rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2022-05-30
rok: 2022
data dokumentu: 2022-05-30
rok: 2022
sygnatury akt.:
KIO 1399/22
KIO 1399/22
Komisja w składzie:
Przewodniczący: Marek Bienias
Przewodniczący: Marek Bienias
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 30 maja 2022 r.
w W
arszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
24 maja 2022 r. przez wykonawcę RDF Sp. z o.o. z siedzibą w Ostrołęce w postępowaniu
prowadzonym przez
Gminę Przasnysz w Przasnyszu
w W
arszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
24 maja 2022 r. przez wykonawcę RDF Sp. z o.o. z siedzibą w Ostrołęce w postępowaniu
prowadzonym przez
Gminę Przasnysz w Przasnyszu
postanawia:
1.
umorzy
ć postępowanie odwoławcze,
2.
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
RDF Sp. z o.o. z siedzibą w Ostrołęce kwoty 6 750 zł 00 gr (słownie: sześć
tysięcy siedemset pięćdziesiąt złotych zero groszy), stanowiącej 90% kwoty uiszczonego
wpisu od odw
ołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………
sygn. akt KIO 1399/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Gmina Przasnysz – prowadzi w trybie podstawowym bez negocjacji
postępowanie o udzielenie zamówienia pn. Odbiór, transport i zagospodarowanie stałych
odpadów komunalnych z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, położonych na
terenie Gminy Przasnysz; numer sprawy: IZ.271.11.2022.
Wartość zamówienia nie
przek
racza progi unijne. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 19.05.2022
r. w
Biuletynie Zamówień Publicznych pod nr 2022/BZP 00167646/01.
W dniu 24 maja 2022 r. wykonawca
RDF Sp. z o.o. z siedzibą w Ostrołęce wniósł odwołanie
od czynn
ości Zamawiającego, polegającej na zamieszczeniu w dokumentacji ww.
zamówienia publicznego w treści SWZ oraz OPZ poprzez zamieszczenie:
1.1.
w pkt VI ust. 2 lit b specyfikacji warunków zamówienia SWZ oraz w pkt. 5.4 ust. 2 lit. b
opisu przedmiotu za
mówienia OPZ wymogu posiadania wyłącznie zezwolenia na zbieranie
odpadów wydanego na podstawie przepisu art.41 ustawy z dnia 14 grudnia 2012r. o
odpadach (Dz. U. z 2020 r. poz. 797 z późn. zm.);
1.2. w pkt VI ust. 5 pkt 2 SWZ oraz pkt. 5.7. ust. 2 OPZ wymogu
przedłożenia przez
Oferenta, którego oferta została najwyżej oceniona, na żądanie Zamawiającego przed
dokonaniem wyboru oferty ww. zezwolenie na zbieranie odpadów.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów:
1) art. 99 ust. 4 pzp w zw. z art. 16 ust. 1 i 3 pzp oraz w zw. z art. 17 ust. 1 pzp poprzez
postawienie wymagań, które są nieproporcjonalne do jego wartości i celów oraz w sposób,
który może utrudniać uczciwą konkurencję i prowadzi do uprzywilejowania lub
wyeliminowania niektórych wykonawców poprzez sformułowanie wymagania co do
obowiązku posiadania wyłącznie zezwolenia na zbieranie odpadów wydanego na podstawie
przepisu art.41 ustawy z dnia 14 grudnia 2012r. o odpadach (Dz. U. z 2020 r. poz. 797 z
późn. zm.).
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
1.
zmianę zaskarżonych zapisów poprzez wprowadzenie możliwości udziału w
postępowaniu również podmiotów posiadających alternatywnie pozwolenie na zbieranie
odpadów i podmiotów posiadających tylko decyzję na przetwarzanie odpadów i
posiadających tytuł prawny do własnej instalacji do przetwarzania odpadów;
2.
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentacji Postępowania (dokumenty
zostały
opublikowane
na
stronie
Zamawiającego
https://www.bip.przasnysz.pl/redir
,przetargi?zamowienie_publiczneID=197,
a
także
do
wodów opisanych szczegółowo w treści niniejszego odwołania.
Odwołujący, w dniu 25 maja 2022 r. przed wyznaczeniem terminu posiedzenia i rozprawy
przed Izbą, złożył pismo zawierające oświadczenie o cofnięciu odwołania w całości (pismo z
dnia 24 maja 2022
r.). Oświadczenie o cofnięciu odwołania zostało podpisane przez osobę
umocowaną do działania w imieniu wykonawcy.
Dodatkowo Izba wskazuje, że Zamawiający pismem z dnia 27 maja 2022 r. wskazał, że w
dniu 24.
05.2022 udzielił wyjaśnienia treści SWZ oraz dokonał zmiany treści SWZ i
ogłoszenia w zakresie objętym odwołaniem. Czynności te nastąpiły przed wpłynięciem
odwołania do Zamawiającego (ogłoszenie o zmianie ogłoszenia z dnia 24.05.2022 r o,
informacja w spra
wie udzielenia wyjaśnień i zmiany treści SWZ z dnia 24.05.2022r.).
W konsekwencji Izba, na podstawie art. 568 pkt 1
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129), umorzyła postępowanie odwoławcze w
niniejszej sprawie,
orzekając w formie postanowienia na podstawie art. 553 zd. 2 ustawy
Prawo zamówień publicznych, ponieważ oświadczenie o cofnięciu odwołania uznać należy
za oświadczenie najdalej idące złożone przez Stronę, która zainicjowała postępowanie
o
dwoławcze. Złożenie takiego oświadczenia warunkuje zakończenie postępowania
odwoławczego bez konieczności rozpoznawania zarzutów i merytorycznego stanowiska
Izby. Odwołujący podejmuje bowiem decyzję o ostatecznym zaniechaniu kontynuowaniu
sporu przed Izbą.
O koszt
ach postępowania orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy Prawo zamówień
publicznych oraz § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich r
ozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r. poz.
2437), z którego wynika, że w sytuacji cofnięcia odwołania przed otwarciem rozprawy
najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który został wyznaczony termin rozprawy lub
posiedzenia z udziałem stron lub uczestników postępowania odwoławczego – odwołującemu
zwraca się 90% wpisu. W takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z
rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, w wysokości stanowiącej 90% jego
w
artości.
Przewodniczący:
…………………………
1.
umorzy
ć postępowanie odwoławcze,
2.
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
RDF Sp. z o.o. z siedzibą w Ostrołęce kwoty 6 750 zł 00 gr (słownie: sześć
tysięcy siedemset pięćdziesiąt złotych zero groszy), stanowiącej 90% kwoty uiszczonego
wpisu od odw
ołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………
sygn. akt KIO 1399/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Gmina Przasnysz – prowadzi w trybie podstawowym bez negocjacji
postępowanie o udzielenie zamówienia pn. Odbiór, transport i zagospodarowanie stałych
odpadów komunalnych z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, położonych na
terenie Gminy Przasnysz; numer sprawy: IZ.271.11.2022.
Wartość zamówienia nie
przek
racza progi unijne. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 19.05.2022
r. w
Biuletynie Zamówień Publicznych pod nr 2022/BZP 00167646/01.
W dniu 24 maja 2022 r. wykonawca
RDF Sp. z o.o. z siedzibą w Ostrołęce wniósł odwołanie
od czynn
ości Zamawiającego, polegającej na zamieszczeniu w dokumentacji ww.
zamówienia publicznego w treści SWZ oraz OPZ poprzez zamieszczenie:
1.1.
w pkt VI ust. 2 lit b specyfikacji warunków zamówienia SWZ oraz w pkt. 5.4 ust. 2 lit. b
opisu przedmiotu za
mówienia OPZ wymogu posiadania wyłącznie zezwolenia na zbieranie
odpadów wydanego na podstawie przepisu art.41 ustawy z dnia 14 grudnia 2012r. o
odpadach (Dz. U. z 2020 r. poz. 797 z późn. zm.);
1.2. w pkt VI ust. 5 pkt 2 SWZ oraz pkt. 5.7. ust. 2 OPZ wymogu
przedłożenia przez
Oferenta, którego oferta została najwyżej oceniona, na żądanie Zamawiającego przed
dokonaniem wyboru oferty ww. zezwolenie na zbieranie odpadów.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów:
1) art. 99 ust. 4 pzp w zw. z art. 16 ust. 1 i 3 pzp oraz w zw. z art. 17 ust. 1 pzp poprzez
postawienie wymagań, które są nieproporcjonalne do jego wartości i celów oraz w sposób,
który może utrudniać uczciwą konkurencję i prowadzi do uprzywilejowania lub
wyeliminowania niektórych wykonawców poprzez sformułowanie wymagania co do
obowiązku posiadania wyłącznie zezwolenia na zbieranie odpadów wydanego na podstawie
przepisu art.41 ustawy z dnia 14 grudnia 2012r. o odpadach (Dz. U. z 2020 r. poz. 797 z
późn. zm.).
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
1.
zmianę zaskarżonych zapisów poprzez wprowadzenie możliwości udziału w
postępowaniu również podmiotów posiadających alternatywnie pozwolenie na zbieranie
odpadów i podmiotów posiadających tylko decyzję na przetwarzanie odpadów i
posiadających tytuł prawny do własnej instalacji do przetwarzania odpadów;
2.
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentacji Postępowania (dokumenty
zostały
opublikowane
na
stronie
Zamawiającego
https://www.bip.przasnysz.pl/redir
,przetargi?zamowienie_publiczneID=197,
a
także
do
wodów opisanych szczegółowo w treści niniejszego odwołania.
Odwołujący, w dniu 25 maja 2022 r. przed wyznaczeniem terminu posiedzenia i rozprawy
przed Izbą, złożył pismo zawierające oświadczenie o cofnięciu odwołania w całości (pismo z
dnia 24 maja 2022
r.). Oświadczenie o cofnięciu odwołania zostało podpisane przez osobę
umocowaną do działania w imieniu wykonawcy.
Dodatkowo Izba wskazuje, że Zamawiający pismem z dnia 27 maja 2022 r. wskazał, że w
dniu 24.
05.2022 udzielił wyjaśnienia treści SWZ oraz dokonał zmiany treści SWZ i
ogłoszenia w zakresie objętym odwołaniem. Czynności te nastąpiły przed wpłynięciem
odwołania do Zamawiającego (ogłoszenie o zmianie ogłoszenia z dnia 24.05.2022 r o,
informacja w spra
wie udzielenia wyjaśnień i zmiany treści SWZ z dnia 24.05.2022r.).
W konsekwencji Izba, na podstawie art. 568 pkt 1
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129), umorzyła postępowanie odwoławcze w
niniejszej sprawie,
orzekając w formie postanowienia na podstawie art. 553 zd. 2 ustawy
Prawo zamówień publicznych, ponieważ oświadczenie o cofnięciu odwołania uznać należy
za oświadczenie najdalej idące złożone przez Stronę, która zainicjowała postępowanie
o
dwoławcze. Złożenie takiego oświadczenia warunkuje zakończenie postępowania
odwoławczego bez konieczności rozpoznawania zarzutów i merytorycznego stanowiska
Izby. Odwołujący podejmuje bowiem decyzję o ostatecznym zaniechaniu kontynuowaniu
sporu przed Izbą.
O koszt
ach postępowania orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy Prawo zamówień
publicznych oraz § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich r
ozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r. poz.
2437), z którego wynika, że w sytuacji cofnięcia odwołania przed otwarciem rozprawy
najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który został wyznaczony termin rozprawy lub
posiedzenia z udziałem stron lub uczestników postępowania odwoławczego – odwołującemu
zwraca się 90% wpisu. W takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z
rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, w wysokości stanowiącej 90% jego
w
artości.
Przewodniczący:
…………………………
Wcześniejsze orzeczenia:
- Sygn. akt KIO 2519/ 22, KIO 2533/ 22 z dnia 2022-10-10
- Sygn. akt KIO 2518/22 z dnia 2022-10-07
- Sygn. akt KIO 2474/22 z dnia 2022-10-04
- Sygn. akt KIO 2430/22 z dnia 2022-10-03
- Sygn. akt KIO 2348/22 z dnia 2022-09-27