eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2008Sygn. akt: KIO/UZP 1277/08
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2008-11-26
rok: 2008
sygnatury akt.:

KIO/UZP 1277/08

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Grzegorz Mazurek Członkowie: Andrzej Niwicki, Izabela Niedziałek Protokolant: Paulina Zalewska

po rozpoznaniu na posiedzeniu / rozprawie
w dniu / w dniach 25.11.2008 r. w Warszawie
odwołania wniesionego przez P. R. B. BUDOMAL A. Leśniak, R. Leśniak Sp. j. 90-642
Łódź
od rozstrzygnięcia przez zamawiającego, Zakład Opieki Zdrowotnej Ministerstwo
Spraw Wewnętrznych i Administracji w Łodzi 91-425 Łódź
protestu / protestów
z dnia 23.10.2008 r.

przy udziale wykonawcy Konsorcjum ZBIGMAR Sp .z. o.o.95-200 Pabianice ul. Śliwkowa 10 ,FIS Roman Jasiński 92-230 Łódź Aleja Piłsudskiego 154, zgłaszającego
swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego


orzeka:

1. uwzględnia odwołanie i nakazuje unieważnienie czynności uwzględnienia protestu
w części dotyczącej odrzucenia oferty odwołującego i powtórzenie czynności
rozstrzygnięcia protestu w części dotyczącej odrzucenia oferty odwołującego.


2. kosztami postępowania obciąża Zakład Opieki Zdrowotnej Ministerstwo Spraw
Wewnętrznych i Administracji w Łodzi 91-425 Łódź


i nakazuje:

1)
zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych koszty w wysokości 4 064 zł
00 gr (słownie: cztery tysiące sześćdziesiąt cztery złote zero groszy) z kwoty
wpisu

uiszczonego

przez Zakład Opieki Zdrowotnej Ministerstwo Spraw
Wewnętrznych i Administracji w Łodzi 91-425 Łódź
,

2)
dokonaćwpłaty kwoty 7664zł 00 gr. (słownie: siedem tysięcy sześćset
sześćdziesiąt cztery złote zero groszy) przez Zakład Opieki Zdrowotnej
Ministerstwo Spraw
.. Wewnętrznych i Administracji w Łodzi 91-425 Łódź
na rzecz P. R. B. BUDOMAL A. Leśniak, R. Leśniak Sp. j. 90-642 Łódź
stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu wpisu od
odwołania oraz kosztów zastępstwa procesowego,

3)
dokonaćwpłaty kwoty 0 zł 0 gr (słownie: xxx) przez xxx na rzecz Urzędu
ZamówieńPublicznych na rachunek dochodów własnych UZP,

4)
dokonaćzwrotu kwoty 15 936 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy dziewięćset
trzydzieści sześćzłotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych Urzędu
ZamówieńPublicznych na rzecz P. R. B. BUDOMAL A. Leśniak, R. Leśniak
Sp. j. 90-642 Łódź





U z a s a d n i e n i e




Zamawiający – Zakład Opieki Zdrowotnej MSWiA w Łodzi prowadzi postępowanie na
„wykonanie termomodernizacji budynków ZOZ MSWiA w Łodzi ul. Północna 42”.
W dniu 17.10.2008r. dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej – Przedsiębiorstwa
Robót Budowlanych „Budomal” A. Leśniak, R. Leśniak sp. j. – zwanego dalej „wykonawcą
Budomal” lub odwołującym.

W dniu 23.10.2008r. protest dotyczący ww. czynności złożył wykonawca - konsorcjum
„Zbigmar” sp. z o.o. oraz Roman Jasiński prowadzący działalnośćgospodarcząpod firmą
„FIS” Roman Jasiński – zwany dalej „wykonawcąZbigmar”, „konsorcjum Zbigmar” lub
protestującym. Zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 24 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp poprzez
nie wykluczenie wykonawcy Budomal z postępowania. Ponadto wskazał na naruszenie art.
89 ust. 1 pkt 2 i pkt 6 ustawy Prawo zamówieńpublicznych, poprzez nie odrzucenie oferty
wykonawcy Budomal w postępowaniu. Wniósł o unieważnienie wyniku postępowania,
wykluczenie i odrzucenie oferty wykonawcy Budomal i powtórzenie czynności wyboru ofert i
dokonanie wyboru oferty protestującego, jako najkorzystniejszej.
W argumentacji wskazał na treśćpkt 4 ppkt 2, pkt 5 g i pkt 4 ppkt 4 SIWZ wskazując,że nie spełnienie jednego z warunków postawionych przez zamawiającego skutkować
powinno wykluczeniem z postępowania. Następnie protestujący wskazał na określenie
przedmiotu zamówienia z pkt 2 SIWZ i podkreślił,że z wykazu przedstawionego w ofercie
wykonawcy Budomal dwie spośród czterech robót odpowiadały swoim rodzajem robotom
stanowiącym przedmiot zamówienia. Jednocześnie wskazał,że w załączonych referencjach
wystawionych przez ZgierskąSpółdzielnięMieszkaniowąbrak było potwierdzenia wykonania
robót instalacyjnych centralnego ogrzewania oraz miejsca wykonania pozostałych robót. Z
referencji wystawionych przez OzorkowskąSpółdzielnięMieszkaniowąnie wynika wartość
oraz miejsce wykonania zamówienia. Tym samym w ocenie protestującego – wykonawca
Budomal nie spełniał warunków określonych w art. 22 ust. 1 pkt 1-3 ustawy Pzp i jego oferta
powinna podlegaćwykluczeniu.
Protestujący wskazał na warunki w jakich zamawiający dopuścił składanie ofert
równoważnych oraz na to,że w swojej ofercie wykonawca Budomal przedstawił dokument
uwiarygodniające parametry techniczne wełny granulowanej GRANROCK, natomiast jego
kosztorysy ofertowe wskazywały na wykonanie docieplenia stropodachów budynków
granulatem Perlit. Z związku z powyższym treśćtej oferty nie odpowiadała treści SIWZ.

Trzecim zarzut protestującego związany był ze wskazaniem na błędy w kosztorysach
w ofercie wykonawcy Budomal –
1)
nieprawidłowa podstawa wyceny w poz. 26 kosztorysu dotyczącego robót
dociepleniowych budynku łącznika z basenem – zamiast KNR 2-02 0609-01
przyjęto KNR 2-02 0609-03,
2)
nieprawidłowa podstawa wyceny w poz. 24 kosztorysu dotyczącego robót
dociepleniowych budynku B – zamiast KNR 2-02 1613-04 przyjęto KNR 2-
02 1613-03,
3)
nieprawidłowa podstawa wyceny w poz. 7 kosztorysu dotyczącego robót
instalacyjnych c.o. w budynku administracyjnym – zamiast KNNR 8 0425-01
przyjęto KNNR 8 0425-02,
4)
błąd w obmiarze w poz. 36 kosztorysu ofertowego dotyczącego robót
instalacyjnych c.o. w budynku administracyjnym – zamiast 4 szt. Wskazano
6 szt.,
5)
nieprawidłowa podstawa wyceny w poz. 14 kosztorysu ofertowego
dotyczącego robót instalacyjnych c.o. w budynku B – zamiast KNNR 4
0401-04 przyjęto KNNR 4 0401-03,
6)
nieprawidłowa podstawa wyceny w poz. 15 kosztorysu ofertowego
dotyczącego robót instalacyjnych c.o. w budynku B – zamiast KNNR 4
0401-05 przyjęto KNNR 4 0401-04,
7)
nieprawidłowa podstawa wyceny w poz. 16 kosztorysu ofertowego
dotyczącego robót instalacyjnych c.o. w budynku B – zamiast KNNR 4
0401-06 przyjęto KNNR 4 0401-05,
8)
nieprawidłowa podstawa wyceny w poz. 52 kosztorysu ofertowego
dotyczącego robót instalacyjnych c.o. w budynku B – zamiast KNNR 4
0411-01 przyjęto KNNR 4 0412-01,
9)
nie przemnożenie współczynnika robocizny zgodnie z kosztorysem
nakładczym przez 1,2 – w dziale 2 i 3 kosztorysu ofertowego dotyczącego
robót instalacyjnych c.o. w budynku B,
10)
błąd w nakładzie robocizny w poz. 73 kosztorysu dotyczącego robót
instalacyjnych c.o. w budynku B – zamiast 1,12 r-g/m3 przyjęto 0,86 r-g/m3.

Protestujący podsumowując – wskazał na koniecznośćodrzucenia tej oferty na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp.

W dniu 27.10.2008r. do postępowania wszczętego wniesieniem protestu
przystąpienie zgłosił wykonawca Budomal - wniósł o oddalenie wszystkich wniosków

zawartych w proteście. W argumentacji wskazano na nieaktualnośćtezy z wyroku
powołanego w treści protestu na gruncie obowiązujących przepisów oraz na opinięUZP w
sprawie obowiązkużądania uzupełniania i oświadczeńlub dokumentów z art. 26 ust. 3
ustawy Pzp. Wskazano,że referencje złożone w postępowaniu obejmowały wymagane
przez zamawiającego roboty.
Odnośnie zarzutu dotyczącego nieprawidłowości oferty w związku z podaniem
informacji o parametrach wełny granulowanej GRANROCK – przystępujący wskazał na to,że w treści swojej oferty nie załączał oświadczenia,że proponuje zastosowanie przy
realizacji zamówienia innych materiałów, niżpodane w dokumentacji projektowej. Załączenie
dokumentów dotyczących wełny GRANROCK nastąpiło omyłkowo i nie powinno stanowić
podstawy do twierdzenia,że zamiarem spółki było wykorzystanie tych materiałów.
Odnośnie zarzutu dotyczącego zmian w przedmiarach robót nakładów rzeczowych –
wskazano na zapis pkt 11 ppkt b SIWZ,że cena musi zawieraćwszystkie koszty związane z
realizacjązadania wynikające wprost z przedmiarów robót, jak równieżkoszty wszelkich
robót przygotowawczych, porządkowych, kosztów wykonania dokumentacji powykonawczej
oraz inne koszty wynikające z umowy – załącznika nr 4 do SIWZ. Wskazano ponadto,że
nawet jeśliby uznaćzarzuty dotyczące błędów zastosowanych w KNR za uzasadnione, to
spełniająone przesłanki innej omyłki polegającej na niezgodności oferty z SIWZ, nie
powodującej istotnych zmian w treści oferty – art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, obowiązującej
od 24.10.2008r. nowelizacji ustawy Prawo zamówieńpublicznych – ale przepis ten zgodnie z
art. 41 ust. 1 ustawy nowelizującej – ma zastosowanie do postępowańo udzielenie
zamówienia wszczętych przed dniem wejścia wżycie tej ustawy.

W dniu 31.10.2008r. zamawiający rozstrzygnął protest. Wskazał na uwzględnienie go
w części dotyczącej odrzucenia oferty wykonawcy Budomal na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6
ustawy Pzp. W kosztorysie ofertowym tego wykonawcy dotyczącym robót instalacyjnych c.o.
w budynku B w poz. 73 stwierdzono błąd w obliczeniu ceny spowodowany zastosowaniem
niewłaściwego nakładu robocizny.
W pozostałym zakresie protest uznano za bezzasadny, wskazując jednocześnie na
uwzględnienie argumentacji zawartej w przystąpieniu do postępowania protestacyjnego.

W dniu 5.11.2008r. wykonawca Budomal złożył odwołanie od ww. rozstrzygnięcia
protestu. Zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo zamówień
publicznych w zw. z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 4.09.2008r. o zmianie ustawy Prawo
zamówieńpublicznych oraz niektórych innych ustaw – przez uznanie,że omyłka zawarta w
kosztorysie ofertowym dotyczącym robót instalacyjnych c.o. w budynku B w poz. 73 nie
stanowi innej omyłki polegające na niezgodności oferty z SIWZ, nie powodującej istotnych

zmian w treści oferty. Ponadto zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 6
ustawy Prawo zamówieńpublicznych przez uznanie,że oferta odwołującego zawiera błąd w
obliczeniu ceny, polegający na zastosowaniu niewłaściwego nakładu robocizny.
Odwołujący wniósł o unieważnienie czynności uwzględnienia protestu w części
dotyczącej odrzucenia oferty wykonawcy Budomal i nakazanie zamawiającemu powtórzenia
czynności rozstrzygnięcia protestu w części dotyczącej odrzucenia oferty wykonawcy
Budomal, nakazanie poprawienia omyłki w trybie określonym w art. 87 ustawy Pzp i
oddalenie protestu w tej części przez uznanie, iżrodzaje popełnionej omyłki stanowi inną
omyłkęopisanąw art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp.
W argumentacji zacytowano założenia wskazane w pkt 11 SIWZ dotyczące sposobu
obliczenia ceny, stwierdzono,że odwołujący w treści załączonego do oferty kosztorysu
ofertowego dotyczącego robót instalacyjnych c.o. w budynku B w poz. 73 zastosował podany
w tej pozycji KNR – zakres robót był zgodny z kosztorysami nakładczymi oraz przedmiarami
robót. Wskazano,że dopuszczono sięw tej pozycji kosztorysu omyłki w zakresie robocizny,
ponieważzamiast kwoty 0,86 r-g/m3 należało przyjąć1,12 r-g/m3. Nie powinno to jednak
uzasadniaćprzyjęcia tej omyłki za błąd w obliczeniu ceny uzasadniający odrzucenie oferty
odwołującego.
Odwołujący wskazał,że błąd ten należy traktowaćjako możliwy do poprawienia na
podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Jest to błąd, który nie ma istotnego wpływu na
treśćzłożonej oferty i ma charakter drobny. Jednocześnie wskazano,że zgodnie z
obowiązującymi przepisami prawa wykonawca nie ma obowiązku stosowania norm
wynikających z KNR, tj. kosztorysowych norm nakładów rzeczowych określonych w
odpowiednich katalogach oraz metody interpolacji i ekstrapolacji. Zapisy tych norm mają
jedynie charakter pomocniczy. Wskazano,że kategoria popełnionego błędu ma charakter
drobnego błędu w treści oferty i nie powodowała istotnych zmian w jej treści. Następnie
odwołujący zacytował uzasadnienie projektu ustawy z dnia 4.09.2008r. o zmianie ustawy
Pzp i powołał sięna jego treść, ponadto powołał sięna treśćkomentarza do nowelizacji
wydanego przez Urząd ZamówieńPublicznych, wskazał na to,że omyłka wywołała różnicę
rzędu 39 zł w stosunku do całości podanej kwoty wynagrodzenia. Na koniec wskazano,że
poprawienie tej omyłki na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp nie będzie oznaczać
naruszenia zakazu prowadzenia negocjacji co do treści złożonej oferty, gdyżw poz. 73
kosztorysu ofertowego dotyczącego budynku B wszystkie dane, tj. zakresy robót, obmiary
zostały podane prawidłowo.

W dniu 25.11.2008r. przystąpienie do postępowania odwoławczego zgłosił
wykonawca – konsorcjum Zbigmar. Przystępujący, opowiedział siępo stronie
zamawiającego, wskazując na koniecznośćoddalenia odwołania w całości.

Uwzględniając dokumentacjęz przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym w szczególności postanowienia SIWZ i treśćoferty
odwołującego oraz biorąc pod uwagęoświadczenia i stanowiska stron, złożone w trakcie
rozprawy, skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej wyznaczony zarządzeniem Prezesa
Izby do rozpatrzenia sprawy ustalił i zważył, co następuje.

Krajowa Izba Odwoławcza na wstępie stwierdziła,że odwołanie zostało wniesione od
rozstrzygnięcia przez zamawiającego protestu z dnia 23.10.2008r., wniesionego przez
konsorcjum Zbigmar – tj. częściowego uwzględnienia tego protestu. Odwołujący powinien
wnieśćodwołanie od ww. rozstrzygnięcia w kontekście brzmienia art. 184 ust. 4 pkt 6 ustawy
Prawo zamówieńpublicznych. W przypadku uprawomocnienia siędecyzji zamawiającego o
odrzuceniu jego oferty – odwołanie dotyczące czynności zamawiającego, dokonanej zgodnie
z ostatecznym rozstrzygnięciem protestu – mogłoby zostaćodrzucone, na podstawie art. 187
ust. 4 pkt 6 ustawy Prawo zamówieńpublicznych. Zasada koncentracjiśrodków ochrony
prawnej w zakresie tej samej czynności – w tym przypadku czynności oceny oferty
wykonawcy Budomal – statuuje prawo do odwołania od rozstrzygnięcia protestu
naruszającego interes prawny tego wykonawcy. Wobec powyższego – argumentacja
przystępującego do odwołania oparta o przedwczesnośćskorzystania ześrodka ochrony
prawnej przez odwołującego została uznana za bezzasadną.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła,że w momencie rozstrzygnięcia protestu, tj.
31.10.2008r. zamawiający, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 4.09.2008r. o zmianie
ustawy – Prawo zamówieńpublicznych oraz niektórych innych ustaw, miał obowiązek
zastosowania przepisu art. 87 ust. 2 ustawy Prawo zamówieńpublicznych w jej brzmieniu po
wejściu wżycie ww. nowelizacji. Tym samym – kluczowąkwestiądla przedmiotowego
rozstrzygnięcia, jest stwierdzenie dotyczące charakteru pomyłki, jaka nastąpiła w ofercie
wykonawcy
Budomal
w
kontekście
możliwości
jej
poprawienia
na
podstawie
znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówieńpublicznych.
Pomyłka, jaka nastąpiła w ofercie wykonawcy Budomal i była podstawądo
stwierdzenia konieczności odrzucenia tej oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy
Prawo zamówieńpublicznych - polegała na wpisaniu w poz. 73 kosztorysu dotyczącego
robót instalacyjnych c.o. w budynku B – zamiast wartości1,12 r-g/m3 - wartości 0,86 r-g/m3.
Poprawienie tej pomyłki – znajdującej w ofercie wykonawcy Budomal – wywołałoby
koniecznośćponownego przemnożenia – tym razem wartości 1,12 r-g/m3 przez stawkę
zaproponowaną– tj. 10,60 zł/r-g – poprawiony koszt jedn. robocizny w poz. 73 dałby wartość

11,8720 zamiast 9,1160. Po dodaniu poprawionej wartości kosztu jedn. robocizny do kosztu
jedn. samochodu samowyładowczego 5 t –w pozycji „razem koszty bezpośrednie” byłaby
wartość66.0819 zamiast 63.3259. Po dokonaniu pozostałych obliczeń– różnica w cenie
całkowitej oferty – w ocenie odwołującego, nie zakwestionowanej przez zamawiającego –
wyniosłaby ok. 40 zł.
Z art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo zamówieńpublicznych wynika,że zamawiający
ma obowiązek poprawienia wszelkich innych omyłek, powodujących niezgodnośćoferty z
SIWZ, innych niżoczywiste omyłki pisarskie lub oczywiste omyłki rachunkowe, których
poprawa nie spowodowałaby istotnych zmian w treści oferty. W przedmiotowej sytuacji
omyłka w ofercie wykonawcy Budomal wywołała niezgodnośćoferty z SIWZ, a w wyniku jej
poprawienia zmianie ulegnie cena w ofercie. Zamawiający poprawiając tąomyłkębędzie w
konsekwencji musiał dokonaćszeregu działańmatematycznych, w wyniku czego ta
niezgodnośćoferty z treściąSIWZ powinna zostaćwyeliminowana. W ocenie Krajowej Izby
Odwoławczej – w przedmiotowej sytuacji jednąz podstaw oceny „istotności” poprawy co do
treści oferty jest jednak zmiana wartości ceny całkowitej oferty, w stosunku do wartości tej
oferty. W przedmiotowej sytuacji zmiana będzie dotyczyćwartości ok. 40 zł w stosunku do
ceny oferty, na którąskładająsięwartości podstawowe – 4384981, 89 zł –
termomodernizacja, 2010286, 27 zł – instalacja C.O.. W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej
– w przedmiotowej sytuacji nie ulega wątpliwości,że omyłka w ofercie odwołującego nie jest
istotna w stosunku do wartości całej oferty. Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej
miał równieżna uwadze zakres przedmiotu zamówienia w przedmiotowym postępowaniu –
setki pozycji kosztorysów ofertowych i zróżnicowany charakter robót, jak równieżwielość
podstaw wyceny – powodują,że omyłka dotycząca niewłaściwej stawki robocizny w jednej z
pozycji jednego z kosztorysów nie ma charakteru istotnego w stosunku do całej oferty. Jak
wskazano w uzasadnieniu do ustawy z dnia 4.09.2008r. o zmianie ustawy Prawo zamówień
publicznych oraz niektórych innych ustaw „Proponowany przepis art. 87 ust. 2 pkt 3 w
szczególności ma na celu umożliwienie poprawiania tego rodzaju błędów, które mogą się
pojawić w trakcie sporządzania kosztorysu ofertowego.”

Jak słusznie wskazano w publikacji pod red. J. Sadowego „Prawo zamówień
publicznych po nowelizacji z dnia 4 września 2008r.” - „Dopuszczalne wydaje się dokonanie
zmian w sytuacji, jeżeli z okoliczności wynika zamiar złożenia przez wykonawcę oferty
zgodnie z wymaganiami zamawiającego oraz poprawienie omyłki nie ingeruje w sposób
istotny w treść oferty, tj. nie powoduje konieczności znaczącej ingerencji ze strony
zamawiającego lub nie dotyczy jej istotnych postanowień.”
(„Prawo zamówieńpublicznych
po nowelizacji z dnia 4 września 2008r.”, red. J. Sadowy, Urząd ZamówieńPublicznych,
Warszawa 2008). W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej z okoliczności przedmiotowego
postępowania jednoznacznie wynika zamiar złożenia przez wykonawcęBudomal oferty

zgodnie z wymaganiami zamawiającego. Równieżpoprawienie omyłki nie będzie ingerowało
w treśćoferty w sposób istotny, gdyżpoprawieniu ulegnie wartośćjednej z setek pozycji
kosztorysów ofertowych, która w konsekwencji doprowadzi do poprawienia kilku innych
wartości, ale porównanie wartości zmiany – ok. 40 zł - w stosunku do wartości oferty – 6 mln
395 tys. 268 zł 16gr, wskazuje bezsprzecznie na jej znikomy charakter.
Odnosząc siędo pozostałej argumentacji przystępującego – należało stwierdzić,że
sam fakt, iżomyłka dotyczy ceny – czyli istotnego elementu oferty – nie powoduje,że ma
ona charakter istotny w stosunku do całej oferty. W celu oceny kwestii, czy dana omyłka ma
charakter istotny – należy zważyćprzede wszystkim, jakie konsekwencje będzie miało
poprawienie danej oferty, tzn. ile wyniesie wartośćzmiany, jak również, ile pozycji będzie
musiało ulec poprawie. W konsekwencji, należy stwierdzić,że charakter omyłki powinien być
oceniany na tle danego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w ramach danej
oferty. Zamawiający ma obowiązek poprawienia omyłek, które nie powodująistotnych zmian
w treści oferty, wobec czego powinien badaćkonsekwencje poprawienia danej oferty w
postępowaniu i uzasadniać,że zmiany w ofercie miałyby charakter istotny, bądźnie.

W przedmiotowym postępowaniu zamawiający w pkt 11 SIWZ pkt c) wskazał,że „nie
dopuszcza się zmiany przedstawionych w przedmiarze robót norm nakładów rzeczowych. W
przypadku, gdy, zdaniem oferenta, przedstawiona w przedmiarze robót podstawa wyceny nie
odpowiada charakterowi wycenianej roboty należy to zgłosić zamawiającemu wraz z
propozycją zastąpienia jej inną podstawą (nazwa katalogu nakładów rzeczowych, jego
numer, nr tablicy, nr kolumny).”
. Należy jednak stwierdzić,że znowelizowana ustawa Prawo
zamówieńpublicznych nałożyła na zamawiającego obowiązek poprawiania omyłek,
polegających na nie zgodności oferty z SIWZ, nie powodujących istotnych zmian w treści
oferty. Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła,że zapisy SIWZ nie powinny mieć
zastosowania, gdy nakładająna zamawiającego obowiązki sprzeczne z treściąustawy – tzn.
powodujące kolizjęobowiązków wynikających z SIWZ z obowiązkami wynikającymi z ustawy
Prawo zamówieńpublicznych.

W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej – nie ma znaczenia,że w przedmiotowym
postępowaniu cena ofertowa nie ma charakteru ceny ryczałtowej, gdyżobowiązek
poprawiania omyłek na podstawie art. 87 ust. 2 ustawy Prawo zamówieńpublicznych, nie
jest uzależniony od rodzaju określenia ceny w danym postępowaniu, ani od sposobu jej
obliczenia.

Odnosząc siędo argumentacji przystępującego, dotyczącej kwestii konsekwencji
poprawienia całej oferty odwołującego tzn. odniesienia siędo elementów jego protestu, które
nie były podniesione w odwołaniu – stwierdzićnależało,że Krajowa Izba Odwoławcza
rozpatruje odwołania od rozstrzygnięcia protestu. Odwołanie rozpatrzone w niniejszym
postępowaniu dotyczyło kwestii zasadności odrzucenia oferty wykonawcy Budomal na

podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówieńpublicznych z powodu pomyłki w poz.
73 kosztorysu dotyczącego robót instalacyjnych c.o. w budynku B, polegającej na
zastosowaniu niewłaściwej stawki robocizny. W pozostałym zakresie protest został przez
zamawiającego oddalony i protestujący miał możliwośćskorzystania ześrodków ochrony
prawnej, czego nie uczynił.

Krajowa Izba Odwoławcza, odnosząc siędo kwestii braku identyczności w
stanowiskach zamawiającego i przystępującego po jego stronie do postępowania –
stwierdziła,że przepis art. 184 ust. 5 ustawy Prawo zamówieńpublicznych tworzy obowiązek
braku sprzeczności pomiędzy stanowiskiem zamawiającego i przystępującego po jego
stronie do postępowania. W przedmiotowym przypadku zamawiający oświadczył,że
oczekuje od Izby wydania orzeczenia w niniejszej sprawie, nie określając, jakiej treści
powinno byćto orzeczenie, przystępujący natomiast wniósł o oddalenie odwołania.
Stwierdzićwięc należało,że stanowisko przystępującego mieści sięw ramach stanowiska
zamawiającego, które dopuszczało zarówno uwzględnienie jak i oddalenie odwołania.








Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieńpublicznych
(Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, z późn. zm.) na niniejszy wyrok-
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Urzędu ZamówieńPublicznych do Sądu Okręgowego w Łodzi.

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………


_________

*
niepotrzebne skreślić



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie