eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2009Sygn. akt: KIO/UZP 909/09
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2009-07-27
rok: 2009
sygnatury akt.:

KIO/UZP 909/09

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Jolanta Markowska Członkowie: Andrzej Niwicki, Lubomira Matczuk - Mazuś Protokolant: Magdalena Pazura

po rozpoznaniu na posiedzeniu w dniu 27 lipca 2009 r. w Warszawie odwołania wniesionego
przez
Konsorcjum:
Przedsiębiorstwo
Robót
Drogowych
„PEUK"
S.A.,
Przedsiębiorstwo Inżynieryjno Budowlane ZETPRI-EKO Sp. z o.o. oraz ZE
ELEKTROMECH Sp. z o.o., ul. Roosevelta 39, 07-300 Piotrków Trybunalski
od
rozstrzygnięcia przez zamawiającego Miasto Piotrków Trybunalski, Pasaż Karola
Rudowskiego 10, 97-300 Piotrków Trybunalski
protestu z dnia 23 czerwca 2009 r.

przy udziale wykonawcy xxx zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie odwołującego,
przy udziale wykonawcy xxx zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie zamawiającego


orzeka:

1. Odrzuca odwołanie.


2. Kosztami postępowania obciąża Konsorcjum: Przedsiębiorstwo Robót Drogowych
„PEUK" S.A., Przedsiębiorstwo Inżynieryjno Budowlane ZETPRI-EKO Sp. z o.o. oraz
ZE ELEKTROMECH Sp. z o.o., ul. Roosevelta 39, 07-300 Piotrków Trybunalski

i nakazuje:

1)
zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych koszty w wysokości 4 574 zł
00 gr (słownie: cztery tysiące pięćset siedemdziesiąt cztery złote zero groszy)
z kwoty wpisu

uiszczonego

przez Konsorcjum: Przedsiębiorstwo Robót
Drogowych „PEUK" S.A., Przedsiębiorstwo Inżynieryjno Budowlane
ZETPRI-EKO Sp. z o.o. oraz ZE ELEKTROMECH Sp. z o.o., ul. Roosevelta
39, 07-300 Piotrków Trybunalski,

2)
dokonaćwpłaty kwoty 0 zł 00 gr (słownie: xxx) przez xxx na rzecz xxx
stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu xxx,

3)
dokonaćwpłaty kwoty 0 zł 00 gr (słownie: xxx) przez xxx na rzecz Urzędu
ZamówieńPublicznych na rachunek dochodów własnych UZP,

4)
dokonaćzwrotu kwoty 5 426 zł 00 gr (słownie: pięćtysięcy czterysta
dwadzieścia sześćzłotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych
Urzędu ZamówieńPublicznych na rzecz Konsorcjum: Przedsiębiorstwo
Robót
Drogowych
„PEUK"
S.A.,
Przedsiębiorstwo
Inżynieryjno
Budowlane ZETPRI-EKO Sp. z o.o. oraz ZE ELEKTROMECH Sp. z o.o.,
ul. Roosevelta 39, 07-300 Piotrków Trybunalski.


U z a s a d n i e n i e

Zamawiający: Miasto Piotrków Trybunalski prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na „przebudowęulicy
Dąbrowskiego w Piotrkowie Trybunalskim w ramach projektu Trakt Wielu Kultur". Ogłoszenie
o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie ZamówieńPublicznych poz. 152666
w dniu 18 maja 2009 r.
Zamawiający pismem z dnia 17 czerwca 2009 r. poinformował Konsorcjum:
Przedsiębiorstwo Robót Drogowych „PEUK" S.A., Przedsiębiorstwo Inżynieryjno Budowlane

ZETPRI-EKO Sp. z o.o. oraz ZE ELEKTROMECH Sp. z o.o. z siedzibąw Piotrkowie
Trybunalskim (zwane dalej Konsorcjum PEUK lub odwołującym) o unieważnieniu
przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art. 93
ust. 1 pkt 1 Pzp.
Konsorcjum PEUK wniosło protest dotyczący czynności unieważnienia postępowania
dokonanej bez uprzedniego dokonania oceny ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej,
tj. wobec zaniechania czynności, do których zamawiający był zobowiązany na podstawie
ustawy Pzp, w którym zarzuciło zamawiającemu naruszenie art. 7, art. 8 ust. 1, art. 23 ust. 3,
art. 24 ust. 1 pkt 10, art. 24 ust. 2 pkt 3, art. 91 ust. 1, art. 92, art. 93 ust. 1 pkt 1, art. 96 ust.
1, art. 96 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówieńpublicznych (tekst
jednolity Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.), zwanej dalej Pzp, wnosząc
o uznanie za nieważnączynności wykluczenia odwołującego z postępowania i czynności
unieważnienia postępowania oraz o dokonanie czynności oceny ofert i wyboru oferty
najkorzystniejszej.
W uzasadnieniu odwołujący podniósł,że zamawiający nie dokonał obligatoryjnej
czynności wynikającej z dyspozycji określonej w art. 91 ust. 1 oraz art. 92 ustawy Pzp
i zaniechał zawiadomienia wynikającego z brzmienia wskazanego powyżej przepisu,
a ponadto w dniu 18 czerwca 2009 r. zamawiający odmówił odwołującemu dostępu do
protokołu postępowania i załączników informując, iżnie został on sporządzony.
W ocenie odwołującego unieważnienie przetargu z pominięciem obowiązków
wynikających z art. 91 ust. 1 i art. 92 Pzp, stanowi rażące naruszenie przepisów ustawy Pzp
jak równieżart. 17 ust. 3 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za
naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Odwołujący oświadczył, iżpowziął
domniemanie o wykluczeniu go z postępowania z treści pisma z 17 czerwca 2009 r.
oraz z podstawy prawnej unieważnienia postępowania. Przywołując art. 93 ust. 1 pkt 1 Pzp
zamawiający musiał dokonaćoceny jedynej złożonej oferty, a następnie uznać,
iżwykonawca nie spełnia warunków udziału w postępowaniu, gdyżnie jest możliwe
unieważnienie postępowania w oparciu o wskazany przepis bez dokonania czynności oceny
oferty, a następnie wykluczenia wykonawcy. Odwołujący podniósł, iżzamawiający nie
wskazał podstawy wykluczenia protestującego i nie powiadomił go tym fakcie, wobec czego
może domniemywać, iżpodstawąwykluczenia jest art. 24 ust. 1 pkt 10 lub art. 24 ust. 2 pkt 3
Pzp. W proteście odwołujący odniósł siętakże do ewentualnego uznania przez
zamawiającego,że odwołujący nie spełnia warunków udziału w postępowaniu lub nie złożył,
w wyniku wezwania do uzupełnienia, dokumentów potwierdzających spełnienie tych
warunków.
Zamawiający uwzględnił protest w zakresie zaniechania udzielenia pełnej informacji
dotyczącej wykluczenia wykonawcy i w związku z tym zapowiedział niezwłoczne powtórzenie

oprotestowanej czynności, zgodnie z art. 183 ust. 5 pkt 2 Pzp, przesyłając jednocześnie
(w dniu 29 czerwca 2009 r.) odwołującemu informacjęo wykluczeniu wykonawcy
i unieważnieniu postępowania oraz oddalił protest w zakresie merytorycznej oceny oferty.
Zgodnie z treściątego pisma odwołujący został wykluczony z postępowania na podstawie
art. 24 ust.1 pkt 10 i ust. 2 pkt 3 Pzp, a jego oferta została uznana za odrzuconąna
podstawie art. 24 ust. 4 Pzp. Zarzut protestu dotyczący odmowy wglądu do protokołu
zamawiający uznał za bezpodstawny, gdyżżaden wniosek nie wpłynął w tej sprawie,
stosownie do dyspozycji przepisu § 5 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
16 października 2008 r. w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego.
Konsorcjum PEUK wniosło odwołanie od rozstrzygnięcia protestu w zakresie
oddalenia protestu. W odwołaniu zarzucono naruszenie art. 7, art. 23 ust. 3, art. 24 ust. 1 pkt
10, art. 24 ust. 2 pkt 3, art. 91 ust. 1, art. 93 ust. 1 pkt 1 Pzp. Odwołujący wniósł o nakazanie
unieważnienia czynności wykluczenia odwołującego z postępowania na podstawie art. 24
ust. 1 pkt 10 oraz art. 24 ust. 2 pkt 3 Pzp oraz czynności unieważnienia postępowania na
podstawie art. 93 ust. 1 pkt 1 Pzp, a także nakazanie powtórzenia czynności oceny ofert
oraz wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej. Odwołujący oświadczył,że podtrzymuje zarzuty podniesione w proteście dotyczące czynności wykluczenia go
z postępowania i unieważnienia postępowania o zamówienia publiczne.

Krajowa Izba Odwoławcza, w wyniku analizy dokumentów przedłożonych do akt
sprawy, oryginalnej dokumentacji postępowania oraz wyjaśnień stron postępowania
odwoławczego złożonych na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron, ustaliła
i zważyła, co następuje:

KIO uznała,że odwołanie podlega odrzuceniu na podstawie art. 187 ust. 4 pkt 2 oraz
art. 187 ust. 4 pkt 8 Pzp.

Odwołujący zawarł w odwołaniu zarzuty dotyczące czynności unieważnienia przez
zamawiającego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz wykluczenia
odwołującego z postępowania i odrzucenia złożonej przez niego oferty,żądając powtórzenia
czynności oceny ofert.
Wartośćprzedmiotowego zamówienia dotyczącego robót budowlanych wynosi
2 788 259,23 zł, co stanowi równowartość719 161,03 euro i jest mniejsza niżkwoty
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp. Zarzuty dotyczące

unieważnienia postępowania zostały zawarte w proteście i decyzjązamawiającego wyrażoną
w rozstrzygnięciu protestu - zostały oddalone.
Izba zważyła,że stosownie do treści przepisu art. 184 ust. 1a Pzp w postępowaniu
o wartości mniejszej niżkwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8
Pzp odwołanie przysługuje wyłącznie od rozstrzygnięcia protestu dotyczącego wyboru trybu
negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki i zapytania o cenę, opisu sposobu
oceny
spełniania
warunków
udziału
w
postępowaniu,
wykluczenia
wykonawcy
z postępowania o udzielenie zamówienia, odrzucenia oferty. Z treści powyższego przepisu
wynika zatem,że w postępowaniu o zamówienie publiczne o wartości poniżej tzw. progów
unijnych, nie przysługuje odwołanie od rozstrzygnięcia protestu dotyczącego unieważnienia
postępowania. Stosownie do dyspozycji przepisu art. 187 ust. 4 pkt 8 Pzp Izba odrzuca
odwołanie w postępowaniu o wartości zamówienia mniejszej niżkwoty określone
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp jeżeli odwołanie dotyczy innych
czynności niżwymienione w art. 184 ust. 1a Pzp. Na tej podstawie Izba odrzuciła odwołanie
w zakresie dotyczącym unieważnienia przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego.

W pozostałym zakresie objętym odwołaniem, tj. dotyczącym wykluczenia
odwołującego z postępowania i uznania oferty odwołującego za odrzuconą, Izba ustaliła,że zamawiający przekazał odwołującemu w dniu 17 czerwca 2009 r. dwa pisma: jedno
informujące o unieważnieniu postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 1 Pzp i drugie –
stanowiące odpowiedźna złożone przez odwołującego uzupełnienie dokumentów,
w którym stwierdzono m.in.,że „w dalszym ciągu brak jest robót spełniających warunki
postawione w siwz”. Odwołujący w dniu 23 czerwca 2009 r. wniósł protest, poprzedzający
rozpoznawane odwołanie, który dotyczy dokonania przez zamawiającego unieważnienia
postępowania „bez uprzedniego dokonania oceny ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej”
a zatem zaniechania ww. czynności, do których zamawiający był zobowiązany na podstawie
ustawy Pzp. Potwierdza to treśćprotestu, w którym odwołujący podnosił m.in.,że zamawiający nie dokonał obligatoryjnej czynności wynikającej z dyspozycji określonej
wart. 91 ust. 1 oraz art. 92 ustawy Pzp, zaniechał zawiadomienia wynikającego z brzmienia
wskazanego powyżej przepisu, nie wskazał podstawy wykluczenia protestującego i nie
powiadomił go tym fakcie. W proteście odwołujący oświadczył także, iżpowziął domniemanie
o wykluczeniu go z postępowania z treści pisma z 17 czerwca 2009 r. oraz z podstawy
prawnej unieważnienia postępowania, co potwierdził równieżna posiedzeniu. Zamawiający
uwzględnił protest w zakresie omawianego zaniechania i wraz z rozstrzygnięciem protestu
przesłał odwołującemu pismo z dnia 29 czerwca 2009 r. „Uzupełnienie informacji
o wykluczeniu wykonawcy i unieważnieniu postępowania”, w którym poinformował

o wykluczeniu odwołującego z postępowania oraz o odrzuceniu oferty odwołującego,
wskazując podstawęprawnąi faktycznączynności, stosownie do dyspozycji art. 92 ust. 1 pkt
3 Pzp.
W tym stanie rzeczy Izba uznała,że odwołanie, w którym podniesiono zarzuty
dotyczące czynności wykluczenia odwołującego z postępowania, w powyższym zakresie nie
zostało poprzedzone protestem, a w związku z tym zaszła przesłanka odrzucenia odwołania
w tym zakresie określona w art. 187 ust. 4 pkt 2 Pzp. Izba zważyła, co następuje.
Zgodnie z brzmieniem art. 180 ust. 1 Pzp protest przysługuje na czynności podjęte
przez zamawiającego w postępowaniu (dokonane) lub na zaniechanie przez zamawiającego
czynności, do której jest obowiązany na podstawie ustawy Pzp. Wświetle tego przepisu
protest nie może byćwniesiony na domniemanie dokonania czynności - w tym przypadku –
domniemanie wykluczenia wykonawcy z postępowania. W niniejszej sprawie faktem
bezspornym jest,że zamawiający nie zawiadomił odwołującego o wykluczeniu go
z postępowania przed wniesieniem protestu z dnia 23 czerwca 2009 r. Zawiadomienie o tej
decyzji (czynności) zamawiający przekazał odwołującemu dopiero w dniu 29 czerwca 2009 r.
wraz z rozstrzygnięciem protestu. Protest został więc wniesiony przez odwołującego wobec
zaniechania dokonania przez zamawiającego czynności, która stanowi, w postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego, podstawępowzięcia przez wykonawcęwiadomości
o losach złożonej oferty, tj. która to czynnośćuzewnętrznia wynik dokonanego przez
zamawiającego badania i oceny ofert oraz wyboru oferty najkorzystniejszej, do której
zamawiającego zobowiązuje ustawa Pzp w art. 92 ust. 1 Pzp.
Odwołujący podnosił w trakcie posiedzenia, iżzawiadomienie powyższe stanowi
jedynie czynnośćczysto techniczną, która zawiera informacjęo uprzednio, faktycznie
dokonanej czynności przez zamawiającego. Izba nie podzieliła powyższego stanowiska.
Decyzja zamawiającego, tak jak w tym przypadku, dotycząca wykluczenia wykonawcy
z postępowania stanowi oświadczenie woli zamawiającego, które zgodnie z art. 61 k.c. jeżeli
ma byćzłożone innej osobie – jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób,że mogła zapoznaćsięz jego treścią. Podkreślićnależy,że zasada pisemności
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, określona w art. 8 ust. 1 Pzp, oznacza
obowiązek zachowania formy pisemnej wszystkich czynności podejmowanych w trakcie
postępowania, a także dokumentowania tych czynności. Z uwagi na powyższe, czynność
zamawiającego polegająca na wykluczeniu odwołującego z postępowania może być
wyrażona wyłącznie za pomocąoświadczenia woli zamawiającego w formie pisemnej,
przekazanego wykonawcy. Obowiązek zawiadomienia wykonawców o wyborze oferty
najkorzystniejszej, wykluczeniu lub odrzuceniu złożonych przez nich ofert, wynika
z obowiązku zachowania zasady jawności postępowania, ale przede wszystkim z obowiązku
zapewnienia wykonawcom możliwości korzystania ześrodków ochrony prawnej.

Zważyćnależy,że zawiadomienie, stosownie do art. 92 ust. 1 Pzp umożliwia
powzięcie wiadomości o dokonanej przez zamawiającego czynności, tj. o okolicznościach
stanowiących podstawęwniesienia protestu. Dopiero zawiadomienie przekazane w dniu 29
czerwca 2009 r. mogło stanowićpodstawędo wniesienia protestu na czynnośćwykluczenia
odwołującego z postępowania, ponieważdopiero w tym dniu powyższa czynnośćzostała
zakomunikowana odwołującemu w stosownej formie. Jak stwierdził Sąd Okręgowy
w Bydgoszczy w postanowieniu z dnia 29 listopada 2009 r. sygn. akt II Ca 616/05
„siedmiodniowy termin na wniesienie protestu otwiera bieg od daty zawiadomienia
uczestnika o odrzuceniu jego oferty i o wyborze oferty innego wykonawcy, co jest
równoznaczne
z
uzyskaniem
przez
niego
możliwości
powzięcia
wiadomości
o okolicznościach stanowiących podstawędo jego wniesienia.”
Reasumując należy stwierdzić,że protest został wniesiony na zaniechanie
zawiadomienia o czynności wykluczenia odwołującego z postępowania, natomiast
rozpoznawane odwołanie dotyczy wykluczenia odwołującego z postępowania, zawiera
zarzuty dotyczące czynności wykluczenia iżądanie powtórzenia czynności oceny ofert –
odwołujący oświadczył w odwołaniu,że „podtrzymuje zarzuty podniesione w proteście
dotyczące czynności wykluczenia go z postępowania i unieważnienia postępowania
o zamówienia publiczne”.
Wświetle powyższego, Izba uznała,że odwołanie, w zakresie dotyczącym czynności
wykluczenia odwołującego z postępowania, nie zostało poprzedzone protestem, co stanowi
przesłankęodrzucenia odwołania określonąw art. 187 ust. 4 pkt 2 Pzp. Czynność
wykluczenia odwołującego z postępowania nastąpiła w dniu 29 czerwca 2009 r., natomiast
protest poprzedzający odwołanie wniesiony w dniu 23 czerwca 2009 r. nie dotyczył tej
czynności lecz zaniechania czynności zawiadomienia o wynikach oceny ofert. Podkreślić
należy,że wobec czynności wykluczenia odwołującego z postępowania, o której
zamawiający powiadomił w dniu 29 czerwca 2009 r. odwołującemu przysługiwał protest
w ustawowym terminie (art. 180 ust. 2 Pzp), a następnie, stosownie do art. 184 ust. 1 a pkt. 3
Pzp – odwołanie od rozstrzygnięcia protestu dotyczącego wykluczenia odwołującego
z postępowania.

Z powyższych względów Izba uznała,że odwołanie podlega odrzuceniu na podstawie
art. 187 ust. 4 pkt 2 i 8 Pzp i postanowiła, jak sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie
art. 191 ust. 6 i 7 ustawy Prawo zamówieńpublicznych.

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieńpublicznych
(Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, z późn. zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Urzędu ZamówieńPublicznych do Sądu Okręgowego w Piotrkowie Trybunalskim.

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………




Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie