eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2008Sygn. akt: KIO/UZP 84/08
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2008-02-18
rok: 2008
sygnatury akt.:

KIO/UZP 84/08

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Małgorzata Stręciwilk Członkowie: Grzegorz Mazurek, Klaudia Szczytowska - Maziarz Protokolant: Edyta Skowrońska

po rozpoznaniu na posiedzeniu/rozprawie
w dniu/w dniach
18 lutego 2008 r. w Warszawie
odwołania wniesionego przez EUROMED Sp. z o.o., ul. Szczęsna 2, Poznańod
rozstrzygnięcia przez zamawiającego Szpital Powiatowy im. Alfreda Sokołowskiego,
ul. Szpitalna 28, Złotów
protestu/protestów
z dnia 10 stycznia 2008 r.

przy udziale SIEMENS Sp. z o.o., ul. śupnicza 11, Warszawa, zgłaszającego przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
.


orzeka:
1. oddala odwołanie


2. kosztami postępowania obciąża EUROMED Sp. z o.o., ul. Szczęsna 2, Poznań
i nakazuje:

1)
zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych koszty w wysokości 4 064 zł
00 gr (słownie: cztery tysiące sześćdziesiąt cztery złote zero groszy) z kwoty
wpisu uiszczonego przez EUROMED Sp. z o.o., ul. Szczęsna 2, Poznań;
2)
dokonaćwpłaty kwoty XXX zł XXX gr (słownie: XXX) przez XXX na rzecz
XXX, stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu XXX;

3)
dokonaćwpłaty kwoty XXX zł XXX gr (słownie: XXX) przez XXX na rzecz
Urzędu ZamówieńPublicznych na rachunek dochodów własnych UZP;
4)
dokonaćzwrotu kwoty 15 936 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy dziewięćset
trzydzieści sześćzłotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych Urzędu
ZamówieńPublicznych na rzecz EUROMED Sp. z o.o., ul. Szczęsna 2,
Poznań.


U z a s a d n i e n i e

Szpital Powiatowy im. Alfreda Sokołowskiego, zwany dalej „Zamawiającym”, działając
na podstawie przepisów ustawy dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówieńpublicznych
(tj. z 2007 r. Dz. U. Nr 223, poz. 1655), zwanej dalej „ustawą”, wszczął, w trybie przetargu
nieograniczonego, postępowanie o udzielenie zamówienia na: „Dostawętomografu
komputerowego”, którego dotyczy rozpatrywane odwołanie. Ogłoszenie o przedmiotowym
zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE z dnia 20 listopada 2007 r.
(nr 2007/S 223-271974).

W piśmie z dnia 7 stycznia 2008 r. Zamawiający poinformował wykonawców, którzy
złożyli swoje oferty w postępowaniu, o wynikach tego postępowania i wyborze oferty firmy
SIEMENS Sp. z o.o. z siedzibąw Warszawie (dalej: „SIEMENS”) jako oferty
najkorzystniejszej. Pismo to w tej samej dacie zostało doręczone EUROMED Sp. z o.o.
z siedzibąw Poznaniu, zwanym dalej „Odwołującym”.
Na tęczynnośćZamawiającego Odwołujący w piśmie z dnia 10 stycznia 2008 r. (data
wpływu do Zamawiającego: 11 stycznia 2008 r.), złożył protest, w którym podniósł zarzut
naruszenia przez Zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy z powodu zaniechania
odrzucenia oferty firmy SIEMENS, jako niezgodnej z treściąSpecyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia (dalej: „SIWZ”). Jako podstawy odrzucenia tej oferty Odwołujący
wskazał na:
1) Nie dołączenie do oferty wymaganego postanowieniami pkt 2.4.4. SIWZ
oświadczenia producenta sprzętu w zakresie oferowanego systemu PACS i RIS
o spełnieniu minimalnych wymagańokreślonych w SIWZ. Odwołujący wskazał,że
producentem oferowanych systemów jest firma Alteris Sp. z o.o., której oświadczenia
brakuje w ofercie firmy SIEMENS.
2) Brak wskazania w ofercie SIEMENS w odniesieniu do oferowanego automatycznego
wstrzykiwaczaśrodka cieniującego, wymaganych postanowieniami pkt 2.4 SIWZ nie
tylko nazwy producenta lecz równieżdokładnej nazwy, rodzaju i modelu urządzenia.

Odwołujący wskazał również,że SIMENS nie przedłożyła w ofercie wymaganego
zapisami SIWZ certyfikatu na dopuszczenie tego urządzenia do użytkowania.
3) Brak wskazania w ofercie SIEMENS wymaganych postanowieniami pkt 1.9 SIWZ
informacji o korzystaniu przy wykonywaniu zamówienia z podwykonawców. Zdaniem
Odwołującego producentem urządzenia: automatycznego wstrzykiwaczaśrodka
cieniującego, wskazanego pod poz. 92 w załączniku nr 3 (arkusz parametrów
technicznych, serwisu oraz gwarancje) nie jest firma SIEMENS, a w związku z tym
będzie ona w tym zakresie korzystaćz podwykonawstwa, którego nie wykazała w
swojej ofercie. Odwołujący wskazał dodatkowo,że w odniesieniu do tego urządzenia,
wbrew postanowieniom pkt 2.4.5 SIWZ, firma SIEMENS nie podała dokładnej nazwy
producenta oferowanego sprzętu.
4) Podanie przez firmęSIEMENS w swojej ofercie niewłaściwej stawki podatku od
towarów i usług (stawki VAT). Odwołujący wskazał,że firma SIEMENS przyjęła
jednolitąstawkęVAT w wysokości 7%, gdy tymczasem zaoferowany sprzęt oraz
poszczególne elementy wyposażenia zamówionego przez Zamawiającego sprzętu
majązróżnicowanąstawkęVAT – 7% lub 22% w zależności od oferowanego sprzętu.
Odwołujący wskazał tu,że w odniesieniu do części dostarczanego przez
podwykonawcęSIEMENS, tj. firmęAlertis Sp. z o.o., sprzętu (system PACS i RIS)
będzie miała zastosowanie stawka 22%. Odwołujący wskazał tu elementy systemu,
co do których obowiązuje stawka 22% (serwer RIS/PACS, zasilacz awaryjny,
urządzenie wypalnia i nadruku płyt CD/DVD, skaner płaski).

Do postępowania toczącego sięw wyniku wniesienia protestu odpierając podniesione
w proteście zarzuty, swoje przystąpienie złożyła firma SIEMENS. Przystąpienie zostało
złożone na skutek wezwania Zamawiającego doręczonego w dniu 14 stycznia 2008 r.,
w piśmie z dnia 15 stycznia 2008 r.

Zamawiający rozpatrując złożony protest w piśmie z dnia 18 stycznia oddalił go
w całości, argumentując,że ocena ofert została dokonana zgodnie z wymogami SIWZ.
Dodatkowo Zamawiający podniósł,że:
1)
Firma SIEMENS jako producent oferowanego tomografu komputerowego
Somatom Emotion 6 dołączyła do oferty swoje oświadczenie, wymagane
w pkt 2.4.1 SIWZ. Oświadczenie takie wymagane było wyłącznie do
oferowanego sprzętu, tj. tomografu komputerowego, a nie wyposażenia
dodatkowego, tj. min. automatycznego wstrzykiwaczaśrodka cieniującego.
2)
Firma SIEMENS złożyła wymagane oświadczenie z pkt 2.4.1 w odniesieniu
do oferowanego tomografu, jak równieżdeklaracjęzgodności z normami

europejskimi, czym wypełniła wymóg wskazania producenta oraz nazwy,
rodzaju i modelu oferowanego urządzenia. Zamawiający podniósł
jednocześnie,że Odwołujący sam w swojej ofercie pominął oświadczenie
w odniesieniu do innych pozycji (poz. 95 i 96) wyposażenia dodatkowego.
3)
Firma SIEMENS w swojej ofercie wskazała jako podwykonawcęfirmę
Alteris Sp. z o.o., tym samym zarzut podniesiony przez Odwołującego
w tym zakresie nie jest zasadny.
4)
Dla Zamawiającego nieistotny jest brak wyszczególnienia w ofercie
SIEMENS dwóch odrębnych stawek podatku VAT – 7% i 22%. Zdaniem
Zamawiającego nie ma bowiem znaczenia, czy wykonawca poda wysokość
podatku VAT łącznie - wymieniając jedna stawkę, czy łącznie - odwołując
siędo dwóch stawek. W ocenie Zamawiającego skoro on jako podmiotświadczący usługi zakresie ochrony zdrowia nie może dokonaćodliczenia
zapłaconego podatku, ten jest dla niego kosztem i znaczenie dla niego ma
wartośćbrutto. Przy ocenie ofert należy siębowiem kierowaćwartością
brutto bez znaczenia zatem jest brak wykazania dwóch odrębnych stawek
podatku VAT, byleby można było dokonaćporównania ofert, co w tym
przypadku było możliwe. Zamawiający podkreślił,że jeżeli w jednej z ofert
występuje błąd nieistotny to nie umożliwia to dokonania prawidłowego
wyboru dla Zamawiającego.

Od rozstrzygnięcia protestu pismem z dnia 22 stycznia 208 r. złożonym w urzędzie
pocztowym w dniu 23 stycznia 2008 r. Odwołujący wniósł odwołanie do Prezesa UZP,
w którym podtrzymał zarzuty zawarte w proteście i doprecyzował podstawy prawne naruszeń
popełnionych przez Zamawiającego: art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy w zakresie niezgodności
oferty firmy SIEMENS z wymogami SIWZ oraz art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy w zakresie
określenia jedne błędnej stawki podatku VAT w ofercie tej firmy. Dodatkowo Odwołujący
wniósł o ponownąocenęofert i odrzucenie oferty SIEMENS.

Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego złożyła swoje
przystąpienie firma SIEMENS, stając sięuczestnikiem niniejszego postępowania
odwoławczego.

Uwzględniając dokumentacjęz przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym w szczególności postanowienia SIWZ, jak równieżbiorąc

pod uwagęoświadczenia i stanowiska uczestników postępowania, skład orzekający Izby
zważył co następuje.

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.

Na wstępie skład orzekający Izby dokonał ustalenia,że Odwołujący jako podmiot,
składający ofertęw niniejszym postępowaniu, którego oferta została oceniona przez
Zamawiającego na drugiej pozycji w rankingu ocen, posiada interes prawny w rozumieniu
przepisu art. 179 ust. 1 ustawy uprawniający go do złożenia protestu, jak
i odwołania.

Odnosząc siędo pierwszego zarzutu – nie dołączenia do oferty firmy SIEMENS
oświadczenia producenta sprzętu w zakresie oferowanego systemu PACS i RIS o spełnieniu
minimalnych wymagańokreślonych w SIWZ - skład orzekający Izby ustalił,że nie zasługuje
on na uwzględnienie.

Zgodnie z pkt 2.4.4. SIWZ parametry techniczne sprzętu w ofertach wykonawców
powinny zostaćpotwierdzone przez dołączenie do oferty oświadczenia producenta sprzętu,że spełnia on minimalne wymagania określone w SIWZ. Do oferty firmy SIEMENS dołączone
zostało wymagane oświadczenie, które złożył sam wykonawca, będąc zarazem
producentem dostarczanego tomografu Somatom Emotion 6 (str. 33 oferty). Odwołujący
kwestionuje brak w ofercie firmy SIEMENS rzeczonego oświadczenia w odniesieniu do
oferowanego w ramach niniejszego zamówienia systemu PACS i RIS.
Skład orzekający Izby, uwzględniając przede wszystkim postanowienia przywołanego
pkt 2.4.4 SIWZ oraz pkt 2.1.1 SIWZ, stanął na stanowisku,że oświadczenie producenta
wymagane było wyłącznie w odniesieniu do oferowanego tomografu komputerowego.
Zgodnie z pkt 2.1.1 SIWZ Zamawiający wyraźnie wskazał,że za „sprzęt”, co do którego
wymagał oświadczenia producenta, będzie rozumiał „fabrycznie nowy tomograf
komputerowy
” stanowiący przedmiot dostawy w niniejszym postępowaniu, a nie
wyposażenie dodatkowe, czy oprogramowanie.

Odnosząc siędo drugiego zarzutu – braku w ofercie SIEMENS w odniesieniu do
oferowanego automatycznego wstrzykiwaczaśrodka cieniującego, wymaganych nazwy
producenta, oraz dokładnej nazwy, rodzaju i modelu urządzenia oraz nie dołączenie w tym
zakresie wymaganego certyfikatu na dopuszczenie tego urządzenia do użytkowania - skład
orzekający Izby ustalił,że nie zasługuje on na uwzględnienie.

Zgodnie z pkt 2.4.5 SIWZ Zamawiający wymagał, aby wykonawcy podali w swoich
ofertach: „dokładną nazwę producenta oferowanego sprzętu oraz dokładną nazwę i model
oferowanego tomografu (tzw. number – jeżeli dany producent nie nadaje sprzętowi part
number – należy załączyć oświadczenie producenta, że nie nadaje on produkowanemu
przez siebie sprzętowi part number)
”. Powyższe - jak wskazano - odnosi siędo oferowanego
sprzętu, a więc zgodnie z przywołanym pkt 2.1.1 SIWZ - tomografu komputerowego, a nie
urządzeńdodatkowych, za jakie należy uznaćautomatyczny wstrzykiwaczśrodka
cieniującego. Automatyczny wstrzykiwaczśrodka cieniującego (pojedynczy) opisany został
bowiem przez Zamawiającego pod poz. 92 w tabeli określonej w załączniku nr 3 do SIWZ
pod lit. I - Wyposażenie Dodatkowe.
Firma SIEMENS dołączyła do swojej oferty min. DeklaracjęZgodności z Normami
Unii Europejskiej (str. 30 oferty, wraz z tłumaczeniem na str. 31 i 32 oferty), z których wynika
spełnienie wymogów pkt 2.4.5 SIWZ, a więc wskazania nazwy producenta tomografu i nr
identyfikacyjnego produktu, jak teżjego nazwy i modelu (Somatom Emotion 6).
Co do braku certyfikatu dopuszczenia dla automatycznego wstrzykiwaczaśrodka
cieniującego skład orzekający Izby uznał,że Zamawiający wymagał takiego dokumentu
zgodnie z pkt 3.1.18 SIWZ, w odniesieniu do sprzętu, a więc tomografu komputerowego,
a nie wyposażenia dodatkowego. Z tych teżwzględów skład orzekający Izby uznał
podnoszony zarzut za niezasadny (certyfikat dopuszczający wyrób do obrotu, dotyczący
tomografu Somatom Emotion 6 został do oferty dołączony na str. 38).

Odnosząc siędo trzeciego zarzutu – braku wskazania w ofercie SIEMENS
informacji o korzystaniu przy wykonywaniu zamówienia z podwykonawców w zakresie
automatycznego wstrzykiwaczaśrodka cieniującego oraz braku w odniesieniu do tego
urządzenia, dokładnej nazwy producenta oferowanego sprzętu - skład orzekający Izby
ustalił,że nie zasługuje on na uwzględnienie.

Zgodnie z pkt 1.9 SIWZ „Wykonawca ma – na podstawie art. 36 ust. 4 Pzp w ofercie
zawrzeć informacje, czy przy wykonaniu zamówienia korzystał będzie z podwykonawców”
.
Firma SIEMENS w swojej ofercie wskazała na jednego podwykonawcę, z którego będzie
korzystaćprzy wykonaniu niniejszego zamówienia, tj. firmęAlteris Sp. z o.o. w zakresie
dostawy, instalacji, uruchomienia i szkolenia systemu PACK i RIS (str. 39 oferty).
Odwołujący wykazuje,że producentem oferowanego przez SIEMENS automatycznego
wstrzykiwaczaśrodka cieniującego, nie jest firma SIEMENS, zatem jako podwykonawca
w tym zakresie powinien byćwskazany producent tego sprzętu.
Skład orzekający Izby przychylił sięstanowiska firmy SIEMENS prezentowanego
w przystąpieniu do postępowania odwoławczego,że nadinterpretacjąbyłoby utożsamianie

pojęcia „podwykonawcy” z „producentem sprzętu”. Za podwykonawcęnależy uznaćpodmiot,
czy osobę, której wykonawca będzie powierzał (zlecał) wykonanie określonej dostawy, czy
usługi, natomiast za producenta należy uznaćosobęlub przedsiębiorstwo produkujące jakieś
dobra materialne (za Słownikiem Współczesnego Języka Polskiego, pod redakcjąA.
Sikorskiej – Michalak, 2001 r.). Producentem zatem jest każdy podmiot, który produkuje
określone towary w celu sprzedaży ich na rynku. Stawianie znaku równości pomiędzy
podwykonawcą, a producentem sprzętu wświetle przytoczonych definicji nie jest zasadne.
Firma SIEMENS, zakupując określony sprzęt u jego producenta, czy dystrybutora, będzie
osobiścieświadczyćdostawętego dodatkowego sprzętu do Zamawiającego i będzie również
odpowiedzialna za jego montaż, czy instalacjęu Zamawiającego; jak oświadczyła nie będzie
w tym zakresie korzystała z pomocy innych podmiotów i trudno jej z tego tytułu czynić
zarzuty.
Uwzględniając powyższe, skład orzekający Izby uznał,że firma SIEMENS nie miała
obowiązku wykazywania producenta automatycznego wstrzykiwaczaśrodka cieniującego,
jako podwykonawcy współodpowiedzialnego przy wykonywaniu zamówienia. Owego
współdziałania faktycznie nie będzie. Wykonawca nabędzie określony produkt i dostarczy go
osobiście Zamawiającemu. Producentowi tego urządzenia nie będzie można przypisaćżadnego współdziałania przy realizacji tego zamówienia.

Odnosząc siędo czwartego zarzutu – podania przez firmęSIEMENS w swojej
ofercie niewłaściwej stawki podatku od towarów i usług - skład orzekający Izby ustalił,że nie
zasługuje on na uwzględnienie.

Zamawiający określił wzór formularza ofertowego, w którym wymagał podania w pkt 1
li. b ceny ofertowej brutto za całośćzamówienia natomiast w pkt 1 lit. c wymagał podania
kwoty podatku VAT wraz ze wskazaniem właściwej stawki tego podatku. Odwołujący
podnosi,że firma SIEMENS, wskazując w tym miejscu formularza wyłącznie jednąstawkę
podatku VAT – stawkę7% - naruszyła przepisy prawa, ponieważpopełniła błąd w obliczeniu
ceny, nie nadający siędo poprawienia. Odwołujący wskazał bowiem,że w skład przedmiotu
zamówienia wchodząrównieżelementy system PACS i RIS, co do których obowiązuje
stawka 22% (serwer RIS/PACS, zasilacz awaryjny, urządzenie wypalnia i nadruku płyt
CD/DVD, skaner płaski).
Odnosząc siędo tego zarzutu skład orzekający Izby stanął na stanowisku,że
niewątpliwie oferowany w ramach niniejszego postępowania o zamówienie publiczne
tomograf komputerowy jest wyrobem medycznym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20
kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896) i zgodnie z treścią
załącznika nr 3 (poz. 106 załącznika) do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od

towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podlega opodatkowaniu stawką7%. Przy
rozstrzyganiu problemu dotyczącego oferowanych w ramach przedmiotu zamówienia
urządzeńdotyczących systemu RIS i PACS, wspomagających działanie tomografu, skład
orzekający Izby oparł sięna orzecznictwie właściwych w tym zakresie organów skarbowych.
I tak zgodnie z postanowieniem Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego
w Warszawie z dnia 17 października 2006 r. (sygn. 1471/NUR2/443-295/06/ST): „Jeżeli
Podatnik dokonuje dostawy analizatorów hematologicznych wraz z urządzeniami
peryferyjnymi (klawiatura, monitor, drukarka, czytnik kodów itp.) i stosownym
oprogramowaniem, które zgodnie z wyżej cytowaną ustawą o wyrobach medycznych
zaliczają się wyrobów medycznych, wówczas ta dostawa na podstawie art. 41 ust. 2
w związku z poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług będzie
podlegała opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 7%
”. Urząd Skarbowy w tym
przypadku wskazał na koniecznośćłącznego traktowania z wyrobem medycznym przy
ustalaniu właściwej stawki VAT swego rodzaju urządzeńperyferyjnych, będących częścią
zestawu (wyrobu medycznego), które umożliwiająosiągnięcie pełnej funkcjonalności
określonego wyrobu medycznego.
W postanowieniu Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia
17 października 2006 r. (sygn.: 1472/RPP1/443-485/06/SAP) zwrócono natomiast
szczególnąuwagęna definicjęwyposażenia wyrobu medycznego, zawartąw art. 3 ust. 1 pkt
15 ustawy o wyrobach medycznych. Zgodnie z tądefinicją: „Ilekroć w ustawie jest mowa
o wyrobie medycznym, bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć wyrób medyczny
do różnego przeznaczenia, wyrób medyczny do diagnostyki in vitro, aktywny wyrób
medyczny do implantacji oraz wyposażenie wyrobu medycznego do różnego
przeznaczenia
i wyposażenie wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro
”. W opinii organu
podatkowego, jeśli określone oprzyrządowanie stanowi wyposażenie wyrobu medycznego,
w odniesieniu do całości zestawu będzie właściwa stawka 7% VAT.
Uwzględniając powyższe skład orzekający Izby uznał,że zestaw tomografu
komputerowego bez dodatkowych urządzeńi oprogramowania w ramach systemu
RIS/PACS odpowiedzialnych za archiwizacjędanych z przeprowadzanych badańnie
osiągnie pełnej funkcjonalności w zakresie wykonywanych badań, umożliwiających pełną
diagnostykępacjenta i porównanie badańwcześniejszych i aktualnych. Urządzenia
oferowane w ramach systemu RIS i PACS stanowiąwięc częśćoferowanego zestawu
tomografu komputerowego i jego wyposażenie służące osiągnięciu określonych,
wymaganych funkcjonalności przez oferowany tomograf, jak wymagał tego Zamawiający
w postanowieniach SIWZ.

Uwzględniając przedstawionąpowyżej argumentacjęfaktycznąi prawną, skład
orzekający Izby nie dopatrzył sięnaruszenia wskazanych przez Odwołującego przepisów art.
89 ust. 1 pkt 2 oraz art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy.

Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 191 ust. 6 i 7
ustawy, tj. stosownie do wyniku postępowania.

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieńpublicznych
(Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, z późn. zm.) na niniejszy wyrok/postanowienie* -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Urzędu ZamówieńPublicznych do Sądu Okręgowego w Poznaniu.

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………


_________
*
niepotrzebne skreślić



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie