eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Gdańsk › Dostawa urządzeń klimatyzacji wraz z montażem, instalacją i uruchomieniem w budynku PFB.



Ogłoszenie z dnia 2024-04-18

Ogłoszenie o zamówieniu
Dostawy
Dostawa urządzeń klimatyzacji wraz z montażem, instalacją i uruchomieniem w budynku PFB.

SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY

1.1.) Rola zamawiającego

Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego

1.2.) Nazwa zamawiającego: POLSKA FILHARMONIA BAŁTYCKA IM.FRYDERYKA CHOPINA W GDAŃSKU

1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 190317940

1.5) Adres zamawiającego

1.5.1.) Ulica: ul. Ołowianka 1

1.5.2.) Miejscowość: Gdańsk

1.5.3.) Kod pocztowy: 80-751

1.5.4.) Województwo: pomorskie

1.5.5.) Kraj: Polska

1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL633 - Trójmiejski

1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: zamowienia@pfb.gda.pl

1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: https://filharmonia.gda.pl/

1.6.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - państwowe i samorządowe instytucje kultury

1.7.) Przedmiot działalności zamawiającego: Rekreacja, kultura i religia

SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE

2.1.) Ogłoszenie dotyczy:

Zamówienia publicznego

2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie

2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:

Dostawa urządzeń klimatyzacji wraz z montażem, instalacją i uruchomieniem w budynku PFB.

2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-a5c7f00a-fd62-11ee-b81b-aebd110f5279

2.5.) Numer ogłoszenia: 2024/BZP 00291499

2.6.) Wersja ogłoszenia: 01

2.7.) Data ogłoszenia: 2024-04-18

2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak

2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2024/BZP 00050798/02/P

2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:

1.2.1 Dostawa klimatyzacji wraz z montażem i instalacją w budynku PFB.

2.11.) O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy, o których mowa w art. 94 ustawy: Nie

2.14.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie

2.16.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną

Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy

SEKCJA III – UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA I KOMUNIKACJA

3.1.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania

https://filharmonia.gda.pl/

3.2.) Zamawiający zastrzega dostęp do dokumentów zamówienia: Nie

3.4.) Wykonawcy zobowiązani są do składania ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oświadczeń oraz innych dokumentów wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej: Tak

3.5.) Informacje o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu których zamawiający będzie komunikował się z wykonawcami - adres strony internetowej: https://filharmonia-gda.ezamawiajacy.pl
Informacje o środkach komunikacji elektronicznej:
1. W niniejszym postępowaniu komunikacja zamawiającego z wykonawcami odbywa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
2. Pytania do SWZ należy zadawać za pośrednictwem platformy zakupowej zamawiającego przez link: https://filharmoniagda.ezamawiajacy.pl. Instrukcja korzystania z systemu jest dostępna pod wyżej wskazanym adresem.
3. Oferta wraz z załącznikami musi być złożona w postaci elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, profilem zaufanym lub dowodem osobistym w systemie informatycznym dostępnym pod adresem https://filharmoniagda.ezamawiajacy.pl.

3.6.) Wymagania techniczne i organizacyjne dotyczące korespondencji elektronicznej: Zgodnie z Rozdziałem 9 SWZ.
I. Informacje o wymaganiach technicznych i organizacyjnych sporządzania, wysyłania i odbierania korespondencji elektronicznej:
1. Wykonawca, przystępując do niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego: 1) Akceptuje warunki korzystania z Platformy zakupowej określone w Regulaminie zamieszczonym pod adresem: https://oneplace.marketplanet.pl/regulamin
2) Zapoznał i stosuje się do Instrukcji składania ofert dostępnej pod adresem:
https://filharmoniagda.ezamawiajacy.pl/servlet/HomeServlet?
MP_action=publicFilesList&folder=000t&clientName=filharmoniagda&MP_module=main
2. Ogólne zasady korzystania z Platformy zakupowej opisane w SWZ, w Rozdziale 9, ustęp III, punkt 2 i dalsze.
II. Informacje dotyczące wymagań technicznych i organizacyjnych sporządzania, wysyłania i odbierania korespondencji elektronicznej:
1) stały dostęp do sieci Internet o gwarantowanej przepustowości nie mniejszej niż 512 kb/s;
2) komputer klasy PC lub MAC, o następującej konfiguracji: pamięć min 2GB Ram, procesor Intel IV 2GHZ, jeden z systemów
operacyjnych - MS Windows 7, Mac Os x 10.4, Linux, lub ich nowsze wersje (aktualny system operacyjny wspierany przez producenta);
3) zainstalowana dowolna przeglądarka internetowa wspierana przez producenta (MS Internet Explorer, FireFox, Google Chrome lub MS Edge) obsługująca TLS 1.2, najlepiej w najnowszej wersji w przypadku Internet Explorer minimalnie wersja 10.0;
4) zainstalowany program Acrobat Reader lub inny obsługujący pliki w formacie *.pdf.
III. Zamawiający podaje dane dotyczące specyfikacji połączenia, formatu przesyłanych danych oraz szyfrowania i oznaczania czasu przekazania i odbioru danych:
1) plik załączony przez Wykonawcę na Platformie zakupowej i zapisany, widoczny jest w Systemie, jako zaszyfrowany – format kodowania UTF8. Możliwość otworzenia pliku dostępna jest dopiero po odszyfrowaniu przez Zamawiającego po upływie terminu otwarcia ofert
2) oznaczenie czasu odbioru danych przez Platformę zakupową stanowi datę oraz dokładny czas (hh:mm:ss) generowany wg czasu lokalnego serwera synchronizowanego odpowiednim źródłem czasu.
IV. Zalecenia zamawiającego:
1) Dotyczące kwalifikowanego podpisu elektronicznego:
a) dokumenty w formacie *.pdf zaleca się podpisywać formatem *.PAdES
b) dopuszcza się podpisanie dokumentów w formacie innym niż *.pdf, wówczas będzie wymagany oddzielny plik z podpisem. W związku z tym Wykonawca będzie zobowiązany załączyć prócz podpisanego dokumentu oddzielny plik z podpisem.
2) Formatu przesyłanej korespondencji: dopuszczalne formaty przesyłanych danych, tj. plików o wielkości do 100 MB w *.txt, *.rtf, *.pdf, *.xps, *.odt, *.ods, *.odp, *.doc, *.xls, *.ppt, *.docx, *.xlsx, *.pptx, *.csv, *.jpg, *.jpeg, *.tif, *.tiff, *.geotiff, *.png, *.svg, *.wav, *.mp3, *.avi, *.mpg, *.mpeg, *.mp4, *.m4a, *.mpeg4, *.ogg, *.ogv, *.zip, *.rar, *.tar, *.gz, *.gzip, *.7z, *.html, *.xhtml, *.css, *.xml, *.xsd,*.gml, *.rng, *.xsl, *.xslt, *.TSL, *.XMLsig, *.XAdES, *.CAdES, *.ASIC, *.XMLenc.
V. Zamawiający informuje, iż w przypadku jakichkolwiek wątpliwości związanych z zasadami korzystania z Platformy zakupowej, Wykonawca winien skontaktować się z dostawcą rozwiązania teleinformatycznego Platforma zakupowa Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, tel. +48 22 257-22-23 (infolinia dostępna w dni robocze, w godzinach 9.00-17.00), e-mail: oneplace@marketplanet.pl.

3.8.) Zamawiający wymaga sporządzenia i przedstawienia ofert przy użyciu narzędzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub innych podobnych narzędzi, które nie są ogólnie dostępne: Nie

3.12.) Oferta - katalog elektroniczny: Nie dotyczy

3.14.) Języki, w jakich mogą być sporządzane dokumenty składane w postępowaniu:

polski

3.15.) RODO (obowiązek informacyjny): Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych);

3.16.) RODO (ograniczenia stosowania): nie dotyczy

SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

4.1.) Informacje ogólne odnoszące się do przedmiotu zamówienia.

4.1.1.) Przed wszczęciem postępowania przeprowadzono konsultacje rynkowe: Nie

4.1.2.) Numer referencyjny: DTE.271.179.2024

4.1.3.) Rodzaj zamówienia: Dostawy

4.1.4.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie

4.1.5.) Wartość zamówienia: 520302,27 PLN

4.1.8.) Możliwe jest składanie ofert częściowych: Nie

4.1.13.) Zamawiający uwzględnia aspekty społeczne, środowiskowe lub etykiety w opisie przedmiotu zamówienia: Nie

4.2. Informacje szczegółowe odnoszące się do przedmiotu zamówienia:

4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia

1. Przedmiotem zamówienia jest dostawa urządzeń klimatyzacji wraz z montażem, instalacją i uruchomieniem w budynku PFB. Nr referencyjny nadany przez Zamawiającego: DTE.271.179.2024.
2. Przedmiot zamówienia obejmuje:
1) Dostawę 4 sztuk agregatów zewnętrznych wraz z osprzętem,
2) Dostawę 21 sztuk klimatyzatorów kasetonowych wraz z osprzętem, w tym:
a) 3,6 kW – 5 sztuk
b) 5,6 kW – 1 sztuka
c) 4,5 kW – 4 sztuki
d) 7,1 kW – 3 sztuki
e) 8 kW – 4 sztuki
f) 600x600 1,7 kW – 3 sztuki
g) 600x600 2,2 kW – 1 sztuka
3) Dostawę 6 sztuk kompaktowych klimatyzatorów naściennych wraz z osprzętem, w tym:
a) 2,8 kW – 2 sztuki
b) 3,6 kW – 1 sztuka
c) 4,5 kW – 2 sztuki
d) 7,1 kW – 1 sztuka
4) Dostawę materiałów budowlanych i wykonanie robót budowlanych w budynku PFB związanych z montażem wskazanych w punktach 1)-3) urządzeń,
5) Dostawę części, urządzeń, materiałów elektrycznych i wykonanie prac elektrycznych związanych z instalacją wskazanych w punktach 1)-3) urządzeń,
6) Zapewnienie specjalistycznej obsługi technicznej wykonania przedmiotu zamówienia,
7) Integrację z automatyką BMS-VRF PFB, zgodnie z opisem wskazanym w punkcie 4.3) niniejszego rozdziału,
8) Uruchomienie i wykonanie pomiarów technicznych całej instalacji klimatyzacji.
3. Przedmiot zamówienia nie został podzielony na części. Ze względu na wielkość i zakres przedmiotu zamówienia – poszczególne urządzenia składające się na całość instalacji klimatyzacji z kompatybilnym osprzętem – brak podziału na części nie ograniczy konkurencji ani nie przysporzy wykonawcom nadmiernych trudności technicznych, a wszystkie dostarczone materiały i wykonane prace muszą być ze sobą kompatybilne i wzajemnie się uzupełniać.
4. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia wraz z wymaganiami znajduje się w
1) załączniku nr 2 do SWZ – Dokumentacji projektowej, obejmującej w szczególności:
a) inwentaryzację budowlaną na potrzeby projektu klimatyzacji pomieszczeń biurowych i garderób na parterze, I piętrze, II piętrze w budynku PFB,
b) projekt instalacji klimatyzacji pomieszczeń biurowych, garderób na parterze, I piętrze, II piętrze w budynku PFB – projekt techniczny instalacje sanitarne (opis techniczny i rysunki),
c) projekt instalacji klimatyzacji pomieszczeń biurowych, garderob na parterze, I piętrze, II piętrze w budynku PFB – projekt wielobranżowy + BIOZ (opis budowlany, rysunki, STWOIRB)
d) opracowanie wykonania instalacji elektrycznych zasilania urządzeń klimatyzacji pomieszczeń biurowych, garderób na parterze, I piętrze, II piętrze w budynku PFB (opis techniczny, wykonawczy, specyfikacja techniczna, rysunki, przedmiar);
2) załączniku nr 3 do SWZ – Wzorze umowy,
3) opisie integracji z automatyką BMS-VRF, wskazanym poniżej:
 Opis integracji automatyki BMS-VRF – klimatyzacja parter – 1 piętro – 2 piętro – strop techniczny:
Instalowany układ klimatyzacji segment B w budynku PFB na parterze, 1 piętro, 2 piętro i jednostki zewnętrzne montowane na stropie technicznym zgodnie z projektem technicznym budowlanym i projektem technicznym elektrycznym należy zintegrować z istniejącym systemem BMS EBO od Schneider-Electric w budynku PFB.
Integrację należy wykonać za pomocą interfejsu BACnet IP (jeśli producent nie zapewnia, to dopuszcza się również Modbus TCP) z wykorzystaniem dedykowanej bramki komunikacyjnej producenta układów VRF.
Interfejs musi umożliwiać dostęp do wszystkich danych udostępnianych przez system VRF, ale zakres integracji nie może być mniejszy niż:
• załączenie i wyłączenie - sterowanie i odczyt stanu dla każdej jednostki wewnętrznej,
• temperatura zadana - sterowanie i odczyt stanu dla każdej jednostki wewnętrznej,
• temperatura w pomieszczeniu (odczyt z czujnika w pilocie przewodowym) - odczyt dla każdej jednostki wewnętrznej,
• prędkość wentylatorów – sterowanie i odczyt stanu dla każdej jednostki wewnętrznej,
• położeniem lameli kierunkowych – sterowanie i odczyt stanu (jeśli odczyt występuje) dla każdej jednostki wewnętrznej,
• tryb pracy jednostki (grzanie/chłodzenie itp.) – sterowanie i odczyt dla każdej jednostki wewnętrzne,
• alarmy (kod błędu) jednostki wewnętrznej – odczyt dla każdej jednostki wewnętrznej z możliwością kasowania alarmu filtra,
• blokowanie całkowite i częściowe (np. blokada zmiany trybu pracy) sterowania lokalnego (pilota) - dla każdej jednostki wewnętrznej,
• alarmy (kod błędu) jednostki zewnętrznej – odczyt dla każdej jednostki zewnętrznej.
W przypadku, gdy jednostki wewnętrzne (w jednym pomieszczeniu) są połączone w grupę, sterowania dla grupy, ale odczyt stanu każdej jednostki z osobna. Interfejs musi umożliwiać jednoczesne sterowanie lokalne (pilot) i zdalne (system BMS) z możliwością blokady sterowania lokalnego (pilota).
5. Oferowany towar ma być fabrycznie nowy, nieużywany oraz nieeksponowany na wystawach lub imprezach targowych, sprawny technicznie, bezpieczny, kompletny i gotowy do pracy, wyprodukowany nie wcześniej niż w 2023 r., a także musi spełniać wymagania techniczno- funkcjonalne opisane w dokumentach zamówienia. Nie dopuszcza się stosowania urządzeń i akcesoriów montażowych wytworzonych jako wykonanie warsztatowe przez Wykonawcę.
6. Inwestycja jest w trakcie procedowania pozwolenia na budowę.
7. Wykonawca udziela gwarancji na dostarczone urządzenia, zgodnie z gwarancją producenta, a także na wykonane prace instalacyjne i budowlane. Zamawiający zwraca uwagę Wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia na warunki gwarancyjne określone we wzorze umowy, w paragrafie nr 7, w tym na minimalny wymagany okres gwarancji 36 miesięcy dla dostarczonych urządzeń wraz z osprzętem oraz na wykonane prace montażowe i instalacyjne, maksymalny 24-godzinny czas reakcji, konieczność autoryzowanego serwisu w Polsce.
8. Kod CPV: 39717200-3 Urządzenia klimatyzacyjne, 45331220-4 Instalowanie urządzeń klimatyzacyjnych, 45310000-3 Roboty instalacyjne elektryczne, 45311200-2 Roboty w zakresie instalacji elektrycznych, 45000000-7: Roboty budowlane, 45300000-0: Roboty budowlane w zakresie instalacji budowlanych.
9. OBOWIĄZEK WIZJI LOKALNEJ:
1) Zgodnie z art. 131, ust. 2 Ustawy PZP, Zamawiający ustala obowiązek odbycia przez Wykonawców wizji lokalnej przed złożeniem oferty ze względu na specyfikę przedmiotu zamówienia. Budynek, do którego dostarczane będą urządzenia i w którym prowadzone będą montaż, prace budowlane i instalacja, wpisany jest jako budynek należący do zespołu obiektów elektrociepłowni Ołowianka w Gdańsku pod nr 886 - dawny rejestr zabytków woj. gdańskiego elektrownia Ołowianka (obecnie nr 529), do rejestru zabytków Decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Gdańsku z dnia 30.12.1983 r. Ponadto budynek, w tym wskazane w załączniku nr 2 do niniejszej SWZ (dokumentacji projektowej) pomieszczenia, użytkowany jest w godzinach 6:00 – 23:00 przez różne grupy zawodowe (muzycy, podmioty zewnętrzne, administracja). Zamawiający wskazuje, że aby złożyć wiążącą ofertę Wykonawca (lub jego upoważniony przedstawiciel) musi zapoznać się z okolicznościami w miejscu wykonywania dostawy i niezbędnych prac montażowych.
2) Wizja lokalna odbędzie się, zgodnie z poniższymi zapisami:
a) Zamawiający ustala wizję lokalną w terminie 7-9 maja 2024 r., w godzinach 11:00 – 14:00 w siedzibie Zamawiającego, tj. Wejście „D” do budynku głównego PFB, przy ul. Ołowianka 1 w Gdańsku;
b) Zbiórka Wykonawców odbywa się przy recepcji Zamawiającego, tj. wewnątrz budynku od wejścia „D” o pełnych godzinach i potrwa maksymalnie do 10 minut, tj. o godzinie 11:00, 12:00 oraz 13:00. Zamawiający nie przewiduje większej ilości tur wizji lokalnej w trakcie jednego dnia roboczego;
c) Wykonawcy, którzy ominą turę w danej godzinie zobowiązani będą do oczekiwania na następną turę wizji lokalnej;
d) Wykonawca lub jego upoważniony przedstawiciel zobowiązany będzie do wpisu do rejestru Wykonawców odbywających wizję lokalną poprzez przekazanie swoich danych oraz złożenie podpisu: imię, nazwisko, nazwa spółki Wykonawcy oraz NIP, REGON, KRS (jeśli dotyczy), funkcja w spółce Wykonawcy;
e) Rejestr w postaci papierowej prowadzi i będzie posiadać podczas wizji lokalnej ww. terminach gł. spec. ds. zamówień publicznych, który obecny będzie w trakcie wizji lokalnej w charakterze porządkowym i organizacyjnym;
f) Wykonawca lub jego upoważniony przedstawiciel zgłasza Zamawiającemu na zasadach określonych w art. 284 Ustawy Pzp, tj. gdy wpłyną do Zamawiającego, zgodnie z zapisami Rozdziału 9 niniejszej SWZ (za pośrednictwem Platformy zakupowej przy użyciu zakładki „Korespondencja”) chęć udziału w wizji lokalnej do dnia 6.05.2024 r. do godziny 15:30 włącznie ze wskazaniem dnia oraz przewidywanej godziny obecności w siedzibie Zamawiającego;
g) Zamawiający przewiduje, że jedna tura wizji lokalnej potrwa maksymalnie 45 minut;
h) Podczas wizji lokalnej Zamawiający nie udziela odpowiedzi na pytania lub wnioski Wykonawców. Pytania albo wnioski, Zamawiający uwzględni na zasadach określonych w art. 284 Ustawy Pzp, tj. gdy wpłyną do Zamawiającego, zgodnie z zapisami Rozdziału 9 niniejszej SWZ (za pośrednictwem Platformy zakupowej przez opcję „zadaj pytanie” lub przy użyciu zakładki „Korespondencja”) oraz w ustawowo wskazanym terminie;
3) W trakcie wizji lokalnej Wykonawcy/ wykonawcom towarzyszyć będzie minimum jeden pracownik Zamawiającego.
4) Wykonawcy przystępujący do wizji zobowiązani są posiadać:
a) Dokument potwierdzający tożsamość w przypadku rejestrowych przedstawicieli Wykonawcy oraz pełnomocnictwo i dokument potwierdzający tożsamość (w przypadku pełnomocników)
b) Przynajmniej część rysunkową dokumentacji projektowej w wersji elektronicznej (na smartfonie, tablecie, laptopie itp.).
5) Odbycie wizji lokalnej nie pozbawia wykonawców prawa zwrócenia się o wyjaśnienie lub zmianę treści SWZ dotyczącej opisu przedmiotu zamówienia lub warunków realizacji zamówienia.

4.2.6.) Główny kod CPV: 39717200-3 - Urządzenia klimatyzacyjne

4.2.7.) Dodatkowy kod CPV:

45331220-4 - Instalowanie urządzeń klimatyzacyjnych

45310000-3 - Roboty instalacyjne elektryczne

45311200-2 - Roboty w zakresie instalacji elektrycznych

45000000-7 - Roboty budowlane

45300000-0 - Roboty instalacyjne w budynkach

4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Nie

4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: do 2024-09-30

4.2.11.) Zamawiający przewiduje wznowienia: Nie

4.2.13.) Zamawiający przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówień na podobne usługi lub roboty budowlane: Nie

4.3.) Kryteria oceny ofert

4.3.1.) Sposób oceny ofert: 1. Ocena ofert odbędzie się na podstawie ilości przyznanych punktów. Za najkorzystniejszą uważa się ofertę z największą ilością punktów. Maksymalna możliwa ilość – 100 pkt.
2. Wszystkie oferty niepodlegające odrzuceniu, oceniane będą na podstawie następujących dwóch kryteriów:
1) cena zbiorcza oferty brutto dla dostawy urządzeń wraz z osprzętem, montażem, instalacją i uruchomieniem – 60%,
2) termin gwarancji na dostarczone urządzenia wraz z osprzętem oraz na prace montażowe i instalacyjne – 40%.
3. Sposób oceny ofert w kryterium 1 o wadze 60 pkt – Cena oferty dla dostawy urządzeń wraz z osprzętem, montażem, instalacją i uruchomieniem;
W powyższym kryterium oceniana będzie cena brutto, zawierająca całkowity koszt dostawy urządzeń wraz z osprzętem, montażem i instalacją. Maksymalną ilość punktów ilość punktów – 60 punktów – otrzyma Wykonawca, który zaproponuje najniższą zbiorczą cenę brutto, pozostali będą oceniani wg wzoru:

KC = [(CN / CR) x 60%] x 100, przy czym:
• KC – suma punktów w kryterium ceny;
• CN – najniższa oferowana cena brutto spośród badanych ofert;
• CR – cena brutto oferty badanej.
Punktacja będzie obliczana z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.

4. Sposób oceny ofert w kryterium 2 – Termin gwarancji na dostarczone urządzenia wraz z osprzętem oraz na prace montażowe i instalacyjne.
W powyższym kryterium oceniany będzie termin udzielonej zamawiającemu przez wykonawcę gwarancji na urządzeń oraz wszelkie prace montażowe i instalacyjne. Maksymalna ilość punktów w tym kryterium to 40. Punkty przyznawane będą wszystkim wykonawcom w ten sam sposób, według poniżej określonych zasad.

Minimalny okres udzielonej zamawiającemu przez wykonawcę gwarancji na dostarczone urządzenia wraz z osprzętem i prace montażowe i instalacyjne wynosi 36 miesięcy. Za każde kolejne 6 miesięcy gwarancji oferta otrzyma dodatkowe 10 punktów, w ten sposób, że:
• 36 miesięcy gwarancji -> 0 punktów
• 42 miesiące gwarancji -> 10 punktów
• 48 miesięcy gwarancji -> 20 punktów
• 54 miesiące gwarancji -> 30 punktów
• 60 miesięcy gwarancji -> 40 punktów

Za wskazanie dłuższego okresu gwarancji Wykonawca nie otrzyma dodatkowych punktów, tj. za wskazanie np. 72-miesięcznego okresu gwarancji, Zamawiający przyzna Wykonawcy jedynie maksymalną liczbę punktów do uzyskania w tym kryterium, czyli 40.

5. Łączna punktacja będzie obliczana z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.
6. Zamawiający w toku dokonywania oceny złożonych ofert może żądać udzielenia przez Wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych przez nich ofert.
7. Zamawiający poprawi w tekście oferty oczywiste omyłki pisarskie, oczywiste omyłki rachunkowe, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek oraz inne omyłki polegające na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty, niezwłocznie zawiadamiając o tym Wykonawcę, którego oferta została poprawiona.
8. W przypadku, gdy zajdą okoliczności wskazane w art. 226 ustawy – Zamawiający odrzuci ofertę Wykonawcy.
9. Zamawiający oceni i porówna jedynie oferty, które:
a) zostaną złożone w terminie
b) nie zostaną odrzucone
c) zostaną złożone przez Wykonawców niewykluczonych przez Zamawiającego z niniejszego postępowania.
10. Zamawiający udzieli zamówienia Wykonawcy, którego oferta odpowiadać będzie wszystkim wymaganiom przedstawionym w Ustawie pzp oraz w dokumentach zamówienia i zostanie oceniona jako najkorzystniejsza w oparciu o podane kryteria wyboru.
11. Jeżeli nie będzie można dokonać wyboru oferty najkorzystniejszej ze względu na to, że dwie lub więcej ofert przedstawia taki sam bilans ceny i pozostałych kryteriów oceny ofert, Zamawiający spośród tych ofert dokona wyboru oferty z najwyższą oceną w kryterium o najwyższej wadze (art. 248 ust. 1 Ustawy pzp).

4.3.2.) Sposób określania wagi kryteriów oceny ofert: Punktowo

4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Kryterium ceny oraz kryteria jakościowe

Kryterium 1

4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena

4.3.6.) Waga: 60

Kryterium 2

4.3.4.) Rodzaj kryterium:

serwis posprzedażny, pomoc techniczna, warunki dostawy takich jak termin, sposób lub czas dostawy, oraz okresu realizacji.

4.3.5.) Nazwa kryterium: Termin gwarancji na dostarczone urządzenia wraz z osprzętem oraz na prace montażowe i instalacyjne

4.3.6.) Waga: 40

4.3.10.) Zamawiający określa aspekty społeczne, środowiskowe lub innowacyjne, żąda etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu życia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie

SEKCJA V - KWALIFIKACJA WYKONAWCÓW

5.1.) Zamawiający przewiduje fakultatywne podstawy wykluczenia: Nie

5.3.) Warunki udziału w postępowaniu: Tak

5.4.) Nazwa i opis warunków udziału w postępowaniu.

O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy nie podlegają wykluczeniu oraz spełniają warunki udziału w postępowaniu określone przez Zamawiającego dotyczące:
1) zdolności do występowania w obrocie gospodarczym: zamawiający nie stawia warunku w powyższym zakresie.
2) posiadania kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej: Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże, że jako Przedsiębiorca prowadzący działalność polegającą na instalacji, konserwacji i serwisowaniu urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych, zawierających fluorowane gazy cieplarniane, posiada ważny certyfikat dla przedsiębiorców, wskazany w rozporządzeniu (WE) nr 303/2008 z dnia 2 kwietnia 2008 r. (Dz. Urz. UE L 335 z 03.04.2008, str. 3), zgodnie z art. 29 ustawy z dnia 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 2065).
3) sytuacji ekonomicznej lub finansowej: zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże, że jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej (deliktowej i kontraktowej) w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na kwotę nie mniejszą niż 200 000,00 PLN.
4) zdolności technicznej lub zawodowej: zamawiający uzna ten warunek za spełniony, jeśli Wykonawca wykaże, na wezwanie zamawiającego, że:
a) wykonał minimum 2 dostawy urządzeń klimatyzacji wraz z montażem, instalacją i uruchomieniem w okresie trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, o wartości dostawy urządzeń klimatyzacji wraz z montażem, instalacją i uruchomieniem co najmniej 250.000,00 zł brutto KAŻDA (łącznie na min. 500.000,00 złotych brutto) wraz z załączeniem dowodów, że zostały wykonana należycie,
b) dysponuje i skieruje do realizacji zamówienia:
• minimum 1 osobę z uprawnieniami do kierowania robotami w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych; wskazane powyżej uprawnienia budowlane muszą być zgodne z ustawą z dnia 7.07.1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. 2023, poz. 682) oraz z Rozporządzeniem Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz.U. z 2019,poz. 831) lub odpowiadające im ważne uprawnienia budowlane, wydane na podstawie uprzednio obowiązujących przepisów prawa, lub odpowiadających przepisów obowiązujących na terenie kraju, w którym Wykonawca ma siedzibę lub miejsca zamieszkania, uznanych przez właściwy organ, zgodnie z ustawą z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w krajach członkowskich Unii Europejskiej (tj. Dz.U. z 2020 r. poz. 220 ze zm.);
• minimum 1 osobę z uprawnieniami do kierowania robotami w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych; wskazane powyżej uprawnienia budowlane muszą być zgodne z ustawą z dnia 7.07.1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. 2023, poz. 682) oraz z Rozporządzeniem Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz.U. z 2019, poz. 831) lub odpowiadające im ważne uprawnienia budowlane, wydane na podstawie uprzednio obowiązujących przepisów prawa, lub odpowiadających przepisów obowiązujących na terenie kraju, w którym Wykonawca ma siedzibę lub miejsca zamieszkania, uznanych przez właściwy organ, zgodnie z ustawą z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w krajach członkowskich Unii Europejskiej (tj. Dz.U. z 2020 r. poz. 220 ze zm.);

UWAGA! Zamawiający wymaga skierowania do prac dwóch odrębnych osób, tj. jednej w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych i drugiej w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych;

c) posiada karty katalogowe do oferowanych urządzeń w języku polskim, zawierające wszystkie wskazane w dokumentacji projektowej (załącznik nr 2 do niniejszej SWZ) parametry urządzeń;

5.5.) Zamawiający wymaga złożenia oświadczenia, o którym mowa w art.125 ust. 1 ustawy: Tak

5.6.) Wykaz podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie niepodlegania wykluczeniu: Zamawiający wezwie Wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 5 dni od wezwania, podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie braku wykluczenia, aktualnych na dzień składania w postaci oświadczenia wykonawcy o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy, w zakresie podstaw wykluczenia z postępowania zgodnych z zakresem art. 108 ust. 1 Ustawy pzp (oświadczenie wg wzoru własnego wykonawcy);

5.7.) Wykaz podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu: Zamawiający wezwie Wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 5 dni od wezwania, podmiotowych środków dowodowych potwierdzających spełnianie warunku udziału w postępowaniu aktualnych na dzień składania, które określa rozdział 6, ustęp 1, punkt 2), 3) oraz 4), czyli:
a) certyfikat dla przedsiębiorców, wskazany w rozporządzeniu (WE) nr 303/2008 z dnia 2 kwietnia 2008 r. (Dz. Urz. UE L 335 z 03.04.2008, str. 3), zgodnie z art. 29 ustawy z dnia 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 2065)
b) dokumentów potwierdzających, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia ze wskazaniem sumy gwarancyjnej tego ubezpieczenia – 200 000,00 zł
c) wykazu minimum 2 dostaw urządzeń klimatyzacji wraz z montażem, instalacją i uruchomieniem w okresie trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, o wartości dostawy klimatyzacji wraz z montażem, instalacją i uruchomieniem co najmniej 250.000,00 zł brutto KAŻDA (łącznie na min. 500.000,00 złotych brutto) wraz z załączeniem dowodów, że zostały wykonane należycie – ze wskazaniem podmiotu, na rzecz którego były wykonane, dat wykonania, zakresu i wartości,
d) wykazu osób wraz z podstawą dysponowania:
• minimum 1 osobę z uprawnieniami do kierowania robotami w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych; wskazane powyżej uprawnienia budowlane muszą być zgodne z ustawą z dnia 7.07.1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. 2023, poz. 682) oraz z Rozporządzeniem Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz.U. z 2019,poz. 831) lub odpowiadające im ważne uprawnienia budowlane, wydane na podstawie uprzednio obowiązujących przepisów prawa, lub odpowiadających przepisów obowiązujących na terenie kraju, w którym Wykonawca ma siedzibę lub miejsca zamieszkania, uznanych przez właściwy organ, zgodnie z ustawą z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w krajach członkowskich Unii Europejskiej (tj. Dz.U. z 2020 r. poz. 220 ze zm.).
• minimum 1 osobę z uprawnieniami do kierowania robotami w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych; wskazane powyżej uprawnienia budowlane muszą być zgodne z ustawą z dnia 7.07.1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. 2023, poz. 682) oraz z Rozporządzeniem Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz.U. z 2019, poz. 831) lub odpowiadające im ważne uprawnienia budowlane, wydane na podstawie uprzednio obowiązujących przepisów prawa, lub odpowiadających przepisów obowiązujących na terenie kraju, w którym Wykonawca ma siedzibę lub miejsca zamieszkania, uznanych przez właściwy organ, zgodnie z ustawą z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w krajach członkowskich Unii Europejskiej (tj. Dz.U. z 2020 r. poz. 220 ze zm.).
(według wzoru własnego Wykonawcy).
e) kart katalogowych potwierdzających spełnienie przez oferowane urządzenia wymagań określonych przez zamawiającego w dokumentacji projektowej – załączniku do SWZ nr 2, w szczególności opisach – projekcie technicznym sanitarnym oraz opisie do projektu budowlanego.

SEKCJA VI - WARUNKI ZAMÓWIENIA

6.1.) Zamawiający wymaga albo dopuszcza oferty wariantowe: Nie

6.3.) Zamawiający przewiduje aukcję elektroniczną: Nie

6.4.) Zamawiający wymaga wadium: Nie

6.5.) Zamawiający wymaga zabezpieczenia należytego wykonania umowy: Nie

6.6.) Wymagania dotyczące składania oferty przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:

Wykonawcy występujący wspólnie:
a) Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia. W takim przypadku Wykonawcy ustanawiają pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu albo do reprezentowania i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Pełnomocnictwo winno być załączone do Oferty.
b) W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, składają oświadczenia, o których mowa w Rozdziale 8 SWZ, potwierdzające spełnianie warunków udziału w zakresie, w jakim każdy z wykonawców wykazuje spełnianie warunków udziału w postępowaniu.
c) Oświadczenia i dokumenty potwierdzające brak podstaw do wykluczenia z postępowania składa każdy z Wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie, jeśli jest to wymagane przez ustawę art. 58 ust 1-5. ustawy Pzp.

6.7.) Zamawiający przewiduje unieważnienie postępowania, jeśli środki publiczne, które zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia nie zostały przyznane: Nie

SEKCJA VII - PROJEKTOWANE POSTANOWIENIA UMOWY

7.1.) Zamawiający przewiduje udzielenia zaliczek: Nie

7.3.) Zamawiający przewiduje zmiany umowy: Tak

7.4.) Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia:

Wszelkie zmiany i uzupełnienia Umowy, w tym zmiany adresu siedzib będą wymagały pod rygorem nieważności formy pisemnej w postaci aneksu, z wyłączeniem zmiany, o której mowa w §11 ust. 1 i ust. 2 umowy (dotyczy osób podanych do realizacji umowy).
2. Strony dopuszczają możliwość zmiany Umowy w następujących przypadkach:
1) zmiana jest korzystna dla Zamawiającego;
2) zmiany obowiązujących przepisów prawa;
3) zaistnienia siły wyższej;
4) zmiany dotyczącej terminu realizacji umowy, jeżeli uzasadnione to będzie okolicznościami leżącymi po stronie Zamawiającego, w szczególności sytuacją finansową, zdolnościami płatniczymi lub warunkami organizacyjnymi
5) zmiany dotyczącej w szczególności terminu realizacji zamówienia, jeżeli zaistniała inna, niemożliwa do przewidzenia w momencie zawarcia umowy okoliczność prawna, ekonomiczna lub techniczna, za którą żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności, skutkująca brakiem możliwości należytego wykonania umowy zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia,
6) wycofania z produkcji przedmiotu umowy (po terminie otwarcia ofert) i zastąpienia go sprzętem o parametrach nie gorszych niż oferowany za cenę taką jak ustalona w umowie.
3. Zmiany do Umowy następują na pisemny wniosek jednej ze Stron wraz z uzasadnieniem konieczności wprowadzenia tych zmian.
4. Zmiany będą zgodne z reżimami zapisów art. 455 ustawy pzp.
5. Zamawiający nie dopuszcza dokonywania przez Wykonawcę cesji praw, w tym wierzytelności wynikających z niniejszej Umowy na osoby trzecie bez uprzedniej, wyrażonej na piśmie pod rygorem nieważności, zgody Zamawiającego.

7.5.) Zamawiający uwzględnił aspekty społeczne, środowiskowe, innowacyjne lub etykiety związane z realizacją zamówienia: Nie

SEKCJA VIII – PROCEDURA

8.1.) Termin składania ofert: 2024-05-16 10:00

8.2.) Miejsce składania ofert: 1. Wykonawca składa ofertę za pośrednictwem Platformy zakupowej zamawiającego (vide rozdziały 9 oraz 12 SWZ).

8.3.) Termin otwarcia ofert: 2024-05-16 10:30

8.4.) Termin związania ofertą: do 2024-06-14

SEKCJA IX – POZOSTAŁE INFORMACJE

ZAMAWIAJĄCY USTANAWIA OBOWIĄZEK WIZJI LOKALNEJ:
1) Zgodnie z art. 131, ust. 2 Ustawy PZP, Zamawiający ustala obowiązek odbycia przez Wykonawców wizji lokalnej przed złożeniem oferty ze względu na specyfikę przedmiotu zamówienia. Budynek, do którego dostarczane będą urządzenia i w którym prowadzone będą montaż, prace budowlane i instalacja, wpisany jest jako budynek należący do zespołu obiektów elektrociepłowni Ołowianka w Gdańsku pod nr 886 - dawny rejestr zabytków woj. gdańskiego elektrownia Ołowianka (obecnie nr 529), do rejestru zabytków Decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Gdańsku z dnia 30.12.1983 r. Ponadto budynek, w tym wskazane w załączniku nr 2 do niniejszej SWZ (dokumentacji projektowej) pomieszczenia, użytkowany jest w godzinach 6:00 – 23:00 przez różne grupy zawodowe (muzycy, podmioty zewnętrzne, administracja). Zamawiający wskazuje, że aby złożyć wiążącą ofertę Wykonawca (lub jego upoważniony przedstawiciel) musi zapoznać się z okolicznościami w miejscu wykonywania dostawy i niezbędnych prac montażowych.
2) Wizja lokalna odbędzie się, zgodnie z poniższymi zapisami:
a) Zamawiający ustala wizję lokalną w terminie 7-9 maja 2024 r., w godzinach 11:00 – 14:00 w siedzibie Zamawiającego, tj. Wejście „D” do budynku głównego PFB, przy ul. Ołowianka 1 w Gdańsku;
b) Zbiórka Wykonawców odbywa się przy recepcji Zamawiającego, tj. wewnątrz budynku od wejścia „D” o pełnych godzinach i potrwa maksymalnie do 10 minut, tj. o godzinie 11:00, 12:00 oraz 13:00. Zamawiający nie przewiduje większej ilości tur wizji lokalnej w trakcie jednego dnia roboczego;
c) Wykonawcy, którzy ominą turę w danej godzinie zobowiązani będą do oczekiwania na następną turę wizji lokalnej;
d) Wykonawca lub jego upoważniony przedstawiciel zobowiązany będzie do wpisu do rejestru Wykonawców odbywających wizję lokalną poprzez przekazanie swoich danych oraz złożenie podpisu: imię, nazwisko, nazwa spółki Wykonawcy oraz NIP, REGON, KRS (jeśli dotyczy), funkcja w spółce Wykonawcy;
e) Rejestr w postaci papierowej prowadzi i będzie posiadać podczas wizji lokalnej ww. terminach gł. spec. ds. zamówień publicznych, który obecny będzie w trakcie wizji lokalnej w charakterze porządkowym i organizacyjnym;
f) Wykonawca lub jego upoważniony przedstawiciel zgłasza Zamawiającemu na zasadach określonych w art. 284 Ustawy Pzp, tj. gdy wpłyną do Zamawiającego, zgodnie z zapisami Rozdziału 9 niniejszej SWZ (za pośrednictwem Platformy zakupowej przy użyciu zakładki „Korespondencja”) chęć udziału w wizji lokalnej do dnia 6.05.2024 r. do godziny 15:30 włącznie ze wskazaniem dnia oraz przewidywanej godziny obecności w siedzibie Zamawiającego;
g) Zamawiający przewiduje, że jedna tura wizji lokalnej potrwa maksymalnie 45 minut;
h) Podczas wizji lokalnej Zamawiający nie udziela odpowiedzi na pytania lub wnioski Wykonawców. Pytania albo wnioski, Zamawiający uwzględni na zasadach określonych w art. 284 Ustawy Pzp, tj. gdy wpłyną do Zamawiającego, zgodnie z zapisami Rozdziału 9 niniejszej SWZ (za pośrednictwem Platformy zakupowej przez opcję „zadaj pytanie” lub przy użyciu zakładki „Korespondencja”) oraz w ustawowo wskazanym terminie;
3) W trakcie wizji lokalnej Wykonawcy/ wykonawcom towarzyszyć będzie minimum jeden pracownik Zamawiającego.
4) Wykonawcy przystępujący do wizji zobowiązani są posiadać:
a) Dokument potwierdzający tożsamość w przypadku rejestrowych przedstawicieli Wykonawcy oraz pełnomocnictwo i dokument potwierdzający tożsamość (w przypadku pełnomocników)
b) Przynajmniej część rysunkową dokumentacji projektowej w wersji elektronicznej (na smartfonie, tablecie, laptopie itp.)
5) Odbycie wizji lokalnej nie pozbawia wykonawców prawa zwrócenia się o wyjaśnienie lub zmianę treści SWZ dotyczącej opisu przedmiotu zamówienia lub warunków realizacji zamówienia.

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.