Ten przetarg zosta³ ju¿ zakoñczony. Zobacz wynik tego przetargu
Og³oszenie z dnia 2016-06-10
Szczecin: Remont parku po by³ym cmentarzu przy ul. Ostrowskiej
w Szczecinie
Numer og³oszenia: 80431 - 2016; data zamieszczenia: 10.06.2016
OG£OSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane
Zamieszczanie og³oszenia: obowi±zkowe.
Og³oszenie dotyczy:
V | zamówienia publicznego |
zawarcia umowy ramowej | |
ustanowienia dynamicznego systemu zakupów (DSZ) |
SEKCJA I: ZAMAWIAJ¡CY
I. 1) NAZWA I ADRES: Zak³ad Us³ug Komunalnych , ul. Ku S³oñcu 125a, 71-080 Szczecin, woj. zachodniopomorskie, tel. 91 484 82 94, faks 91 484 80 55.
- Adres strony internetowej zamawiaj±cego: www.bip.zuk.szczecin.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJ¡CEGO: Administracja samorz±dowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) OKRE¦LENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiaj±cego: Remont parku po by³ym cmentarzu przy ul. Ostrowskiej w Szczecinie.
II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.
II.1.4) Okre¶lenie przedmiotu oraz wielko¶ci lub zakresu zamówienia: 1. Przedmiotem zamówienia jest: Remont parku po by³ym cmentarzu na ul. Ostrowskiej w Szczecinie. CPV: 45000000-7 Roboty budowlane 45112710-5 Roboty w zakresie kszta³towania terenów zielonych 45233260-9 Roboty budowlane w zakresie dróg pieszych 2. Zakres rzeczowy przedmiotu zamówienia obejmuje wykonanie przedmiotu zamówienia opisanego w za³±cznikach nr 9 i 10 do SIWZ, w tym: 1) uporz±dkowanie terenu poprzez usuniêcie uschniêtych ga³êzi, ¶mieci, gruzu, itp. Odpady, zgrabienie li¶ci, usuniêcie karczowisk; 2) pielêgnacja drzew i krzewów poprzez usuniêcie samosiewów, pielêgnacyjne ciêcia alpinistyczne oraz kompleksowe prace pielêgnacyjne zgodnie z opisem w szczegó³owej specyfikacji technicznej wykonania i odbioru prac zieleniarskich, 3) opracowanie programu prac konserwatorskich wraz z uzyskaniem decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na przeprowadzenie prac konserwatorskich pomnika znajduj±cego siê na terenie cmentarza oraz konserwacjê tego pomnika; 4) ustawienie przewróconych p³yt nagrobnych zakwalifikowanych do pozostawienia oraz wywiezienie z terenu parku p³yt zakwalifikowanych do usuniêcia, ustawienie polegaæ ma na trwa³ym umocowaniu p³yt poprzez ich nawiercenie osadzenie kotwy stalowej i przyklejenie na klej epoksydowy do elementu coko³u; 5) budowa alejek o nawierzchni ¿wirowej; 6) budowa odcinka alejki od ogrodów dzia³kowych do wjazdu z drogi o wzmocnionej podbudowie i szeroko¶ci 3,5 m (wg. rys. pomocniczego); 7) zakup i monta¿ ma³ej architektury; 8) nasadzenia drzew, krzewów i bylin, za³o¿enie trawnika. 3. Wykonawca zobowi±zany bêdzie - na w³asny koszt i we w³asnym zakresie - równie¿ m. in. do: 1) organizacji placu budowy oraz organizacji zaplecza socjalnego wraz z przywróceniem terenu do stanu pierwotnego; 2) zapewnienia pe³nej ochrony i zabezpieczenia terenu budowy; 3) zabezpieczenia w³asnego mienia na terenie budowy; 4) opracowania harmonogramu rzeczowo-finansowego, okre¶laj±cego terminy rozpoczêcia i zakoñczenia poszczególnych elementów robót i przed³o¿enia go Zamawiaj±cemu - przed zawarciem umowy; 5) przeszkolenia pracowników m.in. w zakresie bezpieczeñstwa i higieny pracy, bezpieczeñstwa przeciwpo¿arowego na stanowisku pracy zgodnie z obowi±zuj±cymi przepisami prawa oraz zapewnienia bezpiecznych warunków realizacji robót; 6) wszystkie zastosowane materia³y powinny posiadaæ obowi±zuj±ce ¶wiadectwa stwierdzaj±ce przydatno¶æ wyrobu do stosowania w budownictwie; 7) prowadzenia Dziennika Budowy; 8) prowadzenia gospodarki odpadami zgodnie z ustaw± o odpadach oraz utrzymywania terenu budowy w stanie wolnym od przeszkód; 9) uporz±dkowania terenu po zakoñczeniu prac w tym usuniêcia szkód powsta³ych podczas wykonywania prac; 10) wykonania dokumentacji powykonawczej wraz z kartami gwarancyjnymi, instrukcjami obs³ugi, kartami katalogowymi, badaniami podbudowy pod alejki, itp. W jêzyku polskim i geodezji powykonawczej (mapa geodezyjna musi zawieraæ wskazanie usytuowania nagrobków z napisami) - w 3 egz.; 11) zapewnienia pe³nej obs³ugi geodezyjno - kartograficznej; 12) wykonania prac geodezyjnych i kartograficznych nale¿y prowadziæ zgodnie z warunkami technicznymi wydanymi przez Biuro Geodety Miasta. Wykonawca zobowi±zany jest do prowadzenia geodezyjnej obs³ugi inwestycji oraz wykonaæ powykonawcz± dokumentacjê geodezyjn± zgodnie z obowi±zuj±cymi warunkami technicznymi prowadzenia prac geodezyjnych - dotycz±ce za³o¿enia bazy danych GESUT i BDOT 500 na terenie miasta Szczecina w 2016 roku oraz prowadzenia czê¶ci cyfrowego systemu pañstw ego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w systemie SIP GEO-INFO 7. 4. W trwaj±cym okresie lêgowym (od 1 marca do 15 pa¼dziernika), przed przyst±pieniem do pielêgnacyjnych ciêæ alpinistycznych drzew, Wykonawca zobowi±zany bêdzie do wykonania ekspertyzy ornitologicznej we w³asnym zakresie i na w³asny koszt. W przypadku stwierdzenia obecno¶ci ptasich gniazd, konieczne bêdzie wstrzymanie pielêgnacyjnych ciêæ alpinistycznych drzew a¿ do koñca okresu lêgowego ptaków b±d¼ uzyskaæ zezwolenie na odstêpstwo od zakazów obowi±zuj±cych w stosunku do chronionych gatunków zwierz±t na terenie województwa zachodniopomorskiego, zgodnie z ustaw± o ochronie przyrody. 5. Wykonawca zobowi±zany bêdzie wykonaæ przedmiot zamówienia przy u¿yciu w³asnych materia³ów, na które dostarczy Zamawiaj±cemu atesty, certyfikaty, deklaracje zgodno¶ci lub ¶wiadectwa dopuszczenia do stosowania. 6. Zamawiaj±cy zobowi±zuje siê: 1) przekazaæ protokolarnie Wykonawcy plac budowy w terminie nie d³u¿szym ni¿ 7 dni roboczych od dnia zawarcia umowy, 2) dokonaæ odbioru wykonanych prac, 3) zapewniæ zap³atê wynagrodzenia za wykonane prace. 7. Wykonawca wykona przedmiot zamówienia z najwy¿sz± staranno¶ci± wymagan± od podmiotu profesjonalnie ¶wiadcz±cego tego typu prace, na zasadzie zapewnienia najwy¿szej jako¶ci prac, zgodnie z zasadami wspó³czesnej wiedzy technicznej i sztuki budowlanej, przepisami prawa powszechnie obowi±zuj±cego, w tym m. in. ustaw± z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2013 r. poz. 21 ze zmianami), a tak¿e z SIWZ i z ofert±, które bêd± stanowi³y integraln± czê¶æ umowy. 8. Podwykonawcy: 1) Wykonawca mo¿e wykonaæ przedmiot umowy przy udziale podwykonawców lub dalszych podwykonawców, zawieraj±c z nimi stosowne umowy w formie pisemnej pod rygorem niewa¿no¶ci. 2) Wykonawca jest zobowi±zany przedstawiæ Zamawiaj±cemu projekt umowy lub zmianê projektu umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem s± roboty budowlane w terminie 7 dni od sporz±dzenia projektu umowy lub zmiany projektu. Nie zg³oszenie przez Zamawiaj±cego w terminie 14 dni od dnia otrzymania projektu umowy lub jego zmiany, pisemnych zastrze¿eñ, uwa¿a siê za akceptacjê projektu umowy lub jego zmiany. W przypadku projektu zmian umowy powy¿sze zapisy nale¿y stosowaæ odpowiednio. 3) Wykonawca jest zobowi±zany przedstawiæ Zamawiaj±cemu po¶wiadczon± za zgodno¶æ z orygina³em umowê o podwykonawstwo w terminie 7 dni od dnia jej zawarcia, jak równie¿ zmiany do tej umowy w terminie 7 dni od dnia ich wprowadzenia. Je¶li Zamawiaj±cy w terminie 14 dni od dnia otrzymania umowy o podwykonawstwo lub zmian do umowy o podwykonawstwo nie zg³osi na pi¶mie sprzeciwu, uwa¿a siê, ¿e wyrazi³ zgodê na zawarcie umowy lub wprowadzenie zmian. 4) Umowa na roboty budowlane z Podwykonawc± musi zawieraæ w szczególno¶ci: a) zakres robót powierzony Podwykonawcy wraz z czê¶ci± dokumentacji dotycz±c± wykonania robót objêtych umow±, b) kwotê wynagrodzenia, c) termin wykonania robót objêtych umow±, d) termin zap³aty wynagrodzenia dla Podwykonawcy lub dalszego Podwykonawcy, przewidziany w umowie o podwykonawstwo, nie mo¿e byæ d³u¿szy ni¿ 30 dni od dnia dorêczenia Wykonawcy przez Podwykonawcê lub Podwykonawcy przez dalszego Podwykonawcê, faktury lub rachunku, potwierdzaj±cych wykonanie zleconej Podwykonawcy lub dalszemu Podwykonawcy roboty budowlanej, dostawy lub us³ugi, e) w przypadku podzlecenia przez Wykonawcê prac objêtych przedmiotem umowy podwykonawcy, termin wynagrodzenia p³atnego przez Wykonawcê za wykonane prace przez Podwykonawcê powinien byæ ustalony w taki sposób, aby przypada³ wcze¶niej ni¿ termin zap³aty wynagrodzenia nale¿nego za wykonanie tych prac Wykonawcy przez Zamawiaj±cego, f) wniesienie przez podwykonawcê na rzecz Wykonawcy wszelkiego rodzaju zabezpieczeñ, kaucji itp. powinno nast±piæ w innych formach ni¿ pieniê¿ne, g) p³atno¶æ faktur nastêpowaæ bêdzie tylko za roboty odebrane przez Zamawiaj±cego od Wykonawcy, po uprzednim potwierdzeniu przez Wykonawcê zakresu rzeczowego robót zrealizowanych przez podwykonawcê, h) wszelkie zmiany umowy powinny nastêpowaæ w formie pisemnej, i) brak zgody na przelew wierzytelno¶ci wynikaj±cych z umowy. 5) Wykonawca, Podwykonawca lub dalszy Podwykonawca robót budowlanych zobowi±zany jest przedstawiæ Zamawiaj±cemu, zawarte umowy po¶wiadczone za zgodno¶æ z orygina³em, których przedmiotem s± dostawy lub us³ugi w terminie 7 dni od dnia ich zawarcia. Obowi±zek nie dotyczy umów o warto¶ci mniejszej ni¿ 0,5 warto¶ci umowy, z tym, ¿e wy³±czenie, o którym mowa powy¿ej nie dotyczy umów o warto¶ci wiêkszej ni¿ 50 000,00 z³. 6) Umowa pomiêdzy Podwykonawc± a dalszym Podwykonawc± musi zawieraæ zapisy okre¶lone w ppkt 4 niniejszego punktu. Za³±cznikiem do umowy jest zgoda Wykonawcy na zawarcie umowy o dalsze podwykonawstwo. 7) Wykonawca zobowi±zany jest na ¿±danie Zamawiaj±cego udzieliæ mu wszelkich informacji dotycz±cych Podwykonawców. 8) Wykonawca ponosi wobec Zamawiaj±cego pe³n± odpowiedzialno¶æ za roboty, które wykonuje przy pomocy Podwykonawców. 9) Niezale¿nie od postanowieñ zawartych w ppkt 3 i 4 niniejszego punktu, zamiar wprowadzenia Podwykonawcy na teren budowy, w celu wykonania robót objêtych przedmiotem umowy, Wykonawca powinien zg³osiæ Zamawiaj±cemu z co najmniej 5 - dniowym wyprzedzeniem. Bez zgody Zamawiaj±cego, Wykonawca nie mo¿e umo¿liwiæ Podwykonawcy wej¶cia na teren budowy i rozpoczêcia prac, za¶ sprzeczne z niniejszymi postanowieniami postêpowanie Wykonawcy poczytywane bêdzie za nienale¿yte wykonanie umowy. 10) Wykonawca ponosi wobec Zamawiaj±cego pe³n± odpowiedzialno¶æ za roboty, które wykonuje przy pomocy podwykonawcy(ów). 9. Zmiana umowy: 1) Zamawiaj±cy przewiduje mo¿liwo¶æ wprowadzenia istotnych zmian postanowieñ umowy w przypadku: A. konieczno¶ci przed³u¿enia terminu wykonania przedmiotu umowy o czas opó¼nienia, je¿eli takie opó¼nienie jest lub bêdzie mia³o wp³yw na wykonanie przedmiotu umowy w przypadku: a) zawieszenia robót przez organy nadzoru budowlanego z przyczyn niezale¿nych Wykonawcy, b) si³y wy¿szej, klêski ¿ywio³owej, c) szczególnie niesprzyjaj±cych warunków atmosferycznych uniemo¿liwiaj±cych prowadzenie robót budowlanych, przeprowadzanie prób i sprawdzeñ, dokonywanie odbiorów, d) jakiegokolwiek opó¼nienia, utrudnienia lub przeszkody spowodowane przez lub daj±cych siê przypisaæ Zamawiaj±cemu lub innemu wykonawcy zatrudnionemu przez Zamawiaj±cego na terenie budowy, e) konieczno¶ci wykonania zamówienia dodatkowego, którego realizacja ma wp³yw na termin wykonania umowy. B. wyst±pienia zmian bêd±cych nastêpstwem okoliczno¶ci le¿±cych po stronie Zamawiaj±cego, w szczególno¶ci: a) wstrzymania robót przez Zamawiaj±cego, b) konieczno¶ci usuniêcia b³êdów lub wprowadzenia zmian w dokumentacji projektowej. C. powstania okoliczno¶ci bêd±cych nastêpstwem dzia³ania organów administracji, w szczególno¶ci przekroczenia zakre¶lonych przez prawo terminów wydawania przez organy administracji decyzji, zezwoleñ, itp., D. powstania konieczno¶ci zrealizowania przedmiotu umowy przy zastosowaniu innych rozwi±zañ technicznych/technologicznych ni¿ wskazane w dokumentacji projektowej, w szczególno¶ci: 1a. w sytuacji, gdyby zastosowanie przewidzianych rozwi±zañ grozi³oby niewykonaniem lub wadliwym wykonaniem przedmiotu umowy, 1b. je¿eli rozwi±zania te bêd± mia³y znacz±cy wp³yw na obni¿enie kosztów eksploatacji, poprawy bezpieczeñstwa, które ze wzglêdu na postêp techniczno-technologiczny nie by³y znane w okresie opracowywania dokumentacji projektowej, 1c. konieczno¶ci zrealizowania przedmiotu umowy przy zastosowaniu innych rozwi±zañ technicznych lub materia³owych ze wzglêdu na zmiany obowi±zuj±cego prawa. Ka¿da ze wskazanych w ww. lit. 1a - 1c zmian mo¿e byæ powi±zana ze zmian± wynagrodzenia na zasadach okre¶lonych przez Strony. W takim przypadku Wykonawca wykona wycenê robót budowlanych w formie kosztorysu sporz±dzonego metod± szczegó³ow±, przy zastosowaniu nastêpuj±cych no¶ników cenotwórczych: 2a. stawka roboczogodziny R - minimalna dla województwa zachodniopomorskiego wg publikacji Sekocenbud aktualnego na dzieñ sporz±dzania kosztorysu, 2b. koszty po¶rednie Kp (liczone od R+S) - minimalne wg publikacji Sekocenbud aktualnego na dzieñ sporz±dzania kosztorysu, 2c. zysk Z (liczone od R+S+Kp) - minimalny wg publikacji Sekocenbud aktualnego na dzieñ sporz±dzania kosztorysu, 2d. ceny jednostkowe sprzêtu i materia³ów (³±cznie z kosztami zakupu) bêd± przyjmowane wed³ug ¶rednich cen rynkowych zawartych w publikacji Sekocenbud aktualnego na dzieñ sporz±dzenia kosztorysu, a w przypadku ich braku ceny materia³ów i sprzêtu zostan± przyjête na podstawie ogólnie dostêpnych katalogów, w tym równie¿ cen dostawców na stronach internetowych, ofert handlowych, itp. 2e. nak³ady rzeczowe - w oparciu o Katalogi Nak³adów Rzeczowych KNR. E. zmiany stawki podatku VAT powoduj±cej zwiêkszenie lub zmniejszenie kosztów wykonania po stronie Wykonawcy, F. w przypadku innej okoliczno¶ci prawnej, ekonomicznej lub technicznej skutkuj±cej niemo¿liwo¶ci± wykonania lub nienale¿ytym wykonaniem umowy zgodnie z SIWZ, G. zmiany osób przewidzianych do realizacji zamówienia, pod warunkiem spe³niania przez nowe osoby warunków okre¶lonych w SIWZ. 2) Zmiana umowy nast±piæ mo¿e z inicjatywy Zamawiaj±cego albo Wykonawcy poprzez przedstawienie drugiej Stronie propozycji zmian w formie pisemnej, które powinny zawieraæ: a) opis zmiany, b) uzasadnienie zmiany, c) koszt zmiany oraz jego wp³yw na wysoko¶æ wynagrodzenia, d) czas wykonania zmiany oraz wp³yw zmiany na termin realizacji umowy. 3) Warunkiem wprowadzenia zmian do umowy bêdzie potwierdzenie powsta³ych okoliczno¶ci w formie opisowej i w³a¶ciwie umotywowanej (protokó³ wraz z uzasadnieniem) przez powo³an± przez Zamawiaj±cego komisjê techniczn±, w sk³adzie której bêd± m.in. inspektor nadzoru oraz kierownik budowy. 4) Niezale¿nie od powy¿szego, Zamawiaj±cy i Wykonawca dopuszczaj± mo¿liwo¶æ zmian redakcyjnych umowy oraz zmian bêd±cych nastêpstwem zmian danych stron ujawnionych w rejestrach publicznych. 5) Zamawiaj±cy dopuszcza mo¿liwo¶æ wprowadzenia robót zamiennych, których warto¶æ nie zwiêksza wynagrodzenia umownego, okre¶lonego w umowie. Podstaw± wprowadzenia robót zamiennych bêdzie protokó³ konieczno¶ci robót zamiennych sporz±dzony przez inspektora nadzoru inwestorskiego na zasadach okre¶lonych w pkt 8 10. Podane w dokumentacji projektowej nazwy w³asne s± przyk³adowe. Zamawiaj±cy dopuszcza mo¿liwo¶æ sk³adania ofert z produktami równowa¿nymi. Je¿eli wykonawca sk³ada ofertê równowa¿n±, musi przed³o¿yæ informacjê o proponowanym produkcie zawieraj±c± co najmniej nazwê i parametry techniczne. Za równowa¿ne zostan± uznane produkty o parametrach nie gorszych ni¿ opisane w za³±cznikach nr 9 - 11 do SIWZ. W takiej sytuacji, w ofercie nale¿y podaæ opis produktu równowa¿nego..
II.1.5)
V
przewiduje siê udzielenie zamówieñ uzupe³niaj±cych:
- Okre¶lenie przedmiotu oraz wielko¶ci lub zakresu zamówieñ uzupe³niaj±cych
- Zamawiaj±cy przewiduje udzielania zamówieñ uzupe³niaj±cych - do 50 % zamówienia podstawowego - polegaj±cych na powtórzeniu tego samego rodzaju zamówienia.
II.1.6) Wspólny S³ownik Zamówieñ (CPV): 45.00.00.00-7, 45.11.27.10-5, 45.23.33.26-9.
II.1.7) Czy dopuszcza siê z³o¿enie oferty czê¶ciowej: nie.
II.1.8) Czy dopuszcza siê z³o¿enie oferty wariantowej: nie.
II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Okres w dniach: 80.
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.1) WADIUM
Informacja na temat wadium: 1. Wadium nale¿y wnie¶æ w wysoko¶ci 15 000,00 z³ (s³ownie: piêtna¶cie tysiêcy z³otych 00/100). 2. Wykonawca wnosi wadium w terminie do dnia 28.06.2016 r., do godziny 11.00. 3. Za skutecznie wniesione wadium w pieni±dzu Zamawiaj±cy uzna wadium, które w ww. terminie zostanie zaksiêgowane na koncie Zamawiaj±cego. 4. Wadium mo¿e byæ wnoszone: 1) w pieni±dzu - przelewem na konto Zamawiaj±cego - 78 1020 4795 0000 9002 0332 3672, 2) porêczeniach bankowych lub porêczeniach spó³dzielczej kasy oszczêdno¶ciowo-kredytowej, z tym, ¿e porêczenie kasy jest zawsze porêczeniem pieniê¿nym - w kasie Zamawiaj±cego, w godz. 10.00 - 14.00, 3) gwarancjach bankowych - w kasie Zamawiaj±cego, w godz. 10.00 - 14.00, 4) gwarancjach ubezpieczeniowych - w kasie Zamawiaj±cego, w godz. 10.00 - 14.00, 5) porêczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6 b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiêbiorczo¶ci - w kasie Zamawiaj±cego, w godz. 10.00 - 14.00. 5. Wadium mo¿e byæ wniesione w jednej lub kilku formach. 6. W przypadku, gdy wykonawca wnosi wadium w formie gwarancji bankowej lub gwarancji ubezpieczeniowej z tre¶ci tych gwarancji musi w szczególno¶ci jednoznacznie wynikaæ: 1) zobowi±zanie gwaranta (banku, zak³adu ubezpieczeñ) do zap³aty ca³ej kwoty wadium nieodwo³alnie i bezwarunkowo na pierwsze ¿±danie zamawiaj±cego (beneficjenta gwarancji) zawieraj±ce o¶wiadczenie, ¿e zaistnia³y okoliczno¶ci, o których mowa w pkt 8 i 9 bez potwierdzania tych okoliczno¶ci, 2) termin obowi±zywania gwarancji, który nie mo¿e byæ krótszy ni¿ termin zwi±zania ofert±, 3) miejsce i termin zwrotu gwarancji. 7. Wadium wniesione w pieni±dzu zamawiaj±cy przechowa na rachunku bankowym. 8. Wykonawca, który nie zabezpieczy swojej oferty akceptowan± form± wadium zostanie przez Zamawiaj±cego wykluczony, a jego ofertê uznaje siê za odrzucon±. 9. Zamawiaj±cy zatrzymuje wadium wraz z odsetkami, je¿eli Wykonawca: 1) odmówi³ podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego na warunkach okre¶lonych w ofercie, 2) nie wniós³ wymaganego zabezpieczenia nale¿ytego wykonania umowy, 3) zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego sta³o siê niemo¿liwe z przyczyn le¿±cych po stronie wykonawcy. 10. Zamawiaj±cy zatrzymuje wadium wraz z odsetkami, je¿eli Wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 3 ustawy, nie z³o¿y³ dokumentów lub o¶wiadczeñ, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy, lub pe³nomocnictw, listy podmiotów nale¿±cych do tej samej grupy kapita³owej, o której mowa w art. 24 ust. 5, lub informacji o tym, ¿e nie nale¿y do kapita³owej, lub nie wyrazi³ zgody na poprawienie omy³ki, o której mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3, co powodowa³o brak mo¿liwo¶ci wybrania z³o¿onej oferty przez wykonawcê jako najkorzystniejszej. 11. W ofercie nale¿y wpisaæ rachunek bankowy, na który Zamawiaj±cy bêdzie móg³ zwróciæ wadium wniesione w formie pieniê¿nej. 12. Zamawiaj±cy zwraca wadium wszystkim wykonawcom niezw³ocznie po wyborze oferty najkorzystniejszej lub uniewa¿nieniu postêpowania, z wyj±tkiem wykonawcy, którego oferta zosta³a wybrana jako najkorzystniejsza, z zastrze¿eniem pkt 9. 13. Wykonawcy, którego oferta zosta³a wybrana jako najkorzystniejsza, Zamawiaj±cy zwraca wadium niezw³ocznie po zawarciu umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz wniesieniu zabezpieczenia nale¿ytego wykonania umowy. 14. Zamawiaj±cy zwraca niezw³ocznie wadium na wniosek wykonawcy, który wycofa³ ofertê przed up³ywem terminu sk³adania ofert. 15. Zamawiaj±cy ¿±da ponownego wniesienia wadium przez Wykonawcê, któremu zwrócono wadium zgodne z pkt 11, je¿eli w wyniku ostatecznego rozstrzygniêcia odwo³ania jego oferta zosta³a wybrana jako najkorzystniejsza. Wykonawca wnosi wadium w terminie okre¶lonym przez Zamawiaj±cego. 16. Na wniosek Wykonawcy, którego oferta zostanie uznana za najkorzystniejsz± Zamawiaj±cy zaliczy wadium wp³acone w pieni±dzu na poczet zabezpieczenia nale¿ytego wykonania umowy. 17. Je¿eli wadium zostanie wniesione w pieni±dzu, Zamawiaj±cy zwróci je wraz z odsetkami wynikaj±cymi z umowy rachunku bankowego, na którym by³o ono przechowywane, pomniejszone o koszty prowadzenia rachunku oraz prowizji bankowej za przelew pieniêdzy na rachunek bankowy wskazany przez Wykonawcê.
III.2) ZALICZKI
III.3) WARUNKI UDZIA£U W POSTÊPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPE£NIANIA TYCH WARUNKÓW
III.3.2) Wiedza i do¶wiadczenie
Opis sposobu dokonywania oceny spe³niania tego warunku
Warunek zostanie uznany za spe³niony, je¿eli wykonawca wyka¿e, ¿e wykona³ nale¿ycie w okresie ostatnich piêciu lat przed up³ywem terminu sk³adania ofert, a je¿eli okres prowadzenia dzia³alno¶ci jest krótszy - w tym okresie, co najmniej dwie najwa¿niejsze roboty budowlane, a mianowicie: a) za pierwsz± robotê budowlan± Zamawiaj±cy uzna pracê polegaj±c± na wykonaniu nawierzchni z kruszywa naturalnego o powierzchni nie mniejszej ni¿ 1000 m2 oraz b) za drug± robotê budowlan± Zamawiaj±cy uzna prace polegaj±ce na remoncie obiektu lub obszaru wpisanego do rejestru zabytków o warto¶ci nie mniejszej ni¿ 20 000,00 z³ netto. Uwaga! Zamawiaj±cy uzna powy¿szy warunek za spe³niony je¿eli Wykonawca wyka¿e wykonanie powy¿szych prac w jednym lub osobnych zadaniach.
III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia
Opis sposobu dokonywania oceny spe³niania tego warunku
Warunek zostanie uznany za spe³niony, je¿eli wykonawca wyka¿e, ¿e dysponuje lub bêdzie dysponowaæ co najmniej: a) kierownikiem budowy - osob± posiadaj±c± uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi w specjalno¶ci konstrukcyjno-budowlanej oraz b) osob± posiadaj±c± odpowiednie kwalifikacje do prowadzenia prac konserwatorskich zgodnie z ustaw± o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, oraz c) kierownikiem robót - osob± posiadaj±c± co najmniej wykszta³cenie ¶rednie o kierunku ogrodnictwo lub rolnictwo, lub architektura krajobrazu oraz posiadaj±c± minimum 3-letni± praktykê w zakresie pielêgnacji zieleni. Zgodnie z art. 104 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1409 ze zmianami) osoby, które przed dniem wej¶cia w ¿ycie ustawy uzyska³y uprawnienia budowlane lub stwierdzenie posiadania przygotowania zawodowego do pe³nienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, zachowuj± uprawnienia do pe³nienia tych funkcji w dotychczasowym zakresie. Zakres uprawnieñ budowlanych nale¿y odczytywaæ zgodnie z tre¶ci± decyzji o ich nadaniu i w oparciu o przepisy bêd±ce podstaw± ich nadania. Ponadto, zgodnie z art. 12a ustawy Prawo budowlane, samodzielne funkcje techniczne w budownictwie, okre¶lone w art. 12 ust. 1 ustawy Prawo budowlane, mog± równie¿ wykonywaæ osoby, których odpowiednie kwalifikacje zawodowe zosta³y uznane na zasadach okre¶lonych w przepisach odrêbnych. Kieruj±c siê powy¿szymi przepisami Zamawiaj±cy zaakceptuje uprawnienia budowlane odpowiadaj±ce zakresom jak wy¿ej, które zosta³y wydane na podstawie wcze¶niej obowi±zuj±cych przepisów prawa oraz kwalifikacji zawodowych nabytych w pañstwach cz³onkowskich Unii Europejskiej zgodnie z ustaw± z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w pañstwach cz³onkowskich Unii Europejskiej (Dz.U.2016.65).
III.4) INFORMACJA O O¦WIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJ¡ DOSTARCZYÆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPE£NIANIA WARUNKÓW UDZIA£U W POSTÊPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY
III.4.1) W zakresie wykazania spe³niania przez wykonawcê warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz o¶wiadczenia o spe³nianiu warunków udzia³u w postêpowaniu nale¿y przed³o¿yæ:
- wykaz robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich piêciu lat przed up³ywem terminu sk³adania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu, a je¿eli okres prowadzenia dzia³alno¶ci jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju i warto¶ci, daty i miejsca wykonania oraz z za³±czeniem dowodów dotycz±cych najwa¿niejszych robót, okre¶laj±cych, czy roboty te zosta³y wykonane w sposób nale¿yty oraz wskazuj±cych, czy zosta³y wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawid³owo ukoñczone;
- wykaz osób, które bêd± uczestniczyæ w wykonywaniu zamówienia, w szczególno¶ci odpowiedzialnych za ¶wiadczenie us³ug, kontrolê jako¶ci lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, do¶wiadczenia i wykszta³cenia niezbêdnych do wykonania zamówienia, a tak¿e zakresu wykonywanych przez nie czynno¶ci, oraz informacj± o podstawie do dysponowania tymi osobami;
- o¶wiadczenie, ¿e osoby, które bêd± uczestniczyæ w wykonywaniu zamówienia, posiadaj± wymagane uprawnienia, je¿eli ustawy nak³adaj± obowi±zek posiadania takich uprawnieñ;
III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, nale¿y przed³o¿yæ:
- o¶wiadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
III.4.4) Dokumenty dotycz±ce przynale¿no¶ci do tej samej grupy kapita³owej
- lista podmiotów nale¿±cych do tej samej grupy kapita³owej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, ¿e nie nale¿y do grupy kapita³owej;
III.6) INNE DOKUMENTY
Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)
Ponadto wykonawcy maj± do³±czyæ do oferty nastêpuj±ce dokumenty: 1) ofertê cenow± - zgodnie z rozdzia³em I pkt 3 SIWZ; W przypadku sk³adania oferty wspólnej nale¿y z³o¿yæ jedn± ofertê cenow±; 2) odpowiednie pe³nomocnictwa; Tylko w sytuacjach okre¶lonych w rozdziale I pkt 5 zdanie drugie SIWZ lub w przypadku sk³adania oferty wspólnej (rozdzia³ III pkt 1 SIWZ); 3) o¶wiadczenie wed³ug wzoru stanowi±cego za³±cznik nr 1 do SIWZ, wskazuj±ce czê¶æ zamówienia, której wykonanie wykonawca powierzy podwykonawcom (je¿eli wykonawca przewiduje udzia³ podwykonawców); W przypadku sk³adania oferty wspólnej nale¿y z³o¿yæ jedno o¶wiadczenie.
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert: cena oraz inne kryteria zwi±zane z przedmiotem zamówienia:
- 1 - Cena - 90
- 2 - Okres gwarancji - 10
IV.2.2)
przeprowadzona bêdzie aukcja elektroniczna, adres strony, na której bêdzie prowadzona: |
IV.3) ZMIANA UMOWY
przewiduje siê istotne zmiany postanowieñ zawartej umowy w stosunku do tre¶ci oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:
Dopuszczalne zmiany postanowieñ umowy oraz okre¶lenie warunków zmian
9. Zmiana umowy: 1) Zamawiaj±cy przewiduje mo¿liwo¶æ wprowadzenia istotnych zmian postanowieñ umowy w przypadku: A. konieczno¶ci przed³u¿enia terminu wykonania przedmiotu umowy o czas opó¼nienia, je¿eli takie opó¼nienie jest lub bêdzie mia³o wp³yw na wykonanie przedmiotu umowy w przypadku: a) zawieszenia robót przez organy nadzoru budowlanego z przyczyn niezale¿nych Wykonawcy, b) si³y wy¿szej, klêski ¿ywio³owej, c) szczególnie niesprzyjaj±cych warunków atmosferycznych uniemo¿liwiaj±cych prowadzenie robót budowlanych, przeprowadzanie prób i sprawdzeñ, dokonywanie odbiorów, d) jakiegokolwiek opó¼nienia, utrudnienia lub przeszkody spowodowane przez lub daj±cych siê przypisaæ Zamawiaj±cemu lub innemu wykonawcy zatrudnionemu przez Zamawiaj±cego na terenie budowy, e) konieczno¶ci wykonania zamówienia dodatkowego, którego realizacja ma wp³yw na termin wykonania umowy. B. wyst±pienia zmian bêd±cych nastêpstwem okoliczno¶ci le¿±cych po stronie Zamawiaj±cego, w szczególno¶ci: a) wstrzymania robót przez Zamawiaj±cego, b) konieczno¶ci usuniêcia b³êdów lub wprowadzenia zmian w dokumentacji projektowej. C. powstania okoliczno¶ci bêd±cych nastêpstwem dzia³ania organów administracji, w szczególno¶ci przekroczenia zakre¶lonych przez prawo terminów wydawania przez organy administracji decyzji, zezwoleñ, itp., D. powstania konieczno¶ci zrealizowania przedmiotu umowy przy zastosowaniu innych rozwi±zañ technicznych/technologicznych ni¿ wskazane w dokumentacji projektowej, w szczególno¶ci: 1a. w sytuacji, gdyby zastosowanie przewidzianych rozwi±zañ grozi³oby niewykonaniem lub wadliwym wykonaniem przedmiotu umowy, 1b. je¿eli rozwi±zania te bêd± mia³y znacz±cy wp³yw na obni¿enie kosztów eksploatacji, poprawy bezpieczeñstwa, które ze wzglêdu na postêp techniczno-technologiczny nie by³y znane w okresie opracowywania dokumentacji projektowej, 1c. konieczno¶ci zrealizowania przedmiotu umowy przy zastosowaniu innych rozwi±zañ technicznych lub materia³owych ze wzglêdu na zmiany obowi±zuj±cego prawa. Ka¿da ze wskazanych w ww. lit. 1a - 1c zmian mo¿e byæ powi±zana ze zmian± wynagrodzenia na zasadach okre¶lonych przez Strony. W takim przypadku Wykonawca wykona wycenê robót budowlanych w formie kosztorysu sporz±dzonego metod± szczegó³ow±, przy zastosowaniu nastêpuj±cych no¶ników cenotwórczych: 2a. stawka roboczogodziny R - minimalna dla województwa zachodniopomorskiego wg publikacji Sekocenbud aktualnego na dzieñ sporz±dzania kosztorysu, 2b. koszty po¶rednie Kp (liczone od R+S) - minimalne wg publikacji Sekocenbud aktualnego na dzieñ sporz±dzania kosztorysu, 2c. zysk Z (liczone od R+S+Kp) - minimalny wg publikacji Sekocenbud aktualnego na dzieñ sporz±dzania kosztorysu, 2d. ceny jednostkowe sprzêtu i materia³ów (³±cznie z kosztami zakupu) bêd± przyjmowane wed³ug ¶rednich cen rynkowych zawartych w publikacji Sekocenbud aktualnego na dzieñ sporz±dzenia kosztorysu, a w przypadku ich braku ceny materia³ów i sprzêtu zostan± przyjête na podstawie ogólnie dostêpnych katalogów, w tym równie¿ cen dostawców na stronach internetowych, ofert handlowych, itp. 2e. nak³ady rzeczowe - w oparciu o Katalogi Nak³adów Rzeczowych KNR. E. zmiany stawki podatku VAT powoduj±cej zwiêkszenie lub zmniejszenie kosztów wykonania po stronie Wykonawcy, F. w przypadku innej okoliczno¶ci prawnej, ekonomicznej lub technicznej skutkuj±cej niemo¿liwo¶ci± wykonania lub nienale¿ytym wykonaniem umowy zgodnie z SIWZ, G. zmiany osób przewidzianych do realizacji zamówienia, pod warunkiem spe³niania przez nowe osoby warunków okre¶lonych w SIWZ. 2) Zmiana umowy nast±piæ mo¿e z inicjatywy Zamawiaj±cego albo Wykonawcy poprzez przedstawienie drugiej Stronie propozycji zmian w formie pisemnej, które powinny zawieraæ: a) opis zmiany, b) uzasadnienie zmiany, c) koszt zmiany oraz jego wp³yw na wysoko¶æ wynagrodzenia, d) czas wykonania zmiany oraz wp³yw zmiany na termin realizacji umowy. 3) Warunkiem wprowadzenia zmian do umowy bêdzie potwierdzenie powsta³ych okoliczno¶ci w formie opisowej i w³a¶ciwie umotywowanej (protokó³ wraz z uzasadnieniem) przez powo³an± przez Zamawiaj±cego komisjê techniczn±, w sk³adzie której bêd± m.in. inspektor nadzoru oraz kierownik budowy. 4) Niezale¿nie od powy¿szego, Zamawiaj±cy i Wykonawca dopuszczaj± mo¿liwo¶æ zmian redakcyjnych umowy oraz zmian bêd±cych nastêpstwem zmian danych stron ujawnionych w rejestrach publicznych. 5) Zamawiaj±cy dopuszcza mo¿liwo¶æ wprowadzenia robót zamiennych, których warto¶æ nie zwiêksza wynagrodzenia umownego, okre¶lonego w umowie. Podstaw± wprowadzenia robót zamiennych bêdzie protokó³ konieczno¶ci robót zamiennych sporz±dzony przez inspektora nadzoru inwestorskiego na powy¿szych zasadach.
IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostêpna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.bip.zuk.szczecin.pl
Specyfikacjê istotnych warunków zamówienia mo¿na uzyskaæ pod adresem: Siedziba Zamawiaj±cego: ul. Ku S³oñcu 125A, 71-080 Szczecin, pok. 1.
IV.4.4) Termin sk³adania wniosków o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu lub ofert: 28.06.2016 godzina 11:00, miejsce: Siedziba Zamawiaj±cego: ul. Ku S³oñcu 125A, 71-080 Szczecin, Sekretariat.
IV.4.5) Termin zwi±zania ofert±: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu sk³adania ofert).
IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotycz±ce finansowania projektu/programu ze ¶rodków Unii Europejskiej: 1. Zadanie nie dotyczy umowy ramowej. 2. Wykonawca mo¿e polegaæ na wiedzy i do¶wiadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia, zdolno¶ciach finansowych lub ekonomicznych innych podmiotów, niezale¿nie od charakteru prawnego ³±cz±cych go z nimi stosunków. Wykonawca w takiej sytuacji zobowi±zany jest udowodniæ zamawiaj±cemu, i¿ bêdzie dysponowa³ tymi zasobami w trakcie realizacji zamówienia, w szczególno¶ci przedstawiaj±c w tym celu pisemne zobowi±zanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbêdnych zasobów na potrzeby wykonania zamówienia. Ponadto Zamawiaj±cy, w celu oceny, czy Wykonawca bêdzie dysponowa³ zasobami innych podmiotów stopniu niezbêdnym dla nale¿ytego wykonania zamówienia oraz oceny, czy stosunek ³±cz±cy Wykonawcê z tymi podmiotami gwarantuje rzeczywisty dostêp do ich zasobów, mo¿e ¿±daæ dokumentów dotycz±cych w szczególno¶ci: 1) zakresu dostêpnych Wykonawcy zasobów innego podmiotu, 2) sposobu wykorzystania zasobów innego podmiotu, przez Wykonawcê, przy wykonywaniu zamówienia, 3) charakteru stosunku, jaki bêdzie ³±czy³ Wykonawcê z innym podmiotem, 4) zakresu i okresu udzia³u innego podmiotu przy wykonywaniu zamówienia. 3. W celu potwierdzenia, ¿e oferowane roboty budowlane odpowiadaj± okre¶lonym wymaganiom, wykonawcy maj± do³±czyæ do oferty opis produktów równowa¿nych, je¿eli wykonawca przewiduje ich zastosowanie (w przypadku, o którym mowa w rozdziale XIV pkt 9 SIWZ). 4. Ocena spe³niania warunków udzia³u w postêpowaniu zostanie dokonana na zasadzie SPE£NIA/NIE SPE£NIA. 5. Termin wykonania zamówienia: nie d³u¿ej ni¿ 80 dni od dnia przekazania placu budowy. 6. Wykonawca udzieli rêkojmi na wykonany przedmiot zamówienia na okres 36 miesiêcy, licz±c od dnia podpisania protoko³u odbioru przedmiotu zamówienia. 7. Wykonawca w ofercie cenowej poda okres gwarancji okre¶lony w miesi±cach, liczony od dnia podpisania protoko³u odbioru przedmiotu zamówienia. Okres gwarancji stanowi jedno z kryteriów oceny ofert. 8. Warunki gwarancji zostaj± ustalone w za³±czniku nr 12 do SIWZ. 9. W przypadku, gdy gwarancja producenta na zastosowane materia³y, urz±dzenia przekracza okres gwarancji zaoferowany przez Wykonawcê, wówczas Wykonawca przeka¿e Zamawiaj±cemu - wraz z dokumentacj± odbiorow± - dokumenty pozwalaj±ce na skorzystanie z uprawnieñ wynikaj±cych z gwarancji producenta..
IV.4.17) Czy przewiduje siê uniewa¿nienie postêpowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania ¶rodków pochodz±cych z bud¿etu Unii Europejskiej oraz niepodlegaj±cych zwrotowi ¶rodków z pomocy udzielonej przez pañstwa cz³onkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które mia³y byæ przeznaczone na sfinansowanie ca³o¶ci lub czê¶ci zamówienia: nie
INNE PRZETARGI Z SZCZECINA
- Obs³uga konserwatorska obiektów Oddzia³u ZUS w Szczecinie oraz Inspektoratów ZUS w Choszcznie, Gryficach, Gryfinie, My¶liborzu, Pyrzycach oraz Stargardzie
- Dostawa artyku³ów spo¿ywczych/nabia³u/miêsa i wêdlin/ryb mro¿onych/owoców i warzyw mro¿onych dla SP55 w Szczecinie w podziale na czê¶ci.
- ¦wiadczenie us³ug hotelowych i towarzysz±cych na potrzeby konferencji "29th International Conference on Methods and Models in Automation and Robotics MMAR 2025" w dniach 26-29 sierpnia 2025
- ¦wiadczenie us³ug utrzymania i rozwoju systemu finansowo - ksiêgowego oraz systemu Arkusz Organizacyjny w podziale na czê¶ci
- Remont czê¶ci p³yty postojowej na terenie lotniska AEROKLUBU SZCZECIÑSKIEGO w trybie "ZAPROJEKTUJ I WYBUDUJ"
- Dostawa uk³adów laboratoryjnych na potrzeby projektu realizowanego przez Wydzia³ Ekonomiczny Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie
wiêcej: przetargi w Szczecinie »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Budowa zespo³u budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z infrastruktur± zewnêtrzn± i zagospodarowaniem terenu przy ul. Adama Asnyka w Strzelcach Krajeñskich
- Wykonanie remontu w 4 lokalach gminnych administrowanych przez ZGM w Pabianicach
- BUDOWA ¦CIE¯KI ROWEROWEJ Z MIEJSCOWO¦CI WSCHOWA DO MIEJSCOWO¦CI LGIÑ W OPARCIU O PRZEBIEG DROGI WOJEWÓDZKIEJ NR 305 - ETAP III -HETMANICE- LGIÑ granica województwa
- Przebudowa zbiornika retencyjnego we wsi Le¶niowice
- Utworzenie ogrodów deszczowych
- Modernizacja sali gimnastycznej w Szkole Podstawowej nr 110 przy ul. Bohaterów 41
wiêcej: Roboty budowlane »
Uwaga: podstaw± prezentowanych tutaj informacji s± dane publikowane przez Urz±d Zamówieñ Publicznych w Biuletynie Zamówieñ Publicznych. Tre¶æ og³oszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z tre¶ci± tego¿ og³oszenia dostêpn± w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dok³ada wszelkich starañ, aby zamieszczone tutaj informacje by³y kompletne i zgodne z prawd±. Nie mo¿e jednak zagwarantowaæ ich poprawno¶ci i nie ponosi ¿adnej odpowiedzialno¶ci za jakiekolwiek szkody powsta³e w wyniku korzystania z nich.