eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2009Sygn. akt: 1097/09
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2009-09-01
rok: 2009
sygnatury akt.:

1097/09

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Ryszard Tetzlaff Członkowie: Barbara Bettman, Renata Tubisz Protokolant: Paulina Zalewska

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 31 sierpnia 2009 r. w Warszawie odwołania
wniesionego przez Konsorcjum: Konsalnet S.A., Konsalnet Ochrona Sp. z o.o.,
Konsalnet Inowopol Sp. z o.o., Securitas Perfecte Zbigniew Szymlet, Agencja Ochrony
Skorpion Security Sp. z o.o., Skorpion Grupa Sp. z o.o., ul. Przasnyska 6a,
01-756 Warszawa
od rozstrzygnięcia przez zamawiającego Jednostkę Wojskową Nr 4646
Gdynia, ul. M. C. Skłodowskiej 6a, 81-209 Gdynia
protestu z dnia 20 lipca 2009 r.

przy udziale Konsorcjum: Impel Security Polska Sp. z o.o., Impel Security Provider Sp.
z o.o., ul. Ślężna 118, 53-111 Wrocław
zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego.

orzeka:
1 uwzględnia odwołanie i nakazuje unieważnienie czynności uchylenia zaskarżonego
rozstrzygnięcia, czyli wyboru oferty najkorzystniejszej z dni 13.07.2009 r. oraz
nakazuje unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego w części III
dokonanej w ramach rozstrzygnięcia protestu, a tym samym utrzymanie w mocy
wyboru z dnia 13.07.2009 r. także względem części III,


2.
kosztami
postępowania
obciąża
Jednostkę
Wojskową
Nr
4646
Gdynia,
ul. M. C. Skłodowskiej 6a, 81-209 Gdynia

i nakazuje:

1)
zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych koszty w wysokości 4 574
00 gr (słownie: cztery tysiące pięćset siedemdziesiąt cztery złote zero groszy)
z kwoty wpisu

uiszczonego

przez Konsorcjum: Konsalnet S.A., Konsalnet
Ochrona Sp. z o.o., Konsalnet Inowopol Sp. z o.o., Securitas Perfecte
Zbigniew Szymlet, Agencja Ochrony Skorpion Security Sp. z o.o.,
Skorpion Grupa Sp. z o.o., ul. Przasnyska 6a, 01-756 Warszawa,

2)
dokonaćwpłaty kwoty xxx zł xxx gr (słownie: xxx) przez xxx na rzecz xxx,
stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu xxx,

3)
dokonaćwpłaty kwoty xxx zł xxx gr (słownie: xxx) przez xxx na rzecz Urzędu
ZamówieńPublicznych na rachunek dochodów własnych UZP,

4)
dokonaćzwrotu kwoty 10 426 00 gr (słownie: dziesięćtysięcy czterysta
dwadzieścia sześćzłotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych
Urzędu ZamówieńPublicznych na rzecz Konsorcjum: Konsalnet S.A.,
Konsalnet Ochrona Sp. z o.o., Konsalnet Inowopol Sp. z o.o., Securitas
Perfecte Zbigniew Szymlet, Agencja Ochrony Skorpion Security Sp.
z o.o., Skorpion Grupa Sp. z o.o., ul. Przasnyska 6a, 01-756 Warszawa.


U z a s a d n i e n i e

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego z możliwościąskładania ofert częściowych na „wykonanie usług
w zakresie ochrony osób i mienia świadczone przez SUFO na rzecz Jednostki Wojskowej
4646 Gdynia, Jednostki Wojskowej 1050 Rzucewo k/Pucka, Jednostki Wojskowej 1068
Nowy Dwór Wejherowski”
, CPV 79710000-4, nr sprawy 2/SUFO/2009, zostało wszczęte
przez JednostkęWojskową4646 Gdynia, ul. M.C. Skłodowskiej 2, 81-209 Gdynia zwaną
dalej: „Zamawiającym”, ogłoszeniem w Dzienniku Urzędowym Oficjalnych Publikacji
Wspólnot Europejskich za numerem 2009/S 100-144900 w dniu 27.05.2009 r.

W dniu 13.07.2009 r. Zamawiający przekazał faxem uczestnikom przedmiotowego
postępowania przetargowego zawiadomienie o wyborze w części I, II i III oferty Konsorcjum
w skład którego wchodzi: Konsalnet S.A., ul. Przasnyska 6a, 01-756 Warszawa (lider
konsorcjum), Konsalnet Ochrona Sp. z o.o., ul. Przasnyska 6a, 01-756 Warszawa, Konsalnet
Inowopol Sp. z o.o., ul. Cygna 4, 45-134 Opole, Securitas Perfecte Zbigniew Szymlet,
ul. Benisławskiego 16/19, 81-173 Gdynia, Agencja Ochrony Skorpion Security Sp. z o.o.,
ul. Wielicka 36, 02-657 Warszawa, Skorpion Grupa Sp. z o.o. , ul. Wał Miedzeszyński 251,
04-866 Warszawa zwanego dalej: „Konsorcjum Konsalnet” albo „Przystępującym do
postępowania protestacyjnego”
albo „Odwołującym”. Drugie miejsce w rankingu ofert zajęło
Konsorcjum w składzie: Impel Security Polska Sp. z o. o. (lider konsorcjum) i Impel Security
Provider Sp. z o. o.(członek konsorcjum), ul.Ślężna 118, 53-111 Wrocław, adres do
korespondencji: ul. Sportowa 8, 81-300 Gdynia zwane dalej: „Konsorcjum Impel” albo
„Protestującym” albo „Przystępującym do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego”
.

W dniu 20.07.2009 r. (faxem) na podstawie przepisu art. 180 w zw. z art. 179 ustawy
z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówieńpublicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2007 r. Nr
223, poz. 1655 z późn. zm.), zwanej dalej: „Pzp” Konsorcjum Impel złożyło protest. Zarzucił
naruszenie przez Zamawiającego zasad udzielenia zamówieńpublicznych, w szczególności
naruszenie: a) art. 7 ust. 1 i 3 Pzp poprzez odstępstwo od zasady równości i uczciwej
konkurencji podmiotów ubiegających sięo zamówienia publiczne; b) art. 25 Pzp w związku
z art. 89 ust.1 pkt 2 Pzp, poprzez nie odrzucenie oferty, której treśćjest niezgodna ze
SpecyfikacjąIstotnych Warunków Zamówienia zwana dalej: „SIWZ”; c) art 24 ust 2 pkt 3
w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 2 i 4 Pzp, z uwagi na fakt, iżKonsorcjum Konsalnet nie złożyło
dokumentów potwierdzających udział w postępowaniu lub złożyło dokumenty zawierające
błędy, w związku z czym nie potwierdziły posiadanie niezbędnej wiedzy i doświadczenia.

Wskazując na powyższe zarzuty wnoszęo: a) uchylenie zaskarżonego
rozstrzygnięcia, b) wykluczenie z postępowania Konsorcjum Konsalnet, na podstawie art. 24
ust 4 Pzp; c) odrzucenie oferty Konsorcjum Konsalnet; d) ponowne dokonanie przez
Zamawiającego wyboru najkorzystniejszej oferty spełniającej wymogi zawarte w SIWZ.
Postępowanie o zamówienie publiczne ma na calu doprowadzićdo wyboru
najkorzystniejszej oferty zgodnie z zasadami wskazanymi w Pzp. Zaskarżony wynik
postępowania przetargowego narusza przepisy Pzp oraz obowiązującego prawa i jako taki
nie powinien sięostać. W trakcie sprawdzania w dniu 14.07.2009 r. ofert, jak wskazał
Protestujący, ustalono,że w ofercie Konsorcjum Konsalnet w załączniku m 8 do SIWZ
„Zestawienie broni palnej posiadanej, przewidzianej na wyposażenie pracowników ochrony

w trakcie realizacji zamówienia, w ilości niezbędnej do wykonania przedmiotu zamówienia",
wskazano:
a) w wierszu nr 1 pistolet maszynowy Glauberyt w ilości 12 (dwanaście) sztuk i amunicję
typu Parabellum kal. 9mm w ilości 90 sztuk na jeden pistolet oraz
b) w wierszu nr 2 strzelby gładkolufowe Mossberg w ilości 12 sztuk i amunicjękal. 12,70
w ilości 24 sztuk na jednąstrzelbę.

Z przytoczonego zestawienia jednoznacznie wynika, iżWykonawca nie spełnił
warunku wymaganego przez Zamawiającego w SIWZ poprzez podanie ilości broni i amunicji
nie wystarczającej do należytego wykonania zamówienia. Z opisu przedmiotu zamówienia
iżądania Zamawiającego jasno wynika, iżkażdy z pracowników ochrony pełniący służbęwe
wskazanych lokalizacjach musi byćobligatoryjnie wyposażony w brońpalną, w postaci
karabinka lub pistoletu maszynowego. Ze SIWZ bezsprzecznie wynika, iżZmawiający
określił, przedmiot zamówienia obejmujący trzy lokalizacje podlegających mu jednostek
wojskowych w m. Gdynia, Rzucewo oraz Nowy Dwór Wejherowski, gdzie w każdej z nich
służbęna jednej zmianie pełni 5 (pięciu) pracowników ochrony, czyli w całym zamówieniu
usługa realizowana jest przez 15 pracowników ochrony na jednej zmianie oraz dodatkowo
poprzez uzbrojonądwuosobowąGrupęInterwencyjną. Z prostego wyliczenia wynika, iżdo
realizacji tego zamówienia Wykonawca musi przewidziećco najmniej ilośćbroni równąilości
posterunków, co w tym przypadku stanowi minimum 15 sztuk broni palnej w postaci
karabinka lub pistoletu maszynowego. Jest to oczywiście niezbędne minimum, które i tak nie
pozwala w sposób zgodny z przepisami prowadzićw lokalizacjach przewidzianych do
ochrony w tym zamówieniu gospodarki bronią, ponieważzbyt mała ilośćbroni wskazana
w załączniku nr 8 przez Wykonawcęwżaden sposób nie pozwala na dokonywanie zmian na
posterunkach i wykonanie czynności zdania i wydania broni dla pracownika schodzącego
i przyjmującego służbęna posterunku.

Ponadto Wykonawca wskazał w poz. 2 łącznika nr 8 jako rodzaj broni strzelby
gładkolufowe Mossberg w ilości 12 sztuk, który to rodzaj broni wżaden sposób nie
wyczerpuje definicji karabinka lub pistoletu maszynowego, a zgodnie z żądaniem
Zamawiającego określonym w pkt 4.6 SIWZ, powtórzonego dla każdej trzech części
zamówienia oraz obowiązującymi przepisami i instrukcjami określającymi zasady ochrony
jednostek wojskowych, wskazana brońnie może byćużyta do realizacji przedmiotowego
zamówienia.

Podniósł także, iżwskazany Wykonawca posłużył sięzałącznikiem nr 8 do SIWZ,
który definiował brońposiadanądo realizacji tego zamówienia, co biorąc pod uwagę
obowiązujące przepisy nie jest możliwe. Przedsiębiorca otrzymuje od właściwego miejscowo
dla prowadzenia działalności Wydziału PostępowańAdministracyjnych Komendy
Wojewódzkiej Policji, zezwolenie na zakup określonej ilości i rodzaju broni wyłącznie na

podstawie złożonego wniosku z załączonąpodpisanąumowąlub innym dokumentem
stanowiącym o potrzebie zakupu broni przez wnioskującego. Dlatego teżwskazanie broni już
posiadanej na dzieńskładania ofert jest niezgodne z obowiązującymi przepisami.

W związku z powyższym, Konsorcjum Konsalnet winno byćprzez Zamawiającego
wykluczone z postępowania na podstawie art. 24 ust 2 pkt 3 Pzp.

Przedstawione powyżej okoliczności wskazują, w ocenie Protestującego, iż
Zamawiający dokonując wyboru zamówienia publicznego naruszył zasady udzielania
zamówień, określone w Pzp w wyniku czego interes prawny składającego protest doznał
uszczerbku. W szczególności interes prawny Protestującego związany jest z faktem, iż
w przypadku odrzucenia oferty Konsorcjum Konsalnet, oferta Protestującego byłaby
najkorzystniejsza wświetle spełnienia kryteriów przedmiotowego postępowania.

W dniu 20.07.2009 r. Zamawiający faxem wysłał uczestnikom postępowania
przetargowego kopięprotestu i wezwał ich do udziału w postępowaniu protestacyjnym.

W dniu 22.07.2009 r. faxem do postępowania protestacyjnego toczącego sięna
skutek wniesienia protestu przystąpiło Konsorcjum Konsalnet, zgłaszając przystąpienie do
postępowania toczącego sięw wyniku wniesienia protestu w zakresie zarzutów, po stronie
Zamawiającego. Wskazał,że został naruszony jego interes prawny, jego oferta jest oferta,
która przedstawia najkorzystniejszy bilans oceny kryteriów, została wybrana jako oferta
najkorzystniejsza, a zarzuty postawione przez Protestującego co do naszej oferty są
bezzasadne. Wnosił o oddalenie zarzutów Protestującego, gdyżzarzuty sącałkowicie
chybione.
Protestujący zarzucił Zamawiającemu zaniechanie czynności polegającej na nie
odrzuceniu naszej oferty na podstawie art. 89 ust.1 pkt 2 Pzp., w ocenie Konsorcjum
Konsalnet zarzut jest całkowicie chybiony. Stwierdził,że nie sposób zgodzićsię
z argumentacjąProtestującego, który twierdzi, iżZamawiający winien był odrzucićofertę,
jako nie spełniającąwarunku posiadania odpowiedniej ilości broni.

W pierwszej kolejności zaznaczył, iżZamawiający nie określił konkretnego warunku
w powyższym zakresie, dlatego teżnie sposób uznać, by przedstawiona ilośćbroni była
zgodna z postawionym warunkiem. Należało tylko wykazaćbroń, co teżuczyniono - zgodnie
z zapisami SIWZ. Po drugie Protestujący nie możeżądaćodrzucenia oferty, ponieważ
obowiązkiem Zamawiającego w przypadku nie przedstawienia przez wykonawcęwszystkich
dokumentów podmiotowych oraz przedmiotowych spełniających jego oczekiwania i warunki
w ofercie jest wezwanie go zgodnie z art.26 ust. 3 Pzp do uzupełnienia dokumentu
w określonym terminie.Świadczy o tym zarówno wykładnia cytowanego wyżej przepisu, jak

i ujednolicone orzecznictwo. Z treści art.26 ust. 3 Pzp wynika, iżobowiązekżądania przez
zamawiającego uzupełnienia dokumentów zachodzi w sytuacji gdy:
a) wykonawcy nie złożyli oświadczeńi dokumentów potwierdzających spełnienie warunków
udziału w postępowaniu oraz pełnomocnictw
b) wykonawcy złożyli dokumenty zawierające błędy.

Zgodnie z przyjętąliniąorzecznicząoraz opiniąprawnąUZP nie złożenie
dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu obejmuje
sytuacje, gdy wykonawca w ogóle nie dołączył wymaganego dokumentu, ale równieżgdy
dokument został dołączony, ale nie spełnia wymagańformalnych stawianych przez
zamawiającego lub określonych przepisami prawa np. dokument nieakutalny.

Jednakże, jak stwierdził, w obecnym stanie faktycznym brak jest podstaw dożądania
od Wykonawcy dodatkowych dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału
w postępowaniu , w związku z powyższym wnoszęjak w sentencji.
Ponadto, protest podlega oddaleniu ze względu na błędnie zinterpretowanie
przepisów wynikających z obowiązującego nas stanu prawnego. Mianowicie, Protestujący
nie złożył protestu na zaniechanie czynności Zamawiającego wezwania do uzupełnienia
dokumentu, ale od razu do odrzucenia oferty co jest niezgodne z Pzp.
Kopia przystąpienia została stosownie przekazana Protestującemu.

Rozstrzygniecie protestu nastąpiło w dniu 23.07.2009 r. faxem, poprzez jego
częściowe uwzględnienie. Ustosunkowując siędo przedstawionych w proteście zarzutów
Zamawiający stwierdził, co następuje: 1. Uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie; 2. Odrzuca
wniosek protestującego w sprawie wykluczenia z postępowania Konsorcjum Konsalnet,
uznając go jako bezzasadny; 3. Odrzuca ofertęKonsorcjum Konsalnet, w części III
prowadzonego postępowania, tj.świadczenia usług SUFO dla JW1068 Nowy Dwór
Wejherowski w związku z tym,że z załącznika nr 8 „Zestawienie posiadanej broni palnej,
przewidzianej na wyposażenie pracowników ochrony w trakcie realizacji zamówienia, w ilości
niezbędnej do wykonania przedmiotu zamówienia"
wynika,że w/w wykonawca nie posiada
wystarczającej ilości wymaganej broni (karabin lub pistolet maszynowy) do wykonania usługi
SUFO we wszystkich trzech Jednostkach Wojskowych plus „Grupa Interwencyjna".

Stwierdził,że zgodnie z art. 183 ust. 5 pkt 2 Pzp po ostatecznym rozstrzygnięciu
protestu zamawiający dokona ponownego wyboru wykonawcy.
Zamawiający wskazał,że w złożonym proteście Konsorcjum Impel nie wskazało jakie
przepisy wykluczająużycie posiadanej jużbroni do realizacji zamówienia, którego
przedmiotem jest to postępowanie, a tym samym brak jest podstaw do wykluczenia
Konsorcjum Konsalnet. Jednakże, Zamawiający uznał,że przedstawione w ofercie
„Zestawienie posiadanej broni palnej, przewidzianej na wyposażenie pracowników ochrony

w trakcie realizacji zamówienia, w ilości niezbędnej do wykonania przedmiotu zamówienia"
zał. Nr 8 przez Konsorcjum Konsalnet nie spełnia wymagańSIWZ dla wszystkich trzech
części postępowania, gdyżilość12 szt. broni Glauberyt spełnia wymagania dla dwóch części
postępowania tj. Nr 1 JW4646 i Nr 2 JW1050 plus Grupa interwencyjna. Przedstawione
w kol. 2 12 szt. strzelby Mossberg nie spełniająwymagańzawartych w SIWZ, ponieważnie
sąto, ani karabiny, ani pistolety maszynowe uznając w tym zakresie częściowo wnioski
Protestującego.

Jeżeli przyjąć,że każdy wartownik i dowódca warty powinien posiadaćkarabin lub
pistolet maszynowy zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia zawartym w SIWZ, to dla
każdej Jednostki Wojskowej należy posiadaćco najmniej 5 szt. takiej broni dodając do tego
wyposażenie grupy interwencyjnej (przynajmniej dwuosobowej) dwie sztuki broni to jeżeli
wykonawca będzie obsługiwał dwie Jednostki Wojskowe, to logicznym jest,że musi
posiadaćprzynajmniej 12 szt. broni.
Konsekwencjąw/w decyzji stało sięodrzucenie oferty Konsorcjum Konsalnet dla
jednej części, którąw kolejności rozpatrywania stała siętrzecia częśćI dla JW1068 Nowy
Dwór Wejherowski.

W dniu 28.07.2009 r. (data nadania u publicznego operatora pocztowego)
Odwołujący na częściowe uwzględnienie wniósł odwołanie do Prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych. Rozstrzygnięciu Zamawiającego Odwołujący zarzucił naruszenie art. 22 ust.1
pkt 2, 89 ust. 1 pkt 2 oraz art. 26 ust. 3 Pzp. W związku z powyższym wnosił o uwzględnienie
odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
a) unieważnienie czynności Zamawiającego polegającej na wykluczeniu Odwołującego
z zadania nr III przedmiotowego postępowania;
b) powtórzenie czynności oceny ofert na podstawie złożonych dokumentów (złożone
dokumenty należy oceniaćodrębnie dla każdej części zadania);
c) skorzystanie z art. 26 ust. 3 Pzp w sytuacji nie spełnienia warunku udziału
w postępowaniu;
d) wybrania oferty najkorzystniejszej w zadaniu nr III.
Wskazał,że naruszony został interes prawny Odwołującego, gdyżbrak jest podstaw
by uznaćzarzuty Protestującego za zasadne, a oferta Odwołującego jest ofertą, która
uzyskała największąilośćpunktów i winna byćuznana jako najkorzystniejszą.
Brak jest podstaw by czynnośćodrzucenia jego oferty w zadaniu nr III można było
uznaćza czynnośćskuteczną, ponieważobowiązkiem Zamawiającego w przypadku nie
przedstawienia
przez
wykonawcę
wszystkich
dokumentów
podmiotowych
oraz
przedmiotowych spełniających jego oczekiwania i warunki w ofercie jest wezwanie go
zgodnie z regulacjąart. 26 ust.3 Pzp do uzupełnienia dokumentu w określonym terminie.

W tym miejscu przywołał swoja argumentacje z przystąpienia do postępowania
protestacyjnego.

Ponadto w sytuacji, w której Zamawiający dopuszcza składanie ofert częściowych,
winien był zawrzećinformację, iżnależy przedstawićzestawienie broni palnej dla każdej
części zadania sumując ilośćbroni. W zapisach SIWZ brak było powyższej informacji.
W związku z powyższym przedstawione oświadczenie należy oceniaćodrębnie dla każdej
części zamówienia. W innej sytuacji nie można było dokonaćwłaściwego porównania i oceny
ofert. Skoro Zamawiający dopuścił możliwośćskładania ofert częściowych musi stosować
przepisy i warunki odrębnie dla każdej części.
Ponadto zarzucił Zamawiającemu błędne rozstrzygnięcie protestu, ponieważprotest
winien byćoddalony co najmniej z trzech powodów.
Po pierwsze, wskazał na argumentacje z przystąpienia do postępowania
protestacyjnego w zakresie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp. Ponadto, stwierdził,że powyższe
oświadczenie (wykaz broni) winno byćoceniane odrębnie dla każdej części. W SIWZ nie
zawarto informacji,że firma winna była przedstawićłącznie oświadczenia dla wszystkich
części. Skoro wszystkie inne dokumenty, oświadczenia mogły byćzłożone tylko dla jednej
części w jednym formularzu należy oceniaćje osobno dla każdego zadania.
Po drugie, przywołał swoje stanowisko z przystąpienia do postępowania
protestacyjnego w zakresie art. 26 ust. 3 Pzp.
Po trzecie, odniósł siętakże do kwestii nie złożeni protestu przez Protestującego na
zaniechanie czynności Zamawiającego wezwania Konsorcjum Konsalnet do uzupełnienia
dokumentu, co także było przedmiotem przystąpienia do postępowania protestacyjnego.
Kopie treści odwołania otrzymał tego samego dnia Zamawiający (wpływ
bezpośredni).

W dniu 29.07.2009 r. Zamawiający przekazał (faxem) Konsorcjum Impel kopiętreści
odwołania i wezwał je do udziału w postępowaniu odwoławczym.

Do postępowania odwoławczego toczącego sięna skutek wniesienia odwołania
przystąpiło dnia 06.08.2009 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa UZP) Konsorcjum Impel po
stronie Zamawiającego. Wnosząc o oddalenie odwołania w zakresie zarzutu bezprawnego
odrzucenia oferty Odwołującego oraz odrzucenia odwołania w zakresie pozostałych
zarzutów. Podkreśliło, iżjej interes prawny wyraża siętym,że odwołanie nie znajdujeżadnego uzasadnienia w Pzp, a zgodnie z rozstrzygnięciem protestu, oferta Konsorcjum
Impel spełnia wszystkie wymagania Zamawiającego, w związku z czym jest
najkorzystniejsza w oparciu o kryteria oceny ofert, dla III części zamówienia, tj. zgodnie
z rozstrzygnięciem Zamawiającego. Konsorcjum Impel stwierdziło,że z oferty Odwołującego

jednoznacznie wynika, iżWykonawca nie spełnił warunku wymaganego przez
Zamawiającego w SIWZ poprzez podanie ilości broni i amunicji nie wystarczającej do
należytego wykonania zamówienia. Przytoczyło ustalenia odnośnie przedmiotu zamówienia
wynikającego z oferty Odwołującego przywołane w proteście.
Dlatego też, w ocenie Protestującego, należy traktowaćzarzuty Odwołujacego, jako
bezzasadne, ponieważWykonawca w ofercie miał obowiązek zawrzećwszystkie niezbędne
siły iśrodki wykorzystywane do realizacji przedmiotowego zamówienia zgodnie z wymogami
SIWZ i przepisami prawa.
Kopia przystąpienia została przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu.

W dniu 17.08.2009 r. faxem (31.08.2009 r. wpływ bezpośredni do Prezesa UZP)
Zamawiający przekazał stanowisko Zamawiającego. Wnosił o oddalenie odwołania
złożonego przez Konsorcjum Konsalnet S.A. oraz o utrzymanie w mocy rozstrzygnięcia
protestu zgodnie z postanowieniem Zamawiającego. Uznał,że faktycznie Odwołujący
w załączniku nr 8 do SIWZ: „Zestawienie broni posiadanej, przewidzianej na wyposażenie
pracowników ochrony w trakcie realizacji zamówienia w ilości niezbędnej do wykonania
przedmiotu zamówienia"
zawarł w poz. 1 - 12 szt. pistoletów maszynowych Glauberyt oraz
w poz. 2 - 12 szt. strzelb Mossberg, z których strzelby Mossberg nie spełniająwymagań
zawartych w SIWZ o wyposażeniu warty, tj. karabin lub pistolet maszynowy. Jednocześnie
Zamawiający stwierdził,że Konsorcjum Konsalnet w załączniku nr 9 do SIWZ: „Zestawienie
broni palnej, planowanej do zakupu, przewidzianej na wyposażenie pracowników ochrony
w trakcie realizacji zamówienia w ilości niezbędnej do wykonania przedmiotu zamówienia"

wpisało: „Nie dotyczy", co oznacza,że nie zamierza zakupićbroni na wyposażenie
wartowników.
Konsorcjum Konsalnet w załączniku nr 1 do SIWZ zawarło,że składa ofertęna
wszystkie trzy części zamówienia i w związku z tym,że nie zastrzegł sobie tego wżaden
sposób, Zamawiający przeanalizował złożone dokumenty oceniając je razem na wszystkie
trzy części. W wypadku, gdyby Konsorcjum Konsalnet złożyło załączniki nr 8 i 9 do SIWZ
osobno na każdączęśćto powinno złożyćtrzy takie załączniki zaznaczając to w ich tytule.
W przeciwnym wypadku ocena tych załączników może byćtylko taka, jak to zrobił
Zamawiający, czyli ocenił ilośćposiadanej broni przedstawionej przez tego Konsorcjum
Konsalnet w załączniku nr 8 dla wszystkich trzech części postępowania razem.
Zamawiający, jak wskazał, badał ofertęKonsorcjum Konsalnet na rażąco niskącenę
w związku z tym,żeśrednia cena na te usługi w obrębie działania zamawiającego wynosi 23
zł/godz., zaśprzedmiotowy wykonawca zaproponował 14 zł/godz. Konsorcjum Impel złożyło
ofertęz ceną17 zł/godz. Oferta Konsorcjum Konsalnet nie została odrzucona na rażąco
niskącenęmiędzy innymi z tego powodu,że nie zamierzał on kupowaćnowej broni,

a zamierzał użyćbroni zbędnej będącej w jego posiadaniu (12 szt. pistoletów Glauberyt).
Konsorcjum Impel miało wyższącenę, ale zamierzało dokonaćzakupu broni na
przedmiotowe zadanie.

Biorąc powyższe pod uwagęZamawiający uznał na podstawie przedstawionych
dokumentów,że Konsorcjum Konsalnet nie ma wystarczającej ilości broni dla wykonania
wszystkich trzech części plus grupa interwencyjna i w rozstrzygnięciu protestu na trzecią
częśćw kolejności rozpatrywania odrzucił ofertętego wykonawcy na podstawie art. 89 ust. 1
pkt 2 Pzp, jako nie spełniającąwymogów SIWZ, gdyżZamawiający wymagał na każdączęść
wyposażenie każdego z pięciu wartowników (dwa posterunki po minimum dwóch
wartowników plus dowódca zmiany) oraz każdego z co najmniej dwuosobowej grupy
interwencyjnej w karabin lub pistolet maszynowy.
W ocenie Zamawiającego złożony przez Konsorcjum Konsalnet załącznik nr 8 do
SIWZ był jasny i czytelny, a jego treśćnie wyczerpuje znamion, na które powołuje się
wykonawca tj. art. 26 ust. 3 Pzp. Dokument ten został złożony przez wykonawcęi nie
zawiera błędów, które należałoby wyjaśnić. Zamawiający w wyniku wniesionego protestu
uznał wpis w poz. 2 przedmiotowego załącznika za nie spełniający wymagańSIWZ, co
Odwołujący nie kwestionuje w swoim odwołaniu, zaśwpis w poz. 1 za spełniający
wymagania dla dwóch części postępowania. Przedmiotowy wykonawca nie ma więcej broni,
którąmoże wykorzystaćdo wszystkich trzech części i nie zamierzał brakującąbrońzakupić
(treśćzałącznika nr 9 do SIWZ). Inna interpretacja tych załączników prowadzi do tego,że
wykonawca ten złożył nieprawdziwe oświadczenia.
W zaistniałej sytuacji, gdyby Zamawiający, jak wskazał, musiał wezwać
przedmiotowego wykonawcędo złożenia wyjaśnieńdo załącznika nr 8 zgodnie z tym, co
sugeruje Odwołujący zgodnie z jego interpretacjąart. 26 ust. 3 Pzp, to gdyby ten wykonawca
złożył wyjaśnienie,że posiada więcej właściwej broni do wykonania wszystkich trzech części
postępowania, to Zamawiający nie mażadnych mechanizmów sprawdzenia prawdziwości
tego oświadczenia i istniało by podejrzenie złożenia nieprawdziwego oświadczenia w celu
uzyskania przedmiotowego zamówienia i w ocenie Zamawiającego naruszało by zasadę
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, gdyżdrugi wykonawca złożył
ofertębez zarzutu.
W ocenie Zamawiającego zarzuty Odwołującego, co do nie podania wprost ilości
niezbędnej broni sąnietrafione, gdyżZamawiający wyjaśnił to wystarczająco precyzyjnie
w SIWZ. Zamawiający podał minimalne wymagania w zakresie obsady i wyposażenia
wartowników i grup interwencyjnych. To wykonawca miał zdecydować, czy chce zatrudnić
np. więcej wartowników (na jednej zmianie) lub grup interwencyjnych i dla tej liczby
dostosowaćwłaściwe ich wyposażenie w brońzgodnie z SIWZ. Zgodnie z art. 180 ust. 3 pkt
2 Pzpżaden wykonawca nie złożył protestu na zapisy SIWZ, ani zgodnie z treściąart. 38

ust. 1 Pzp nie zadał Zamawiającemu pytania w tej sprawie. Jednocześnie obaj wykonawcy
w załączniku nr 1 do SIWZ złożyli oświadczenie,że zapoznali sięz warunkami postępowania
i przyjmująje bez zastrzeżeń.

Skład
orzekający
Krajowej
Izby
Odwoławczej,
po
przeprowadzeniu
postępowania w sprawie, zapoznaniu się z dokumentacją przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności
postanowieniami SIWZ, treścią odpowiedzi Zamawiającego na pytania z dnia
01.07.2009 r., treścią oferty Odwołującego, jak i stanowiskiem stron oraz
Przystępującego do postępowania odwoławczego, zaprezentowanych w proteście,
przystąpieniu do protestu, rozstrzygnięciu protestu, odwołaniu, przystąpieniu do
odwołania oraz stanowisku Zamawiającego, a także na rozprawie ustalił i zważył, co
następuje.

Skład orzekający Izby w pierwszej kolejności ustalił,że nie została wypełnionażadna
z przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania w trybie art. 187 ust. 4 Pzp.

Ustalono również,że Wykonawca wnoszący odwołanie posiadał interes prawny
w rozumieniu art. 179 ust. 1 Pzp, uprawniający go do złożenia protestu i odwołania.
Zdaniem, Izby Odwołujący, którego oferta została uznana na mocy wyboru z dnia
13.07.2009 r. za najkorzystniejsząw części I, II i III, w przypadku potwierdzenia się
podnoszonych zarzutów, ma szanse na uzyskanie przedmiotowego zamówienia we
wszystkich trzech częściach. Z tym,że wobec uznania przez Zamawiającego zarzutów
Protestującego względem Odwołującego tylko w odniesieniu do części III, Odwołujący
w konsekwencji ma szanse uzyskania zamówienia w części III, gdyżw części I i II wobec nie
złożenia oddzielnego odwołania przez Konsorcjum Impel wybór z dnia 13.07.2009 r.
uprawomocnił się, a rozstrzygniecie protestu przez Zamawiającego (z dnia 23.07.2009 r.)
w odniesieniu do części I i II miało charakter ostateczny.

Odnosząc siędo podniesionych zarzutów stwierdzićnależy,że odwołanie zasługuje
na uwzględnienie.

Zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp z uwagi na uznanie,że oferta Odwołującego w części III nie spełnia wymogów SIWZ, tj. wyposażenia każdego
z pięciu wartowników (2 posterunki po minimum 2 wartowników plus dowódca zmiany) oraz
co najmniej 2 osobowej grupy interwencyjnej w karabin lub pistolet maszynowy, czyli uznania

podania ilości broni i amunicji nie wystarczającej do należytego wykonania zamówienia
w odniesieniu do części III, Izba uznaje ww zarzut za zasadny.

Odnośnie istotnych dla rozstrzygnięcia przedmiotowego zarzutu postanowieńSIWZ
skład orzekający Izby ustalił:
Zamawiający w Rozdz. III SIWZ: „Opis przedmiotu zamówienia (art. 36 ust. 1 pkt. 3
uPzp)”
w pkt 15 stwierdził,że: „Przedmiot zamówienia został podzielony na 3 (trzy) części tj.
Częśćnr 1 – Dla Jednostki Wojskowej 4646 Gdynia.
Częśćnr 2 – Dla Jednostki Wojskowej 1050 Rzucewo k/Pucka
Częśćnr 3 – Dla Jednostki Wojskowej 1068 Nowy Dwór Wejherowski
Tym samym Zamawiający dopuszcza do składania oferty częściowe wg wyżej opisanych
części. Zamawiający może złożyć ofertę na dowolną część/części lub na całość
zamówienia”
.

W ramach wszystkich trzech części odnośnie opisu przedmiotu zamówienia
Zamawiający w pkt 3 określił,że: „Na zmianie służbę pełni 4 licencjonowanych pracowników
ochrony na 2 posterunki plus dowódca (…)”
, w pkt 4.6 (części I), pkt 5 (części II) oraz pkt 4 f)
(części III) wskazał,że: „W czasie zmiany pracownicy ochrony muszą być wyposażeni (…..),
przycisk napadowy i broń palną (karabinek lub pistolet maszynowy) (…)”; „(..) Broń palną
(karabinek lub pistolet maszynowy) (..)”
, zaśwzględem grup interwencyjnych na końcu opis
przedmiotu zamówienia dla każdej części zawarł zapis: „Grupa interwencyjna zewnętrzna
(…..) składająca się z 2 wartowników SUFO z bronią długą lub PM (…)”
. W Rozdz. IV SIWZ:
Dodatkowe wymagania związane z realizacją przedmiotu zamówienia” pkt 8 stwierdził,że:
„Wykonawca powinien dysponować patrolem interwencyjnym.”.
Ponadto, w Rozdz. IX pkt 2 SIWZ zawarł także zapisy odnośnie przedmiotu
zamówienia, stwierdzając,że: „(..) z uwzględnieniem, że wykonywanie stałej ochrony
fizycznej będzie realizowane przez pracowników Wykonawcy na posterunkach i grupie
interwencyjnej wg opisu przedmiotu zamówienia dla danej jednostki wojskowej w składzie:
a) Warta na terenie JW (jeden posterunek) x ilość posterunków w danej Jednostce
Wojskowej
- Dowódca zmiany
(..) jeden pracownik, bez względu na ilość posterunków
- warta na jeden posterunek
(..)2 pracownika ochrony, na jeden posterunek
b) Grupa interwencyjna
Grupa interwencyjna zewnętrzna (…) składająca się z 2 wartowników SUFO
z wyposażeniem wzywana na określone zdarzenia”
.

Zamawiający w Rozdz. V SIWZ: „OPIS SPOSOBU PRZYGOTOWANIA OFERTY”
stwierdził w pkt 3-5, 8: „Do oferty zostaną załączone dokumenty wymagane postanowieniami
SIWZ”
; „Wykonawca może złożyć tylko jedna ofertę zawierającą jednoznacznie opisaną
propozycję”
; „Treść oferty musi odpowiadać treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia”
oraz „Wszystkie formularze (załączniki) zawarte w niniejszej specyfikacji,
Wykonawca wypełni ściśle według wskazówek zawartych w SIWZ. W przypadku gdy
jakakolwiek część dokumentu nie dotyczy Wykonawcy – wpisuje on „nie dotyczy”
.
Z kolei w Rozdz. VII SIWZ: „OPIS WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU
ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW”

określił w pkt 1 lit. f),że: „O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie Wykonawcy,
którzy spełniają warunki Zamawiającego określone w niniejszej specyfikacji i wykażą, że:
przedstawią wykaz pracowników (na jedną jednostkę wojskową), którzy będą realizować
zadanie z rozbiciem na: zarząd, pracowników ochrony fizycznej na stanowiskach:


Dowódcy zmiany – minimum 3 pracowników,

pracownicy ochrony – minimum 12 osób (……)”.

W myśl pkt 7 i 10 przywołanego rozdziału SIWZ Zamawiający stwierdził,że:
„Niezwłocznie, po zawarciu umowy i otrzymaniu zgody od Komendanta Wojewódzkiego
Policji na zakup bronii, wyposaży pracowników ochrony realizujących zadanie w niezbędną
ilość broni i amunicji z uwzględnieniem:


Dowódcy zmiany zostaną wyposażeni w broń palną (pistolet maszynowy lub
pistolet wojskowy)


Pracownicy ochrony pełniący służbę na posterunkach/patrolach – broń palną
(karabinek lub pistolet maszynowy) (…)
”;
„Posiadają własną zmotoryzowaną grupę interwencyjną mogącą udzielić wsparcia
pracownikom ochrony realizującym zadanie ochronne w obiekcie zamawiającego (…),
min. 2 pracowników ochrony posiadających licencję I-go stopnia wyposażonych w broń
palną i ostrą amunicję (..) (zał. nr 11 do SIWZ)”.

Zamawiający w Rozdz. VIII SIWZ: „WYKAZ OŚWIADCZEŃ I DOKUMENTÓW JAKIE
MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIENIA
WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU”
określił w pkt 1,że: „W celu potwierdzenia
wymagań zawartych w pkt. VI SIWZ, do oferty muszą być załączone: Oferta dla J.W 4646
lub JW1050 lub JW1068 lub na całość zamówienia lub na dowolną ilość części sporządzona
wg wzoru formularza stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszej specyfikacji.
”. Wśród
dokumentów, które potwierdzają,że Wykonawca posiada niezbędnąwiedzęi doświadczenie
oraz potencjał techniczny, a także dysponuje osobami zdolnymi do wykonania zamówienia
wymienił: w pkt 2 - Wykaz osób, które będąuczestniczyćw wykonywaniu zamówienia

posiadająwymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładająobowiązek posiadania takich
uprawnień(zał. Nr 5 do SIWZ); w pkt 9 - Zestawienie broni palnej posiadanej przewidzianej
na wyposażenie pracowników ochrony w trakcie realizacji zamówienia, z podaniem rodzaju
broni, w ilości niezbędnej do wykonania przedmiotu zamówienia (zał. Nr 8 do SIWZ); w pkt
10 - Zestawienie broni palnej przewidzianej do zakupu (zał. Nr 9 do SIWZ). Jeśli Wykonawca
nie przewiduje zakupu dodatkowej broni, bo jużposiada brońw wystarczającej ilości,
w załączniku tym wpisuje „nie dotyczy”; a w pkt 12 - Oświadczenie o posiadaniu grupy
interwencyjnej (..) – min. 2 pracowników ochrony posiadających licencjęI-go stopnia
wyposażonych w brońpalnąi ostrąamunicję(..) (zał. nr 11 do SIWZ).
Ponadto, w Rozdz. XIII SIWZ: „WARUNKI UMOWY(..)” Zamawiający określił w pkt
1-2,że: „(..) zastrzega sobie prawo zawarcia umowy według dostarczonego projektu
(załącznik nr 3 do SIWZ)”
; „Wykonawca składając ofertę musi parafować wzór umowy jako
znak jej akceptacji.”
.
W ramach odpowiedzi z dnia 01.07.2009 r. na pytanie 1 podtrzymał zapisy odnośnie
przedmiotu zamówienia z Rozdz. IX. pkt 2 SIWZ. Odnośnie odpowiedzi na pytanie 2
stwierdził,że: „Grupa interwencyjna działa wspomagająco dla wartowników i logicznym jest, że musi być wyposażona przynajmniej w taką broń jak wartownicy, tym bardziej, że mówi się
o niej w SIWZ str 7 „(…..) z bronią długą lub PM (…)” Biorąc powyższe pod uwagę grupa
interwencyjna nie może być wyposażona w broń krótką chyba, że pytający miał na myśli
broń - Pistolet Maszynowy (PM), którą Zamawiający dopuszcza”.

Odwołujący złożył formularz ofertowy zawierający zapis: „Oferta na usługę: Część Nr
1 (…) Część Nr 2 (…) Część Nr 3 (…..)”
. Za każdym razem przed zaoferowaniem ceny dla
danej części podawał dane dotyczące Wykonawcy, czyli Konsorcjum w którego skład
wchodzi (od str. 2 do 5 oferty). Na stronie 6 oferty złożył w pkt 2 oświadczenie, ze zapoznał
sięz treściąSIWZ i akceptuje ja w całości, w pkt 3 złożył oświadczenie odnośnie wzoru
umowy. Na str. od 92 do 110 złożył zaakceptowany wzór umowy na wszystkie trzy części.
Na str. od 219 do 221 oferty załączył wykaz osób, które będąuczestniczyćw wykonaniu
zamówienia w liczbie 36 pracowników ochrony na stanowiskach wartowników, 9 dowódców
zmian, 3 osoby zarządu, 3 osoby szefa (komendanta) ochrony oraz 1 pełnomocnika ds.
ochrony informacji niejawnej. Do wykazu dołączył poświadczenia bezpieczeństwa dla
wykazanych osób oraz ich licencje (od 222 do 324 str. oferty). Na str. 329 oferty Odwołujący
złożył Zestawienie broni palnej posiadanej, przewidzianej na wyposażenie pracowników
ochrony w trakcie realizacji zamówienia, w ilości niezbędnej do wykonania przedmiotu
zamówienia, gdzie podano:
a) w wierszu nr 1 pistolet maszynowy Glauberyt w ilości 12 (dwanaście) sztuk i amunicję
typu Parabellum kal. 9mm w ilości 90 sztuk na jeden pistolet oraz

b) w wierszu nr 2 strzelby gładkolufowe Mossberg w ilości 12 sztuk i amunicjękal. 12,70
w ilości 24 sztuk na jednąstrzelbę. Na str. 330 oferty Odwołujący złożył Zestawienie broni
palnej, planowanej do zakupu, przewidzianej na wyposażenie pracowników ochrony
w trakcie realizacji zamówienia w ilości niezbędnej do wykonania przedmiotu zamówienia
z wpisanym: „Nie dotyczy". Na str. 332 złożył oświadczenie o posiadaniu grupy
interwencyjnej (..) – min. 2 pracowników ochrony posiadających licencjęI-go stopnia
wyposażonych w brońpalnąi ostrąamunicję(..).

Odnosząc zapisy SIWZ do powyższego stanu faktycznego, Izba stwierdziła co
następuje.
Po pierwsze, Izba uznałaże zarzut w swej istocie odnosi siędo przedmiotu
zamówienia, a nie do potencjału technicznego Odwołującego. Zestawienie broni palnej
posiadanej przewidzianej na wyposażenie pracowników ochrony w trakcie realizacji
zamówienia, z podaniem rodzaju broni, w ilości niezbędnej do wykonania przedmiotu
zamówienia (zał. Nr 8 do SIWZ) nie jest dokumentem na potwierdzenie warunku
odnoszącego siędo potencjału technicznego (art. 22 ust. 1 pkt 2 Pzp), gdyżZamawiający
nie określił warunku podmiotowego wykazania siędysponowania określonąilościąbroni
(Rozdz. VII SIWZ). Zapisy z pkt 7 i 10 Rozdz. VII SIWZ w swej istocie odnosząsiędo etapu
realizacji zamówienia po podpisaniu umowy. Z opisu przedmiotu zamówienia (Rozdz. III
SIWZ) wynika (w pkt 4.6 - części I, pkt 5 - części II oraz pkt 4 f) - części III),że pracownicy
ochrony mająbyćwyposażeni m.in. w brońpalną(karabinek lub pistolet maszynowy). Zaś
dopiero w połączeniu z zapisem z pkt 7 i 10 Rozdz. VII SIWZ wynika,że wymóg niniejszy
dotyczy także dowódcy zmiany (pistolet maszynowy lub pistolet wojskowy) oraz grup
interwencyjnych (brońdługąlub PM) (w tym ostatnim wypadku wątpliwości Wykonawców
skutkowały potwierdzeniem tego wymogu w ramach odpowiedzi Zamawiającego z dnia
01.07.2009 r. na pytanie nr 2). Przy czym, odpowiedz na pytanie nr 2 wskazuje,że grupy
interwencyjne mająbyćwyposażone w brońdługą, czyli każdąbrońręcznądłuższąod
rewolweru (internetowy Uniwersalny słownik Języka polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN
SA,
http://sjp.pwn.pl
).
Po drugie, zapisy SIWZ mimo rozproszonego charakteru określająkonieczność
wyposażenia pracowników ochrony, dowódców zmiany oraz grup interwencyjnych w broń
palną, z tymże w tym ostatnim wypadku może byćto inna brońniżpistolety maszynowe.
Izba zauważa jednakże,że koniecznośćwyposażenia pracowników w określony rodzaj broni
nie jest de facto tym samym, co wskazanie konkretnej ilości broni. Zamawiający nie wskazał
ilości broni, a na etapie badania i oceny ofert domniemuje koniecznośćzaoferowania
konkretnej ilośćna podstawie wymaganej ilości pracowników („Na zmianie służbę pełni 4
licencjonowanych pracowników ochrony na 2 posterunki plus dowódca (…)
”). Izba wskazuje,
że obowiązuje zasada pisemności prowadzenia postępowania,żaden warunek podmiotowy,
czy teżprzedmiotowy nie może w sposób niejasny wynikaćz SIWZ. Zamawiający ma
obowiązek takiego formułowania SIWZ, a zwłaszcza przedmiotu zamówienia, aby nie budził
onżadnych wątpliwości i nie wymagał domniemywania określonych wymogów na podstawie
innych. Nie zawsze bowiem, to co jest jasne i oczywiste dla jednego Wykonawcy jest równie
jasne i oczywiste dla innego Wykonawcy. W niniejszym stanie faktycznym wystarczyło
niepisanązasadę(ilośćbroni odpowiednia do ilości pracowników ochrony i dowódcy zmiany)
uzewnętrznićw treści SIWZ, co jednakże nie miało miejsca. W tym kontekście zwracają
uwagęnieprecyzyjne zapisy odnośnie grupy interwencyjnej, gdyżz SIWZ można
domemmywaćna takiej samej zasadzie, jak w kwestii ilości broni,że musząbyć3 grupy
interwencyjne każda po 2 osoby. Jednakże na rozprawie Zamawiający oświadczył,że uznał
złożony przez Odwołującego załącznik nr 11 do SIWZ do oferty albowiem wystarczające jest
posiadanie 1 grupy interwencyjnej bez względu na ilośćczęści na które została złożona
oferta.
Po trzecie, Izba stwierdza,że przedmiotem niniejszego zamówienia sątrzy części.
Odwołujący złożył wyraźnie po jednej ofercie na każdąz trzech części, niniejsze
jednoznacznie wynika z formularza ofertowego (oddzielnie wskazano cenęofertowądla
danej części oraz dane Wykonawcy Odwołującego składającego ofertę), z wzoru umowy, jak
równieżz wykazu osób. W ocenie Izby sporny załącznik nr 8 do SIWZ należy oceniaćniełą
cznie, ale oddzielnie na każdączęść. Zamawiający zapomina,że takie właśnie
rozpatrywanie ofert w postępowaniach z możliwościąskładania ofert częściowych jest
zasadą, tym bardziejże zapisy SIWZ, a w szczególności zapis z Rozdz. III pkt 15 oraz
formularza ofertowego to sankcjonują. Jeżeli Zamawiający wymagał złożenia 3 razy tego
samego załącznika tej samej treści na każdączęśćnależało to zawrzećw SIWZ, z tymże
taki zapis tylko wtedy byłby racjonalny, to znaczy nie byłby wymogiem czysto formalnym
jeżeli odnosiłby siędo całej oferty wraz z wszystkimi załącznikami także będącymi jej
elementem. Fakt,że formularz ofertowy pozwalał na złożenie oferty na dowolnączęść/części
lub na całośćzamówienia wskazuje,że takiego wymogu nie tylko nie było, ale wręcz
przeciwnie wystarczał jeden komplet dokumentów składających sięna ofertębez względu na
ilośćczęści na którądany Wykonawca składa ofertę. W tym kontekście zasadnym jest
porównanie załącznika nr 8 z wykazem osób (załącznik nr 5 do SIWZ). Wynika z niego,że
w tym drugim wykazano cały zakres osobowy, gdyżbyło to konieczne, chociażby z uwagi na
wymóg podania numeru i stopnia licencji pracownika ochrony fizycznej, zaśw tym
pierwszym wystarczające było podanie typu i ilości broni. Powoływanie siępodczas rozprawy
na tytuł załącznika nr 8 do SIWZ („ (..)na wyposażenie pracowników ochrony w trakcie
realizacji zamówienia, z podaniem rodzaju broni, w ilości niezbędnej do wykonania


przedmiotu zamówienia”) przez Przystępującegoświadczy wręcz odwrotnie od tego co
wskazywał. Powyższy zapis należy bowiem rozpatrywaćw kontekście jednej oferty złożonej
oddzielnie na każdączęść, a nie łącznie. Powyższe potwierdza także, treśćzałącznika nr 11
do SIWZ odnośnie grup interwencyjnych równieżwobec niejednoznacznych zapisów SIWZ
w tym zakresie.
Po czwarte, kwestia charakteru załącznika nr 9 do SIWZ wymaga oddzielnych
wyjaśnień. W pierwszej kolejności należy jednakże wskazać, ze zarzut w tym zakresie
Zamawiający w ramach rozstrzygnięcia protestu oddalił, nie kwestionował także zasadności
jego złożenia w stanowisku Zamawiającego z 17.08.2009 r., jak i na rozprawie.
W stanowisku Zamawiającego załącznik nr 9 do SIWZ był poruszony w innym kontekście niż
podnosił na rozprawie Przystępujący (jako argument za niedopuszczalnościązastosowania
art. 26 ust. 3 Pzp). W ocenie Izby stanowisko Przystępującego dotyczące załącznika nr 9 do
SIWZ było kontynuacjąargumentacji z protestu, która nie została uznana przez
Zamawiającego. Przystępujący podnosząc kwestie dopuszczalnośćzłożenia załącznika nr 9
do SIWZ de facto składał oświadczenie woli sprzeczne z oświadczeniem woli
Zamawiającego, czyli strony do której przystąpił (art. 184 ust. 5 Pzp). Ponadto, jego
stanowisko było sprzeczne i nie spójne. Z jednej strony mówił o niedopuszczalności złożenia
załącznika nr 9 do SIWZ z uwagi na § 2 ust. 2 pkt 1 i 2 oraz ust. 3 § 2 Rozporządzenia
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie zasad uzbrojenia SUFO i warunków
przechowywania broni i amunicji – Dz. U. 1998 nr 113 poz. 730 z późn. zm., z drugiej nie
przeczył, iżOdwołujący może posiadaćokreślonąilośćbroni w magazynie, jednakże z uwagi
na upływ czasu nie będzie mógł zrealizowaćza jej pomocąprzedmiotowego zamówienia.
Założył więc,że w terminie składania ofert załącznik nr 9 do SIWZ został złożony
prawidłowy, jednakże w wypadku zaistnienia zdarzenia przyszłego i niepewnego (upływu
czasu, zwłoka w podpisaniu umowy) Odwołujący nie będzie mógł zrealizowaćzamówienia.
Izba zauważa,że Zamawiający nie wymagał podania numerów fabrycznych broni za pomocą
której będzie realizowane zamówienie. Poza tym, Odwołujący wyjaśniłże zwróci siędo
właściwych organów o zgodęnie na zakup, ale użytkowanie broni na potrzeby
przedmiotowego zamówienia, co w kontekście stwierdzenia zawartego w złożonym
załączniku nr 9 do SIWZ (nie dotyczy) jest zasadne. W tym kontekście, wobec przyznania
przez Przystępującegoże Odwołujący mógł w terminie składania ofert złożyćzałącznik nr 9
do SIWZ, jak równieżargumentacji przytoczonej powyżej, stanowisko Przystępującego
odnośnie złącznika nr 9 do SIWZ jest nie tylko sprzeczne ze stanowiskiem Zamawiającego,
ale błędne. Nie można kwestionowaćwiersza 1 (poz. 1) załącznika nr 9 do SIWZ skoro nie
był on kwestionowany przez Zamawiającego. Poza tym, w ocenie Izby wiersz 2 (poz. 2)
odnosi siędo wyposażenia grup interwencyjnych, gdyżZamawiający dopuszczał brońdługą,

czyli każdąbrońręcznądłuższąod rewolweru. Poza tym, wykazana brońw ramach
załączniku nr 8 do SIWZ, w terminie składania ofert nie musi byćw sposób dosłowny
samąbroniąużytądo realizacji zamówienia, gdyżOdwołujący zaoferował do realizacji
zamówienia określonąilośći rodzaj broni oraz amunicji, co czyni zadośćwymaganiom
Zamawiającego. Wynika więc z tego,że Odwołujący zrealizuje zamówienie na rzecz
Zamawiającego przy użyciu określonej ilości, rodzaju broni i amunicji nie zaśza pomocą
dosłownie danych sztuk broni o określonych numerach fabrycznych, takich jakie mogłaby
miećbrońz załącznika nr 8 do SIWZ, gdyby była tam wskazana z numeru.
Z uwagi na powyższe, Izba uznała zarzut za zasadny.
Zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 26 ust. 3 Pzp, Izba uznała za
niezasadny. Przy czym Izba nie neguje możliwości jego stosowania tak względem
dokumentów podmiotowych, jak i przedmiotowych, jednakże w niniejszym stanie faktycznym
nie było takiej konieczności i z tych względów zarzutu zaniechania wezwania w trybie art. 26
ust. 3 Pzp, czy teżnie zawarcie takiego zarzutu w proteście Konsorcjum Impel, uznaje za
nieznajdujący potwierdzenia.
Z uwagi na powyższe, Izba uznała zarzut za niezasadny.

Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 191 ust. 1 i 1a Pzp, orzeczono
jak w sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 191 ust. 6 i 7
Pzp, tj. stosownie do wyniku postępowania.

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieńpublicznych
(Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych do Sądu Okręgowego w Gdańsku.

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………





Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie