eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2022Sygn. akt: KIO 2141/22
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2022-09-01
rok: 2022
sygnatury akt.:

KIO 2141/22

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Marek Bienias

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 1 września 2022 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16
sierpnia 2022 r. przez wykonawcę T-Mobile Polska S.A. z siedzibą w Warszawie w
postępowaniu prowadzonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w
Warszawie




postanawia:
1.
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2.
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy T-Mobile Polska S.A.
z siedzibą w Warszawie

kwoty 15 00
0 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną tytułem wpisu od odwołania.

Stosownie do
art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Kraj
owej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.


Przewodniczący:

………………………





sygn. akt KIO 2141/22

U z a s a d n i e n i e


Zamawiający – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie – prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia sektorowego prowadzonego w trybie
se
ktorowych negocjacji z ogłoszeniem, którego przedmiotem jest „Usługa transmisji
danych w
sieci WAN na potrzeby PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w latach 2023 -
2027", znak 6060/ILG 8/18365/05431/21/P.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w dniu 1.04.2022 r. w Dzienniku Urzędowym UE pod numerem 2022/5
065-172618.

W dniu 16 sierpnia 2022 r. wykonawca T-Mobile Polska S.A.
z siedzibą w Warszawie wniósł
odwołanie od następujących czynności zarzucając Zamawiającemu naruszenie:

1. art. 99 ust. 1, 2 i 4 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1), 2) i 3) Pzp, art. 436 pkt 1 Pzp oraz
art. 353
1

w zw. z art. 5 Kodeksu cywilnego w związku z art. 8 ust. 1 Pzp
poprzez
dokonanie opisu
przedmiotu zamówienia oraz sporządzenie Projektowanych
Postano
wień Umowy (PPU), w sposób nieuwzględniający wszystkich wymagań
mających wpływ na przygotowanie oferty, uniemożliwiający przygotowanie i wycenę
oferty, nieadekwatny, naruszający uczciwą konkurencję, naruszający zasady
współżycia społecznego i równowagę stron umowy w zakresie w jakim Zamawiający
wskazał termin instalacji wszystkich łączy i zgłoszenie ich do odbioru, a także
rozpoczęcia realizacji usług na 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy, przy czym
ograniczając go jednocześnie datą sztywną (nie później niż dnia do 28 listopada
2023
r.), co de facto oznacza,
iż termin ten jest nieokreślony i niewystarczający;

2. art. 99 ust. 1, 2
i 4 w zw. z art. 16 pkt 1), 2) i 3) Pzp oraz art. 353
1
w zw. z art. 5
oraz art. 487

§ 2 Kodeksu cywilnego w związku z art. 8 ust. 1 Pzp w zw. z art.
433 pkt 1)
i 4) Pzp poprzez dokonanie opisu
przedmiotu zamówienia oraz
sporządzenie PPU, w sposób nieuwzględniający wszystkich wymagań mających
wpływ na przygotowanie oferty, uniemożliwiający przygotowanie i wycenę oferty,
naruszający uczciwą konkurencję, naruszający zasady współżycia społecznego i
równowagę stron umowy w zakresie w jakim:
a. w ramach wyn
agrodzenia wykonawcy za Prawo Opcji nie wyodrębniono opiaty
instalacyjnej z
tytułu zestawienia Łączy w danej lokalizacji (§ 3 i §12 PPU),
b.
w § 12 ust. 7 PPU w związku z § 4 ust. 7 PPU Zamawiający wskazał, że

Wykonawca na pisemny wniosek Zamawiającego dokona zmian w świadczonych
usługach transmisji danych w okresie obowiązywania umowy, polegających na
zestawieniu nowego
łącza transmisji danych w danej lokalizacji, niezależnie od
tego,
czy będzie to technicznie możliwe;
c. w
§ 12 PPU Zamawiający zaniecha! doprecyzowania, że w przypadku gdy
realizacja
zamówienia w ramach Prawa Opcji w zakresie nowych lokalizacji nie
będzie technicznie możliwa lub w przypadku, gdy uruchomienie nowej lokalizacji
byłoby niewspółmierne pod względem kosztów, co wykonawca powinien
Zamawiającemu wykazać - Prawo Opcji nie będzie wykorzystane lub Zamawiający
poniesie opłatę związaną z uruchomieniem Łączy wyliczoną jako suma
uzas
adnionych wydatków poniesionych na instalację łącza;
d.
w § 12 PPU ppkt 5.7.1. i 5.7.2. Zamawiający użył pojęć niejasnych i dających
możliwość dowolnej interpretacji przez Zamawiającego na etapie realizacji
Umowy;
e.
w § 15 ust. Z PPU poprzez obciążenie wykonawcy karami umownymi za
opóźnienie a nie za zwlokę;
f.
w§ 15 ust. 14 PPU poprzez określenie Łącznej wysokości kar umownych do 50%
łącznej wartości wynagrodzenia netto· (za zamówienie podstawowe i Prawo Opcji);
g. w Pkt 20 OPZ w zakresie w jakim
Zamawiający nie przekazał jakichkolwiek
informacji i dokumentów dotyczących wskazanego tam sposobu dokonywania zgłoszeń
serwisowych, niezbędnych do sporządzenia i wyceny oferty. UWAGA - OPZ stanowi
tajemnicę przedsiębiorstwa Zamawiającego, dlatego Odwołujący nie podaje
żadnych szczegółów zawartych w tym punkcie.

Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu dokonania zmiany postanowień SWZ i
Załączników, w sposób uwzględniający argumentację odwołania zawartą w uzasadnieniu,
tj.:

1.
Modyfikację § 17 ust. 3 i 4 PPU poprzez:

a. zm
ianę sposobu liczenia terminu rozpoczęcia świadczenia usług i terminu osiągnięcia
gotowości wszystkich Łączy do świadczenia usług poprzez wskazanie go jako
wyłącznie 12 miesięcy od dnia podpisania umowy, tj. poprzez rezygnację z
ograniczenia
iż nastąpi to nie później niż dnia do 28.11.2023r.;

2.
Modyfikację § 3 ust. 13 PPU a także § 12 poprzez:

a.
Wprowadzenie postanowień w § 3 ust. 13 PPU (oraz odpowiednio w SWZ) zgodnie z
którymi wynagrodzenie wykonawcy z tytułu zestawienia nowego łącza w ramach Prawa
Opcji,
oprócz kwoty wyliczonej zgodnie z pkt 13.2. będzie dodatkowo obejmowało również
opłatę instalacyjną odpowiednią dla danego Łącza według stawek wskazanych w Załączniku
lir 7 do Umowy,
ewentualnie
wskazanie, że z tytułu zestawienia nowego łącza w ramach Prawa Opcji wykonawcy będzie
przysługiwała oplata instalacyjna w wysokości pokrywającej uzasadnione koszty zestawienia
nowego Łącza,

b.
Wprowadzenie w § 12 PPU możliwości odmowy zestawienia nowego łącza w
przypadku braku warunków technicznych w nowej lokalizacji lub w przypadku braku
porozumienia między wykonawcą i Zamawiającym, co do wysokości jednorazowej
opiaty instalacyjnej;

3.
Modyfikację§ 12 poprzez doprecyzowanie:

a.

w
pkt
5.7.1.
-
co
oznacza
„zmiana wolumenu
uruchomionych
Usług"

b.

w pkt 5.7.2. - co
Zamawiający rozumie poprzez
„istotne zmiany parametrów łącz"
4.

Modyfikację § 15:
a)
ust. 2 poprzez zastąpienie kar umownych za opóźnienie karami za zwlokę;
b)
ust. 14
poprzez obniżenie Łącznej wysokości kar umownych do 30% Łącznej wartości
wynagrodzenia netto za zamówienie podstawowe,
5.
Uzupełnienie OPZ o dane dotyczące opisanego w pkt 20 OPZ sposobu realizacji
zgłoszeń serwisowych, umożliwiające sporządzenie i wycenę oferty.

W przedmiotowym postępowaniu po stronie zamawiającego nie przystąpił żaden
wykonawca.

Zamawiający w pisemnej odpowiedzi na odwołanie z dnia 31 sierpnia 2022 r. uwzględnił
odwołanie w części dotyczącej zarzutów: nr 2 lit. a (w ramach wynagrodzenia wykonawcy za
Prawo Opcji nie wyodrębniono opłaty instalacyjnej z tytułu zestawienia łączy w danej
lokalizacji
(§3 i §12 PPU), nr 2 lit. d (w § 12 PPU ppkt 5.7.1. i 5.7.2. Zamawiający użył pojęć
nieja
snych i dających możliwość dowolnej interpretacji przez Zamawiającego na etapie

realizacji Umowy) oraz nr 2 lit. f (w §15 ust. 14 PPU poprzez określenie łącznej wysokości
kar umownych do 50% łącznej wartości wynagrodzenia netto za zamówienie podstawowe i
Prawo Opcji).

Odwołujący w piśmie z dnia 31 sierpnia 2022 r. cofnął zarzuty i żądania odwołania
wniesionego w dniu 16 sierpnia 2022 r.
, które nie zostały uwzględnione przez
Zamawiającego.

W konsekwencji Izba, na podstawie art. 568 pkt 3 w zw. z art. 522 ust. 3 ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.),
umorzyła postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia na podstawie art.
553 zd. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.

O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy Prawo zamówień
publicznych oraz § 9 ust. 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 20
20 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r. poz.
2437), z którego wynika, że koszty, o których mowa w § 5 pkt 2, znosi się wzajemnie, jeżeli
przed otwarciem rozpr
awy zamawiający uwzględnił w części zarzuty przedstawione w
odwołaniu i pozostałe zarzuty zostały przez odwołującego wycofane, a w postępowaniu
odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca albo uczestnik
postępowania odwoławczego, który przystąpił po stronie zamawiającego, nie wniósł
sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego w części zarzutów przedstawionych w
odwołaniu – w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku
Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.

Przewodniczący:
…………………………


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie