eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2011Sygn. akt: KIO 238/11
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2011-02-25
rok: 2011
sygnatury akt.:

KIO 238/11

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Marek Koleśnikow Członkowie: Honorata Łopianowska, Przemysław Dzierzędzki Protokolant: Małgorzata Wilim

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 lutego 2011 r. w Warszawie odwołania z dnia 4
lutego 2011 r.
wniesionego przez wykonawcęPrzedsiębiorstwo Obsługi Inwestycyjnej
Sp. z .o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Gajowa 99
, 85-717 Bydgoszcz, w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego Gminę Pakość, ul. Rynek 4, 88-170 Pakość


orzeka:

1. Uwzględnia
odwołanie
i
nakazuje
unieważnić
czynność wyboru
oferty
najkorzystniejszej oraz nakazuje powtórzyć czynności oceny spełniania przez
wykonawców warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia a także
czynności badania i oceny ofert.


2. Kosztami postępowania obciąża zamawiającego Gminę Pakość, ul. Rynek 4, 88-170
Pakość

i nakazuje:

1)
zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych koszty w wysokości 15 000
zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczone przez
wykonawcęPrzedsiębiorstwo Obsługi Inwestycyjnej Sp. z .o.o. z siedzibą
w Bydgoszczy, ul. Gajowa 99
, 85-717 Bydgoszcz, tytułem kosztów
postępowania odwoławczego;
2)
dokonaćwpłaty kwoty 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset
złotych zero groszy) przez zamawiającego Gminę Pakość, ul. Rynek 4,
88-170
Pakość

na
rzecz
wykonawcy
Przedsiębiorstwo
Obsługi
Inwestycyjnej Sp. z .o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Gajowa 99
, 85-717
Bydgoszcz
stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu wpisu
od odwołania oraz kosztów wynagrodzenia pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 i Nr 161, poz. 1078) na niniejszy wyrok – w
terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Bydgoszczy.

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………


KIO/238/11

U z a s a d n i e n i e


Zamawiający Gmina Pakość, ul. Rynek 4, 88-170 Pakośćwszczął postępowanie w
trybie przetargu nieograniczonego pod nazwą»Pełnienie funkcji Inspektora Nadzoru
Inwestorskiego, Archeologicznego i Konserwatorskiego nad inwestycjąpn.: „Utworzenie
parku kulturowego ’Kalwaria Pakoska’ jako elementu promocji dziedzictwa Kujaw i Pałuk”«.
Postępowanie jest prowadzone zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. –
Prawo zamówieńpublicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 i Nr 161, poz. 1078) zwanej
dalej w skrócie Pzp lub ustawąbez bliższego określenia.

07.10.2010 r. ukazało sięogłoszenie o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot
Europejskich pod nrem 2010/S 195-298175.

25.01.2011 r. zamawiający zawiadomił wykonawców o wyborze najkorzystniejszej oferty
wykonawcy Sun Project Rafał Chomiuk, ul. Kościuszki 27, 85-079 Bydgoszcz.

04.02.2011 r. (art. 182 ust. 1 pkt 1 lit. a Pzp) wykonawca Przedsiębiorstwo Obsługi
Inwestycyjnej Sp. z o.o. z siedzibąw Bydgoszczy, ul. Gajowa 99, 85-717 Bydgoszcz wniósł
do Prezesa KIO odwołanie na:
1) nieuzasadniony wybór oferty wykonawcy Sun Project Rafał Chomiuk, ul. Kościuszki
27, 85-079 Bydgoszcz (dalej: wykonawca Sun Project), pomimoże wykonawca ten
nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu, ponadto jego oferta jest
niezgodna z postanowieniami specyfikacji istotnych warunków zamówienia (zwanej
dalej specyfikacjąbez bliższego określenia) i przepisami ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. – Prawo zamówieńpublicznych;
2) zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Sun Project na podstawie art. 89 ust. 1 pkt
1 i 2 Pzp;
3) z ostrożności wykonawca wniósł odwołanie równieżna czynności zamawiającego
dotyczące badania i oceny ofert w sposób nie zapewniający uczciwej konkurencji
oraz równego traktowania wykonawców, polegające na zaniechaniu wezwania
wykonawcy Sun Project do udzielenia wyjaśnieńtreści złożonej przez niego oferty i
ewentualnie
4) zaniechanie poprawienia w ofercie wykonawcy Sun Project omyłki w trybie art. 87 ust.
2 pkt 3 Pzp;

5) zaniechanie wykluczenia wykonawcy Sun Project z postępowania na podstawie art.
24 ust. 2 pkt 4 Pzp i zaniechanie uznania oferty wykonawcy Sun Project za
odrzuconąza podstawie art. 24 ust. 4 Pzp;
6) z ostrożności wykonawca wniósł odwołanie równieżwobec czynności zamawiającego
dotyczących badania i oceny ofert w sposób nie zapewniający uczciwej konkurencji
oraz równego traktowania wykonawców, polegających na zaniechaniu wezwania
wykonawcy Sun Project na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp do złożenia w wyznaczonym
terminie oświadczeńi dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp,
wymienionych szczegółowo w uzasadnieniu do odwołania.

Zdaniem odwołującego zamawiający naruszył:
1) art. 7 ust. 1 i 3 w związku z naruszeniem art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp, w związku z
naruszeniem art. 24 ust. 4 Pzp, przez wybór oferty wykonawcy Sun Project, który
podlega wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp i
zaniechanie uznania oferty wykonawcy Sun Project za odrzuconąna podstawie art.
24 ust. 4 Pzp;
2) z ostrożności odwołujący zarzuca naruszenie art. 7 ust. 1 i 3 Pzp w związku z
naruszeniem art. 26 ust. 3 Pzp, przez wybór oferty wykonawcy Sun Project, który nie
został wezwany na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp do złożenia uzupełnień, dotyczących
oświadczeńi dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp;
3) art. 7 ust. 1 i 3 Pzp, w związku z naruszeniem art. 89 ust. 1 pkt 1 i 2 Pzp, przez wybór
oferty wykonawcy Sun Project, która podlega odrzuceniu;
4) z ostrożności odwołujący zarzuca naruszenie art. 7 ust. 1 i 3 Pzp, w związku z
naruszeniem art. 87 ust. 1 Pzp przez wybór oferty wykonawcy Sun Project, do
wyjaśnienia treści oferty wykonawca nie został wezwany na podstawie art. 87 ust. 1
Pzp; ewentualnie
5) w związku z naruszeniem art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp przez wybór oferty wykonawcy Sun
Project, w której zaniechano poprawienia omyłki w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp –
zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 Pzp.

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz o:
1) unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
2) powtórzenie czynności badania i oceny ofert;
3) odrzucenie oferty wykonawcy Sun Project na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 i 2 Pzp;
4) wykluczenie wykonawcy Sun Project z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4
Pzp i uznanie jego oferty za odrzuconąza podstawie art. 24 ust. 4 Pzp;

5) z ostrożności – wezwanie wykonawcy Sun Project na podstawie art. 87 ust. 1 Pzp do
złożenia w wyznaczonym terminie wyjaśnieńdotyczących treści złożonej oferty i
ewentualnie poprawienie w ofercie wykonawcy Sun Project omyłki w trybie art. 87 ust.
2 pkt 3 Pzp;
6) z ostrożności i tylko w przypadku uznania,że jest to dopuszczalne – wezwanie
wykonawcy Sun Project na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp do złożenia w wyznaczonym
terminie oświadczeńi dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp, wskazanych
szczegółowo w uzasadnieniu odwołania;
7) dokonanie wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej w wyniku ponownego
badania i oceny ofert.

W uzasadnieniu odwołujący argumentował:
1. Odnośnie zarzutu naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 Pzp, w związku z naruszeniem art. 89
ust. 1 pkt 1 i 2 Pzp, przez wybór oferty wykonawcy Sun Project, która podlega odrzuceniu,
względnie z ostrożności zarzutu naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 Pzp, w związku z naruszeniem
art. 87 ust. 1 Pzp przez wybór oferty wykonawcy Sun Project, do wyjaśnienia której treści
wykonawca nie został wezwany na podstawie art. 87 ust. 1 Pzp, ewentualnie w związku z
naruszeniem art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp przez wybór oferty wykonawcy Sun Project, w której
zaniechano poprawienia omyłki w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp odwołujący stwierdza:
Zamawiający podzielił przedmiot zamówienia na następujące części:
1) częśćI dotyczącąpełnienia funkcji Inspektora Nadzoru Inwestorskiego;
2) częśćII dotyczącąpełnienia funkcji Inspektora Nadzoru Archeologicznego;
3) częśćIII dotyczącąpełnienia funkcji Inspektora Nadzoru Konserwatorskiego.

Wykonawca Sun Project podobnie, jak odwołujący złożył ofertęna I częśćzamówienia.
W formularzu oferty w pkt 1 zamawiający wymagał sporządzenia oferty zgodnie ze
wzorem:
»1. SKŁADAMY OFERTĘna wykonanie
(wpisaćodpowiednią/e część/ci przedmiotu zamówienia, na którą/e składana jest
niniejsza oferta) części przedmiotu zamówienia na zasadach określonych w Specyfikacji
Istotnych Warunków Zamówienia, tj. w następującym zakresie: (wpisaćodpowiednio
branże/specjalności, na które składana jest ta oferta)«.
Wykonawca Sun Project wskazał jedynie I częśćzamówienia, na którąskładana jest
oferta, natomiast nie dokonał opisu zakresu: branż/specjalności, na które składana jest ta
oferta. Zamiast opisu dokonał przekreślenia rubryk przeznaczonych na odpowiedni opis. W
związku z tym oferta wykonawcy powinna zostaćodrzucona, jakoże jej treśćjest niezgodna
z treściąspecyfikacji.

Z ostrożności odwołujący podnosi,że zamawiający powinien był wezwaćwykonawcędo
złożenia wyjaśnieńtreści złożonej przez niego oferty w trybie art. 87 ust. 1 Pzp, aby uzyskać
potwierdzenie,że wykonawca rzeczywiście wykona zamówienie w zakresie branż/specjal-
ności, na które składana jest oferta. Ogólne oświadczenie wykonawcy zawarte w pkt 15
formularza oferty nie wystarczy do jednoznacznego stwierdzenia,że wykonawca złożył
ofertęobejmującąwszystkie wymagane specjalności, bowiem ich zakres był zmieniany w
trakcie przygotowywania specyfikacji, zaśz kolejnej omyłki, która widnieje w formularzu
oferty w pkt 5.1 wynika,że wykonawca Sun Project przygotowując ofertęsporządził jąna
formularzu funkcjonującym przed jego zmianą. Pkt 5.1 formularza oferty zawiera bowiem
postanowienie: »5. Zobowiązujemy siędo wykonania zamówienia w terminie: 1) planowany
termin rozpoczęcia robót budowlanych: listopad 2010 roku«.
Pkt 5.1 w zmienionej wersji powinien brzmieć: »1) planowany termin rozpoczęcia usług:
rozpoczęcie usług z chwiląpodpisania umowy z Inspektorem Nadzoru Inwestorskiego«.
Ze względu na brak pewności co do tego, którąwersjęspecyfikacji wykonawca miał na
myśli składając przedmiotowa ofertę, odwołujący stoi na stanowisku,że kwestia ta powinna
byćwyjaśniona przez zamawiającego w trybie art. 87 ust. 1 Pzp. Dopiero, gdyby wykonawca
Sun Project potwierdził,że złożona przez niego oferta odnosi siędo aktualnej wersji
przedmiotu zamówienia, zamawiający byłby uprawniony do poprawienia omyłki z pkt 5.1
formularza ofertowego na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp w trybie innej omyłki.
Takiego poprawienia wykonawca Sun Project nie mógłby jednak dokonaćw odniesieniu
do pkt 1 formularza oferty, bowiem dodatkowe postanowienie stanowiłby zmianętreści
oferty. Niemniej jednak wyjaśnienie złożone przez wykonawcęjest nieodzowne, aby
ewentualnie uznaćoświadczenie z pkt 15 formularza oferty za aktualne i wystarczające na
potwierdzenie,że składając ofertęna wykonanie przedmiotu zamówienia części I
wykonawca Sun Project złożył jąna przedmiot zamówienia opisany w aktualnej specyfikacji
w pkt 2a, CZĘŚĆI NADZÓR INWESTORSKI.

2. Odnośnie zarzutu naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 Pzp w związku z naruszeniem art. 24
ust. 2 pkt 4 Pzp, w związku z naruszeniem art. 24 ust. 4 Pzp, przez wybór oferty wykonawcy
Sun Project, który podlega wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp
i zaniechaniu uznania oferty wykonawcy Sun Project za odrzuconąna podstawie art. 24 ust.
4 Pzp, względnie w związku z naruszeniem art. 26 ust. 3 Pzp, przez wybór oferty wykonawcy
Sun Project, który nie został wezwany do złożenia uzupełnień, dotyczących oświadczeńi
dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp odwołujący stwierdza:
2.1. W odniesieniu do I części zamówienia zamawiający w rozdz. V pkt 1.3 A.2 str. 17
specyfikacji zawarł następujący warunek dotyczący udziału w postępowaniu: »Wykonawcy

winni udokumentowaćposiadanie wiedzy i doświadczenia przez wykazanie realizacji
przynajmniej jednej usługi dotyczącej:
a) w specjalności konstrukcyjno-budowlanej – minimum jedna referencja stwierdzająca,że usługi wykonane lub sąwykonywane należycie,
b) w specjalności drogowej – minimum jedna referencja stwierdzająca,że usługi
wykonano lub sąwykonywane należycie,
c) w zakresie sieci, instalacji i urządzeńcieplnych, wentylacyjnych, gazowych,
wodociągowych i kanalizacyjnych – minimum jedna referencja stwierdzająca,że usługi
wykonano lub sąwykonywane należycie,
d) instalacje elektryczne, napowietrzne i kablowe linie energetyczne, stacje i urządzenia
minimum jedna elektroenergetyczne i oświetleniowe – minimum jedna referencja
stwierdzająca,że usługi wykonano lub sąwykonywane należycie,
e) w zakresie branży teletechnicznej – minimum jedna referencja stwierdzająca,że
usługi wykonano lub sąwykonywane należycie«.
Na potwierdzenie spełniania powyższego warunku zgodnie z wymaganiem
zamawiającego: – wykonawcy składająw ofercie wykaz uzupełniony wg załącznika nr 4
(doświadczenie wykonawcy i podwykonawcy) do specyfikacji oraz referencje.
Wykonawca Sun Project załączył wykaz prac w formie wypełnionego załącznika nr 4
wypełniając cztery pozycje wykazu i załączając cztery referencje.
Pierwsza pozycja wykazu dotyczyła usługi nadzoru inwestorskiego wykonywanego na
rzecz podmiotu Logon S.A. z siedzibąw Bydgoszczy w specjalności konstrukcyjno-bu-
dowlanej, sanitarnej, elektrycznej i teletechnicznej. Referencje wystawione były na
wykonawcęSun Project i potwierdzały należyte wykonanie wymienionych enumeratywnie
usług nadzoru w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, elektrycznej i teletechnicznej oraz
instalacji wentylacyjnych i centralnego ogrzewania.
Druga pozycja wykazu i załączone do niej referencje wystawione na p. Michała Ł.
dotyczyły usługi nadzoru inwestorskiego wykonywanego na rzecz podmiotu OIB Stanisław
Brzozowski z siedzibąw Bydgoszczy w specjalności drogowej i dotyczyły usługi
zrealizowanej wcześniej niżw okresie ostatnich trzech lat, a więc nie mogły byćbrane pod
uwagę.
Trzecia pozycja wykazu dotyczyła usługi nadzoru inwestorskiego wykonywanego na
rzecz podmiotu PPB Prefabet Białe Błota z siedzibąw Białych Błotach w specjalności
drogowej. Referencje wystawione były na p. Michała Ł. i potwierdzały należyte wykonanie
usługi inspektora inwestycji (drogowych).
Czwarta pozycja wykazu dotyczyła usługi nadzoru inwestorskiego wykonywanego na
rzecz podmiotu OPTAL Developer z siedzibąw Bydgoszczy w specjalności sanitarnej.
Referencje wystawione były na p. Michała P. i potwierdzały należyte wykonanie

wewnętrznych instalacji sanitarnych: wodociągowej, kanalizacyjnej, gazowej, c.o. oraz
wentylacji.
W wykazie, ani w referencjach, nie wykazano należytego wykonania usługi nadzoru sieci
sanitarnych, które były wymagane szczegółowo w warunku pkt 1.3 A.2 c.
Powyższe powinno było skutkowaćwykluczeniem wykonawcy Sun Project z
postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp.
Z daleko idącej ostrożności odwołujący alternatywnie stawia zamawiającemu zarzut
naruszenia art. 26 ust. 3 Pzp. W przypadku nie potwierdzenia sięstawianych w odwołaniu
zarzutów dotyczących bezpośredniego wykluczenia wykonawcy Sun Project z postępowania
lub odrzucenia jego oferty, odwołującyżąda nakazania zamawiającemu wezwania
wykonawcy Sun Project do złożenia dokumentów na potwierdzenie spełniania warunku
wiedzy i doświadczenia.

2.2. Dwie z wymaganych referencji, które przedstawił wykonawca na potwierdzenie
spełniania warunku wiedzy i doświadczenia wystawione sąna osoby trzecie, a nie na
samego wykonawcęSun Project.
Zgodnie z art. 26 ust 2b Pzp posługiwanie sięzasobami innych podmiotów jest
oczywiście dopuszczalne, a przepis ustawowy dotyczący tej kwestii został przeniesiony
przez zamawiającego do specyfikacji do rozdz. V pkt 1.2 str. 15 specyfikacji potencjał innych
podmiotów: »Wykonawca może polegaćna wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym,
osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych
podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków.
Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest udowodnićzamawiającemu, iżbędzie
dysponował
zasobami
niezbędnymi
do
realizacji
zamówienia,
w
szczególności
przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do
dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonaniu zamówienia«.
Odwołujący wskazuje jednak,że wykonawca Sun Project, wykazując spełnianie warunku
wiedzy i doświadczenia, oparł sięna zasobach udostępnionych mu przez inne podmioty
(osoby fizyczne), tj. przez osoby p. Michała Ł. oraz przez p. Michała P., tym samym zgodnie
z ustawąi specyfikacjąpowinien przedstawićpisemne zobowiązanie tych podmiotów do
oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy
wykonywaniu zamówienia, przy czym przy udostępnianiu wiedzy i doświadczenia konieczny
jest udział tych podmiotów w realizacji zamówienia. Tak wynika m.in. z opinii prawnej
zamieszczonej na stronie UZP:
»Odnosząc powyższe ustalenia do zagadnienia dopuszczalności powoływania sięna
doświadczenie (referencje) podmiotów trzecich należy skonstatować, iżpowołanie sięprzez
wykonawcęna doświadczenie podmiotu trzeciego i posiadane przez niego referencje będzie

dopuszczalne wyłącznie w sytuacji, gdy ten podmiot trzeci będzie brał udział w wykonaniu
zamówienia (co do zasady jako podwykonawca). Należy miećna uwadze, iżdoświadczenie
nie stanowi dobra materialnego, czy teżniematerialnego, które może byćprzedmiotem
samodzielnego obrotu. Doświadczenie stanowi bowiem składnik przedsiębiorstwa w
znaczeniu przedmiotowym i dzieli byt prawny takiego przedsiębiorstwa (art. 551 i art. 552
Kc). Nie jest zatem możliwe udostępnienie doświadczenia bez jednoczesnego udostępnienia
przedsiębiorstwa, z którym to doświadczenie jest związane. Z tych teżwzględów dla
wykazania dysponowania zasobami podmiotu trzeciego przy ocenie spełniania warunków
wiedzy i doświadczenia niezbędne jest powołanie sięna udział podmiotu trzeciego w
wykonaniu zamówienia.
Wskazując na powyższe należy stwierdzić, iżnie jest dopuszczalne posługiwanie sięw
toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w celu wykazania spełniania
warunków wiedzy i doświadczenia referencjami podmiotu trzeciego, jeżeli podmiot ten nie
będzie brał udziału w wykonaniu zamówienia«.
Tym samym, skoro wykonawca San Project załączył referencje wystawione nie na niego
samego, lecz na inne osoby, oznacza to,że sąto podmioty trzecie udostępniająwiedzęi
doświadczenie wykonawcy San Project. Tym samym wymagane jest od udostępniających
zobowiązanie do udostępnienia wiedzy i doświadczenia oraz dokumenty podmiotu trzeciego
w zakresie niewykluczenia wykonawcy z postępowania.
W załączonym do oferty wykazie osób (wypełniony formularz załącznika nr 6) w rubryce
»podstawa dysponowania« (osobami) zarówno w odniesieniu do pana Michała Ł. jak i w
odniesieniu do pana Michała P., wykonawca San Project jako podstawędysponowania tymi
osobami wskazał na umowęcywilnoprawną, co mogłoby wskazywaćna to,że tymi osobami
dysponuje. Czym innym jednakże jest udostępnienie wykonawcy wiedzy i doświadczenia, a
czym innym udostępnienie mu personelu.
Ani ustawa, aniżaden akt wykonawczy do niej nie stwarzająjakiegokolwiek
domniemania,że zobowiązanie do oddania wykonawcy do dyspozycji osób zdolnych do
wykonania zamówienia oznacza jednocześnie zobowiązanie do oddania temu wykonawcy
do dyspozycji wiedzy i doświadczenia. Dany podmiot może udostępnićwykonawcy np. tylko
wiedzęi doświadczenie albo tylko personel. Oczywiście, dany podmiot może również
udostępnićwykonawcy zarówno wiedzęi doświadczenie jak i personel, ale musi to wyraźnie
wynikaćze złożonego przez niego »w szczególności pisemnego zobowiązania«. W
rozpoznawanej sprawie nic takiego nie zaszło. Wykonawca Sun Project nie wykazał,że
polega na zasobach podmiotów trzecich. Natomiast złożone referencje wystawione były na
inne niżwykonawca osoby. Zatem dokumenty złożone przez wykonawcęSun Project były ze
sobąsprzeczne, a tym samym nie potwierdzały spełnienia warunku udziału w postępowaniu
dot. wiedzy i doświadczenia.

Powinno to skutkowaćwykluczeniem wykonawcy Sun Project z postępowania na
podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp.
Z daleko idącej ostrożności odwołujący alternatywnie stawia zamawiającemu zarzut
naruszenia art. 26 ust. 3 Pzp. W przypadku nie potwierdzenia sięstawianych w odwołaniu
zarzutów dotyczących bezpośredniego wykluczenia wykonawcy Sun Project z postępowania
lub odrzucenia jego oferty, odwołującyżąda nakazania zamawiającemu wezwania
wykonawcy Sun Project do złożenia uzupełnienia dokumentów na potwierdzenie spełniania
warunku wiedzy i doświadczenia.
Z ostrożności odwołujący wskazał,że jeżeli wykonawca Sun Project twierdziłby,że
osoby fizyczne, na których doświadczenie siępowołuje, nie sąpodmiotami trzecimi,
ponieważma z tymi osobami podpisane umowy cywilnoprawne (tymi osobami dysponuje), a
ponadto oświadczył w formularzu oferty,że zamówienie wykona sam i nie wykazał w
wykazie w załączniku nr 5, części zamówienia, które zamierza powierzyćpodwykonawcom,
to należałoby uznać,że referencje sąbłędnie wystawione, w takiej sytuacji zamawiający
powinien był
wezwaćwykonawcędo uzupełnienia
wykazu
oraz dokumentów
potwierdzających należyte wykonanie robót na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp.
Wykonawca Sun Project w pkt 10 formularza oferty jednoznacznie oświadczył, iż
zrealizuje zamówienie samodzielnie, a przy wykazywaniu spełnienia warunków udziału w
postępowaniu posługuje siępracami i »referencjami« innych podmiotów. Posługiwanie się
przez wykonawcęSun Project w takiej sytuacji wiedząi doświadczeniem innych podmiotów
jest bezskuteczne, albowiem podmioty te nie będąbrały udziału w realizacji zamówienia,
gdyżzamówienie to realizowane będzie tylko i wyłącznie przez wykonawcęSun Project.
Zatem możliwośćwykazywania przez wykonawcęSun Project spełnienia warunku udziału w
postępowaniu może ograniczaćsiętylko i wyłącznie do prac wykonanych przez wykonawcę
Sun Project.

2.3. W pkt F.1 specyfikacji zamawiający, zgodnie z § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich możeżądaćzamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogąbyćskładane
(Dz. U. Nr 226, poz. 1817), wymagał:
»Jeżeli wykonawca wykazując spełnienie warunków udziału w postępowaniu polega na
zasobach innych podmiotów zobowiązany jest wykazać,że w stosunku do tych podmiotów
brak jest podstaw wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia przez złożenie
razem z ofertądokumentów wymienionych w pkt od B.1 do B.6 dotyczących każdego z tych
podmiotów, o ile podmioty te będąbrały udział w realizacji części zamówienia«
B.1. Oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia – wg załącznika 7 do specyfikacji.
B.2. Aktualny odpis z właściwego rejestru (...)«.

Wykonawca Sun Project w złożonej przez siebie ofercie, zarówno w formularzu oferty w
pkt 10, jak i w załączniku nr 5 »Wykaz części zamówienia, które wykonawca zamierza
powierzyćpodwykonawcom« nie wskazał takich części/zakresów, oświadczając wprost w pkt
10 formularza oferty,że zamówienie wykona sam.
W celu wykazania spełniania warunku posiadania wiedzy i doświadczenia powołał się
jednak na zasoby podmiotów trzecich w osobach p. Michała Ł. i p. Michała P. składając
referencje dotyczące nie samego wykonawcy, a właśnie podmiotów trzecich, które z kolei –
jak wynika z załączonego wykazu osób – powinny braćudział w realizacji zamówienia tj. w
nadzorze inwestorskim.
Opinia Urzędu ZamówieńPublicznych wyjaśnia, w jaki sposób wykonawcy powinni
wykazywaćdysponowanie zasobami osób trzecich – »wświetle postanowieńart. 26 ust. 2b
Pzp, nie jest dopuszczalne powołanie sięna zasoby podmiotu trzeciego, jeżeli zasoby te nie
będąwykorzystane przy wykonaniu zamówienia. (...) Odnosząc powyższe ustalenia do
zagadnienia dopuszczalności powoływania sięna doświadczenie (referencje) podmiotów
trzecich należy skonstatować, iżpowołanie sięprzez wykonawcęna doświadczenie
podmiotu trzeciego i posiadane przez niego referencje będzie dopuszczalne wyłącznie w
sytuacji, gdy ten podmiot trzeci będzie brał udział w wykonaniu zamówienia (co do zasady
jako podwykonawca).
Dwa wyroki potwierdzające powyższe stanowisko:
Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 23 lipca 2010 r., sygn. akt KIO 1439/10
»wykonawca, który korzysta z udostępnionego w trybie art. 26 ust. 2b Pzp doświadczenia
innego podmiotu, nie może korzystaćz tego doświadczenia bez udziału podmiotu w
realizacji zamówienia«.
Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 14 czerwca 2010 r., sygn. akt KIO 890/10.
Z kolei udział podmiotu trzeciego w realizacji części zamówienia jako podwykonawcy
implikuje po stronie wykonawcy przedstawienie dokumentów potwierdzających brak
przesłanek do wykluczenia tego podmiotu.
Należy zauważyć,że wykonawca nie załączył do oferty przedmiotowych dokumentów
wymienionych w pkt od B.1 do B.6 dotyczących każdego z tych podmiotów. W tym celu
zamawiający powinien był wezwaćwykonawcęna podstawie art. 26 ust. 3 Pzp do
uzupełnienia dokumentów podmiotu trzeciego.

2.4. Na potwierdzenie spełniania warunku dysponowania osobami zdolnymi do
wykonania zamówienia zamawiający wymagał w pkt A.5 specyfikacji załączenia wykazu
osób, które będąuczestniczyćw wykonywaniu zamówienia, zaśdo wykazu, zgodnie z
postanowieniem w nim zawartym, powinna byćdołączona kopia uprawnieńbudowlanych do

kierowania robotami budowlanymi każdego z wymienionych inspektorów (przez uprawnienia
budowlane rozumie sięuprawnienia do sprawowania samodzielnych funkcji technicznych w
budownictwie, o których mowa w ustawie Prawo budowlane i aktualny dokument
potwierdzający przynależnośćdo właściwej Izby Inżynierów Budownictwa – zaświadczenie
aktualne na dzieńskładania ofert). Jeśli wykonawca wskaże w wykazie osobę, którąbędzie
dysponował, musi załączyćpisemne zobowiązanie innych podmiotów do udostępnienia tej
osoby.
W pkt A.6 specyfikacji zamawiający wymagał załączenia: »Oświadczenia,że osoby,
które będąuczestniczyćw wykonywaniu zamówienia, posiadająwymagane uprawnienia,
jeżeli ustawy nakładająobowiązek posiadania takich uprawnień. Wykonawcy składają
oświadczenie,że osoby, które będąuczestniczyćw wykonywaniu zamówienia, posiadają
wymagane uprawnienia – według załącznika Nr 8 do specyfikacji. W zakresie specjalisty
wskazanego w pkt A.5.1 d zamawiający wymagał: inspektor nadzoru inwestorskiego ds. sieci
i instalacji elektrycznych – obejmującej instalacje elektryczne, napowietrzne i kablowe linie
energetyczne, stacje i urządzenia elektroenergetyczne i oświetleniowe – minimum 1 osoba z
uprawnieniami do nadzorowania robót sieci i instalacji elektrycznych jw. oraz
doświadczeniem w branży minimum 3 lata (od uzyskania uprawnień) na stanowisku
inspektora nadzoru inwestorskiego lub kierownika budowy/robót danej branży.
Na potwierdzenie dysponowania osobąinspektora nadzoru inwestorskiego ds. sieci i
instalacji elektrycznych wykonawca Sun Project wskazał osobępana Janusza Przekwasa,
którego uprawnienia – jak wynika z załączonego dokumentu tych uprawnień– nie obejmują
zakresu sieci, a jedynie dotycząuprawnieńw zakresie instalacji. Tym samym wykonawca nie
potwierdził spełniania warunku dysponowania osobąw wymaganym w specyfikacji zakresie.
Wykonawca Sun Project nie załączył wymaganego w pkt A.6 specyfikacji
»Oświadczenia,że osoby, które będąuczestniczyćw wykonywaniu zamówienia, posiadają
wymagane uprawnienia«. Brak tego oświadczenia odnosi siędo wszystkich osób, które
wskazano w wykazie załącznika nr 6. Powinno to skutkowaćwykluczeniem wykonawcy Sun
Project z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp.

Z daleko idącej ostrożności odwołujący alternatywnie stawia zamawiającemu zarzut
naruszenia art. 26 ust. 3 Pzp. W przypadku nie potwierdzenia sięstawianych w odwołaniu
zarzutów dotyczących bezpośredniego wykluczenia wykonawcy Sun Project z postępowania
lub odrzucenia jego oferty, odwołującyżąda nakazania zamawiającemu wezwania
wykonawcy Sun Project do uzupełnienia wykazu osób o osobę, która wymagane
uprawnienia elektryczne będzie posiadała w zakresie opisanym w specyfikacji oraz do
uzupełnienia oświadczenia,że osoby, które będąuczestniczyćw wykonywaniu zamówienia,
posiadająwymagane uprawnienia.

2.5. W rozdz. B. specyfikacji zamawiający postawił warunek, zgodnie z którym w celu
wykazania braku podstaw do wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia z art. 24
ust. 1 Pzp wykonawca składa m.in.: B.2) Aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli
odrębne przepisy wymagająwpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do
wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 Pzp, wystawionego nie wcześniej niż6 miesięcy
przed upływem terminu składania ofert, a przypadku osób fizycznych oświadczenia w
zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 Pzp.

Wykonawca, który jak wynika z załączonego do oferty zaświadczenia o dokonaniu wpisu
do ewidencji działalności gospodarczej – jest osobąfizyczną, nie załączył do oferty
oświadczenia w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 Pzp, tj. oświadczenia o braku likwidacji i
nieogłoszeniu upadłości.
Powinno to skutkowaćwykluczeniem wykonawcy Sun Project z postępowania na
podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp.

Z daleko idącej ostrożności odwołujący alternatywnie stawia zamawiającemu zarzut
naruszenia art. 26 ust. 3 Pzp. W przypadku nie potwierdzenia sięstawianych w odwołaniu
zarzutów dotyczących bezpośredniego wykluczenia wykonawcy Sun Project z postępowania
lub odrzucenia jego oferty, odwołującyżąda nakazania zamawiającemu wezwania
wykonawcy Sun Project do uzupełnienia oświadczenia w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 Pzp.

04.02.2011 r. odwołujący przesłał w terminie kopięodwołania zamawiającemu (art. 180
ust. 5 i art. 182 ust. 1-4 Pzp).

07.02.2011 r. zamawiający przesłał w terminie 2 dni kopięodwołania innym
wykonawcom (art. 185 ust. 1 in initio Pzp).


Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron, na podstawie dokumentacji
postępowania, wyjaśnień oraz stanowisk stron zaprezentowanych podczas rozprawy,
a także odpowiedzi na odwołanie złożonej przez zamawiającego i pisma procesowego
złożonego przez odwołującego – Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co
następuje:

Skład orzekający Izby stwierdził,że odwołanie jest zasadne.

W pierwszej kolejności skład orzekający Izby wykluczył, aby wypełniona została
którakolwiek z przesłanek odrzucenia odwołania ustanowiona w art. 189 ust. 2 Pzp.

Następnie skład orzekający Izby ustalił,że odwołujący posiada interes w złożeniuśrodków ochrony prawnej w rozumieniu art. 179 ust. 1 Pzp.

Izba postanowiła dopuścićdokumentacjępostępowania o udzielenie zamówienia
publicznego przekazanąprzez zamawiającego, potwierdzonąza zgodnośćz oryginałem.

W ocenie składu orzekającego Izby, zarzut opisany w pkt 2.2 odwołania – naruszenia
art. 26 ust. 3 Pzp, przez wybór oferty wykonawcy Sun Project, który nie został wezwany do
złożenia uzupełnień, dotyczących oświadczeńi dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1
Pzp – zasługuje na uwzględnienie.
Zgodnie z art. 26 ust. 2b Pzp, wykonawca wykazując spełnienie warunków postawionych
w specyfikacji może polegaćna wiedzy i doświadczeniu innych podmiotów, niezależnie od
charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków.
Tak teżuczynił wykonawca Sun Project składając na str. 19-21 oferty referencje
wystawione dla panów Michała Ł. i Michała P. w celu wykazania spełnienia warunku
posiadania odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, który to warunek został ustanowiony w
rozdz. V ust. 1.3 pkt A.2 str. 18 specyfikacji. Ponadto zamawiający w rozdz. V ust. 1.2 str. 16
specyfikacji przytoczył – bez wskazywaniaźródła – treśćprzepisu art. 26 ust. 2b Pzp.
Zgodnie z przepisem art. 26 ust. 2b zd. 2 Pzp wykonawca polegający na wiedzy i
doświadczeniu innych podmiotów zobowiązany jest udowodnićzamawiającemu,że będzie
dysponował
zasobami
niezbędnymi
do
realizacji
zamówienia,
w
szczególności
przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do
dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonywaniu
zamówienia.
Celem ustanowienia przez prawodawcę, aby zamawiający doprecyzował w specyfikacji
[oraz w ogłoszeniu o zamówieniu] i następnie, aby zamawiający wymagał w trakcie

dokonywania oceny spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu –
warunków na odpowiednim poziomie jest zapewnienie, aby wykonawcy ubiegający sięo
udzielenia zamówienia mieli odpowiedni potencjał, który umożliwi tym wykonawcom
zrealizowanie zamówienia w przypadku wybrania ich oferty jako najkorzystniejszej. Dlatego
umożliwienie polegania na wiedzy i doświadczeniu [w rozpoznawanym przypadku] jest
obwarowane koniecznościąudowodnienia zamawiającemu,że wykonawca będzie
dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia. W szczególności wykonawca
jest obowiązany przedstawićpisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania do
dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z tych zasobów przy wykonywaniu
zamówienia. Wykonawca Sun Project nie załączył do oferty takich zobowiązań, a wskazał
jedynie,że podstawądysponowania wymienionym panami – Michałem Ł. i Michałem
Pruszyńskim – jest umowa cywilnoprawna, co wynika z załącznika nr 6, str. 23 oferty.
Dlatego zamawiający nie mógł oprzećsięjedynie na dokumentach zawartych w ofercie
wykonawcy Sun Project, a był obowiązany wezwaćwykonawcędo złożenia wszystkich,
niezbędnych dokumentów do stwierdzenia,że wykonawca spełnia warunki udziału w
postępowaniu bez zastrzeżeń. Do tego jest ustanowiona procedura unormowana w art. 26
ust. 3 Pzp, a zamawiający mimo nieodzowności stwierdzenia braku wszystkich niezbędnych
dokumentów i oświadczeńw ofercie nie zastosował tej procedury.
Skład orzekający Izby stwierdza,że postawione przez odwołującegożądanie
wykluczenia wykonawcy, który nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu i
nie złożył w ofercie wszystkich wymaganych pełnomocnictw oraz dokumentów i oświadczeń,
o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp jest przedwczesne, gdyżzamawiający musi najpierw
zastosowaćprocedurę, określonąw art. 26 ust. 3 Pzp, uzupełnienia pełnomocnictw oraz
dokumentów i oświadczeń, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp. Dopiero, gdy wykonawca w
odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia pełnomocnictw oraz oświadczeńlub dokumentów,
o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp, nie zastosuje siędo wezwania zamawiający będzie
mógł wykluczyćtakiego wykonawcęz postępowania.
Ze względów opisanych powyżej skład orzekający Izby stwierdza,że zarzut naruszenia
art. 26 ust. 3 Pzp ze względu na wybór oferty wykonawcy Sun Project, który nie został
wezwany do złożenia uzupełnień, dotyczących oświadczeńi dokumentów, o których mowa w
art. 25 ust. 1 Pzp – zasługuje na uwzględnienie.

W ocenie składu orzekającego Izby, zarzut opisany w pkt 2.3 odwołania – naruszenia
art. 26 ust. 3 Pzp, przez wybór oferty wykonawcy Sun Project, który nie został wezwany do
złożenia uzupełnień, dotyczących oświadczeńi dokumentów w stosunku do podmiotów, na
których zasobach polegał wykazując spełnienie warunków udziału w postępowaniu –
zasługuje na uwzględnienie.

Zamawiający w rozdz. V ust. 1.3 pkt F.1 str. 22 specyfikacji, zgodnie z § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów
dokumentów, jakich możeżądaćzamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te
dokumenty mogąbyćskładane (Dz. U. Nr 226, poz. 1817), wymagał aby wykonawca
polegający na zasobach innych podmiotów, w trakcie wykazania spełnienia warunków
udziału w postępowaniu, wykazał,że w stosunku do tych podmiotów brak jest podstaw
wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia przez złożenie razem z ofertą
dokumentów wskazujących na brak podstaw wykluczenia z postępowania.
Wykonawca Sun Project na stronach 19-21 oferty wykazując spełnienie warunków
udziału w postępowaniu polegał na zasobach innych podmiotów – panów Michała Ł. i
Michała P.. W związku z tym powinien załączyćdo oferty wymagane dokumenty dotyczące
tych podmiotów. Jednak wykonawca nie załączył tych dokumentów do oferty. Dlatego
zamawiający w trakcie oceny spełniania przez wykonawców warunków udziału w
postępowaniu powinien ustalićczy wykonawca Sun Project polega na wymienionych
osobach, jako na potencjale podmiotu trzeciego w rozumieniu art. 26 ust. 2b Pzp, czy też
będąte osobyświadczyćczynności w ramach działalności wykonawcy Sun Project jako w
uproszczeniu jego własne zasoby. W razie ustalenia,że wymienione osoby zostały
udostępnione z zastosowaniem regulacji art. 26 ust. 2b Pzp, zamawiający powinien wezwać
wykonawcęSun Project do złożenia oświadczeńlub dokumentów, o których mowa w art. 25
ust. 1 Pzp, co wynika z art. 26 ust. 3 Pzp.
W związku z powyższym zarzut opisany w pkt 2.3 odwołania – naruszenia art. 26 ust. 3
Pzp, przez wybór oferty wykonawcy Sun Project, który nie został wezwany do złożenia
uzupełnień, dotyczących oświadczeńi dokumentów w stosunku do podmiotów, na których
zasobach polegał wykazując spełnienie warunków udziału w postępowaniu – zasługuje na
uwzględnienie.

Powtarzający sięwielokrotnie zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 Pzp – zasady
zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców oraz zasady
udzielania zamówienia zgodnie z przepisami ustawy nie zasługuje na uwzględnienie jako
zbyt ogólny i nie dowiedziony przez odwołującego.
Od dnia wejścia wżycie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych, które nastąpiło 02.03.2004 r. nie obowiązuje przepis art. 79 ust. 1 ustawy z dnia
10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (ostatnie miejsce publikacji Dz. U. z 2002 r.
Nr 72, poz. 664, Nr 113, poz. 984 i Nr 197, poz. 1661 oraz z 2003 r. Nr 2, poz. 16, Nr 130,
poz. 1188 i Nr 165, poz. 1591). Przepis ten brzmiał: »Dostawcom lub wykonawcom, których
interes prawny doznał uszczerbku w wyniku naruszenia przez zamawiającego określonych w
ustawie zasad udzielania zamówień, przysługująśrodki odwoławcze przewidziane w

niniejszym rozdziale«. Pod rządami tej ustawy odwołujący [i protestujący] mieli obowiązek
wskazaćnaruszenie którejśz zasad udzielania zamówień. Jednak wobec obecnie
obowiązującego art. 179 ust. 1 Pzp o brzmieniu »Środki ochrony prawnej określone w
niniejszym dziale przysługująwykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także innemu
podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub
może ponieśćszkodęw wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów niniejszej
ustawy«, odwołujący nie musi wykazywaćnaruszenia zasad zamówieńpublicznych, aby
odwołanie podlegało rozpoznaniu przez KrajowąIzbęOdwoławczą. Odwołujący
wystarczająco wykazał naruszenie przez zamawiającego szczegółowych przepisów ustawy z
dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówieńpublicznych, aby odwołanie mogło być
rozpoznane, mimo nie wykazania naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 Pzp. W związku z powyższym
zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 Pzp nie zasługuje na uwzględnienie.

Zarzut postawiony w pkt 1.1 odwołania zaniechania poprawienia omyłki w trybie art. 87
ust. 2 pkt 3 Pzp i mimo to dokonania wyboru oferty wykonawcy Sun Project, w której
wykonawca nie wpisał opisu zakresu branżlub specjalności, na które składana jest oferta, a
tylko ogólnie stwierdził,że składa ofertęna I częśćzamówienia dotyczącąpełnienia funkcji
Inspektora Nadzoru Inwestorskiego – nie zasługuje na uwzględnienie.
Zamawiający ma obowiązek podczas badania ofert braćpod uwagęcałośćoferty. A z
całości oferty, a w szczególności z załączonego do oferty wzoru umowy – str. 7 oferty –
wynikało,że wykonawca Sun Project zamierza wykonaćI częśćzamówienia i wszystkie
branże lub specjalności wymagane przez zamawiającego, a nawet jednąbranżęwięcej, co
wynikało z nie wykreślenia pkt 7 z § 1 ust. 4 projektu umowy załączonego do oferty.
Zarzut,że zaoferowanie przez wykonawcęjakiegokolwiekświadczenia ponad
wymagania zamawiającego powinno powodowaćnegatywne konsekwencje dla wykonawcy
nie może sięostać, chybaże spełnienie dodatkowegoświadczenia wyklucza możliwość
właściwego spełnienia podstawowego zakresu zamówienia. Jednak odwołujący nie wykazał,że zadeklarowanie dodatkowegoświadczenia może negatywnie wpłynąćna wykonanie
zamówienia.
Ponadto sam odwołujący nie miał wątpliwości, na którączęśćzamówienia wykonawca
Sun Project złożył ofertę, co wyraził w pierwszym zdaniu punktu 1.1 odwołania, cyt.
»Wykonawca Sun Project podobnie, jak odwołujący złożył ofertęna I częśćzamówienia«.
Równieżzarzut,że zamawiający nie odrzucając oferty wykonawcy Sun Project, w której
zostało zadeklarowane,że cyt. »planowany termin rozpoczęcia robót budowlanych: listopad
2010 roku« nie wyklucza podjęcia sięprzez wykonawcęrozpoczęcia wykonywaniaświadczenia w terminie późniejszym ani nie wynika z tego postanowienia,że wykonawca
będzie siędomagaćspełnieniaświadczenia wzajemnego od zamawiającego od jakiegoś

konkretnego terminu, gdyżuniemożliwia to zawarte w postanowieniu stwierdzenie o
planowanym terminie, a nie o jakimśkonkretnie ustalonym terminie.
Wobec powyższego zarzut w pkt 1.1 odwołania – zaniechania poprawienia omyłki w
trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp i mimo to dokonania wyboru oferty wykonawcy Sun Project, w
której wykonawca nie wpisał opisu zakresu branżlub specjalności oraz wskazał mniej
precyzyjny termin rozpoczęcia wykonywaniaświadczenia, na które składana jest oferta – nie
zasługuje na uwzględnienie.

Zarzut postawiony w pkt 2.1 odwołania – zaniechania wykluczenia wykonawcy Sun
Project na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp mimo niespełnienia przez tego wykonawcę
warunku wykazania posiadanych wiedzy i doświadczenia – nie zasługuje na uwzględnienie.
Zamawiający, w rozdz. V ust. 1.3 pkt A.2 lit. a-e str. 17 i 18 specyfikacji, ustanowił
warunek udokumentowania w ofercie posiadanej wiedzy i doświadczenia przez wykazanie
realizacji przynajmniej jednej usługi dotyczącej specjalności: (a) konstrukcyjno-budowlanej,
(b) drogowej, (c) dotyczącej sieci, instalacji i urządzeńcieplnych, wentylacyjnych, gazowych,
wodociągowych i kanalizacyjnych, (d) dotyczącej instalacji elektrycznych, napowietrznych i
kablowych linii energetycznych, stacji i urządzeń, (e) dotyczącej branży teletechnicznej.
Wykazane przez wykonawców usługi musiały byćwykonane w określonym zakresie
przedmiotowym oraz musiały byćwykonane w okresie trzech lat przed upływem terminu
składania ofert, co było ustanowione przez zamawiającego w rozdz. V ust. 1.3 pkt A.2 str. 17
i 18 specyfikacji oraz wynikało z § 1 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z
dnia 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich możeżądaćzamawiający
od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogąbyćskładane. W rozpoznawanym
postępowaniu termin składania ofert upływał 10 grudnia 2010 r., czyli wykazane usługi
powinny byćwykonane po terminie 10 grudnia 2007 r. Natomiast załączone referencje nr 2 –
str. 19 oferty – potwierdzające należyte wykonanieświadczeńprzez Pana Michała Ł.
odnosiły siędo okresu wcześniejszego od czerwca 2006 r. do października 2007 r. W
związku z tym nie mogły byćbrane pod uwagęprzez zamawiającego podczas oceny
spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
W ofercie wykonawcy Sun Project – odnośnie kwestionowanego zakresu sieci, instalacji
i urządzeńcieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych –
znalazły sięreferencje potwierdzające należyte wykonanieświadczenia na str. 18 i 21, a w
zakresie drogowym – na str. 20, które toświadczenia były wykonywane w terminach
późniejszych, wymaganych przez zamawiającego.
W związku z powyższym zarzut postawiony w pkt 2.1 odwołania – zaniechania
wykluczenia wykonawcy Sun Project na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp mimo

niespełnienia przez tego wykonawcęwarunku wykazania posiadanych wiedzy i
doświadczenia – nie zasługuje na uwzględnienie.

Zarzut postawiony w pkt 2.4 odwołania – zaniechania wykluczenia wykonawcy Sun
Project na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp mimo niespełnienia przez tego wykonawcę
warunku wykazania posiadania wiedzy i doświadczenia – nie zasługuje na uwzględnienie.
Zamawiający wymagał w pkt A.5 str. 19 specyfikacji załączenia wykazu osób, które będą
uczestniczyćw wykonywaniu zamówienia na potwierdzenie spełniania warunku
dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia. Wykonawcy do wykazu powinni
dołączyćkopięuprawnieńbudowlanych każdego z wymienionych inspektorów (przez
uprawnienia budowlane zamawiający rozumiał uprawnienia do sprawowania samodzielnych
funkcji technicznych w budownictwie, zgodnie z art. 12 ust. 2 Prawa budowlanego oraz
aktualny dokument potwierdzający przynależnośćdo właściwej Izby Inżynierów
Budownictwa).
Wykonawca Sun Project wykazał osobęlegitymującąsię»Decyzjąo stwierdzeniu
przygotowania zawodowego do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w
budownictwie« wydanąprzez Urząd Wojewódzki w Bydgoszczy 25.03.1985 r. (znak
UAN-NB-10/229/84).
Odwołujący zarzucił,że na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki
Przestrzennej i Budownictwa z dnia 20 grudnia 1988 r. zmieniające rozporządzenie w
sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz. u. Nr 42 poz. 334)
uprawnienia wykazanego inspektora wygasły po 6 miesiącach od dnia wejścia wżycie tego
rozporządzenia. Rozporządzenie to weszło wżycie 12 stycznia 1989 r. Zarzut ten wynikał z
założenia,że wykazany inspektor pełnił samodzielne funkcje techniczne w zakresie sieci
elektrycznych na podstawie stwierdzenia posiadania przygotowania zawodowego
dokonanego przez zakład pracy. Tymczasem wskazany specjalista uzyskał uprawnienia
wyżej przywołanądecyzjąadministracyjnąopatrzonąpieczęciami Urzędu Wojewódzkiego w
Bydgoszczy, a więc nie zachodziła przesłanka utraty ważności tych uprawnień.
W związku z powyższym wykonawca Sun Project spełnił warunek wykazania posiadanej
wiedzy i doświadczenia i nie zaistniały przesłanki do wykluczenia tego wykonawca z
postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp, a więc zarzut postawiony przez
odwołującego w pkt 2.4 odwołania – zaniechania wykluczenia wykonawcy Sun Project na
podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp – nie zasługuje na uwzględnienie.

Zarzut postawiony w pkt 2.5 odwołania – zaniechania wykluczenia wykonawcy Sun
Project na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 2 Pzp mimo niespełnienia przez tego wykonawcę
warunku wykazania posiadania wiedzy i doświadczenia – nie zasługuje na uwzględnienie.

W lit. B na str. 21 specyfikacji zamawiający postawił warunek, zgodnie z którym w celu
wykazania braku podstaw do wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia z art. 24
ust. 1 pkt 2 Pzp wykonawca składa m.in.: B.2) Aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli
odrębne przepisy wymagająwpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do
wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 Pzp, wystawionego nie wcześniej niż6 miesięcy
przed upływem terminu składania ofert, a przypadku osób fizycznych oświadczenia w
zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 Pzp.
Wykonawca, który jak wynika z załączonego do oferty zaświadczenia o dokonaniu wpisu
do ewidencji działalności gospodarczej – jest osobąfizyczną, nie załączył do oferty
oświadczenia w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 Pzp, tj. oświadczenia o braku likwidacji i
nieogłoszeniu upadłości. Zdaniem odwołującego powinno to skutkowaćwykluczeniem
wykonawcy Sun Project z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp bądź
wezwaniem tego wykonawcy do złożenia wymaganych oświadczeńlub dokumentów w trybie
art. 26 ust. 3 Pzp w związku z art. 24 ust. 1 pkt 2 Pzp.
Odwołujący nie wziął pod uwagę,że wykonawca złożył na str. 47 oferty w zał. nr 7
oświadczenie, z którego wynikało,że brak jest podstaw do wykluczenia wykonawcy Sun
Project z powodów, o których mowa w art. 24 Pzp. Oświadczenia takie samodzielnie
powinien złożyćwykonawca, a także każdy z wykonawców wspólnie ubiegających sięo
udzielenie zamówienia, a wykonawca Sun Project składał ofertęna samodzielne wykonanie
zamówienia. Z tego względu nie było konieczności, aby wykonawca Sun Project dołączał do
oferty więcej oświadczeń.
W związku z powyższym zarzut postawiony w pkt 2.5 odwołania – zaniechania
wykluczenia wykonawcy Sun Project na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 2 Pzp mimo
niespełnienia przez tego wykonawcęwarunku wykazania posiadania wiedzy i doświadczenia
– nie zasługuje na uwzględnienie.

Zamawiający naruszył art. 26 ust. 3 oraz art. 91 ust. 1 Pzp przez zaniechanie wezwania
do uzupełnienia oświadczeńi dokumentów i mimo to dokonania wyboru najkorzystniejszej
oferty.

Z powyższych względów uwzględniono odwołanie, jak w sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
Pzp, czyli stosownie do wyniku postępowania uznając za uzasadnione koszty
wynagrodzenia pełnomocnika odwołującego w kwocie 3 600, 00 zł zgodnie z § 3 pkt 1 i pkt 2
lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2010 r. Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie