eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2009 › Sygn. akt: KIO/UZP 810/09
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2009-07-10
rok: 2009
sygnatury akt.:

KIO/UZP 810/09

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Ryszard Tetzlaff Członkowie: Klaudia Szczytowska - Maziarz, Małgorzata Stręciwilk Protokolant: Jadwiga Ząbek

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 lipca 2009 r. w Warszawie odwołania wniesionego
przez Konsorcjum: Przedsiębiorstwo Obsługi Inwestycyjnej Sp. z o.o., Wojskowe Biuro
Studiów Projektów Budowlanych i Lotniskowych, Samodzielna Pracownia Usług
Projektowych S.C. W. Kazimierski, M. Opęchowski, S. Śnieżek, ul. Gajowa 99, 85-717
Bydgoszcz
od rozstrzygnięcia przez zamawiającego Port Lotniczy Wrocław S.A.,
ul. Skarżyńskiego 36, 54-530 Wrocław
protestu z dnia 29 maja 2009 r.

przy udziale Sener Sp. z o.o., Sener Ingenieria y Sistemas S.A., Biuro Studiów
Projektów Gazownictwa GAZOPROJEKT S.A. ul. Marszałkowska 76, 00-517 Warszawa

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego.

orzeka:
1. Oddala odwołanie.


2. Kosztami postępowania obciąża Konsorcjum: Przedsiębiorstwo Obsługi Inwestycyjnej
Sp. z o.o., Wojskowe Biuro Studiów Projektów Budowlanych i Lotniskowych,
Samodzielna Pracownia Usług Projektowych S.C. W. Kazimierski, M. Opęchowski, S. Śnieżek, ul. Gajowa 99, 85-717 Bydgoszcz
i nakazuje:

1)
zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych koszty w wysokości
4 574 zł 00 gr (słownie: cztery tysiące pięćset siedemdziesiąt cztery złote zero

groszy) z kwoty wpisu uiszczonego przez Konsorcjum: Przedsiębiorstwo
Obsługi Inwestycyjnej Sp. z o.o., Wojskowe Biuro Studiów Projektów
Budowlanych
i
Lotniskowych,
Samodzielna
Pracownia
Usług
Projektowych S.C. W. Kazimierski, M. Opęchowski, S. Śnieżek,
ul. Gajowa 99, 85-717 Bydgoszcz.

2)
dokonaćwpłaty kwoty XXX (słownie: XXX) przez XXX na rzecz XXX
stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu wpisu od
odwołania, oraz wynagrodzenia pełnomocnika;

3)
dokonaćwpłaty kwoty XXX (słownie: XXX) przez XXX na rzecz Urzędu
ZamówieńPublicznych na rachunek dochodów własnych UZP;

4)
dokonaćzwrotu kwoty 10 426 zł 00 gr (słownie: dziesięćtysięcy czterysta
dwadzieścia sześćzłotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych
Urzędu ZamówieńPublicznych na rzecz Konsorcjum: Przedsiębiorstwo
Obsługi Inwestycyjnej Sp. z o.o., Wojskowe Biuro Studiów Projektów
Budowlanych
i
Lotniskowych,
Samodzielna
Pracownia
Usług
Projektowych S.C. W. Kazimierski, M. Opęchowski, S. Śnieżek,
ul. Gajowa 99, 85-717 Bydgoszcz.


U z a s a d n i e n i e

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego na: „Wykonanie prac projektowych nawierzchni sztucznych na lotnisku
Wrocław - Strachowice"
(nr 3/2009/NA), zostało wszczęte przez Port Lotniczy Wrocław S.A.,
ul. Skarżyskiego 36, 54-530 Wrocław zwanego dalej: „Zamawiającym”, ogłoszeniem
w Dzienniku Urzędowym Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich za numerem 2009/S
48-069935 w dniu 11.03.2009 r.

W dniu 20.05.2009 r. Zamawiający przekazał faxem uczestnikom przedmiotowego
postępowania przetargowego zawiadomienie o
wyborze najkorzystniejszej oferty
Wykonawcy występujący wspólnie:
1) Przedsiębiorstwo Obsługi Inwestycyjnej Sp. z o.o., ul. Gajowa 99, 85-717 Bydgoszcz;
2) Wojskowe Biuro Studiów Projektów Budowlanych i Lotniskowych ul. Mokotowska 35,
00-560 Warszawa;

3) Samodzielna Pracownia Usług Projektowych s.c. W. Kazimierski, M. Opęchowski,
S.Śnieżek ul. Targowa 8, 05-100 Nowy Dwór Mazowiecki;
reprezentowanego przez: Przedsiębiorstwo Obsługi Inwestycyjnej Sp. z o.o., zwanego dalej:
Konsorcjum POI" albo „Odwołującym”.

W dniu 29.05.2009 r. (wpływ bezpośredni) na podstawie przepisu art. 180 ustawy
z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówieńpublicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2007 r. Nr
223, poz. 1655 z późn. zm.), zwanej dalej: „Pzp” Konsorcjum w składzie:
1) Sener Sp. z o.o., ul. Marszałkowska 76, 00-517 Warszawa - Lider konsorcjum;
2) Sener Ingenierfa y Sistemas, SA, Avda. de Zugazarte, 56, 48930 Las Arenas, Vizcaya,
Hiszpania - Partner konsorcjum;
3) Biuro Studiów i Projektów Gazownictwa GAZOPROJEKT SA, ul. Strzegomska 55a,
53-611 Wrocław - Partner konsorcjum; zwane dalej: „Konsorcjum Sener” albo
Protestującym” złożyło protest wobec czynności Zamawiającego podjętych w toku
postępowania, polegających na wyborze, jako najkorzystniejszej oferty konsorcjum POI,
który to Wykonawca podlega wykluczeniu z uwagi na niespełnienie podmiotowych warunków
udziału w postępowaniu, a dodatkowo jego oferta zawiera rażąco niskącenę, a Zamawiający
nie przeprowadził w stosunku do tego Wykonawcy obligatoryjnego postępowania
wyjaśniającego.

Protestujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przez Zamawiającego przepisów
Pzp poprzez niezgodny z obowiązującymi uregulowaniami prawnymi wybór jako
najkorzystniejszej oferty, złożonej przez Konsorcjum POI. Zarzucił:
a) naruszenie art. 7 ust. 1 i 3 pzp poprzez błędnąwykładnięi niewłaściwe zastosowanie
przepisów Pzp, w wyniku których uznano ofertęKonsorcjum jako najkorzystniejsząpomimo,
iżWykonawca ten nie spełnił warunków udziału w postępowaniu, a jego oferta zawiera
rażąco niskącenę,
b) naruszenie art. 24 ust. 1 pkt 10 Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia z postępowania
Konsorcjum z uwagi na fakt niespełnienia przez tego Wykonawcęwarunków udziału
w postępowaniu, wobec przedstawienia referencji Inwestora Zastępczego jako własnych,
a także poprzez niespełnienie warunku dysponowania potencjałem kadrowym oraz
przedstawienie wadliwego zaświadczenia dotyczącego ewidencji działalności gospodarczej,
c) naruszenie art. 24 ust. 2 pkt 2 Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia Konsorcjum
z powodu złożenia nieprawdziwych informacji w oświadczeniu o spełnianiu warunków
udziału w postępowaniu w związku z nieprawidłowościami wskazanymi w zakresie
potencjału kadrowego oraz referencji, a które to informacje mająwpływ na wynik
postępowania,

d) naruszenie art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp, poprzez zaniechanie wykluczenia Konsorcjum mimo
braku poprawnie wniesionego wadium,
e) naruszenie art. 90 ust. 1 Pzp w związku z zaniechaniem przeprowadzenia postępowania
wyjaśniającego w zakresie zarzutu rażąco niskiej ceny,
f) naruszenie art. 89 ust.1 pkt 4 Pzp poprzez wybór, jako najkorzystniejszej, oferty
Konsorcjum, a która zawiera rażąco niskącenęi w związku z tym zaniechanie jej
odrzucenia,
g) naruszenie art. 26 ust. 3 Pzp poprzez zaniechanie jego zastosowania w zakresie
wezwania Wykonawcy do uzupełnienia wadliwego pełnomocnictwa,
h) naruszenie art. 24 ust. 2 pkt 3 Pzp

oraz art. 26 ust. 3 Pzp poprzez ich błędne
zastosowanie odnośnie oświadczenia Konsorcjum o spełnianiu warunków udziału
w postępowaniu,
i) oraz innych przepisów wymienionych lub wynikających z uzasadnienia protestu.
Protestujący wniósł o unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,
wykluczenie Konsorcjum z postępowania, odrzucenie oferty Konsorcjum, powtórzenie
badania i oceny ofert, wybór oferty Protestującego jako najkorzystniejszej.

Odnośnie zarzutu naruszenia art. 26 ust. 3 Pzp:
Protestujący wskazał, iżdo oferty Konsorcjum załączono pełnomocnictwo z dnia
20.04.2009 r., udzielone przez Wojskowe Biuro Studiów Projektów Budowlanych
i Lotniskowych (Warszawa), które zostało podpisane jednoosobowo przez Dyrektora
Wojskowego Biura Studiów i Projektów Budowlanych i Lotniskowych. Tymczasem na mocy
artykułu 50 ust. 2 Ustawy o przedsiębiorstwach państwowych z dnia 25.09.1981 r. (Dz. U.
z2002 r. Nr 112, poz. 981), zgodnie z brzmieniem którego: „(...) jeżeli czynności prawne,
dokonywane przez osoby określone w ust. 1
(tj. Dyrektor, Zastępca Dyrektora, oraz
Pełnomocnicy - przyp. wł.), obejmują rozporządzanie prawem, którego wartość przekracza
pięć tysięcy złotych, lub czynności te mogą spowodować powstanie zobowiązania
przedsiębiorstwa do świadczenia o wartości powyżej pięciu tysięcy złotych, do skuteczności
oświadczenia woli wymagane jest współdziałanie co najmniej dwóch osób...(...)".

W konsekwencji powyższego, w załączonym odpisie KRS członka Konsorcjum
- Wojskowe Biuro Studiów Projektów Budowlanych i Lotniskowych - z dnia 12.02.2009 r.
w dziale drugim, rubryce pierwszej: „Nazwa organu uprawnionego do reprezentacji
podmiotu”
wskazane jest, iżdo czynności prawnych przytoczonych w wyżej zacytowanym
przepisie, wymagany jest równieżpodpis pełnomocnika.
Odnosząc powyższe do kwestionowanego dokumentu należy stwierdzić, iżwidnieje w nim
zapis, z którego wynikaćma uprawnienie do samodzielnej reprezentacji firmy dla dyrektora,
pana Andrzeja Kaniaka. Wświetle natomiast przytoczonego przepisu art. 50 ust 2 ustawy

o przedsiębiorstwach państwowych, oraz wpisu w KRS pan dyrektor Andrzej Kaniak takiego
uprawnienia w niniejszym postępowaniu nie posiada. Powyższe oznacza, iżprzedmiotowe
pełnomocnictwo zostało podpisane przez osobędo tego nieumocowaną, co zgodnie z art.
104 k.c. skutkuje jego nieważnością. W ocenie Protestującego Konsorcjum przedstawiło
wadliwe umocowanie w stosunku do jednego z jego członków, w związku z tym nie było
podstaw do skutecznego złożenia dokumentacji przetargowej. A zatem Zamawiający
naruszył dodatkowo art. 89 ust.1 pkt 8 Pzp, ponieważdokonał wyboru oferty
najkorzystniejszej, która tak naprawdęnie mogła zostaćskutecznie złożona w imieniu
wszystkich, wskazanych w niej podmiotów, bowiem zgodnie z brzmieniem wyroku z dnia
15.05.2008 r., o sygn. akt: KIO/UZP 417/08:
„(...) oferta złożona bez upoważnienia lub z jego przekroczeniem jest nieważna".


Odnośnie zarzut naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 3 oraz art. 26 ust. 3 Pzp:
Jednym z dokumentów, których dostarczenia możeżądaćZamawiający, jest
oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, przy czym jest to
oświadczenie, które wykonawcy powinni składaćbez wezwania, na mocy samego tylko
przepisu Pzp.
Konsorcjum POI złożyło w treści oferty takie oświadczenie. Nie ulega jednak
wątpliwości, iżbyło ono wadliwe. Nie wynikało z jego treści, co zauważył sam Zamawiający,
iżobejmuje ono także Wojskowe Biuro Projektów Budowlanych i Lotniskowych z siedzibą
w Warszawie, przy ul. Mokotowskiej 35, a przedsiębiorca działający pod takąfirmą
i wskazanym adresem siedziby został uwzględniony w formularzu ofertowych jako członek
Konsorcjum. Tymczasem w złożonym oświadczeniu widniał zupełnie inny adres oraz
miejscowość. Co prawda, w wyniku wezwania do uzupełnień(pismo Zamawiającego z dnia
04.05.2009 r.), Konsorcjum przedstawiło nowe oświadczenie, z uwzględnieniem zastrzeżeń
Zamawiającego, niemniej jednak jest ono wadliwe pod innym względem. W jego treści
widnieje bowiem data 07.05.2009 r. Tymczasem przepis art. 26 ust. 3 Pzp wyraźnie stanowi,
iż: „Złożone na wezwanie zamawiającego oświadczenia i dokumenty powinny potwierdzać
spełnianie przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu oraz spełnianie przez
oferowane dostawy, usługi tub roboty budowlane wymagań określonych przez
zamawiającego, nie później niż w dniu, w którym upłynął termin składania wniosków
o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo termin składania ofert."
, co oznacza,że
zgodnie z warunkami SIWZ, oświadczenie winno potwierdzaćspełnianie warunków udziału
na dzień21.04.2009 r. Ponieważprzepisy Pzp nie przewidująmożliwości ponownego
wezwania do uzupełnieńw zakresie tego samego dokumentu, należy uznać, iżdokument ten
nie został przez Konsorcjum POI złożony.

Zgodnie z przyjętym w orzecznictwie, od lat jednolitym w tym względzie
stanowiskiem, brak złożenia wymaganego oświadczenia stanowi podstawędo wykluczenia
takiego wykonawcy z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 Pzp.
Równieżprzedstawiciele doktryny wskazują, zdaniem Protestującego, iżnie złożenie
oświadczenia
uzasadnia
także
twierdzenie
o
niespełnieniu
warunków
udziału
w postępowaniu (art. 24 ust. 1 pkt 10 Pzp). Nie budzi równieżwątpliwości okoliczność, iż
wykluczenie następuje zarówno w przypadku nie złożenia oświadczenia i dokumentów
w ogóle, jak i w sytuacji złożenia dokumentów podmiotowych zawierających błędy.
(P. Granecki, Prawo ZamówieńPublicznych, Komentarz 2009, Legalis).
Zdaniem Protestującego, wświetle powyższego, bezsprzecznie należy stwierdzić, iż
zaniechanie przez Zamawiającego wykluczenia Konsorcjum, stanowi naruszenie art. 24 ust.
2 pkt 3 Pzp.

W dniu 29.05.2009 r. Zamawiający faxem wysłał uczestnikom postępowania
przetargowego kopięprotestu i wezwał ich do udziału w postępowaniu protestacyjnym.

W dniu 01.06.2009 r. faxem do postępowania toczącego sięw wyniku wniesionego
protestu przystąpiło Konsorcjum POI. Przystępujący wskazał na interes prawny
w przystąpieniu wynikający z faktu,że jego oferta została uznana za najkorzystniejszą.
W jego ocenie, czynnośćbadania i oceny oferty Przystępującego została dokonana przez
Zamawiającego prawidłowo, tj. zgodnie z przepisami Pzp. Tymczasem poprzez wniesienie
przez Protestującego protestu i podniesienie zarzutów dotyczących Przystępującego może
stracićon możliwośćuzyskania niniejszego zamówienia i zawarcia umowy. Jednocześnie nie
zgadza sięz zarzutami Protestującego w zakresieżądańw stosunku do Przystępującego
i jego oferty oraz wskazuje,że nie zachodząprzesłanki dotyczące wykluczenia
Przystępującego i odrzucenia jego oferty opisane w proteście.
Kopia przystąpienia została stosownie przekazana Protestującemu.

Rozstrzygniecie protestu nastąpiło w dniu 04.06.2009 r. faxem, poprzez jego
częściowe oddalenie i częściowe uwzględnienie.

Zamawiający oddalił wszystkie zarzuty oprócz zarzutu dotyczącego wadliwego
pełnomocnictwa Konsorcjum POI oraz co do nieprawidłowości w złożeniu oświadczenia
przez konsorcjum POI, które uznał za ważne.

Odnosząc siędo zarzutu dotyczącego wadliwości oświadczenia (załącznik nr 3),
Zamawiający podniósł,że oświadczenie przedłożone wskutek wezwania do uzupełnienia
dokumentów na podstawie art. 26 ust 3 Pzp nie potwierdza spełnienia warunków udziału
w postępowania na dzieńskładania ofert. Przedmiotowy dokument jest datowany na dzień

7.05.2009 r., przy czym termin składania ofert był wyznaczony na dzień21.04.2009 r. Treść
art. 26 ust 3 Pzp wprost nakazuje, aby dokumenty przedstawione w uzupełnieniu oferty na
skutek wezwania zgodnie z art. 26 ust 3 Pzp, potwierdzały spełnienie warunków udziału
w postępowaniu nie później niżw dniu składania ofert. Skutkiem zaistniałych okoliczności
Zamawiający podjął decyzjęo wykluczeniu z postępowania zgodnie z art. 24 ust 1 pkt 10
Pzp i uznania jego oferty za odrzuconą.
Zgodnie z art. 183 ust 5 Pzp Zamawiający wskazał,że wobec Konsorcjum POI
dokona czynności wynikających z częściowego uznania w/w zarzutów:
1. Anuluje decyzje o wyborze oferty najkorzystniejszej
2. Wykluczy z postępowania.
3. Dokona ponownej oceny ofert, w tym czynności wskazanych powyżej
4. Dokona wyboru oferty najkorzystniejszej, po ostatecznym rozstrzygnięciu całości protestu.

W dniu 15.06.2009 r. (data nadania u publicznego operatora pocztowego)
Odwołujący na częściowe oddalenie protestu i jego częściowe uwzględnienie wniósł
odwołanie do Prezesa Urzędu ZamówieńPublicznych. Odwołujący wnosi niniejsze
odwołanie od rozstrzygnięcia protestu przez Zamawiającego, tj. od uwzględnienia zarzutu
dotyczącego wadliwości oświadczenia z art. 22 Pzp (załącznik nr 3). PonieważZamawiający
protest w części uwzględnił, Odwołujący podtrzymujeżądanie oddalenia w/w zarzutu
uwzględnionego w następstwie protestu konsorcjum Sener z protestu, zarzucając
Zamawiającemu naruszenie:
a) art. 7 ust. 1, art. 24 ust. 2 pkt 3 i art. 24 ust. 1 pkt 10 Pzp, poprzez nie zapewnienie
zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania Wykonawców, w związku
z decyzjąZamawiającego podjętąw rozstrzygnięciu protestu o wykluczeniu Odwołującego
z postępowania oraz odrzuceniu jego oferty, wskutek uznania,że złożone oświadczenie nie
potwierdza spełnienia warunków udziału w postępowaniu na dzieńskładania ofert;
b) innych przepisów wymienionych lub wynikających z treści uzasadnienia odwołania.
Odwołujący wnosi o uwzględnienie odwołania i:
1) unieważnienie decyzji Zamawiającego o uwzględnieniu protestu w zakresie zarzutu
dotyczącego oświadczenia z art. 22 Pzp,
2) unieważnienie decyzji Zamawiającego o wykluczeniu Odwołującego z postępowania,
a w konsekwencji uznanie Odwołującego za wykonawcęnie podlegającego wykluczeniu
a jego oferty nie podlegającej odrzuceniu,
3) nakazanie Zamawiającemu dokonania ponownej oceny ofert z udziałem oferty
Odwołującego;
4) nakazanie Zamawiającemu dokonania ponownego wyboru oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej.

Odnosząc siędo naruszenia art. 7 ust. 1, art. 24 ust. 1 pkt 10 i art. 24 ust. 2 pkt 3
Pzp, poprzez nie zapewnienie zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
Wykonawców, w związku z podjęciem przez Zamawiającego w rozstrzygnięciu protestu
decyzji o wykluczeniu Odwołującego z postępowania oraz odrzuceniu jego oferty, wskutek
uznania,że oświadczenie nie potwierdza spełnienia warunków udziału w postępowaniu na
dzieńskładania ofert, podniósł co następuje.
Po pierwsze, Odwołujący jużna etapie składania ofert złożył oświadczenie z art. 22
Pzp, które prawidłowo potwierdzało spełnienie warunków udziału w postępowaniu. Brak jest
zatem podstaw faktycznych i prawnych do wykluczenia Konsorcjum POI z postępowania.
Po drugie, Odwołujący powołał sięna zapisy Rozdz. IV SIWZ wskazując na
koniecznośćprzedłożenia oświadczenia potwierdzającego spełnianie warunków udziału
w postępowaniu wynikających z art. 22 ust.1 Pzp według wzoru, stanowiącego załącznik nr 3
do SIWZ
Konsorcjum POI do oferty załączyłożądane oświadczenie według treści załącznika nr
3 do SIWZ. W oświadczeniu tym Odwołujący popełnił oczywistąomyłkęprzy wpisywaniu
jednego z uczestników Konsorcjum, tj. wpisał nieprawidłowy adres jego uczestnika.
Odwołujący w oświadczeniu wpisał: „z siedzibą w Poznaniu przy ul. Niepodległości" zamiast:
„z siedzibą w Warszawie przy ul. Mokotowskiej 35". W ocenie Odwołującego nastąpiła tutaj
ewidentna omyłka pisarska podczas wpisywania danych uczestnika Konsorcjum tj.
Wojskowego Biura Studiów Projektów Budowlanych i Lotniskowych z siedzibąw Warszawie,
przy ul. Mokotowskiej 35. Zamawiający mógł stwierdzićten fakt poprzez analizęinnych
dokumentów Konsorcjum POI złożonych wraz z ofertą.
Podniósł,że skład uczestników Konsorcjum POI wynikał z innych złożonych
dokumentów, m.in. z formularza oferty, w związku z czym zaistniałąpomyłkę
w oświadczeniu Zamawiający powinien uznaćza oczywistąomyłkępisarskąi dokonaćjej
poprawienia na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 1 Pzp. Zamawiający nie dokonał jednak takiej
czynności, lecz wezwał wykonawcędo uzupełnienia przedmiotowego oświadczenia. Wobec
powyższego uzupełnione, poprawione oświadczenie powinno byćoceniane łącznie
z oświadczeniem złożonym w dniu składania ofert, ponieważjużpierwotnie złożone wraz
z ofertąoświadczenie potwierdzało spełnienie warunków udziału w postępowaniu.
Fakt,że Zamawiający wezwał Odwołującego do uzupełnienia oświadczenia, nie
zmienia stanu ważności oświadczenia złożonego pierwotnie w ofercie. Fakt,że Odwołujący
zastosował siędo dyspozycji Zamawiającego i sam poprawił omyłkępisarską
w oświadczeniu, nie dyskwalifikuje pierwotnie złożonego oświadczenia jako ważnego
i potwierdzającego spełnienie warunków udziału w postępowaniu jużw momencie
złożenia oferty. W ocenie Odwołującego błąd w adresie firmy nie dyskwalifikuje ważności

dokumentów i nie powinien byćpodstawądo ich podważania, jeśli jednoznacznie z nich
wynika, o którąfirmęchodzi.
W tym miejscu Odwołujący powołuje sięna jeden z wyroków Krajowej Izby
Odwoławczej (KIO), który poprzez analogiępowinien znaleźćzastosowanie w niniejszej
sprawie, tj. wyrok KIO z dnia 29.09.2008r., sygn. akt: KIO/UZP 978/08, w którym Izba uznała,
brak niektórych oznaczeń, np. „PHU" lub „sp. z o.o.", nie powinien byćpodstawądo
podważania referencji, jeżeli z innych danych wynika,że kwestionowany dokument dotyczy
wskazanego wykonawcy. W przedmiotowej sprawie adres na referencjach jest tożsamy
z adresem wynikającym z zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej
oraz adresem na pierwszej stronie oferty. Konkurencyjna firma kwestionowała też
zaświadczenie z urzędu skarbowego. W nim z kolei podano inny adres przedsiębiorcy, niż
wynikało to ewidencji. KIO zwróciła uwagę,że nazwa przedsiębiorcy oraz jego NIP
jednoznacznie wskazująna kogo wystawiono zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami.
Jednąz zasad prowadzenia działalności gospodarczej jest wolnośćwyboru miejsca jej
prowadzenia. Zmiana właściwości organów podatkowych nie może powodowaćpodważenia
aktualnego statusu wykonawcy.
W przedmiotowym postępowaniu z wielu innych dokumentów wynika, jaki był skład
Konsorcjum Odwołującego. Należy dodać,że wpisana omyłkowo w oświadczeniu firma
z innych adresem nie istnieje, co wyklucza możliwośćwstawienia do oświadczenia
całkowicie innej firmy prosperującej na rynku, a tym samym dopuszczenie, aby to inna firma
złożyła oświadczenie w niniejszym postępowaniu.
Odwołujący podkreślił,że wykonawcąubiegającym sięo udzielenie zamówienia jest
konkretne konsorcjum, o jednoznacznie określonym w ofercie składzie. Tym samym fakt
złożenia w tej ofercie oświadczenia z art. 22 Pzp przesądza,że tylko i wyłącznie to
konsorcjum, nie zaśinne, potwierdziło spełnienie warunków udziału w postępowaniu.
Odnosząc siędo decyzji Zamawiającego z rozstrzygnięcia protestu, iżuzupełnione
oświadczenie z art. 22 Pzp posiada błędnądatęi nie potwierdza spełnienia warunków
udziału w postępowaniu na dzieńskładania ofert, Odwołujący wskazuje, iżtaka interpretacja
Zamawiającego jest błędna i wadliwa. Jużna samym początku postępowania, w złożonej
Zamawiającemu ofercie, zawarte jest oświadczenie o spełnieniu przez Konsorcjum POI
warunków udziału w postępowaniu. Ten stan faktyczny i okolicznośćta nie uległa i nie może
ulec zmianie w dalszym toku postępowania o udzielenie zamówienia. W niniejszej sprawie
oświadczenie woli zostało złożone przez Konsorcjum POI w prawidłowej dacie.
Szczególnego podkreślenia wymaga okoliczność, iżpoprawieniu nie uległa treść
oświadczenia woli Konsorcjum POI (fakt nie spełnienia warunków udziału w postępowaniu
nigdy nie był kwestionowany przez Zamawiającego), lecz jedynie oczywista omyłka, tj. adres
jednego z konsorcjantów. Zatem, zdaniem Odwołującego, ani Zamawiający, ani też

Konsorcjum Sener, nie mająjakichkolwiek podstaw faktycznych i prawnych do twierdzenia,że Konsorcjum POI nie potwierdziło spełnienia warunków udziału na dzieńzłożenia oferty.
Dodatkowo zaznaczył,że Zamawiający nie przedstawił jakiegokolwiek dowodu (vide:
art. 6 Kc) na okoliczność, iżKonsorcjum POI nie spełniło warunków udziału w postępowaniu.
Sam fakt uzupełnienia oświadczenia z art. 22 Pzp w dacie 7.05.2009 nie stanowi o nie
spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, albowiem - jak jużwykazano powyżej -
oświadczenie woli o spełnieniu warunków zostało jużzłożone pierwotnie w ofercie, zaśfakt
spełniania przez Konsorcjum POI warunków udziału w postępowaniu nigdy nie uległ zmianie.
Kopiętreści odwołania Zamawiający otrzymał tego samego dnia (faxem).

W dniu 17.05.2009 r. Zamawiający przekazał Konsorcjum Sener (faxem) kopię
odwołania i wezwał go do udziału w postępowaniu odwoławczym.

Do postępowania odwoławczego Konsorcjum Sener przystąpiło dnia 30.06.2009 r.
(wpływ bezpośredni) po stronie Zamawiającego. Wnosząc o oddalenie odwołania w całości.
W opinii Konsorcjum Sener zarzut podniesiony w odwołaniu jest chybiony. W tym
zakresie podtrzymuje twierdzenia zawarte w proteście.
Kopia przystąpienia została przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu.

Skład
orzekający
Krajowej
Izby
Odwoławczej,
po
przeprowadzeniu
postępowania w sprawie, zapoznaniu się z dokumentacją przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności
postanowieniami SIWZ, treścią odpowiedzi na pytanie nr 4 (pismo z dnia 16.03.2009 r.),
treścią spornej oferty, wezwaniem do uzupełnienia oświadczenia w trybie art. 26 ust. 3
Pzp, przedłożonym w ramach uzupełnienia przez Odwołującego oświadczeniem z art.
22 Pzp, po wysłuchaniu oświadczeń, jak i stanowisk stron oraz Przystępującego,
zaprezentowanych w proteście, przystąpieniu do protestu, rozstrzygnięciu protestu,
odwołaniu oraz przystąpieniu do odwołania, a także na rozprawie ustalił i zważył, co
następuje.

Skład orzekający Izby w pierwszej kolejności ustalił,że nie została wypełnionażadna
z przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania w trybie art. 187 ust. 4 Pzp.
Ustalono również,że Wykonawca wnoszący odwołanie posiadał interes prawny
w rozumieniu art. 179 ust. 1 Pzp, uprawniający go do złożenia odwołania.
Zdaniem Izby, Odwołujący, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą,
a którego wykluczenie z udziału w postępowaniu zapowiedział Zamawiający, jako skutek
częściowego uwzględnienia protestu, w ramach ponownego badania i oceny ofert,

w przypadku potwierdzenia siępodnoszonych zarzutów, ma szanse na uzyskanie
przedmiotowego zamówienia i podtrzymanie pierwotnego wyboru jego oferty jako
najkorzystniejszej.

Odnosząc siędo podniesionych w odwołaniu zarzutów stwierdzićnależy,że nie
zasługuje ono na uwzględnienie.

Odnośnie zarzutu naruszenia przez Zamawiającego art. 7 ust. 1, art. 24 ust. 2 pkt 3
i art. 24 ust. 1 pkt 10 Pzp, poprzez nie zapewnienie zachowania uczciwej konkurencji oraz
równego traktowania Wykonawców, w związku z decyzjąZamawiającego podjętą
w rozstrzygnięciu protestu o wykluczeniu Odwołującego z postępowania oraz odrzuceniu
jego oferty, wskutek uznania,że złożone oświadczenie nie potwierdza spełnienia warunków
udziału w postępowaniu na dzieńskładania ofert oraz zarzutu naruszenia przez
Zamawiającego innych przepisów wymienionych lub wynikających z treści uzasadnienia
odwołania, Izba uznaje w/w zarzuty za niezasadne.
Odnośnie istotnych dla rozstrzygnięcia przedmiotowego zarzutu postanowień
Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia zwanej dalej: „SIWZ”, skład orzekający Izby
ustalił:
Zamawiający w Rozdz. IV: „WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS
SPOSOBU DOKONANIA OCENY SPEŁNIENIA TYCH WARUNKÓW”
pkt 1-2 określił,że:
„W przetargu mogą wziąć udział Wykonawcy, którzy złożą ważną i odpowiednią ofertę oraz:
a) posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli
ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień,
b) posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz dysponują potencjałem technicznym
i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia lub przedstawią pisemne zobowiązanie
innych podmiotów do udostępnienia potencjału technicznego i osób zdolnych do wykonania
zamówienia (w przypadku Wykonawców występujących wspólnie niniejsze warunki będą
oceniane łącznie),
c) znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia,
d) nie podlegają wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia na podstawie art. 24
PZP, (……)
j) oświadczą, że spełniają warunki określone w art. 22 PZP ust. 1 oraz że nie podlegają
wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 24 PZP,
(…) Sprawdzenie w/w warunków udziału w postępowaniu odbywać się będzie na podstawie
przedłożonych przez Wykonawcę dokumentów i oświadczeń wg zasady spełnia / nie
spełnia”.


W ramach Rozdz. V: „WYKAZ OŚWIADCZEŃ LUB DOKUMENTÓW, JAKIE MAJĄ
DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW
UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ POZOSTAŁYCH WYMAGANYCH DOKUMENTÓW”

Zamawiający wymienił: „1. Wypełniony i podpisany formularz oferty wg ZAŁĄCZNIKA NR 1
do SIWZ.2. Wypełniony i podpisany formularz wyceny opracowania dokumentacji
projektowej wg ZAŁĄCZNIKA NR 2 do SIWZ.3. Oświadczenie o spełnieniu warunków
określonych w art. 22 ust. 1 ustawy wg ZAŁĄCZNIKA NR 3 do SIWZ. (w przypadku
wykonawców występujących wspólnie oświadczenie podpisuje każdy z wykonawców lub ich
pełnomocnik) (…)
9.2. W przypadku Wykonawców ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia,
dokumenty wymienione punkcie 5 litera a-e i w punkcie 7 winien dołączyć każdy podmiot
występujący wspólnie.
Oświadczenie wymienione w punkcie 3 Wykonawcy mogą złożyć wspólnie na jednym
dokumencie lub każdy z nich na odrębnym dokumencie w zakresie spełnianych przez nich
warunków określonych w art. 22 ust. 1 ustawy PZP”
.

Zamawiający w odpowiedzi na pytanie 4 (pismo z dnia 16.03.2009 r.): „(…)
Oświadczenie wymienione w punkcie 3 Wykonawcy mogą złożyć wspólnie na jednym
dokumencie lub każdy z nich na odrębnym dokumencie w zakresie spełnianych przez nich
warunków określonych w art. 22 ust.1 ustawy PZP. Czy w związku z powyższym pozostałe
dokumenty i oświadczenia, jakie mają dostarczyć Wykonawcy w celu potwierdzenia
spełnienia warunków udziału w postępowaniu oraz pozostałe wymagane dokumenty złożone
przez jeden z podmiotów występujących wspólnie, spełnia warunki udziału w postępowaniu”

stwierdził,że: „(…) Oświadczenie z art.22 (Załącznik nr 3) może zostać podpisane przez
pełnomocnika lub wszystkich wykonawców na jednym załączniku, lub na wielu dokumentach
oddzielnie (w przypadku złożenia wielu oświadczeń na każdym z oświadczeniu należy
wskazać nazwy wszystkich z wykonawców z zastrzeżeniem iż oświadczenie dotyczy
jednego z wykonawców)”
.

Odwołujący w ramach złożonej oferty (str. 4-6) złożył oświadczenia o spełnieniu
warunków określonych w art. 22 ust. 1 ustawy wg ZAŁĄCZNIKA NR 3 do SIWZ przez
wszystkich konsorcjantów. W jednym z oświadczeń(str. 4 oferty) złożonym przez jednego
z konsorcjantów (Przedsiębiorstwo Obsługi Inwestycyjnej Sp. z o. o.) będącego liderem
konsorcjum POI wskazano, iż: „Przedsiębiorstwo Obsługi Inwestycyjnej Sp. z o. o. (…)
występujący wspólnie z Wojskowym Biurem Projektów Budowlanych z siedziba w Poznaniu
przy ul. Niepodległości (….) Oświadczamy (…)”
. Natomiast w złożonej ofercie (w formularzu
ofertowym – str.1 oferty) wskazano,że ofertęskłada Wykonawca Przedsiębiorstwo Obsługi
Inwestycyjnej Sp. z o. o. występujący wspólnie m.in. z Wojskowym Biurem Projektów
Budowlanych i Lotniskowych z siedzibąw Warszawie, przy ul. Mokotowskiej 35.

Zamawiający pismem z dnia 04.05.2009 r. wezwał Odwołującego do uzupełnienia,
w odniesieniu do niniejszego oświadczenia, czyli przedstawienia nowego dokumentu
oświadczenia. Wskazał,że zgodnie z odpowiedząna pytanie 4, niniejsze oświadczenie
winno wskazywaćwszystkich wykonawców występujących wspólnie. Zaśoświadczenie, jak
stwierdził podpisane przez lidera wskazuje na Wojskowe Biuro Projektów Budowlanych
z siedzibąw Poznaniu przy al. Niepodległości, a nie w Warszawie przy ul. Mokotowskiej,
zgodnie z adresem w formularzu ofertowym. Wymagał także, aby uzupełnione dokumenty
potwierdzały spełnienie odpowiednich warunków udziału w postępowaniu na dzieńskładania
ofert. W ramach uzupełnienia (pismo z dnia 11.05.2009 r.) Odwołujący złożył oświadczenie
z uwzględnieniem zastrzeżeńZamawiającego z datą07.05.2009 r.
Odnosząc zapisy SIWZ do powyższego stanu faktycznego, Izba stwierdziła co
następuje.
Po pierwsze, Izba wskazuje,że bezsprzecznie złożony wraz z ofertązałącznik nr 3
był niezgodny z odpowiedziąna pytanie 4 (pismo z dnia 16.03.2009 r.). Przy czym owa
niezgodnośćnie miała charakteru omyłki, czy teżniedokładności tylko w ramach wskazania
adresu jednego z konsorcjantów. Izba wskazuje,że w ramach pierwotnego oświadczenia
jest mowa nie o Wojskowym Biurze Projektów Budowlanych i Lotniskowych z siedzibą
w Warszawie, przy ul. Mokotowskiej 35, ale o Wojskowym Biurze Projektów Budowlanych
z siedzibąw Poznaniu przy ul. Niepodległości. Z niniejszego wynika,że niedokładność
odnosiła siętakże do nazwy podmiotu wymienionego w treści oświadczania, jako członka
Konsorcjum POI, czyli oświadczenie dotyczyło innego Wykonawcęniżten który złożył ofertę.
Powyższe potwierdza także wydruk ze strony internetowej przedłożony przez
Zamawiającego na rozprawie, przy czym Odwołujący nie zaprzeczył na rozprawie tej
okoliczności, co w ocenie Izby pozwoliło przyjąćza prawdziwe istnienie takiego podmiotu.
Po drugie, wnioskowane podczas rozprawy przez Odwołującego nakazanie
Zamawiającemu w ramach ponownego badania i oceny ofert wezwania w trybie art. 26 ust. 4
Pzp do złożenia wyjaśnieńnie spełniłyby swojej roli, gdyżnie można poprzez wyjaśnienie
jednego oświadczenia zastąpićje kolejnym.
Po trzecie, Izba wskazuje,że w ramach wezwania do uzupełnienia pismem z dnia
04.05.2009 r., Zamawiający wymagał, aby uzupełnione dokumenty potwierdzały spełnienie
odpowiednich warunków udziału w postępowaniu na dzieńskładania ofert. Wobec
powyższego bezsprzecznie było wymagane, aby uzupełnione oświadczenie potwierdzało
spełnienie warunków udziału w postępowaniu na dzieńskładania ofert. W związku
z powyższym, Izba nie może uznać,że uzupełnione oświadczenie czyni zadośćart. 26 ust. 3
Pzp, wyrażonemu jednoznacznie w piśmie z dnia 04.05.2009 r. W tym miejscu, Izba

wskazuje,że wobec faktu,że pierwotne oświadczenie zawierało oznaczenie jako członka
Konsorcjum POI innego z nazwy korsorcjanta niżwymieniony w formularzu ofertowym
i innych dokumentach dołączonych do oferty, nie może byćono rozpatrywane łącznie
z uzupełnionym oświadczeniem prawidłowym pod tym względem. W rezultacie wymagane
oświadczenie zostało złożone dopiero w ramach uzupełnienia, jednakże nie potwierdzało
spełniania warunków udziału na dzieńskładania oferty. Jedynądatąw dokumencie jest data
jego podpisania, tj. 07.05.2009 r.
Po czwarte, Izba podnosi, odnosząc siędo argumentacji Odwołującego podniesionej
na rozprawie,że biorąc pod uwagęodpowiedźna pytanie nr 4 (pismo z dnia 16.03.2009 r.),
lider Konsorcjum POI, działając jako pełnomocnik złożyłby prawidłowo w ofercie sporne
oświadczenie, gdyby nie wymieniał pozostałych konsorcjantów. Skoro to uczynił z uwagi na
wymienienie zupełnie innego podmiotu de facto złożył oświadczenie jako zupełnie inny
Wykonawca, wspólnie ubiegający sięo udzielnie zamówienia publicznego, który nie złożył
oferty w niniejszym postępowaniu.
Reasumując zatem należy wskazać, iżuzupełnione na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp
oświadczenia mogąbyćwystawione po upływie terminu składania ofert, ale ich treść
powinna potwierdzaćspełnianie warunków udziału w postępowaniu na dzieńskładania ofert.
W przedmiotowym stanie faktycznym, w ocenie Izby, oświadczenie złożone w ramach
uzupełnienia złożonej oferty nie potwierdza spełnianie warunków udziału w postępowaniu na
dzieńskładania ofert. Podstawąpowyższego twierdzenia, jest okoliczność,że uczestnik
postępowania złożył oświadczenia dopiero w wyniku uzupełnienia, przy czym z jego treści
nie wynika,że warunki udziału w postępowaniu zostały spełnione na dzieńskładania ofert,
w szczególności wobec treści wezwania Zamawiającego o uzupełnienie dokumentu,
z którego wynika,że uzupełnione dokumenty mająpotwierdzaćspełnianie warunków na
dzieńskładania ofert.
Z uwagi na powyższe, Izba uznała zarzuty za niezasadne.
Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 191 ust. 1 i 1a Pzp, orzeczono
jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 191 ust. 6 i 7
Pzp, tj. stosownie do wyniku postępowania.

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieńpublicznych
(Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych do Sądu Okręgowego we Wrocławiu.

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie