eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2010 › Sygn. akt: KIO/2244/10
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2010-10-26
rok: 2010
sygnatury akt.:

KIO/2244/10

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Honorata Łopianowska Protokolant: Agata Dziuban

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 października 2010 r. w Warszawie odwołania
wniesionego przez Tradex Systems spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Agencję Rynku Rolnego w trybie przetargu
nieograniczonego na „zakup i dostawę kompletnej obudowy serwerowej typu blade, 8 serwerów kasetowych do
obudowy blade, oprogramowania zarządzającego serwerami i obudową typu blade, wraz z usługą instalacji i konfiguracji
dostarczonego sprzętu”


przy udziale Przystępującego do postępowania po stronie Zamawiającego – Kapsch spółki z
ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie


orzeka:
1. oddala odwołanie;

2. kosztami postępowania obciąża Tradex Systems spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w
Warszawie i nakazuje zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości
15.000 zł 00 gr (słownie: piętnastu tysięcy złotych, zero groszy) z kwoty wpisu

uiszczonego przez
Tradex Systems spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie.

Stosownie do treści art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.), na niniejszy wyrok - w
terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Przewodniczący:


KIO 2244/10

U Z A S A D N I E N I E

Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego na „zakup i dostawę kompletnej obudowy serwerowej typu blade, 8 serwerów kasetowych do
obudowy blade, oprogramowania zarządzającego serwerami i obudową typu blade, wraz z usługą instalacji i konfiguracji
dostarczonego sprzętu”
z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2010, Nr 113, poz. 759 ze zm.) wymaganych przy
procedurze, gdy wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych – wartość
zamówienia, którego przedmiotem są dostawy wynosi 151.081 euro (580.000 zł).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej pod nr 2010/S 157-242740 w dniu 14 sierpnia 2010r.
Odwołujący w dniu 6 października 2010r. otrzymał informację o wyniku postępowania,
zaś w dniu 15 października 2010r. wniósł odwołanie wobec odrzucenia Jego oferty.
Odwołujący zarzuca Zamawiającemu:
1)

naruszenie art. 7 ust. 1, art. 89 ust. 1 pkt 2) ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez
odrzucenie oferty Odwołującego,
2)

naruszenie art. 26 ust. 3 Prawo zamówień publicznych poprzez zaniechanie wezwania
Odwołującego do uzupełnienia dokumentów.
Odwołujący wniósł o:
1)

unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w postępowaniu przetargowym,
2)

powtórzenie czynności oceny ofert w zakresie zgodności ze specyfikacją istotnych
warunków zamówienia i w jej wyniku uznanie, iż oferta Odwołującego nie podlega
odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2) Prawo zamówień publicznych,
3)

wezwanie Odwołującego do uzupełnienia dokumentów,
4)

dokonanie powtórnej czynności oceny ofert oraz dopuszczenie Odwołującego do udziału
w aukcji elektronicznej.

W uzasadnieniu odwołania Odwołujący podał, że Zamawiający odrzucając Jego ofertę
stwierdził, że zaoferowany system blade PRIMERGY BX900S1 firmy Fujitsu (Fujitsu
Technology Solutions) nie spełnia wymagań specyfikacji istotnych warunków zamówienia;
ponadto Zamawiający wykluczył Odwołującego z postępowania, zarzucając niespełnienie
warunków udziału w postępowaniu.
KIO 2244/10

Odwołujący argumentuje, że Zamawiający nie dochował należytej staranności przy ocenie
ofert i wyborze oferty najkorzystniejszej w postępowaniu przetargowym; że oferta Odwołującego
jest zgodna z wymaganiami specyfikacji istotnych warunków zamówienia i nie powinna zostać
odrzucona, a w konsekwencji Odwołujący powinien zostać wezwany do uzupełnienia
dokumentów na mocy art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych.
W rozstrzygnięciu postępowania, Zamawiający dokonał badania wymagań specyfikacji
istotnych warunków zamówienia na podstawie treści ulotek i materiałów informacyjnych
zamieszczonych na stronach internetowych, które nie są częścią oferty Odwołującego. Takie
działanie Zamawiającego jest, zdaniem Odwołującego, całkowicie bezpodstawne i bezprawne.
Ustawodawca nie upoważnił Zamawiającego do tego typu praktyk. Podkreślono, że na mocy art.
89 ust. 1 pkt. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, Zamawiający zobligowany jest do badania
zgodności treści oferty z wymaganiami specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Zamawiający w żadnym miejscu rozstrzygnięcia nie wykazał niezgodności treści oferty z
wymaganiami określonymi w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, zaś w przypadku
jakichkolwiek wątpliwości, co do treści oferty, Zamawiający miał prawo do wezwania
Odwołującego do złożenia stosownych wyjaśnień w trybie art. 87 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych, czego nie uczynił.
Podkreślono że zaoferowany przez Odwołującego sprzęt i oprogramowanie są zgodne z
wymaganiami specyfikacji istotnych warunków zamówienia, co znajduje jednoznaczne
potwierdzenie w treści oferty. Odwołujący podał, że materiały i ulotki o charakterze reklamowym
zamieszczane na stronach internetowych nie są i nie mogą być miarodajnym źródłem informacji
technicznych. W żadnym wypadku informacje takie nie mogą stanowić przesłanki do uznania, że
treść oferty jest niezgodna z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia, co znajduje
potwierdzenie w orzecznictwie KIO.
Zdaniem Odwołującego, Zamawiający wybiórczo stosuje przepisy ustawy Prawo
zamówień publicznych w zależności od Wykonawcy, którego dotyczą. W ocenie Odwołującego,
rażącym naruszeniem art. 7 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych jest wezwanie
Wykonawcy ZETO-RZESZÓW Sp. z o.o. do uzupełnienia dokumentów i zaniechanie tej
czynności w stosunku do oferty Odwołującego, pomimo iż treść oferty Odwołującego jest
zgodna z wymaganiami określonymi w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Odwołujący końcowo podnosi, że dokonana przez Zamawiającego ocena ofert została
przeprowadzona bez zachowania należytej staranności, czego konsekwencją jest wybór oferty o
wyższej cenie co skutkuje niepotrzebnym wydatkowaniem dodatkowych środków publicznych
KIO 2244/10

oraz narusza postanowienia art. 17 Ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny
finansów publicznych z dnia 17 grudnia 2004 r. (Dz. U. 2005 Nr 14 poz. 114 wraz z późn. zm.).

Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego skutecznie przystąpił
wykonawca Kapsch spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie, wykazując swój
interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść Zamawiającego.

Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym w szczególności postanowienia ogłoszenia o
zamówieniu, specyfikacji istotnych warunków zamówienia, oferty złożone przez
wykonawców, przeprowadzone na rozprawie dowody jak również biorąc pod uwagę
oświadczenia i stanowiska stron oraz uczestnika postępowania złożone w trakcie
rozprawy, zważono, co następuje.


W pierwszej kolejności Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, że wobec wszczęcia w dacie
16 sierpnia 2010r. (data zamieszczenia specyfikacji istotnych warunków zamówienia na tablicy
ogłoszeń Zamawiającego oraz Jego stronie internetowej www.arr.gov.pl) postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego, którego dotyczy rozpoznawane przez Izbę odwołanie, to jest
po dniu 29 stycznia 2010 r., w którym weszły w życie przepisy ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o
zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw
(Dz. U. Nr 223, poz. 1778), do
jego rozpoznawania mają zastosowanie przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych w
brzmieniu nadanym ustawą z dnia 2 grudnia 2009 r. Jednocześnie Krajowa Izba Odwoławcza
ustaliła, że do przedmiotowego odwołania zastosowanie znajdują przepisy rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. Nr 41, poz. 238) oraz
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy
rozpoznawaniu odwołań
(Dz. U. Nr 48, poz. 280).
W drugiej kolejności ustalono, że nie została wypełniona żadna z przesłanek
skutkujących odrzuceniem odwołania w trybie art. 189 ust. 2 ustawy Prawo zamówień
publicznych.
Ustalono dalej, że wykonawca wnoszący odwołanie posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia, kwalifikowany możliwością poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 179 ust. 1 Prawa
KIO 2244/10

zamówień publicznych, co uprawnia go do złożenia odwołania – w razie uwzględnienia
odwołania oferta Odwołującego byłaby najkorzystniejszą w tym postępowaniu (cena
zaoferowana przez Odwołującego wynosi 492.648,20 zł, oferta Kapsch sp. z o.o. zawiera cenę
699.060,00 zł, oferta ZETO – Rzeszów sp. z o.o. zawiera cenę 704.916,00 zł), w związku z czym
wykonawca miałby szansę na uzyskanie zamówienia.
Przepis art. 192 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych stanowi, że uwzględnienie
odwołania może mieć miejsce tylko wtedy, gdy zostanie stwierdzone takie naruszenie przepisów
ustawy, które miało lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego.

Oceniając stan faktyczny sprawy oraz kwestionowane w odwołaniu i w granicach tego
odwołania (zgodnie z brzmieniem art. 192 ust. 7 ustawy Prawo zamówień publicznych) czynności
Zamawiającego należało uznać, że odwołanie podlega oddaleniu.

W pierwszym rzędzie podzielić należało ocenę Odwołującego, iż dokumenty, takie jak
opłacona polisa oraz wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych
również wykonywanych, dostaw w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy
i doświadczenia w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli
okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich wartości,
przedmiotu, dat wykonania i odbiorców, oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że
dostawy te zostały wykonane lub są wykonywane należycie, podlegają uzupełnieniu na podstawie
art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych. Przepis ten stanowi, że zamawiający wzywa
wykonawców, którzy w określonym terminie nie złożyli wymaganych oświadczeń lub
dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy, lub którzy nie złożyli pełnomocnictw, albo
którzy złożyli wymagane przez zamawiającego oświadczenia i dokumenty zawierające błędy lub
którzy złożyli wadliwe pełnomocnictwa, do ich złożenia w wyznaczonym terminie, chyba że
mimo ich złożenia oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne byłoby unieważnienie
postępowania. Na gruncie analizowanej sprawy, w pkt VIII specyfikacji istotnych warunków
zamówienia - DOKUMENTY I OŚWIADCZENIA POTWIERDZAJĄCE SPEŁNIANIE
WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ BRAK PODSTAW DO
WYKLUCZENIA, w ust. 1, Zamawiający zastrzegł: w celu potwierdzenia spełniania warunków
udziału w postępowaniu Zamawiający żąda następujących dokumentów i oświadczeń: a)
oświadczenie o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, zgodnie z „Załącznikiem nr 3” do
KIO 2244/10

SIWZ; b) wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również
wykonywanych, dostaw w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i
doświadczenia w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli
okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich wartości,
przedmiotu, dat wykonania i odbiorców, oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że
dostawy te zostały wykonane lub są wykonywane należycie („Załącznik nr 5” do SIWZ); c)
opłacona polisa, a w przypadku jej braku inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest
ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z
przedmiotem zamówienia. Odwołujący nie załączył do złożonej w postępowaniu oferty wykazu
wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, dostaw
w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia w okresie
ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, z podaniem ich wartości,
przedmiotu, dat wykonania i odbiorców, oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że
dostawy te zostały wykonane lub są wykonywane należycie. Ponadto załączona do oferty polisa z
dnia 13 lipca 2010r. zawiera wyraźną informację, że nie jest ona opłacona: w polu IV Forma i
warunki płatności składki ubezpieczeniowej w przypadku płatności odroczonej
podano: „Płatna przelewem do
dnia 2010-07-27”,
wskazano dalej: „Potwierdza się dokonanie wpłaty w kwocie 0,00 (słownie złotych:
00/100).
Dokumenty te podlegałyby uzupełnieniu, pod tym jednak warunkiem, że oferta nie
podlega odrzuceniu.
Dokonana przez Zamawiającego ocena oferty Odwołującego zasadnie potwierdziła, że
oferta podlega odrzuceniu z powodu jej niezgodności ze specyfikacją istotnych warunków
zamówienia.
Zamawiający ukształtował analizowane postępowanie w ten sposób, że wykonawcy
zobowiązani byli podać w formularzu ofertowym dane oferowanego w postępowaniu
przedmiotu. Potwierdzeniem spełniania szczegółowych warunków i parametrów oferowanego
przedmiotu miało być oświadczenie wykonawcy, polegające na podaniu w formularzu ofertowym
informacji dotyczących oferowanej obudowy typu blade, serwerów blade oraz oprogramowania
zarządzającego infrastrukturą serwerów blade. W ust. 4 rozdziału VII specyfikacji istotnych
warunków zamówienia Zamawiający postawił bowiem warunek, iż w celu potwierdzenia, że oferowane
dostawy odpowiadają wymaganiom określonym przez Zamawiającego, Zamawiający żąda opisu, zgodnego ze
wzorem określonym w załączniku nr 1a do Formularza ofertowego, zawierającego dokładne parametry i
informacje na temat oferowanego sprzętu.
Opisany załącznik wymaga podania producenta oferowanego
sprzętu, modelu, typu i roku jego produkcji; zawiera nadto w ujęciu tabelarycznym pola do
KIO 2244/10

wypełnienia przez wykonawców w odniesieniu do odpowiednich, oferowanych elementów:
infrastruktury blade; oprogramowania zarządzającego infrastrukturą serwerów blade; serwerów
typu blade (typ 1) – 8 sztuk. Zamawiający zatem przyjął w tym postępowaniu zasadę, że oceny
ofert będzie dokonywał nie w oparciu o złożone przez wykonawców opisy urządzeń
technicznych czy instrukcje obsługi dotyczące oferowanego sprzętu i oprogramowania, ale na
podstawie zawartych w ofertach informacji dotyczących producenta, typu i modelu sprzętu oraz
roku jego produkcji sięgając do własnej wiedzy oraz źródeł zewnętrznych w celu porównania jego
charakterystyki i skonfrontowania z postawionymi w postępowaniu wymaganiami. Tym samym,
przyjętym w przedmiotowym postępowaniu sposobem wykazania przez wykonawców spełniania
przez oferowany sprzęt i oprogramowanie wymagań Zamawiającego było oświadczenie
wykonawcy zawarte w formularzu ofertowym (załączniku do niego) w zakresie parametrów
oferowanego przedmiotu (opis tego przedmiotu w odpowiednich trzech częściach tabeli
załączonej do formularza ofertowego).
Wykonawca, którego oferta została zakwestionowana przez Zamawiającego w
analizowanej sprawie jako niezgodna ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia uczynił
zatem zadość obowiązkowi potwierdzenia, że oferowane dostawy spełniają wymagania
postawione przez Zamawiającego, składając wypełniony formularz ofertowy zgodnie z
wytycznymi Zamawiającego, co jest równoznaczne z potwierdzeniem spełniania przez oferowane
dostawy wymagań postawionych przez Zamawiającego.
Zgodnie zaś z ogólną regułą ciężaru dowodu wyrażoną w art. 6 kodeksu cywilnego,
znajdującą zastosowanie na gruncie postępowania w sprawie o zamówienie publiczne, ciężar
dowodu na okoliczność danego faktu spoczywa na podmiocie, który z faktu tego wywodzi skutki
prawne.
W związku z tym, wobec złożenia przez Odwołującego w sposób określony przez
Zamawiającego formularza ofertowego do którego załączono wymagane oświadczenia o
oferowanym sprzęcie oraz oprogramowaniu, z których to oświadczeń wynika spełnianie przez
oferowane dostawy wymagań Zamawiającego należało przyjąć, że to Zamawiającego który
kwestionuje spełnianie przez oferowany przedmiot wymagań stawianych treścią specyfikacji
istotnych warunków zamówienia obciąża dowód na okoliczność przeciwną. Podkreślenia dalej
wymaga, że dowód ten musi mieć charakter pozytywnego, wskazującego na odmienne od
przedstawionych w formularzu ofertowym informacji. Konieczne byłoby dla uznania zasadności
stanowiska Zamawiającego przeprowadzenie przez niego dowodów w sposób pozytywnie
KIO 2244/10

dowodzący okoliczności odmiennych od wskazanych w innym dowodzie, to jest formularzu
ofertowym wraz z załącznikiem złożonym w ofercie Odwołującego.
Przeprowadzone postępowanie odwoławcze wykazało, że ocena dokonana przez
Zamawiającego w oparciu o informacje dotyczące producenta, typu i modelu oraz roku
produkcji, dopełnione zebranymi przez Zamawiającego informacjami o szczegółowych
parametrach tego sprzętu, pochodzącymi z dokumentacji technicznej i instrukcji użytkownika co
do niezgodności oferowanego przez wykonawcę przedmiotu z wymaganiami Zamawiającego
postawionymi specyfikacji istotnych warunków zamówienia prowadziła do trafnego wniosku, że
oferowany przez Odwołującego przedmiot nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia.
Dostrzeżenia w tym miejscu jednak wymaga, że tak dokonana przez Zamawiającego na
podstawie formularza ofertowego wraz z załącznikiem oraz własnych informacji Zamawiającego
ocena powinna znaleźć ostateczne potwierdzenie w uprzednio uzyskanych od wykonawcy
wyjaśnieniach dotyczących treści oferty, na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych. Zamawiający zaniechał wystąpienia do wykonawcy o złożenie takich wyjaśnień, co
czyniło w momencie jego dokonywania wniosek w przedmiocie niezgodności oferty ze
specyfikacją istotnych warunków zamówienia obarczonym ryzykiem nietrafnej oceny. Wniosek
ten, jako dokonany jednostronnie, w oparciu o dokumenty nie pochodzące od wykonawcy
(dokumentacje techniczne i instrukcje użytkownika zebrane samodzielnie przez Zamawiającego
od dostawców analogicznego jak oferowany przez Odwołującego sprzęt i oprogramowanie)
zmierzający do odrzucenia oferty powinien być poprzedzony wystąpieniem do wykonawcy o
wyjaśnienie oferty. Dostrzec trzeba bowiem, że co do zasady nie jest niedopuszczalne
podejmowanie przez Zamawiającego jednostronnych czynności mających na celu wyjaśnienie czy
oferta odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, szczególnie wtedy gdy
celem tych czynności jest rozwianie wątpliwości co do oferty i składających się na nią
dokumentów. Ustawa Prawo zamówień publicznych nie wyłącza bowiem tego rodzaju działań a
przeciwnie – nakłada na zamawiającego obowiązek przeprowadzenia postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców, w sposób bezstronny i obiektywny.
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej, w sytuacji, gdy zamawiający nie ma pewności co
do zgodności oferowanego przedmiotu z wymaganiami postawionymi treścią specyfikacji
istotnych warunków zamówienia na podstawie złożonej oferty i załączonych do niej
dokumentów, jest uprawniony do sięgania do własnej wiedzy, w tym także zbierania informacji
KIO 2244/10

pochodzących z innych źródeł, aniżeli wykonawca, którego oferty dotyczą wątpliwości,
szczególnie gdy ma to służyć rozwianiu wspomnianych wątpliwości, jeśli tylko ostatecznie
umożliwi wykonawcy samodzielne wypowiedzenie się w tym zakresie. Dostrzec trzeba jednak w
tym miejscu, że każdorazowo granicą dopuszczalności takiej praktyki będzie wyrażony w art. 7
ustawy Prawo zamówień publicznych obowiązek prowadzenia postępowania o udzielenia
zamówienia publicznego w sposób zapewniający równe traktowanie wykonawców i uczciwej
konkurencji. Za niedopuszczalne należy zatem uznać takie działanie zamawiającego, które będzie
zmierzało do usunięcia braków oferty czy też wątpliwości pojawiających się na jej tle za
wykonawcę – zamawiający nie może bowiem podejmować czynności za wykonawcę, celem
wykazania że oferowany przez niego przedmiot spełnia wymagania postawione w postępowaniu.
W takiej sytuacji zamawiający stanie się bowiem rzecznikiem jednego z uczestników
postępowania, zaś takie działanie może i powinno być potraktowane jako naruszające zasadę
równego traktowania wykonawców.
Na gruncie analizowanej sprawy, Zamawiający zaniechał wspomnianego wystąpienia do
wykonawcy, pozbawiając Odwołującego szansy na ewentualne przekonanie Zamawiającego, że
jego oferta spełnia wymagania postawione w treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
jednak to uchybienie pozostaje bez wpływu na wynik postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, o którym mowa w art. 192 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych. Odwołujący
bowiem złożył w postępowaniu odwoławczym wniosek dowodowy z oświadczenia producenta
oferowanego przez Odwołującego sprzętu, celem wykazania, że oferowany przez Niego sprzęt
spełnia wymagania postawione treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Uwzględnienie odwołania wymagałoby ustalenia, że wszystkie wymienione przez Zamawiającego
podstawy odrzucenia oferty Odwołującego (dostrzeżone niezgodności oferowanego sprzętu z
wymaganiami specyfikacji istotnych warunków zamówienia) się nie potwierdziły, zaś uznanie że
oferta Odwołującego nie spełnia choćby jednego z postawionych wymagań skutkuje uznaniem,
że oferta zasadnie podlegała odrzuceniu. Ze złożonego oświadczenia producenta oferowanego
sprzętu wynika natomiast, że oferta Odwołującego przynajmniej w jednym aspekcie nie spełnia
wymagania postawionego treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia, co skutkowało
uznaniem, że podlega ona odrzuceniu.
Poddając szczegółowej analizie zasygnalizowane przez Zamawiającego niezgodności
oferty Odwołującego z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w świetle brzmienia
dowodu złożonego przez Odwołującego (pisma przedstawiciela Fujitsu Technology Solutions
sp. z o.o. w Warszawie z dnia 14 października 2010r.), dostrzec należało w odniesieniu do
KIO 2244/10

każdego z postawionych przez Zamawiającego wymagań oraz odpowiednich elementów
oferowanego przez Odwołującego sprzętu:
1.
W wierszu nr 8 załącznika nr 1 a dotyczącego infrastruktury blade, w części tytułowanej
„parametr wymagany”, Zamawiający postawił wymaganie o treści: „Zasilanie: Zestaw zasilaczy
redundantnych, typu Hot Plug. System zasilania zdolny do obsługi awarii połowy z zainstalowanych zasilaczy
(dowolne N zasilaczy przy założeniu konfiguracji N+N), wymagane ciągłe 15/33 dostarczenie mocy niezbędnej
do zasilenia obudowy obsadzonej wszystkimi serwerami. Procesory serwerów winny pracować z nominalną,
maksymalną częstotliwością. Wymiana zasilacza nie może powodować konieczności odłączenia zewnętrznej
infrastruktury zasilania (kabla zasilającego).”

W odpowiedzi na tak opisane wymaganie Zamawiającego, Odwołujący podał w pozycji
parametr oferowany: Zestaw zasilaczy redundantnych, typu Hot Plug. System zasilania zdolny do obsługi
awarii połowy z zainstalowanych zasilaczy (dowolne N zasilaczy przy założeniu konfiguracji N+N),
zapewnione jest ciągłe 15/33 dostarczenie mocy niezbędnej do zasilenia obudowy obsadzonej wszystkimi
serwerami. Procesory serwerów pracują z nominalną, maksymalną częstotliwością. Wymiana zasilacza nie może
powodować konieczności odłączenia zewnętrznej infrastruktury zasilania (kabla zasilającego).”

Z przeprowadzonych w postępowaniu dowodów, w tym przede wszystkim z treści
złożonego przez Odwołującego oświadczenia z dnia 14 października 2010r. przedstawiciela
producenta oferowanego przez Odwołującego sprzętu (firmy Fujitsu Technology Solutions sp. z
o.o. w Warszawie) wynika, iż w celu wymiany zasilacza, np. w przypadku jego uszkodzenia nie ma
konieczności odłączenia kabla zasilającego; zasilacz może być wymieniony wraz z kablem
zasilającym. Wystawca oświadczenia podał, iż zasilacze są wyposażone w system informacji
wizualnej (świecące diody), który w przypadku wystąpienia uszkodzenia zasilacza eliminuje
jakiekolwiek niebezpieczeństwo wymiany niewłaściwego egzemplarza.
Podkreślenia w tym miejscu wymaga treść wymagania postawionego przez
Zamawiającego, gdzie Zamawiający zastrzegł, by wymiana zasilacza odbywała się bez możliwości
odłączenia kabla zasilającego, co oznacza że oferowane rozwiązanie ma być tak skonstruowane,
by w trakcie wymiany zasilacza kabel zasilający w ogóle nie podlegał odłączeniu. Z oświadczenia
przedstawiciela producenta oferowanego przez Odwołującego sprzętu wynika natomiast, że przy
wymianie zasilacza istnieje możliwość odłączenia kabla zasilającego, nadto wskazano tam
wyraźnie, że istnieje możliwość wymiany zasilacza razem z kablem zasilającym, co jednoznacznie
wskazuje na odłączenie kabla w ramach czynności wymiany zasilacza, co stanowi o niezgodności
oferowanego rozwiązania ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia.
KIO 2244/10

Analogiczny wniosek wynika z dowodu przeprowadzonego z inicjatywy Przystępującego,
to jest z dokumentacji technicznej – instrukcji użytkownika PRIMERGY BX900 S1 Blade Server
w wersji anglojęzycznej wraz z tłumaczeniem odpowiedniej części (stron 126 i 127).
Zaprezentowana tam instrukcja wymiany zasilacza wskazuje na następującą kolejność kroków
składających się na wymianę zasilacza: sprawdzenie diody LED na zasilaczu umieszczonej z tyłu
jednostki celem sprawdzenia, który zasilacz uległ uszkodzeniu; odłączenie kabla zasilającego od
uszkodzonego zasilacza; odłączenie kabla zasilającego z gniazda zasilającego, do którego
podłączony jest wadliwy zasilacz; wymiana zasilacza (wstawienie jednostki zasilacza w
dedykowaną zatokę). Podobną konkluzję należy wywieść z przeprowadzonego na wniosek
Przystępującego dowodu z oświadczenia autoryzowanego dystrybutora TS Fujitsu – firmy ABC
Data SA w Warszawie z dnia 25 października 2010r., gdzie wystawca oświadczył, iż obudowa
PRIMERGY BX900 S1 jest wyposażona w zasilacze z bezpośrednio podłączonym kablem
zasilającym, który musi być odłączony przy wymianie zasilacza.
Powyższe prowadziło do uznania, że w ofercie Odwołującego nie zostało potwierdzone
spełnienie wymaganie postawionego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia w
odniesieniu do opisanego wyżej rozwiązania dotyczącego wymiany zasilacza.
2.
W wierszu nr 6 załącznika nr 1, dotyczącego infrastruktury blade, w części tytułowanej
„parametr wymagany” Zamawiający postawił wymaganie o treści: „Zarządzanie połączeniami LAN i
SAN z serwerów blade: W ramach obudowy lub modułów LAN/SAN wymagana jest możliwość przydzielania
predefiniowanych adresów MAC i WWN a karty Ethernet i Fibre Channel odpowiednio. Dodatkowo w ramach
modułów Ethernet i kart na serwerach musi istnieć możliwość podzielenia każdej z kart na min 4 interfejsów
sieciowych, widzianych, jako interfejsy fizyczne przez system operacyjny (posiadające predefiniowany MAC adres).
Rozwiązanie musi być niezależne od systemu operacyjnego, dostarczane w ramach rozwiązania blade dla
certyfikowanych systemów operacyjnych.”

W odpowiedzi na powyższe, Odwołujący podał w wypełnionym formularzu (według
wzoru załącznika 1a do specyfikacji istotnych warunków zamówienia) jako parametr oferowany:
W ramach obudowy lub modułów LAN/SAN zapewniona jest możliwość przydzielania predefiniowanych
adresów MAC i WWN a karty Ethernet i Fibre Channel odpowiednio. Dodatkowo w ramach modułów
Ethernet i kart na serwerach istnieje możliwość podzielenia każdej z kart na min 4 interfejsów sieciowych,
widziane, jako interfejsy fizyczne przez system operacyjny (posiadające predefiniowany MAC adres). Rozwiązanie
jest niezależne od systemu operacyjnego, dostarczane w ramach rozwiązania blade dla certyfikowanych systemów
operacyjnych.

KIO 2244/10

Z przeprowadzonego w postępowaniu z inicjatywy Odwołującego dowodu z
oświadczenia z dnia 14 października 2010r. przedstawiciela producenta oferowanego przez
Odwołującego sprzętu (firmy Fujitsu Technology Solutions sp. z o.o. w Warszawie) wynika, iż w
odniesieniu do systemu blade PRIMERGY BX900 S1 w ramach modułów Ethernet i kart
sieciowych w serwerach blade użytkownik ma możliwość „podzielenia” każdej kart na 4
interfejsy sieciowe, widziane jako interfejs fizyczny przez system operacyjny (posiadające
predefiniowane adresy MAC).

Złożony na wniosek Przystępującego dowód z oświadczenia autoryzowanego
dystrybutora TS Fujitsu – firmy ABC Data SA w Warszawie z dnia 25 października 2010r.,
wskazuje natomiast ogólnie w odniesieniu do oferowanego przez Odwołującego rozwiązania, iż
„W ramach wskazanej obudowy blade PRIMERGY BX900 S1 i wskazanego modelu BX924S2 dostępne są
technologie wirtualizacji kart sieciowych firmy Intel: Intel ® VT-c (includes I/OAT, VMDq, VMDc=PCI-
SIG SR_IOV).

Powyższe należało uznać, wobec złożenia przez Odwołującego najpierw w ofercie
oświadczenia o zaoferowaniu przedmiotu zgodnego wymaganiem postawionym w specyfikacji,
następnie złożenia przez Odwołującego dowodu z oświadczenia producenta oferowanego
sprzętu o treści odpowiadającej postawionemu wymaganiu, przy jednoczesnym braku dowodu
przeciwnego ze strony Zamawiającego, za niewykazanie przez Zamawiającego, by oferowany
przez Odwołującego sprzęt był niezgodny ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia.
Tym samym uznano, że Odwołujący wykazał w sposób wymagany treścią specyfikacji istotnych
warunków zamówienia spełnienie postawionego w tym zakresie warunku.
3.
W wierszu 4 załącznika nr 1 a dotyczącego serwerów typu blade, w części tytułowanej
„parametr wymagany” Zamawiający postawił wymaganie o treści: „Interfejsy sieciowe (LAN): 2
Interfejsy (porty) sieciowe 10Gbit Ethernet, możliwość podzielenia każdego z interfejsu (portu) na min 4 interfejsy
sieciowe o regulowanej prędkości 1-10Gbit posiadających swój adres MAC) realizowana przy współpracy z
zaoferowanymi modułami sieci LAN wyprowadzającymi połączenia z obudowy.”

W odpowiedzi na tak opisane wymaganie Zamawiającego, Odwołujący podał w pozycji
parametr oferowany: „2 Interfejsy (porty) sieciowe 10Gbit Ethernet, możliwość podzielenia każdego z
interfejsu (portu) na min 4 interfejsy sieciowe o regulowanej prędkości 1-10Gbit posiadających swój adres MAC)
realizowana przy współpracy z zaoferowanymi modułami sieci LAN wyprowadzającymi połączenia z obudowy.”


Z przeprowadzonego w postępowaniu z inicjatywy Odwołującego dowodu z
oświadczenia z dnia 14 października 2010r. przedstawiciela producenta oferowanego przez
Odwołującego sprzętu (firmy Fujitsu Technology Solutions sp. z o.o. w Warszawie) wynika, iż
KIO 2244/10

zastosowane w serwerach blade PRIMERGY BX924 S2 karty sieciowe 10 GB/s mają możliwość
regulowania ich prędkości zakresie 1-10 Gb/s.
Zamawiający na rozprawie podał w odniesieniu do argumentacji Odwołującego i
złożonego przez Niego dowodu, iż kwestia prędkości interfejsów jest bardzo skomplikowanym
zagadnieniem i nie jest w stanie stwierdzić, czy istotnie w ofercie Odwołującego nie jest
zapewnione spełnienie wymaganej w specyfikacji funkcjonalności. W odniesieniu do wymagania
związanego z możliwością regulowania prędkości kart sieciowych w zakresie od 1-10 Gb/s
(wymóg postawiony w pkt 4 części III załącznika nr 1a – serwery typu blade) Zamawiający
wskazał na rozprawie, że nie jest w stanie ani potwierdzić ani zaprzeczyć czy oferta odwołującego
spełnia ten warunek.

Uznano w powyższym zakresie, że Zamawiający nie udowodnił (nie podjął nawet
inicjatywy dowodowej w powyższym zakresie) zasadności dokonanej oceny co do niespełnienia
przez oferowane przez Odwołującego serwery opisanego wyżej wymagania, co – wobec
niezakwestionowania skutecznie oświadczenia zawartego w formularzu ofertowym oraz treści
przeprowadzonego na rozprawie dowodu, wobec braku dowodów przeciwnych, a zarazem przy
stwierdzeniu przez Zamawiającego na rozprawie, że nie potrafi definitywnie stwierdzić, że oferta
jest w powyższym zakresie niezgodna ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, uznano za
przyznanie zasadności postawionego w odwołaniu zarzutu.
4.
Zamawiający w wierszu nr 6 załącznika nr 1 a dotyczącego infrastruktury blade, w części
tytułowanej „parametr wymagany” Zamawiający postawił wymaganie o treści: „Zarządzanie
połączeniami LAN i SAN z serwerów blade: W ramach obudowy lub modułów LAN/SAN wymagana jest
możliwość przydzielania predefiniowanych adresów MAC i WWN a karty Ethernet i Fibre Channel
odpowiednio. Dodatkowo w ramach modułów Ethernet i kart na serwerach musi istnieć możliwość podzielenia
każdej z kart na min 4 interfejsów sieciowych, widzianych, jako interfejsy fizyczne przez system operacyjny
(posiadające predefiniowany MAC adres). Rozwiązanie musi być niezależne od systemu operacyjnego, dostarczane
w ramach rozwiązania blade dla certyfikowanych systemów operacyjnych.”


Odwołujący w złożonej ofercie potwierdził spełnianie tak opisanego wymagania. Sporne
w niniejszym postępowaniu w odniesieniu do przytoczonego postanowienia specyfikacji istotnych
warunków zamówienia stało się (poza opisanym wyżej, w pkt 2 wymaganiem dotyczącym
możliwości podzielenia kart na interfejsy sieciowe, rozpoznawane przez system jako interfejsy
fizyczne), czy oprogramowanie zarządzające dedykowane dla obudowy blade jest niezależne od
systemu operacyjnego.
KIO 2244/10

Z przeprowadzonego w postępowaniu z inicjatywy Odwołującego dowodu z
oświadczenia z dnia 14 października 2010r. przedstawiciela producenta oferowanego przez
Odwołującego sprzętu (firmy Fujitsu Technology Solutions sp. z o.o. w Warszawie) wynika, iż
system blade PRIMERGY BX900 S1 dostarczany jest wraz z oprogramowaniem zarządzającym
ServerView, który umożliwia zarządzanie połączeniami LAN i SAN. Oprogramowanie to jest
integralną częścią systemu blade, nie wymaga dodatkowej instalacji, nie ma potrzeby korzystania z
dedykowanej stacji zarządzającej oraz jest niezależne od systemu operacyjnego; w skład
oprogramowania ServerView wchodzi moduł Virtual-IO Manager, który pozwala użytkownikowi
na wygodniejszą i szybszą konfigurację sprzętu do zastosowań wirtualnych. Dla spełnienia
wymagań określonych przez Zamawiającego nie jest konieczne korzystanie z modułu Virtual-IO
Manager.

Analiza treści wskazanego dowodu prowadzi do wniosku, że spełnione zostało
wymaganie postawione treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zamawiający nie
wykazał tezy odmiennej, zaś dowód z oświadczenia autoryzowanego dystrybutora TS Fujitsu –
firmy ABC Data SA w Warszawie z dnia 25 października 2010r., przeprowadzony z inicjatywy
Przystępującego po stronie Zamawiającego także nie przekonuje o niezgodności oferty
Odwołującego ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia. Dowód ten dotyczy tylko
oprogramowania Virtual-IO Manager, wskazując, że oprogramowanie Fujitsu Virtual-IO
Manager wspierane jest wyłącznie z systemami operacyjnymi: MS Windows Server 2003 (SP2),
MS Windows Server 2003 R2 (SP2), MS Windows Server 2008 (SP1), MS Windows Server 2008
R2 (SP1), a także RedHat Enterprise Linux 5, Suse Linux Enterprise Server 10 tylko dla konsoli
tekstowej, podczas gdy powyższego Odwołujący nie kwestionuje – z dowodu przeprowadzonego
na wniosek Odwołującego wynika, że poza oprogramowaniem Virtual-IO Manager, które
wymaga dla swego funkcjonowania wsparcia systemu operacyjnego, oferowana obudowa blade
posiada także własne oprogramowanie, niezależne od niego.
Powyższe przemawiało za uznaniem zasadności zarzutu odwołania w powyższym
zakresie.

Dano wiarę złożonemu przez Odwołującego dowodowi z oświadczenia z dnia 14
października 2010r. przedstawiciela producenta oferowanego przez Odwołującego sprzętu,
uznając, że dowód ten można uznać za wystarczające i miarodajne źródło informacji o
oferowanym w postępowaniu przedmiocie; został on przeprowadzony z inicjatywy
Odwołującego dla wykazania okoliczności zgodnych z interesem Odwołującego, zaś zawarte w
KIO 2244/10

nim oświadczenia pochodzą od podmiotu trzeciego, bezpośrednio niezaangażowanego w
przedmiotowe postępowanie i niezainteresowanego jego wynikiem. Nadto, dowód ten okazał się
być zgodnym w zakresie jego treści z innymi dowodami w tym postępowaniu, w tym
dokumentacją techniczną oraz instrukcją użytkownika oferowanego przez Odwołującego sprzętu.
Analiza tego dowodu prowadziła do wniosku, że potwierdziła się konkluzja uczyniona przez
Zamawiającego w zakresie niezgodności oferowanej przez Odwołującego obudowy serwerowej
typu blade z wymaganiem specyfikacji, zgodnie z którym wymiana zasilacza nie może
powodować konieczności odłączenia zewnętrznej infrastruktury zasilania (kabla zasilającego), co
czyniło uprawnioną decyzję Zamawiającego o odrzuceniu oferty Odwołującego. Pozostałe
dokumenty (dopuszczone jako dowód z inicjatywy Przystępującego do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego), stanowiące dokumentację techniczną - instrukcję
użytkownika także potwierdzają powyższy wniosek.

Powyższe skutkowało oddaleniem odwołania.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania - na podstawie
art. 192 ust. 9 i 10 Prawo zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 4 w zw. z § 3
pkt 1) i 2) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym
i sposobu ich rozliczania (Dz.U. Nr 41 poz. 238).

Przewodniczący:


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie