rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2019-08-27
rok: 2019
data dokumentu: 2019-08-27
rok: 2019
sygnatury akt.:
KIO 1609/19
KIO 1609/19
Komisja w składzie:
Przewodniczący: Justyna Tomkowska
Przewodniczący: Justyna Tomkowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu bez udziału stron w dniu 27 sierpnia 2019 roku
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
19 sierpnia 2019 roku
przez Odwołującego - Aspello Sp. z o.o. z siedzibą w Opolu
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Muzeum Narodowe
w Warszawie
, z siedzibą w Warszawie
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
19 sierpnia 2019 roku
przez Odwołującego - Aspello Sp. z o.o. z siedzibą w Opolu
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Muzeum Narodowe
w Warszawie
, z siedzibą w Warszawie
postanawia:
1.
umorzyć postępowanie odwoławcze;
2.
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 6 750zł
00 gr (słownie: sześciu tysięcy siedmiuset pięćdziesięciu złotych zero groszy) stanowiącej
90% kwoty uiszczonego wpisu na rzecz wykonawcy
Odwołującego - Aspello Sp. z o.o.
z siedzibą w Opolu
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
…………………………….
sygn. akt KIO 1609/19
UZASADNIENIE
W dniu 19 sierpnia 2019 roku, do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie,
na podstawie art. 179 ust. 1 w zw. z art. 180 ust. 1 oraz art. 182 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych (zwanej dalej „ustawą Pzp”) odwołanie złożył
wykonawca
Aspello Sp. z o.o. z siedzibą w Opolu (dalej jako „Odwołujący”).
Zamawia
jący: Muzeum Narodowe w Warszawie prowadzi postępowanie w trybie
przetargu
nieograniczonego
na
<<Stworzenie
serwisu
internetowego
wraz
z oprogramowaniem do publikacji obiektów z wewnętrznego systemu - stworzenie lub
dostosowanie oprogramowania wraz z wdro
żeniem w ramach projektu pn. „Otwarte
Narodowe. Digitalizacja i udostępnianie zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie”>>.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych pod
numerem 537144-N-2019.
O
dwołanie złożono od niezgodnej z prawem czynności Zamawiającego tj. czynności
wyboru oferty najkorzystniejszej Wykonawcy MobileMS Sp. z o.o.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów ustawy Pzp mające
istotny wpływ na wynik postępowania tj.: art. 91 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 2 pkt 5 a)
ustawy Pzp oraz art. 7 ust. 3 ustawy Pzp poprzez wybranie jako najkorzystniejszej oferty
MobileMS S
p. z o.o., pomimo, że nie była to oferta najkorzystniejsza, gdyż to oferta
Odwołującego powinna otrzymać najwyższą ilość punktów w ramach obowiązujących
w kryteriów oceny ofert, zgodnie z zestawieniem punktów uzyskanych w ramach
poszczególnych kryteriów ujawnionym w zawiadomieniu o wyborze oferty najkorzystniejszej
oraz o ofertach odrzuconych z dnia 12.08.2019r.
W związku z powyższymi naruszeniami, Odwołujący wnosił o:
1)
uwzględnienie odwołania w całości;
2)
nakazanie
Zamawiającemu
unieważnienie
czynności
wyboru
oferty
najkorzystniejszej,
3)
nakazanie Zamawiającemu skorygowanie ilości punktów przyznanych ofercie
O
dwołującego w kryterium „Jakość”,
4)
nakazanie Zamawiającemu dokonania ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący wskazał, że ma interes w uzyskaniu zamówienia, ponieważ złożył
prawidłowo przygotowaną ofertę, która w świetle przyjętych kryteriów oceny ofert powinna
być uznana za najkorzystniejszą. Oferta Odwołującego powinna bowiem zostać
sklasyfikowana w rankingu ofert jako pierwsza.
Odwołujący może ponieść szkodę w wyniku
naruszenia przez Zamawiającego wskazanych przepisów ustawy Pzp, albowiem niezgodna
z przepisami czynność Zamawiającego uniemożliwia Odwołującemu uzyskanie zamówienia
w ramach prowadzonego postępowania.
Zawiadomienie o wyborze oferty najkorzystniejszej oraz o ofertach odrzuconych
zostało przesłane Odwołującemu przez Zamawiającego e-mailem w dniu 12 sierpnia 2019 r.
Zatem
odwołanie wniesione zostało w ustawowym terminie, kopia odwołania została
prawidłowo przekazana Zamawiającemu, a Odwołujący uiścił wpis w wymaganej wysokości
na rachunek UZP. Odwołanie nie zawierało zatem braków formalnych i podlegać mogło
merytorycznej weryfikacji Izby.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Do postępowania odwoławczego nie zgłoszono żadnych przystąpień.
Odwołujący w dniu 27 sierpnia 2019 roku, przed terminem posiedzenia i rozprawy
wyznaczonym na 28 sierpnia
2019 roku, złożył oświadczenie o wycofaniu odwołania
w całości. Oświadczenie o cofnięciu odwołania zostało złożone przez osobę umocowaną do
działania w imieniu wykonawcy.
Skład orzekający Izby, działając na podstawie art. 187 ust. 8 zdanie pierwsze i drugie
oraz art. 192 ust. 1 zdanie drugie ustawy Pzp postanowił umorzyć postępowanie
odwoławcze w niniejszej sprawie, ponieważ oświadczenie o cofnięciu odwołania uznać
należy za oświadczenie najdalej idące złożone przez Stronę, która zainicjowała
postępowanie odwoławcze.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza
uwzględniła okoliczność, iż cofnięcie odwołania miało miejsce przed otwarciem posiedzenia
i rozprawy, zatem za rzecz Odwołującego należało zwrócić 90% kwoty wpisu uiszczonego
na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych, to jest kwotę 6 750,00 złotych, stosownie do
§ 5 ust. 1 pkt 3a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018r., poz. 972).
Przewodniczący:
…………………………….
1.
umorzyć postępowanie odwoławcze;
2.
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 6 750zł
00 gr (słownie: sześciu tysięcy siedmiuset pięćdziesięciu złotych zero groszy) stanowiącej
90% kwoty uiszczonego wpisu na rzecz wykonawcy
Odwołującego - Aspello Sp. z o.o.
z siedzibą w Opolu
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
…………………………….
sygn. akt KIO 1609/19
UZASADNIENIE
W dniu 19 sierpnia 2019 roku, do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie,
na podstawie art. 179 ust. 1 w zw. z art. 180 ust. 1 oraz art. 182 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych (zwanej dalej „ustawą Pzp”) odwołanie złożył
wykonawca
Aspello Sp. z o.o. z siedzibą w Opolu (dalej jako „Odwołujący”).
Zamawia
jący: Muzeum Narodowe w Warszawie prowadzi postępowanie w trybie
przetargu
nieograniczonego
na
<<Stworzenie
serwisu
internetowego
wraz
z oprogramowaniem do publikacji obiektów z wewnętrznego systemu - stworzenie lub
dostosowanie oprogramowania wraz z wdro
żeniem w ramach projektu pn. „Otwarte
Narodowe. Digitalizacja i udostępnianie zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie”>>.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych pod
numerem 537144-N-2019.
O
dwołanie złożono od niezgodnej z prawem czynności Zamawiającego tj. czynności
wyboru oferty najkorzystniejszej Wykonawcy MobileMS Sp. z o.o.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów ustawy Pzp mające
istotny wpływ na wynik postępowania tj.: art. 91 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 2 pkt 5 a)
ustawy Pzp oraz art. 7 ust. 3 ustawy Pzp poprzez wybranie jako najkorzystniejszej oferty
MobileMS S
p. z o.o., pomimo, że nie była to oferta najkorzystniejsza, gdyż to oferta
Odwołującego powinna otrzymać najwyższą ilość punktów w ramach obowiązujących
w kryteriów oceny ofert, zgodnie z zestawieniem punktów uzyskanych w ramach
poszczególnych kryteriów ujawnionym w zawiadomieniu o wyborze oferty najkorzystniejszej
oraz o ofertach odrzuconych z dnia 12.08.2019r.
W związku z powyższymi naruszeniami, Odwołujący wnosił o:
1)
uwzględnienie odwołania w całości;
2)
nakazanie
Zamawiającemu
unieważnienie
czynności
wyboru
oferty
najkorzystniejszej,
3)
nakazanie Zamawiającemu skorygowanie ilości punktów przyznanych ofercie
O
dwołującego w kryterium „Jakość”,
4)
nakazanie Zamawiającemu dokonania ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący wskazał, że ma interes w uzyskaniu zamówienia, ponieważ złożył
prawidłowo przygotowaną ofertę, która w świetle przyjętych kryteriów oceny ofert powinna
być uznana za najkorzystniejszą. Oferta Odwołującego powinna bowiem zostać
sklasyfikowana w rankingu ofert jako pierwsza.
Odwołujący może ponieść szkodę w wyniku
naruszenia przez Zamawiającego wskazanych przepisów ustawy Pzp, albowiem niezgodna
z przepisami czynność Zamawiającego uniemożliwia Odwołującemu uzyskanie zamówienia
w ramach prowadzonego postępowania.
Zawiadomienie o wyborze oferty najkorzystniejszej oraz o ofertach odrzuconych
zostało przesłane Odwołującemu przez Zamawiającego e-mailem w dniu 12 sierpnia 2019 r.
Zatem
odwołanie wniesione zostało w ustawowym terminie, kopia odwołania została
prawidłowo przekazana Zamawiającemu, a Odwołujący uiścił wpis w wymaganej wysokości
na rachunek UZP. Odwołanie nie zawierało zatem braków formalnych i podlegać mogło
merytorycznej weryfikacji Izby.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Do postępowania odwoławczego nie zgłoszono żadnych przystąpień.
Odwołujący w dniu 27 sierpnia 2019 roku, przed terminem posiedzenia i rozprawy
wyznaczonym na 28 sierpnia
2019 roku, złożył oświadczenie o wycofaniu odwołania
w całości. Oświadczenie o cofnięciu odwołania zostało złożone przez osobę umocowaną do
działania w imieniu wykonawcy.
Skład orzekający Izby, działając na podstawie art. 187 ust. 8 zdanie pierwsze i drugie
oraz art. 192 ust. 1 zdanie drugie ustawy Pzp postanowił umorzyć postępowanie
odwoławcze w niniejszej sprawie, ponieważ oświadczenie o cofnięciu odwołania uznać
należy za oświadczenie najdalej idące złożone przez Stronę, która zainicjowała
postępowanie odwoławcze.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza
uwzględniła okoliczność, iż cofnięcie odwołania miało miejsce przed otwarciem posiedzenia
i rozprawy, zatem za rzecz Odwołującego należało zwrócić 90% kwoty wpisu uiszczonego
na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych, to jest kwotę 6 750,00 złotych, stosownie do
§ 5 ust. 1 pkt 3a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018r., poz. 972).
Przewodniczący:
…………………………….
Wcześniejsze orzeczenia:
- Sygn. akt KIO 1830/19 z dnia 2019-09-30
- Sygn. akt KIO 1754/19 z dnia 2019-09-26
- Sygn. akt KIO 1676/19 z dnia 2019-09-26
- Sygn. akt KIO 1700/19 z dnia 2019-09-23
- Sygn. akt KIO 1713/19 z dnia 2019-09-23