalającego wykonawcy na posłużenie się referencjami wystawionymi dla tego podmiotu. Tak
jak wskazano wyżej, uczestnictwo w realizacji zamówienia, którego przedmiotem jest usługa, może
mieć dowolną dozwoloną prawem formę np. poprzez doradztwo czy konsultacje. Tym samym
twierdzenie wnoszącego odwołanie, że firma In-Pak występuje w tej procedurze w charakterze
podwykonawcy nie znajduje oparcia w treści przedłożonego do oferty zobowiązania, co także nie
pozostaje w sprzeczności z treścią przepisu art.26 ust.2b ustawy Pzp. Z tych też względów
podnoszony zarzut nie przedłożenia dokumentów dla podwykonawcy zgodnie z pkt VIII ppkt 3 siwz
w związku z pkt IX 1.2 i 3 siwz nie jest zasadny, albowiem usługi doradcze do świadczenia których
zobowiązała się firma In - Pak sp. z o.o. nie są przedmiotem tego zamówienia i tym samym nie można
uznać za zasadne twierdzenie, że ten podmiot będzie brał udział w realizacji jego części.
Także zarzut potwierdzenia referencji niezgodnie z § 6 ust 2 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać
zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane - podlega
oddaleniu. W tym przypadku Izba uznała, że potwierdzenie dokumentu za zgodność z oryginałem jest
możliwe także przez wykonawcę – nie tylko adresata referencji. Powoływany bowiem przepis § 6
ust.2 rozporządzenia w sprawie rodzaju dokumentów (…) dotyczy dokumentów wymienionych w § 1
ust. 2 i 3 tego rozporządzenia i odnosi się do sytuacji, gdy wykonawca polega na zasobach innych
podmiotów na zasadach określonych w art. 26 ust. 2b ustawy Pzp, a podmioty te będą brały udział w
realizacji części zamówienia. Z kolei referencje należą do kategorii dokumentów wymienionych w § 1
ust.1 pkt 3 rozporządzenia i tym samym powoływany § 6 ust.2 rozporządzenia nie ma do nich
zastosowania.
Kolejny zarzut dotyczący warunku określonego w pkt VIII ppkt 1 siwz, także nie podlega
uwzględnieniu. Tak jak ustaliła Izba, w zobowiązaniu z dnia 18 lipca 2011 r. firma In-Pak
jednoznacznie wskazała, w jakim celu udostępniana jest wiedza i doświadczenie podmiotu oraz
sprecyzowała formę współpracy w okresie pełnego okresu realizacji zamówienia, jak również nie
zawarła zastrzeżenia, co do braku możliwości powoływania się na jej doświadczenie na etapie
składania oferty. Tym samym wykonawca - Vendi Servis sp. z o. o. był uprawniony ująć w wykazie te
usługi pod poz. 5 do 8, których realizatorem była firma - In-Pak sp. z o. o. i te usługi potwierdzają
spełnianie warunku. Zdaniem Izby także usługi wykazane pod poz. 1 do 3 potwierdzają spełnienie
warunku określonego w pkt VIII ppkt 1 siwz. W tym przypadku rozpoznając ten zarzut Izby miała na
uwadze także związany z nim kolejny zarzut, dotyczący podania w ofercie nieprawdziwych informacji
ze wskazaniem na art. 24 ust.2 pkt 3 ustawy Pzp, który to zarzut zdaniem Izby także nie jest zasadny.
W tym przypadku zarzut podania w ofercie nieprawdziwych informacji Odwołujący oparł na zawarciu
w Wykazie wykonanych pracach - pod pozycjami od 1 do 3 - usług na rzecz Wojewódzkiego Szpitala
Bródnowskiego SPZZ w Warszawie. Jego zdaniem podając kolejno trzy okresy wykonywania
zamówień tj. od 24 maja 2008 r. do 23 maja 2009 r., od 24 maja 2009 r. do 23 maja 2010 r., oraz od
24 maja 2010 r. do 23 maja 2011 r. wykonawca - Vendi Servis sp. z o. o. złożył nieprawdziwe
informacje, gdyż do oferty została dołączona referencja, z której wynika bezspornie, że z tym odbiorcą
usługi została zawarta jedna umowa od dnia 21 listopada 2008 r. na okres 5 lat. Tak ustalony stan
faktyczny – zdaniem Izby - prowadzi do wniosków przeciwnych, aniżeli wnoszącego odwołanie,
albowiem wykonawca - Vendi Servis sp. z o.o przede wszystkim załączył do oferty dokument
obrazujący stan faktyczny, potwierdzając, że ta usługa jest w trakcie realizacji - zgodnie z zawartą
umową na okres 5 lat, począwszy od dnia 21.11.2008 r. Ponadto wykonawca posłużył się formularzem
ustalonym w specyfikacji i zawarł w nim informacje zgodnie z wymaganiami określonymi w pkt VIII
ppkt 1 siwz. Tym samym dokonany przez wykonawcę - Vendi Servis sp. z o. o podział zamówienia
nie ma cech podania w ofercie nieprawdy. Argumentacja Odwołującego związana z zasadami
obliczania terminów w oparciu o przepis art. 112 kodeksu cywilnego, aczkolwiek słuszna, w niniejszej
sprawie pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie w zakresie tego zarzutu. W tym przypadku bowiem
dopuszczalne byłoby – na podstawie art. 87 ust.2 pkt 3 ustawy Pzp - wprowadzenie oczywistych
poprawek w tym formularzu poprzez zastąpienie dat: 23 maja 2009 r., datą 24 maja 2009 r. i kolejno
datę 24 maja 2009 r. datą 25 maja 2009 r., a następnie datę 23 maja 2010 r. datą 25 maja 2010 r., aż w
końcu datę 24 maja 2010r. datą 26 maja 2010 r. a datę 23 maja 2011 r. datą 26 maja 2011 r.,
albowiem te omyłki nie powodują istotnych zmian w treści oferty, tak jak wymaga tego wskazany
przepis.
Wskazując na usługę wykazaną pod pozycją nr 4 Wykazu realizowaną na rzecz Centralnego
Szpitala Klinicznego MSWiA w Warszawie, wnoszący odwołanie stwierdził, że ta usługa, co do
prawidłowości jej wykonania, została potwierdzona na dzień 4 lutego 2011 r. i dodatkowo zaznaczył,że w treści tej referencji wskazano, iż dystrybucja posiłków nie odbywa się do wszystkich pacjentów,
co powoduje u niego wątpliwość, czy został spełniony warunek co do liczby pacjentów. W tym
przypadku Izba oddalając ten zarzut przede wszystkim miała na względzie dyrektywę zawartą w art.
190 ust.1 ustawy Pzp, zgodnie z którą strona postępowania odwoławczego jest obowiązana
wykazywać dowody dla stwierdzenia faktów, z których wywodzi skutki prawne. Odwołujący
wskazując na datę wystawienia referencji nie podał czego mógłby dotyczyć ten zarzut. Ponadto
referencja – tak jak wynika chociażby z § 1 ust.1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie rodzajów
dokumentów (…) jest jednym z dokumentów służących tylko potwierdzeniu należytego wykonania
bądź wykonywania usługi, a nie jej zakresu. Z pkt IX.1.4 specyfikacji wynika, że ten dokument miał
być przedłożony w takim właśnie celu, a ocena warunku z zakresu wiedzy i doświadczenia ustalonego
w pkt VIII ppkt 1 siwz miała być dokonywana wyłącznie o informacje zawarte w wykazie.
Odwołujący nie uprawdopodobnił podnoszonych wątpliwości, nie czynił także zarzutu złożenia przez
wykonawcę - Vendi Servis sp. z o.o. nieprawdziwych informacji w tym zakresie, co mogłoby
powodować konieczność przedstawienia przez tego wykonawcę co najmniej wyjaśnień, a nawet
dowodów.
Izba pozostawiła bez rozpoznania zarzut, co do usługi zamieszczonej pod poz. 5 albowiem
Zamawiający – w toku rozprawy potwierdził, że opis w Wykazie nie potwierdza wartości umowy w
kolejnych 12 miesiącach na poziomie 1.500.000,00 zł. Z kolei usługa zamieszczona pod poz. 9 nie
mogła być brana pod uwagę przy ocenie warunku z pkt VIII ppkt 1 siwz, albowiem umowa dla jej
realizacji została zawarta w 1 sierpnia 2010 r., a zatem nie spełnia wymagań, co do wymaganego
czasu trwania danej usługi. Powyższe ustalenie pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie Izby,
albowiem zgodnie z ustaleniami warunek z pkt VIII ppkt 1 siwz został potwierdzony usługami
wykazanymi w innych pozycjach wykazu.
Także zarzut naruszenia art. 8 ust.3 ustawy Pzp, zgodnie z ustaleniami Izby, podlega oddaleniu.
Zarzut ten, w tym przypadku, dotyczy nie podjęcia przez Zamawiającego czynności [próby]
wyjaśnienia zasadności działań wykonawcy związanych z zastrzeżeniem informacji, oraz
automatycznej akceptując decyzji wykonawcy. Tak jak ustaliła Izba, w piśmie z dnia 22 lipca 2011 r.
Zamawiający zwrócił się do wykonawcy Vendi Servis o wyjaśnienie i wskazanie podstawy faktycznej
i prawnej utajnienia informacji, stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa zawartą w punktach 10, 11,
12 i 13 oferty. Wyjaśnienia takie zostały złożone. [pismo z dnia 25.07.2011 r.], a zatem Zamawiający
– wbrew twierdzeniom odwołania podjął czynność wyjaśnienia zastrzeżeń i nie akceptował
automatycznie - na etapie postępowania przed wniesieniem odwołania w dniu 28 lipca 2011 r. –
zastrzeżenia tych informacji. Tym samym zarzut naruszenia art. 8 ust.3 ustawy Pzp, w tym przypadku,
podlega oddaleniu. Na marginesie Izba zauważa, że z dokumentu oznaczonego jako zaświadczenie
uzyskania licencji gotowego posiłku, wynika, że spółka pomyślnie przeszła proces badań
laboratoryjnych potraw i otrzymała prawo posługiwania się licencją Znaku „Jakość Sprawdzona” i że
wszystkie posiłki przygotowywane w ramach wszystkich diet szpitalnych zostają objęte kontrolą
laboratorium wystawiającym zaświadczenie. Taki dokument - jak wynika z odpowiedzi na pytania z
dnia 15 lipca 2011 r. został także dopuszczony przez Zamawiającego dla oceny ofert według
kryterium jakość. Zdaniem Izby dokument o przywołanej treści nie posiada waloru informacji
stanowiącej tajemnicę przedsiębiorstwa. W rozumieniu bowiem art. 11 ust. 4 ustawa o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji, definiującego tajemnicę przedsiębiorstwa, za taką tajemnicę rozumie się
przede wszystkim informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne
informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania
w celu zachowania ich poufności. Co drugiego z kolei z dokumentów „jadłospis
czternastodniowy….(…)” Izba stwierdziła, że argumentacja Odwołującego na uzasadnienie
stawianego zarzutu dotyczy twierdzenia, że te jadłospisy będą załącznikami do umowy i tym samym
zastrzeżenie ich na etapie składania oferty jest nieuprawnione, albowiem z chwilą zawarcia umowy
staną się one jawne, a ponadto zostaną zamieszczone w szpitalu na tablicach, stając się publicznie
dostępne. Wskazał także, że ten załącznik w jego ofercie jest jawny. Izba zauważa, w tym przypadku,że co prawda te jadłospisy podobnie jak zastrzeżone - także przez Odwołującego - receptury, będą
stanowiły załączniki do umowy, ale to nie oznacza, że z tego faktu będą ogólnie dostępne. Także nie
należy pomijać faktu, że sporne jadłospisy będą co prawda podane do publicznej wiadomości,
jednakże nie w takiej formie jak w ofercie.
Oddalając odwołanie Izba miała na uwadze przepis art. 192 ust.2 ustawy Pzp, zgodnie, z którym
uwzględnienie odwołania jest możliwe tylko wówczas, gdy stwierdzone naruszenia przepisów ustawy
miało lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania. Tak jak ustaliła Izba brak jest przesłanek
do kwestionowania wyboru oferty wykonawcy Vendi Servis sp. z o. o. jako najkorzystniejszej i tym
samym na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie przepisu art. 192
ust. 9 i 10 ustawy Pzp.
……………………………………..
1. oddala odwołanie;
2. kosztami postępowania obciąża Odwołującego - Impel Catering Sp. z o.o.,Ślężna 118,
53-111 Wrocław, i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę15.000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczonąprzez Odwołującego -
Impel Catering Sp. z o.o.,Ślężna 118, 53-111 Wrocław, tytułem wpisu od
odwołania,
2.2. zasądza od Odwołującego - Impel Catering Sp. z o.o.,Ślężna 118, 53-111 Wrocław,
na rzecz Zamawiającego - Mazowiecki Szpital Wojewódzki w Siedlcach Sp. z o.o.,
ul. Poniatowskiego 26, 08-110 Siedlce, kwotę3.600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy), stanowiącąkoszty postępowania odwoławczego
poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Siedlcach.
Przewodniczący: ……………………..
Sygn. akt: KIO 1611/11
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione przez Impel Catering sp. z o. O. Z Wrocławia w postępowaniu o
zamówienie publiczne prowadzonym przez Zamawiającego - „Mazowiecki Szpital Wojewódzki" w
Siedlcach spółka z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze. Zm.) [dalej ustawa Pzp], którego
przedmiotem jest „Kompleksowe usługi żywienia pacjentów hospitalizowanych w niepublicznym
zakładzie opieki zdrowotnej przedsiębiorcy „Mazowiecki Szpital Wojewódzki w Siedlcach" sp. z
o.O.”. Wnoszący odwołanie wykonawca zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1 i 3 ustawy
Pzp poprzez naruszenie zasad zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców przy ocenie złożonych ofert i czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, art. 24 ust 2
pkt 3 i 4 ustawy Pzp w związku art. 15 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji - poprzez
zaniechanie wykluczenia wybranego wykonawcy oraz odrzucenia jego oferty na podstawie art. 89 ust
1 pkt 5 ustawy Pzp, art. 26 ust 2 b ustawy Pzp poprzez przyjęcie przez Zamawiającego, iż wybrany
wykonawca udowodnił, iż dysponuje zobowiązaniem innego podmiotu do posługiwania się jego
potencjałem w zakresie doświadczenia, a także art. 8 ust 1 i 2 w związku art. 96 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie przeprowadzenia przez Zamawiającego postępowania wyjaśniającego czy zastrzeżenie
oferty było zasadne, do czego Zamawiający był zobligowany zgodnie z ostatnią uchwałą Sądu
Najwyższego oraz poprzez zaniechanie ujawnienia informacji niestanowiących tajemnicy
przedsiębiorstwa wybranego wykonawcy - np. jadłospisów, oraz przepisu § 6 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich możeżądać zamawiający od wykonawcy oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane w zw. z art.
25 ust. 1 ustawy Pzp poprzez uznanie, iż wybrany wykonawca złożył dokumenty dotyczące
podmiotów udostępniających mu zasób w formie zgodnej z ww. rozporządzeniem, podczas gdy
złożone dokumenty nie odpowiadają wymaganiom dotyczącym poświadczania za zgodność z
oryginałem dokumentów dotyczących tych podmiotów. Wskazując na powyższe wniósł o nakazanie
Zamawiającemu uchylenia czynności wyboru oferty wykonawcy - Vendi Servis z siedzibą w
Warszawie, odtajnienia oferty wykonawcy - Vendi Servis, wykluczenia wykonawcy - Vendi Servis na
podst. art. 24 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy prawo zamówień publicznych oraz odrzucenie jej oferty na
podstawie art. 89 ust 1 pkt 5 ustawy PZP oraz nakazanie dokonania ponownej oceny ofert i wybór
najkorzystniejszej oferty spośród ofert ważnych, albo uchylenia czynności wyboru oferty wykonawcy
- Vendi Servis, zastosowanie art. 26 ust 3 ustawy Pzp. Wskazane zarzuty są związane z warunkiem
określonym w pkt VIII podpunkt 1 siwz, zgodnie, z którym wykonawcy zobowiązani byli wykazać
należyte wykonanie w ciągu ostatnich trzech lat przed terminem składania ofert w niniejszym
postępowaniu lub dalsze wykonywanie: (1) co najmniej dwóch zamówień na dostarczanie posiłków do
szpitala (kompleksowe żywienie pacjentów), prowadząc kuchnię w obiekcie szpitala, wraz z
obowiązkiem zabezpieczenia systemu dystrybucji posiłków, gdzie średnia dzienna liczba wydanych
posiłków w okresie dowolnie wybranych kolejnych dwunastu miesięcy była nie mniejsza niż 350, a
wartość wykonanego w tym okresie zamówienia nie mogła być mniejsza niż 1 500 000,00 zł oraz, (2)
co najmniej jednego zamówienia na dostarczanie posiłków do szpitala (kompleksowe żywienie
pacjentów) z kuchni zewnętrznej, wraz z obowiązkiem zabezpieczenia systemu dystrybucji posiłków,
gdzie średnia dzienna liczba wydanych posiłków w okresie dowolnie wybranych kolejnych trzech
miesięcy była nie mniejsza niż 350. Odwołujący stwierdził, że wykonawca - Vendi Servis nie
dysponując niezbędnym doświadczeniem oparł się na potencjale firmy In-Pak sp. z o. o. z Lublina, na
podstawie zobowiązania do udostępnienia wiedzy i doświadczenia z dnia 18 lipca br. Przedmiotowe
oświadczenie nie odpowiada wymogom określonym w art. 26 ust 2 b ustawy Pzp, nie udowadnia
bowiem że firma In - Pak sp. z o. o. udzieliła zgody na posługiwanie się referencjami tejże firmy przez
wybranego wykonawcę. Zgodnie z oświadczeniem In-Pak sp. z o. o. „Wiedzę i doświadczenie
udostępnimy firmie Verdi Serwis Sp. z o. o. w postaci świadczenia usług doradczych." W
zobowiązaniu zatem wskazano tylko jedno pole współpracy pomiędzy wybranym wykonawcą a In-
Pak sp. z o. o. i tym samym firma In-Pak sp. z o .o. zgodziła się świadczyć na rzecz wybranego
wykonawcy usługi podwykonawcze w ramach zamówienia w postaci usług doradczych co do
realizacji usług, nie zgodziła się zaś na inne formy współpracy, np. poprzez zgodę na wykorzystanie
potencjału czy doświadczenia tejże firmy na etapie składania oferty. Wskazując na art. 26 ust 2 b
ustawy Pzp stwierdził, że oświadczenie In-Pak sp. z o.o. zawiera zobowiązanie firmy In-Pak sp. z o.o.
do doradzania w bliżej niesprecyzowanym zakresie na rzecz wybranego wykonawcy w trakcie trwania
ewentualnej umowy z Zamawiającym, czyli do świadczenia usługi na rzecz wybranego wykonawcy i
zaangażowania się In-Pak sp. z o. o. w realizację części zamówienia obok wybranego wykonawcy.
Podkreślił także, że zobowiązane z dnia 18 lipca br. nie zawiera zgody na inne formy współpracy i nie
definiuje innych stosunków prawnych pomiędzy wybranym wykonawcą a In-Pak sp. z o. o. Zdaniem
wykonawcy z pisma tego nie wynika uprawnienie wybranego wykonawcy do posługiwania się
doświadczeniem firmy In-Pak przy wykazaniu przez Vendi Servis sp. z o. o. spełnienia warunków
udziału w postępowaniu w postaci doświadczenia w realizacji usług o zakresie wskazanym w siwz.
Tym samym wszystkie wykorzystane przez wybranego wykonawcę referencje In-Pak nie mogą być
brane pod uwagę przez Zamawiającego przy ocenie doświadczenia wybranego wykonawcy - pozycje
5-9 wykazu oraz referencja nieujęta w wykazie, wystawiona przez ZOZ MSWiA w Lublinie.
Odwołujący wskazując także na pkt VIII podpunkt 3 siwz stwierdził także, że Zamawiający żądał od
wykonawcy przedstawienia w odniesieniu do tych podmiotów dokumentów wymienionych w pkt. IX.
1.2 i 3. śaden z tych dokumentów - poza odpisem z KRS firmy In-Pak - nie został do oferty
wybranego wykonawcy dołączony. Tym samym brak jest podstaw do stwierdzenia przez
Zamawiającego, iż oferta wybranego wykonawcy zawiera wszystkie dokumenty niezbędne do
wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu i do dokonania wyboru oferty takiego
wykonawcy jako najkorzystniejszej. Podał także, że referencje firmy In-Pak sp. z o. o., które zostały w
ofercie wybranego wykonawcy załączone w postaci kopii potwierdzonych za zgodność przez
wybranego wykonawcę, należą do kategorii dokumentów „dotyczących podmiotów trzecich",
udostępniających zasoby wykonawcy w rozumieniu § 6 ust 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od
wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane. Ustawodawca za dopuszczalną
formę przedkładania tego typu dokumentów uznał kopię poświadczoną „zgodność z oryginałem przez
podmiot udostępniający". Wskazując na orzecznictwo KIO wykonawca stwierdził, że za
niedopuszczalne należy uznać poświadczanie takich dokumentu przez samego wykonawcę, jeżeli nie
został on do tego wyraźnie upoważniony. Jego zdaniem firma In-Pak zgodziła się na udostępnienie
swoich referencji, jednakże wybrany wykonawca nie był upoważniony do potwierdzania za zgodność
kopii tych referencji, jako że nie wykazał w ofercie ku temu stosownego pełnomocnictwa. Odwołujący
stwierdził także, że wybrany wykonawca zawarł w swojej ofercie nieprawdziwe informacje, co do
swojego doświadczenia, w celu wykazania spełniania przez siebie warunków udziału, co stanowi
samodzielną podstawę do wykluczenia go z postępowania oraz jednocześnie stanowi czyn nieuczciwej
konkurencji wobec pozostałych uczestników postępowania. I tak w pozycji 1-3 wykazu wykonanych
prac, wybrany wykonawca zawarł dane, iż z Wojewódzkim Szpitalem Bródnowskim łączyły go trzy
kolejno zawarte umowy, tj. od 24 maja 2008 r. do 23 maja 2009 r., od 24 maja 2009 r. do 23 maja
2010 r., oraz od 24 maja 2010 r. do 23 maja 2011 r. Tymczasem dołączona do oferty referencja
wystawiona przez Szpital Bródnowski w dniu 8 lutego 2010 r. przeczy danym podawanym przez
wybranego wykonawcę w sposób istotny. Po pierwsze Szpital zaprzecza aby zawierał z wybranym
wykonawcą więcej niż jedną umowę. Referencja potwierdza, że została zawarta jedna umowa od dnia
21 listopada 2008 r., na okres 5 lat. Po drugie data wystawienia referencji (8 lutego 2010 r.) wskazuje,
iż tylko do tego okresu można twierdzić, iż usługa została prawidłowo wykonana, co przy
uwzględnieniu daty ogłoszenia przetargu przez Zamawiającego (maj 2011 r.), powoduje że w okresie
ostatnich trzech lat mieszczą się wyłącznie miesiące od listopada 2008 r. (a nie jak próbuje w wykazie
niezgodnie z prawdą oświadczyć wybrany wykonawca od maja 2008 r.) do lutego 2010 r. (data
wystawienia referencji). Próba „podzielenia" zamówienia przez wybranego wykonawcę w celu
„wykazania" się większą liczbą referencji jest oczywistym podaniem nieprawdy w ofercie. Wskazał
także, że w wyniku podziału wykonawca wykazał, że świadczył trzy kolejne umowy na okres 11
miesięcy i 30 dni, nie zaś przez okres 12 kolejnych miesięcy. Zasady obliczania terminów określa art.
112 kodeksu cywilnego, zgodnie z którym „Termin oznaczony w tygodniach, miesiącach lub latach
kończy się z upływem dnia, który nazwą lub datą odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby
takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca." Zatem skoro termin w
niniejszym przypadku liczymy w miesiącach i w latach, a początkiem okresu jest dzień 24 danego
miesiąca, to pełny miesiąc upływa 24 kolejnego miesiąca (nie 23), zaś koniec roku upływa 24 dnia
miesiąca tożsamego z miesiącem początkowym w kolejnym roku. Wykazana pod pozycją nr 4 praca
na rzecz Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA w Warszawie została potwierdzona referencją, co
do prawidłowości wykonania, na dzień 4 lutego 2011 r. Dodatkowo w treści referencji wskazano, iż
dystrybucja posiłków nie odbywa się do wszystkich pacjentów, więc powstaje wątpliwość, czy został
spełniony warunek co do liczby pacjentów. Odwołujący wskazał także, że również bezprawnie użyte
referencje firmy In-Pak sp. z o. o. nie odpowiadają wymogom siwz, Wybrany wykonawca usługi
wskazane w pozycjach 6-8 podzielił na odrębne zamówienia wbrew zapisom referencji - z tym samym
błędem, co do rocznego czasu ich trwania, jak wykazano w pkt IV wyżej. Usługa na rzecz ZOZ w
Ostrołęce nie potwierdza wartości umowy przez kolejne 12 miesięcy na poziomie 1.500.000,00 zł.
Zgodnie z ogłoszeniem o wyborze wykonawcy (dane znane z urzędu) czas trwania umowy to 58
miesięcy, co przy podanej wartości 7.200.000,00 zł daje wartość 1.489,655,17 zł dla kolejnych 12
miesięcy. Usługa realizowana na rzecz Szpitala w Chełmie została zawarta w 1 sierpnia 2010 r., nie
spełnia zatem wymagań, co do czasu trwania.
Odwołujący stwierdził także, że zasada jawności w systemie zamówień publicznych jest jedną z
najważniejszych zasad, które należy uwzględniać w trakcie przygotowywania oraz przeprowadzania
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. W procesie udzielania zamówienia zasada
jawności przejawia się dwojako: przez upublicznienie chęci udzielenia określonego rodzaju
zamówienia oraz w jawności całej dokumentacji w tymże postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Zasadę jawności postępowania wyraża art. 8 ustawy Pzp. Postępowanie o zamówienie publiczne jest
jawne, dlatego każde naruszenie zasady jawności przyczynia się do wadliwości postępowania i w
efekcie może prowadzić do jego unieważnienia. Ustawa wprowadzając generalną zasadę jawności,
również w stosunku do złożonych ofert, czyni jednak zastrzeżenie, iż zamawiający nie może ujawnić
informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji, jeżeli wykonawca składając ofertę, zastrzeże w odniesieniu do tych
informacji, że mogą być one ogólnie udostępnione (art. 8 ust. 3 ustawy Pzp). Tajemnicę
przedsiębiorstwa definiuje art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, zgodnie z
którym przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej
informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje
posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu
zachowania ich poufności. Tym samym, określona informacja stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa,
jeżeli spełnia łącznie trzy warunki: ma charakter techniczny, technologiczny, organizacyjny
przedsiębiorstwa lub posiada wartość gospodarczą, nie została ujawniona do wiadomości publicznej,
podjęto w stosunku do niej niezbędne działania w celu zachowania poufności. Ocena, czy dowolna
informacja zastrzeżona przez wykonawcę stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa, podobnie jak wszystkie
inne czynności w postępowaniu, jest obowiązkiem Zamawiającego wyrażonym w przepisie art. 8 ust.
1-3 ustawy Pzp. Akceptując automatycznie decyzję wykonawcy Zamawiający naruszył wskazany
przepis i dlatego Odwołujący wniósł o odtajnienie co najmniej pozycji 12 wykazanej w spisie treści
oferty złożonej przez Vendi Servis Sp. z o.o. w zakresie „jadłospisów czternastodniowych dla
wszystkich wskazanych w siwz diet i odpowiadające zapisom siwz, a jeżeli wykonawca posiada także
certyfikat potwierdzający jakość gotowego produktu - posiłku wydany przez podmiot uprawniony do
akredytacji". Zdaniem Odwołującego żaden z w/w dokumentów nie może stanowić tajemnicy
przedsiębiorstwa gdyż: w zakresie jadłospisów - jadłospisy miały być sporządzone zgodnie ze ściśle
zawartymi w siwz wytycznymi Zamawiającego. Nie stanowią zatem oryginalnego konceptu
wybranego wykonawcy a jedynie realizację narzuconych przez Zamawiającego szczegółowych
wytycznych. Poza tym Zamawiający napisał, iż te jadłospisy będą realizowane w pierwszej kolejności
po rozpoczęciu realizacji usługi i podawane będą do publicznej wiadomości pacjentów i personelu
szpitala, poprzez wywieszenie ich na oddziałach, co w sposób oczywisty wyklucza podejmowanie
trwałych działań utrzymania ich w tajemnicy. W zakresie certyfikatu - każda jednostka wystawiająca
certyfikaty, a zwłaszcza posiadająca akredytację prowadzi rejestr wystawionych certyfikatów, który
jest informacją jawną. Stwierdził także, że firma Vendi Servis Sp. z o.o. dołączyła do oferty również
inne certyfikaty tj. certyfikat HACCP i ISO 22000, zatem niezrozumiałym jest fakt poddania
tajemnicy przedsiębiorstwa innego certyfikatu, tym bardziej, iż posiadał on znaczącą wagę w
kryterium oceny ofert i zaniechanie odtajnienia części oferty uniemożliwia Odwołującemu ocenę, czy
treść oferty złożonej przez wybranego wykonawcę odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia.
W przystąpieniu zgłaszający przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego - Vendi Servis Sp. z o. o. z Warszawy wniósł o oddalenie odwołania wskazując, że
podnoszone zarzuty są niezasadne. Odnosząc się do zarzutu pierwszego Przystępujący stwierdził, że
Odwołujący bezzasadnie utożsamia świadczenie przez podmiot udostępniający wiedzę i
doświadczenie doradztwa na rzecz Vendi Servis z podwykonawstwem w realizacji zamówienia.
Przedmiotem niniejszego postępowania nie jest świadczenie jakichkolwiek usług doradczych, a w
szczególności doradzanie przy realizacji usługi żywienia pacjentów, a zatem firma In-Pak sp. z o.o.
nie będzie brała jakiegokolwiek udziału w realizacji zamówienia. Równie nieuprawnionym jest
dokonane przez Odwołującego zrównanie udostępnienia dokumentu referencji z udostępnieniem
wiedzy i doświadczenia. W ocenie Przystępującego posługiwanie się wiedzą i doświadczeniem
podmiotów trzecich nie ma nic wspólnego z fizycznym posługiwaniem się listami referencyjnymi. W
zakresie drugiego z zarzutów stwierdził, że przepisy Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy,
oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane w § 1 ust. 2 wyraźnie wskazują, że
Zamawiający może żądać tzw. dokumentów podmiotowych wyłącznie w stosunku do podmiotów
udostępniających swoje zasoby na zasadach określonych w art. 26 ust. 2b ustawy Pzp, o ile podmioty
te będą brały udział w realizacji zamówienia. Podmiot udostępniający wiedzę i doświadczenie nie
będzie brał udziału w realizacji przedmiotowego zamówienia, tym samym zarzut i żądanie
Odwołującego są więc pozbawione podstaw prawnych. Przywołany przez Odwołującego zapis § 6 ust.
2 odwołuje się do § 1 ust. 2 rozporządzenia, obowiązuje wyłącznie w sytuacji, gdy w ofercie są
złożone dokumenty podmiotu, który będzie brał udział w realizacji zamówienia. Na marginesie
Przystępujący zwrócił uwagę, iż ugruntowana linia orzecznicza Krajowej Izby Odwoławczej
dopuszcza możliwość poświadczania za zgodność z oryginałem przez wykonawcę wszystkich
dokumentów składanych w jego ofercie - również tych dotyczących podmiotów trzecich. Zupełnie
niezrozumiałym jest natomiast, na jakiej podstawie Odwołujący wywodzi, iż podmiot udostępniający
wiedzę i doświadczenie nie upoważnił prezesa zarządu Vendi Servis do poświadczania za zgodność z
oryginałem wszelkich udostępnionych dokumentów. Zarzut czwarty, oparty jest na niewłaściwym
zrozumieniu przez Odwołującego opisu tabeli wzoru wykazu wykonanych usług, który to opis
narzucony został przez Zamawiającego. Jeżeli bowiem w nagłówku kolumny nr 3 tabeli Zamawiający
wymagał podania danych „w okresie dowolnie wybranych kolejnych dwunastu miesięcy" a w opisie
kolumny 4 i 5 nakazał odniesienie się do tego samego okresu, to oczywistym było, że oczekiwał
podania okresu wykonywania zamówienia równego kolejnym dwunastu miesiącom. Podanie w tym
miejscu dat wykonywania całej umowy i wartości usługi za całą umowę byłoby niezgodne z
wymaganiami SIWZ i nie potwierdziłoby spełnienia warunku udziału w postępowaniu. Bezzasadnym
jest zatem zarzucanie Przystępującemu wykazywania się realizacją kilku umów, jeśli zarówno z treści
referencji, jak i wykazu usług wynika, że usługa w Wojewódzkim Szpitalu Bródnowskim jestświadczona w sposób ciągły od 2008 r. a rozbicie na okresy 12-miesięczne wynika jedynie z
oczekiwań Zamawiającego. Argumentacja zarzutu piątego oparta jest wyłącznie na wątpliwościach
Odwołującego, natomiast wskazanie przez Impel Catering daty wystawienia referencji ze szpitala
CSK MSWiA w Warszawie nie ma związku z jakimkolwiek zarzutem. Stwierdził także, że w wykazie
usług znalazły się dane kontraktu zrealizowanego dla Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego
SPZOZ w Lublinie. Odwołujący w stosunku do tych referencji nie zgłasza żadnych zastrzeżeń, w
związku z czym ewentualne uwzględnienie zarzutów dotyczących referencji ze szpitali w Ostrołęce i
Chełmie nie będzie miało wpływu na wynik postępowania. Przystępujący wykazał bowiem spełnienie
warunku doświadczenie poprzez złożenie referencji z Wojewódzkiego Szpitala Bródnowskiego w
Warszawie, CSK MSWiA w Warszawie oraz wspomnianego szpitala z Lublina. Zarzut zaniechania
odtajnienia dokumentów zastrzeżonych przez nas jako tajemnica przedsiębiorstwa również podlega
oddaleniu. Jadłospisy i certyfikat jakości gotowego produktu są dokumentami posiadającymi
wszystkie cechy umożliwiającymi uznanie ich za tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, a ich ewentualne odtajnienie nie będzie miało wpływu i nie
będzie mogło mieć wpływu na wynik postępowania.
Rozpoznając odwołanie Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Odwołanie podlega oddaleniu.
W zakresie pierwszego z zarzutów, dotyczącego warunku ustalonego w pkt VIII ppkt 1
specyfikacji istotnych warunków zamówienia (siwz) wnoszący odwołanie wykonawca stwierdził, że
oświadczenie z dnia 18 lipca 2011 r. firmy In-Pak sp. z o.o. nie odpowiada wymogom określonym
przepisem art. 26 ust.2b ustawy Pzp. Jego zdaniem, zgodnie z treścią tego zobowiązania firma In-Pak
nie udzieliła zgody wykonawcy - Vendi Servis sp. z o.o. na posługiwanie się referencjami tego
podmiotu. Jednocześnie Odwołujący stwierdził, że firma In-Pak sp. z o.o.- tak jak wynika z treści
zobowiązania - zgodziła się świadczyć usługi podwykonawcze w postaci usług doradczych co do
realizacji usług, nie zgadzając się na inne formy współpracy. Izba oddalając ten zarzut stwierdziła, że
z przedłożonego do oferty oświadczenia z dnia 18 lipca 2011 r. firmy In - Pak sp. z o.o. bezspornie
wynika, że ten podmiot zobowiązał się do udostępnienia firmie Vendi Servis sp. z o.o. wiedzy i
doświadczenia przy realizacji usług dostarczania posiłków do szpitala (kompleksowe żywienie
pacjentów), prowadząc kuchnię w obiekcie szpitala, wraz z zabezpieczeniem systemu dystrybucji
posiłków (….). Tak jak wskazano w tym dokumencie, wiedza i doświadczenie ma być udostępniona w
postaci usług doradczych. Dalej spółka podała, że udostępnienie doświadczenia nastąpi na pełen okres
realizacji zamówienia publicznego. Zdaniem Izby, mając także na uwadze dotychczasowe
orzecznictwo KIO, uczestnictwo w realizacji zamówienia, którego przedmiotem jest usługa, może
mieć dowolną, dozwoloną prawem formę np. poprzez doradztwo czy konsultacje. Może polegać także
na udostępnieniu dokumentacji w zakresie organizacji danego procesu technologicznego. Powyższe
znajduje oparcie w przepisie art. 26 ust.2b ustawy Pzp zgodnie z którym wykonawca w postępowaniu
o zamówienie publiczne może polegać na wiedzy i doświadczeniu innych podmiotów, niezależnie od
charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków. Z treści kwestionowanego zobowiązania
wynika, że współpraca w tym przypadka będzie oparta na wsparciu doradczym, co w przypadku
specyfiki tego zamówienia można uznać za nienaruszające wymagań określonych art. 26 ust.2b
ustawy Pzp. Izba stwierdza także, że z treści zobowiązania podmiotu trzeciego nie musi wprost
wynikać oświadczenie, co do możliwości posłużenia się referencjami wystawionymi dla podmiotu
udostępniającego zasoby. W zobowiązaniu, wykonawca In-Pak wyraźnie zaznaczył, że ten dokument
jest wystawiony w związku z udostępnieniem wykonawcy - Vendi Serwis sp. z o.o. wiedzy i
doświadczenia przy realizacji usług dostarczania posiłków i brak jest zastrzeżenia przeciwnego
niepozwalającego wykonawcy na posłużenie się referencjami wystawionymi dla tego podmiotu. Tak
jak wskazano wyżej, uczestnictwo w realizacji zamówienia, którego przedmiotem jest usługa, może
mieć dowolną dozwoloną prawem formę np. poprzez doradztwo czy konsultacje. Tym samym
twierdzenie wnoszącego odwołanie, że firma In-Pak występuje w tej procedurze w charakterze
podwykonawcy nie znajduje oparcia w treści przedłożonego do oferty zobowiązania, co także nie
pozostaje w sprzeczności z treścią przepisu art.26 ust.2b ustawy Pzp. Z tych też względów
podnoszony zarzut nie przedłożenia dokumentów dla podwykonawcy zgodnie z pkt VIII ppkt 3 siwz
w związku z pkt IX 1.2 i 3 siwz nie jest zasadny, albowiem usługi doradcze do świadczenia których
zobowiązała się firma In - Pak sp. z o.o. nie są przedmiotem tego zamówienia i tym samym nie można
uznać za zasadne twierdzenie, że ten podmiot będzie brał udział w realizacji jego części.
Także zarzut potwierdzenia referencji niezgodnie z § 6 ust 2 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać
zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane - podlega
oddaleniu. W tym przypadku Izba uznała, że potwierdzenie dokumentu za zgodność z oryginałem jest
możliwe także przez wykonawcę – nie tylko adresata referencji. Powoływany bowiem przepis § 6
ust.2 rozporządzenia w sprawie rodzaju dokumentów (…) dotyczy dokumentów wymienionych w § 1
ust. 2 i 3 tego rozporządzenia i odnosi się do sytuacji, gdy wykonawca polega na zasobach innych
podmiotów na zasadach określonych w art. 26 ust. 2b ustawy Pzp, a podmioty te będą brały udział w
realizacji części zamówienia. Z kolei referencje należą do kategorii dokumentów wymienionych w § 1
ust.1 pkt 3 rozporządzenia i tym samym powoływany § 6 ust.2 rozporządzenia nie ma do nich
zastosowania.
Kolejny zarzut dotyczący warunku określonego w pkt VIII ppkt 1 siwz, także nie podlega
uwzględnieniu. Tak jak ustaliła Izba, w zobowiązaniu z dnia 18 lipca 2011 r. firma In-Pak
jednoznacznie wskazała, w jakim celu udostępniana jest wiedza i doświadczenie podmiotu oraz
sprecyzowała formę współpracy w okresie pełnego okresu realizacji zamówienia, jak również nie
zawarła zastrzeżenia, co do braku możliwości powoływania się na jej doświadczenie na etapie
składania oferty. Tym samym wykonawca - Vendi Servis sp. z o. o. był uprawniony ująć w wykazie te
usługi pod poz. 5 do 8, których realizatorem była firma - In-Pak sp. z o. o. i te usługi potwierdzają
spełnianie warunku. Zdaniem Izby także usługi wykazane pod poz. 1 do 3 potwierdzają spełnienie
warunku określonego w pkt VIII ppkt 1 siwz. W tym przypadku rozpoznając ten zarzut Izby miała na
uwadze także związany z nim kolejny zarzut, dotyczący podania w ofercie nieprawdziwych informacji
ze wskazaniem na art. 24 ust.2 pkt 3 ustawy Pzp, który to zarzut zdaniem Izby także nie jest zasadny.
W tym przypadku zarzut podania w ofercie nieprawdziwych informacji Odwołujący oparł na zawarciu
w Wykazie wykonanych pracach - pod pozycjami od 1 do 3 - usług na rzecz Wojewódzkiego Szpitala
Bródnowskiego SPZZ w Warszawie. Jego zdaniem podając kolejno trzy okresy wykonywania
zamówień tj. od 24 maja 2008 r. do 23 maja 2009 r., od 24 maja 2009 r. do 23 maja 2010 r., oraz od
24 maja 2010 r. do 23 maja 2011 r. wykonawca - Vendi Servis sp. z o. o. złożył nieprawdziwe
informacje, gdyż do oferty została dołączona referencja, z której wynika bezspornie, że z tym odbiorcą
usługi została zawarta jedna umowa od dnia 21 listopada 2008 r. na okres 5 lat. Tak ustalony stan
faktyczny – zdaniem Izby - prowadzi do wniosków przeciwnych, aniżeli wnoszącego odwołanie,
albowiem wykonawca - Vendi Servis sp. z o.o przede wszystkim załączył do oferty dokument
obrazujący stan faktyczny, potwierdzając, że ta usługa jest w trakcie realizacji - zgodnie z zawartą
umową na okres 5 lat, począwszy od dnia 21.11.2008 r. Ponadto wykonawca posłużył się formularzem
ustalonym w specyfikacji i zawarł w nim informacje zgodnie z wymaganiami określonymi w pkt VIII
ppkt 1 siwz. Tym samym dokonany przez wykonawcę - Vendi Servis sp. z o. o podział zamówienia
nie ma cech podania w ofercie nieprawdy. Argumentacja Odwołującego związana z zasadami
obliczania terminów w oparciu o przepis art. 112 kodeksu cywilnego, aczkolwiek słuszna, w niniejszej
sprawie pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie w zakresie tego zarzutu. W tym przypadku bowiem
dopuszczalne byłoby – na podstawie art. 87 ust.2 pkt 3 ustawy Pzp - wprowadzenie oczywistych
poprawek w tym formularzu poprzez zastąpienie dat: 23 maja 2009 r., datą 24 maja 2009 r. i kolejno
datę 24 maja 2009 r. datą 25 maja 2009 r., a następnie datę 23 maja 2010 r. datą 25 maja 2010 r., aż w
końcu datę 24 maja 2010r. datą 26 maja 2010 r. a datę 23 maja 2011 r. datą 26 maja 2011 r.,
albowiem te omyłki nie powodują istotnych zmian w treści oferty, tak jak wymaga tego wskazany
przepis.
Wskazując na usługę wykazaną pod pozycją nr 4 Wykazu realizowaną na rzecz Centralnego
Szpitala Klinicznego MSWiA w Warszawie, wnoszący odwołanie stwierdził, że ta usługa, co do
prawidłowości jej wykonania, została potwierdzona na dzień 4 lutego 2011 r. i dodatkowo zaznaczył,że w treści tej referencji wskazano, iż dystrybucja posiłków nie odbywa się do wszystkich pacjentów,
co powoduje u niego wątpliwość, czy został spełniony warunek co do liczby pacjentów. W tym
przypadku Izba oddalając ten zarzut przede wszystkim miała na względzie dyrektywę zawartą w art.
190 ust.1 ustawy Pzp, zgodnie z którą strona postępowania odwoławczego jest obowiązana
wykazywać dowody dla stwierdzenia faktów, z których wywodzi skutki prawne. Odwołujący
wskazując na datę wystawienia referencji nie podał czego mógłby dotyczyć ten zarzut. Ponadto
referencja – tak jak wynika chociażby z § 1 ust.1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie rodzajów
dokumentów (…) jest jednym z dokumentów służących tylko potwierdzeniu należytego wykonania
bądź wykonywania usługi, a nie jej zakresu. Z pkt IX.1.4 specyfikacji wynika, że ten dokument miał
być przedłożony w takim właśnie celu, a ocena warunku z zakresu wiedzy i doświadczenia ustalonego
w pkt VIII ppkt 1 siwz miała być dokonywana wyłącznie o informacje zawarte w wykazie.
Odwołujący nie uprawdopodobnił podnoszonych wątpliwości, nie czynił także zarzutu złożenia przez
wykonawcę - Vendi Servis sp. z o.o. nieprawdziwych informacji w tym zakresie, co mogłoby
powodować konieczność przedstawienia przez tego wykonawcę co najmniej wyjaśnień, a nawet
dowodów.
Izba pozostawiła bez rozpoznania zarzut, co do usługi zamieszczonej pod poz. 5 albowiem
Zamawiający – w toku rozprawy potwierdził, że opis w Wykazie nie potwierdza wartości umowy w
kolejnych 12 miesiącach na poziomie 1.500.000,00 zł. Z kolei usługa zamieszczona pod poz. 9 nie
mogła być brana pod uwagę przy ocenie warunku z pkt VIII ppkt 1 siwz, albowiem umowa dla jej
realizacji została zawarta w 1 sierpnia 2010 r., a zatem nie spełnia wymagań, co do wymaganego
czasu trwania danej usługi. Powyższe ustalenie pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie Izby,
albowiem zgodnie z ustaleniami warunek z pkt VIII ppkt 1 siwz został potwierdzony usługami
wykazanymi w innych pozycjach wykazu.
Także zarzut naruszenia art. 8 ust.3 ustawy Pzp, zgodnie z ustaleniami Izby, podlega oddaleniu.
Zarzut ten, w tym przypadku, dotyczy nie podjęcia przez Zamawiającego czynności [próby]
wyjaśnienia zasadności działań wykonawcy związanych z zastrzeżeniem informacji, oraz
automatycznej akceptując decyzji wykonawcy. Tak jak ustaliła Izba, w piśmie z dnia 22 lipca 2011 r.
Zamawiający zwrócił się do wykonawcy Vendi Servis o wyjaśnienie i wskazanie podstawy faktycznej
i prawnej utajnienia informacji, stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa zawartą w punktach 10, 11,
12 i 13 oferty. Wyjaśnienia takie zostały złożone. [pismo z dnia 25.07.2011 r.], a zatem Zamawiający
– wbrew twierdzeniom odwołania podjął czynność wyjaśnienia zastrzeżeń i nie akceptował
automatycznie - na etapie postępowania przed wniesieniem odwołania w dniu 28 lipca 2011 r. –
zastrzeżenia tych informacji. Tym samym zarzut naruszenia art. 8 ust.3 ustawy Pzp, w tym przypadku,
podlega oddaleniu. Na marginesie Izba zauważa, że z dokumentu oznaczonego jako zaświadczenie
uzyskania licencji gotowego posiłku, wynika, że spółka pomyślnie przeszła proces badań
laboratoryjnych potraw i otrzymała prawo posługiwania się licencją Znaku „Jakość Sprawdzona” i że
wszystkie posiłki przygotowywane w ramach wszystkich diet szpitalnych zostają objęte kontrolą
laboratorium wystawiającym zaświadczenie. Taki dokument - jak wynika z odpowiedzi na pytania z
dnia 15 lipca 2011 r. został także dopuszczony przez Zamawiającego dla oceny ofert według
kryterium jakość. Zdaniem Izby dokument o przywołanej treści nie posiada waloru informacji
stanowiącej tajemnicę przedsiębiorstwa. W rozumieniu bowiem art. 11 ust. 4 ustawa o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji, definiującego tajemnicę przedsiębiorstwa, za taką tajemnicę rozumie się
przede wszystkim informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne
informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania
w celu zachowania ich poufności. Co drugiego z kolei z dokumentów „jadłospis
czternastodniowy….(…)” Izba stwierdziła, że argumentacja Odwołującego na uzasadnienie
stawianego zarzutu dotyczy twierdzenia, że te jadłospisy będą załącznikami do umowy i tym samym
zastrzeżenie ich na etapie składania oferty jest nieuprawnione, albowiem z chwilą zawarcia umowy
staną się one jawne, a ponadto zostaną zamieszczone w szpitalu na tablicach, stając się publicznie
dostępne. Wskazał także, że ten załącznik w jego ofercie jest jawny. Izba zauważa, w tym przypadku,że co prawda te jadłospisy podobnie jak zastrzeżone - także przez Odwołującego - receptury, będą
stanowiły załączniki do umowy, ale to nie oznacza, że z tego faktu będą ogólnie dostępne. Także nie
należy pomijać faktu, że sporne jadłospisy będą co prawda podane do publicznej wiadomości,
jednakże nie w takiej formie jak w ofercie.
Oddalając odwołanie Izba miała na uwadze przepis art. 192 ust.2 ustawy Pzp, zgodnie, z którym
uwzględnienie odwołania jest możliwe tylko wówczas, gdy stwierdzone naruszenia przepisów ustawy
miało lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania. Tak jak ustaliła Izba brak jest przesłanek
do kwestionowania wyboru oferty wykonawcy Vendi Servis sp. z o. o. jako najkorzystniejszej i tym
samym na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie przepisu art. 192
ust. 9 i 10 ustawy Pzp.
……………………………………..
Wcześniejsze orzeczenia:
- Sygn. akt KIO 263/15 z dnia 2015-12-23
- Sygn. akt KIO 245/15, KIO 305/15 z dnia 2015-03-04
- Sygn. akt KIO 281/15 z dnia 2015-03-03
- Sygn. akt KIO 270/15 z dnia 2015-03-03
- Sygn. akt KIO 279/15 z dnia 2015-03-02