eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2011Sygn. akt: KIO 108/11
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2011-02-01
rok: 2011
Powiązane tematy:
sygnatury akt.:

KIO 108/11


po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 1 lutego 2011 r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 18 stycznia 2011r. przez Zbigniewa Zalewskiego
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą ZUL – Zakład Usług Leśnych Zbigniew
Zalewski z siedzibą w Mikołajkach Pl. Wolności 1
w postępowaniu prowadzonym przez
Zamawiającego Skarb Państwa – Państwowe Gospodarstwo Leśne „Lasy Państwowe”
Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Olsztynie Nadleśnictwo Mrągowo z siedzibą
Mrągowie, ul. Warszawska 49

orzeka:
1. Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu powtórzenie czynności badania i oceny
ofert z uwzględnieniem oferty odwołującego w zakresie części 1 zamówienia,
2. Kosztami postępowania obciąża Skarb Państwa – Państwowe Gospodarstwo Leśne „Lasy
Państwowe” Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Olsztynie Nadleśnictwo
Mrągowo z siedzibą Mrągowie, ul. Warszawska 49
i nakazuje:
1) zaliczyćw poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczonąprzez Zbigniewa
Zalewskiego prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą ZUL – Zakład Usług
Leśnych Zbigniew Zalewski z siedzibą w Mikołajkach Pl. Wolności 1
tytułem wpisu od
odwołania
2) dokonaćwpłaty kwoty 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych
zero groszy) przez Skarb Państwa – Państwowe Gospodarstwo Leśne „Lasy
Państwowe” Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Olsztynie Nadleśnictwo
Mrągowo z siedzibą Mrągowie, ul. Warszawska 49
na rzecz Zbigniewa Zalewskiego
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą ZUL – Zakład Usług Leśnych
Zbigniew Zalewski z siedzibą w Mikołajkach Pl. Wolności 1
stanowiącej uzasadnione
koszty strony poniesione z tytułu wpisu i zastępstwa prawnego.


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieńpublicznych na
niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem
Prezesa
Krajowej
Izby
Odwoławczej
do
Sądu
Okręgowego
w Olsztynie.

Przewodniczący:

………………………………
Członkowie :
……………………………….
……………………………….



Uzasadnienie

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na wykonanie
usług w zakresie gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa Mrągowo w 2011 roku wszczął
zamawiający Skarb Państwa – Państwowe Gospodarstwo Leśne „Lasy Państwowe” Regionalna
Dyrekcja Lasów Państwowych w Olsztynie Nadleśnictwo Mrągowo z siedzibąMrągowie, ul.
Warszawska 49 ogłoszeniem w siedzibie i na stronie internetowej w dniu 8 grudnia 2010r.
opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 8 grudnia 2010r. za numerem 2010/S
238-363678.
W dniu 4 stycznia 2011r. zamawiający poinformował wykonawców o wynikach postępowania
wywieszając informacje w siedzibie oraz zamieszczając na stronie internetowej oraz przesyłając w tym
dniu listem poleconym, w tym o wyborze ofert najkorzystniejszych w ramach wszystkich 16 części
zamówienia oraz o odrzuceniu w ramach części I zamówienia oferty Zbigniewa Zalewskiego
prowadzącego działalnośćgospodarcząpod nazwąZUL – Zakład Usług Leśnych Zbigniew Zalewski z
siedzibąw Mikołajkach Pl. Wolności 1- zwany dalej odwołującym, na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6
ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówieńpublicznych (Dz. U. j.t. z 2010r. nr 113 poz. 759 ze
zm. – dalej ustawy) z powodu błędu w obliczeniu ceny polegającego według zamawiającego na podaniu
błędnej, 7%, stawki podatku od towarów i usług w pozycji formularza cenowego „prace wykonywane
ciągnikiem transportowe”, podczas gdy pozycja ta została specjalnie wyodrębniona przez
zamawiającego i miała do niej zastosowanie stawka 22%.
Informacja o wynikach postępowania dotarła do odwołującego w dniu 5 stycznia 2011r.
W dniu 18 stycznia 2011r. odwołujący drogąelektronicznąwniósł odwołanie zarzucając zamawiającemu
naruszenie przepisów art. 89 ust 1 pkt 6 ustawy poprzez jego niewłaściwąinterpretacjęi bezpodstawne
odrzucenie oferty złożonej przez odwołującego, naruszenie przepisów art. 7 ust 1 w związku z art. 29 ust
2 i art. 30 ust 7 ustawy tj. prowadzenie postępowania w sposób utrudniający uczciwąkonkurencję
poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób wskazujący, iżzamawiający zamierza zamówić
wyłącznie usługi leśne, nie zaśusługi leśne i transportowe oraz poprzez prowadzenie postępowania w
sposób sugerujący, iżczęśćwykonawców dysponowała informacjami niedostępnymi w ogłoszeniu,
SIWZ, pozostałych dokumentach postępowania oraz niedostępnych dla innych wykonawców.
Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu powtórzenia czynności oceny i wyboru ofert oraz
wybranie oferty odwołującego jako oferty najkorzystniejszej oraz o obciążenie zamawiającego kosztami
postępowania odwoławczego i zasądzenie na rzecz odwołującego zwrotu kosztów postępowania
odwoławczego.
W uzasadnieniu odwołania odwołujący podniósł,że z treści ogłoszenia o zamówienia i SIWZ wynika, iż
Nadleśnictwo Mrągowo wszczęło postępowanie w sprawie udzielenia zamówienia na usługi leśne
opisane we Wspólnym Słowniku Zamówieńpod nr 77200000-2 - USŁUGI LEŚNICTWA. Wżadnym
natomiast wypadku, ani z treści ogłoszenia, ani teżSIWZ nie wynika, aby zamawiający miał zamiar

zamówićusługi transportowe opisane we Wspólnym Słowniku Zamówieńpod nr 6000000-8. Powyższa
okolicznośćistotna jest ze względu na zróżnicowane stawki podatku od towarów i usług stosowane w
ww usługach. Usługi transportowe opodatkowane sąstawką22%, a usługi leśne opodatkowane są
stawka 7%. W pkt 3 SIWZ zamawiający określił,że przedmiotem zamówienia jest wykonanie „usług w
zakresie gospodarki leśnej w Nadleśnictwie Mrągowo (...), wskazał przy tym wyłącznie kod we
wspólnym Słowniku Zamówień-7720000-2 Usługi Leśnictwa. Ponadto w opisie do przedmiotu
zamówienia zał. nr 1 zamawiający wyraźnie określił te prace jako „prace godz. - ciągnik zagospod." -
czyli wyraźnie jako prace ciągnika wyłącznie z zakresu zagospodarowania lasu, nie zaśtransportu. W
przedmiotowym zamówieniu zamawiający określił, według odwołującego, iżzamawia wyłącznie usługi
leśne w tym pomocnicze usługi transportu sadzonek w ramach zagospodarowania lasu. Zdaniem
odwołującego oznacza to, iżzamawiający zamówił wyłącznie usługi leśne opodatkowane stawką
obniżonąnie zaśusługi transportowe opodatkowane stawkąpodstawową. W toku oceny ofert
zamawiający zwrócił siędo odwołującego celem wyjaśnienia zastosowania obniżonej stawki podatku
VAT dla usług ciągnikiem określonych jako transportowe w zagospodarowaniu lasu. W dniu 23 grudnia
2010r. odwołujący przesłał zamawiającemu interpretacjęNaczelnika Urzędu Skarbowego w Szczytnie,
określającą, iżusługi transportu sadzonek wykonywane w ramach hodowli lasu stanowiąjednoświadczenie, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 3%
(obowiązująca w momencie wydawania interpretacji wysokośćstawki obniżonej dla usług leśnych) oraz
interpretacjęMinistra Finansów wg której podstawowej stawce podatku VAT podlega jedynie transport
sadzonek po drogach publicznych ze szkółki. Po otrzymaniu powyższych interpretacji zamawiający, po
raz pierwszy w toku postępowania ujawnił stanowisko, iżprace transportowe nie sązwiązane z
zagospodarowaniem lasu, a sąto odrębne czynności stanowiące nie usługi leśne, a usługi transportowe
i jako takie opodatkowane sąstawka podstawową22% i na podstawie takiego stanowiska odrzucił
ofertęwykonawcy. Jedyne miejsce, gdzie zamawiający wspomina o pracach transportowych, to
formularz ofertowy, jednak nawet w tym miejscu Zamawiający nie wspomina, iżdotyczy to transportu po
drogach publicznych, natomiast z załącznika nr 1 do SIWZ tj. opisu przedmiotu zamówienia w ogóle nie
wynika, aby zamawiający zamawiał jakiekolwiek samoistne usługi transportowe. Wobec okoliczności, iż
pozostali wykonawcy wykonujący jużwcześniej usługi dla zamawiającego znali stanowisko
zamawiającego w kwestii rodzaju usług transportowych określonych w formularzu oferty i przyjętej
stawki podatku od towarów i usług zachodzićmoże podejrzenie, iżdysponowali oni informacjami
niedostępnymi dla innych wykonawców. Kopia odwołania została w dniu 14 stycznia 2011r. doręczona
zamawiającemu. Odwołanie zostało podpisane przez pełnomocnika doradcępodatkowego, w oparciu o
pełnomocnictwo z dnia 17 grudnia 2010r., udzielone przez właściciela firmy odwołującego. Odwołanie
opatrzono bezpiecznym podpisem cyfrowym zweryfikowanym za pomocąkwalifikowanego certyfikatu
ważnego od 8 lipca 2009 do 8 lipca 2011.
W dniu 17 stycznia 2011r. zamawiający poinformował o wniesieniu odwołania i wezwał wykonawców do
wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.

Do postępowania odwoławczego nikt nie przystąpił
W dniu 21 stycznia 2011r. odwołujący rozszerzył swojąargumentacjęzawartąw odwołaniu i podniósł,że w przedmiotowej sprawie nie może miećzastosowania orzeczenie Izby sygn. akt KIO/UZP 107/09,
gdyżzostało wydane w odmiennym stanie faktycznym. W przedmiotowej sprawie zamawiający nie
zamawiał samoistnej usługi transportu sadzonek ze szkółki do leśnictwa, ale kompleksowąusługęleśną,
w skład której wchodził także transport. Powołał w jego ocenie jednolite orzecznictwo sądów polskich jak
i ETS dotycząceświadczeńzłożonych kompleksowych, w tym wyrok Sądu Najwyższego z dnia 21 maja
2002r. III RN 66/2001, Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 grudnia 1998r. sygn. akt SA/Sz
2479/97, z 19 września 2007r. sygn. akt I FSK 1174/06, wyrok z 26 lutego 2009r. sygn. akt I FSK
1898/07, wyrok z 2 grudnia 2008r. sygn. akt I FSK 1939/07, orzeczenie ETS w sprawie C-349/96.
Wskazał,że w jego ocenie, zamawiający na etapie oceny ofert w sposób sztuczny podzieliło zamawiane
usługi i to niekonsekwentnie przyjmując,że transport ciągnikami ze szkółki w miejsce zadołowania jest
opodatkowany stawkąpodstawową, a pozostały transport z miejsca zadołowania na powierzchnięi
transport ręczny na powierzchni stawkąpreferencyjną.
W dniu 24 stycznia 2011r. zamawiający złożył odpowiedźna odwołanie i wniósł o oddalenie odwołania
w całości. Przytoczył ponownie argumentacje zawartąw informacji o wynikach postępowania oraz
podniósł,że w przewidział usługi transportowe w siwz w pozycji „prace godz. – ciągnik zagospod.”.
I pozycja ta dotyczy wszystkich grup czynności, w których wymagany jest m. in. transport sadzonek tj.
odnowienie luk, odnowienie zrębów, odnowienie w rębniach złożonych, poprawki i uzupełnienia.
Zamawiający w celu prawidłowego ustalenia ceny wyodrębnił tępozycjęw formularzu cenowym, a
transport sadzonek będzie odbywał siępo drogach publicznych tj. do leśnictw i dlatego zastosowanie
ma stawka 22%. Przedmiotem oceny i porównania jest cena brutto, a stosownie do definicji ceny z
ustawy o cenach podatek VAT wchodzi w zakres tej ceny. Dla określenia stawki podatku VAT ma
znaczenie Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, a nie kody CPV, stąd zamawiający nie naruszył art. 7
ust. 1 ustawy w związku z art. 29 ust. 2 i art. 30 ust. 7 ustawy. Zarzut prowadzenia postępowania
poprzez udostępnianie części wykonawców większej ilości informacji jest gołosłowny i niepoparty
dowodami.
W dniu 27 stycznia 2011r. odwołujący nadesłał plik orzeczeńoraz interpretacji Izb Skarbowych w
zakresie opodatkowania usług kompleksowych.

Izba ustaliła następujący stan faktyczny:

Izba dopuściła dowody z dokumentacji postępowania, ogłoszenia o zamówieniu, specyfikacji istotnych
warunków zamówienia wraz z załącznikami, protokołu postępowania wraz z załącznikami, oferty
odwołującego, informacji o wyniku postępowania.
W sekcji II.1.5 i II.1.6 ogłoszenia oraz w części 1 pkt 1 i 2 ogłoszenia, rozdziale 3 pkt. 1 i 2 siwz
zamawiający podał,że przedmiotem zamówienia jest wykonanie usług w zakresie gospodarki leśnej w

Nadleśnictwie Mrągowo w 2011 roku, to jest :
- pozyskanie i zrywka drewna,
- hodowla lasu,
- ochrona lasu,
- ochrona przeciwpożarowa,
- nasiennictwo i szkółkarstwo,
- utrzymanie infrastruktury leśnej,
- produkcja pomocnicza i dodatkowa.
CPV 77200000-2 – usługi leśne.
W rozdziale 12 opis sposobu obliczenia ceny zamawiający wskazał,że cena ofertowa powinna
obejmowaćwszystkie koszty i składniki związane z wykonaniem zamówienia, uwzględniaćcały zakres
przedmiotu zamówienia, przeprowadzonej wizji lokalnej oraz ewentualne ryzyko wynikające z
okoliczności, które można było przewidziećw terminie opracowywania oferty do czasu jej złożenia.
Podał,że cena ofertowa brutto równa sięsumie cen jednostkowych (pracy) netto plus podatek VAT. W
cenie oferty należało uwzględnićpodatek od towarów i usług (VAT).
Załącznik nr 1 stanowił opis przedmiotu zamówienia w rozbiciu na części. Część1dotyczyła usług w
roku 2011 z zakresu gospodarki leśnej w Leśnictwie Kromnice. W załączniku nr 1 dla części 1 w kodzie
grupy czynności ODN-LUK nazwa: odnowienia luk w pozycji 1 i 5, w kodzie czynności ODN-ZRB
nazwa: odnowienie zrębów w pozycji 5, 7 i 12, w kodzie czynności ODN-ZŁOśnazwa odnowienia w
rębniach złożonych w pozycjach 4, 5 10, 1520, 22, 26, 30, 32, 38, 42, w kodzie grupy czynności POPR
nazwa : poprawki i uzupełnienia w pozycji 3 - znalazły sięprace godz. – ciągnik zagospod.
W załączniku nr 3.1. do siwz – formularzu cenowym na częśćzamówienia nr 01 w wierszu 5 znalazła
siępozycja – prace wykonywane ciągnikiem transportowe, gdzie podano jednostkęH i ilośćjednostek
26,00.
W ofercie odwołującego zaoferowano wykonanie części nr 1 za cenę399 773,46 zł. brutto w tym
26 153,41zł. podatek VAT, a w załączniku nr 3.1. do siwz – formularzu cenowym na częśćzamówienia
nr 01 w wierszu 5 znalazła siępozycja – prace wykonywane ciągnikiem transportowe, gdzie podano
jednostkęH i ilośćjednostek 26,00 wskazano stawkę/jednostkę– 60,00, wartośćnetto 1560,00, stawkę
VAT – 7%, kwotęVAT 109,20 i wartośćbrutto 1669,20

Do akt postępowania o udzielenie zamówienia odwołujący załączył pismo z dnia 15 marca 2006r.
Urzędu Skarbowego w Szczytnie znak US-VIII/443-2/06. W dokumentacji postępowania brak
powołanego przez odwołującego wezwania do wyjaśnienia stawki podatku zastosowanej przez
odwołującego.

Izba nie dopuściła dowodu z kosztorysu ofertowego do siwz, cześćzamówienia nr 3 Obręb Babięta,
gdyżnie służy on udowodnieniu faktów mających znaczenie dla sprawy. Z przedłożonego dokumentu

nie wynika zakres przedmiotowy postępowania o udzielenie zamówienia, a zatem nie sposób stwierdzić,
czy podane przez tego zamawiającego stawki podatku VAT odnosząsiędo identycznych czynności
(usług) jak w przedmiotowym postępowaniu, a także z treści tego dokumentu nie wynikająpozycje
analogiczne z pozycjami wyodrębnionymi w przedmiotowym postępowaniu.
Izba nie dopuściła dowodu z informacji Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 13 stycznia 2006r., gdyż
nie służy udowodnieniu faktów twierdzonych przez zamawiającego. Przede wszystkim brak jest treści
zapytania skierowanego do Urzędu Statystycznego w Łodzi, co nie pozwala na ustalenie, czy
odpowiedźdotyczyła usług objętych przedmiotowym postępowaniem, a dodatkowo w opisie przedmiotu
zamówienia w niniejszym postępowaniu brak jest pozycji transport sadzonek leśnych ze szkółki leśnej o
powierzchni odnowieńi zalesieńwykraczających poza teren leśny i pozycji transport sadzonek leśnych
ze szkółki leśnej o powierzchni odnowieńi zalesieńw obrębie lasu. Dodatkowo tylko Izba zauważa,że
grupowanie zostało dokonane przez Urząd Statystyczny w stanie prawnym nie obowiązującym w
przedmiotowym postępowaniu. Obecnie obowiązuje bowiem Rozporządzenie Rady Ministrów w
sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU)z dnia 29 października 2008 r. (Dz.U. Nr
207, poz. 1293 ze zm.), a zamawiający nie wykazał,że grupowanie w powołanym zakresie nie
uległo zmianie.

Izba zważyła, co następuje ;

Izba nie dopatrzyła sięzaistnienia przesłanek określonych w art. 189 ust. 2 ustawy, które mogłyby
skutkowaćodrzuceniem odwołania.

Izba uznała,że odwołujący miał interes w uzyskaniu zamówienia, gdyżoferta odwołującego jest
ofertąz najniższącenązaoferowanąw postępowaniu w ramach części nr 1 i gdyby zamawiający
nie odrzucił oferty odwołującego, miałby on szansęna uzyskanie zamówienia. Czynność
zamawiającego go tej możliwości pozbawiała, a zatem może on ponieśćszkodęwynikającąz
utraty zysku. jaki zakładał ubiegając sięo zamówienie.

Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 89 ust 1 pkt 6 ustawy poprzez jego niewłaściwą
interpretacjęi bezpodstawne odrzucenie oferty złożonej przez odwołującego.
Zarzut zasługuje na uwzględnienie. Istota sporu pomiędzy stronami sprowadza siędo oceny, czy przy
sporządzonym przez zamawiającego opisie przedmiotu zamówienia wykonawcy oraz opracowanym
dokumencie –formularz cenowy, możliwe było przyjęcie,że zamawiający oczekuje kompleksowej usług
leśnej (stanowisko odwołującego) czy teżusługi leśnej oraz usługi transportowej sadzonek po drogach
publicznych (stanowisko zamawiającego). Zamawiający wskazał,że fakt, iżoczekuje transportu
sadzonek po drogach publicznych wynika z brzmienia wiersza 5 formularza cenowego, a konkretnie
przymiotnika „transportowe”, zamawiający podniósł także,że z doświadczeniażyciowego odwołującego

powinno wynikać,że transport sadzonek będzie odbywał siępo drogach publicznych i to wskazuje
jednoznacznie na obowiązek zastosowania stawki podstawowej podatku w wysokości na dzień
składania ofert 22%. Izba nie podziela tych twierdzeńzamawiającego. Przede wszystkim z opisu
przedmiotu zamówienia – załącznik nr 1 do siwz pozycje „prace godz.-ciągnik zagospod”, wżaden
sposób nie wynika,że prace wykonywane ciągnikiem odnosząsiędo transportu po drogach
publicznych. Pozycje te zostały wyodrębnione w poszczególnych rodzajach usług zagospodarowania
lasu, ale bez określenia miejsca, gdzie będąwykonywane. Równieżinformacja o miejscu wykonywania
prac ciągnikiem nie wynika z formularza cenowego. Co więcej same strony zgodnie przyznają,że
niesporne jest to,że gdyby prace wykonywane ciągnikiem wykonywane byłyby w obrębie lasu, to
kwalifikowałyby siędo usług leśnych podatkowanych stawkąpreferencyjnąpodatku.
Tym samym wobec braku precyzji w tym zakresie przy sporządzaniu siwz, zamawiający nie mógł na
etapie oceny ofert jednoznacznie przyjąć,że wykonywane czynności obejmujące pracęciągnika będą
opodatkowane stawkąpodstawową. Wykonawca zaśnie może ponosićnegatywnych konsekwencji
braku precyzyjności zamawiającego przy konstruowaniu siwz, zwłaszcza gdy takąkonsekwencjąjest
pozbawienie wykonawcy możliwości uzyskania zamówienia. Izba nadto podziela stanowisko
odwołującego,że przedmiotem zamówienia była usługa kompleksowa – usługa leśna i nie znajduje
podstaw dla rozróżniania w ramach klasyfikacji na potrzeby opodatkowania transportu tych samych
sadzonek raz jako opodatkowanych stawkąpodstawowąa raz preferencyjną.
W ocenie Izby zamawiający odrzucając ofertęodwołującego naruszył art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy.

Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 7 ust 1 w związku z art. 29 ust 2 i art. 30 ust 7 ustawy tj.
prowadzenie postępowania w sposób utrudniający uczciwąkonkurencjępoprzez opisanie przedmiotu
zamówienia w sposób wskazujący, iżzamawiający zamierza zamówićwyłącznie usługi leśne, nie zaś
usługi leśne i transportowe oraz poprzez prowadzenie postępowania w sposób sugerujący, iżczęść
wykonawców dysponowała informacjami niedostępnymi w ogłoszeniu, SIWZ, pozostałych dokumentach
postępowania oraz niedostępnych dla innych wykonawców.

Zarzut nie zasługuje na uwzględnienie. Zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 ustawy w związku z art. 29
ust. 2 ustawy poprzez wadliwe opisanie przedmiotu zamówienia jest zarzutem spóźnionym, gdyżw
rzeczywistości jest to zarzut skierowany do treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, a
zatem winien byćpodniesiony na wcześniejszym etapie postępowania. Natomiast art. 30 ust. 7
ustawy nie został przez zamawiającego naruszony, gdyżpodał on kody CPV, jakie jego zdaniem
opisująprzedmiot zamówienia, a ustawodawca nie przewidział skutku jaki wiązałby sięz
naruszeniem tego przepisu, czy to w sytuacji zastosowania błędnego kodu, przy prawidłowym
opisie przedmiotu zamówienia, czy odwrotnie, czy nieopisania przedmiotu zamówienia z
zastosowaniem kodów CPV, nadto odwołujący nie wykazał, w jaki sposób naruszenie tego
przepisu miałoby skutkowaćnaruszeniem art. 7 ust. 1 ustawy, skoro zamawiający do wszystkich

wykonawców skierował informacjęo zastosowanym kodzie CPV i była to informacja jednakowa dla
wszystkich zawarta tak w ogłoszeniu o zamówieniu jak i siwz. Nadto Izba stwierdza,że
zastosowany kod CPV opisywał główny rodzaj usługi zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia.
Twierdzenia zaśodwołującego o udostępnianiu przez zamawiającego różnych informacji mających
znaczenie dla sporządzenia oferty poszczególnym wykonawcom nie został przez odwołującego
udowodniony. W ocenie Izby nie można wniosku o negatywnym działaniu zamawiającego
wyprowadzićjedynie z faktu,że poza odwołującym wszyscy pozostali wykonawcy zastosowali na
pozycję„prace wykonywane ciągnikiem transportowe” podstawowąstawkępodatku VAT. Równie
prawdopodobne jest,że odwołujący przy analizie przedmiotu zamówienia kierował sięprzedłożoną
zamawiającemu indywidualnąinterpretacjąpodatkowąUrzędu Skarbowego w Szczytnie znak US-
VIII/443-2/06, zaśpozostali wykonawcy interpretacjąDyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z
dnia 14 kwietnia 2009r. znak ITPP2/443-19b/09/AP. Izba nie dopatrzyła sięw działaniu
zamawiającego naruszenia art. 7 ust. 1 ustawy w związku z art. 29 ust. 2 ustawy i art. 30 ust.7
ustawy.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy, na podstawie przepisu
art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp w zw. z § 3 pkt 1 lit. a i § 5 ust. 2 pkt. 1 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U.
Nr 41, poz. 238) oraz Izba uwzględniła koszty odwołującego z tytułu wpisu i zastępstwa prawnego
w maksymalnej dopuszczonej rozporządzeniem wysokości (§ 5 ust. 2 pkt 1 cyt. Rozporządzenia).
Izba oddaliła wniosek odwołującego o zasądzenie kosztów postępowania w wysokości ponad
3 600zł., z uwagi na brak podstaw prawnych do jego uwzględnienia.



Przewodniczący :

………………………………….

Członkowie

………………………………….

………………………………….



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie