rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2010-08-24
rok: 2010
data dokumentu: 2010-08-24
rok: 2010
sygnatury akt.:
KIO 1709/10
KIO 1709/10
Komisja w składzie:
Przewodniczący: Przemysław Dzierzędzki
Przewodniczący: Przemysław Dzierzędzki
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron w dniu 24 sierpnia 2010 r.
w Warszawie odwołania z dnia 10 sierpnia 2010 r. wniesionego przez Zakład Energetyki -
Blachownia Sp. z o.o., ul. Szkolna 15, 47-220 Kędzierzyn-Koźle, w postępowaniu
prowadzonym przez Zamawiającego
Ś
ląskie Centrum Chorób Serca, ul. Szpitalna 2, 41-
800 Zabrze
w Warszawie odwołania z dnia 10 sierpnia 2010 r. wniesionego przez Zakład Energetyki -
Blachownia Sp. z o.o., ul. Szkolna 15, 47-220 Kędzierzyn-Koźle, w postępowaniu
prowadzonym przez Zamawiającego
Ś
ląskie Centrum Chorób Serca, ul. Szpitalna 2, 41-
800 Zabrze
postanawia:
1. umorzyćpostępowanie odwoławcze,
2. nakazaćUrzędowi ZamówieńPublicznych zwrot z rachunku Urzędu Zamówień
Publicznych na rzecz Zakładu Energetyki - Blachownia Sp. z o.o., ul. Szkolna 15, 47-
220 Kędzierzyn-Koźle kwoty 15 000,00 zł (słownie: piętnaście tysięcy złotych),
stanowiącej uiszczony przez Odwołującego wpis.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gliwicach.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 1709/10
U z a s a d n i e n i e
W pierwszej kolejności Izba ustaliła,że wobec wszczęcia postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, którego dotyczy rozpoznawane przez Izbęodwołanie po dniu 29
stycznia 2010 r., w którym weszły wżycie przepisy ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie
ustawy - Prawo zamówieńpublicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 223, poz.
1778), do jego rozpoznawania majązastosowanie przepisy ustawy Pzp w brzmieniu
nadanym ustawąz dnia 2 grudnia 2009 r.
Jednocześnie Izba ustaliła,że do przedmiotowego odwołania zastosowanie znajdują
przepisy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238) oraz
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań(Dz. U. Nr 48, poz. 280).
Nadto Izba ustaliła,że odwołanie zostało złożone w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego pt. „świadczenie usług w zakresie odbioru oraz unieszkodliwiania
odpadów medycznych i niebezpiecznych” przez Odwołującego - Zakład Energetyki -
Blachownia Sp. z o.o., ul. Szkolna 15, 47-220 Kędzierzyn-Koźle w dniu 10.08.2010 r., zwaną
dalej „Odwołującym” wobec treści ogłoszenia o zamówieniu oraz wobec treści Specyfikacji
Istotnych Warunków Zamówienia w zakresie opisu sposobu dokonywania oceny spełniania
warunków udziału w postępowaniu zawartego w:
-
Pkt III.2.1) lit a. Ogłoszenia o Zamówieniu i Pkt V. Wymagania Zamawiającego ppkt 1
lit a. - dla Pakietu nr 1, o treści: „a. wykonali min. 2 usługi w zakresie odbioru (zbierania
i transportu) oraz unieszkodliwiania odpadów medycznych niebezpiecznych,
medycznych nie posiadających właściwości niebezpiecznych o wartości minimum
300.000,- zł każda";
-
Pkt III.2.1) lit c. Ogłoszenia o Zamówieniu i Pkt V. Wymagania Zamawiającego ppkt 1
lit c. - dla Pakietu nr 1, o treści: „posiadajązezwolenie na prowadzenie działalności w
zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów o kodach wymienionych w załączniku
nr 6 (pakiety) (z woj.śląskiego )";
-
Pkt III.2.1) lit a. Ogłoszenia o Zamówieniu i Pkt V. Wymagania Zamawiającego ppkt 1
lit a. - dla Pakietu nr 2, o treści: „a. wykonali min. 2 usługi w zakresie odbioru (zbierania
i transportu) oraz unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych o wartości minimum
4.000,- zł każda," oraz
-
Pkt III.2.1) lit c. Ogłoszenia o Zamówieniu i Pkt V. Wymagania Zamawiającego ppkt 2
lit c. - dla Pakietu nr 2, o treści: „c. posiadajązezwolenie na prowadzenie działalności w
zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów o kodach wymienionych w załączniku
nr 6 (pakiety) (z woj.śląskiego )"
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu,że taki opis sposobu dokonywania oceny
spełniania warunków udziału w postępowaniu narusza art. 7 ust. 1 ustawy Pzp i art. 22 ust. 2
ustawy Pzp poprzez określenie warunków udziału w postępowaniu nieadekwatnie do
przedmiotu zamówienia oraz w sposób utrudniający konkurencjęi uniemożliwiający należyte
ustalenie kręgu wykonawców zdolnych do wykonania zamówienia.
Odwołujący w konsekwencji zażądał nakazania Zamawiającemu usunięcia z
Ogłoszenia o Zamówieniu oraz ze Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w całości
postanowienia Pkt III.2.1) lit a i Pkt V. Wymagania Zamawiającego ppkt 1 lit a. - dla Pakietu
nr 1 oraz Pkt III.2.1) lit a i Pkt V. Wymagania Zamawiającego ppkt 1 lit a. - dla Pakietu nr 2 o
treści wskazanej wyżej i zastąpienie tych wymogów udziału w postępowaniu w zakresie
posiadanego przez wykonawcędoświadczenia (zrealizowanych zamówień) w sposób
adekwatny do przedmiotu zamówienia, to jest przez określenie wymogu posiadania przez
wykonawcę
zdolności
do
transportu
i
unieszkodliwiania
odpadów
medycznych
niebezpiecznych względnie odpadów medycznych nie posiadających właściwości
niebezpiecznych w ilości nie mniejszej niż- dla Pakietu nr 1: 169.555 kilogramów, a - dla
Pakietu nr 2.877 kilogramów oraz usunięcia z Pkt III.2.1) lit c. i Pkt V. Wymagania
Zamawiającego ppkt 1 lit c - dla Pakietu nr 1 i Pkt III.2.1) lit c. i Pkt V. Wymagania
Zamawiającego ppkt 1 lit c - dla Pakietu nr 2 wyrażenia „(z woj.śląskiego)".
Pismem z dnia 20.08.2010 r., doręczonym do Krajowej Izby Odwoławczej w formie
pisemnej w dniu 23.08.2010 r., Zamawiający –Śląskie Centrum Chorób Serca, ul. Szpitalna
2, 41-800 Zabrze, odpowiedział na odwołanie, uwzględniając zarzuty w całości.
Izba ustaliła także,że do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczejżaden wykonawca nie
zgłosił przystąpienia do postępowania odwoławczego (art. 185 ust. 2 ustawy Pzp).
Skoro Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie uznał słusznośćargumentacji
Odwołującego, to stwierdzićnależy,że Zamawiający uznał w pełni zarzuty Odwołującego.
Wobec ustalenia,że:
1) Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu,
2) po stronie Zamawiającego nie przystąpił do postępowania odwoławczegożaden
wykonawca
Izba stwierdziła,że zachodząprzesłanki umożliwiające wydanie postanowienia o umorzeniu
postępowania odwoławczego na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron, zgodnie z
przepisem art. 186 ust. 2 ustawy Pzp. oraz
§
13 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu
odwołań(Dz. U. Nr 48, poz. 280).
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła okoliczność, iż
koszty te znosząsięwzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 ust. 1 ustawy Pzp, orzekając
w tym zakresie o konieczności zwrotu kwoty wpisu uiszczonego przez odwołującego na
rachunek Urzędu ZamówieńPublicznych stosownie do
§
5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).
Przewodniczący:
………………………………
1. umorzyćpostępowanie odwoławcze,
2. nakazaćUrzędowi ZamówieńPublicznych zwrot z rachunku Urzędu Zamówień
Publicznych na rzecz Zakładu Energetyki - Blachownia Sp. z o.o., ul. Szkolna 15, 47-
220 Kędzierzyn-Koźle kwoty 15 000,00 zł (słownie: piętnaście tysięcy złotych),
stanowiącej uiszczony przez Odwołującego wpis.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gliwicach.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 1709/10
U z a s a d n i e n i e
W pierwszej kolejności Izba ustaliła,że wobec wszczęcia postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, którego dotyczy rozpoznawane przez Izbęodwołanie po dniu 29
stycznia 2010 r., w którym weszły wżycie przepisy ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie
ustawy - Prawo zamówieńpublicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 223, poz.
1778), do jego rozpoznawania majązastosowanie przepisy ustawy Pzp w brzmieniu
nadanym ustawąz dnia 2 grudnia 2009 r.
Jednocześnie Izba ustaliła,że do przedmiotowego odwołania zastosowanie znajdują
przepisy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238) oraz
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań(Dz. U. Nr 48, poz. 280).
Nadto Izba ustaliła,że odwołanie zostało złożone w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego pt. „świadczenie usług w zakresie odbioru oraz unieszkodliwiania
odpadów medycznych i niebezpiecznych” przez Odwołującego - Zakład Energetyki -
Blachownia Sp. z o.o., ul. Szkolna 15, 47-220 Kędzierzyn-Koźle w dniu 10.08.2010 r., zwaną
dalej „Odwołującym” wobec treści ogłoszenia o zamówieniu oraz wobec treści Specyfikacji
Istotnych Warunków Zamówienia w zakresie opisu sposobu dokonywania oceny spełniania
warunków udziału w postępowaniu zawartego w:
-
Pkt III.2.1) lit a. Ogłoszenia o Zamówieniu i Pkt V. Wymagania Zamawiającego ppkt 1
lit a. - dla Pakietu nr 1, o treści: „a. wykonali min. 2 usługi w zakresie odbioru (zbierania
i transportu) oraz unieszkodliwiania odpadów medycznych niebezpiecznych,
medycznych nie posiadających właściwości niebezpiecznych o wartości minimum
300.000,- zł każda";
-
Pkt III.2.1) lit c. Ogłoszenia o Zamówieniu i Pkt V. Wymagania Zamawiającego ppkt 1
lit c. - dla Pakietu nr 1, o treści: „posiadajązezwolenie na prowadzenie działalności w
zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów o kodach wymienionych w załączniku
nr 6 (pakiety) (z woj.śląskiego )";
-
Pkt III.2.1) lit a. Ogłoszenia o Zamówieniu i Pkt V. Wymagania Zamawiającego ppkt 1
lit a. - dla Pakietu nr 2, o treści: „a. wykonali min. 2 usługi w zakresie odbioru (zbierania
i transportu) oraz unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych o wartości minimum
4.000,- zł każda," oraz
-
Pkt III.2.1) lit c. Ogłoszenia o Zamówieniu i Pkt V. Wymagania Zamawiającego ppkt 2
lit c. - dla Pakietu nr 2, o treści: „c. posiadajązezwolenie na prowadzenie działalności w
zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów o kodach wymienionych w załączniku
nr 6 (pakiety) (z woj.śląskiego )"
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu,że taki opis sposobu dokonywania oceny
spełniania warunków udziału w postępowaniu narusza art. 7 ust. 1 ustawy Pzp i art. 22 ust. 2
ustawy Pzp poprzez określenie warunków udziału w postępowaniu nieadekwatnie do
przedmiotu zamówienia oraz w sposób utrudniający konkurencjęi uniemożliwiający należyte
ustalenie kręgu wykonawców zdolnych do wykonania zamówienia.
Odwołujący w konsekwencji zażądał nakazania Zamawiającemu usunięcia z
Ogłoszenia o Zamówieniu oraz ze Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w całości
postanowienia Pkt III.2.1) lit a i Pkt V. Wymagania Zamawiającego ppkt 1 lit a. - dla Pakietu
nr 1 oraz Pkt III.2.1) lit a i Pkt V. Wymagania Zamawiającego ppkt 1 lit a. - dla Pakietu nr 2 o
treści wskazanej wyżej i zastąpienie tych wymogów udziału w postępowaniu w zakresie
posiadanego przez wykonawcędoświadczenia (zrealizowanych zamówień) w sposób
adekwatny do przedmiotu zamówienia, to jest przez określenie wymogu posiadania przez
wykonawcę
zdolności
do
transportu
i
unieszkodliwiania
odpadów
medycznych
niebezpiecznych względnie odpadów medycznych nie posiadających właściwości
niebezpiecznych w ilości nie mniejszej niż- dla Pakietu nr 1: 169.555 kilogramów, a - dla
Pakietu nr 2.877 kilogramów oraz usunięcia z Pkt III.2.1) lit c. i Pkt V. Wymagania
Zamawiającego ppkt 1 lit c - dla Pakietu nr 1 i Pkt III.2.1) lit c. i Pkt V. Wymagania
Zamawiającego ppkt 1 lit c - dla Pakietu nr 2 wyrażenia „(z woj.śląskiego)".
Pismem z dnia 20.08.2010 r., doręczonym do Krajowej Izby Odwoławczej w formie
pisemnej w dniu 23.08.2010 r., Zamawiający –Śląskie Centrum Chorób Serca, ul. Szpitalna
2, 41-800 Zabrze, odpowiedział na odwołanie, uwzględniając zarzuty w całości.
Izba ustaliła także,że do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczejżaden wykonawca nie
zgłosił przystąpienia do postępowania odwoławczego (art. 185 ust. 2 ustawy Pzp).
Skoro Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie uznał słusznośćargumentacji
Odwołującego, to stwierdzićnależy,że Zamawiający uznał w pełni zarzuty Odwołującego.
Wobec ustalenia,że:
1) Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu,
2) po stronie Zamawiającego nie przystąpił do postępowania odwoławczegożaden
wykonawca
Izba stwierdziła,że zachodząprzesłanki umożliwiające wydanie postanowienia o umorzeniu
postępowania odwoławczego na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron, zgodnie z
przepisem art. 186 ust. 2 ustawy Pzp. oraz
§
13 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu
odwołań(Dz. U. Nr 48, poz. 280).
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła okoliczność, iż
koszty te znosząsięwzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 ust. 1 ustawy Pzp, orzekając
w tym zakresie o konieczności zwrotu kwoty wpisu uiszczonego przez odwołującego na
rachunek Urzędu ZamówieńPublicznych stosownie do
§
5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).
Przewodniczący:
………………………………
Wcześniejsze orzeczenia:
- Sygn. akt KIO 263/15 z dnia 2015-12-23
- Sygn. akt KIO 245/15, KIO 305/15 z dnia 2015-03-04
- Sygn. akt KIO 270/15 z dnia 2015-03-03
- Sygn. akt KIO 273/15 z dnia 2015-02-27
- Sygn. akt KIO 267/15 z dnia 2015-02-27