rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2023-05-10
rok: 2023
data dokumentu: 2023-05-10
rok: 2023
sygnatury akt.:
KIO 1155/23
KIO 1155/23
po rozpoznaniu w dniu 10 maja 2023 roku w Warszawie, na posiedzeniu niejawnym,
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 24 kwietnia 2023 r. przez
wykonawc
ę VULCAN Sp. z o.o., ul. Wołowska 6, 51- 116 Wrocław w postępowaniu
prowadzonym przez
zamawiającego Centrum Usług Informatycznych we Wrocławiu, ul.
Namysłowska 8, 50- 304 Wrocław
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 24 kwietnia 2023 r. przez
wykonawc
ę VULCAN Sp. z o.o., ul. Wołowska 6, 51- 116 Wrocław w postępowaniu
prowadzonym przez
zamawiającego Centrum Usług Informatycznych we Wrocławiu, ul.
Namysłowska 8, 50- 304 Wrocław
postanawia:
1.
umarza postępowanie odwoławcze
2. nakazuje zwrot z
rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy VULCAN Sp. z o.o.
z siedzibą we Wrocławiu kwoty 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych, zero groszy) uiszczonej tytułem wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710) na niniejsze postanowienie - w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodnicząca:
………………………
Sygn. akt KIO 1155/23
UZASADNIENIE:
Zamawiający – Centrum Usług Informatycznych we Wrocławiu prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn: „Zakup systemu kadrowego,
płacowego i finansowo – księgowego dla placówek oświatowych”, numer referencyjny: CIU-
ZZ.3201.2.2023.
Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie
ustawy z dnia 11
września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz.
1710)
zwanej dalej „Pzp” lub „ustawa”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w
Dzie
nniku Urzędowym Unii Europejskiej 12 kwietnia 2023 pod numerem 2023/S 072-
220383.
W dniu 24 kwietnia 2023
roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zostało
wniesione odwołanie przez wykonawcę VULCAN Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (dalej
jako
„Odwołujący”) wobec niezgodnej z przepisami ustawy czynności i zaniechań
Zamawiającego.
Zakres czynności podlegających zaskarżeniu:
Postanowienia treści Specyfikacji Warunków Zamówienia
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
II. Wymagań w zakresie danych osobowych – załącznik do OPZ [ZARZUT#1]:
1) pkt 1.3 ppkt 1 lit a i c Specyfikacji Technicznej
– Załącznika D13 do OPZ – Wymagań
w zakresie danych osobowych (dalej jako: „D13”) w zakresie ogólnych wymagań
dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych w systemie
informatycznym i sformułowania następujących wymogów [ZARZUT#1.1]:
„Jeżeli dane osobowe przetwarzane są bezpośrednio w systemie:
a. dane w spoczynku (z ang. data at rest) są szyfrowane zgodnie z aktualnymi
standardami i zgodnie z wymogami stawianymi w art. 32 ust. 1 RODO (min. AES-
256), (…)
c. system umożliwia stosowanie metod pseudonimizację danych – szczegółowe
metody pseudoanonimizacii zostaną określone w analizie wdrożeniowej.”
2) pkt 1.4 ppkt 2 lit a-
f D13 w zakresie ogólnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa
przetwarzania danych osobowyc
h w chmurze obliczeniowej (w części systemu
działającego w środowisku chmurowym) i sformułowania następujących wymogów
[ZARZUT#1.2]:
„2. System powinien zapewnić, że informacje przetwarzane w chmurze obliczeniowej
są szyfrowane zgodnie z poniższymi zasadami:
a) Zamawiający posiada dostęp do szczegółowych i aktualnych instrukcji konfiguracji
usług chmury obliczeniowej oraz metod weryfikacji poprawności ich konfiguracji
i
działania, w szczególności w zakresie szyfrowania przetwarzanych informacji.
b) Przet
warzanie danych będzie odbywało się w poprawnej konfiguracji usług chmury
obliczeniowej, zgodnie z wytycznymi dostawcy usług chmury obliczeniowej, w tym
pod kątem stosowania szyfrowania przetwarzanych informacji;
c) informacje prawnie chronione przetwarzane w chmurze obliczeniowej są
szyfrowane zarówno „data at rest” jak i „data in transit” na zasadach co najmniej
określonych w pkt 3.1.
d) Informacje są szyfrowane kluczami generowanymi przez Zamawiającego lub przez
niego zarządzane, chyba że z oszacowania ryzyka wynika, wyniknie iż dopuszczalne
lub wskazane jest używanie kluczy szyfrujących generowanych lub zarządzanych
przez dostawcę usług chmury obliczeniowej.
e) W przypadku, gdy z szacowania ryzyka wynika konie
czność utrzymywania
i
zarządzania kluczami szyfrującymi przy wykorzystaniu sprzętowych rozwiązań
(HSM9), to HSM mogą być udostępniane przez dostawcę usług chmury
obliczeniowej, przy uwzględnieniu tego elementu w szacowaniu ryzyka. HSM
powinny spełniać wymagania minimum FIPS10 1402 Level 2 lub równoważne.
f) Proces zarządzania kluczami szyfrującymi powinien uwzględniać przechowywanie
w
ramach własnej infrastruktury kopii kluczy szyfrujących, które zostały
wygenerowane lub są zarządzane przez dostawcę usług chmury obliczeniowej,
chyba że z oszacowania ryzyka wynika uzasadniony brak takiej potrzeby”.
3)
pkt 1.5 ppkt 1 i 2 D13 w zakresie wymogów zarządzania uprawnieniami użytkowników
systemu w zakresie dostępu do danych osobowych i sformułowania następujących
wym
ogów [ZARZUT#1.3]:
„1. System powinien wyodrębniać poszczególne kategorie danych (np. imię i
nazwisko, adres, PESEL) i umożliwiać dostosowanie do których kategorii danych ma
dostęp dany użytkownik.
2. System powinien umożliwiać tworzenie grup użytkowników (np. pracownicy,
kierownicy, dyrektorzy) w stosunku do których można dostosować do których
kategorii danych grupa ma dostęp”.
4) pkt 1.7 ppkt 1-
7 D13 w zakresie wymagań funkcjonalnych związanych z realizacją
w
systemie praw osoby, której dane dotyczą, o których mowa w art. 7 oraz art. 15 do
art. 22 RODO w szczególności rejestracji zgody i cofnięcia zgody, do usunięcia
danych, sprzeciwu, sprostowania, ograniczenia dostępu do danych, informacji o
przetwarzaniu, kopii danych) i sformułowania następujących wymogów
[ZARZUT#1.4]:
„1. System generuje raporty wykonywania operacji na rekordach zawierających dane
osobowe ze wskazaniem użytkownika i czynności, która została przeprowadzona.
2. System generuje raporty rekordów danych przetwarzanych na podstawie zgody.
3. System generuje raporty rekordów danych, dla których wycofano zgodę na
przetwarzanie danych.
4. System generuje raporty dla rekordów danych, których czas retencji minął.
5. System generuje raporty dotyczące żądań podmiotów danych praw art. 1615- 18
oraz 20-22, albo ograniczenie UODO z art. 58 ust.2 lit. f RODO.
6. System generuje raporty o przekazaniu informacji, o których mowa w pkt 2 dla
potrzeb rozliczalności.
7. System wykonuje kompletny wydruk lub serie wydruków zawierających komplet
danych osobowych wskazanej/wyszukanej osoby w przejrzystej jasnej postaci wraz
z
metadanymi dotyczącymi operacji wykonywanych na wydrukowanych danych”.
5)
pkt 1.8 ppkt 1 i 2 D13 w zakresie wymogów dot. kopii danych / backupów danych
osobowych i sformułowania następujących wymogów [ZARZUT#1.5]:
„1. System umożliwia dokonywanie backupów danych osobowych z wykorzystaniem
kopii różnicowych lub przyrostowych w oparciu o harmonogram i na żądnie”.
6) pkt 1.9 ppkt 1-
3 D13 w zakresie wymogów dot. retencji danych osobowych
i
sformułowania następujących wymagań [ZARZUT#1.6]:
„1. System umożliwia ustawienie retencji danych dla danych przetwarzanych
w systemie.
2. System umożliwia oznaczenie (tagowanie, oflagowanie) rekordów danych
dotyczących osób, których czas retencji minął. Oznaczanie skutkuje automatycznym
(realizowanym przez system) wykluczeniem oznaczonych danych ze „zwykłych
operacji”.
3. System powiadamia użytkownika o upływie czasu retencji danych oraz umożliwia
usunięcie danych, których czas retencji minął”.
7) pkt 1.10 ppkt 1-6 i 7-10 D13 w zakresie
wymagań funkcjonalnych związanych
z
realizacją w systemie praw osoby, której dane dotyczą, o których mowa w art. 7
oraz art. 15 do art. 22 RODO w szczególności. rejestracji zgody i cofnięcia zgody, do
usunięcia danych, sprzeciwu, sprostowania, ograniczenia dostępu do danych,
informacji o przetwarzaniu, kopii danych) i sformułowania następujących wymogów
[ZARZUT#1.7]:
as „1. System umożliwia oznaczenie (tagowanie, oflagowanie) rekordów danych
dotyczących osób, których przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody.
2. W przypadku cofnięcia zgody na przetwarzanie danych takie oznaczanie skutkuje
powiadomieniem użytkownika, że dane można przechowywać, ale nie należy ich
tymczasowo używać w „zwykłych operacjach”.
3. W przypadku cofnięcia zgody na przetwarzanie danych takie oznaczanie skutkuje
automatycznym (realizowanym przez system) wykluczeniem oznaczonych danych ze
„zwykłych operacji”.
4. System umożliwia oznaczanie (tagowanie, oflagowywanie) rekordów danych
dotyczących osób które zgłosiły żądania w zakresie realizacji swoich praw art. 15- 18
RODO oraz art. 20-22 RODO albo ograniczenie UODO z art. 58.2.f. (takie
oznaczanie skutkuje powiadomieniem użytkownika, że dane można przechowywać,
ale nie należy ich tymczasowo używać w „zwykłych operacjach”).
5. System
umożliwia oznaczanie (tagowanie, oflagowywanie) rekordów danych
dotyczących osób które zgłosiły żądania w zakresie realizacji swoich praw art. 15- 18
RODO oraz art. 20-22 RODO albo ograniczenie UODO z art. 58 ust. 2 lit. f RODO;
takie
oznaczanie
skutkuje
automatycznym
(realizowanym
przez
system)
wykluczeniem oznaczonych danych ze „zwykłych operacji”.
6. System przechowuje historię implementowanych w nim żądań osób (kogo
dotyczyło, w jakim okresie występowało, jakiego typu żądanie). Wymóg jest spełniony
również jeżeli istnieje inny centralny system o takiej funkcjonalności dla wielu
systemów/aplikacji. (…)
8. System umożliwia wyszukanie osoby wg określonego zestawu atrybutów,
w
szczególności wg unikalnych identyfikatorów jeśli występują w systemie;
prezent
acja wyników wyszukiwania odbywa się „po jednym rekordzie” albo tylko w
przypadku znalezienia jednego rekordu w wyniku zastosowania kryteriów
wyszukiwania.
9. System umożliwia (w wyniku wywołania wbudowanej w niego funkcjonalności)
eksportowanie danych do
tyczących konkretnej osoby w jednym z następujących
formatów danych: txt, csv, xml, json. Dopuszczalne jest wielokrotne wywoływanie
funkcjonalności w celu otrzymania kompletu danych, oczekiwane jest jednokrotne
wywołanie skutkujące kompletem danych.
10.Li
sta „zwykłych operacji”, tj. tych w których nie można tymczasowo używać danych
z rekordów oznaczonych (z powodu zgłoszenia żądania w zakresie realizacji praw
osób albo ograniczenia UODO z art. 58 ust. 2 lit. f RODO) jest konfigurowalna dla
systemu i występującego żądania/żądań”.
W zakresie powyższych postanowień SWZ Zamawiającemu zarzucam naruszenie:
1) art. 99 ust. 1 i ust. 4 w zw. z art. 16 pkt 1 i 3 PZP poprzez opisanie przedmiotu
zamówienia w sposób niejednoznaczny, niewyczerpujący i nieuwzględniający wszystkich
okoliczności mających wpływ na sporządzenie oferty przez wykonawców oraz w sposób
uniemożliwiający uczciwą konkurencję, naruszający zasadę równego traktowania
wykonawców oraz nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia, poprzez sformułowanie
wsk
azanych powyżej wymagań, co w konsekwencji prowadzi do uniemożliwienia złożenia
oferty przez wykonawców oferujących rozwiązania w pełni zgodne z wymaganiami w
zakresie ochrony danych osobowych realizowanych w sposób odmienny niż przewiduje to w
SWZ Zamawia
jący.
Stawiając powyższe zarzuty wnoszę o nakazanie Zamawiającemu:
1)
modyfikację wymagania z pkt 1.3 ppkt 1 lit a i c D13 poprzez zmianę treści wymagań
zgodnie z poniższą propozycją:
„Jeżeli dane osobowe przetwarzane są bezpośrednio w systemie:
a. dane w spoczynku (z ang. data at rest
) są szyfrowane zgodnie z aktualnymi
standardami (min. AES-
256) lub są zabezpieczone w inny sposób zgodny z
wymogami stawianymi w art. 32 ust. 1 RODO, (…)
c. system umożliwi stosowanie metod pseudonimizacji danych – o ile zastosowanie
pseudonimizacii okaże się konieczne stosownie do wymogów RODO i zostanie to
potwierdzone i uszczegółowione co do zakresu i sposobu w analizie wdrożeniowej.”
2)
modyfikację wymagania z pkt 1.4 ppkt 2 lit a-f D13 poprzez zmianę treści wymagań
zgodnie z poniższą propozycją:
„2. System powinien zapewnić, że informacje przetwarzane w chmurze obliczeniowej
są zabezpieczone zgodnie z poniższymi zasadami:
a)
Zamawiający posiada dostęp do szczegółowych i aktualnych instrukcji konfiguracji
usług chmury obliczeniowej oraz metod weryfikacji poprawności ich konfiguracji i
działania, w szczególności w zakresie szyfrowania przetwarzanych informacji.
b) Przetwarzanie danych będzie odbywało się w poprawnej konfiguracji usług chmury
obliczeniowej, a jeżeli usługi chmurowe będą świadczone przez podmiot trzeci -
zgodnie z wytycznymi dostawcy usług chmury obliczeniowej, w tym pod kątem
stosowania szyfrowania przetwarzanych informacji;
c) informacje prawnie chronione przetwarzane w chmurze obliczeniowej są
szyfrowane
zarówno „data at rest” jak i w „data in transit” na zasadach co najmniej
określonych w pkt 3.1 1.3.
d) Jeżeli informacje są szyfrowane to jest to realizowane kluczami generowanymi
przez Zamawiającego lub przez niego zarządzane, chyba że z oszacowania ryzyka
wynika, wyniknie iż dopuszczalne lub wskazane jest używanie kluczy szyfrujących
generowanych lub zarządzanych przez dostawcę usług chmury obliczeniowej.
e) W przypadku, gdy z szacowania ryzyka wynika konieczność utrzymywania i
zarządzania kluczami szyfrującymi przy wykorzystaniu sprzętowych rozwiązań
(HSM9), to HSM mogą być udostępniane przez dostawcę usług chmury
obliczeniowej, przy uwzględnieniu tego elementu w szacowaniu ryzyka. HSM
powinny spełniać wymagania minimum FIPS10 1402 Level 2 lub równoważne.
f) Proces zarządzania kluczami szyfrującymi powinien uwzględniać przechowywanie
w ramach własnej infrastruktury kopii kluczy szyfrujących, które zostały
wygenerowane lub są zarządzane przez dostawcę usług chmury obliczeniowej,
chyba że z oszacowania ryzyka wynika uzasadniony brak takiej potrzeby”.
3)
modyfikację wymagań z pkt 1.5 ppkt 1 i 2 D13 poprzez zmianę treści wymagań
zgodnie z poniższą propozycją:
„1. System powinien wyodrębniać poszczególne kategorie predefiniowanych danych
(np. imię i nazwisko, adres, PESEL) i umożliwiać dostosowanie do których kategorii
danych ma dostęp dany użytkownik.
2. System powinien umożliwiać tworzenie lub posiadać predefiniowane grupy
użytkowników (np. pracownicy, kierownicy, dyrektorzy) w stosunku do których można
dostosować do których kategorii danych grupa ma dostęp;
4)
modyfikację wymagań z pkt 1.7 ppkt 1-7 D13 poprzez zmianę treści wymagań
zgodnie z poniższą propozycją;
„1. System generuje raporty obrazujące jakiego zakresu zmian dokonano, wartość
początkową i wartość końcową ze wskazaniem użytkownika i czynności, która została
przeprowadzona.
2. System generuje raporty rekordów danych przetwarzanych na podstawie zgody.
3. System generuje raporty rekordów danych, dla których wycofano zgodę na
przetwarzanie danych.
4. System generuje raporty dla rekordów danych, których czas retencji minął.
5. System generuje raporty dotyczące żądań podmiotów danych praw art. 1615- 18
oraz 20-22, albo ograniczenie UODO z art. 58 ust.2 lit. f RODO.
6. System generuje raporty o przekazaniu informacji, o których mowa w pkt 2 dla
potrzeb rozliczalności.
7. System wykonuje kompletny wydruk lub serie wydruków zawierających komplet
danych osobowych wskazanej/wyszukanej osoby w przejrzystej jasnej postaci wraz
z
metadanymi dotyczącymi operacji wykonywanych na wydrukowanych danych”.
5)
usunięcie wymagania z pkt 1.8 ppkt 1 i 2 D13 poprzez zmianę treści wymagań
zgodnie z poniższą propozycją:
„1. Jeżeli wykonawca nie zapewnia możliwości backupowania danych w inny sposób,
System umożliwi dokonywanie backupów danych osobowych z wykorzystaniem kopii
różnicowych lub przyrostowych w oparciu o harmonogram i na żądnie.
6)
modyfikację wymagań z pkt 1.9 ppkt 1-3 D13 poprzez zmianę treści wymań zgodnie
z
poniższą propozycją i wprowadzenie pkt 4:
„1. System umożliwia ustawienie retencji danych dla danych przetwarzanych
w systemie.
2. System umożliwia oznaczenie (tagowanie, oflagowanie) rekordów danych
dotyczących osób, których czas retencji minął. Oznaczanie skutkuje automatycznym
(realizowanym przez system) wykluczeniem oznaczonych danych ze „zwykłych
operacji”.
3. System powiadamia użytkownika o upływie czasu retencji danych oraz umożliwia
usunięcie danych, których czas retencji minął.
4. Sposób spełnienia wymagań w zakresie retencji danych, o których mowa w pkt 1-3
powyżej zostanie opracowany przez wykonawcę na etapie Analizy Systemowej, przy
czym Zamawiający dopuszcza w wypadku, gdy wymagania te nie stanowią
automatycznego narzędzia systemu, aby zostały zrealizowane przez Wykonawcę w
ramach Usług Utrzymania”;
7)
modyfikacje wymagań z pkt 1.10 ppkt 1-6 i 7-10 D13 poprzez zmianę treści SWZ
zgodnie z poniższą propozycją:
„1. System umożliwia oznaczenie (tagowanie, oflagowanie) rekordów danych
dotyczących osób, których przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody.
2. W przypadku cofnięcia zgody na przetwarzanie danych takie oznaczanie skutkuje
powiadomieniem użytkownika, że dane można przechowywać, ale nie należy ich
tymczasowo używać w „zwykłych operacjach”.
3. W przypadku cofnięcia zgody na przetwarzanie danych takie oznaczanie skutkuje
automatycznym (realizowanym przez system) wykluczeniem oznaczonych danych ze
„zwykłych operacji”.
4. System umożliwia oznaczanie (tagowanie, oflagowywanie) rekordów danych
dotyczących osób które zgłosiły żądania w zakresie realizacji swoich praw art. 15- 18
RODO oraz art. 20-22 RODO albo ograniczenie UODO z art. 58.2.f. (takie
oznaczanie skutkuje powiadomieniem użytkownika, że dane można przechowywać,
ale nie należy ich tymczasowo używać w „zwykłych operacjach”).
5. System umożliwia oznaczanie (tagowanie, oflagowywanie) rekordów danych
dotyczących osób które zgłosiły żądania w zakresie realizacji swoich praw art. 15- 18
RODO oraz art. 20-22 RODO albo ograniczenie UODO z art. 58 ust. 2 lit. f RODO;
takie
oznaczanie
skutkuje
automatycznym
(realizowanym
przez
system)
wykluczeniem oznaczonych danych ze „zwykłych operacji”.
6. System przechowuje historię implementowanych w nim żądań osób (kogo
dotyczyło, w jakim okresie występowało, jakiego typu żądanie). Wymóg jest spełniony
również jeżeli istnieje inny centralny system o takiej funkcjonalności dla wielu
systemów/aplikacji.
7. Jeżeli system przetwarza dane osobowe w różnych celach to jest tego świadomy
i
implementuje lub umożliwia oznaczanie danych w oparciu o konkretne cele
przetwarzania; takie oznaczenie ma swoje logiczne konsekwencje dla możliwych
czynności przetwarzania oraz realizacji praw osób.
8. System umożliwia wyszukanie osoby wg określonego zestawu atrybutów
określonych przez wykonawcę, w szczególności wg unikalnych identyfikatorów jeśli
występują w systemie; prezentacja wyników wyszukiwania odbywa się „po jednym
rekordzie” albo tylko w przypadku znalezienia jednego rekordu w wyniku
zastosowania kryteriów wyszukiwania.
9. System umożliwia (w wyniku wywołania wbudowanej w niego funkcjonalności)
eksportowanie danych dotyczących konkretnej osoby w jednym z następujących
formatów danych: txt, csv, xml, json, przeszukiwalny i edytowalny pdf. Dopuszczalne
jest wielokrotne wywoływanie funkcjonalności w celu otrzymania kompletu danych,
oczekiwane jest jednokrotne wywołanie skutkujące kompletem danych.
10.Lista „zwykłych operacji”, tj. tych w których nie można tymczasowo używać danych
z rekordów oznaczonych (z powodu zgłoszenia żądania w zakresie realizacji praw
osób albo ograniczenia UODO z art. 58 ust. 2 lit. f RODO) jest konfigurowalna dla
systemu i występującego żądania/żądań”.
III. Harmonogram ramowy
– termin wdrożenia i dostosowania Systemu do potrzeb
Zamawiającego [Zarzut #2]
1)
§ 6 ust. 2 lit. a, b i c wzoru umowy stanowiącego Załącznik nr 9 SWZ (dalej: „Wzór
Umowy”) – w zakresie jakim Zamawiający wyznaczył na wdrożenie i dostosowanie
Systemu do potrzeb Zamawiającego termin do 31.07.2023 roku i w dalszej kolejności
począwszy od dnia 1.08.2023 roku termin na udostępnienie, udzielenie licencji oraz
świadczenie Usług Utrzymania dla Modułu Płacowego do centralnego naliczania płac
dla placówek oświatowych obsługiwanych przez CUI.
W zakresie powyższego postanowienia SWZ Zamawiającemu zarzucam naruszenie
następujących przepisów:
1) art. 99 ust. 1, ust. 2 i ust. 4 w zw. z art. 16 pkt 1) i pkt 3) w zw. 436 pkt 1 PZP poprzez
opisanie przedmiotu zamówienia w sposób niewyczerpujący, nieuwzgledniający
okoliczności mających wpływ na sporządzenie oferty i realizację zamówienia,
niepropor
cjonalny oraz w sposób uniemożliwiający uczciwą konkurencję i
naruszający zasadę równego traktowania wykonawców, poprzez postawienie
wymagania, aby wykonawca wdrożył i dostosował System do potrzeb
Zamawiającego w terminie do 31.07.2023 roku, nie zaś w terminie liczonym od dnia
zawarcia umowy, podczas gdy wdrożenie i dostosowanie Systemu w tym terminie
jest niemożliwe i nierealne nawet dla wykonawców, którzy aktualnie wykonują umowę
na rzecz Zamawiającego oraz w terminie, który wbrew art. 436 pkt 1 PZP nie jest
liczony od dnia zawarcia umowy, a brak jest obiektywnego uzasadnienia dla
wskazania daty wykonania umowy w tym zakresie.
Stawiając powyższe zarzuty wnoszę o nakazanie Zamawiającemu:
1)
dokonania modyfikacji treści Wzoru Umowy poprzez wprowadzenie terminu na
wdrożenie i dostosowanie Systemu do potrzeb Zamawiającego wynoszącego co
najmniej 180 dni od dnia zawarcia Umowy oraz odpowiednio wydłużenia terminu na
udostępnienie, udzielenie licencji oraz świadczenie Usług Utrzymania dla Modułu
Płacowego do centralnego naliczania płac dla placówek oświatowych obsługiwanych
przez CUI.
IV. Załącznik nr 1 do Umowy - Opis przedmiotu zamówienia do systemu kadrowego,
płacowego i finansowo-księgowego dla placówek oświatowych (dalej „OPZ”) [Zarzut#3]
1) pkt WO.12 OPZ
– w zakresie jakim Zamawiający wymaga, aby System spełniał
wymagania ustawy z d
nia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron
internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych zgodnie z poziomem co
najmniej A [Zarzut#3.1];
2) pkt WT.21 OPZ
– w zakresie jakim Zamawiający wymaga, aby System posiadał
wbudowaną funkcjonalność umożliwiającą wybiórczą lub kompletną anonimizację
danych, które nie powinny być już przetwarzane w Systemie i dotyczy to zwłaszcza
pól dedykowanych, przeznaczonych do wpisywania danych osobowych [Zarzut#3.2];
W zakresie powyższych postanowień SWZ Zamawiającemu zarzucam naruszenie
następujących przepisów:
1) art. 99 ust. 1, ust. 2 i ust. 4 w zw. z art. 16 pkt 1) i pkt 3)PZP poprzez opisanie
przedmiotu zamówienia w sposób niewyczerpujący, nieuwzgledniający okoliczności
mających wpływ na sporządzenie oferty i realizację zamówienia, nieproporcjonalny
oraz w sposób uniemożliwiający uczciwą konkurencję i naruszający zasadę równego
traktowania wykonawców, poprzez postawienie nieuzasadnionych wymagań w
postaci zgodności z WCAG na poziomie A oraz wybiórczej lub kompletnej
anonimizacji danych, podczas gdy wymogi te nie stanowią obowiązku wykonawcy w
świetle obowiązujących przepisów ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności
cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (t.j. Dz. U. z
202
3 r. poz. 82 z późn. zm.) (dalej „UDC”) oraz RODO, a brak jest obiektywnego
uzasadnienia dla stawiania takich w wymagań wobec przedmiotu zamówienia
stanowiącego rozwiązanie SaaS.
Stawiając powyższe zarzuty wnoszę o nakazanie Zamawiającemu:
1)
usunięcie pkt WO.12 OPZ;
2)
usunięcie pkt WT.21 OPZ.
V. Waloryzacja wynagrodzenia [Zarzut#4]
1)
§ 18 ust. 10 pkt 1 Wzoru Umowy – w zakresie w jakim „Waloryzacja wynagrodzenia
Wykonawcy w oparciu o ust. 9 może nastąpić, gdy wskaźnik kosztów ogłaszany
w komuni
kacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za ostatni miesiąc
poprzedzający wniosek o waloryzację wzrośnie o co najmniej 6% (średnioroczny
wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem ogłaszany w Monitorze
Polskim w komunikatach Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego wyniesie
powyżej 106) w stosunku do wysokości tego wskaźnika w miesiącu zawarcia
Umowy”.
W zakresie powyższego postanowienia Zamawiającemu zarzucam naruszenie
następujących przepisów:
1) art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz.
1360 z późn. zm.) (dalej „KC”) w zw. z art. 8 ust. 1 zw. z art. 16 pkt 3 PZP poprzez
ukształtowanie postanowień umowy w sposób naruszający zasadę swobody
kontraktowania wyrażoną w art. 3531 KC oraz zasadę proporcjonalności poprzez
ukształtowanie stosunku zobowiązaniowego w sposób naruszający jego naturę,
równowagę stron oraz prowadzący do nadużycia praw podmiotowych
Zamawiającego (jako podmiotu przygotowującego wzór umowy) poprzez
dopuszczenie waloryzacji wynagrodz
enia wyłącznie gdy wskaźnik kosztów ogłaszany
w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za ostatni miesiąc
poprzedzający wniosek o waloryzację wzrośnie o co najmniej 6% (średnioroczny
wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem ogłaszany w Monitorze
Polskim w komunikatach Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego wyniesie
powyżej 106) w stosunku do wysokości tego wskaźnika w miesiącu zawarcia Umowy,
2) art. 99 ust. 1 PZP poprzez brak dopuszczenia waloryzacji wynagrodzenia w sytuacji
gdy wskaźnik kosztów za ostatni miesiąc jest niższy niż 6%, co skutkuje brakiem
możliwości rzetelnej oceny ryzyk związanych z realizacją Zamówienia i rzetelnej
kalkulacji ceny oferty, co stanowi naruszenie art. 99 ust. 1 PZP nakazującego
Zamawiającemu opisanie przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny
i
wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń,
uwzględniając wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.
Stawiając powyższe zarzuty wnoszę o nakazanie Zamawiającemu:
1)
modyfikację § 18 ust. 10 pkt 1 Wzoru Umowy i obniżenie progu uprawniającego do
waloryzacji wynagrodzenia z 6% do 2% i nadanie mu następującego brzmienia:
„10. Waloryzacja wynagrodzenia Wykonawcy w oparciu o ust. 9:
1)
może nastąpić, gdy wskaźnik kosztów ogłaszany w komunikacie Prezesa
Głównego Urzędu Statystycznego za ostatni miesiąc poprzedzający wniosek
o
waloryzację wzrośnie o co najmniej 2% (średnioroczny wskaźnik cen towarów
i
usług konsumpcyjnych ogółem ogłaszany w Monitorze Polskim w komunikatach
Pre
zesa Głównego Urzędu Statystycznego wyniesie powyżej 106) w stosunku do
wysokości tego wskaźnika w miesiącu zawarcia Umowy”.
VI. Szczegółowe wymagania dotyczące dokumentacji systemu informatycznego – Załącznik
nr 8 do umowy [Zarzut#5]
1)
Załącznik nr 8 do Wzoru Umowy – w zakresie jakim Zamawiający stawia
następujące wymagania:
2.1.1.b b) dokumentów tekstowych w formacie DOC (lub innym ogólnie
dostępnym formacie edytowalnym).
2.1.2 2. W przypadku diagramów, schematów dostarczonych w ramach
dokumentacji pow
inny one być dostarczone w narzędziu zgodnym z notacjami
UML, BPMN, Archimate i zapisane w formacie umożliwiającym ich przeglądanie
w
dostępnych publicznie i darmowych narzędziach, wraz ze wskazaniem źródła
ich pobrania lub poprzez dostarczenie niezbędnego do przeglądania
oprogramowania w ramach projektu.
2.1.3 3. Dokumentacja powinna uwzględniać zarówno środowisko produkcyjne,
testowe/szkoleniowe, jak i deweloperskie systemu.
2.1.5.a a) szablon dokumentu z wymaganymi elementami zawiera Załącznik 6,
2.1.5.c c) czcionka o kroju Verdana,
2.1.5.d d) wersjonowanie dokumentacji
– format wersji n.xx gdzie n oznacza
numer kolejnej zatwierdzonej wersji dokumentu, xx
– numer kolejnej wersji
opiniowanej, roboczej.
2.1.6.a zestawienie wszystkich uzgodnień i protokołów podpisanych na etapie
realizacji
– Załącznik 2,
2.1.6.b globalny rejestr zmian dotyczący dokumentacji powykonawczej –
Załącznik 3, 2.2 2. Opis systemu: Opis techniczny systemu powinien uwzględnić
wszelkie zmiany dokonane w systemie i obejmować:
2.2.1 1. Schemat blokowy systemu wraz z opisem jego składowych oraz
przepływu i przetwarzania danych w systemie.
2.2.2 2. Diagram wdrożenia (deployment diagram) obejmujący wszystkie
składowe systemu (w nomenklaturze UML: węzły, środowiska wykonawcze,
komponenty/artefakty), wraz ze ścieżkami komunikacji pomiędzy składowymi oraz
systemami zewnętrznymi z opisem wykorzystywanych protokołów i portów
wszystkich uruchomionych w systemie usług.
2.3.2 3.2 Opis konfiguracji stacji roboczej lub urządzenia klienckiego dla
użytkownika systemu
2.3.2 Opis powinien zawierać proces przygotowania i konfiguracji stacji roboczej
lub urządzenia klienckiego dla użytkownika pracującego w systemie. Opis
przygotowania i konfiguracji stacji roboczej przeznaczonej do pracy w systemie
powinien zawierać:
2.3.2.1 1. Listę oprogramowania, zawierającą nazwę oprogramowania,
produc
enta, wersję, źródło pakietów instalacyjnych
2.3.2.2 2. Wymagania sprzętowe.
2.3.2.3 3. Wymagania dotyczące systemu operacyjnego oraz dodatkowego
oprogramowania ze wskazaniem wersji minimalnej.
2.3.2.4 4. Instrukcję instalacji oprogramowania.
2.3.3.1 1
. Opis kodowania znaków w dokumentach wysyłanych z systemów
teleinformatycznych podmiotów realizujących zadania publiczne lub odbieranych
przez takie systemy, także w odniesieniu do informacji wymienianej przez te
systemy z innymi systemami na drodze teletransmisji, o ile wymiana ta ma
charakter wymiany znaków.
2.3.3.2 2. Opis formatów danych w jakim udostępniane są zasoby informacyjne
zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia.
2.3.3.3 3. Opis logów, dzienników systemów zawierających odnotowanie działań
użytkowników lub obiektów systemowych polegające na dostępie do:
2.3.3.3.a a) systemu z uprawnieniami administracyjnymi;
2.3.3.3.b b) konfiguracji systemu, w tym konfiguracji zabezpieczeń
2.3.3.3.c c) przetwarzanych w systemach danych podlegających prawnej
ochronie w zakresie wymaganym przepisami prawa.
2.3.4 4. Opis logów, dzienników systemów zawierający działania użytkowników
lub obiektów systemowych, a także inne zdarzenia związane z eksploatacją
systemu w postaci:
2.3.4.a a) działań użytkowników nieposiadających uprawnień administracyjnych
2.3.4.b b) zdarzeń systemowych nieposiadających krytycznego znaczenia dla
funkcjonowania systemu
2.3.4.c c) zdarzeń i parametrów środowiska, w którym eksploatowany jest system
teleinformatyczny.
2.4.1 W dokum
entacji, wykonawca zobowiązany jest przedstawić listę wszystkich
licencji na dostarczone oprogramowanie wraz z opisem sposobu licencjonowania.
Opis powinien dotyczyć wszystkich aplikacji wymagających licencjonowania
(aplikacje, systemy operacyjne, bazy dan
ych, urządzenia i inne). Lista licencji na
oprogramowanie powinna zawierać:
2.4.1.1 1. Nazwę oprogramowania.
2.4.1.2 2. Sposób licencjonowania (np. procesor, użytkownik; informacje o
metryce, uprawnieniach, ograniczeniach).
2.4.1.3 3. Ilości, rodzaje licencji (np. enterprise, standard) oraz poziom licencji.
2.4.1.4 4. Numer licencji.
2.5.1 Procedury mające na celu zabezpieczenie, bieżące utrzymanie i
zapewnienie wysokiej niezawodności działania systemu.
2.5.1.1 1. Przekazanie inicjalnych haseł do kont administracyjnych systemu wraz
z
procedurą bezpiecznej zmiany haseł (bez wpływu na funkcjonowanie systemu).
2.6.1 1. Instrukcję rozpoczęcia, zawieszania i zakończenia pracy w systemie.
2.6.3 3. Szczegółowy opis funkcjonalności systemu.
2.6.4 4. Opis ścieżek obsługi procesów.
2.6.5 5. Dokładny opis raportów generowanych w systemie. Opis powinien
zawierać informacje dotyczące parametryzacji, filtrowania i innych elementów
personalizacyjnych dostępnych dla użytkownika oraz proces eksportowania
raportów do narzędzi zewnętrznych.
2.6.6 6. Opis komunikatów błędu wraz z podaniem rozwiązań.
2.6.8 8. Instrukcja pracy awaryjnej.
2.6.9 9. Szkolenie w wersji elektronicznej, w formie pozwalającej na
przeprowadzenie szkolenia w oprogramowaniu (Moodle), wraz z prawem
licencyjnym pozwalającym w szczególności na:
2.6.9.a a. swobodne wykorzystanie przekazanych materiałów w ramach kursu na
potrzeby szkoleniowe, w zakresie w jakim CUI uzna za stosowne,
2.6.9.b b. swobodną ingerencję dotyczącą zawartości kursu w tym zawartości
merytorycznych jak i treści, materiałów graficznych i audiowizualnych zawartych
w przekazanym kursie.
2.7.1 1. Wykaz lokalizacji tworzących obszar w których przetwarzane są dane
osobowe (wykaz budynków, pomieszczeń lokalizacji serwerów i stacji roboczych).
2.7.7 7. Opis elementów programowych i sprzętowych zabezpieczający system
informatyczny
przed
działaniem
szkodliwego
oprogramowania
oraz
oprogramowania, którego celem jest uzyskanie nieuprawnionego dostępu do
systemu.
2.7.8 8. Op
is zabezpieczeń chroniących przed utratą danych spowodowaną
awarią zasilania lub zakłóceniami w sieci zasilającej.
2.7.9 9. Opis zawierający wyszczególnienie realizacji pozostałych wymogów
odnoszących się do środków technicznych i organizacyjnych dla poziomu
bezpieczeństwa zdefiniowanym na poziomie wysokim Załącznik 5 niniejszego
dokumentu.
2.7.10 10. Dokument powinien zawierać odwołania do instrukcji użytkownika oraz
procedur eksploatacyjnych zwierających informacje o:
2.7.10.a a. Procedurze i
instrukcji rozpoczęcia, zawieszania i zamykania pracy
w
systemie 2.7.10.b b. Procedury tworzenia kopii zapasowych zbiorów danych
oraz programów i narzędzi programowych służących do ich przetwarzania.
2.7.10.c c. Sposobie, miejscu i okresie przechowywania
nośników informacji
zawierających dane osobowe oraz kopie zapasowe określone w podpunkcie b).
2.7.10.d d. Procedurze wykonywania przeglądów i konserwacji systemów oraz
nośników informacji służących do przetwarzania danych osobowych.
2.8.2 2. Wskazanie spo
sobu oraz zasad dostępu do dokumentacji dotyczącej
zasad
bezpieczeństwa
oraz
środków
technicznych
przyjmowanych
w
poszczególnych centrach przetwarzania danych.
4.3 System powinien zapewniać poziom bezpieczeństwa: Wysoki.
4.3 W celu osiągnięcia poziomu wysokiego, niezbędne jest zapewnienie środków
określonych
dla
poziomów
bezpieczeństwa
poziomu
podstawowego,
podwyższonego i wysokiego (tabela 1, 2 i 3)
W zakresie powyższych postanowień SWZ Zamawiającemu zarzucam naruszenie
następujących przepisów:
1) art. 99 ust. 1, ust. 2 i ust. 4 w zw. z art. 16 pkt 1) i pkt 3) PZP poprzez opisanie
przedmiotu zamówienia w sposób niewyczerpujący, nieuwzgledniający okoliczności
mających wpływ na sporządzenie oferty i realizację zamówienia, nieproporcjonalny
oraz w sposób uniemożliwiający uczciwą konkurencję i naruszający zasadę równego
traktowania wykonawców, poprzez sformułowanie ww. wymagań w zakresie
dokumentacji systemu informatycznego w sposób charakterystyczny dla
oprogramowania komputerowego wdrażanego (instalowanego) na infrastrukturze
Zamawiającego, nie zaś rozwiązania w modelu SaaS, czyniąc ww. wymagania
niemożliwymi do spełnienia przez wykonawców ubiegających się o udzielenie
zamówienia.
Stawiając powyższe zarzuty wnoszę o nakazanie Zamawiającemu:
1) dokonania mo
dyfikacji treści Załącznik nr 8 do Wzoru Umowy poprzez usunięcie
wskazanych w Zarzucie#5 powyżej pkt:
1) 2.1.1 2) 2.1.1.b 3) 2.1.2 4) 2.1.3 5) 2.1.5.a 6) 2.1.5.c 7) 2.1.5.d 8) 2.1.6.a 18 9) 2.1.6.b 10)
2.2 11) 2.2.1 12) 2.2.2 13) 2.3.2 14) 2.3.2 15) 2.3.2.1 16) 2.3.2.2 17) 2.3.2.3 18) 2.3.2.4 19)
2.3.3.1 20) 2.3.3.2 21) 2.3.3.3 22) 2.3.3.3.a 23) 2.3.3.3.b 24) 2.3.3.3.c 25) 2.3.4 26) 2.3.4.a
27) 2.3.4.b 28) 2.3.4.c 29) 2.4.1 30) 2.4.1.1 31) 2.4.1.2 32) 2.4.1.3 33) 2.4.1.4 34) 2.5.1 35)
2.5.1.1 36) 2.6.1 37) 2.6.3 38) 2.6.4 39) 2.6.5 40) 2.6.6 41) 2.6.8 42) 2.6.9 43) 2.6.9.a 44)
2.6.9.b 45) 2.7.1 19 46) 2.7.7 47) 2.7.8 48) 2.7.9 49) 2.7.10 50) 2.7.10.a 51) 2.7.10.b 52)
2.7.10.c 53) 2.7.10.d 54) 2.8.2 55) 4.3 56) 4.3
Ponadto,
Odwołujący wniósł o:
1)
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego zwrotu kosztów postępowania
odwoławczego, w tym zwrotu kosztów wynagrodzenia pełnomocnika, zgodnie z fakturą,
która zostanie przedłożona na rozprawie,
2) dopuszczenie i
przeprowadzenie dowodów na okoliczności wskazane w treści odwołania
oraz dowodów, które zostaną złożone przez Odwołującego na rozprawie.
9 maja
2023 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęła odpowiedź
Zamawiającego na odwołanie, w której Zamawiający poinformował o uwzględnieniu
odwołania w części.
10 maja 2023 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo
Odwołującego, w którym Odwołujący oświadczył, że cofa odwołanie w pozostałym zakresie,
tj. w zakresie nieuwzględnionym przez Zamawiającego w piśmie z dnia 9 maja 2023 r.
Odwołujący wniósł o umorzenie postępowania w całości oraz zwrot uiszczonego wpisu od
odwołania.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego nie zgłosił przystąpienia
żaden wykonawca.
Mając na uwadze powyższe, Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:
Izba zważyła, że wobec uwzględnienia przez Zamawiającego części zarzutów
podniesionych w odwołaniu i braku zgłoszenia przystąpień po stronie Zamawiającego
i wycofaniu
pozostałych zarzutów przez Odwołującego, postępowanie odwoławcze należało
umorzyć na podstawie art. 522 ust. 3 Pzp. Przepis ten stanowi w zdaniu pierwszym, że
w
przypadku uwzględnienia przez Zamawiającego części zarzutów postawionych
w
odwołaniu i wycofaniu pozostałych zarzutów przez odwołującego, Izba może umorzyć
postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez o
becności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod
warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w
terminie żaden wykonawca. Zgodnie z art. 522 ust. 3 in fine Pzp, w takim przypadku
zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu w zakresie uwzględnionych
zarzutów.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 522 ust. 3 Pzp umorzy
ła postępowanie
odwoławcze, orzekając w formie postanowienia na podstawie art. 553 zd. 2 Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy Pzp oraz
w
oparciu o przepisy § 9 ust. 1 pkt 2 lit b) rozporządzenia w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437 ze zm.), z którego wynika, że
jeżeli zamawiający uwzględnił w części zarzuty przedstawione w odwołaniu i pozostałe
zarzuty
zostały przez odwołującego wycofane przed otwarciem rozprawy, a do postępowania
odwoławczego nie przystąpił żaden wykonawca po stronie zamawiającego, koszty o których
mowa w § 5 pkt 2 rozporządzenia znosi się wzajemnie. Izba orzeka o dokonaniu zwrotu
Odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Mając powyższe na uwadze, Izba orzekła, jak w sentencji.
Przewodnicząca ...…………………..
1.
umarza postępowanie odwoławcze
2. nakazuje zwrot z
rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy VULCAN Sp. z o.o.
z siedzibą we Wrocławiu kwoty 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych, zero groszy) uiszczonej tytułem wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710) na niniejsze postanowienie - w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodnicząca:
………………………
Sygn. akt KIO 1155/23
UZASADNIENIE:
Zamawiający – Centrum Usług Informatycznych we Wrocławiu prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn: „Zakup systemu kadrowego,
płacowego i finansowo – księgowego dla placówek oświatowych”, numer referencyjny: CIU-
ZZ.3201.2.2023.
Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie
ustawy z dnia 11
września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz.
1710)
zwanej dalej „Pzp” lub „ustawa”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w
Dzie
nniku Urzędowym Unii Europejskiej 12 kwietnia 2023 pod numerem 2023/S 072-
220383.
W dniu 24 kwietnia 2023
roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zostało
wniesione odwołanie przez wykonawcę VULCAN Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (dalej
jako
„Odwołujący”) wobec niezgodnej z przepisami ustawy czynności i zaniechań
Zamawiającego.
Zakres czynności podlegających zaskarżeniu:
Postanowienia treści Specyfikacji Warunków Zamówienia
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
II. Wymagań w zakresie danych osobowych – załącznik do OPZ [ZARZUT#1]:
1) pkt 1.3 ppkt 1 lit a i c Specyfikacji Technicznej
– Załącznika D13 do OPZ – Wymagań
w zakresie danych osobowych (dalej jako: „D13”) w zakresie ogólnych wymagań
dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych w systemie
informatycznym i sformułowania następujących wymogów [ZARZUT#1.1]:
„Jeżeli dane osobowe przetwarzane są bezpośrednio w systemie:
a. dane w spoczynku (z ang. data at rest) są szyfrowane zgodnie z aktualnymi
standardami i zgodnie z wymogami stawianymi w art. 32 ust. 1 RODO (min. AES-
256), (…)
c. system umożliwia stosowanie metod pseudonimizację danych – szczegółowe
metody pseudoanonimizacii zostaną określone w analizie wdrożeniowej.”
2) pkt 1.4 ppkt 2 lit a-
f D13 w zakresie ogólnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa
przetwarzania danych osobowyc
h w chmurze obliczeniowej (w części systemu
działającego w środowisku chmurowym) i sformułowania następujących wymogów
[ZARZUT#1.2]:
„2. System powinien zapewnić, że informacje przetwarzane w chmurze obliczeniowej
są szyfrowane zgodnie z poniższymi zasadami:
a) Zamawiający posiada dostęp do szczegółowych i aktualnych instrukcji konfiguracji
usług chmury obliczeniowej oraz metod weryfikacji poprawności ich konfiguracji
i
działania, w szczególności w zakresie szyfrowania przetwarzanych informacji.
b) Przet
warzanie danych będzie odbywało się w poprawnej konfiguracji usług chmury
obliczeniowej, zgodnie z wytycznymi dostawcy usług chmury obliczeniowej, w tym
pod kątem stosowania szyfrowania przetwarzanych informacji;
c) informacje prawnie chronione przetwarzane w chmurze obliczeniowej są
szyfrowane zarówno „data at rest” jak i „data in transit” na zasadach co najmniej
określonych w pkt 3.1.
d) Informacje są szyfrowane kluczami generowanymi przez Zamawiającego lub przez
niego zarządzane, chyba że z oszacowania ryzyka wynika, wyniknie iż dopuszczalne
lub wskazane jest używanie kluczy szyfrujących generowanych lub zarządzanych
przez dostawcę usług chmury obliczeniowej.
e) W przypadku, gdy z szacowania ryzyka wynika konie
czność utrzymywania
i
zarządzania kluczami szyfrującymi przy wykorzystaniu sprzętowych rozwiązań
(HSM9), to HSM mogą być udostępniane przez dostawcę usług chmury
obliczeniowej, przy uwzględnieniu tego elementu w szacowaniu ryzyka. HSM
powinny spełniać wymagania minimum FIPS10 1402 Level 2 lub równoważne.
f) Proces zarządzania kluczami szyfrującymi powinien uwzględniać przechowywanie
w
ramach własnej infrastruktury kopii kluczy szyfrujących, które zostały
wygenerowane lub są zarządzane przez dostawcę usług chmury obliczeniowej,
chyba że z oszacowania ryzyka wynika uzasadniony brak takiej potrzeby”.
3)
pkt 1.5 ppkt 1 i 2 D13 w zakresie wymogów zarządzania uprawnieniami użytkowników
systemu w zakresie dostępu do danych osobowych i sformułowania następujących
wym
ogów [ZARZUT#1.3]:
„1. System powinien wyodrębniać poszczególne kategorie danych (np. imię i
nazwisko, adres, PESEL) i umożliwiać dostosowanie do których kategorii danych ma
dostęp dany użytkownik.
2. System powinien umożliwiać tworzenie grup użytkowników (np. pracownicy,
kierownicy, dyrektorzy) w stosunku do których można dostosować do których
kategorii danych grupa ma dostęp”.
4) pkt 1.7 ppkt 1-
7 D13 w zakresie wymagań funkcjonalnych związanych z realizacją
w
systemie praw osoby, której dane dotyczą, o których mowa w art. 7 oraz art. 15 do
art. 22 RODO w szczególności rejestracji zgody i cofnięcia zgody, do usunięcia
danych, sprzeciwu, sprostowania, ograniczenia dostępu do danych, informacji o
przetwarzaniu, kopii danych) i sformułowania następujących wymogów
[ZARZUT#1.4]:
„1. System generuje raporty wykonywania operacji na rekordach zawierających dane
osobowe ze wskazaniem użytkownika i czynności, która została przeprowadzona.
2. System generuje raporty rekordów danych przetwarzanych na podstawie zgody.
3. System generuje raporty rekordów danych, dla których wycofano zgodę na
przetwarzanie danych.
4. System generuje raporty dla rekordów danych, których czas retencji minął.
5. System generuje raporty dotyczące żądań podmiotów danych praw art. 1615- 18
oraz 20-22, albo ograniczenie UODO z art. 58 ust.2 lit. f RODO.
6. System generuje raporty o przekazaniu informacji, o których mowa w pkt 2 dla
potrzeb rozliczalności.
7. System wykonuje kompletny wydruk lub serie wydruków zawierających komplet
danych osobowych wskazanej/wyszukanej osoby w przejrzystej jasnej postaci wraz
z
metadanymi dotyczącymi operacji wykonywanych na wydrukowanych danych”.
5)
pkt 1.8 ppkt 1 i 2 D13 w zakresie wymogów dot. kopii danych / backupów danych
osobowych i sformułowania następujących wymogów [ZARZUT#1.5]:
„1. System umożliwia dokonywanie backupów danych osobowych z wykorzystaniem
kopii różnicowych lub przyrostowych w oparciu o harmonogram i na żądnie”.
6) pkt 1.9 ppkt 1-
3 D13 w zakresie wymogów dot. retencji danych osobowych
i
sformułowania następujących wymagań [ZARZUT#1.6]:
„1. System umożliwia ustawienie retencji danych dla danych przetwarzanych
w systemie.
2. System umożliwia oznaczenie (tagowanie, oflagowanie) rekordów danych
dotyczących osób, których czas retencji minął. Oznaczanie skutkuje automatycznym
(realizowanym przez system) wykluczeniem oznaczonych danych ze „zwykłych
operacji”.
3. System powiadamia użytkownika o upływie czasu retencji danych oraz umożliwia
usunięcie danych, których czas retencji minął”.
7) pkt 1.10 ppkt 1-6 i 7-10 D13 w zakresie
wymagań funkcjonalnych związanych
z
realizacją w systemie praw osoby, której dane dotyczą, o których mowa w art. 7
oraz art. 15 do art. 22 RODO w szczególności. rejestracji zgody i cofnięcia zgody, do
usunięcia danych, sprzeciwu, sprostowania, ograniczenia dostępu do danych,
informacji o przetwarzaniu, kopii danych) i sformułowania następujących wymogów
[ZARZUT#1.7]:
as „1. System umożliwia oznaczenie (tagowanie, oflagowanie) rekordów danych
dotyczących osób, których przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody.
2. W przypadku cofnięcia zgody na przetwarzanie danych takie oznaczanie skutkuje
powiadomieniem użytkownika, że dane można przechowywać, ale nie należy ich
tymczasowo używać w „zwykłych operacjach”.
3. W przypadku cofnięcia zgody na przetwarzanie danych takie oznaczanie skutkuje
automatycznym (realizowanym przez system) wykluczeniem oznaczonych danych ze
„zwykłych operacji”.
4. System umożliwia oznaczanie (tagowanie, oflagowywanie) rekordów danych
dotyczących osób które zgłosiły żądania w zakresie realizacji swoich praw art. 15- 18
RODO oraz art. 20-22 RODO albo ograniczenie UODO z art. 58.2.f. (takie
oznaczanie skutkuje powiadomieniem użytkownika, że dane można przechowywać,
ale nie należy ich tymczasowo używać w „zwykłych operacjach”).
5. System
umożliwia oznaczanie (tagowanie, oflagowywanie) rekordów danych
dotyczących osób które zgłosiły żądania w zakresie realizacji swoich praw art. 15- 18
RODO oraz art. 20-22 RODO albo ograniczenie UODO z art. 58 ust. 2 lit. f RODO;
takie
oznaczanie
skutkuje
automatycznym
(realizowanym
przez
system)
wykluczeniem oznaczonych danych ze „zwykłych operacji”.
6. System przechowuje historię implementowanych w nim żądań osób (kogo
dotyczyło, w jakim okresie występowało, jakiego typu żądanie). Wymóg jest spełniony
również jeżeli istnieje inny centralny system o takiej funkcjonalności dla wielu
systemów/aplikacji. (…)
8. System umożliwia wyszukanie osoby wg określonego zestawu atrybutów,
w
szczególności wg unikalnych identyfikatorów jeśli występują w systemie;
prezent
acja wyników wyszukiwania odbywa się „po jednym rekordzie” albo tylko w
przypadku znalezienia jednego rekordu w wyniku zastosowania kryteriów
wyszukiwania.
9. System umożliwia (w wyniku wywołania wbudowanej w niego funkcjonalności)
eksportowanie danych do
tyczących konkretnej osoby w jednym z następujących
formatów danych: txt, csv, xml, json. Dopuszczalne jest wielokrotne wywoływanie
funkcjonalności w celu otrzymania kompletu danych, oczekiwane jest jednokrotne
wywołanie skutkujące kompletem danych.
10.Li
sta „zwykłych operacji”, tj. tych w których nie można tymczasowo używać danych
z rekordów oznaczonych (z powodu zgłoszenia żądania w zakresie realizacji praw
osób albo ograniczenia UODO z art. 58 ust. 2 lit. f RODO) jest konfigurowalna dla
systemu i występującego żądania/żądań”.
W zakresie powyższych postanowień SWZ Zamawiającemu zarzucam naruszenie:
1) art. 99 ust. 1 i ust. 4 w zw. z art. 16 pkt 1 i 3 PZP poprzez opisanie przedmiotu
zamówienia w sposób niejednoznaczny, niewyczerpujący i nieuwzględniający wszystkich
okoliczności mających wpływ na sporządzenie oferty przez wykonawców oraz w sposób
uniemożliwiający uczciwą konkurencję, naruszający zasadę równego traktowania
wykonawców oraz nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia, poprzez sformułowanie
wsk
azanych powyżej wymagań, co w konsekwencji prowadzi do uniemożliwienia złożenia
oferty przez wykonawców oferujących rozwiązania w pełni zgodne z wymaganiami w
zakresie ochrony danych osobowych realizowanych w sposób odmienny niż przewiduje to w
SWZ Zamawia
jący.
Stawiając powyższe zarzuty wnoszę o nakazanie Zamawiającemu:
1)
modyfikację wymagania z pkt 1.3 ppkt 1 lit a i c D13 poprzez zmianę treści wymagań
zgodnie z poniższą propozycją:
„Jeżeli dane osobowe przetwarzane są bezpośrednio w systemie:
a. dane w spoczynku (z ang. data at rest
) są szyfrowane zgodnie z aktualnymi
standardami (min. AES-
256) lub są zabezpieczone w inny sposób zgodny z
wymogami stawianymi w art. 32 ust. 1 RODO, (…)
c. system umożliwi stosowanie metod pseudonimizacji danych – o ile zastosowanie
pseudonimizacii okaże się konieczne stosownie do wymogów RODO i zostanie to
potwierdzone i uszczegółowione co do zakresu i sposobu w analizie wdrożeniowej.”
2)
modyfikację wymagania z pkt 1.4 ppkt 2 lit a-f D13 poprzez zmianę treści wymagań
zgodnie z poniższą propozycją:
„2. System powinien zapewnić, że informacje przetwarzane w chmurze obliczeniowej
są zabezpieczone zgodnie z poniższymi zasadami:
a)
Zamawiający posiada dostęp do szczegółowych i aktualnych instrukcji konfiguracji
usług chmury obliczeniowej oraz metod weryfikacji poprawności ich konfiguracji i
działania, w szczególności w zakresie szyfrowania przetwarzanych informacji.
b) Przetwarzanie danych będzie odbywało się w poprawnej konfiguracji usług chmury
obliczeniowej, a jeżeli usługi chmurowe będą świadczone przez podmiot trzeci -
zgodnie z wytycznymi dostawcy usług chmury obliczeniowej, w tym pod kątem
stosowania szyfrowania przetwarzanych informacji;
c) informacje prawnie chronione przetwarzane w chmurze obliczeniowej są
szyfrowane
zarówno „data at rest” jak i w „data in transit” na zasadach co najmniej
określonych w pkt 3.1 1.3.
d) Jeżeli informacje są szyfrowane to jest to realizowane kluczami generowanymi
przez Zamawiającego lub przez niego zarządzane, chyba że z oszacowania ryzyka
wynika, wyniknie iż dopuszczalne lub wskazane jest używanie kluczy szyfrujących
generowanych lub zarządzanych przez dostawcę usług chmury obliczeniowej.
e) W przypadku, gdy z szacowania ryzyka wynika konieczność utrzymywania i
zarządzania kluczami szyfrującymi przy wykorzystaniu sprzętowych rozwiązań
(HSM9), to HSM mogą być udostępniane przez dostawcę usług chmury
obliczeniowej, przy uwzględnieniu tego elementu w szacowaniu ryzyka. HSM
powinny spełniać wymagania minimum FIPS10 1402 Level 2 lub równoważne.
f) Proces zarządzania kluczami szyfrującymi powinien uwzględniać przechowywanie
w ramach własnej infrastruktury kopii kluczy szyfrujących, które zostały
wygenerowane lub są zarządzane przez dostawcę usług chmury obliczeniowej,
chyba że z oszacowania ryzyka wynika uzasadniony brak takiej potrzeby”.
3)
modyfikację wymagań z pkt 1.5 ppkt 1 i 2 D13 poprzez zmianę treści wymagań
zgodnie z poniższą propozycją:
„1. System powinien wyodrębniać poszczególne kategorie predefiniowanych danych
(np. imię i nazwisko, adres, PESEL) i umożliwiać dostosowanie do których kategorii
danych ma dostęp dany użytkownik.
2. System powinien umożliwiać tworzenie lub posiadać predefiniowane grupy
użytkowników (np. pracownicy, kierownicy, dyrektorzy) w stosunku do których można
dostosować do których kategorii danych grupa ma dostęp;
4)
modyfikację wymagań z pkt 1.7 ppkt 1-7 D13 poprzez zmianę treści wymagań
zgodnie z poniższą propozycją;
„1. System generuje raporty obrazujące jakiego zakresu zmian dokonano, wartość
początkową i wartość końcową ze wskazaniem użytkownika i czynności, która została
przeprowadzona.
2. System generuje raporty rekordów danych przetwarzanych na podstawie zgody.
3. System generuje raporty rekordów danych, dla których wycofano zgodę na
przetwarzanie danych.
4. System generuje raporty dla rekordów danych, których czas retencji minął.
5. System generuje raporty dotyczące żądań podmiotów danych praw art. 1615- 18
oraz 20-22, albo ograniczenie UODO z art. 58 ust.2 lit. f RODO.
6. System generuje raporty o przekazaniu informacji, o których mowa w pkt 2 dla
potrzeb rozliczalności.
7. System wykonuje kompletny wydruk lub serie wydruków zawierających komplet
danych osobowych wskazanej/wyszukanej osoby w przejrzystej jasnej postaci wraz
z
metadanymi dotyczącymi operacji wykonywanych na wydrukowanych danych”.
5)
usunięcie wymagania z pkt 1.8 ppkt 1 i 2 D13 poprzez zmianę treści wymagań
zgodnie z poniższą propozycją:
„1. Jeżeli wykonawca nie zapewnia możliwości backupowania danych w inny sposób,
System umożliwi dokonywanie backupów danych osobowych z wykorzystaniem kopii
różnicowych lub przyrostowych w oparciu o harmonogram i na żądnie.
6)
modyfikację wymagań z pkt 1.9 ppkt 1-3 D13 poprzez zmianę treści wymań zgodnie
z
poniższą propozycją i wprowadzenie pkt 4:
„1. System umożliwia ustawienie retencji danych dla danych przetwarzanych
w systemie.
2. System umożliwia oznaczenie (tagowanie, oflagowanie) rekordów danych
dotyczących osób, których czas retencji minął. Oznaczanie skutkuje automatycznym
(realizowanym przez system) wykluczeniem oznaczonych danych ze „zwykłych
operacji”.
3. System powiadamia użytkownika o upływie czasu retencji danych oraz umożliwia
usunięcie danych, których czas retencji minął.
4. Sposób spełnienia wymagań w zakresie retencji danych, o których mowa w pkt 1-3
powyżej zostanie opracowany przez wykonawcę na etapie Analizy Systemowej, przy
czym Zamawiający dopuszcza w wypadku, gdy wymagania te nie stanowią
automatycznego narzędzia systemu, aby zostały zrealizowane przez Wykonawcę w
ramach Usług Utrzymania”;
7)
modyfikacje wymagań z pkt 1.10 ppkt 1-6 i 7-10 D13 poprzez zmianę treści SWZ
zgodnie z poniższą propozycją:
„1. System umożliwia oznaczenie (tagowanie, oflagowanie) rekordów danych
dotyczących osób, których przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody.
2. W przypadku cofnięcia zgody na przetwarzanie danych takie oznaczanie skutkuje
powiadomieniem użytkownika, że dane można przechowywać, ale nie należy ich
tymczasowo używać w „zwykłych operacjach”.
3. W przypadku cofnięcia zgody na przetwarzanie danych takie oznaczanie skutkuje
automatycznym (realizowanym przez system) wykluczeniem oznaczonych danych ze
„zwykłych operacji”.
4. System umożliwia oznaczanie (tagowanie, oflagowywanie) rekordów danych
dotyczących osób które zgłosiły żądania w zakresie realizacji swoich praw art. 15- 18
RODO oraz art. 20-22 RODO albo ograniczenie UODO z art. 58.2.f. (takie
oznaczanie skutkuje powiadomieniem użytkownika, że dane można przechowywać,
ale nie należy ich tymczasowo używać w „zwykłych operacjach”).
5. System umożliwia oznaczanie (tagowanie, oflagowywanie) rekordów danych
dotyczących osób które zgłosiły żądania w zakresie realizacji swoich praw art. 15- 18
RODO oraz art. 20-22 RODO albo ograniczenie UODO z art. 58 ust. 2 lit. f RODO;
takie
oznaczanie
skutkuje
automatycznym
(realizowanym
przez
system)
wykluczeniem oznaczonych danych ze „zwykłych operacji”.
6. System przechowuje historię implementowanych w nim żądań osób (kogo
dotyczyło, w jakim okresie występowało, jakiego typu żądanie). Wymóg jest spełniony
również jeżeli istnieje inny centralny system o takiej funkcjonalności dla wielu
systemów/aplikacji.
7. Jeżeli system przetwarza dane osobowe w różnych celach to jest tego świadomy
i
implementuje lub umożliwia oznaczanie danych w oparciu o konkretne cele
przetwarzania; takie oznaczenie ma swoje logiczne konsekwencje dla możliwych
czynności przetwarzania oraz realizacji praw osób.
8. System umożliwia wyszukanie osoby wg określonego zestawu atrybutów
określonych przez wykonawcę, w szczególności wg unikalnych identyfikatorów jeśli
występują w systemie; prezentacja wyników wyszukiwania odbywa się „po jednym
rekordzie” albo tylko w przypadku znalezienia jednego rekordu w wyniku
zastosowania kryteriów wyszukiwania.
9. System umożliwia (w wyniku wywołania wbudowanej w niego funkcjonalności)
eksportowanie danych dotyczących konkretnej osoby w jednym z następujących
formatów danych: txt, csv, xml, json, przeszukiwalny i edytowalny pdf. Dopuszczalne
jest wielokrotne wywoływanie funkcjonalności w celu otrzymania kompletu danych,
oczekiwane jest jednokrotne wywołanie skutkujące kompletem danych.
10.Lista „zwykłych operacji”, tj. tych w których nie można tymczasowo używać danych
z rekordów oznaczonych (z powodu zgłoszenia żądania w zakresie realizacji praw
osób albo ograniczenia UODO z art. 58 ust. 2 lit. f RODO) jest konfigurowalna dla
systemu i występującego żądania/żądań”.
III. Harmonogram ramowy
– termin wdrożenia i dostosowania Systemu do potrzeb
Zamawiającego [Zarzut #2]
1)
§ 6 ust. 2 lit. a, b i c wzoru umowy stanowiącego Załącznik nr 9 SWZ (dalej: „Wzór
Umowy”) – w zakresie jakim Zamawiający wyznaczył na wdrożenie i dostosowanie
Systemu do potrzeb Zamawiającego termin do 31.07.2023 roku i w dalszej kolejności
począwszy od dnia 1.08.2023 roku termin na udostępnienie, udzielenie licencji oraz
świadczenie Usług Utrzymania dla Modułu Płacowego do centralnego naliczania płac
dla placówek oświatowych obsługiwanych przez CUI.
W zakresie powyższego postanowienia SWZ Zamawiającemu zarzucam naruszenie
następujących przepisów:
1) art. 99 ust. 1, ust. 2 i ust. 4 w zw. z art. 16 pkt 1) i pkt 3) w zw. 436 pkt 1 PZP poprzez
opisanie przedmiotu zamówienia w sposób niewyczerpujący, nieuwzgledniający
okoliczności mających wpływ na sporządzenie oferty i realizację zamówienia,
niepropor
cjonalny oraz w sposób uniemożliwiający uczciwą konkurencję i
naruszający zasadę równego traktowania wykonawców, poprzez postawienie
wymagania, aby wykonawca wdrożył i dostosował System do potrzeb
Zamawiającego w terminie do 31.07.2023 roku, nie zaś w terminie liczonym od dnia
zawarcia umowy, podczas gdy wdrożenie i dostosowanie Systemu w tym terminie
jest niemożliwe i nierealne nawet dla wykonawców, którzy aktualnie wykonują umowę
na rzecz Zamawiającego oraz w terminie, który wbrew art. 436 pkt 1 PZP nie jest
liczony od dnia zawarcia umowy, a brak jest obiektywnego uzasadnienia dla
wskazania daty wykonania umowy w tym zakresie.
Stawiając powyższe zarzuty wnoszę o nakazanie Zamawiającemu:
1)
dokonania modyfikacji treści Wzoru Umowy poprzez wprowadzenie terminu na
wdrożenie i dostosowanie Systemu do potrzeb Zamawiającego wynoszącego co
najmniej 180 dni od dnia zawarcia Umowy oraz odpowiednio wydłużenia terminu na
udostępnienie, udzielenie licencji oraz świadczenie Usług Utrzymania dla Modułu
Płacowego do centralnego naliczania płac dla placówek oświatowych obsługiwanych
przez CUI.
IV. Załącznik nr 1 do Umowy - Opis przedmiotu zamówienia do systemu kadrowego,
płacowego i finansowo-księgowego dla placówek oświatowych (dalej „OPZ”) [Zarzut#3]
1) pkt WO.12 OPZ
– w zakresie jakim Zamawiający wymaga, aby System spełniał
wymagania ustawy z d
nia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron
internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych zgodnie z poziomem co
najmniej A [Zarzut#3.1];
2) pkt WT.21 OPZ
– w zakresie jakim Zamawiający wymaga, aby System posiadał
wbudowaną funkcjonalność umożliwiającą wybiórczą lub kompletną anonimizację
danych, które nie powinny być już przetwarzane w Systemie i dotyczy to zwłaszcza
pól dedykowanych, przeznaczonych do wpisywania danych osobowych [Zarzut#3.2];
W zakresie powyższych postanowień SWZ Zamawiającemu zarzucam naruszenie
następujących przepisów:
1) art. 99 ust. 1, ust. 2 i ust. 4 w zw. z art. 16 pkt 1) i pkt 3)PZP poprzez opisanie
przedmiotu zamówienia w sposób niewyczerpujący, nieuwzgledniający okoliczności
mających wpływ na sporządzenie oferty i realizację zamówienia, nieproporcjonalny
oraz w sposób uniemożliwiający uczciwą konkurencję i naruszający zasadę równego
traktowania wykonawców, poprzez postawienie nieuzasadnionych wymagań w
postaci zgodności z WCAG na poziomie A oraz wybiórczej lub kompletnej
anonimizacji danych, podczas gdy wymogi te nie stanowią obowiązku wykonawcy w
świetle obowiązujących przepisów ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności
cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (t.j. Dz. U. z
202
3 r. poz. 82 z późn. zm.) (dalej „UDC”) oraz RODO, a brak jest obiektywnego
uzasadnienia dla stawiania takich w wymagań wobec przedmiotu zamówienia
stanowiącego rozwiązanie SaaS.
Stawiając powyższe zarzuty wnoszę o nakazanie Zamawiającemu:
1)
usunięcie pkt WO.12 OPZ;
2)
usunięcie pkt WT.21 OPZ.
V. Waloryzacja wynagrodzenia [Zarzut#4]
1)
§ 18 ust. 10 pkt 1 Wzoru Umowy – w zakresie w jakim „Waloryzacja wynagrodzenia
Wykonawcy w oparciu o ust. 9 może nastąpić, gdy wskaźnik kosztów ogłaszany
w komuni
kacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za ostatni miesiąc
poprzedzający wniosek o waloryzację wzrośnie o co najmniej 6% (średnioroczny
wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem ogłaszany w Monitorze
Polskim w komunikatach Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego wyniesie
powyżej 106) w stosunku do wysokości tego wskaźnika w miesiącu zawarcia
Umowy”.
W zakresie powyższego postanowienia Zamawiającemu zarzucam naruszenie
następujących przepisów:
1) art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz.
1360 z późn. zm.) (dalej „KC”) w zw. z art. 8 ust. 1 zw. z art. 16 pkt 3 PZP poprzez
ukształtowanie postanowień umowy w sposób naruszający zasadę swobody
kontraktowania wyrażoną w art. 3531 KC oraz zasadę proporcjonalności poprzez
ukształtowanie stosunku zobowiązaniowego w sposób naruszający jego naturę,
równowagę stron oraz prowadzący do nadużycia praw podmiotowych
Zamawiającego (jako podmiotu przygotowującego wzór umowy) poprzez
dopuszczenie waloryzacji wynagrodz
enia wyłącznie gdy wskaźnik kosztów ogłaszany
w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za ostatni miesiąc
poprzedzający wniosek o waloryzację wzrośnie o co najmniej 6% (średnioroczny
wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem ogłaszany w Monitorze
Polskim w komunikatach Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego wyniesie
powyżej 106) w stosunku do wysokości tego wskaźnika w miesiącu zawarcia Umowy,
2) art. 99 ust. 1 PZP poprzez brak dopuszczenia waloryzacji wynagrodzenia w sytuacji
gdy wskaźnik kosztów za ostatni miesiąc jest niższy niż 6%, co skutkuje brakiem
możliwości rzetelnej oceny ryzyk związanych z realizacją Zamówienia i rzetelnej
kalkulacji ceny oferty, co stanowi naruszenie art. 99 ust. 1 PZP nakazującego
Zamawiającemu opisanie przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny
i
wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń,
uwzględniając wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.
Stawiając powyższe zarzuty wnoszę o nakazanie Zamawiającemu:
1)
modyfikację § 18 ust. 10 pkt 1 Wzoru Umowy i obniżenie progu uprawniającego do
waloryzacji wynagrodzenia z 6% do 2% i nadanie mu następującego brzmienia:
„10. Waloryzacja wynagrodzenia Wykonawcy w oparciu o ust. 9:
1)
może nastąpić, gdy wskaźnik kosztów ogłaszany w komunikacie Prezesa
Głównego Urzędu Statystycznego za ostatni miesiąc poprzedzający wniosek
o
waloryzację wzrośnie o co najmniej 2% (średnioroczny wskaźnik cen towarów
i
usług konsumpcyjnych ogółem ogłaszany w Monitorze Polskim w komunikatach
Pre
zesa Głównego Urzędu Statystycznego wyniesie powyżej 106) w stosunku do
wysokości tego wskaźnika w miesiącu zawarcia Umowy”.
VI. Szczegółowe wymagania dotyczące dokumentacji systemu informatycznego – Załącznik
nr 8 do umowy [Zarzut#5]
1)
Załącznik nr 8 do Wzoru Umowy – w zakresie jakim Zamawiający stawia
następujące wymagania:
2.1.1.b b) dokumentów tekstowych w formacie DOC (lub innym ogólnie
dostępnym formacie edytowalnym).
2.1.2 2. W przypadku diagramów, schematów dostarczonych w ramach
dokumentacji pow
inny one być dostarczone w narzędziu zgodnym z notacjami
UML, BPMN, Archimate i zapisane w formacie umożliwiającym ich przeglądanie
w
dostępnych publicznie i darmowych narzędziach, wraz ze wskazaniem źródła
ich pobrania lub poprzez dostarczenie niezbędnego do przeglądania
oprogramowania w ramach projektu.
2.1.3 3. Dokumentacja powinna uwzględniać zarówno środowisko produkcyjne,
testowe/szkoleniowe, jak i deweloperskie systemu.
2.1.5.a a) szablon dokumentu z wymaganymi elementami zawiera Załącznik 6,
2.1.5.c c) czcionka o kroju Verdana,
2.1.5.d d) wersjonowanie dokumentacji
– format wersji n.xx gdzie n oznacza
numer kolejnej zatwierdzonej wersji dokumentu, xx
– numer kolejnej wersji
opiniowanej, roboczej.
2.1.6.a zestawienie wszystkich uzgodnień i protokołów podpisanych na etapie
realizacji
– Załącznik 2,
2.1.6.b globalny rejestr zmian dotyczący dokumentacji powykonawczej –
Załącznik 3, 2.2 2. Opis systemu: Opis techniczny systemu powinien uwzględnić
wszelkie zmiany dokonane w systemie i obejmować:
2.2.1 1. Schemat blokowy systemu wraz z opisem jego składowych oraz
przepływu i przetwarzania danych w systemie.
2.2.2 2. Diagram wdrożenia (deployment diagram) obejmujący wszystkie
składowe systemu (w nomenklaturze UML: węzły, środowiska wykonawcze,
komponenty/artefakty), wraz ze ścieżkami komunikacji pomiędzy składowymi oraz
systemami zewnętrznymi z opisem wykorzystywanych protokołów i portów
wszystkich uruchomionych w systemie usług.
2.3.2 3.2 Opis konfiguracji stacji roboczej lub urządzenia klienckiego dla
użytkownika systemu
2.3.2 Opis powinien zawierać proces przygotowania i konfiguracji stacji roboczej
lub urządzenia klienckiego dla użytkownika pracującego w systemie. Opis
przygotowania i konfiguracji stacji roboczej przeznaczonej do pracy w systemie
powinien zawierać:
2.3.2.1 1. Listę oprogramowania, zawierającą nazwę oprogramowania,
produc
enta, wersję, źródło pakietów instalacyjnych
2.3.2.2 2. Wymagania sprzętowe.
2.3.2.3 3. Wymagania dotyczące systemu operacyjnego oraz dodatkowego
oprogramowania ze wskazaniem wersji minimalnej.
2.3.2.4 4. Instrukcję instalacji oprogramowania.
2.3.3.1 1
. Opis kodowania znaków w dokumentach wysyłanych z systemów
teleinformatycznych podmiotów realizujących zadania publiczne lub odbieranych
przez takie systemy, także w odniesieniu do informacji wymienianej przez te
systemy z innymi systemami na drodze teletransmisji, o ile wymiana ta ma
charakter wymiany znaków.
2.3.3.2 2. Opis formatów danych w jakim udostępniane są zasoby informacyjne
zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia.
2.3.3.3 3. Opis logów, dzienników systemów zawierających odnotowanie działań
użytkowników lub obiektów systemowych polegające na dostępie do:
2.3.3.3.a a) systemu z uprawnieniami administracyjnymi;
2.3.3.3.b b) konfiguracji systemu, w tym konfiguracji zabezpieczeń
2.3.3.3.c c) przetwarzanych w systemach danych podlegających prawnej
ochronie w zakresie wymaganym przepisami prawa.
2.3.4 4. Opis logów, dzienników systemów zawierający działania użytkowników
lub obiektów systemowych, a także inne zdarzenia związane z eksploatacją
systemu w postaci:
2.3.4.a a) działań użytkowników nieposiadających uprawnień administracyjnych
2.3.4.b b) zdarzeń systemowych nieposiadających krytycznego znaczenia dla
funkcjonowania systemu
2.3.4.c c) zdarzeń i parametrów środowiska, w którym eksploatowany jest system
teleinformatyczny.
2.4.1 W dokum
entacji, wykonawca zobowiązany jest przedstawić listę wszystkich
licencji na dostarczone oprogramowanie wraz z opisem sposobu licencjonowania.
Opis powinien dotyczyć wszystkich aplikacji wymagających licencjonowania
(aplikacje, systemy operacyjne, bazy dan
ych, urządzenia i inne). Lista licencji na
oprogramowanie powinna zawierać:
2.4.1.1 1. Nazwę oprogramowania.
2.4.1.2 2. Sposób licencjonowania (np. procesor, użytkownik; informacje o
metryce, uprawnieniach, ograniczeniach).
2.4.1.3 3. Ilości, rodzaje licencji (np. enterprise, standard) oraz poziom licencji.
2.4.1.4 4. Numer licencji.
2.5.1 Procedury mające na celu zabezpieczenie, bieżące utrzymanie i
zapewnienie wysokiej niezawodności działania systemu.
2.5.1.1 1. Przekazanie inicjalnych haseł do kont administracyjnych systemu wraz
z
procedurą bezpiecznej zmiany haseł (bez wpływu na funkcjonowanie systemu).
2.6.1 1. Instrukcję rozpoczęcia, zawieszania i zakończenia pracy w systemie.
2.6.3 3. Szczegółowy opis funkcjonalności systemu.
2.6.4 4. Opis ścieżek obsługi procesów.
2.6.5 5. Dokładny opis raportów generowanych w systemie. Opis powinien
zawierać informacje dotyczące parametryzacji, filtrowania i innych elementów
personalizacyjnych dostępnych dla użytkownika oraz proces eksportowania
raportów do narzędzi zewnętrznych.
2.6.6 6. Opis komunikatów błędu wraz z podaniem rozwiązań.
2.6.8 8. Instrukcja pracy awaryjnej.
2.6.9 9. Szkolenie w wersji elektronicznej, w formie pozwalającej na
przeprowadzenie szkolenia w oprogramowaniu (Moodle), wraz z prawem
licencyjnym pozwalającym w szczególności na:
2.6.9.a a. swobodne wykorzystanie przekazanych materiałów w ramach kursu na
potrzeby szkoleniowe, w zakresie w jakim CUI uzna za stosowne,
2.6.9.b b. swobodną ingerencję dotyczącą zawartości kursu w tym zawartości
merytorycznych jak i treści, materiałów graficznych i audiowizualnych zawartych
w przekazanym kursie.
2.7.1 1. Wykaz lokalizacji tworzących obszar w których przetwarzane są dane
osobowe (wykaz budynków, pomieszczeń lokalizacji serwerów i stacji roboczych).
2.7.7 7. Opis elementów programowych i sprzętowych zabezpieczający system
informatyczny
przed
działaniem
szkodliwego
oprogramowania
oraz
oprogramowania, którego celem jest uzyskanie nieuprawnionego dostępu do
systemu.
2.7.8 8. Op
is zabezpieczeń chroniących przed utratą danych spowodowaną
awarią zasilania lub zakłóceniami w sieci zasilającej.
2.7.9 9. Opis zawierający wyszczególnienie realizacji pozostałych wymogów
odnoszących się do środków technicznych i organizacyjnych dla poziomu
bezpieczeństwa zdefiniowanym na poziomie wysokim Załącznik 5 niniejszego
dokumentu.
2.7.10 10. Dokument powinien zawierać odwołania do instrukcji użytkownika oraz
procedur eksploatacyjnych zwierających informacje o:
2.7.10.a a. Procedurze i
instrukcji rozpoczęcia, zawieszania i zamykania pracy
w
systemie 2.7.10.b b. Procedury tworzenia kopii zapasowych zbiorów danych
oraz programów i narzędzi programowych służących do ich przetwarzania.
2.7.10.c c. Sposobie, miejscu i okresie przechowywania
nośników informacji
zawierających dane osobowe oraz kopie zapasowe określone w podpunkcie b).
2.7.10.d d. Procedurze wykonywania przeglądów i konserwacji systemów oraz
nośników informacji służących do przetwarzania danych osobowych.
2.8.2 2. Wskazanie spo
sobu oraz zasad dostępu do dokumentacji dotyczącej
zasad
bezpieczeństwa
oraz
środków
technicznych
przyjmowanych
w
poszczególnych centrach przetwarzania danych.
4.3 System powinien zapewniać poziom bezpieczeństwa: Wysoki.
4.3 W celu osiągnięcia poziomu wysokiego, niezbędne jest zapewnienie środków
określonych
dla
poziomów
bezpieczeństwa
poziomu
podstawowego,
podwyższonego i wysokiego (tabela 1, 2 i 3)
W zakresie powyższych postanowień SWZ Zamawiającemu zarzucam naruszenie
następujących przepisów:
1) art. 99 ust. 1, ust. 2 i ust. 4 w zw. z art. 16 pkt 1) i pkt 3) PZP poprzez opisanie
przedmiotu zamówienia w sposób niewyczerpujący, nieuwzgledniający okoliczności
mających wpływ na sporządzenie oferty i realizację zamówienia, nieproporcjonalny
oraz w sposób uniemożliwiający uczciwą konkurencję i naruszający zasadę równego
traktowania wykonawców, poprzez sformułowanie ww. wymagań w zakresie
dokumentacji systemu informatycznego w sposób charakterystyczny dla
oprogramowania komputerowego wdrażanego (instalowanego) na infrastrukturze
Zamawiającego, nie zaś rozwiązania w modelu SaaS, czyniąc ww. wymagania
niemożliwymi do spełnienia przez wykonawców ubiegających się o udzielenie
zamówienia.
Stawiając powyższe zarzuty wnoszę o nakazanie Zamawiającemu:
1) dokonania mo
dyfikacji treści Załącznik nr 8 do Wzoru Umowy poprzez usunięcie
wskazanych w Zarzucie#5 powyżej pkt:
1) 2.1.1 2) 2.1.1.b 3) 2.1.2 4) 2.1.3 5) 2.1.5.a 6) 2.1.5.c 7) 2.1.5.d 8) 2.1.6.a 18 9) 2.1.6.b 10)
2.2 11) 2.2.1 12) 2.2.2 13) 2.3.2 14) 2.3.2 15) 2.3.2.1 16) 2.3.2.2 17) 2.3.2.3 18) 2.3.2.4 19)
2.3.3.1 20) 2.3.3.2 21) 2.3.3.3 22) 2.3.3.3.a 23) 2.3.3.3.b 24) 2.3.3.3.c 25) 2.3.4 26) 2.3.4.a
27) 2.3.4.b 28) 2.3.4.c 29) 2.4.1 30) 2.4.1.1 31) 2.4.1.2 32) 2.4.1.3 33) 2.4.1.4 34) 2.5.1 35)
2.5.1.1 36) 2.6.1 37) 2.6.3 38) 2.6.4 39) 2.6.5 40) 2.6.6 41) 2.6.8 42) 2.6.9 43) 2.6.9.a 44)
2.6.9.b 45) 2.7.1 19 46) 2.7.7 47) 2.7.8 48) 2.7.9 49) 2.7.10 50) 2.7.10.a 51) 2.7.10.b 52)
2.7.10.c 53) 2.7.10.d 54) 2.8.2 55) 4.3 56) 4.3
Ponadto,
Odwołujący wniósł o:
1)
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego zwrotu kosztów postępowania
odwoławczego, w tym zwrotu kosztów wynagrodzenia pełnomocnika, zgodnie z fakturą,
która zostanie przedłożona na rozprawie,
2) dopuszczenie i
przeprowadzenie dowodów na okoliczności wskazane w treści odwołania
oraz dowodów, które zostaną złożone przez Odwołującego na rozprawie.
9 maja
2023 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęła odpowiedź
Zamawiającego na odwołanie, w której Zamawiający poinformował o uwzględnieniu
odwołania w części.
10 maja 2023 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo
Odwołującego, w którym Odwołujący oświadczył, że cofa odwołanie w pozostałym zakresie,
tj. w zakresie nieuwzględnionym przez Zamawiającego w piśmie z dnia 9 maja 2023 r.
Odwołujący wniósł o umorzenie postępowania w całości oraz zwrot uiszczonego wpisu od
odwołania.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego nie zgłosił przystąpienia
żaden wykonawca.
Mając na uwadze powyższe, Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:
Izba zważyła, że wobec uwzględnienia przez Zamawiającego części zarzutów
podniesionych w odwołaniu i braku zgłoszenia przystąpień po stronie Zamawiającego
i wycofaniu
pozostałych zarzutów przez Odwołującego, postępowanie odwoławcze należało
umorzyć na podstawie art. 522 ust. 3 Pzp. Przepis ten stanowi w zdaniu pierwszym, że
w
przypadku uwzględnienia przez Zamawiającego części zarzutów postawionych
w
odwołaniu i wycofaniu pozostałych zarzutów przez odwołującego, Izba może umorzyć
postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez o
becności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod
warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w
terminie żaden wykonawca. Zgodnie z art. 522 ust. 3 in fine Pzp, w takim przypadku
zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu w zakresie uwzględnionych
zarzutów.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 522 ust. 3 Pzp umorzy
ła postępowanie
odwoławcze, orzekając w formie postanowienia na podstawie art. 553 zd. 2 Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy Pzp oraz
w
oparciu o przepisy § 9 ust. 1 pkt 2 lit b) rozporządzenia w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437 ze zm.), z którego wynika, że
jeżeli zamawiający uwzględnił w części zarzuty przedstawione w odwołaniu i pozostałe
zarzuty
zostały przez odwołującego wycofane przed otwarciem rozprawy, a do postępowania
odwoławczego nie przystąpił żaden wykonawca po stronie zamawiającego, koszty o których
mowa w § 5 pkt 2 rozporządzenia znosi się wzajemnie. Izba orzeka o dokonaniu zwrotu
Odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Mając powyższe na uwadze, Izba orzekła, jak w sentencji.
Przewodnicząca ...…………………..
Wcześniejsze orzeczenia:
- Sygn. akt KIO 3393/22 z dnia 2023-12-30
- Sygn. akt KIO 1581/23 z dnia 2023-06-16
- Sygn. akt KIO 1492/23, KIO 1527/23 z dnia 2023-06-14
- Sygn. akt KIO 1596/23 z dnia 2023-06-13
- Sygn. akt KIO 1590/23 z dnia 2023-06-12