eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2015Sygn. akt: KIO 854/15
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2015-05-07
rok: 2015
sygnatury akt.:

KIO 854/15

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Małgorzata Stręciwilk Protokolant: Magdalena Cwyl

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron i uczestników postępowania
w dniu 7 maja 2015 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 24 kwietnia 2015 r. przez wykonawcę
FB Serwis S.A., ul. Stawki 40,
01-040 Warszawa
w postępowaniu prowadzonym przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku,
ul. Partyzantów 36, 80-254 Gda
ńsk

przy udziale wykonawców:
1)
Remondis Sp. z o.o., ul. Zawodzie 16, 02-981 Warszawa
2)
Sita Północ Sp. z o.o., ul. Trakt Św. Wojciecha 43/45, 80-044 Gdańsk
zgłaszających swoje przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego

postanawia:
1.
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
FB Serwis S.A., ul. Stawki 40, 01-040 Warszawa kwoty 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej uiszczony wpis
od odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 poz. 907 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Gdańsku.
Przewodnicz
ący:
………………………………

2

Sygn. akt: KIO 854/15

U z a s a d n i e n i e

Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku (dalej: „Zamawiający”) prowadzi, w trybie przetargu
nieograniczonego, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na: „Odbiór
i transport odpadów komunalnych z nieruchomo
ści zlokalizowanych w granicach
administracyjnych Gminy Miasta Gda
ńska – VI Zakresów”. Postępowanie to prowadzone jest
na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. t.j. z 2013 r. poz. 907 ze zm.), zwanej dalej: „ustawa Pzp”. Ogłoszenie
o przedmiotowym zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z dnia 15 kwietnia 2015 r. pod nr 2015/S 073-129292.

W postępowaniu tym wykonawca FB Serwis S.A. z siedzibą w Warszawie
(dalej: „Odwołujący”) w dniu 24 kwietnia 2015 r. złożył odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej.

Odwołujący wniósł odwołanie wobec postanowień Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia (dalej: „SIWZ”). W tym zakresie zarzucił Zamawiającemu obrazę następujących
przepisów prawa:
a)
art. 29 ust. 1 ustawy Pzp oraz art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez opisanie przedmiotu
zamówienia
udzielanego
w
postępowaniu
w
sposób
niejednoznaczny
i niewyczerpujący, bez uwzględnienia wszystkich wymagań i okoliczności mających
wpływ na sporządzenie oferty, tj. bez przekazania lub udostępnienia w inny sposób
zainteresowanym wykonawcom dla wszystkich nieruchomości danych dotyczących
(1) oznaczenia sektora, (2) adresu nieruchomości, (3) częstotliwości odbioru
odpadów, (4) typu pojemników, (5) rodzaju gromadzonych opadów, (6) pozycji GPS
(długości i szerokości geograficznej), które mają istotne znaczenie dla dokonania
rzetelnej kalkulacji ceny ofertowej, przy czym wszystkie ww. informacje znajdują się
aktualnie w dyspozycji Zamawiającego i mogą być z łatwością udostępnione,
a jednocześnie są dostępne w pełnym zakresie wyłącznie dla wykonawców aktualnieświadczących na rzecz Zamawiającego usługę odbioru odpadów, tj. Remondis
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie oraz Sita Północ Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku,
co w konsekwencji prowadzi do nieuzasadnionego faworyzowania dotychczasowych
kontrahentów Zamawiającego przy jednoczesnym dyskryminowaniu innych
potencjalnych wykonawców, którzy dostępu do ww. informacji zapewnionego nie
3

mają;
b)
art. 91 ust. 3 ustawy Pzp, poprzez ustanowienie w pkt X ppkt 3 i 4 SIWZ kryteriów
oceny ofert w postaci „dysponowania pojazdami typu Rotopress wg. wymagań
okre
ślonych w Załączniku nr 1 do umowy - C(3)” oraz „dysponowania pojazdami
z emisj
ą gazów spalinowych w normach wyższych niż Euro 4 wg. wymagań
sprz
ętowych określonych w Załączniku nr 1 do umowy - C(4)”, które to kryteria
w istocie stanowią okoliczności odnoszące się do właściwości wykonawcy, podczas
gdy przepis art. 91 ust. 3 ustawy Pzp w sposób wyraźny zakazuje stosowania
w postępowaniu kryteriów oceny ofert dotyczących właściwości wykonawcy;
c)
art. 91 ust. 2 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 oraz w zw. z art. 91 ust. 1 ustawy Pzp,
poprzez ustanowienie w pkt X ppkt 3 i 4 SIWZ kryteriów oceny ofert w postaci
„dysponowania pojazdami typu Rotopress wg. wymagań określonych w Załączniku
nr 1 do umowy
- C(3)” oraz „dysponowania pojazdami z emisją gazów spalinowych
w normach wy
ższych niż Euro 4 wg. wymagań sprzętowych określonych
w Zał
ączniku nr 1 do umowy - C(4)”, co stanowi okoliczności niezwiązane z usługami
stanowiącymi przedmiot zamówienia, gdy tymczasem przepis art. 91 ust. 2 ustawy
Pzp wyraźnie określa, iż stosowane w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego pozacenowe kryteria oceny ofert muszą odnosić się do przedmiotu
zamówienia (być z nim związane), przy czym ustanowienie kryterium oceny ofert nie
odnoszącego się do przedmiotu zamówienia narusza zasadę równego traktowania
i uczciwej konkurencji (art. 7 ust. 1 ustawy Pzp), gdyż uzależnia szanse na uzyskanie
zamówienia od okoliczności, która nie ma żadnego wpływu na merytoryczną treść
oferty, tj. na ostateczny kształt świadczenia wykonawcy, a tym samym nie realizuje
podstawowego celu procedury wyboru oferty, którym jest identyfikacja oferty
najkorzystniejszej (art. 91 ust. 1 ustawy Pzp);
d)
art. 91 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez ustanowienie w pkt w pkt X
ppkt 3 SIWZ kryterium oceny ofert w postaci „dysponowania pojazdami typu
Rotopress wg. wymaga
ń określonych w Załączniku nr 1 do umowy - C(3)”, które to
kryterium narusza zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania, gdyż:

zostało opisane za pomocą patentu „Rotopress” należącego do jednego
producenta pojazdów ciężarowych, Faun Umwelttechnik GmbH & Co. KG
z siedzibą Osterholz-Schambeck oraz produkowanych wyłącznie w oparciu
o udzieloną przez ten podmiot licencję, bez jednoczesnego dopuszczenia
rozwiązań równoważnych, zapewniających analogiczną funkcjonalność jak
opatentowana konstrukcja Rotopress, oraz bez wskazania kryteriów
równoważności dla takich rozwiązań, w szczególności cech technicznych lub
4

jakościowych, które powinny posiadać pożądane przez Zamawiającego
pojazdy,

nie dopuszcza możliwości uzyskania dodatkowej punktacji przez wykonawcę,
który dysponuje pojazdami, opartymi na innej niż Rotopress konstrukcji,
zapewniającej jednak równie lub nawet bardziej efektywne świadczenie usług
odbioru odpadów.
W związku z powyższym Odwołujący wniósł o:
1.
uwzględnienie Odwołania w całości,
2.
nakazanie
Zamawiającemu
udostępnienie
wykonawcom
ubiegającym
się
o udzielenie zamówienia dla każdej z nieruchomości objętej przedmiotem
zamówienia (z podziałem na typy, tj. nieruchomości z zabudową jednorodzinną,
wielorodzinną, mieszaną oraz nieruchomości niezamieszkałych) kompleksowej
informacji obejmującej co najmniej:
a.
oznaczenia sektora,
b.
adresu nieruchomości,
c.
częstotliwości odbioru odpadów,
d.
typu pojemników,
e.
rodzaju gromadzonych opadów,
f.
pozycji GPS (długości i szerokości geograficznej).
3.
nakazanie Zamawiającemu dokonanie zmiany pkt VIII ppkt 1. 6 SOPZ, poprzez
wskazanie częstotliwości odbioru odpadów z nieruchomości niezamieszkałych oraz
nakazanie Zamawiającemu wykreślenia w pkt VIII SOPZ ppkt 1.9 nakazanie
Zamawiającemu zmianę pkt 3.1. Załączników nr 2a - 2f do OPU, poprzez wskazanie
szczegółowych
danych
dotyczących
typów
pojemników
(pojemności)
dla
nieruchomości, na których zamieszkują i nie zamieszkują mieszkańcy;
4.
nakazanie Zamawiającemu zmianę pkt X SIWZ poprzez:
a.
wykreślenie ppkt 3 i 4 dotyczących kryteriów oceny ofert w postaci
„dysponowania pojazdami typu Rotopress wg. wymagań określonych
w Załączniku nr 1 do umowy - C(3)” oraz „dysponowania pojazdami z emisją
gazów spalinowych w normach wyższych niż Euro 4 wg. wymagań
sprzętowych określonych w Załączniku nr 1 do umowy- C(4)” oraz
b.
ustanowienie dodatkowego, innego niż najkorzystniejsza cena oraz cena
jednostkowa netto (wartość) za odbiór odpadów i transport mokrych, suchych
i zmieszanych, kryterium oceny ofert odnoszącego się do przedmiotu
zamówienia, a niedotyczącego właściwości wykonawcy, takiego jak
5

na przykład proponowane przez Odwołującego kryterium dotyczące
zobowiązania wykonawcy do wyposażenia nieruchomości w pojemniki
fabrycznie nowe, w ramach którego Zamawiający przyzna wykonawcom:
1.
20 pkt - w przypadku, gdy zobowiążą się oni, że co najmniej 75%
rozstawianych przez nich pojemników będzie fabrycznie nowych,
2.
10 pkt - w przypadku, gdy zobowiążą się oni, że co najmniej 50%
rozstawianych przez nich pojemników będzie fabrycznie nowych,
3.
0 pkt - w pozostałych przypadkach;
5.
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa przed Krajową Izbą Odwoławczą według
spisu, który zostanie przedstawiony na rozprawie przez pełnomocnika Odwołującego.

Zamawiający o wniesionym odwołaniu w dniu 27 kwietnia 2015 r. poinformował
pozostałych wykonawców (ustalono w oparciu o informację Zamawiającego kierowaną
do Izby w piśmie z dnia 28 kwietnia 2015 r.), zamieszczając jego kopię na stronie
internetowej. W dniu 29 kwietnia 2015 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło
zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego, złożone przez wykonawcę
Remondis Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej: „Przystępujący Remondis”) oraz w dniu
30 kwietnia 2015 r. zgłoszenie złożone przez wykonawcę Sita Północ Sp. z o.o. z siedzibą
w Gdańsku (dalej: „Przystępujący Sita”). Obydwa przystąpienia zostały zgłoszone po stronie
Zamawiającego. Kopie zgłoszeń zostały przekazane stronom postępowania odwoławczego.

W dniu 4 maja 2015 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęła odpowiedź
Zamawiającego na odwołanie, w której złożył on oświadczenie o uwzględnieniu
w całości zarzutów odwołania.

W związku z powyższym Izba postanowiła (postanowienie z dnia 5 maja 2015 r.)
o skierowaniu do Przystępującego Remondis i Przystępującego Sita wezwań do złożenia
oświadczeń w przedmiocie sprzeciwu co do uwzględnienia przez Zamawiającego w całości
zarzutów odwołania. Wezwania takie zostały skierowane do wskazanych wykonawców
w piśmie z dnia 5 maja 2015 r., w tej samej dacie doręczonym wykonawcom.

W dniu 7 maja 2015 r. Zamawiający złożył do akt sprawy odpowiedź na odwołanie
nr 2, w której doprecyzował, w jaki sposób wykona czynności w postępowaniu związku
z uwzględnieniem przez niego w całości zarzutów odwołania. Wskazał on m.in., że:
6

1) uszczegółowi opis przedmiotu zamówienia o dane jakie posiada w swoich
zasobach i jest w stanie przekazać jako dane zweryfikowane w terenie oraz
konieczne do kompleksowego i szczegółowego opisu przedmiotu zamówienia,
2) zmieni kryterium oceny ofert, usuwając możliwość uzyskania dostawowych
punktów za ofertę gwarantującą użycie przy realizacji zamówienia pojazdów
z normą emisyjną spalin wyższą niż Euro 4 oraz za zaoferowanie pojazdów typu
Rootopress,
3) ustanowi dodatkowe kryterium oceny ofert inne niż cena oraz cena jednostkowa
za wywóz odpadów, a odnoszące się jednocześnie do przedmiotu zamówienia
(będzie to termin płatności faktur).
Zamawiający dodatkowo, z ostrożności procesowej, podkreślił, że jako podmiot
całkowicie niezależny i suwerenny w możliwości ustalania kryterium oceny ofert, uznał, że
z treści złożonego odwołania nie odczytał konieczności ustanowienia w postępowaniu
kryterium wskazanego przez Odwołującego.

W toku posiedzenia Izby z udziałem stron i uczestników postępowania odwoławczego
w dniu 7 maja 2015 r. Izba potwierdziła skuteczność obydwu zgłoszeń przystąpień
do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, uznając jednocześnie, że
wskazani wykonawcy uzyskali status uczestników niniejszego postępowania odwoławczego.

W toku wskazanego posiedzenia także Przystępujący Remondis i Przystępujący Sita
złożyli do protokołu posiedzenia oświadczenia, iż nie wnoszą sprzeciwu wobec
uwzględnienia w całości zarzutów odwołania przez Zamawiającego.

Uwzględniając powyższe Izba, działając na podstawie art. 186 ust. 3 ustawy Pzp
w związku z art. 186 ust. 1 ustawy Pzp, postanowiła postępowanie odwoławcze umorzyć.

Stosownie do wskazanych przepisów ustawy Pzp Izba umarza postępowanie
odwoławcze w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów
przedstawionych w odwołaniu, jeśli uczestnik postępowania odwoławczego, który przystąpił
do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniesie sprzeciwu co do uwzględniania
w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu przez zamawiającego.

Mając powyższe na uwadze, działając na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie drugie
ustawy Pzp i art. 186 ust. 3 w związku z art. 186 ust. 1 ustawy Pzp, orzeczono jak
w sentencji.
7


Rozstrzygnięcie o kosztach postępowania odwoławczego w przedmiotowej sprawie
Izba oparła o dyspozycję art. 186 ust. 6 pkt 2) lit. b) w związku z art. 186 ust. 3 ustawy Pzp.
Przepisy te stanowią, iż w przypadku uwzględnienia zrzutów odwołania przez
zamawiającego w całości przed otwarciem rozprawy, jeśli uczestnik postępowania
odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniesie
sprzeciwu co do uwzględniania w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu przez
zamawiającego, koszty postępowania odwoławczego znosi się wzajemnie.


Przewodnicz
ący:
………………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie