eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2009Sygn. akt: KIO/UZP 873/09
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2009-07-23
rok: 2009
sygnatury akt.:

KIO/UZP 873/09

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Sylwester Kuchnio Członkowie: Izabela Kuciak, Marek Koleśnikow Protokolant: Paulina Zalewska

po rozpoznaniu na posiedzeniu w dniu 21 lipca 2009 r. w Warszawie odwołania wniesionego
przez wykonawców wspólnie ubiegających sięo udzielenie zamówienia Porr (Polska) S.A.
ul. Wybrzeże Gdyńskie 6A, 01-531 Warszawa i Porr Projekt und Hochbau AG
Absberggasse 47, 1103 Wiedeń (Austria)
od rozstrzygnięcia przez zamawiającego Port
Lotniczy Łódź im. Władysława Reymonta Sp. z o.o. ul. Generała S. Maczka 35, 94-238
Łódź,
protestu z dnia 10 maja 2009 r.

przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających sięo udzielenie zamówienia HOCHTIEF
Polska Sp. z o.o. ul. Elbląska 14, 01-737 Warszawa, WARBUD S.A. Al. Jerozolimskie
162 A, 02-342 Warszawa, HOCHTIEF Construction AG Opernplatz 2, 45128 Essen
(Niemcy)
zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego


orzeka:

1.
odrzuca odwołanie,
2.
kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia Porr (Polska) S.A. ul. Wybrzeże Gdyńskie 6A, 01-531
Warszawa i Porr Projekt und Hochbau AG Absberggasse 47, 1103 Wiedeń (Austria)
i nakazuje:

1) zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych koszty w wysokości 4 574 zł 00 gr
(słownie: cztery tysiące pięćset siedemdziesiąt cztery złote zero groszy) z kwoty
wpisu uiszczonego przez wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
Porr (Polska) S.A. ul. Wybrzeże Gdyńskie 6A, 01-531 Warszawa i Porr Projekt
und Hochbau AG Absberggasse 47, 1103 Wiedeń (Austria)
,
2) dokonaćzwrotu kwoty 15 426 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy czterysta
dwadzieścia sześćzłotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych Urzędu
ZamówieńPublicznych na rzecz wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia Porr (Polska) S.A. ul. Wybrzeże Gdyńskie 6A, 01-531 Warszawa i
Porr Projekt und Hochbau AG Absberggasse 47, 1103 Wiedeń (Austria).

U z a s a d n i e n i e


Zamawiający, Port Lotniczy Łódźim. Władysława Reymonta Sp. z o.o., działając poprzez
pełnomocnika, Konsorcjum Tebodin SAP–Projekt Sp z o.o. i Project Management Intertecno
Sp. z o.o., ul. Rakowiecka 36, 02-532 Warszawa, prowadzi w trybie przetargu ograniczonego
na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówieńpublicznych (tj.
Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.) – zwanej dalej "ustawą" lub "Pzp" – postępowanie
o udzielenie zamówienia na wybór Generalnego Wykonawcy inwestycji pn. Budowa
Terminala Pasażerskiego nr 3 Międzynarodowego Portu Lotniczego Łódźim. Władysława
Reymonta w zakresie zadania nr 3 określonego w zatwierdzonym projekcie budowlanym.

W dniu 19.05.2009 r. zamawiający poinformował wykonawców o wyborze oferty
najkorzystniejszej, za którązostała uznana oferta złożona przez odwołującego.
W dniu 29.05.2009 r. decyzjętęoprotestowali wykonawcy wspólnie ubiegający sięo
udzielenie zamówienia HOCHTIEF Polska Sp. z o.o., Warbud S.A. i HOCHTIEF
Construction
AG,
domagając
się
powtórzenia
oceny
ofert,
odrzucenia
oferty
najkorzystniejszej na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp ze względu na jej niezgodnośćz
treściąsiwz w zakresie wskazanych pozycji kosztorysowych oraz dokonania wyboru oferty
protestującego.
W dniu 01.06.2009 r. odwołujący przystąpił do postępowania toczącego sięw wyniku
wniesienia ww protestu.
W dniu 03.06.2009 zamawiający rozstrzygnął protest uwzględniając go w całości oraz tego
samego dnia dokonał ponownej oceny ofert, odrzucając ofertępierwotnie wybranąi
wskazując jako najkorzystniejsząofertęprotestującego.

W dniu 10.06.2009 r. Konsorcjum PORR (Polska) S.A. i PORR Projekt Hochbau AG wniosło
do Prezesa Urzędu ZamówieńPublicznych odwołanie od ww. rozstrzygnięcia protestu.
W dniu 07.07.2009 r. Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła ww. odwołanie na podstawie art.
187 ust 4 pkt 7 ustawy (sygn. akt KIO/UZP 796/09).

W dniu 10.06.2009 r. Konsorcjum PORR (Polska) S.A. i PORR Projekt Hochbau AG, obok
odwołania od rozstrzygnięcia protestu Konsorcjum HOCHTIEF Polska Sp. z o.o., Warbud
S.A. i HOCHTIEF Construction AG, wniosło protest na czynnośćponownej oceny ofert
dokonanej w wyniku uwzględnienia poprzedniego protestu. Protest przede wszystkim
koncentrował sięna zarzutach i argumentach dotyczących nieprawidłowego zastosowania
art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy w stosunku do oferty protestującego, podnosił jednak również
formalnąnieprawidłowośćczynności ponownej oceny ofert i odrzucenia jego oferty wświetle
regulacji art. 183 ust. 5 pkt 2 Pzp – rozstrzygnięcie protestu Konsorcjum HOCHTIEF Polska
Sp. z o.o., Warbud S.A. i HOCHTIEF Construction AG nie zostało dokonane zgodnie z
wszystkimiżądaniami zgłoszonymi w trakcie postępowania protestacyjnego.śądania
przystępującego do postępowania protestacyjnego były przeciwne w stosunku dożądań
protestu i w rozstrzygnięciu nie zostały uwzględnione, co pociągało za sobąkonieczność
powtórzenia czynności w terminie wskazanym w art. 183 ust. 5 pkt 2 ustawy, a nie według
nieprawidłowo zastosowanego przez zamawiającego art. 183 ust. 5 pkt 1.

W dniu 19.06.2009 r. zamawiający powyższy protest w całości oddalił jako bezzasadny, nie
dopatrując sięw swoich działaniach jakiegokolwiek naruszenia przepisów ustawy.

W dniu 24.06.2009 r. protestujący wniósł odwołanie od ww. rozstrzygnięcia protestu.

Uwzględniając dokumentację postępowania oraz stanowiska i oświadczenia stron i
uczestnika postępowania złożone w trakcie posiedzenia, Krajowa Izba Odwoławcza
zważyła, co następuje.


W istniejącym stanie faktycznym sprawy,żądania i zarzuty kwestionujące rozstrzygnięcie
postępowania o udzielenie zamówienia oraz zmierzające do jego podważenia w niniejszym
postępowaniu odwoławczym, nie zasługująna przyznanie ochrony prawnej, a odwołanie jako
takie podlega odrzuceniu.
Kwestia oceny ewentualnej niezgodności treści oferty odwołującego ze specyfikacją
istotnych warunków zamówienia została podjęta w proteście Konsorcjum HOCHTIEF Polska
Sp. z o.o., Warbud S.A. i HOCHTIEF Construction AG i rozstrzygnięta na niekorzyść
pierwotnie wybranego wykonawcy poprzez uwzględnienie protestu dokonane w dniu
03.06.2009. Ww. rozstrzygnięcie, zgodnie z wynikającąz całokształtu regulacji Działu VI Pzp
zasadąkoncentracjiśrodków ochrony prawnej mogło zostaćzakwestionowane (i zostało)
jedynie w ramach postępowania protestacyjnego w którym zapadło – Konsorcjum
Konsorcjum PORR (Polska) S.A. i PORR Projekt Hochbau AGKonsorcjum PORR (Polska)
S.A. i PORR Projekt Hochbau AG złożyło odwołanie od rozstrzygnięcia protestu Konsorcjum
HOCHTIEF Polska Sp. z o.o., Warbud S.A. i HOCHTIEF Construction AG.
Zakres odwołania z dnia 10.06.2009 odnosił siędo kwestii będącej przedmiotem protestu i
jego rozstrzygnięcia, a dla rozstrzygnięcia postępowania o udzielenie zamówienia
zasadniczej – prawidłowości zastosowania przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp w stosunku do
oferty pierwotnie wybranej. Jednakże na skutek formalnych błędów wnoszącego odwołanie
związanych z jego wniesieniem (zbyt późne dostarczenie kopii odwołania zamawiającemu),
odwołanie zostało odrzucone, a droga do merytorycznego rozpatrzenia jego zarzutów przez
Izbęwyczerpana.
W dniu 07.07.2009 r., z chwiląwydania postanowienia Izby odrzucającego odwołanie z dnia
10.06.2009, rozstrzygnięcie protestu Konsorcjum HOCHTIEF Polska Sp. z o.o., Warbud S.A.
i HOCHTIEF Construction AG stało sięostateczne w rozumieniu art. 182 ust. 2 pkt 3 Pzp.
Powołany przepis wyraźnie stanowi, iżprotest jest ostatecznie rozstrzygnięty z chwilą
wydania wyroku, jak i postanowienia kończącego sprawę– nie wiąże rozstrzygnięcia
protestu z merytorycznym rozstrzygnięciem sprawy.
Jak zostało wskazane, zarówno rozstrzygnięty protest, jak i odwołanie od jego
rozstrzygnięcia stricte dotyczyły odrzucenia oferty Konsorcjum PORR (Polska) S.A. i PORR
Projekt Hochbau AG. W związku z faktem zakończenia postępowania odwoławczego w tej
kwestii, decyzje zamawiającego zgodne z rozstrzygniętym ostatecznie protestem stająsię
niewzruszalne w drodze innych postępowańprotestacyjno-odwoławczych, zmierzających de
facto
do orzekania w tym samym przedmiocie, którego dotyczyło i który ostatecznie
rozstrzygnęło poprzednie postępowanie protestacyjne. Nie można doprowadzićdo
ponownego wyrokowania nt. wyniku postępowania, które przeszło jużprzypisanąi właściwą
drogęodwoławczą, zakończoną, co prawda wzruszalnym, ale z punktu widzenia możliwości
zawarcia umowy w sprawie zamówienia, ostatecznym orzeczeniem Izby.
Przyjęcie przeciwnego stanowiska prowadziłoby do możliwości wystąpienia sytuacji, w której
w postępowaniu zapadnądwa wzajemnie przeciwstawne orzeczenia Izby, a więc do stanu
jaki funkcjonował na początku obowiązywania ustawy, którego zmianęmiały na celu jej
kolejne nowelizacje.
Do takiej sytuacji mogłoby dojśćjeżeli wykonawcy, pomimo rozstrzygania danej kwestii (np.
tu: odrzucenia oferty) w toczącym siępostępowaniu protestacyjno-odwoławczym (nie
zakończonym ostatecznym rozstrzygnięciem protestu), w chwili powstania jakichkolwiek
nowych okoliczności chociażby pośrednio związanych z meritum sprawy (np. tu: naruszenia
art. 183 ust. 5 pkt 2 z powodu zbyt szybkiej „realizacji” rozstrzygnięcia protestu przez
zamawiającego) wszczynali nowe postępowanie protestacyjne dotyczące ciągle tego
samego zagadnienia (np. odrzucenia oferty).
W takim przypadku, tak jak słusznie podnosi w piśmie procesowym złożonym na posiedzeniu
Izby odwołujący, jeżeli okoliczności, na których opiera sięprotest czy odwołanie zostałyby
zmienione (bogactwo stanów faktycznych tego typu wydaje sięniewyczerpane), nie
znalazłby zastosowania art. 187 ust. 4 pkt 5 ustawy – odwołanie nie mogłoby zostać
odrzucone na podstawie tego przepisu. Tym bardziej w sprawie, w której wydano jedynie
postanowienie o odrzuceniu odwołania, nie doszło do rozpatrywania przez Izbęjakichkolwiek
okoliczności poza formalnąpoprawnościąwniesienia odwołania i z tego powodu przesłanka
odrzucenia odwołania pomieszczona w ww. przepisie nie będzie mogła znaleźć
zastosowania w niniejszej sprawie –żadne merytoryczne okoliczności sprawy podnoszone w
odwołaniu nie były w takiej sytuacji przedmiotem rozstrzygnięcia Izby, o którym przepis
stanowi.
W związku z przedmiotowym odwołaniem podnieśćnależy, iżprzepisem zabezpieczającym
realizacjęzasady koncentracjiśrodków ochrony prawnej oraz zapobiegającym ponownemu
orzekaniu przez Izbęw tej samej sprawie – czy szerzej, w sprawie, w której postępowanie
protestacyjne zostało jużzakończone, a zamawiający może w związku z jego ostatecznym
rozstrzygnięciem dokonaćwszelkich niezbędnych czynności i zawrzećumowęo zamówienie
– jest art. 187 ust. 4 pkt 6 Pzp, który stanowi, iżodrzuca sięodwołanie wniesione przez
wykonawcęwnoszącego protest lub wezwanego do przyłączenia siędo postępowania
protestacyjnego i dotyczące czynności wykonanej zgodnie z ostatecznym rozstrzygnięciem
protestu.
Izba nie podziela argumentacji odwołującego przedstawionej w piśmie złożonym na
posiedzeniu, dotyczącej „następczego” charakteru czynności zamawiającego w stosunku do
rozstrzygnięcia protestu, z którego ma wynikaćniemożliwośćodrzucenia odwołania na
podstawie tego przepisu, a tym samym koniecznośćprzyznania ochrony w stosunku do
czynności pojętych przed ostatecznym rozstrzygnięciem protestu, jeżeli odwołanie zostało
wniesione w tym czasie, a odwołujący jako pełnoprawny uczestnik postępowania o
udzielenie zamówienia był zmuszony i uprawniony do kwestionowania czynności godzących
w jego interes w uzyskaniu zamówienia.
W ocenie Izby, dokonane czynności i powiązane z nimi przepisy powinny byćoceniane i
stosowane wświetle aktualnego stanu postępowania. W przedmiotowej sprawie nie budzi
wątpliwości fakt, iżodrzucenie oferty odwołującego jest co do swojej treści i podstawy,
zgodne z ostatecznym aktualnie rozstrzygnięciem protestu Konsorcjum HOCHTIEF Polska
Sp. z o.o., Warbud S.A. i HOCHTIEF Construction AG i jako takie nie może byćjuż
kwestionowane w innych orzeczeniach Izby – sytuacja wyczerpuje w pełni dyspozycjęart.
187 ust. 4 pkt 6 Pzp.
W przypadku przyjęcia odmiennego poglądu i merytorycznego rozpatrzenia przedmiotowego
odwołania w zakresieżądańzwiązanych z unieważnieniem odrzucenia oferty odwołującego,
ww. rozstrzygnięcie protestu (przypomnijmy: stanowiące o odrzuceniu oferty odwołującego)
utraciłoby przypisywany mu w ustawie walor „ostateczności” oraz zostałaby przekreślona
zasada koncentracjiśrodków ochrony prawnej.
Jak słusznie zauważył sam odwołujący w treści odwołania „...obie zaskarżone czynności
Zamawiającego, tj. rozstrzygnięcie pierwszego protestu oraz powtórzenie czynności zgodnie
z tym rozstrzygnięciem, stanowiąwłaściwie jednączynność, jedynie formalnie rozdzieloną
na dwa akty, nie ma możliwości aby zarzuty ich dotyczące nie były przynajmniej w znacznej
części, dotyczącej merytorycznej istoty rozstrzygnięcia, takie same.”. Z powyższego
odwołujący zdaje sięnie wyciągaćjednak oczywistego wniosku, iżoba złożone przez niego
odwołania, co do istoty sprawy dotyczyły właściwie tego samego przedmiotu – prawidłowości
czynności odrzucenia jego oferty. Prawidłowości w znaczeniu materialnym, tj. prawidłowego
zastosowania przepisów dotyczących przesłanek odrzucenia oferty, która była przedmiotem
protestu Konsorcjum HOCHTIEF Polska Sp. z o.o., Warbud S.A. i HOCHTIEF Construction
AG i odwołania z dnia 10.06.2009 r. Wykorzystując nieistotne z punktu widzenia wyniku
postępowania (nie dotyczące istnienia bądźnieistnienia przesłanek odrzucenia najtańszej
oferty) i do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia ww. protestu nie posiadająceżadnej mocy
sprawczej wywoływania skutków prawnych w postępowaniu przetargowym, ewentualne
formalne naruszenie przepisów w przedmiocie wykonania rozstrzygnięcia protestu jako nową
okolicznośćw sprawie, odwołujący domaga sięi usiłuje doprowadzićdo wyrokowania w
przedmiocie okoliczności objętych w chwili obecnej jużostatecznym rozstrzygnięciem
protestu.
W odniesieniu do powyższego wskazaćrównieżnależy, iżprotestowanie na wykonywane w
wyniku rozstrzygnięcia protestu odrzucenie oferty i wybór następnej oferty jako
przedwczesne, tj. dokonywane niezgodnie z art. 182 ust. 5 pkt 2 ustawy, jest równieżz
punktu widzenia procesowego zupełnie zbędne i stanowi niepotrzebne mnożenie
postępowańprotestacyjnych w tym samym przedmiocie i z udziałem tych samych podmiotów
zaangażowanych w postępowanie protestacyjne, którego wynikiem było odrzucenie oferty
pierwotnie wybranej. Przy prawidłowo wniesionym odwołaniu od ww. rozstrzygnięcia protestu
(protestu Konsorcjum HOCHTIEF Polska Sp. z o.o., Warbud S.A. i HOCHTIEF Construction
AG), w przypadku korzystnego dla siebie orzeczenia Izby w przedmiocie braku podstaw do
odrzucenia oferty na podstawie art 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, Konsorcjum PORR (Polska) S.A. i
PORR Projekt Hochbau AG uzyskałoby w wyroku zakaz odrzucania oferty na tej podstawie i
w oparciu o rozstrzygnięte okoliczności faktyczne, wiążący zamawiającego niezależnie od
momentu czy sposobu dokonania następujących po rozstrzygnięciu protestu czynności w
tym zakresie.
Uzyskanie ochrony prawnej i merytorycznej oceny czynności zamawiającego w przedmiocie
odrzucenia oferty przez Izbę, którąodwołujący w swoim piśmie procesowym postuluje,
nastąpiłoby pod warunkiem prawidłowego złożenia odwołania od rozstrzygnięcia protestu
Konsorcjum HOCHTIEF Polska Sp. z o.o., Warbud S.A. i HOCHTIEF Construction AG.

Uwzględniając powyższe, na podstawie art. 191 ust. 1 w związku z art. 187 ust. 4 pkt 6
ustawy, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 191 ust. 6 i 7 Pzp,
czyli stosownie do wyniku postępowania.

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655, z 2008 r. Nr 171, poz. 1058) na niniejsze
postanowienie – w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Urzędu ZamówieńPublicznych do Sądu Okręgowego w Łodzi.

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie