eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2011Sygn. akt: KIO 1004/11
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2011-05-23
rok: 2011
sygnatury akt.:

KIO 1004/11

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Prowadzisz

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 23 maja 2011 roku
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 13 maja 2011 roku
przez wykonawcęNEKK Sp. z o.o. z siedzibąw Poznaniu przy ulicy Chełmońskiego 8/6, 60-
754 Poznańw postępowaniu prowadzonym przez Operatora Gazociągów Przesyłowych
GAZ-SYSTEM S.A. z siedzibąw Warszawie przy ulicy Mszczonowskiej 4, 02-337 Warszawa


postanawia:
1. Zwraca odwołanie.
2. Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu ZamówieńPublicznych na rzecz
NEKK Sp. z o.o. z siedzibąw Poznaniu przy ulicy Chełmońskiego 8/6, 60-754
Poznańkwoty 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych).

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Przewodniczący: ………………………………



Sygn. akt KIO 1004/11
U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. z siedzibą
w Warszawie przy ulicy Mszczonowskiej 4, 02-337 Warszawa prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, pod nazwązakup
materiałów informacyjno-promocyjnych do promocji inwestycji współfinansowanych
ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Unii Europejskiej w ramach
Programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, działanie 10.1.


Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
4 marca 2011 roku pod numerem 2011 /S 44 – 07307.
Odwołujący - NEKK Sp. z o.o. z siedzibąw Poznaniu przy ulicy Chełmońskiego 8/6, 60-754
Poznań– wniósł odwołanie, które wpłynęło do Prezesa Urzędu ZamówieńPublicznych 13
maja 2011 roku (prezentata na piśmie). Wpis, w kwocie 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem
tysięcy pięćset złotych) został uiszczony 12 maja 2011 roku poprzez dokonanie przelewu na
konto Urzędu ZamówieńPublicznych.

Pismem z dnia 16 maja 2011 roku, (doręczonym w dniu 16 maja 2011 roku) na podstawie
art. 187 ust. 3 ustawy wezwano Odwołującego pod rygorem zwrotu odwołania do złożenia
dowodu uiszczenia wpisu w wymaganej przepisami prawa kwocie oraz dowodu przesłania
kopii odwołania Zamawiającemu. Odwołujący w wyznaczonym terminie przesłał dowód
uiszczenia wpisu w kwocie 7 500 zł oraz dowód przesłania kopii odwołania Zamawiającemu.
Zamawiający pismem z dnia 12 maja 2011 roku przesłanym do Odwołującego oraz pismem
z dnia 17 maja 2011 roku przesłanym do Izby powiadomił, iższacowana wartość rzeczonego
zamówieni została ustalona na kwotę 403 030,00 zł.
W punkcie II.2.1) ogłoszenia
o zamówieniu opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej Zamawiający
zawarł informację,że wartość zamówienia przekracza wyrażoną w złotych równowartość
kwoty 387 000 EURO.

W dniu 20 maja 2011 roku Zamawiający wniósł do Prezes Krajowej Izby Odwoławczej
pismo zawierające następujące wyjaśnienia: z dołączonego do odwołania dowód uiszczenia
wpisu wynika,że Odwołujący uiścił wpis w wysokości, 7 500,00 zł. Tymczasem wartość
przedmiotowego zamówienia publicznego przekracza kwoty określone na podstawie art. 11
ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieńpublicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr
113, poz. 759 ze zm.) i wynosi 3 000 000,00 zł, W związku z tym, zgodnie z § 1 ust. 1

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku, w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U, Nr 41, poz. 238), wpis od odwołania
wnoszonego w przedmiotowym postępowaniu powinien zostaćwniesiony w wysokości
15 000,00 zł. Zamawiający zaznaczył,że Odwołujący posiadał, a przynajmniej powinien
posiadaćwiedzęo tym, iżwartośćzamówienia przekracza kwotęokreślonąna podstawie
art. 11 ust. 8 ustawy, tj. 387 000 euro, gdyżinformacja na ten temat została zamieszczona w
sekcji II.2.1) Ogłoszenia o zamówienia, gdzie wyraźnie wskazano,że: Wartość zamówienia
przekracza wyrażona w złotych równowartość kwoty 387,000,00 euro
. Zamawiający zwrócił
uwagę, iżnawet gdyby Odwołujący nie zauważył tego zapisu, bądźuznał go za oczywistą
omyłkę, to z faktu, iżZamawiający posiada status zamawiającego sektorowego, a
przedmiotowe zamówienie udzielane jest w celu wykonywania działalności sektorowej - i tym
samym jest zamówieniem sektorowym (o czymświadczy choćby sam tytuł ogłoszenia -
„Ogłoszenie o zamówieniu - Zamówienie sektorowe" oraz informacja zawarta w sekcji I.2)
Ogłoszenia o zamówieniu, dotycząca statusu Zamawiającego), wynika,że w przypadku,
gdyby wartośćzamówienia nie przekraczała kwoty określonej na podstawie art. 11 ust. 8
ustawy tj.: równowartości 387.000 euro, wówczas ustawa ta do udzielenia przedmiotowego
zamówienia w ogóle nie miałaby zastosowania. Tym samym Odwołującemu nie
przysługiwałbyśrodek odwoławczy w postaci odwołania wnoszonego do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej. Zamawiający wyjaśnił,że informacja dotycząca wartości zamówienia
zawarta w protokole postępowania (druk ZP-1, w którym jako wartośćzamówienia podano
kwotę406 030,00 zł), a także przekazana do KIO, jest niepełna i informuje jedynie o wartości
tego konkretnego postępowania, nie zawierając informacji w wartości zamówienia. Wartość
ta, zagregowana zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 32 ustawy, przekracza
równowartość387 000 euro. Z uwagi na tęagregacjęZamawiający przy udzieleniu tego
zamówienia miał obowiązek stosowania przepisów ustawy, co determinowało publikację
Ogłoszenia o zamówieniu sektorowym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 201 l/S 44
- 073073 z dnia 4 marca 2011 roku. W przeciwnym wypadku, gdyby przyjąć,że wartość
zamówienia, będącego niewątpliwie zamówieniem sektorowym, wynosi 406 030,00 zł,
przepisy ustawy nie miałyby zastosowania z uwagi na wartośćponiżej progów unijnych.
W takiej sytuacji odwołanie należałoby odrzucićna podstawie art. 189 ust. 2 pkt. 1),
ponieważprzepisy ustawy nie miałyby w tej sprawie zastosowania. Odwołujący nie uiścił
wpisu od odwołania w prawidłowej wysokości, tym samym należy uznać,że wpis
od odwołania w ogóle nie został uiszczony, a tym samym zachodząprzesłanki zwrotu
odwołania na podstawie art. 187 ust. 6 ustawy.

Izba z urzędu, na posiedzeniu niejawnym, dokonała czynności formalnoprawnych
i sprawdzających, w wyniku których stwierdziła,że przedmiotowe odwołanie podlega
zwrotowi w oparciu o art. 187 ust 6 w związku z art. 187 ust 7 ustawy Prawo zamówień
publicznych. (Dz. U. z 2010 roku, nr 113 poz. 759 ze zm.; dalej: „ustawa”),
Zgodnie z dyspozycjąart. 187 ust. 1 pkt 2 ustawy odwołanie podlega rozpoznaniu, jeżeli
uiszczono wpis. Wpis Odwołujący zobowiązany jest uiścićnajpóźniej do dnia upływu terminu
do wniesienia odwołania, a dowód uiszczenia wpisu dołącza do odwołania – art. 187 ust 2
ustawy. Wpis uznaje sięza uiszczony tylko w sytuacji, gdy został wniesiony we właściwym
terminie i odpowiedniej wysokości oraz na stosowny numer konta zgodnie z dyspozycją§ 2
ust. 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
oraz sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. Nr 41, poz. 238). Zgodnie z rozporządzeniem
Odwołujący zobowiązany był do uiszczenia wpisu w kwocie 15 000,00 zł (słownie: piętnaście
tysięcy złotych). Odwołujący nie uzupełnił dowodu uiszczenia wpisu w wymaganej przepisami
wysokości w terminie wskazanym w wezwaniu do uzupełnienia dokumentów.
Nieuiszczenie wpisu do dnia upływu terminu do wniesienia odwołania oraz nieuzupełnienie
dowodu uiszczenia wpisu w terminie 3 dni od dnia doręczenia wezwania – zgodnie z treścią
art. 187 ust. 6 ustawy skutkuje zwrotem wniesionego odwołania w drodze postanowienia,
które w przedmiotowej sprawie, zgodnie z art. 187 ust. 7 ustawy wydaje skład orzekający Izby.

O kosztach postępowania orzeczono na podstawie § 4 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu
od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania
(Dz. U. nr 41, poz. 238) nakazując zwrot na rzecz Odwołującego siękwoty 7 500
zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych).

Przewodniczący:
………………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie