eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2015Sygn. akt: KIO 1121/15
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2015-06-12
rok: 2015
sygnatury akt.:

KIO 1121/15

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Marek Szafraniec Protokolant: Paweł Puchalski

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron w dniu 12 czerwca 2015 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 28 maja 2015 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia:
S. K. oraz R. P. prowadzących działalność gospodarczą pod wspólną
firm
ą
P.R.U.H.
Arma-Pol
S.
K.
R.
P. s.c. w Brzeszczach (32-620), ul. Nosala 1 oraz Armatury Group a.s., Bolaticka
2045/39,
Kouty,
747
21
Kravare,
Czechy

w
postępowaniu
prowadzonym
przez zamawiającego:
Operatora Gazociągów Przesyłowych Gaz-System S.A.
w Warszawie (02-337), ul. Mszczonowska 4


przy udziale:

wykonawcy:
CP Trade sp. z o.o. w Krakowie (30-733), ul. Obrońców Modlina 16,

wykonawcy:
Gazomet sp. z o.o. w Rawiczu (63-900), ul. Sarnowska 2
zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego


postanawia:

1.
umarza postępowanie odwoławcze,
2.
nakazuje
zwrot
z
rachunku
bankowego
Urzędu
Zamówień
Publicznych
na rzecz wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
S. K.
oraz R. P. prowadz
ących działalność gospodarczą pod wspólną firmą P.R.U.H.
Arma-Pol
S.
K.
R.
P. s.c. w Brzeszczach (32-620), ul. Nosala 1 oraz Armatury Group a.s., Bolaticka


2045/39, Kouty, 747 21 Kravare, Czechy kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście
tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej tytułem wpisu.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego
w Warszawie.

Przewodnicz
ący: ……………………………

Sygn. akt: KIO 1121/15

U z a s a d n i e n i e


Postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego
na realizację zadania: „Dostawa armatury wraz z napędami na potrzeby budowy gazociągu
Czeszów-Wierzchowice
” zostało wszczęte przez zamawiającego: Operatora Gazociągów
Przesyłowych Gaz-System S.A. w Warszawie. Ustalona przez Zamawiającego wartość
zamówienia, zgodnie z informacją zawartą w doręczonym Prezesowi Izby w piśmie
z dnia 29 maja 2015 r., przekraczała kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie
art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu
zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (2015/S 028-047871)
w dniu 10 lutego 2015 r.
W dniu 28 maja 2015 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wniesione przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: S. K.
oraz
R.
P.
prowadzących
działalność
gospodarczą
pod wspólną firmą P.R.U.H. Arma-Pol S. K. R. P. s.c. oraz Armatury Group a.s. zwanych
dalej łącznie Odwołującym.
Odwołanie zostało wniesione wobec wykluczenia Odwołującego z udziału w postępowaniu,
odrzucenia złożonej przez niego oferty w zakresie każdej z trzech części zamówienia oraz
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w zakresie każdej z trzech części zamówienia.
Odwołujący zarzucał Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 89 ust. 1 pkt. 8 ustawy Pzp w zw. z art. 104 kc oraz w zw. z art. 23 ustawy Prawo
prywatne mi
ędzynarodowe i art. 438 kodeksu cywilnego Republiki Czeskiej
poprzez uznanie,
że oferta Odwołującego podpisana przez Pana R. P.
w oparciu o pełnomocnictwo z dnia 16 marca 2015r. udzielone przez wspólników spółki
cywilnej
P.R.U.H.
ARMA
-
POL
R.
P.
i
S.
K.
oraz
przez Dyrektora Zarz
ądzającego. Armatury Group a.s. Pana P. G. jest nieważna, gdyż
Pan P. G. nie był uprawniony do udzielenia dalszego pełnomocnictwa Panu R. P.,
2. art. 89 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp w zw. z art. 106 kc. oraz w zw. z art. 23 ustawy Prawo
prywatne mi
ędzynarodowe poprzez przyjęcie, że upoważnienie do udzielenia dalszego
pełnomocnictwa
musi
wynika
ć
z
tre
ści
pełnomocnictwa,
w
sytuacji,
gdy poprzez art. 23 ustawy prawo prywatne .mi
ędzynarodowe do Oceny
pełnomocnictwa ma zastosowanie prawo Republiki Czeskiej,


3. art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. poprzez przyjęcie, że pełnomocnictwo upoważniające
do działania w imieniu wykonawcy nie mo
że być opatrzone datąźniejszą niż upływ
terminu do składania ofert,
4. art. 65 § 1 kc w zw. z art. ait. 14 Pzp poprzez dokonanie wykładni pełnomocnictwa
z pomini
ęciem intencji mocodawcy, zasad współżycia społecznego oraz przejętych
zwyczajów,

5. art. 24 ust. 2 pkt 4 w zw. ż art. 24 ust. 4 ustawy Pzp poprzez przyjęcie, że w postępowaniu o udzielenie-' zamówienia zachodziły przesłanki do wykluczenia
Odwołuj
ącego, a tym samym uznanie oferty Odwołującego za odrzuconą pomimo tego, że wykazał on spełnienie warunków udziału w postępowaniu.”
Podnosząc tak zakrojone zarzuty, Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i
unieważnienie czynności wykluczenia go z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia,
czynności odrzucenia złożonej przez niego oferty oraz czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej w ramach każdej z trzech części zamówienia, a następnie ponownej
oceny ofert w ramach każdej z trzech części zamówienia z udziałem złożonej przez niego
oferty oraz uznania jego oferty za najkorzystniejszą.
W dniu 8 czerwca 2015 r., tj. przed rozpoczęciem posiedzenia Izby z udziałem stron,
Zamawiający doręczył Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej odpowiedź na odwołanie,
w której zawarł oświadczenie o uwzględnieniu w całości zarzutów przedstawionych
w odwołaniu.
Zgodnie z przekazaną Prezesowi Izby informacją zawartą w piśmie z dnia 29 maja 2015 r.,
kopię odwołania wraz z wezwaniem do przystąpienia do postępowania odwoławczego
Zamawiający w dniu 28 maja 2015 r. przesłał wykonawcom uczestniczącym
w postępowaniu.
W dniu 1 czerwca 2015 r. Prezesowi Izby zgłoszenie przystąpienia do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego doręczyli, niezależnie od siebie, wykonawcy:

CP
Trade sp. z o.o. w Krakowie oraz Gazomet sp. z o.o. w Rawiczu, zwani dalej
Przystępującymi.
Strony
nie
kwestionowały
skuteczności
powołanych
zgłoszeń,
nie
zgłosiły
wobec tych przystąpień opozycji. Izba uznała każde z powołanych zgłoszeń przystąpienia
do postępowania odwoławczego za skuteczne, a tym samym powołani wykonawcy uzyskali
status uczestnika postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.

Posiedzenie Izby z udziałem stron i uczestników postępowania odwoławczego zostało
wyznaczone na dzień 12 czerwca 2015 r., na godzinę 10:00. Każdy z dwóch
Przystępujących został prawidłowo zawiadomiony o terminie posiedzenia - odpowiednie
pisma doręczono im za pośrednictwem faksu w dniach 5 i 8 czerwca 2015 r. Każdy z dwóch
Przystępujących potwierdził fakt otrzymania odpowiedniego faksu, co odpowiadało
przepisowi § 15 ust. 4 w zw. z § 15 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań
(t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 964).Żaden z dwóch Przystępujących nie stawił się na wyznaczone posiedzenie Izby
w dniu 12 czerwca 2015 r. o godzinie 10:00.
W ocenie Izby, w tak ustalonym stanie faktycznym, niestawiennictwo Przystępujących,
pomimo prawidłowego ich zawiadomienia o terminie posiedzenia Izby, uznać należało
za równoznaczne ze zrezygnowaniem przez nich z uprawień do reprezentowania swoich
interesów, co musiało zostać ocenione za tożsame z niezłożeniem przez nich sprzeciwu.
Izba podejmując to rozstrzygnięcie uwzględniła pogląd wyrażony w sprawie KIO 2100/14:
Zgodnie z § 21 ust. 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie regulaminu
post
ępowania przy rozpoznawaniu odwołań, niestawiennictwo strony oraz uczestnika
post
ępowania
odwoławczego
prawidłowo
zawiadomionego
o
terminie
rozprawy
nie wstrzymuje rozpoznania odwołania. Izba stwierdziła,
że wskutek prawidłowego
wezwania, przyst
ępujący miał możliwość stawienia się na posiedzeniu i bronienia swych
interesów. Przyst
ępujący nie zdecydował się skorzystać ze swojego prawa, gdyż nie stawił
si
ę na posiedzenie Izby wyznaczone w dniu 22 października 2014 r. W ocenie Izby
powy
ższe jest równoważne z rezygnacją z prawa do wniesienia sprzeciwu wobec
uwzgl
ędnienia przez zamawiającego zarzutów przedstawionych w odwołaniu. Dostrzeżenia
wymaga,
że posiedzenie z udziałem stron i uczestników postępowania jest tą fazą
post
ępowania odwoławczego, która bezpośrednio poprzedza rozprawę. Na tym etapie strony
prezentuj
ą swoje ostateczne stanowiska procesowe, co do podtrzymania lub cofnięcia
odwołania, uwzgl
ędnienia zarzutów przedstawionych w odwołaniu czy wniesienia sprzeciwu
wobec tej ostatniej czynno
ści, od których to stanowisk uzależnione jest wyznaczenie
rozprawy. Jest to zatem faza, w której nast
ępuje koncentracja środków ochrony prawnej.
Omawiany etap post
ępowania odwoławczego następuje po fazie posiedzenia niejawnego
bez udziału stron, na którym dokonywane s
ą czynności formalnoprawne i sprawdzające,
warunkuj
ące skierowanie odwołania na posiedzenie z udziałem stron, o czym mowa
w § 13 ust. 1 i 2 przywołanego rozporz
ądzenia. W szczególności przewidziany w § 13 ust. 2
pkt 3 tego rozporz
ądzenia 3-dniowy termin na wyrażenie przez przystępującego po stronie

zamawiającego sprzeciwu co do uwzględnienia w całości zarzutów odwołania, znajduje
zastosowanie na etapie post
ępowania odwoławczego przed wyznaczeniem posiedzenia
z udziałem stron i uczestników. Tym samym w analizowanej sprawie podzielono stanowisko
ju
ż uprzednio wyrażane przez Izbę w podobnych sytuacjach w postanowieniu
z 9 czerwca 2010 r. (sygn. akt KIO 991/10), postanowieniu z 27 czerwca 2012 r.
(sygn. akt KIO 1264/12), postanowieniu z 4 wrze
śnia 2014 r. (sygn. akt KIO 1710/14)
czy postanowieniu z 11 sierpnia 2010 r. (sygn. akt KIO 1575/10).

Niezależnie od powyższego, Izba ustaliła, że w dniu 1 czerwca 2015 r. Prezesowi Izby
doręczono ponadto zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego dokonane w imieniu wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: M. B. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: „D.E.F.T. Polska” M.
B. oraz MSA a.s. Zgłoszenie to doręczono Prezesowi Izby tak w formie pisemnej, jak i w
formie elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za
pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. W każdej z powołanych dwóch form podpis
pod zgłoszeniem przystąpienia złożył M. B. . Do każdej z dwóch form zgłoszenia załączone
zostało pełnomocnictwo z dnia 2 marca 2015 r., a także umowa konsorcjum podpisana w
imieniu obu konsorcjantów z tą samą datą. Zgodnie z treścią obu tych dokumentów
pełnomocnikiem mającym reprezentować wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia (M. B. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: „D.E.F.T.
Polska” M. B. oraz MSA a.s.) miał być M. B. – pkt II.1 pełnomocnictwa oraz § 4 umowy
konsorcjum. Tak pełnomocnictwo, jak i umowę konsorcjum, ze strony MSA a.s. podpisane
zostało przez J. H. – Dyrektora Wykonawczego, działającego, zgodnie z informacją, którą
opatrzoną był jego podpis, na podstawie pełnomocnictwa z dnia 8 grudnia 2014 r. Wraz z
doręczonymi Prezesowi Izby zgłoszeniami przystąpienia (w żadnej z dwóch jego form) nie
zostało złożone powołane pełnomocnictwo z dnia 8 grudnia 2014 r. Nie został też
przedstawiony żaden inny dokument potwierdzający umocowanie do reprezentowania MSA
a.s. tak przez J. H., jak i przez inne osoby, w tym m.in. odpis z właściwego rejestru. Tym
samym nie zostało wykazane, aby zgłoszenie przystąpienia (w którejkolwiek z dwóch
doręczonych Prezesowi Izby form) zostało podpisane przez osobę, która została należycie
umocowana
do reprezentowania obu wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia.
Jak zasadnie zauważyła Izba w sprawie KIO 237/15: „ustawodawca nie przewidział
dla wykonawców przyst
ępujących do postępowania odwoławczego możliwości uzupełniania
braków zgłoszenia przyst
ąpienia. [przepisy ustawy Pzp nie znają instytucji wezwania
do uzupełniania zgłoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego. Odpowiednie
przepisy ustawy Pzp (art. 187 ust. 3-7 ustawy Pzp), na zasadzie wyjątku, dopuszczają

jedynie – w określonych w nich okolicznościach – uzupełnienie odwołania.] Stąd też należy
wywie
ść, że przystąpienie nie spełniające wymogów, co do formy wniesienia, terminu,
braków formalnych w postaci :


nie posiadania przymiotu wykonawcy (w tym również wykazania umocowania
do działania w jego imieniu przy pierwszej czynno
ści w postępowaniu tj. przy zgłoszeniu
przyst
ąpienia)

braku wskazania strony, do której się przystępuje oraz

interesu w uzyskaniu korzystnego dla strony, do której się przystępuje rozstrzygnięcia,
a tak
że

nie przekazania kopii przystąpienia zamawiającemu i odwołującemu,
nie mo
że być uznane za skuteczne i Izba w takim przypadku zobligowana jest nie dopuścić
przyst
ępującego do udziału w postępowaniu.” Podobnie o braku możliwości uzupełniania
braków formalnych zgłoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego Izba
wypowiedziała się m.in. w sprawach: KIO 216/15, KIO 2665/14, KIO 2308/14, KIO 878/14,
KIO 692/14, KIO 2734/13, czy też KIO 121/13.
Mając powyższe na uwadze, Izba uznała, że zgłoszonego w imieniu wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: M. B. prowadzącego działalność gospodarczą
pod
firmą:
„D.E.F.T.
Polska”
M.
B.
oraz
MSA
a.s.
przystąpienia
nie można było uznać za skuteczne, a samych wykonawców za uczestnika postępowania
odwoławczego.
Kierując się tak poczynionymi ustaleniami Izba uznała, że uczestnicy postępowania
odwoławczego, który przystąpili w sposób skuteczny do postępowania po stronie
zamawiającego - Przystępujący, nie wnieśli sprzeciwu co do uwzględnienia w całości
zarzutów przedstawionych w odwołaniu przez zamawiającego. Tym samym, w ocenie Izby,
w rozpoznawanej sprawie zachodziły przesłanki określone w art. 186 ust. 3 ustawy Pzp
umożliwiające umorzenie postępowania odwoławczego. Mając na uwadze to przekonanie
Izba rozstrzygnęła jak w sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10,
w związku z art. 186 ust. 6 pkt 2) lit b) ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238), a w szczególności § 5 ust. 1 pkt 2) lit. a) powołanego
rozporządzenia. Uwzględniając powołane przepisy Izba uznała, iż wpis wpłacony
przez Odwołującego podlega zwrotowi, zaś koszty poniesione przez Strony znosi się
wzajemnie.

Przewodniczący: ……………………………


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie