eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi ProszowiceRemont dróg transportu rolnego po³o¿onych na terenie Gminy Proszowice województwo ma³opolskie



Og³oszenie z dnia 2025-04-09

Og³oszenie o zamówieniu
Roboty budowlane
Remont dróg transportu rolnego po³o¿onych na terenie Gminy Proszowice województwo ma³opolskie

SEKCJA I - ZAMAWIAJ¡CY

1.1.) Rola zamawiaj±cego

Postêpowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiaj±cego

1.2.) Nazwa zamawiaj±cego: Gmina Proszowice

1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 351556033

1.5) Adres zamawiaj±cego

1.5.1.) Ulica: ul. 3 Maja 72

1.5.2.) Miejscowo¶æ: Proszowice

1.5.3.) Kod pocztowy: 32-100

1.5.4.) Województwo: ma³opolskie

1.5.5.) Kraj: Polska

1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL214 - Krakowski

1.5.7.) Numer telefonu: +48 12 386-10-05

1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: um@proszowice.pl

1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiaj±cego: www.proszowice.pl

1.6.) Rodzaj zamawiaj±cego: Zamawiaj±cy publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka samorz±du terytorialnego

1.7.) Przedmiot dzia³alno¶ci zamawiaj±cego: Ogólne us³ugi publiczne

SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE

2.1.) Og³oszenie dotyczy:

Zamówienia publicznego

2.2.) Og³oszenie dotyczy us³ug spo³ecznych i innych szczególnych us³ug: Nie

2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:

Remont dróg transportu rolnego po³o¿onych na terenie Gminy Proszowice województwo ma³opolskie

2.4.) Identyfikator postêpowania: ocds-148610-9bb9fea6-4e83-4e25-afd6-147a92add442

2.5.) Numer og³oszenia: 2025/BZP 00182854

2.6.) Wersja og³oszenia: 01

2.7.) Data og³oszenia: 2025-04-09

2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zosta³y ujête w planie postêpowañ: Tak

2.9.) Numer planu postêpowañ w BZP: 2025/BZP 00039068/03/P

2.10.) Identyfikator pozycji planu postêpowañ:

1.1.1 Remont dróg transportu rolnego na terenie Gminy Proszowice

2.11.) O udzielenie zamówienia mog± ubiegaæ siê wy³±cznie wykonawcy, o których mowa w art. 94 ustawy: Nie

2.14.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu wspó³finansowanego ze ¶rodków Unii Europejskiej: Nie

2.16.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstaw± prawn±

Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy

SEKCJA III – UDOSTÊPNIANIE DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA I KOMUNIKACJA

3.1.) Adres strony internetowej prowadzonego postêpowania

https://pzp.proszowice.pl

3.2.) Zamawiaj±cy zastrzega dostêp do dokumentów zamówienia: Nie

3.4.) Wykonawcy zobowi±zani s± do sk³adania ofert, wniosków o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu, o¶wiadczeñ oraz innych dokumentów wy³±cznie przy u¿yciu ¶rodków komunikacji elektronicznej: Tak

3.5.) Informacje o ¶rodkach komunikacji elektronicznej, przy u¿yciu których zamawiaj±cy bêdzie komunikowa³ siê z wykonawcami - adres strony internetowej: https://pzp.proszowice.pl

3.6.) Wymagania techniczne i organizacyjne dotycz±ce korespondencji elektronicznej: Komunikacja miêdzy Zamawiaj±cym,
a wykonawcami odbywa siê przy u¿yciu ¶rodków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o
¶wiadczeniu us³ug drog± elektroniczn± (tj. Dz.U. z 2020 r. poz. 344)
5. Korespondencja przy u¿yciu ¶rodków komunikacji elektronicznej odbywa siê w nastêpuj±cy sposób:
a. Przed up³ywem terminu sk³adania ofert (miêdzy innymi: pytania do postêpowania, wnioski o wyja¶nienie SWZ):
i. za po¶rednictwem portalu PZP SIDAS, gdzie po zalogowaniu siê na uprzednio za³o¿one swoje konto, u¿ytkownik wskazuje
postêpowanie. Po wej¶ciu w szczegó³ wskazanego postêpowania przechodzi do zak³adki „Komunikacja”, która dotyczy wybranego
postêpowania. W celu przygotowania nowej wiadomo¶ci wybiera opcje „Utwórz wiadomo¶æ”. Nastêpnie wskazuje „Kategoriê
wiadomo¶ci” i wprowadza tre¶æ w polu „Wiadomo¶æ”. W ramach korespondencji mo¿na dodaæ za³±cznik poprzez opcjê „Do³±cz plik”
ii. bezpo¶rednio na adres poczty elektronicznej um@proszowice.pl lub komunalka@proszowice.pl,
iii. Je¿eli dokumenty elektroniczne, przekazywane przy u¿yciu ¶rodków komunikacji elektronicznej, zawieraj± informacje stanowi±ce
tajemnicê przedsiêbiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U.
z 2022 r. poz. 1233), wykonawca, w celu utrzymania w poufno¶ci tych informacji, przekazuje je w wydzielonym i odpowiednio
oznaczonym pliku, wraz z jednoczesnym zaznaczeniem polecenia „Za³±cznik stanowi±cy tajemnicê przedsiêbiorstwa”, a nastêpnie
wraz z plikami stanowi±cymi jawn± czê¶æ nale¿y ten plik zaszyfrowaæ.
b. Po up³ywie terminu sk³adania ofert” ( miêdzy innymi: dokumenty, o¶wiadczenia, wyja¶nienia)
i. Za po¶rednictwem portalu SIDAS PZP– analogicznie jak w przypadku korespondencji przed up³ywem terminu sk³adania ofert.
6. Komunikacja za po¶rednictwem portalu SIDAS PZP:
a. Wykonawca przystêpuj±c do postêpowania o udzielenie zamówienia publicznego tj. rejestruj±c siê bezp³atnie lub w przypadku
posiadania konta w portalu , loguj±c siê akceptuje warunki korzystania z portalu SIDAS PZP, okre¶lone w regulaminie dostêpnym
pod adresem: https://sidaspzp.pl/wp-content/uploads/2020/07/regulamin-SIDAS-PZP.pdf oraz uznaje go za wi±¿±cy.
b. Szczegó³owa instrukcja obs³ugi portalu SIDAS PZP, zawieraj±ca instrukcjê korzystania z portalu przez wykonawcê jest
zamieszczona pod adresem https://sidaspzp.pl/wp-content/uploads/2020/07/Madkom_PZP_wykonawca_1.3.pdf.
c. Ka¿dy za³±czany plik zawieraj±cy dokumenty, o¶wiadczenia lub pe³nomocnictwa musi byæ uprzednio opatrzony podpisami
kwalifikowanymi, a w przypadku postêpowañ o warto¶ci mniejszej ni¿ progi unijne, kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
podpisem zaufanym lub podpisem osobistym przez upowa¿nione osoby reprezentuj±ce odpowiednio wykonawcê, wykonawcê
wspólnie ubiegaj±cego siê o udzielenie zamówienia, inny podmiot, na którego zdolno¶ciach lub sytuacji polega wykonawca na
zasadach okre¶lonych w art. 118 ustawy PZP lub wykonawców.
d. Za datê wp³ywu o¶wiadczeñ, wniosków, za¶wiadczeñ oraz informacji przyjmuje siê datê wys³ania wiadomo¶ci wraz z za³±cznikiem
z poziomu zak³adki „Komunikacja”, która prezentowana jest równie¿ w wys³anej wiadomo¶ci.
7. Zamawiaj±cy, zgodnie z § 2 ust. 1 Rozporz±dzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu
sporz±dzania i przekazywania informacji oraz wymagañ technicznych dla dokumentów elektronicznych oraz ¶rodków komunikacji
elektronicznej w postêpowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie

3.8.) Zamawiaj±cy wymaga sporz±dzenia i przedstawienia ofert przy u¿yciu narzêdzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub innych podobnych narzêdzi, które nie s± ogólnie dostêpne: Nie

3.12.) Oferta - katalog elektroniczny: Nie dotyczy

3.14.) Jêzyki, w jakich mog± byæ sporz±dzane dokumenty sk³adane w postêpowaniu:

polski

3.15.) RODO (obowi±zek informacyjny): Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 rozporz±dzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zwi±zku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie
swobodnego przep³ywu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporz±dzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE
L 119 z 04.05.2016, str. 1), zwanego dalej „RODO”, Zamawiaj±cy informuje, ¿e:
1) administratorem Pañstwa danych osobowych jest Burmistrz Miasta i Gminy Proszowice z siedzib± w (32-100) Proszowicach ul. 3
Maja 72, tel. (12) 386-10-05, faks: (12) 386-15-55, e-mail: sekretariat@um.proszowice.pl
2) inspektorem ochrony danych osobowych w Gminie Proszowice jest Pan Damian Król, e-mail: iodo@proszowice.pl, 3) Pañstwa
dane osobowe przetwarzane bêd± na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO w celu zwi±zanym z niniejszym postêpowaniem
o udzielenie zamówienia,
4) odbiorcami Pañstwa danych osobowych bêd± osoby lub podmioty, którym udostêpniona zostanie dokumentacja niniejszego
postêpowania na podstawie art. 8 oraz art. 96 ust. 3 ustawy,
5) Pañstwa dane osobowe bêd± przechowywane, zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy, przez okres 4 lat od dnia zakoñczenia niniejszego postêpowania, a je¿eli czas trwania umowy przekroczy 4 lata, okres przechowywania obejmie ca³y czas trwania umowy,
6) obowi±zek podania przez Pañstwa danych osobowych bezpo¶rednio Pañstwa dotycz±cych jest wymogiem ustawowym
okre¶lonym w przepisach ustawy, zwi±zanym z udzia³em w niniejszym postêpowaniu 7) stosowanie do art. 22 RODO, w odniesieniu
do Pañstwa danych osobowych decyzje nie bêd± podejmowane w sposób
zautomatyzowany,
8) posiadaj± Pañstwo:
 na podstawie art. 15 RODO prawo dostêpu do danych osobowych Pañstwa dotycz±cych, przy czym w przypadku gdy wykonanie
obowi±zków, o których mowa w art. 15 ust. 1–3 RODO, wymaga³oby niewspó³miernie du¿ego wysi³ku, Zamawiaj±cy mo¿e ¿±daæ od
Pañstwa wskazania dodatkowych informacji maj±cych na celu sprecyzowanie ¿±dania lub sprecyzowanie nazwy lub daty
zakoñczonego postêpowania o udzielenie zamówienia
 na podstawie art. 16 RODO prawo do sprostowania Pañstwa danych osobowych, przy czym skorzystanie z tego prawa nie mo¿e
skutkowaæ zmian± wyniku niniejszego postêpowania, zmian± postanowieñ umowy w zakresie niezgodnym z ustaw± ani nie mo¿e
naruszaæ integralno¶ci protoko³u postêpowania oraz za³±czników do protoko³u
 na podstawie art. 18 RODO prawo ¿±dania od administratora ograniczenia przetwarzania danych osobowych z zastrze¿eniem
przypadków, o których mowa w art. 18 ust. 2 RODO, przy czym prawo to nie ma zastosowania w odniesieniu do przechowywania w
celu zapewnienia mo¿liwo¶ci korzystania ze ¶rodków ochrony prawnej – wyst±pienie z ¿±daniem, o którym mowa w art. 18 ust. 1
RODO, nie ogranicza przetwarzania danych osobowych do czasu zakoñczenia niniejszego postêpowania
 prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzêdu Ochrony Danych Osobowych, gdy uznaj± Pañstwo, ¿e przetwarzanie danych
osobowych Pañstwa dotycz±cych narusza przepisy RODO.
9) nie przys³uguje Pañstwu:
 w zwi±zku z art. 17 ust. 3 lit. b, d lub e RODO prawo do usuniêcia danych osobowych
 prawo do przenoszenia danych osobowych, o którym mowa w art. 20 RODO
 na podstawie art. 21 RODO prawo sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych, gdy¿ podstaw± prawn± przetwarzania
Pañstwa danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. c RODO

SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

4.1.) Informacje ogólne odnosz±ce siê do przedmiotu zamówienia.

4.1.1.) Przed wszczêciem postêpowania przeprowadzono konsultacje rynkowe: Nie

4.1.2.) Numer referencyjny: WIP-RI.271.7.2025

4.1.3.) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane

4.1.4.) Zamawiaj±cy udziela zamówienia w czê¶ciach, z których ka¿da stanowi przedmiot odrêbnego postêpowania: Nie

4.1.8.) Mo¿liwe jest sk³adanie ofert czê¶ciowych: Tak

4.1.9.) Liczba czê¶ci: 2

4.1.10.) Ofertê mo¿na sk³adaæ na wszystkie czê¶ci

4.1.11.) Zamawiaj±cy ogranicza liczbê czê¶ci zamówienia, któr± mo¿na udzieliæ jednemu wykonawcy: Nie

4.1.13.) Zamawiaj±cy uwzglêdnia aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe lub etykiety w opisie przedmiotu zamówienia: Nie

4.2. Informacje szczegó³owe odnosz±ce siê do przedmiotu zamówienia:

Czê¶æ 1

4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia

Czê¶æ I
1) nazwa drogi dojazdowej Bobin (Las) nr dzia³ki 500:
2) nazwa drogi dojazdowej Czajêczyce (³±ki) nr dzia³ki 244/1 w miejscowo¶ci Czajêczyce
3) nazwa drogi dojazdowej Kadzice-Janów nr dzia³ki 115 w miejscowo¶ci Kadzice
4) nazwa drogi dojazdowej Piekary rz. Szreniawa nr dzia³ki 457 w miejscowo¶ci Piekary
5) nazwa drogi dojazdowej Szklana-Piotrkowice Ma³e nr dzia³ki 47 w miejscowo¶ci Szklana
6) nazwa drogi dojazdowej Wolwanowice (³±ki) nr dzia³ki 210 w miejscowo¶ci Wolwanowice

4.2.6.) G³ówny kod CPV: 45233220-7 - Roboty w zakresie nawierzchni dróg

4.2.7.) Dodatkowy kod CPV:

45000000-7 - Roboty budowlane

45100000-8 - Przygotowanie terenu pod budowê

4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Tak

4.2.9) Rodzaj i maksymalna warto¶æ opcji oraz okoliczno¶ci skorzystania z opcji:

prawo opcji bêdzie dotyczyæ ograniczenie zakresu zamówienia do 50%. Rozliczenie przedmiotu zamówienia bêdzie dokonane na podstawie kosztorysu powykonawczego. Ograniczenie zakresu mo¿e dotyczyæ równie¿ wy³±czenia ca³ej drogi lub jej czê¶ci.

4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 3 miesi±ce

4.2.11.) Zamawiaj±cy przewiduje wznowienia: Nie

4.2.13.) Zamawiaj±cy przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówieñ na podobne us³ugi lub roboty budowlane: Nie

4.3.) Kryteria oceny ofert:

4.3.2.) Sposób okre¶lania wagi kryteriów oceny ofert: Procentowo

4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Kryterium ceny oraz kryteria jako¶ciowe

Kryterium 1

4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena

4.3.6.) Waga: 60

Kryterium 2

4.3.4.) Rodzaj kryterium: inne.

4.3.5.) Nazwa kryterium: okres gwarancji

4.3.6.) Waga: 40

4.3.10.) Zamawiaj±cy okre¶la aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe lub innowacyjne, ¿±da etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu ¿ycia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie

Czê¶æ 2

4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia

Czê¶æ II
1) nazwa drogi dojazdowej Kowala-¯êbocin nr dzia³ki 280/1 w miejscowo¶ci ¯êbocin
2) nazwa drogi dojazdowej £aganów (Góra) nr dzia³ki 404 w miejscowo¶ci £aganów
3) nazwa drogi dojazdowej Przezwody (Kresy) nr dzia³ki 262/1 w miejscowo¶ci Przezwody
4) nazwa drogi dojazdowej Stogniowice (Jaz) nr dz. 599, 228/1, 251/1, 250/1, 249/1, 248/1, 247/1 w miejscowo¶ci Stogniowicach

4.2.6.) G³ówny kod CPV: 45233220-7 - Roboty w zakresie nawierzchni dróg

4.2.7.) Dodatkowy kod CPV:

45000000-7 - Roboty budowlane

45100000-8 - Przygotowanie terenu pod budowê

4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Tak

4.2.9) Rodzaj i maksymalna warto¶æ opcji oraz okoliczno¶ci skorzystania z opcji:

Prawo opcji bêdzie obejmowaæ ograniczenie zakresu zamówienia do 50%. Rozliczenie przedmiotu zamówienia bêdzie dokonane na podstawie kosztorysu powykonawczego. Ograniczenie zakresu mo¿e dotyczyæ równie¿ wy³±czenia ca³ej drogi lub jej czê¶ci.

4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 3 miesi±ce

4.2.11.) Zamawiaj±cy przewiduje wznowienia: Nie

4.2.13.) Zamawiaj±cy przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówieñ na podobne us³ugi lub roboty budowlane: Nie

4.3.) Kryteria oceny ofert:

4.3.2.) Sposób okre¶lania wagi kryteriów oceny ofert: Procentowo

4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Kryterium ceny oraz kryteria jako¶ciowe

Kryterium 1

4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena

4.3.6.) Waga: 60

Kryterium 2

4.3.4.) Rodzaj kryterium: inne.

4.3.5.) Nazwa kryterium: okres gwarancji

4.3.6.) Waga: 40

4.3.10.) Zamawiaj±cy okre¶la aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe lub innowacyjne, ¿±da etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu ¿ycia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie

SEKCJA V - KWALIFIKACJA WYKONAWCÓW

5.1.) Zamawiaj±cy przewiduje fakultatywne podstawy wykluczenia: Nie

5.3.) Warunki udzia³u w postêpowaniu: Tak

5.4.) Nazwa i opis warunków udzia³u w postêpowaniu.

O udzielenie zamówienia mo¿e ubiegaæ siê Wykonawca który:
1) w okresie ostatnich piêciu lat przed up³ywem terminu sk³adania ofert nale¿ycie wykona³ (tj. zgodnie z przepisami prawa budowlanego i prawid³owo ukoñczy³) co najmniej jedne roboty budowlane polegaj±ce na budowie, przebudowie lub remoncie drogi o nawierzchni t³uczniowej,
2) dysponuje osobami, które bêd± odpowiedzialne za kierowanie robotami budowlanymi bêd±cymi przedmiotem zamówienia, posiadaj±cymi uprawnienia budowlane (na równi z uprawnieniami budowlanymi traktuje siê decyzjê o uznaniu kwalifikacji zawodowych obywateli pañstw cz³onkowskich w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorz±dach zawodowych architektów oraz in¿ynierów budownictwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 551)) do kierowania robotami budowlanymi w nastêpuj±cych specjalno¶ciach:
 in¿ynieryjnej drogowej,
wpisanymi na listê cz³onków w³a¶ciwej izby samorz±du zawodowego

5.5.) Zamawiaj±cy wymaga z³o¿enia o¶wiadczenia, o którym mowa w art.125 ust. 1 ustawy: Tak

SEKCJA VI - WARUNKI ZAMÓWIENIA

6.1.) Zamawiaj±cy wymaga albo dopuszcza oferty wariantowe: Nie

6.3.) Zamawiaj±cy przewiduje aukcjê elektroniczn±: Nie

6.4.) Zamawiaj±cy wymaga wadium: Nie

6.5.) Zamawiaj±cy wymaga zabezpieczenia nale¿ytego wykonania umowy: Nie

6.7.) Zamawiaj±cy przewiduje uniewa¿nienie postêpowania, je¶li ¶rodki publiczne, które zamierza³ przeznaczyæ na sfinansowanie ca³o¶ci lub czê¶ci zamówienia nie zosta³y przyznane: Tak

SEKCJA VII - PROJEKTOWANE POSTANOWIENIA UMOWY

7.1.) Zamawiaj±cy przewiduje udzielenia zaliczek: Nie

7.3.) Zamawiaj±cy przewiduje zmiany umowy: Tak

7.4.) Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia:

Zakres zmian zawiera Za³±cznik 3 (wzór umowy)

7.5.) Zamawiaj±cy uwzglêdni³ aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe, innowacyjne lub etykiety zwi±zane z realizacj± zamówienia: Nie

SEKCJA VIII – PROCEDURA

8.1.) Termin sk³adania ofert: 2025-04-25 11:00

8.2.) Miejsce sk³adania ofert: https://pzp.proszowice.pl

8.3.) Termin otwarcia ofert: 2025-04-25 11:30

8.4.) Termin zwi±zania ofert±: do 2025-05-24

Podziel siê

Poleæ ten przetarg znajomemu poleæ

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstaw± prezentowanych tutaj informacji s± dane publikowane przez Urz±d Zamówieñ Publicznych w Biuletynie Zamówieñ Publicznych. Tre¶æ og³oszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z tre¶ci± tego¿ og³oszenia dostêpn± w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dok³ada wszelkich starañ, aby zamieszczone tutaj informacje by³y kompletne i zgodne z prawd±. Nie mo¿e jednak zagwarantowaæ ich poprawno¶ci i nie ponosi ¿adnej odpowiedzialno¶ci za jakiekolwiek szkody powsta³e w wyniku korzystania z nich.


Je¶li chcesz dodaæ og³oszenie do serwisu, zapoznaj siê z nasz± ofert±:

chcê zamieszczaæ og³oszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwê miasta, dla którego chcesz znale¼æ jednostkê ZUS.