rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2017-12-21
rok: 2017
data dokumentu: 2017-12-21
rok: 2017
sygnatury akt.:
KIO 2596/17
KIO 2596/17
po rozpoznaniu na posiedzeniu z udziałem stron w dniu 21 grudnia 2017 r. w Warszawie
odwołania wniesionego przez Międzygminny Związek Gospodarki Odpadami Komunalnymi
„Odra-Nysa-Bóbr” z siedzibą w Krośnie Odrzańskim w postępowaniu prowadzonym
przez 44 Wojskowy Oddział Gospodarczy z siedzibą w Krośnie Odrzańskim,
odwołania wniesionego przez Międzygminny Związek Gospodarki Odpadami Komunalnymi
„Odra-Nysa-Bóbr” z siedzibą w Krośnie Odrzańskim w postępowaniu prowadzonym
przez 44 Wojskowy Oddział Gospodarczy z siedzibą w Krośnie Odrzańskim,
postanawia:
1. Umarza
postępowanie odwoławcze.
2.
Kosztami postępowania obciąża Międzygminny Związek Gospodarki Odpadami
Komunalnymi „Odra-Nysa-Bóbr” z siedzibą w Krośnie Odrzańskim i:
2.1
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie:
siedem
tysięcy
pięćset
złotych
zero
groszy)
uiszczoną
przez Międzygminny Związek Gospodarki Odpadami Komunalnymi „Odra-Nysa-
Bóbr” z siedzibą w Krośnie Odrzańskim tytułem wpisu od odwołania.
2.2
zasądza od Międzygminnego Związku Gospodarki Odpadami Komunalnymi
„Odra-Nysa-Bóbr” z siedzibą w Krośnie Odrzańskim na rzecz 44 Wojskowego
Oddziału Gospodarczego z siedzibą w Krośnie Odrzańskim kwotę 1 150 zł 00 gr
(słownie: jeden tysiąc sto pięćdziesiąt złotych zero groszy), stanowiące
uzasadnione koszty postępowania poniesione z tytułu noclegu pełnomocników.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Zielonej Górze.
Przewodniczący: ………………………………
Sygn. akt: KIO 2596/17
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający - 44 Wojskowy Oddział Gospodarczy z siedzibą w Krośnie Odrzańskim —
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na usługę wywozu
niesegregowanych odpadów komunalnych transportem wykonawcy oraz przekazanie
ich do utylizacji, z terenu administrowanego przez
44 Wojskowy Oddział Gospodarczy
w Krośnie Odrzańskim (znak sprawy Nr 89/P/PN/2017).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
z 5 grudnia 2017 r. pod numerem 627577-N-2017.
Postępowanie jest prowadzone zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. –
Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp).
W dniu 8 grudnia 2017 roku
Międzygminny Związek Gospodarki Odpadami Komunalnymi
„Odra-Nysa-Bóbr” z siedzibą w Krośnie Odrzańskim (dalej: Odwołujący) wniósł odwołanie
wobec
określenia warunków udziału w postępowaniu i wobec opisu przedmiotu zamówienia.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 29 ust. 1 Pzp przez ujęcie
w specyfikacji istotnych warun
ków zamówienia (dalej: SIWZ) w opisie przedmiotu
zamówienia i w warunkach udziału w postępowaniu miejscowości Szklarka i wskazanie jej
jako miejsca
odbioru odpadów. Miejscowość leży na terenie Gminy Bytnica będącej
członkiem Międzygminnego Związku Gospodarki Odpadami Komunalnymi "Odra-Nysa-Bóbr"
w Krośnie Odrzańskim. Na terenie Związku obowiązuje Uchwała 21/2013
z dnia 31 stycznia 2013 r. w sprawie postanowienia o odbieraniu odpadów komunalnych
od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady
komunalne.
Zdaniem Odwołującego uchwałą tą został całkowicie wyeliminowany system
umowny odbierania odpadów komunalnych, tak więc wszyscy właściciele nieruchomości
mają obowiązek ponoszenia opłat na rzecz Międzygminnego Związku Gospodarki Odpadami
Komunalnymi „Odra-Nysa-Bóbr”. Wykonawca wyłoniony w drodze przetargu przez Związek
jest zobowiązany do odbioru odpadów od wszystkich właścicieli nieruchomości
niezamieszkałych z terenu gmin członkowskich Związku, w tym z Jednostki Wojskowej
w Szklarce. Za tę usługę wykonawca otrzymuje ryczałtowe wynagrodzenie od Związku.
Otrzymywanie wynagrodzenia za tę samą usługę od Jednostki Wojskowej stanowiłoby
w ocenie Odwołującego po stronie wykonawcy nienależne wzbogacenie, a Skarb Państwa
narażałoby na ponoszenie nienależnego kosztu.
W związku z powyższym zarzutem Odwołujący wniósł o
wykreślenie z SIWZ z opisu
przedmiotu zamówienia i warunków udziału w postępowaniu części dotyczącej miejscowości
Szklarka i Gminy Bytnica.
Odwołujący działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(j.t. Dz.U. 2017 poz. 1875).
Odwołujący jest samorządową jednostką organizacyjną wpisaną
do rejestru związków międzygminnych. Zgodnie ze swoim statutem Odwołujący nie jest
wykonawcą w rozumieniu art. 2 pkt 11 Pzp, nie jest również innym podmiotem w rozumieniu
art. 179 ust.
1 Pzp. Odwołujący nie jest wpisany na listę organizacji uprawnionych
na podst. art. 179 ust. 2 Pzp do wnoszenia środków ochrony prawnej. Powyższe fakty
zostały potwierdzone przez Odwołującego w toku posiedzenia.
Izba zważyła, co następuje:
Odwołanie podlega odrzuceniu na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 2 Pzp, tj. z powodu
wniesienia go przez podmiot nieuprawniony.
Zgodnie z dyspozycją art. 179 ust. 1 i 2 Pzp środki ochrony prawnej przysługują:
1.
wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał
interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę
w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów Pzp,
2.
wobec ogłoszenia o zamówieniu oraz SIWZ organizacjom wpisanym na listę, o której
mowa w art. 154 pkt 5 Pzp.
Odwołujący nie jest żadnym z powyższych podmiotów, wobec czego nie przysługuje
mu uprawnienie do wniesienia odwołania.
Uwzględniając powyższe, na podstawie art. 192 ust. 1 w zw. z art. 189 ust. 2 pkt 2 Pzp Izba
orze
kła jak w sentencji.
O kosztach post
ępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp
oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 4 w zw. z § 3 pkt 1 i 2 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu
od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu
ich rozliczania (Dz. U. poz. 238 oraz z 2017 r. poz. 47).
Przewodniczący: ………………………………
1. Umarza
postępowanie odwoławcze.
2.
Kosztami postępowania obciąża Międzygminny Związek Gospodarki Odpadami
Komunalnymi „Odra-Nysa-Bóbr” z siedzibą w Krośnie Odrzańskim i:
2.1
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie:
siedem
tysięcy
pięćset
złotych
zero
groszy)
uiszczoną
przez Międzygminny Związek Gospodarki Odpadami Komunalnymi „Odra-Nysa-
Bóbr” z siedzibą w Krośnie Odrzańskim tytułem wpisu od odwołania.
2.2
zasądza od Międzygminnego Związku Gospodarki Odpadami Komunalnymi
„Odra-Nysa-Bóbr” z siedzibą w Krośnie Odrzańskim na rzecz 44 Wojskowego
Oddziału Gospodarczego z siedzibą w Krośnie Odrzańskim kwotę 1 150 zł 00 gr
(słownie: jeden tysiąc sto pięćdziesiąt złotych zero groszy), stanowiące
uzasadnione koszty postępowania poniesione z tytułu noclegu pełnomocników.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Zielonej Górze.
Przewodniczący: ………………………………
Sygn. akt: KIO 2596/17
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający - 44 Wojskowy Oddział Gospodarczy z siedzibą w Krośnie Odrzańskim —
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na usługę wywozu
niesegregowanych odpadów komunalnych transportem wykonawcy oraz przekazanie
ich do utylizacji, z terenu administrowanego przez
44 Wojskowy Oddział Gospodarczy
w Krośnie Odrzańskim (znak sprawy Nr 89/P/PN/2017).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
z 5 grudnia 2017 r. pod numerem 627577-N-2017.
Postępowanie jest prowadzone zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. –
Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp).
W dniu 8 grudnia 2017 roku
Międzygminny Związek Gospodarki Odpadami Komunalnymi
„Odra-Nysa-Bóbr” z siedzibą w Krośnie Odrzańskim (dalej: Odwołujący) wniósł odwołanie
wobec
określenia warunków udziału w postępowaniu i wobec opisu przedmiotu zamówienia.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 29 ust. 1 Pzp przez ujęcie
w specyfikacji istotnych warun
ków zamówienia (dalej: SIWZ) w opisie przedmiotu
zamówienia i w warunkach udziału w postępowaniu miejscowości Szklarka i wskazanie jej
jako miejsca
odbioru odpadów. Miejscowość leży na terenie Gminy Bytnica będącej
członkiem Międzygminnego Związku Gospodarki Odpadami Komunalnymi "Odra-Nysa-Bóbr"
w Krośnie Odrzańskim. Na terenie Związku obowiązuje Uchwała 21/2013
z dnia 31 stycznia 2013 r. w sprawie postanowienia o odbieraniu odpadów komunalnych
od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady
komunalne.
Zdaniem Odwołującego uchwałą tą został całkowicie wyeliminowany system
umowny odbierania odpadów komunalnych, tak więc wszyscy właściciele nieruchomości
mają obowiązek ponoszenia opłat na rzecz Międzygminnego Związku Gospodarki Odpadami
Komunalnymi „Odra-Nysa-Bóbr”. Wykonawca wyłoniony w drodze przetargu przez Związek
jest zobowiązany do odbioru odpadów od wszystkich właścicieli nieruchomości
niezamieszkałych z terenu gmin członkowskich Związku, w tym z Jednostki Wojskowej
w Szklarce. Za tę usługę wykonawca otrzymuje ryczałtowe wynagrodzenie od Związku.
Otrzymywanie wynagrodzenia za tę samą usługę od Jednostki Wojskowej stanowiłoby
w ocenie Odwołującego po stronie wykonawcy nienależne wzbogacenie, a Skarb Państwa
narażałoby na ponoszenie nienależnego kosztu.
W związku z powyższym zarzutem Odwołujący wniósł o
wykreślenie z SIWZ z opisu
przedmiotu zamówienia i warunków udziału w postępowaniu części dotyczącej miejscowości
Szklarka i Gminy Bytnica.
Odwołujący działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(j.t. Dz.U. 2017 poz. 1875).
Odwołujący jest samorządową jednostką organizacyjną wpisaną
do rejestru związków międzygminnych. Zgodnie ze swoim statutem Odwołujący nie jest
wykonawcą w rozumieniu art. 2 pkt 11 Pzp, nie jest również innym podmiotem w rozumieniu
art. 179 ust.
1 Pzp. Odwołujący nie jest wpisany na listę organizacji uprawnionych
na podst. art. 179 ust. 2 Pzp do wnoszenia środków ochrony prawnej. Powyższe fakty
zostały potwierdzone przez Odwołującego w toku posiedzenia.
Izba zważyła, co następuje:
Odwołanie podlega odrzuceniu na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 2 Pzp, tj. z powodu
wniesienia go przez podmiot nieuprawniony.
Zgodnie z dyspozycją art. 179 ust. 1 i 2 Pzp środki ochrony prawnej przysługują:
1.
wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał
interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę
w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów Pzp,
2.
wobec ogłoszenia o zamówieniu oraz SIWZ organizacjom wpisanym na listę, o której
mowa w art. 154 pkt 5 Pzp.
Odwołujący nie jest żadnym z powyższych podmiotów, wobec czego nie przysługuje
mu uprawnienie do wniesienia odwołania.
Uwzględniając powyższe, na podstawie art. 192 ust. 1 w zw. z art. 189 ust. 2 pkt 2 Pzp Izba
orze
kła jak w sentencji.
O kosztach post
ępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp
oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 4 w zw. z § 3 pkt 1 i 2 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu
od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu
ich rozliczania (Dz. U. poz. 238 oraz z 2017 r. poz. 47).
Przewodniczący: ………………………………
Wcześniejsze orzeczenia:
- Sygn. akt KIO 2573/17, KIO 2575/17 z dnia 2018-01-12
- Sygn. akt KIO 2563/17 z dnia 2017-12-28
- Sygn. akt KIO 2550/17 z dnia 2017-12-28
- Sygn. akt KIO 2678/17 z dnia 2017-12-28
- Sygn. akt KIO 2591/17 z dnia 2017-12-27