rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2022-08-30
rok: 2022
data dokumentu: 2022-08-30
rok: 2022
sygnatury akt.:
KIO 2146/22
KIO 2146/22
Komisja w składzie:
Przewodniczący: Aleksandra Patyk
Przewodniczący: Aleksandra Patyk
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 30 sierpnia 2022 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 sierpnia 2022 r. przez wykonawcę Izan+ Sp. z o.o.
z siedzibą w Krakowie w postępowaniu prowadzonym przez Szpital Uniwersytecki
w Krakowie
przy udziale wykonawcy
Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych S.A. z siedzibą
w Toruniu
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego
udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 30 sierpnia 2022 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 sierpnia 2022 r. przez wykonawcę Izan+ Sp. z o.o.
z siedzibą w Krakowie w postępowaniu prowadzonym przez Szpital Uniwersytecki
w Krakowie
przy udziale wykonawcy
Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych S.A. z siedzibą
w Toruniu
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego
postanawia:
1.
Umarza postępowanie odwoławcze.
2.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego – wykonawcy Izan+ Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie kwoty
13 500
zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej
90% uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1710) na niniejsze postanowienie -
w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………..
Sygn. akt: KIO 2146/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Szpital Uniwersytecki w Krakowie [dalej „Zamawiający”] prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego na świadczenie
usług mycia dezynfekcji sterylizacji sprzętu i narzędzi med. w pomieszcz. i sprzęcie
Zamawiającego i sterylizacji tlenkiem etylenu w pomieszcz. i sprzęcie Wykonawcy (znak
postępowania: DFP.271.85.2022.LS).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 3 sierpnia 2022 r. pod numerem nr 2022/S 148-423933.
W dniu 16 sierpnia 2022 r. wykonawca
Izan+ Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie [dalej
„Odwołujący”] wniósł odwołanie zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 240 ust. 2 w zw. z art. 242 ust. 1 w zw. art. 16 pkt 1 ustawy Pzp poprzez określenie
w rozdziale 14. SWZ -
Kryteria oceny ofert, ich znaczenie oraz sposób oceny ofert kryterium
jakościowego „Czas awaryjnego wykonania usługi w trybie CITO”, za które punkty
przyznawane są na podstawie deklaracji Wykonawcy w Formularzu oferty podczas gdy
Zamawiający nie określił żadnych sposobów weryfikacji oświadczeń wykonawców, a więc
tak określone kryterium stanowi obietnicę, co prowadzi do tego, że nie jest możliwe właściwe
porównanie ofert;
2. art. 436 pkt 2 w zw. z art. 433 pkt 4 i art. 16 pkt 2 ustawy Pzp poprzez nieprecyzyjne
postanowienia projektowanej umowy poprzez określenie warunków zapłaty wynagrodzenia
oraz zmniejszenia zakresu zamówienia w sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący, na
skutek czego wykonawca nie jest w stanie odpowiednio skalkulować ceny w ofercie.
Wobec naruszenia przez Zamawiającego ww. przepisów Odwołujący wniósł
o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1. w zakresie zarzutu nr 1
a. ogłoszenia o zamówieniu - w zakresie Sekcja II pkt II.2.5 poprzez usunięcie kryterium
jakości czasu awaryjnego wykonania usługi CITO" i zastąpienie go następującymi kryteriami:
1) posiadanie certyfikatu System Zarządzania Energią ISO 50001 – 15%
2) posiadanie certyfikatu System Zarządzania Jakością dla Wyrobów Medycznych ISO
13485
– 15%
3) posiadanie certyfikatu Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy ISO
45001- 10%
b. zmiany Specyfikacji Warunków Zamówienia w zakresie rozdziału 14 ust. 14.1 poprzez
usunięcie kryterium Czas awaryjnego wykonania usługi w trybie CITO i zastąpienie ich
kryteriami oceny ofert, które będą weryfikowalne, na podstawie informacji zawartych
w ofertach np. poprzez wprowadzenie następujących kryteriów:
• Posiadanie certyfikatu Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higiena Pracy ISO 50001
z zakresu usług sterylizacji sprzętu i narzędzi medycznych wystawiony przez jednostkę
akredytowaną – 15 pkt
Brak certyfikatu ISO 50001 w ofercie
– 0 pkt
Sposób oceny:
- posiadanie certyfikatu
W celu potwierdzenia posiadania w/w certyfikatów Wykonawca składa certyfikat do oferty.
• Posiadanie certyfikatu System Zarządzania Jakością dla Wyrobów Medycznych ISO 13485
z zakresu usług sterylizacji sprzętu i narzędzi medycznych wystawiony przez jednostkę
akredytowaną – 15 pkt
Brak certyfikatu ISO 13485 w ofercie
– 0 pkt
Sposób oceny: - posiadanie certyfikatu
W celu potwierdzenia posiadania w/w certyfikatów Wykonawca składa certyfikat do oferty.
• Posiadanie certyfikatu Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higiena Pracy ISO 45001
z zakresu usług sterylizacji sprzętu i narzędzi medycznych wystawiony przez jednostkę
akredytowaną – 10 pkt
Brak certyfikatu ISO 45001 w ofercie
– 0 pkt
Sposób oceny:
- posiadanie certyfikatu
W celu potwierdzenia posiadania w/w certyfikatów Wykonawca składa certyfikat do oferty.
2. w zakresie zarzutu nr 2 - w
ykreślenie treści § 10 ust. 5, 6 i 7 załącznika nr 3 do SWZ
projektowanych zapisów umowy.
Izba stwierdziła, że wykonawca Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych S.A.
z siedzibą w Toruniu skutecznie przystąpił do postępowania odwoławczego po stronie
Za
mawiającego, stając się tym samym uczestnikiem postępowania.
W dniu 29 sierpnia 2022
r. Odwołujący wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
pismo w formie elektronicznej
, w którym oświadczył, że cofa wniesione odwołanie. Izba
stwierdziła, że oświadczenie o wycofaniu odwołania zostało złożone przez osobę
uprawnioną do reprezentowania Odwołującego.
Wobec powyższych ustaleń Izba wskazuje, że na skutek cofnięcia odwołania
wystąpiła przesłanka do umorzenia postępowania odwoławczego, o której mowa w art. 520
ust. 1 i 2 oraz art. 568 pkt 1 ustawy Pzp. Stosownie do treści art. 520 ust. 1 ustawy Pzp,
odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy. Cofnięte odwołanie nie
wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby
(art. 520 ust. 2 ustawy Pzp). Z kolei w myśl art. 568 pkt 1 ustawy Pzp, Izba umarza
postępowania odwoławcze, w formie postanowienia, w przypadku cofnięcia odwołania.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020
r. poz. 2437), nakazując zwrot na rzecz Odwołującego 90% kwoty wpisu uiszczonego
w
wysokości 15 000,00 zł.
Przewodniczący: ……………………………..
1.
Umarza postępowanie odwoławcze.
2.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego – wykonawcy Izan+ Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie kwoty
13 500
zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej
90% uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1710) na niniejsze postanowienie -
w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………..
Sygn. akt: KIO 2146/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Szpital Uniwersytecki w Krakowie [dalej „Zamawiający”] prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego na świadczenie
usług mycia dezynfekcji sterylizacji sprzętu i narzędzi med. w pomieszcz. i sprzęcie
Zamawiającego i sterylizacji tlenkiem etylenu w pomieszcz. i sprzęcie Wykonawcy (znak
postępowania: DFP.271.85.2022.LS).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 3 sierpnia 2022 r. pod numerem nr 2022/S 148-423933.
W dniu 16 sierpnia 2022 r. wykonawca
Izan+ Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie [dalej
„Odwołujący”] wniósł odwołanie zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 240 ust. 2 w zw. z art. 242 ust. 1 w zw. art. 16 pkt 1 ustawy Pzp poprzez określenie
w rozdziale 14. SWZ -
Kryteria oceny ofert, ich znaczenie oraz sposób oceny ofert kryterium
jakościowego „Czas awaryjnego wykonania usługi w trybie CITO”, za które punkty
przyznawane są na podstawie deklaracji Wykonawcy w Formularzu oferty podczas gdy
Zamawiający nie określił żadnych sposobów weryfikacji oświadczeń wykonawców, a więc
tak określone kryterium stanowi obietnicę, co prowadzi do tego, że nie jest możliwe właściwe
porównanie ofert;
2. art. 436 pkt 2 w zw. z art. 433 pkt 4 i art. 16 pkt 2 ustawy Pzp poprzez nieprecyzyjne
postanowienia projektowanej umowy poprzez określenie warunków zapłaty wynagrodzenia
oraz zmniejszenia zakresu zamówienia w sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący, na
skutek czego wykonawca nie jest w stanie odpowiednio skalkulować ceny w ofercie.
Wobec naruszenia przez Zamawiającego ww. przepisów Odwołujący wniósł
o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1. w zakresie zarzutu nr 1
a. ogłoszenia o zamówieniu - w zakresie Sekcja II pkt II.2.5 poprzez usunięcie kryterium
jakości czasu awaryjnego wykonania usługi CITO" i zastąpienie go następującymi kryteriami:
1) posiadanie certyfikatu System Zarządzania Energią ISO 50001 – 15%
2) posiadanie certyfikatu System Zarządzania Jakością dla Wyrobów Medycznych ISO
13485
– 15%
3) posiadanie certyfikatu Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy ISO
45001- 10%
b. zmiany Specyfikacji Warunków Zamówienia w zakresie rozdziału 14 ust. 14.1 poprzez
usunięcie kryterium Czas awaryjnego wykonania usługi w trybie CITO i zastąpienie ich
kryteriami oceny ofert, które będą weryfikowalne, na podstawie informacji zawartych
w ofertach np. poprzez wprowadzenie następujących kryteriów:
• Posiadanie certyfikatu Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higiena Pracy ISO 50001
z zakresu usług sterylizacji sprzętu i narzędzi medycznych wystawiony przez jednostkę
akredytowaną – 15 pkt
Brak certyfikatu ISO 50001 w ofercie
– 0 pkt
Sposób oceny:
- posiadanie certyfikatu
W celu potwierdzenia posiadania w/w certyfikatów Wykonawca składa certyfikat do oferty.
• Posiadanie certyfikatu System Zarządzania Jakością dla Wyrobów Medycznych ISO 13485
z zakresu usług sterylizacji sprzętu i narzędzi medycznych wystawiony przez jednostkę
akredytowaną – 15 pkt
Brak certyfikatu ISO 13485 w ofercie
– 0 pkt
Sposób oceny: - posiadanie certyfikatu
W celu potwierdzenia posiadania w/w certyfikatów Wykonawca składa certyfikat do oferty.
• Posiadanie certyfikatu Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higiena Pracy ISO 45001
z zakresu usług sterylizacji sprzętu i narzędzi medycznych wystawiony przez jednostkę
akredytowaną – 10 pkt
Brak certyfikatu ISO 45001 w ofercie
– 0 pkt
Sposób oceny:
- posiadanie certyfikatu
W celu potwierdzenia posiadania w/w certyfikatów Wykonawca składa certyfikat do oferty.
2. w zakresie zarzutu nr 2 - w
ykreślenie treści § 10 ust. 5, 6 i 7 załącznika nr 3 do SWZ
projektowanych zapisów umowy.
Izba stwierdziła, że wykonawca Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych S.A.
z siedzibą w Toruniu skutecznie przystąpił do postępowania odwoławczego po stronie
Za
mawiającego, stając się tym samym uczestnikiem postępowania.
W dniu 29 sierpnia 2022
r. Odwołujący wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
pismo w formie elektronicznej
, w którym oświadczył, że cofa wniesione odwołanie. Izba
stwierdziła, że oświadczenie o wycofaniu odwołania zostało złożone przez osobę
uprawnioną do reprezentowania Odwołującego.
Wobec powyższych ustaleń Izba wskazuje, że na skutek cofnięcia odwołania
wystąpiła przesłanka do umorzenia postępowania odwoławczego, o której mowa w art. 520
ust. 1 i 2 oraz art. 568 pkt 1 ustawy Pzp. Stosownie do treści art. 520 ust. 1 ustawy Pzp,
odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy. Cofnięte odwołanie nie
wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby
(art. 520 ust. 2 ustawy Pzp). Z kolei w myśl art. 568 pkt 1 ustawy Pzp, Izba umarza
postępowania odwoławcze, w formie postanowienia, w przypadku cofnięcia odwołania.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020
r. poz. 2437), nakazując zwrot na rzecz Odwołującego 90% kwoty wpisu uiszczonego
w
wysokości 15 000,00 zł.
Przewodniczący: ……………………………..
Wcześniejsze orzeczenia:
- Sygn. akt KIO 27/23 z dnia 2023-02-01
- Sygn. akt KIO 38/23 z dnia 2023-01-31
- Sygn. akt KIO 87/23 z dnia 2023-01-27
- Sygn. akt KIO 78/23 z dnia 2023-01-27
- Sygn. akt KIO 111/23 z dnia 2023-01-26