eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2017Sygn. akt: KIO 958/17
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2017-05-22
rok: 2017
sygnatury akt.:

KIO 958/17


do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12 maja 2017 r. przez wykonawcę: „STEK”
G. Ł., Po
świątne 5A, 18-413 Miastkowo w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego prowadzonym przez zamawiającego: Samodzielny Publiczny Psychiatryczny
Zakład Opieki Zdrowotnej im. Stanisława Deresza, 16-070 Choroszcz, PI. Z.
Brodowicza 1,

orzeka:
1.1.
Uwzględnia odwołanie.
1.2.
Nakazuje zamawiającemu: Samodzielnemu Publicznemu Psychiatrycznemu
Zakładowi Opieki Zdrowotnej im. Stanisława Deresza, 16-070 Choroszcz, PI.
Z. Brodowicza 1:

a) unieważnienie czynności odrzucenia oferty odwołującego w części 1
zamówienia,
b) unieważnienie czynności wyboru oferty w części 1 zamówienia,
c) powtórzenie czynności oceny i wyboru oferty w części 1 zamówienia z
udziałem oferty odwołującego,
1.3.
Kosztami postępowania obciąża zamawiającego: Samodzielny Publiczny
Psychiatryczny Zakład Opieki Zdrowotnej im. Stanisława Deresza, 16-070
Choroszcz, PI. Z. Brodowicza 1.

1.4.
Zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500,00 zł
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
odwołującego: „STEK” G. Ł., Poświątne 5A, 18-413 Miastkowo, tytułem wpisu
od odwołania,

1.5.
Zasądza od zamawiającego: Samodzielnego Publicznego Psychiatrycznego
Zakładu Opieki Zdrowotnej im. Stanisława Deresza, 16-070 Choroszcz, PI. Z.
Brodowicza 1
na rzecz odwołującego: „STEK” G. Ł., Poświątne 5A, 18-413
Miastkowo
kwotę 7 500,00 zł (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero
groszy), tytułem zwrotu kosztów wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a ust. 1 i 198b ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 oraz z 2016 poz. 831, 996, 1020, 1250 i
1265) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Białymstoku.

Przewodnicz
ący:

………………………



Sygn. akt: KIO 958/17

U z a s a d n i e n i e:

W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzonym w trybie
przetargu nieograniczonego, na dostawy warzyw, owoców i jaj (ogłoszenie BZP nr 39815 z
09.03.2017 r.), w dniu 12 maja 2017 r. zostało wniesione w formie pisemnej odwołanie przez
wykonawcę: G. Ł., Poświątne 5A, 18-413 Miastkowo w zakresie części 1 zamówienia, w
kopii przekazane zamawiającemu w tym samym terminie.
Wniesienie odwołania nastąpiło skutkiem powiadomienia z dnia 8 maja 2017 r. o
wyborze oferty wykonawcy UKRPOL Export Import Sprzedaż Art. Rolno Spożywcze W. Ł., ul.
Generała Andersa 40, 15-113 Białystok i o odrzuceniu oferty odwołującego na część 1
zamówienia.
Odwołanie dotyczy postępowania, które zostało wszczęte w dniu 09.03.2017r. i mają
do niego zastosowanie przepisy obowiązujące od daty wejścia w życie ustawy z dnia 22
czerwca 2016 r. o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych
ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 1020). Ustalona wartość zamówienia nie przekracza kwot
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
Izba nie stwierdziła przesłanek do odrzucenia odwołania w oparciu o art. 189 ust. 2
ustawy Pzp, w odniesieniu do zarzutów dotyczących odrzucenia oferty odwołującego.
Na wezwanie zamawiającego z dnia 15 maja 2017 r. przesłane drogą elektroniczną,
przystąpienia do postępowania odwoławczego w trybie art. 185 ust. 2 i 3 ustawy Pzp nie
złożył żaden wykonawca.
Odwołujący
zarzucił
zamawiającemu:
Samodzielnemu
Publicznemu
Psychiatrycznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej im. Stanisława Deresza w Choroszczy,
naruszenie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.
U. z 2015 r. poz. 2164 oraz z 2016 poz. 831, 996, 1020, 1250 i 1265) zwaną „ustawą Pzp,
poprzez czynność odrzucenia oferty odwołującego (w części) Pakietu nr 1- Informacja o
ofertach odrzuconych z dnia 8 maja 2017 r., tj.:
1)
naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust.3 ustawy Pzp poprzez błędną
interpretację w sytuacji, gdy brak jest podstawy faktycznej do zastosowania tych norm, a
wskazana przez zamawiającego podstawa faktyczna nie uzasadnia odrzucenia oferty z
postępowania, bowiem oferta odwołującego nie zawiera rażąco niskiej ceny; przy
jednoczesnym złożeniu przez odwołującego stosownych wyjaśnień w tym zakresie w sposób
prawidłowy,

2)
naruszenie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp poprzez błędną interpretację wskutek uznania,że części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i mogą
budzić wątpliwości zamawiającego co skutkowało odrzuceniem oferty,
3)
naruszenie art. 90 ust. 1a pkt 1 ustawy poprzez błędną interpretację i odrzucenie
oferty w sytuacji, gdy brak było podstaw do żądania złożenia wyjaśnień w zakresie
wykazywanej przez zamawiającego rażąco niskiej ceny,
4)
naruszenie art. 90 ust. 2 ustawy poprzez błędną interpretację wskazanego przepisu
wskutek uznania, iż odwołujący nie podołał obowiązkowi wykazania, iż oferta nie zawiera
rażąco niskiej ceny,
5)
naruszenie art. 7 ust. 1 i 3 ustawy przez prowadzenie postępowania w sposób
niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz zaniechanie udzielenia zamówienia
odwołującemu, który zgodnie z postanowieniami przepisów prawa oraz postanowieniami
specyfikacji istotnych warunków zamówienia złożył najkorzystniejszą ofertę poprzez m.in.
brak zobowiązania wybranego oferenta do złożenia wyjaśnień w zakresie wykazywanej
rażąco niskiej ceny w sytuacji, gdy w świetle kryteriów przyjętych przez zamawiającego
również ta oferta winna podlegać tożsamej weryfikacji.
Odwołujący wnosił o nakazanie zamawiającemu:
1)
unieważnienie czynności zamawiającego skarżonej niniejszym odwołaniem,
2)
unieważnienie dotychczasowego wyboru oferty najkorzystniejszej,
3)
dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej.
4) ponadto odwołujący wnosił o obciążenie kosztami postępowania, w tym kosztami
zastępstwa prawnego w wysokości 3 600,00 zł wg norm przepisanych - zamawiającego.

Odwołujący podnosił, że podana przez zamawiającego podstawa faktyczna nie
uzasadnia odrzucenia oferty z postępowania, bowiem oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny
przy jednoczesnym złożeniu przez odwołującego stosownych wyjaśnień w tym zakresie w
sposób prawidłowy. Jeżeli przyjąć tok rozumowania zamawiającego należałoby również
wezwać do stosownych wyjaśnień oferenta, którego oferta została wybrana. Natomiast wg
wiedzy odwołującego takie zdarzenie nie miało miejsca. Dla przypomnienia wskazał, że
wybrano ofertę o wartości 295 783,00 zł brutto, zaś oferta odwołującego za część 1
zamówienia wymienia kwotę 252 983,13 zł brutto. Złożone wyjaśnienie wpłynęło do
zamawiającego na ponad miesiąc przed terminem rozstrzygnięcia przetargu i do tego dnia
oferta nie została odrzucona.
Z powyższego odwołujący wywodził naruszenie art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp, przez
prowadzenie postępowania w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji
oraz zaniechanie udzielenia zamówienia odwołującemu, który zgodnie z postanowieniami

przepisów prawa oraz postanowieniami specyfikacji istotnych warunków zamówienia złożył
najkorzystniejszą ofertę. Zaznaczał, że w niniejszym postępowaniu nie doszło do
zobowiązania wybranego oferenta do złożenia wyjaśnień w zakresie wykazywanej rażąco
niskiej ceny w sytuacji, gdy w świetle kryteriów przyjętych przez zamawiającego również ta
oferta winna podlegać tożsamej weryfikacji. Biorąc pod uwagę wyżej przedstawione
okoliczności faktyczne oraz wskazane naruszenia przepisów, zdaniem odwołującego -
odwołanie winno zostać uwzględnione a czynności zamawiającego powtórzone.

Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie złożonej w terminie rozprawy wnosił o
oddalenie odwołania i przedstawił następującą argumentację.
„Zamawiający nie dopuścił się naruszenia przepisów PZP a czynność odrzucenia
oferty odwołuj
ącego została dokonana w sposób prawidłowy. Wbrew twierdzeniom
odwołuj
ącego w przedmiotowym postępowaniu zachodziły przesłanki do uznania, że ceny
jednostkowe zaoferowane przez odwołuj
ącego w pakiecie nr 1 stanowiły rażąco niską cenę
w rozumieniu art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 1 PZP.
Zgodnie z tre
ścią art. 89 ust. 1 pkt 4 PZP zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera
ra
żąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. Ustawa nie zawiera definicji
poj
ęcia „rażąco niskiej ceny", podobnie definicji nie zawierają także dyrektywy unijne
dotycz
ące zamówień publicznych. W praktyce prawa przyjmuje się, iż za ofertę z rażąco
nisk
ą ceną można uznać ofertę z ceną niewiarygodną, nierealistyczną w porównaniu do cen
rynkowych podobnych zamówie
ń. Oznacza to cenę znacząco odbiegającą od cen
przyj
ętych, wskazującą na fakt realizacji zamówienia poniżej kosztów wytworzenia dostawy
1. Oferta odwołuj
ącego w formularzu cenowym, sporządzonym na dokumencie stanowiącym
zał
ącznik nr 2 do SIWZ, zawierała ceny jednostkowe poszczególnych produktów objętych
przedmiotem dostawy i ustalon
ą w oparciu o nie łączną cenę ofertową pakietu. Ceny
jednostkowe zaoferowane przez Odwołuj
ącego w wielu pozycjach zawierały ceny rażąco
odbiegaj
ące od cen wg których dotychczas zakupywano produkty u zamawiającego, a także
od notowa
ń cen minimalnych obowiązujących na Warszawskim Rolno - Spożywczym Rynku
Handlowym Bronisze S.A. (…)
Zamawiaj
ący zwrócił się do odwołującego o złożenie wyjaśnień odnośnie rażąco
niskiej ceny w zakresie poszczególnych cen jednostkowych. W pi
śmie z dnia 4 kwietnia
2017r. odwołuj
ący wskazał, że w jego ocenie zaproponowane ceny są realne, ponieważ
dotycz
ą tylko pierwszej dostawy w ramach zamówienia, a dalsze dostawy będą rozliczane
wg cen obowi
ązujących na giełdzie Bronisze. Ponadto odwołujący wskazał na fakt
kilkuletniej współpracy z dostawcami produktów, którzy zapewniaj
ą promocyjne ceny

owoców i warzyw, własny transport obniżający koszty oraz doświadczenie z zakresie
zaopatrywania Szpitali oraz zakładów karnych i aresztów
śledczych w całym kraju.
W swoich wyja
śnieniach odwołujący nie zakwestionował zatem faktu, iż ceny
jednostkowe zaoferowane przez niego odbiegaj
ą znacząco od cen rynkowych. Kluczowe w
twierdzeniach odwołuj
ącego jest to, że oferowane ceny dotyczą jedynie pierwszej dostawy, a
zatem w jego ocenie mog
ą być zaniżone, ponieważ ewentualna strata czy nawet brak zysku,
zostan
ą zrekompensowane przy kolejnych dostawach, rozliczanych według innych stawek, w
oparciu o ceny
średnie giełdy Bronisze.
Tak sformułowane wyja
śnienia, nie mogły zostać uznane przez Zamawiającego za
wystarczaj
ące. Należy podkreślić, iż twierdzenia o braku rażąco niskiej ceny z uwagi na to, że oferowane stawki dotyczą jedynie pierwszej płatności, są nieuzasadnione. Zgodnie z
postanowieniami wzoru umowy, stanowi
ącego załącznik nr 5 do SIWZ przedmiotowego
post
ępowania, ceny jednostkowe każdej pozycji dla kolejnych dostaw zaoferowane w
formularzu cenowym maj
ą obowiązywać przy pierwszej dostawie towaru, natomiast w
przypadku kolejnych dostaw, obowi
ązywać będą ceny ustalane w oparciu o średnie ceny
giełdy w Broniszach wg sposobu okre
ślonego w § 4 ust. 1 lit. a) pkt 2. Należy jednak
podkre
ślić, że wyłącznie ceny jednostkowe dla pierwszej dostawy oraz ich suma ustalona w
formularzu cenowym s
ą brane pod uwagę w ocenie ofert w kryterium „cena". Zaniżenie cen
dotycz
ących pierwszej dostawy nie może być uznane za usprawiedliwione zmianą
wynagrodzenia w trakcie kolejnych dostaw, poniewa
ż prowadziłoby to do zaprzeczenia idei
przetargu nieograniczonego oraz czyniłoby kryterium ceny iluzorycznym.
Nale
ży także podkreślić, że przyjęcie złożonych przez odwołującego wyjaśnień
sankcjonowałoby post
ępowanie, któremu należy przypisach cechy czynu nieuczciwej
konkurencji. W wyroku z dnia 22 pa
ździernika 2014 r. Krajowa Izba Odwoławcza zauważyła, że manipulacja stawkami kosztorysu, dzięki której stworzono sytuacje, która mogłaby
umo
żliwić wykonawcy skredytowanie przez zamawiającego robót wykonywanych na
źniejszych etapach realizacji zamówienia, jest to działanie sprzeczne z dobrymi
obyczajami, podj
ęte w celu polepszenia swojej sytuacji przy realizacji zamówienia. Takie
działanie jest obj
ęte dyspozycją normy prawnej zawartej w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16
kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503
ze zm.) i jako takie stanowi samoistn
ą podstawę stwierdzenia, że w danym przypadku mamy
do czynienia z nieuczciwymi praktykami (tak w orzeczeniu S
ądu Najwyższego z dnia 22
pa
ździernika 2002 roku, sygn. akt III CKN 271/01). (...) Ziszczenie przesłanek zawartych w
przywołanym przepisie jest wystarczaj
ącym uzasadnieniem do odrzucenia oferty, gdyż
przepis ten mo
że być samodzielną podstawą do określenia czynu nieuczciwej konkurencji
(vide: wyrok S
ądu Najwyższego z 22 października 2007 r. III CKN 271/01, wyrok Krajowej

Izby Odwoławczej z 20 stycznia 2012 r. sygn. akt KIO 2819/11 i wyrok z dnia 26 czerwca
2012, sygn. akt KIO 1225/12, KIO 1229/12) 2.
Z kolei w wyroku z dnia 25 lipca 2016 r. Krajowa Izba Odwoławcza oceniała ofert
ę
wykonawcy, który składaj
ąc ofertę dopuścił się czynu nieuczciwej konkurencji, polegającego
na specyficznej - zastosowanej wył
ącznie przez tego wykonawcę - budowie ceny ofertowej.
Wykonawca ten skonstruował cen
ę oferty w tym postępowaniu, w ten sposób, że cena za
cz
ęść zamówienia wykonywanego w okresie pierwszym (od lipca do listopada 2016 roku)
była cen
ą znacznie przewyższającą swoją wysokością ceny ofert pozostałych wykonawców,
za
ś cena za część zamówienia za pozostałe 24 miesiące zamówienia była ceną niską w
stosunku do pozostałych ofert przy zało
żeniu, że przedmiotowy zakres prac w obu okresach
jest to
żsamy. Mimo, iż Zamawiający w kryterium cena oceniał łączne wynagrodzenie za
usługi w całym okresie obj
ętym umową, to jednak usługi te są usługami odrębnie zlecanymi i
rozliczanymi w dwóch wyodr
ębnionych okresach (6 miesięcy i 24 miesiące).
W konkluzji swojego orzeczenia, uznaj
ącego takie postępowanie za czyn nieuczciwej
konkurencji, Izba zauwa
żyła, że działanie wykonawcy Przystępującego polegające na
„przerzucaniu" kosztów pomi
ędzy odrębnie rozliczanymi okresami wykonywania usługi
spowoduje,
że cena za część I jest wygórowana, a cena za część II jest znacznie zaniżona,
jest działaniem sprzecznym z dobrymi obyczajami, obowi
ązującymi w praktyce gospodarczej
i jednocze
śnie zagraża interesowi nie tylko innych przedsiębiorców ale przede wszystkim
Zamawiaj
ącego. (...) Całościowa analiza ukształtowanych w SIWZ zasad wynagradzania
musiała prowadzi
ć do wniosku, iż nie było dopuszczalne manipulowanie cenami w taki
sposób,
że część ceny za 24 miesiące została podana w sposób nieuzasadniony na
poziomie niskim, w oderwaniu od rzeczywistych kosztów i nakładów, a cz
ęść znacząco
zawy
żona, by rekompensować zaniżenie innych cen.
Przenosz
ąc wskazane orzeczenia na grunt niniejszej sprawy należy uznać, że
manipulowanie cen
ą polegające na z góry powziętym zamiarze zrekompensowania
zani
żonych cen jednostkowych w ramach pierwszej dostawy wynagrodzeniem za kolejne
dostawy rozliczane według innych -wy
ższych stawek, należy ocenić jako działanie
stanowi
ące czyn nieuczciwej konkurencji.
Istotne jest tak
że, że zmiana przepisów PZP dokonana na podstawie ustawy
nowelizuj
ącej z dnia 22 czerwca 2016 r. wprowadziła modyfikacje do brzmienia art. 90 PZP.
W
świetle aktualnego brzmienia przepisu art. 90 ust. 1 PZP ocena oferty pod kątem rażąco
niskiej ceny mo
że dotyczyć nie tylko ceny ofertowej jako całości, ale również jej istotnej
cz
ęści składowej, w tym np. stawki jednostkowej przy rozliczeniu pierwszej dostawy.
Oznacza to,
że zamawiający może żądać wyjaśnień zawsze wtedy, gdy zaoferowana cena

lub koszt, lub ich istotne części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do
przedmiotu zamówienia. (...) Zatem inaczej ni
ż dotychczas, zamawiający na podstawie
obecnych przepisów, mo
że powziąć wątpliwości co do występowania rażąco niskiej ceny nie
tylko na podstawie cało
ściowej ceny oferty, ale także analizując koszty oraz poszczególne,
istotne cz
ęści składowe, które wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu
zamówienia. 4(…)
Niezale
żnie od wskazanych okoliczności należy stwierdzić, że również w poprzednio
obowi
ązującym stanie prawnym, badaniu pod kątem rażąco niskiej ceny podlegały także
ceny jednostkowe, czy stawki za poszczególne etapy realizacji zamówienia. Krajowa Izba
Odwoławcza jeszcze na gruncie uprzednio obowi
ązującego brzmienia definicji ceny również
dopuszczała mo
żliwość badania w trybie art. 90 Pzp poszczególnych cen jednostkowych.
Tak np. w orzeczeniu wydanym w poł
ączonych do wspólnego rozpoznania sprawach KIO
1181/14 KIO 1182/14 KIO 1183/14 KIO 1194/14 KIO 1195/14, gdzie Izba przes
ądziła, że „ze
wskazanej definicji ceny zawartej w ustawie o cenach w powi
ązaniu ze specyfiką
przedmiotowego zamówienia publicznego wynika zasadno
ść i celowość dokonanych przez
zamawiaj
ącego analiz cen jednostkowych za poszczególne zadania (roboty) z uwagi na fakt, że to właśnie ceny jednostkowe są rzeczywistymi cenami do zapłaty. 6".
W wyroku z dnia 24 wrze
śnia 2014 r. Izba nie zgodziła się ze stanowiskiem
odwołuj
ącego, iż badaniu pod kątem rażąco niskiej ceny może podlegać wyłącznie cena za -
cały przedmiot zamówienia. Izba podkre
śliła, że z uwagi na to, że to ceny jednostkowe będą
stanowiły podstaw
ę do obliczenia ostatecznego wynagrodzenia wykonawcy, każda z tych
cen powinna była zosta
ć obliczona w sposób realny, rynkowy. Z uwagi na powyższe Izba
uznała,
że analizowanie zaoferowanych w przedmiotowym postępowaniu cen jednostkowych
pod k
ątem rażąco niskiej ceny jest w pełni uprawnione;(...) Krajowa Izba Odwoławcza
uznała,
że przyjęcie, że możliwe jest wykonanie tych usług za cenę określoną przez
odwołuj
ącego byłoby sprzeczne z zasadami doświadczenia życiowego 7. Oznacza to, że
ceny powinny by
ć realne nie tylko w zakresie całości zamówienia, ale także poszczególnych
oferowanych stawek, czy tak jak w przedmiotowym stanie faktycznym w zakresie cen
jednostkowych poszczególnych dostarczanych produktów. Tak
że w wyroku z dnia 2 lutego
2016 r. zauwa
żono, że w ocenie Izby zamawiający miał prawo badać i mógł jedynie badać
ofert
ę pod kątem rażąco niskiej ceny przez badanie cen jednostkowych czynności
wchodz
ących w zakres usługi (31 czynności) 8.
Równie
ż analiza pozostałych argumentów zawartych w piśmie wykonawcy z dnia 4
kwietnia 2017 r. pozwala stwierdzi
ć, że wykonawca nie wykazał, że oferta nie zawiera rażąco
niskiej ceny. Przywołane wyja
śnienia są bardzo ogólnikowe i nie zawierają żadnego z
elementów wskazanych w art. 90 ust. 1 pkt 1-5 PZP lub innych, które stanowiłyby dowód


wyliczenia ceny w sposób odpowiadający realiom rynku. Jeżeli bowiem odwołujący powołuje
si
ę na fakt doświadczenia, własnego transportu, czy sprawdzonych kontrahentów, to nie
powinien ograniczy
ć się jedynie do prostego wskazania tych okoliczności. Zdaniem
zamawiaj
ącego w tym kontekście odwołujący powinien był wskazać chociażby przykładowe
(dot. np. kilku wybranych produktów) wyliczenie, jak wskazane okoliczno
ści wpływają na
obni
żenie oferowanej ceny. Tego rodzaju elementów wyjaśnienia odwołującego nie
zawierały, w zwi
ązku z czym zamawiający uznał, że nie sprostał on ciężarowi udowodnienia
braku ra
żąco niskiej ceny. W konsekwencji oferta odwołującego została odrzucona z uwagi
na fakt, i
ż zawierała rażąco niską cenę.
Z uwagi na wskazane powy
żej okoliczności za bezpodstawne należy uznać zarzuty
naruszenia przepisu art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 PZP poprzez bł
ędną wykładnię i
odrzucenie oferty w sytuacji, gdy podana podstawa faktyczna nie uzasadnia odrzucenia
oferty, bowiem nie zawierała ona ra
żąco niskiej ceny, a złożone przez Odwołującego
wyja
śnienia były prawidłowe, art. 90 ust. 1 PZP poprzez błędną wykładnie wskutek uznania, że części składowe oferty wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i
mog
ą budzić wątpliwości zamawiającego, co skutkowało odrzuceniem oferty oraz 90 ust. 2
poprzez bł
ędną interpretację wskazanego przepisu wskutek uznania, iż Odwołujący nie
podołał obowi
ązkowi wykazania, iż oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny.
Nieuzasadniony jest równie
ż zarzut naruszenia art. 90 ust. 1a pkt 1 PZP poprzez
ędną wykładnię i odrzucenie oferty w sytuacji, gdy brak było podstaw do żądania złożenia
wyja
śnień w zakresie wykazywanej przez Zamawiającego rażąco niskiej ceny. Przepisy
ustawy zmieniaj
ącej PZP z 22 czerwca 2016 r. wprowadziły modyfikację do brzmienia art. 90
PZP. (…) Oznacza to,
że podstawa do złożenia wyjaśnień z art. 90 ust. 1 PZP jest
samodzieln
ą podstawą i właśnie na tej podstawie zamawiający w przedmiotowym
post
ępowaniu wezwał wykonawcę. W związku z tym zarzut, że nie zaszły przesłanki z art. 90
ust. 1a, a w zwi
ązku z tym zamawiający nie mógł wezwać odwołującego do złożenia
wyja
śnień jest całkowicie chybiony.” Zamawiający nie zgodził się również z zarzutem
naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 PZP poprzez prowadzenie pozstępowania w sposób nie
zapewniający zachowania zasad uczciwej konkurencji.
Izba dopuściła i przeprowadziła dowody z ogłoszenia o zamówieniu, postanowień
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z protokołu postępowania z załącznikami,
oferty odwołującego, korespondencji prowadzonej przez zamawiającego z odwołującym, z
zawiadomienia o odrzuceniu oferty odwołującego i o wyborze oferty wykonawcy UKRPOL
Export Import Sprzedaż Art. Rolno Spożywcze W. Ł. ul. Generała Andersa 40, 15-113
Białystok.

Ponadto, Izba rozważyła stanowiska stron przedstawione w złożonych pismach oraz
do protokołu rozprawy.

Rozpatrując sprawę w granicach zarzutów odwołania, jak stanowi art. 192 ust. 7
ustawy Pzp Izba ustaliła, co następuje.
Z akt postępowania przetargowego udostępnionych przez zamawiającego na
wezwanie Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, wynika następujący stan faktyczny, którego
strony nie kwestionowały, ani nie wnosiły o jego uzupełnienie.
SIWZ. Przedmiot zamówienia stanowią dostawy warzyw, owoców i jaj.
Zamówienie zostało podzielone na dwie części (pakiety).
Rozdział III SIWZ. Opis przedmiotu zamówienia.
2. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawiera formularz asortymentowo-cenowy,
stanowiący zał. nr 2 do SIWZ.
Rozdział IV SIWZ. Termin wykonania zamówienia; 24 m-ce od daty podpisania umowy.
Rozdział VI SIWZ. Punkt 7. Pozostałe dokumenty, które wykonawca musi dołączyć do oferty:
1) Załącznik nr 1- Formularz oferty,
2) Załącznik nr 2- Formularz asortymentowo - cenowy; wykonawca zobowiązany jest
wypełnić wszystkie wymagane kolumny.
Rozdział IX SIWZ. Wykonawcy pozostają związani ofertą przez okres 30 dni od upływu
ostatecznego terminu składania ofert. Wykonawca może samodzielnie lub na wniosek
zamawiającego przedłużyć termin składania ofert.
Rozdział XI SIWZ. Miejsce oraz termin składania ofert.
1. Oferty należy składać w siedzibie zamawiającego do dnia 23.03.2017 r.
Rozdział XII SIWZ. Opis sposobu obliczenia ceny.
1.
Zaoferowana cena będzie zawierała wszystkie koszty związane z realizacją
zamówienia. Cenę należy podać w polskich złotych (z dokładnością do drugiego miejsca po
przecinku).
2.
Do obliczenia ceny oferty należy zastosować sposób wskazany zgodnie z tabelami w
formularzu asortymentowo-cenowym stanowiącym Załącznik nr 2 do SIWZ.
3.
Należy zastosować następujący sposób obliczenia ceny oferty:
a)
Obliczyć wartość każdej pozycji w następujący sposób:
cena jedn. Netto - stały rabat x ilość - wartość netto pozycji po rabacie + podatek VAT =
wartość brutto pozycji po rabacie

b)
Obliczyć wartość netto i brutto pakietu poprzez zsumowanie wartości netto/brutto
wszystkich pozycji w danym pakiecie.
c)
Stały rabat będzie obowiązywał przez cały okres trwania umowy.
4
Cena musi być skalkulowana w sposób jednoznaczny i powinna uwzględniać
wszystkie koszty związane z realizacją zamówienia, m.in.:
a)
przedmiotu zamówienia,
b)
transportu krajowego i zagranicznego do miejsca przeznaczenia,
c)
ubezpieczenia towaru w kraju i zagranicą,
d)
opłat pośrednich, np.: opłaty lotniskowe itp.
e)
koszty rozładunku u odbiorcy,
f)
cła i odprawy celnej - o ile takie wystąpią,
g)
podatku VAT - jeśli dotyczy,
h) Prawidłowe ustalenie podatku VAT należy do obowiązków wykonawcy, zgodnie z
przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym.
5. Jeżeli złożono ofertę, której wybór prowadziłby do powstania u zamawiającego obowiązku
podatkowego zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług, Zamawiający w celu
oceny takiej oferty dolicza do przedstawionej w niej ceny podatek od towarów i usług, który
miałby obowiązek rozliczyć zgodnie z tymi przepisami. (…)
ROZDZIAŁ XIII SIWZ. Kryteria oceny ofert
1. Przy dokonywaniu wyboru najkorzystniejszej oferty zamawiający stosować będzie
kryterium:
CENA-60%
TERMIN DOSTAWY - 30%
ROZDZIAŁ XVI SIWZ. Istotne dla stron postanowienia (…) zwieranej umowy (…).
Postanowienia istotne dla Zamawiającego określa projekt umowy stanowiący integralną
część SIWZ - Załącznik nr 5 do SIWZ. Wykonawca, który przedstawił najkorzystniejszą
ofertę, będzie zobowiązany do podpisania umowy zgodnie z załączonym wzorem umowy.
Złożenie oferty jest równoznaczne z pełną akceptacją umowy przez Wykonawcę.
Zał. Nr 1 Formularz ofertowy.
3. Oświadczamy, że zapoznaliśmy się z SIWZ i wzorem umowy, przyjmujemy warunki w nich
zawarte i nie wnosimy żadnych zastrzeżeń oraz, że zdobyliśmy konieczne informacje do
przygotowania oferty.
4. W przypadku przyznania nam zamówienia zobowiązujemy się do zawarcia umowy w
miejscu i terminie wskazanym przez zamawiającego.

5. Oświadczamy, że (…) nie wnosimy uwag co do prawidłowości i kompletności opisu
przedmiotu zamówienia.
Załącznik nr 2- Formularz asortymentowo - cenowy dla części 1 zamówienia zawiera 88
pozycji owoców i warzyw, przypraw oraz grzybów i jaj, z podaniem jednostki miar,
wymaganej ilości. Wykonawca zobowiązany był podać cenę jednostkową netto; udzielony
rabat; stawkę VAT, cenę jednostkową brutto po rabacie, wartość brutto po rabacie.
Załącznik 5 do SIWZ projekt umowy stanowi integralną część SIWZ.
§ 2 PRZEDMIOT UMOWY
Przedmiotem umowy jest sukcesywna dostawa warzyw, owoców i jaj w części pakietu nr ....
zgodnie ze złożoną ofertą, na podstawie formularza asortymentowo-cenowego
stanowiącym Załącznik do niniejszej umowy.
Zamawiający informuje, iż ilości określone w Załączniku do niniejszej umowy stanowią,
wielkość szacunkową, która może ulec zmianie stosownie do rzeczywistych potrzeb
Zamawiającego.
§ 3 TERMIN I WARUNKI REALIZACJI UMOWY
1. Wykonawca zobowiązuje się dostarczać Zamawiającemu przedmiot umowy sukcesywnie
w ciągu 24 miesięcy od daty zawarcia niniejszej umowy.
§ 4 WARUNKI PŁATNOŚCI
1. Wartość przedmiotu umowy zgodnie ze złożoną ofertą wynosi brutto …zł (słownie:…) w
tym netto … zł (słownie:…) przy czym:
a)
Sposób rozliczenia dostaw dla pakietu 1
w pakiecie nr 1 - cena brutto poszczególnych pozycji (ustalona na podstawie notowań
Warszawskiego Rolno - Spożywczego Rynku Handlowego S.A. Bronisze, przedstawionych
na stronie internetowej www.bronisze.com.pl.; będzie to cena średnia, czyli suma cen netto:
maksymalnej i minimalnej, przedstawionej na ww. stronie na dzień 08.03.2017 r. podzielona
przez 2, pomniejszona o zadeklarowany przez wykonawcę w formularzu asortymentowo-
cenowym stały rabat, powiększona o podatek VAT) zgodnie z ofertą Wykonawcy (cena
podana w kolumnie 11 Formularza asortymentowo-cenowego. Ceny te będą obowiązywały
przy pierwszej dostawie każdej pozycji zawartej w Formularzu asortymentowo-cenowym.
Cena brutto towaru dla kolejnych dostaw będzie ustalana na podstawie notowań
Warszawskiego Rolno - Spożywczego Rynku Handlowego S.A. Bronisze, przedstawionych
na stronie internetowej www.bronisze.com.pl.; będzie to cena średnia, czyli suma cen netto:
maksymalnej i minimalnej, przedstawionej na ww. stronie na dzień złożenia zamówienia

podzielona przez 2, pomniejszona o zadeklarowany przez wykonawcę w formularzu
asortymentowo-cenowym rabat, powiększona o podatek VAT)
2. Wartość, o której mowa w ust. 1 obejmuje wszystkie koszty, a przede wszystkim:
a)
przedmiotu zamówienia,
b)
transportu krajowego i zagranicznego do miejsca przeznaczenia,
c)
ubezpieczenia towaru w kraju i zagranicą,
d)
opłat pośrednich, np.: opłaty lotniskowe itp.
e)
koszty rozładunku u odbiorcy,
f)
cła i odprawy celnej - o ile takie wystąpią,
g)
podatku VAT - jeśli dotyczy,
3. Faktura VAT będzie wystawiana po każdej zrealizowanej dostawie.
5. Ceny jednostkowe określone w załączniku do umowy nie mogą ulec podwyższeniu w
okresie obowiązywania umowy, niezależnie od zmian ilości zamówień poszczególnych
asortymentów, a w szczególności w przypadku zmniejszenia ilości zamówienia.
Załącznikiem do niniejszej umowy jest Formularz asortymentowo cenowy.
Treść wzoru umowy zamieszczona na wskazanej stronie internetowej zamawiającego jest
następująca:
§ 4 WARUNKI PŁATNOŚCI
1. Wartość przedmiotu umowy zgodnie ze złożoną ofertą wynosi brutto …zł (słownie:…)
w tym netto … zł (słownie:…) przy czym:
a)
Sposób rozliczenia dostaw dla pakietu 1
1) Ceny jednostkowe (brutto z uwzględnieniem stałego rabatu) w każdej pozycji,
zaoferowane w formularzu asortymentowo-cenowym Załącznik nr 2 do SIWZ, będą
obowiązywały przy pierwszej dostawie towaru.
2) Ceny jednostkowe brutto każdej pozycji dla kolejnych dostaw, będą każdorazowo
ustalane, w następujący sposób: cena średnia, czyli suma cen: maksymalnej i minimalnej,
przedstawionych na stronie internetowej: www.bronisze.com.pl. (notowania Warszawskiego
Rolno - Spożywczego Rynku Handlowego S.A. Bronisze) wg notowań na dzień złożenia
zamówienia podzielona przez 2, pomniejszona o zadeklarowany przez wykonawcę w
formularzu asortymentowo-cenowym stały rabat, powiększona o podatek VAT). (…)
Do dnia 23.03.2017 r. w zakresie części nr 1 (pakiet 1) oferty złożyli:
1. UKRPOL Export Import Sprzedaż Art. Rolno Spożywcze W. Ł. ul. Generała Andersa
40, 15-113 Białystok, cena 295 783,00 zł
2. STEK G. Ł., Poświątne 5A, 18-413 Miastkowo, cena 252 983,13 zł

3. FHU Cytrus 2 J. D., cena 463 708,80 zł
Odwołujący przedłużył okres związania ofertą - łącznie przez okres 60 dni liczonych od
upływu składania ofert.
Protokół postępowania podaje wartość szacunkową części 1 i części 2 w kwocie 680 025,00
na 03.01.2017 r. obliczonej na podstawie rozeznania cen na rynku.
Na otwarciu ofert zamawiający podał kwotę jaką zamierza przeznaczyć na Pakiet 1 -
440 000,00 zł brutto.
Zamawiający wezwał w dniu 4 kwietnia 2017 r. na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp firmę
STEK G. Ł. do złożenia wyjaśnień:
„Zamawiający informuje, że cena złożonej przez Państwa oferty w przetargu
nieograniczonym SZP 3820 - 7/17 na dostaw
ę warzyw, owoców i jaj w części Pakietu nr 1
wydaje si
ę rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzą wątpliwości
Zamawiaj
ącego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z
wymaganiami okre
ślonymi przez Zamawiającego.
Zaproponowane w Pakiecie nr 1 ceny jednostkowe poszczególnych asortymentów s
ą rażąco
niskie i znacznie odbiegaj
ą od cen wg, których obecnie zakupywane są produkty przez
Szpital a tak
że od notowań cen minimalnych obowiązujących na Warszawskim Rolno -
Spo
żywczym Rynku Handlowym S.A. Bronisze.
W zwi
ązku z powyższym działając na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. -Prawo zamówie
ń publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2015r. poz. 2164 oraz z
2016r, poz. 831 i 996) Zamawiaj
ący wzywa do złożenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów,
dotycz
ących wyliczenia ceny lub kosztu, w szczególności w zakresie oszczędności metody
wykonania zamówienia, wybranych rozwi
ązań technicznych, wyjątkowo sprzyjających
warunków wykonywania zamówienia dost
ępnych dla wykonawcy, oryginalności projektu
wykonawcy, kosztów pracy, których warto
ść przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa
od minimalnego wynagrodzenia za prac
ę albo minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na
podstawie przepisów ustawy z dnia 10 pa
ździernika 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za
prac
ę (Dz. U. z 2015 r. poz. 2008 oraz z 2016 r. poz. 1265).
Zamawiaj
ący wzywa do przedstawienia szczegółowej kalkulacji zaoferowanych cen,
uwzgl
ędniającej powyższe aspekty wraz z dowodami.
Zamawiaj
ący informuje, że na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy Pzp obowiązek wykazania, że
oferta nie zawiera ra
żąco niskiej ceny lub kosztu, spoczywa na wykonawcy.
Wyja
śnienia w formie zgodnej z wyborem Wykonawcy tj. pocztą elektroniczną na adres e-
mail: j..z.@sppchoroszcz.med.pl lub pisemnie na adres: Samodzielny Publiczny


Psychiatryczny Zakład Opieki Zdrowotnej im. dr Stanisława Deresza w Choroszczy, (…)z
dopiskiem na kopercie: „Wyja
śnienie rażąco niskiej ceny w przetargu nieograniczonym SZP
3820 - 7/17 na dostaw
ę warzyw, owoców i jaj" proszę złożyć w nieprzekraczalnym terminie
do dnia 07.04.2017 r. jednocze
śnie informujemy, że zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy Pzp
Zamawiaj
ący odrzuca ofertę wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień lub jeżeli dokonana
ocena wyja
śnień wraz ze złożonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską
cen
ę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.”
W swoich wyjaśnieniach z dnia 4 kwietnia 2017 r. wykonawca STEK G. Ł. podał: „W
odpowiedzi na pa
ństwa pismo, które otrzymałem 04.04.2017r. chciałbym złożyć wyjaśnienia
- zaproponowane przeze mnie ceny s
ą jak najbardziej realne, ponieważ dotyczą tylko
pierwszej dostawy konkretnego artykułu, pó
źniejsze ceny dostawy poszczególnych artykułów
b
ędą wyliczane na podstawie Giełdy Bronisze, co wynika ze wzoru umowy:
a)
Sposób rozliczenia dostaw dla pakietu 1:
1) Ceny jednostkowe (brutto z uwzgl
ędnieniem stałego rabatu) w każdej pozycji,
zaoferowane w formularzu asortymentowo-cenowym Zał
ącznik nr 2 do SIWZ, będą
obowi
ązywały przy pierwszej dostawie towaru.
2) Ceny jednostkowe brutto ka
żdej pozycji dla kolejnych dostaw, będą każdorazowo
ustalane, w nast
ępujący sposób: cena średnia, czyli suma cen: maksymalnej i minimalnej,
przedstawionych na stronie internetowej: www.bronisze.com.pl. (notowania Warszawskiego
Rolno - Spo
żywczego Rynku Handlowego S.A. Bronisze) wg notowań na dzień złożenia
zamówienia podzielona przez 2, pomniejszona o zadeklarowany przez wykonawc
ę w
formularzu asortymentowo-cenowym stały rabat, powi
ększona o podatek VAT). (…)
b) Sposób rozliczenia dostaw dla pakietu 2:
Nasza firma od kilku lat współpracuje z tymi samymi dostawcami, którzy zapewniaj
ą nam
promocyjne ceny warzyw i owoców, co poskutkuje realizacj
ą dostawy w 100%.
Posiadamy własny transport co znacznie obni
ża koszty. Co więcej zaopatrujemy Szpitale,
Zakłady Karne oraz areszty
Śledcze w całym kraju, więc posiadamy wiedzę i doświadczenie.
Mamy nadziej
ę, że zostanie nam powierzone to zamówienie publiczne do realizacji,
zapewniaj
ąc ze zrealizujemy je należycie według Państwa potrzeb i oczekiwań.” Żadne
dowody nie zostały załączone.
Zamawiający powiadomił w dniu 8 maja 2017 r., że wybrał ofertę w pakiecie 1 wykonawcy
UKRPOL Export Import Sprzedaż Art. Rolno Spożywcze W. Ł., ul. Generała Andersa 40, 15-
113 Białystok, cena 295 783,00 zł.
Zamawiający powiadomił jednocześnie, że w pakiecie nr 1 odrzucił ofertę odwołującego na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, tj. zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera

rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, w związku z art. 90 ust. 3 ustawy
zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, który nie złożył wyjaśnień lub jeżeli dokonana
ocena wyjaśnień wraz ze złożonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską
cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, podając następujące uzasadnienie faktyczne:
„Zamawiający działając na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp (…) pismem z dnia
04.04.2017 wezwał Wykonawc
ę do wyjaśnień rażąco niskiej ceny dot. pakietu nr 1, w tym
zło
żenia dowodów, dotyczących wyliczenia ceny lub kosztu, w szczególności w zakresie
oszcz
ędności metody wykonania zamówienia, wybranych rozwiązań technicznych,
wyj
ątkowo sprzyjających warunków wykonywania zamówienia dostępnych dla wykonawcy,
oryginalno
ści projektu wykonawcy, kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia
ceny nie mo
że być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki
godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 pa
ździernika 2002 r. o
minimalnym wynagrodzeniu za prac
ę (Dz. U. z 2015 r. poz. 2008 oraz z 2016 r. poz.1265).
Wykonawca w dniu 04.04.2017r. zło
żył wyjaśnienia, lecz bez przedstawienia dowodów.
Twierdzenia o braku ra
żąco niskiej ceny z uwagi na to, że oferowane stawki dotyczą jedynie
pierwszej płatno
ści, są niewystarczające. Również analiza pozostałych argumentów
zawartych w pi
śmie Wykonawcy zdaniem opiniującego pozwala stwierdzić, że wykonawca
nie wykazał,
że zaoferowana cena nie zawiera rażąco niskiej ceny. Wyjaśnienia są bardzo
ogólnikowe i nie zawieraj
ą żadnego z elementów dowodów, wymienionych w wezwaniu do
zło
żenia wyjaśnień, które stanowiłyby dowód wyliczenia ceny w sposób odpowiadający
realiom rynku. Samo formalne udzielenie odpowiedzi na
żądane wyjaśnienia ceny przy
równoczesnym nie odniesieniu si
ę w treści wyjaśnień do wszystkich elementów
cenotwórczych jakie zgodnie z
żądaniem zamawiającego miały być zaprezentowane, nie
mo
że być uznane za złożenie merytorycznych wyjaśnień.
W udzielonych wyja
śnieniach Wykonawca powinien udowodnić, nie budząc wątpliwości
Zamawiaj
ącego, że składowe ceny są racjonalne i umożliwiają prawidłowe wykonanie
przedmiotu zamówienia. Wobec powy
ższego, oferta Wykonawcy podlega odrzuceniu.”
Okoliczność bezsporną stanowi, że okres związania ofertą wykonawcy STEK G. Ł. został
przedłużony.
Izba zważyła, co następuje.
Odwołujący, wykazał legitymację do wniesienia odwołania w rozumieniu art. 179 ust.
1 ustawy Pzp, skoro uznawał, że jego oferta została bezprawnie odrzucona. Był zatem
uprawniony aby skarżyć - jak dowodził niezgodne z ustawą Pzp czynności i zaniechania
zamawiającego wobec oceny złożonej oferty - które godziły w interes odwołującego w
uzyskaniu zamówienia i mogły narażać odwołującego na poniesienie szkody.

Okoliczność bezsporną stanowiło, że oferta odwołującego, gdyby nie została
odrzucona byłaby najwyżej oceniona w wyznaczonych w SIWZ kryteriach oceny ofert w
części 1 zamówienia, na którą została złożona.
Izba stwierdziła, że treść specyfikacji istotnych warunków zamówienia w odniesieniu
do sposobu obliczenia ceny w SIWZ zawartej w aktach przesłanych na wezwanie Prezesa
Izby i zamieszczonej obligatoryjnie na stronie internetowej zamawiającego jest niespójna. W
rozdziale XII SIWZ sposób obliczenia ceny nie podano, że: „w pakiecie nr 1 - cena brutto
poszczególnych pozycji (ustalona na podstawie notowa
ń Warszawskiego Rolno -
Spo
żywczego Rynku Handlowego S.A. Bronisze, przedstawionych na stronie internetowej
www.bronisze.com.pl.; b
ędzie to cena średnia, czyli suma cen netto: maksymalnej i
minimalnej, przedstawionej na ww. stronie na dzie
ń 08.03.2017 r. podzielona przez 2,
pomniejszona o zadeklarowany przez wykonawc
ę w formularzu asortymentowo-cenowym
stały rabat, powi
ększona o podatek VAT) zgodnie z ofertą Wykonawcy (cena podana w
kolumnie 11 Formularza asortymentowo-cenowego. Ceny te b
ędą obowiązywały przy
pierwszej dostawie ka
żdej pozycji zawartej w Formularzu asortymentowo-cenowym.”
W rzeczywiście udostępnionej wykonawcom SIWZ - wzorze umowy znajdował się
zapis: § 4 WARUNKI PŁATNOŚCI
1. Wartość przedmiotu umowy zgodnie ze złożoną ofertą wynosi brutto …zł (słownie:…)
w tym netto … zł (słownie:…) przy czym:
a)
Sposób rozliczenia dostaw dla pakietu 1
1) Ceny jednostkowe (brutto z uwzgl
ędnieniem stałego rabatu) w każdej pozycji,
zaoferowane w formularzu asortymentowo-cenowym Zał
ącznik nr 2 do SIWZ, będą
obowi
ązywały przy pierwszej dostawie towaru.”
Nie było mowy, że podana cena ofertowa na poszczególne pozycje ma być obliczona
według: „notowań Warszawskiego Rolno - Spożywczego Rynku Handlowego S.A. Bronisze,
przedstawionych na stronie internetowej www.bronisze.com.pl.; b
ędzie to cena średnia, czyli
suma cen netto: maksymalnej i minimalnej, przedstawionej na ww. stronie na dzie
ń
08.03.2017 r. podzielona przez 2, pomniejszona o zadeklarowany przez wykonawc
ę w
formularzu asortymentowo-cenowym stały rabat, powi
ększona o podatek VAT) zgodnie z
ofert
ą Wykonawcy (cena podana w kolumnie 11 Formularza asortymentowo-cenowego.
Ceny te b
ędą obowiązywały przy pierwszej dostawie każdej pozycji zawartej w Formularzu
asortymentowo-cenowym.”

Powyższe jest zgodne ze sposobem ujęcia wyjaśnień ceny przedstawiony przez
odwołującego, co dodatkowo potwierdza rzeczywistą treść SIWZ udostępnionej
wykonawcom.

Taki niespójny sposób przedstawienia wyliczenia ceny ofertowej w dokumentacji
przetargowej, skutkuje tym, że wszelkie niejasne, niespójne aspekty opisu zastosowanego w
SIWZ - winny być interpretowane na korzyść wykonawcy. „Udostępnienie SIWZ jest
czynno
ścią prawną powodującą powstanie zobowiązania po stronie zamawiającego, który
jest zwi
ązany swoim oświadczeniem woli co do warunków prowadzenia postępowania i
kształtu zobowi
ązania wykonawcy wymienionych w SIWZ” - wyrok KIO sygn. akt KIO
1593/14. Odmienny sposób postępowania należy uznać za niedozwoloną interpretację, czy
wręcz modyfikację SIWZ po terminie otwarcia ofert. Takie działanie stanowi wprost
naruszenie art. 38 ust. 4 ustawy Pzp, gdyż zamawiający może w uzasadnionych
przypadkach zmienić treść SIWZ, ale jedynie przed upływem terminu składania ofert.
Zamawiający przesłał Prezesowi Izby specyfikację istotnych warunków zamówienia, (w tym
wzór umowy) jako wiążącą w tym postępowaniu - odbiegającą w zakresie oceny zarzutów
odwołania od jej brzmienia opublikowanego na wskazanej stronie internetowej.
Skoro wykonawcy według wyznaczonego kryterium mieli konkurować ceną, to
powinni mieć możliwość oznaczania w swojej ofercie tej ceny w sposób od nich zależny.
Podane poszczególne ceny ofertowe za zamawiany asortyment, a zatem cała cena
ofertowa, nie ma związku z rzeczywistymi wartościami, które będą przyjmowane do rozliczeń
stron.
Pierwsza dostawa każdej z pozycji będzie rozliczana w oparciu o notowania
Warszawskiego Rolno - Spożywczego Rynku Handlowego S.A. Bronisze, przedstawionych
na stronie internetowej www.bronisze.com.pl.; b
ędzie to cena średnia, czyli suma cen netto:
maksymalnej i minimalnej, przedstawionej na ww. stronie na dzie
ń 08.03.2017 r. podzielona
przez 2, pomniejszona o zadeklarowany przez wykonawc
ę w formularzu asortymentowo-
cenowym stały rabat, powi
ększona o podatek VAT) zgodnie z ofertą Wykonawcy (cena
podana w kolumnie 11 Formularza asortymentowo-cenowego.

Następne dostawy będą rozliczane jako: „cena średnia, czyli suma cen netto:
maksymalnej i minimalnej, przedstawionej na ww. stronie na dzie
ń złożenia zamówienia
podzielona przez 2, pomniejszona o zadeklarowany przez wykonawc
ę w formularzu
asortymentowo-cenowym rabat, powi
ększona o podatek VAT).”
W takich okolicznościach, należało przyjąć, iż zamawiający wyznaczył ceny
reglamentowane na poziomie średnich notowanych na rynku giełdowym: Warszawskiego
Rolno - Spo
żywczego Rynku Handlowego S.A. Bronisze, przedstawionych na stronie
internetowej www.bronisze.com.pl.; b
ędzie to cena średnia,” zatem żądanie przedstawienia
wyjaśnień sposobu obliczenia ceny od odwołującego było całkowicie bezprzedmiotowe.
Nawet gdyby przyjąć, że przy pierwszej dostawie ceny będą rozliczane według cen
formularza ofertowego, (wg. SIWZ i wzoru umowy na stronie internetowej) to pierwsza

dostawa poszczególnych artykułów asortymentu - biorąc pod uwagę sezonowość i charakter
tego zamówienia - zakup owoców i warzyw - nie ważyłaby istotnie na całości wynagrodzenia
wykonawcy. Nie można założyć, że zamawiający przy pierwszej dostawie zamawiałby ilości
artykułów nietrwałych na zapas, a nie na bieżące potrzeby.
Izba nie przeczy, że przepis art. 90 ust. 1 ustawy Pzp w jego aktualnym brzmieniu
stanowi, że jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe, wydają się
rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzą wątpliwości zamawiającego co
do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia, zgodnie z wymaganiami określonymi
przez zamawiającego, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie
dowodów, dotyczących wyliczenia ceny lub kosztu.
Przykładowo rzecz ujmując, można by wskazać, że za istotną część składową ceny
oferty przy budowie drogi należałoby uznać cenę masy bitumicznej, ponieważ byłby to
czynnik w znacznym stopniu wpływający na cenę całkowitą. Tak samo ceny jednostkowe
mogą być przedmiotem wyjaśnień w zakresie oferowanej ceny, ale jedynie wówczas, gdy
mają one charakter stały przez cały okres realizacji zamówienia i za cały wolumen
zamówienia, a nie jak w niniejszym przypadku, gdzie jednostkowe ceny ofertowe obowiązują
jedynie przy pierwszej dostawie.
Cena oferty odwołującego była o około 43 000,00 zł (około 15%) niższa niż oferta
wybranego wykonawcy UKRPOL Export Import Sprzedaż Art. Rolno Spożywcze W. Ł. ul.
Generała Andersa 40, 15-113 Białystok, co również świadczy o jej rynkowym charakterze.
Zgodnie z art. 90 ust. 1a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo Zamówień
Publicznych, w przypadku gdy cena całkowita oferty jest niższa o co najmniej 30% od 1)
wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług ustalonej przed
wszczęciem postępowania zgodnie z art. 35 ust. 1 i 2 lub średniej arytmetycznej cen
wszystkich złożonych ofert, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, o których mowa
w ust. 1, chyba że rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które nie wymagają
wyjaśnienia.
Z kolei przepis art. 90 ust. 1 ustawy Pzp upoważnia zamawiającego do żądania
wyjaśnień i podstawienia dowodów dotyczących elementów oferty mających wpływ na
wysokość ceny, w szczególności w zakresie:
1) oszczędności metody wykonania zamówienia, wybranych rozwiązań technicznych,
wyjątkowo sprzyjających warunków wykonywania zamówienia dostępnych dla wykonawcy,
oryginalności projektu wykonawcy, kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia ceny
nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki
godzinowej ustalonego na podstawie art. 2 ust. 3-5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o
minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2015, poz. 2008 oraz z 2016 poz. 1265);

2) pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów;
3) wynikającym z przepisów prawa pracy i przepisów o zabezpieczeniu społecznym,
obowiązujących w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;
4) wynikającym z przepisów prawa ochrony środowiska;
5) powierzenia wykonania części zamówienia podwykonawcy.
Należy podkreślić, że przepis art. 90 ust. 1a ustawy Pzp stanowi obligatoryjną
podstawę do żądania wyjaśnień ceny, lub też istotnych części składowych cen (kosztów),
gdyż nakłada na zamawiającego obowiązek zwrócenia się do wykonawcy o udzielenie
wyjaśnień, o ile nie zachodzą wyłączenia wskazane w tej normie. Jeśli mówimy o różnicy w
stosunku do wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług
należy wziąć pod uwagę szacunkową wartość zamówienia (bez podatku od towarów i usług),
ustaloną z należytą starannością przed wszczęciem postępowania zgodnie z przepisami art.
32 i nast. ustawy Pzp.
Uwzględniając wartość szacunkową z VAT 440 000,00 zł brutto, cena oferty
odwołującego, jak i wybranego wykonawcy były niższe o więcej niż 30 % od wartości
zamówienia powiększonej o należny podatek VAT, i gdyby nie szczególne warunki tego
zamówienia - zamawiający na podstawie art. 90 ust. 1a ustawy Pzp, co do zasady
obowiązany byłby przeprowadzić procedurę wyjaśnienia ceny.
Nie można było jednak pominąć, że zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień,
o których mowa w ust. 1, chyba że rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które nie
wymagają wyjaśnienia. Sztywna reguła 30% (cena badanej oferty niższa o tę wartość od
wartości szacunkowej zamówienia lub średniej arytmetycznej wszystkich złożonych ofert)
nakazująca obligatoryjnie badanie oferty została złagodzona. Nowe rozwiązania w tym
zakresie wprowadzone art. 90 ust. 1 a ustawy Pzp pozwalają zamawiającym każdorazowo
na indywidualną ocenę każdego przypadku powzięcia wątpliwości co do rażąco niskiej ceny.
Cena oferty wykonawcy, która podlega weryfikacji w trybie art. 90 ust. 1 i ust. 1a
ustawy Pzp, to taka cena według której następują faktyczne rozliczenia stron w trakcie
realizacji zamówienia. W przedmiotowym postępowaniu cena oferty (ewentualnie poza
pierwszą dostawą danego asortymentu, a i to nie zostało jednoznacznie podane) nie ma nic
wspólnego z ceną wykonania danego zamówienia w okresie umownych 24 miesięcy, gdyż
stosowane mają być średnie ceny giełdowe Warszawskiego Rynku Bronisze.
Przyjmuje się za orzecznictwem europejskim, orzecznictwem sądów okręgowych,
KIO oraz doktryną, iż za cenę rażąco niską uważana jest cena nierealistyczna,
niewiarygodna w porównaniu do cen rynkowych podobnych zamówień i innych ofert (tak np.
wyrok Sądu Okręgowego w Katowicach z dnia 28 kwietnia 2008 r., sygn. akt XIX Ga 128/08),

W wyroku z dnia 28 marca 2013 roku KIO przyjęła, że o cenie rażąco niskiej można mówić,
gdy oczywiste jest, że przy zachowaniu reguł rynkowych wykonanie umowy przez
wykonawcę za podaną cenę byłoby nieopłacalne (sygn. akt KIO 592/13). O zjawisku rażąco
niskiej ceny będziemy mówili, kiedy cena w stosunku do przedmiotu zamówienia będzie
ceną odbiegającą od jego wartości, a różnica ta nie będzie uzasadniona obiektywnymi
względami pozwalającymi wykonawcy bez strat i finansowania wykonania zamówienia z
innych źródeł niż wynagrodzenie umowne, to zamówienie wykonać (tak KIO w wyroku z dnia
4 sierpnia 2011 r., sygn. akt KIO 1562/11, por. wyrok KIO z dnia 20 maja 2016 r. sygn. Akt
KIO 750/16). Z kolei art. 90 ust. 1 ustawy Pzp regulujący instytucję wyjaśnień ma na celu
ustalenie, czy oferta zawiera rażąco niską cenę. Zamawiający korzysta z tej regulacji, w
sytuacji, kiedy cena oferty wydaje się rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia i
budzi wątpliwości zamawiającego, co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia
zgodnie z wymaganiami, nawet gdy wyjaśnieniu podlegają niektóre elementy kosztu lub
ceny, to nadal muszą być odnoszone do całego przedmiotu zamówienia.
Przy badaniu rażąco niskiej ceny należy odpowiedzieć na pytanie, czy prawidłowa
realizacja całego przedmiotu zamówienia jest możliwa za zaoferowaną cenę.
W ocenie Izby, jest jasne, że po średnich cenach giełdowych Warszawskiego Rolno -
Spo
żywczego Rynku Handlowego S.A. Bronisze, (które poza pierwszą dostawą każdego
asortymentu) obowiązują w warunkach przedmiotowego postępowania przez okres 24
miesięcy, wykonawca tego zamówienia jest zdolny należycie je wykonać. Zdaniem Izby,
biorąc pod uwagę sezonowość cen owoców i warzyw i dostępność tańszych rynków na
owoce i warzywa niż giełda w Broniszach - odwołujący po cenach wyznaczonych przez
zamawiającego jest w stanie należycie wykonać zamówienie i osiągnąć zysk.
Izba uwzględniła argumentację odwołującego, że decyzja zamawiającego o
odrzuceniu złożonej oferty jest wadliwa z uwagi na następujące okoliczności. Pierwsza
dostawa konkretnego artykułu przy zamówieniu na dwa lata, gdy dostawy będą odbywać
dwa razy w tygodniu jest niewątpliwie znikomą wartością w stosunku do całości zamówienia.
Tak wiec zgodnie z art. 90 ustawy Pzp zaoferowana cena nie kwalifikowała się jako rażąco
niska w stosunku do przedmiotu zamówienia i nie mogła budzić wątpliwości zamawiającego
co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi
przez zamawiającego - przy ustalonym we wzorze umowy sposobie rozliczeń. W rozumieniu
art. 90 ustawy zaoferowana cena - części składowych za pierwszą dostawę - nie wchodzi w
zakres istotności, jak to zostało wskazane powyżej.
Z tych przyczyn samo wzywanie przez zamawiającego odwołującego do wyjaśnień
ceny było bezprzedmiotowe. Bez względu więc na lakoniczność tych wyjaśnień i brak

załączenia dowodów nie zachodziły przesłanki zastosowania dyspozycji art. 90 ust. 3 ustawy
Pzp, stanowiącego że zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień
lub jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz ze złożonymi dowodami potwierdza, że oferta
zawiera rażąco niska cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia, skoro samo
wezwanie nie znajdowało usprawiedliwionych racji. Zasadnie, więc odwołujący w swoich
wyjaśnieniach powoływał się na warunki ustalone w SIWZ, które na etapie oceny ofert mają
charakter wiążący tak dla zamawiającego, jak i dla wykonawców. „Wykonawcy biorący udział
w postępowaniu, składający oferty mają prawo oczekiwać, że złożone przez nich oferty
zostaną ocenione zgodnie z wyartykułowanymi w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia wymaganiami oraz na podstawie ustawy w poszanowaniu zasad udzielania
zamówień publicznych a Zamawiający wykona ciążące na nim ustawowe obowiązki,
gwarantując tym samym zabezpieczenie interesów uczestników procesu udzielania
zamówień publicznych." (sygn. akt: KIO 693/14, KIO 694/14).
Celem procedury wyjaśniania, o której mowa w art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, jest
definitywne rozstrzygnięcie czy dana oferta podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1
pkt 4 ustawy Pzp. O tym, czy cena lub koszt oferty są rzeczywiście rażąco niskie, rozstrzyga
zamawiający w określonych realiach danego przypadku, w oparciu o wyjaśnienia
wykonawcy, oceniane w kontekście cech przedmiotu zamówienia będącego przedmiotem
postępowania. Nie ma podstaw do automatycznego przyjmowania, że cena poniżej pewnego
poziomu jest ceną rażąco niską. Stanowisko to potwierdził Sąd Okręgowy w Katowicach w
wyroku z dnia 21 czerwca 2010 r. (sygn. akt XIX Ga 175/10) stwierdzając, że: „Dysproporcja
cen zaoferowanych przez kilku wykonawców, nie daje jeszcze podstaw do założenia, że
cena najniższa podana przez jednego z wykonawców, jest ceną rażąco niską.”
Ustalenia zamawiającego, że w pewnej liczbie pozycji cen jednostkowych (nie
wiadomo jakich) ceny oferty odwołującego odbiegały od cen po jakich aktualnie zamawiający
nabywa dany asortyment, lub od cen minimalnych giełdy Bronisze, nie uzasadniały
stawianego zarzutu rażąco niskiej ceny oferty.
Zarzut, że poprzez podane niektóre ceny jednostkowe - nie odpowiadające
minimalnym cenom giełdy Bronisze oraz cenom, po których zamawiający dotychczas
nabywał owoce i warzywa, odwołujący dopuścił się manipulacji cenami w zamiarze jedynie
uzyskania korzystnej punktacji w kryterium ceny - pojawił się dopiero w odpowiedzi na
odwołanie, a nie był stawiany odwołującemu w powiadomieniu o odrzuceniu jego oferty.
Przepis art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp stanowi, że zamawiający odrzuca ofertę jeżeli
jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16

kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503
ze zm.)
W swoim odwołaniu wykonawca nie polemizował z takim zarzutem, skoro nie został
on postawiony. Izba natomiast jest władna rozpatrywać odwołanie w granicach zarzutów
podnoszonych w odwołaniu, jak stanowi art. 192 ust. 7 ustawy Pzp.
Na marginesie jedynie Izba zaznacza, że zarzut czynu nieuczciwej konkurencji -
skutkiem manipulowania cenami z zamiarem wpływu na punktację oferty w kryterium ceny,
mógłby mieć uzasadnienie w przypadku ich zupełnie nierealnego poziomu (np.
symbolicznego). Zamawiający nie odrzucił oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 Pzp, jako
złożonej w warunkach nieuczciwej konkurencji - wyłącznie dla uzyskania większej punktacji.
W porównaniu do ceny oferty wybranej nie można zarzucić, iż omawiana cena ma charakter
nierealny, czy symboliczny, skoro rozbieżność cenowa między ofertą odwołującego a ofertą
wybraną do realizacji zamówienia była rzędu około 43 000,00 zł.
Postępowanie dowodowe wykazało naruszenie przez zamawiającego przepisów
ustawy - Prawo zamówień publicznych, tj.:
1)
naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 ustawy Pzp poprzez błędną
interpretację w sytuacji, gdy brak było podstaw do zastosowania tych norm, a wskazana
przez zamawiającego podstawa faktyczna nie uzasadniała odrzucenia oferty z
postępowania,
2)
naruszenie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp poprzez błędną interpretację wskutek uznania,że części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia,
3)
naruszenie art. 90 ust. 1a pkt 1 w związku z art. 90 ust. 2 ustawy poprzez błędną
interpretację i odrzucenie oferty w sytuacji, gdy brak było podstaw do żądania złożenia
wyjaśnień w zakresie wykazywanej przez zamawiającego rażąco niskiej ceny.
W związku z powyższym trafne były zarzuty następczego naruszenia przez
zamawiającego art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez nierówne traktowanie wykonawców
ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego.
W tym stanie rzeczy Izba uwzględniła odwołanie o czym orzekła na podstawie art.
192 ust. 1, ust. 2 i 3 pkt 1 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku. Izba
zasądziła od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 7 500,00 zł z tytułu zwrotu
kosztów zwrotu wpisu od odwołania, stosownie do postanowień § 3 pkt 1, i § 5 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzaju kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238, z 2017 r. poz. 47).

Przewodniczący:

..…………..…………..



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie