rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2023-03-08
rok: 2023
data dokumentu: 2023-03-08
rok: 2023
sygnatury akt.:
KIO 553/23
KIO 553/23
Komisja w składzie:
Przewodniczący: Marek Bienias
Przewodniczący: Marek Bienias
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 8 marca 2023 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 27
lutego 2023 r. przez wykonawcę NTT Technology sp. z o. o. z siedzibą w Zakręcie w
postępowaniu prowadzonym przez Gminę Miejską Lubin w Lubinie,
przy udziale wykonawcy Helica sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego,
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 27
lutego 2023 r. przez wykonawcę NTT Technology sp. z o. o. z siedzibą w Zakręcie w
postępowaniu prowadzonym przez Gminę Miejską Lubin w Lubinie,
przy udziale wykonawcy Helica sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego,
postanawia:
1.
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2.
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy NTT Technology sp. z o. o.
z siedzibą w Zakręcie kwoty 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy), uiszczoną tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejsze
postanowienie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodni
czący:
………………………
sygn. akt KIO 553/23
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Gmina Miejska Lubin w Lubinie – prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie podstawowym na zakup sprzętu komputerowego,
czytników e-book oraz elektronicznych translatorów w ramach projektu pn.: „Jesteśmy
razem!”; znak postępowania: BZP.271.1.4.2023. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych pod nr 2023/BZP 00098727/01 z dnia
2023-02-
16, Część 1 – Zakup komputerów stacjonarnych AiO.
W dniu 27 lutego 2023 r. wykonawca NTT
Technology sp. z o. o. z siedzibą w Zakręcie
wniósł odwołanie od treści dokumentacji zamówienia, tj. specyfikacji warunków zamówienia
(opis
przedmiotu zamówienia) w zakresie:
1. Załącznik nr 7 do swz - Szczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia dla Część 1, 2 oraz 3,
Część nr 1, pkt 2 płyta główna (str. 1):
„Zaprojektowana i wyprodukowana na zlecenie producenta komputera, trwale oznaczona
logo producenta oferowanej jednostki, dedykowana dla danego urządzenia”.
2. Załącznik nr 7 do swz - Szczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia dla Część 1, 2 oraz 3,
Część nr 1, pkt 12 obudowa (str. 2):
„Obudowa musi umożliwiać zastosowanie zabezpieczenia fizycznego w postaci linki
metalowej. Komputer musi posiadać możliwość zainstalowania na ścianie przy
wykorzystaniu ściennego systemu montażowego VESA. Głębokość komputera (bez
podstawy) max 55mm. Każdy komputer musi być oznaczony niepowtarzalnym numerem
seryjnym umieszonym na obudowie, oraz wpisanym na stałe w BIOS. Podstawa jednostki
typu All
– in – One musi umożliwiać regulację pochyłu pionowego oraz regulację wysokości.
Wbudowany w obudowie wizualny system diagnostyczny, służący do sygnalizowania i
diagnozowania problemów z komputerem i jego komponentami, w szczególności:
uszkodzenia lub braku pamięci RAM, uszkodzenia płyty głównej, awarii procesora. System
musi zapisywać logi zdarzeń w BIOS”, które to postanowienia zostały wprowadzone przez
zamawiającego do treści swz pismem z dnia 22
lutego 2023 roku oznaczonym
– Załącznik nr 7 – modyfikacja.
3. Ponad
to zaskarżam zaniechanie zamawiającego dotyczące: zaniechania przedłużenia
terminu składania ofert w związku ze zmianą swz w dniu 22 lutego 2023 roku, o czas
niezbędny na zapoznanie się ze zmianą SWZ oraz przygotowanie oferty.
Odwołujący zaskarżonym czynnościom Zamawiającego zarzucił naruszenie przepisu:
1. art. 99 ust. 1 w zw. z art. 99 ust. 4 w zw. z art. 16 ust. 1 ustawy pzp poprzez
wprowadzenie
do swz (załącznik nr 7), pkt 2 – płyta główna, wymogów w zakresie płyty
głównej komputera stacjonarnego AIO, które ograniczają uczciwą konkurencję miedzy
wykonawcami, ograniczają w sposób nieuzasadniony dostęp do zamówienia znacznej części
wykonawcom, prowadzą do nieuzasadnionego uprzywilejowania niektórych wykonawców, a
co za tym są niezgodne z ustawą pzp;
2. art. 99 ust. 1 w zw. z art. 99 ust. 4 w zw. z art. 16 ust. 1 ustawy pzp poprzez
wprowadzenie
do swz (załącznik nr 7), pkt 12 – obudowa, wymogów w zakresie obudowy
komputera
stacjonarnego AIO, które ograniczają uczciwą konkurencję miedzy wykonawcami,
ogran
iczają w sposób nieuzasadniony dostęp do zamówienia znacznej części wykonawcom,
prowadzą do nieuzasadnionego uprzywilejowania niektórych wykonawców, a co za tym są
niezgodne z ustawą pzp;
3. art.16 ust. 1 ustawy pzp w zw. z art. 137 ust. 6 pzp poprzez dokonanie zmiany swz w dniu
22 lutego 2023 przy jednoczesnym braku przedłużenia terminu składania ofert o czas
niezbędny na zapoznanie się ze zmianą SWZ oraz przygotowanie oferty.
Opierając się na przedstawionych zarzutach wykonawca wnosił o nakazanie zamawiającemu
przywrócenia brzmienia swz sprzed zmiany w dniu 22 lutego 2023 roku w zakresie
zaskarżonym niniejszym odwołaniem, tj.:
1. Załącznik nr 7 - Szczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia dla Część 1, 2 oraz 3, Część
nr
1, pkt 2 płyta główna (str. 1) usunięcie postanowienia:
„Zaprojektowana i wyprodukowana na zlecenie producenta komputera, trwale oznaczona
logo producenta oferowanej jednostki, dedykowana dla danego urządzenia”.
2. Załącznik nr 7 - Szczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia dla Część 1, 2 oraz 3, Część
nr 1, pkt 11 (po zmianie swz
– pkt 12) obudowa (str. 2) przywrócenie postanowienia w wersji
sprzed zmiany w dniu 22 lutego 2023 roku, tj.:
Obudowa musi umożliwiać zastosowanie zabezpieczenia fizycznego w postaci linki
metalowej. Komputer mu
si posiadać możliwość zainstalowania na ściennie przy
wykorzystaniu ściennego systemu montażowego VESA. Każdy komputer musi być
oznaczony niepowtarzanym numerem seryjnym umieszczonym na obudowie oraz wpisanym
na stałem w BIOS.
W
przedmiotowym postępowaniu po stronie Zamawiającego nie przystąpił żaden
wykonawca.
Nadto d
o postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego skutecznie przystąpił
wykonawca
Helica sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Raszyńska 25,02-033 Warszawa.
I
zba stwierdziła, ze ww. wykonawca zgłosił przystąpienie do postępowania w ustawowym
terminie, wykazując interes w rozstrzygnięciu odwołania na korzyść Odwołującego.
W piśmie wniesionym do Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 7 marca 2023 r. (pismo z dnia 6
marca 2023 r.)
Zamawiający uwzględnił zarzuty zawarte w odwołaniu w całości.
W konsekwencji Izba, na podstawie art. 568 pkt 3 w zw. z art. 522 ust. 1 ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.),
umorzyła postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia na podstawie art.
553 zd. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy
Prawo zamówień publicznych oraz § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. 2020 r. poz. 2437), z którego wynika, że koszty, o których mowa w § 5 pkt
2, znosi się wzajemnie, jeżeli przed otwarciem rozprawy zamawiającego uwzględnił w
całości zarzuty przedstawione w odwołaniu, a w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca albo uczestnik postępowania
odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniósł
sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych
w odwołaniu – w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku
Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący:
…………………………
1.
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2.
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy NTT Technology sp. z o. o.
z siedzibą w Zakręcie kwoty 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy), uiszczoną tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejsze
postanowienie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodni
czący:
………………………
sygn. akt KIO 553/23
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Gmina Miejska Lubin w Lubinie – prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie podstawowym na zakup sprzętu komputerowego,
czytników e-book oraz elektronicznych translatorów w ramach projektu pn.: „Jesteśmy
razem!”; znak postępowania: BZP.271.1.4.2023. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych pod nr 2023/BZP 00098727/01 z dnia
2023-02-
16, Część 1 – Zakup komputerów stacjonarnych AiO.
W dniu 27 lutego 2023 r. wykonawca NTT
Technology sp. z o. o. z siedzibą w Zakręcie
wniósł odwołanie od treści dokumentacji zamówienia, tj. specyfikacji warunków zamówienia
(opis
przedmiotu zamówienia) w zakresie:
1. Załącznik nr 7 do swz - Szczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia dla Część 1, 2 oraz 3,
Część nr 1, pkt 2 płyta główna (str. 1):
„Zaprojektowana i wyprodukowana na zlecenie producenta komputera, trwale oznaczona
logo producenta oferowanej jednostki, dedykowana dla danego urządzenia”.
2. Załącznik nr 7 do swz - Szczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia dla Część 1, 2 oraz 3,
Część nr 1, pkt 12 obudowa (str. 2):
„Obudowa musi umożliwiać zastosowanie zabezpieczenia fizycznego w postaci linki
metalowej. Komputer musi posiadać możliwość zainstalowania na ścianie przy
wykorzystaniu ściennego systemu montażowego VESA. Głębokość komputera (bez
podstawy) max 55mm. Każdy komputer musi być oznaczony niepowtarzalnym numerem
seryjnym umieszonym na obudowie, oraz wpisanym na stałe w BIOS. Podstawa jednostki
typu All
– in – One musi umożliwiać regulację pochyłu pionowego oraz regulację wysokości.
Wbudowany w obudowie wizualny system diagnostyczny, służący do sygnalizowania i
diagnozowania problemów z komputerem i jego komponentami, w szczególności:
uszkodzenia lub braku pamięci RAM, uszkodzenia płyty głównej, awarii procesora. System
musi zapisywać logi zdarzeń w BIOS”, które to postanowienia zostały wprowadzone przez
zamawiającego do treści swz pismem z dnia 22
lutego 2023 roku oznaczonym
– Załącznik nr 7 – modyfikacja.
3. Ponad
to zaskarżam zaniechanie zamawiającego dotyczące: zaniechania przedłużenia
terminu składania ofert w związku ze zmianą swz w dniu 22 lutego 2023 roku, o czas
niezbędny na zapoznanie się ze zmianą SWZ oraz przygotowanie oferty.
Odwołujący zaskarżonym czynnościom Zamawiającego zarzucił naruszenie przepisu:
1. art. 99 ust. 1 w zw. z art. 99 ust. 4 w zw. z art. 16 ust. 1 ustawy pzp poprzez
wprowadzenie
do swz (załącznik nr 7), pkt 2 – płyta główna, wymogów w zakresie płyty
głównej komputera stacjonarnego AIO, które ograniczają uczciwą konkurencję miedzy
wykonawcami, ograniczają w sposób nieuzasadniony dostęp do zamówienia znacznej części
wykonawcom, prowadzą do nieuzasadnionego uprzywilejowania niektórych wykonawców, a
co za tym są niezgodne z ustawą pzp;
2. art. 99 ust. 1 w zw. z art. 99 ust. 4 w zw. z art. 16 ust. 1 ustawy pzp poprzez
wprowadzenie
do swz (załącznik nr 7), pkt 12 – obudowa, wymogów w zakresie obudowy
komputera
stacjonarnego AIO, które ograniczają uczciwą konkurencję miedzy wykonawcami,
ogran
iczają w sposób nieuzasadniony dostęp do zamówienia znacznej części wykonawcom,
prowadzą do nieuzasadnionego uprzywilejowania niektórych wykonawców, a co za tym są
niezgodne z ustawą pzp;
3. art.16 ust. 1 ustawy pzp w zw. z art. 137 ust. 6 pzp poprzez dokonanie zmiany swz w dniu
22 lutego 2023 przy jednoczesnym braku przedłużenia terminu składania ofert o czas
niezbędny na zapoznanie się ze zmianą SWZ oraz przygotowanie oferty.
Opierając się na przedstawionych zarzutach wykonawca wnosił o nakazanie zamawiającemu
przywrócenia brzmienia swz sprzed zmiany w dniu 22 lutego 2023 roku w zakresie
zaskarżonym niniejszym odwołaniem, tj.:
1. Załącznik nr 7 - Szczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia dla Część 1, 2 oraz 3, Część
nr
1, pkt 2 płyta główna (str. 1) usunięcie postanowienia:
„Zaprojektowana i wyprodukowana na zlecenie producenta komputera, trwale oznaczona
logo producenta oferowanej jednostki, dedykowana dla danego urządzenia”.
2. Załącznik nr 7 - Szczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia dla Część 1, 2 oraz 3, Część
nr 1, pkt 11 (po zmianie swz
– pkt 12) obudowa (str. 2) przywrócenie postanowienia w wersji
sprzed zmiany w dniu 22 lutego 2023 roku, tj.:
Obudowa musi umożliwiać zastosowanie zabezpieczenia fizycznego w postaci linki
metalowej. Komputer mu
si posiadać możliwość zainstalowania na ściennie przy
wykorzystaniu ściennego systemu montażowego VESA. Każdy komputer musi być
oznaczony niepowtarzanym numerem seryjnym umieszczonym na obudowie oraz wpisanym
na stałem w BIOS.
W
przedmiotowym postępowaniu po stronie Zamawiającego nie przystąpił żaden
wykonawca.
Nadto d
o postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego skutecznie przystąpił
wykonawca
Helica sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Raszyńska 25,02-033 Warszawa.
I
zba stwierdziła, ze ww. wykonawca zgłosił przystąpienie do postępowania w ustawowym
terminie, wykazując interes w rozstrzygnięciu odwołania na korzyść Odwołującego.
W piśmie wniesionym do Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 7 marca 2023 r. (pismo z dnia 6
marca 2023 r.)
Zamawiający uwzględnił zarzuty zawarte w odwołaniu w całości.
W konsekwencji Izba, na podstawie art. 568 pkt 3 w zw. z art. 522 ust. 1 ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.),
umorzyła postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia na podstawie art.
553 zd. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy
Prawo zamówień publicznych oraz § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. 2020 r. poz. 2437), z którego wynika, że koszty, o których mowa w § 5 pkt
2, znosi się wzajemnie, jeżeli przed otwarciem rozprawy zamawiającego uwzględnił w
całości zarzuty przedstawione w odwołaniu, a w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca albo uczestnik postępowania
odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniósł
sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych
w odwołaniu – w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku
Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący:
…………………………
Wcześniejsze orzeczenia:
- Sygn. akt 1, KIO 413/23, KIO 510/23 z dnia 2023-03-21
- Sygn. akt KIO 549/23 z dnia 2023-03-15
- Sygn. akt KIO 548/23 z dnia 2023-03-14
- Sygn. akt KIO 515/23 z dnia 2023-03-14
- Sygn. akt KIO 550/23 z dnia 2023-03-13