To jest wynik przetargu. Zobacz także treść przetargu, którego dotyczy to ogłoszenie
Ogłoszenie z dnia 2014-09-02
Nowy Sącz: Kosmetyczka - wizażystka ze stylizacją paznokci. Nr postępowania: DOR-271-30/14.
Numer ogłoszenia: 187053 - 2014; data zamieszczenia: 02.09.2014
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi
Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.
Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych: tak, numer ogłoszenia w BZP: 170903 - 2014r.
Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia: nie.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Powiatowy Urząd Pracy dla Powiatu Nowosądeckiego, ul. Nawojowska 118, 33-300 Nowy Sącz, woj. małopolskie, tel. 018 4400808, faks 018 4400808.
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Kosmetyczka - wizażystka ze stylizacją paznokci. Nr postępowania: DOR-271-30/14..
II.2) Rodzaj zamówienia: Usługi.
II.3) Określenie przedmiotu zamówienia: Usługa zorganizowania i przeprowadzenia szkolenia pn.: Kosmetyczka - wizażystka ze stylizacją paznokci. I. Cel i termin realizacji szkolenia. 1. Zorganizowanie i przeprowadzenie szkolenia dla 10 osób. 2. Celem szkolenia jest nabycie przez uczestników szkolenia wiedzy i umiejętności praktycznych niezbędnych do podjęcia pracy w zawodzie kosmetyczki - wizażystki, stylistki paznokci (manikiurzystki). Ponadto Zamawiający wymaga, aby kursanci uzyskali podstawowe informacje pozwalające na ewentualne rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej związanej z tematyką szkolenia. 3. Czas trwania szkolenia wynosi nie więcej niż 63 dni robocze licząc od daty rozpoczęcia szkolenia. Ostatni dzień szkolenia przeznaczony jest na zakończenie szkolenia. 4. Planowany termin rozpoczęcia szkolenia: do 7 dni od podpisania umowy. II. Warunki realizacji szkolenia: A. W zakresie merytorycznym: 1. Liczba godzin szkoleniowych dla każdego uczestnika szkolenia wynosi: 430 godzin zegarowych, w tym: 1.1. Moduł I - Zadania zawodowe kosmetyczki - wizażystki ze stylizacją paznokci - obejmujący 70 godzin zegarowych zajęć teoretyczno-zawodowych z zakresu m.in. wizaż, kosmetyka, makijaż, stylizacja paznokci, zasady postępowania z klientem; 1.2. Moduł II - Własna działalność gospodarcza - obejmujący 20 godzin zegarowych zajęć z zagadnień umożliwiających rozpoczęcie działalności gospodarczej; 1.3. Moduł III - Warsztaty - obejmujący 130 godzin zegarowych zajęć w instytucji szkolącej wyposażonej w specjalne stanowiska kosmetyczne oraz stanowiska do stylizacji paznokci - dla każdego uczestnika szkolenia. 1.4. Moduł IV - Praktyka zawodowa - 210 godzin zegarowych zajęć praktycznych w placówkach kosmetycznych. Praktyka zawodowa powinna być zorganizowana u pracodawców, którzy potencjalnie mogą zatrudnić absolwentów szkolenia. 2. Wykonawca zobowiązany jest dostarczyć do Powiatowego Urzędu Pracy dla Powiatu Nowosądeckiego na trzy dni robocze przed podpisaniem umowy następujące dokumenty i oświadczenia: 2.1. Program zajęć szkoleniowych, zawierający co najmniej następujące zagadnienia: 2.1.1. nazwę i zakres szkolenia, 2.1.2. czas trwania i sposób organizacji szkolenia, 2.1.3. wymagania wstępne dla uczestników szkolenia, 2.1.4. cele szkolenia, 2.1.5. plan nauczania określający tematy zajęć edukacyjnych oraz ich wymiar, z uwzględnieniem części teoretyczno - zawodowej i części praktycznej, 2.1.6. opis treści szkolenia w zakresie poszczególnych zajęć edukacyjnych, 2.1.7. wykaz literatury oraz niezbędnych środków i materiałów dydaktycznych, 2.1.8. sposób sprawdzenia efektów szkolenia - przewidziane sprawdziany i egzaminy. 2.2. Harmonogram zajęć teoretyczno - zawodowych (obejmujący Moduł I, II, III), który powinien zawierać: 2.2.1. datę (poszczególne dni szkolenia), 2.2.2. godzinę rozpoczęcia oraz zakończenia zajęć w każdym dniu szkolenia, 2.2.3. liczbę godzin zegarowych w każdym dniu szkolenia, 2.2.4. tematykę zajęć, 2.2.5. miejsce realizacji szkolenia (dokładny adres), 2.2.6. imię i nazwisko osoby prowadzącej zajęcia w każdym dniu szkolenia, 2.2.7. ilość godzin w danym miesiącu, 2.3. Kserokopię Akredytacji Kuratorium Oświaty zgodnej z przedmiotem zamówienia w przypadku posiadania stosownego dokumentu. 2.4. Kserokopię Certyfikatu Jakości Usług ISO w przypadku posiadania stosownego dokumentu. 2.5. Kserokopie dokumentów potwierdzających kwalifikacje kadry dydaktycznej (świadectwa/ dyplomy ukończenia szkoły), która będzie uczestniczyć w prowadzeniu zajęć szkoleniowych w poszczególnych modułach, potwierdzone za zgodność z oryginałem. 2.6. Oświadczenie Wykonawcy o posiadaniu przez osoby wskazane do realizacji szkolenia doświadczenia zawodowego w pracy związanej z tematyką szkolenia oraz doświadczenia w realizacji określonej liczby szkoleń zgodnie z wymogami Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. 2.7. Wykaz osób/osoby odpowiedzialnych/odpowiedzialnej za nadzór wewnętrzny nad szkoleniem. Osoba/y ta/te będzie/będą odpowiedzialne za opiekę i kontakt z uczestnikami szkolenia oraz za prawidłową realizację zawartej umowy i bezpośredni kontakt z Zamawiającym. 3. Przygotowanie harmonogramu zajęć praktycznych zawierającego: 3.1. wykaz osób odbywających praktykę w danym miejscu, 3.2. tematykę zajęć, 3.3. liczbę godzin zegarowych w każdym dniu szkolenia, 3.4. godzinę rozpoczęcia oraz zakończenia zajęć w każdym dniu szkolenia, 3.5. miejsce realizacji zajęć praktycznych (dokładny adres), 3.6. imiona i nazwiska opiekunów stanowiskowych w poszczególnych miejscach praktyk oraz numer telefonu do opiekuna stanowiskowego. Wykonawca przedstawi Zamawiającemu do zatwierdzenia harmonogram zajęć praktycznych nie później niż na pięć dni roboczych przed rozpoczęciem zajęć praktycznych. 4. Program szkolenia powinien: 4.1. gwarantować uczestnikom rzetelne przygotowanie teoretyczno - praktyczne do podjęcia pracy w zawodzie kosmetyczki - wizażystki, stylistki paznokci (manikiurzystki) oraz uzyskanie podstawowych informacji pozwalających na ewentualne rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej związanej z tematyką szkolenia; 4.2. uwzględniać zróżnicowany poziom umiejętności i wiedzy uczestników szkolenia; 4.3. być opracowany w oparciu o standardy kwalifikacji zawodowych i modułowe programy szkoleń zawodowych, dostępne na stronie internetowej www.standardyiszkolenia.praca.gov.pl oraz zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu MEN z dnia 11.01.2012r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U.2012, poz. 186). 5. Program szkolenia powinien obejmować nie mniej niż poniżej wymienione zagadnienia: 5.1. MODUŁ I - Zadania zawodowe kosmetyczki - wizażystki ze stylizacją paznokci - obejmujący 70 godzin zegarowych zajęć teoretyczno-zawodowych z zakresu m.in. wizaż, kosmetyka, makijaż, stylizacja paznokci, zasady postępowania z klientem, który powinien zawierać co najmniej takie zagadnienia jak: 1) Kosmetyka 1.1) Wyposażenie gabinetu kosmetycznego 1.2) Preparaty kosmetyczne 1.3) Rozpoznanie rodzaju cery i jej pielęgnacja: elementy anatomii prawidłowej organizmu ludzkiego, elementy anatomii funkcjonalnej i rozwojowej 1.4) Rozpoznanie przeciwwskazań do wykonywania odpowiednich zabiegów kosmetycznych 1.5) Określenie i identyfikowanie defektów kosmetycznych, przyczyn ich powstawania oraz sposobów ich tuszowania i likwidowania 1.6) Zabiegi kosmetyczne: nawilżające, oczyszczające, łagodzące, liftingujące, złuszczające 1.7) Metody likwidacji cellulitu 1.8) Wykonywanie masażu twarzy 1.9) Wykonywanie klasycznych zabiegów pielęgnacyjnych przeznaczonych do podstawowych rodzajów cery 1.10) Zabiegi pielęgnacyjne: skóry twarzy, wybranych części ciała 1.11) Poznanie sposobów usuwania owłosienia i wykonywanie depilacji różnych części ciała 1.12) Obsługa profesjonalnych urządzeń kosmetycznych; metody, środki oraz ogólne zasady dezynfekcji i sterylizacji narzędzi 1.13) Piercing 2) Wizaż 2.1) Opracowanie kolorystyki makijażu i ubioru, eksponującej walory urody klientki 2.2) Określenie, modelowanie kształtów twarzy i kamuflowanie defektów skóry 2.3) Zasady doboru ubioru do różnych okoliczności (zawodowych, towarzyskich, wieczorowych itp.) 2.4) Określanie wpływu linii, proporcji, kolorów i deseni ubioru na proporcje sylwetki 2.5) Korygowanie kształtów twarzy i defektów skórnych poprzez odpowiedni makijaż 2.6) Tuszowanie mankamentów sylwetki ubiorem 2.7) Dobieranie dodatków do sylwetki i typu urody 2.8) Charakteryzowanie wyrobów perfumeryjnych i dobieranie zapachu do charakteru klientki, pory roku, pory dnia; trendy w makijażu, teoria koloru 3) Makijaż 3.1) Analiza kształtów twarzy, oczu, techniki modelowania twarzy - cieniowanie i rozjaśnianie; modelowanie kształtu: twarz, usta, oczy 3.2) Demakijaż i pielęgnacja twarzy, 3.3) Henna, regulacja łuku brwiowego 3.4) Omówienie produktów: korektory, podkłady, pudry i inne 3.5) Wykonywanie makijażu: dziennego, okazjonalnego, wieczorowego, ślubnego, fantazyjnego, fotograficznego, biznesowego, artystycznego. 4) Stylizacja paznokci (manicure) 4.1) Budowa i choroby paznokcia, typy płytki paznokciowej i problemy z nimi związane 4.2) Metody i środki oraz ogólne zasady dezynfekcji i sterylizacji narzędzi pracy 4.3) Pielęgnacja dłoni i stóp oraz produkty do pielęgnacji paznokci 4.4) Malowanie płytki paznokciowej z zastosowaniem dowolnych technik zdobnictwa 4.5) Omówienie metod zdobienia paznokci - i ich zastosowanie 4.6) Rozpoznanie przeciwwskazań do wykonywania manicure, pedicure i zabiegów pielęgnacyjnych dłoni i stóp 4.7) Wykonywanie zabiegów przedłużania i rekonstrukcji płytki paznokciowej 4.8) Zdobienie paznokci akrylem kolorowym 4.9) Zdobnictwo paznokci przy użyciu biżuterii, folii, nail-piercing oraz kalkomania 5) Zasady postępowania z klientem 5.1) Wiedza o człowieku jako podmiocie oddziaływań doradczych 5.2) Etyka zawodowa i kultura osobista 5.3) Udzielanie pierwszej pomocy w nagłych przypadkach Zamawiający wymaga, aby osoba/y prowadząca/e zajęcia Modułu I spełniała/spełniały następujące warunki: - posiadała/y wykształcenie: co najmniej średnie kierunkowe, - posiadała/posiadały: min. 3-letni staż pracy zgodny z tematyką modułu, - prowadziła/y: co najmniej 5 szkoleń o tożsamej tematyce zawartej w module. 5.2. Moduł II - Własna działalność gospodarcza - obejmujący 20 godzin zegarowych zajęć z zagadnień umożliwiających rozpoczęcie działalności gospodarczej. Zamawiający wymaga, aby w ramach Modułu II kursanci uzyskali podstawowe informacje pozwalające na ewentualne rozpoczęcie i prowadzenie własnej działalności gospodarczej w zakresie usług kosmetycznych - wizażu oraz stylizacji paznokci (manicure). Moduł ten powinien zawierać między innymi następujące zagadnienia tematyczne: 1) Pomysł na własną działalność gospodarczą 2) Identyfikowanie szans i zagrożeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej na własny rachunek, badanie rynku usług kosmetycznych; 3) Cechy osoby przedsiębiorczej 4) Badanie rynku usług kosmetycznych 5) Biznesplan 6) Źródła pozyskiwania kapitału na uruchomienie własnej firmy 7) obowiązki wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Urzędu Skarbowego, Państwowej Inspekcji Pracy 8) Aktywne metody pozyskiwania zleceń 9) 1 godzina zajęć - spotkanie z przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie tematyki szkolenia. Zamawiający wymaga aby spotkanie prowadziła osoba, która prowadzi działalność gospodarczą powyżej 3 lat. Zamawiający wymaga, aby osoba/osoby prowadząca/prowadzące Moduł II spełniała/spełniały następujące warunki: posiadała/posiadały wykształcenie o specjalności: przedsiębiorczość albo zarządzanie albo marketing - co najmniej wyższe zawodowe lub magisterskie lub podyplomowe; prowadziła/prowadziły co najmniej 3 szkolenia o tożsamej tematyce zawartej w module. Wyżej wymienione wymogi nie obejmują przedsiębiorcy, który poprowadzi spotkanie z uczestnikami szkolenia na temat prowadzenia działalności gospodarczej. 5.3. MODUŁ III - Warsztaty - obejmujący 130 godzin zegarowych zajęć warsztatowych w instytucji szkolącej wyposażonej w specjalne stanowiska kosmetyczne oraz stanowiska do stylizacji paznokci - dla każdego uczestnika szkolenia. Program zajęć warsztatowych powinien zawierać zagadnienia omawiane podczas Modułu I; Zamawiający wymaga, aby osoba/y prowadząca/e Moduł III spełniała/y następujące warunki: posiadała/y: wykształcenie nie niższe jak średnie kierunkowe, posiadała/posiadały: min. 3-letni staż pracy zgodny z tematyką modułu, prowadziła/y co najmniej 5 szkoleń o tożsamej tematyce zawartej w module. 5.4. Moduł IV- Praktyka zawodowa - 210 godzin zegarowych zajęć praktycznych w placówkach kosmetycznych posiadających odpowiednia wyposażenie oraz doświadczenie w zakresie kosmetyki oraz stylizacji paznokci (manicure). Program zajęć praktycznych powinien zawierać zagadnienia omawiane podczas Modułu I i III. Celem w/w Modułu jest praktyczne przygotowanie uczestników do pracy w zawodzie kosmetyczki, wizażystki i stylistki paznokci poprzez efektywne wykonywanie obowiązków/zadań polegających na możliwości zastosowania w praktyce wiedzy i umiejętności zdobytych przez uczestników szkolenia podczas zajęć teoretyczno - zawodowych, Zamawiający wymaga wyznaczenia w każdej firmie, w której kursanci będą odbywać zajęcia praktyczne opiekuna stanowiskowego. Liczba kursantów w jednej firmie nie może być większa niż 2 osoby. Praktyka zawodowa powinna być zorganizowana u pracodawców, którzy potencjalnie mogą zatrudnić absolwentów szkolenia. Zamawiający wymaga, aby opiekunowie w poszczególnych miejscach praktyk posiadali wykształcenie: co najmniej średnie zawodowe i 5 lat doświadczenia zawodowego związanego z tematyką szkolenia lub średnie zawodowe i 4 lata doświadczenia zawodowego związanego z tematyką szkolenia lub wyższe zawodowe, podyplomowe, magisterskie i 3 lata doświadczenia zawodowego związanego z tematyką szkolenia. Zajęcia praktyczne mają zakończyć się pisemną opinią o praktykancie sporządzoną przez opiekuna stanowiskowego w danej firmie, uwzględniającą poziom umiejętności i wiedzy z zakresu tematyki zajęć, motywację, zdyscyplinowanie i zaangażowanie. 6. Zamawiający dopuszcza uzupełnienie programu szkolenia w poszczególnych modułach ze względu na praktyczną realizację celu szkolenia, to jest przygotowanie uczestników szkolenia do podjęcia pracy w zawodzie kosmetyczki - wizażystki, stylistki paznokci (manikiurzystki) oraz rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej związanej z tematyką szkolenia. Nie dopuszcza się natomiast zmiany ilości godzin zajęć w poszczególnych modułach. 7. Wykonawca zobowiązany jest przeprowadzić: 7.1. test sprawdzający wiedzę kursantów z tematyki zajęć teoretyczno-zawodowych, który ma być przeprowadzony bezpośrednio po zajęciach z Modułów I, II i III; 8. Szkolenie winno zakończyć się wydaniem przez Wykonawcę: 8.1. zaświadczeń o ukończeniu kursu zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 11.01.2012r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. 2012, poz. 186) - wzór zaświadczenia zgodnie z załącznikiem nr 5 do w/w rozporządzenia; 8.2. zaświadczeń potwierdzających ukończenie szkolenia i uzyskanie kwalifikacji wydanych na podstawie Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 roku w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy (Dz. U. 2014, poz. 667) na papierze kredowym; W/w zaświadczenia powinno zawierać: 1) numer z rejestru, 2) imię i nazwisko oraz numer PESEL uczestnika szkolenia, a w przypadku cudzoziemca numer dokumentu stwierdzającego tożsamość i adres zamieszkania tej osoby, 3) nazwę instytucji szkoleniowej przeprowadzającej szkolenie, 4) formę i nazwę szkolenia, 5) okres trwania szkolenia, 6) miejsce i datę wydania zaświadczenia, 7) tematy i wymiar godzin zajęć edukacyjnych, 8) podpis osoby upoważnionej przez instytucję szkoleniową przeprowadzającą szkolenie. 8.3. certyfikatów z logo Unii Europejskiej i Europejskiego Funduszu Społecznego oraz logo Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki potwierdzających ukończenie szkolenia, które powinny zawierać informacje z pkt. 8.2. Dotyczy osób, których szkolenie finansowane jest ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Poddziałanie 6.1.3. 9. Zaświadczenia oraz certyfikaty powinny być wydane w ofertówce sztywnej otwieranej od góry i z prawej strony lub w teczce firmowej ośrodka szkoleniowego. 10. Odbiór w/w zaświadczeń musi być potwierdzony podpisem oraz datą odbioru przez każdego absolwenta szkolenia.
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 80.53.31.00 - Usługi szkolenia komputerowego .
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: Przetarg nieograniczony
III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
- Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej: tak, projekt/program: Szkolenie realizowane jest w ramach projektu Kierunek na pracę Powiatowego Urzędu Pracy dla Powiatu Nowosądeckiego współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Dotyczy osób, których szkolenie finansowane jest ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Poddziałanie 6.1.3..
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 01.09.2014.
IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT: 2.
IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: .
IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:
dane rejestrowe
i kontaktowe firmy
SĄDECKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO S.A.
jakie przetargi wygrała firma
SĄDECKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO S.A.
- Sądecka Agencja Rozwoju Regionalnego S.A., ul. Jagiellońska 14, 33-300 Nowy Sącz, kraj/woj. małopolskie.
IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia (bez VAT): 45500,00 PLN.
IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ
Cena wybranej oferty: 32680,00
Oferta z najniższą ceną: 32680,00 / Oferta z najwyższą ceną: 67475,00
Waluta: PLN.
INNE PRZETARGI Z NOWEGO SĄCZA
- Dostarczenie i montaż mebli dla Akademii Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
- Dostarczenie i montaż mebli na potrzeby Wydziału Nauk Społecznych i Sztuki Akademii Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
- Zakup i sukcesywna dostawa artykułów spożywczych do Zespół Szkół nr 1 im. Komisji Edukacji Narodowej w Nowym Sączu" składająca się z 4 części.
- Remonty bieżące ulic i chodników o nawierzchni bitumicznej w granicach administracyjnych Miasta Nowego Sącza od dnia podpisania umowy do dnia 31.12.2025r. - roboty do 100 m2
- Dostawa paliw na potrzeby Powiatowego Zarządu Dróg w Nowym Sączu
- Opracowanie dokumentacji projektowej rozbudowy drogi powiatowej nr 1538 K Jazowsko - Obidza w km 0+640 - 1+880 polegająca na budowie chodnika w m. Obidza
więcej: przetargi w Nowym Sączu »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Dostawa wraz z wdrożeniem i uruchomieniem oprogramowania oraz infrastruktury sprzętowej dla Gminy Złoty Stok realizowanego w ramach "Cyberbezpieczny Samorząd
- Zakup sprzętu, oprogramowania i usług wraz z dostawą w ramach projektu Cyberbezpieczny Samorząd
- Podniesienie stopnia bezpieczeństwa IT w urzędzie gminy Golub-Dobrzyń w ramach projektu Cyberbezpieczny Samorząd
- "Zakup, dostawa i wdrożenie systemów i nowych urządzeń podnoszących bezpieczeństwo informacji w urzędzie, przeszkolenie pracowników urzędu (85 osób) i (...) z podziałem na 2 części(...)".
więcej: Usługi szkolenia komputerowego »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.