eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2011Sygn. akt: KIO 1710/11
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2011-08-24
rok: 2011
sygnatury akt.:

KIO 1710/11

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Przemysław Dzierzędzki Protokolant: Łukasz Listkiewicz

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 sierpnia 2011 r. odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 10 sierpnia 2011 r. przez wykonawcęCezar Cezary
Machnio i Piotr Gębka sp.j. w Radomiu
w postępowaniu prowadzonym przez Instytut
Farmaceutyczny w Warszawie


orzeka:
1. uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności
odrzucenia oferty odwołującego, oraz powtórzenie czynności badania i oceny oferty z
uwzględnieniem oferty odwołującego

2. kosztami postępowania obciąża Instytut Farmaceutyczny w Warszawie i:
2.1 zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę7.500 zł 00 gr
(słownie: siedmiu tysięcy pięciuset złotych) uiszczonąprzez Cezar Cezary Machnio i
Piotr Gębka sp.j. w Radomiu
tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od Instytutu Farmaceutycznego w Warszawie na rzecz Cezar Cezary
Machnio i Piotr Gębka sp.j. w Radomiu
kwotę11.100 zł 00 gr (słownie: jedenastu
tysięcy stu złotych)

stanowiącąkoszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu
wpisu od odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.


Przewodniczący: ………………….…


Sygn. akt: KIO 1710/11
U z a s a d n i e n i e


Zamawiający – Instytut Farmaceutyczny w Warszawie prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia na podstawie przepisów ustawy z
dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówieńpublicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze
zm.), którego przedmiotem jest dostawa sprzętu komputerowego.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie ZamówieńPublicznych
w dniu 19 lipca 2011 r. nr 205006 - 2011.

W dniu 5 sierpnia 2011 r. zamawiający przesłał za pośrednictwem faksu wykonawcy
Cezar Cezary Machnio i Piotr Gębka sp.j. w Radomiu zwanemu dalej „odwołującym”
zawiadomienie o odrzuceniu złożonej przez niego oferty a także o unieważnieniu
postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp.

Wobec czynności zamawiającego polegającej na odrzuceniu oferty odwołującego,
wobec zaniechania wyjaśnienia treści oferty złożonej przez odwołującego a także wobec
zaniechania wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej odwołujący wniósł w dniu 10
sierpnia 2011 r. odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.

Skarżonym czynnościom i zaniechaniem zamawiającego odwołujący zarzucił:
a)
naruszenie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp;
b)
naruszenie przepisu art. 87 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp;
c)
naruszenie przepisu art. 7 ust. 3 w zw. z art. 91 ust. 1 ustawy Pzp.

W uzasadnieniu odwołania odwołujący podnosił,że zaoferowany przez niego skaner
HP G4050 spełnia wszystkie wymogi opisane przez zamawiającego w SIWZ tj. rozdzielczość
4800 x 9600 dpi. Wartość4800 dpi, mówi o zagęszczeniu elementówświatłoczułych na
listwie przebiegowej skanera, która w przedmiotowej sytuacji określona jest jako 4800
punktów na cal w poziomie. Natomiast w pionie producent określa rozdzielczośćsprzętową
na poziomie 9600 dpi, zgodnie z normąISO 14473, co oznacza,że listwa przebiegowa
wykona 9600 próbek na jeden cal dla jednego elementuświatłoczułego. Podsumowując,
skaner HP posiada rozdzielczośćsprzętowąoptycznąna poziomie 4800 x 9600 dpi.
Podnosił, iżproducenci zobligowani są, poprzez ustalone standardy, do podawania
rozdzielczości optycznej w jednym wymiarze. Natomiast, gdyby producenci musieli podawać
równieżdrugi wymiar, to w tym konkretnym przypadku, rozdzielczośćzostałaby opisana jako
4800 x 9600 dpi, co zresztąpodaje producent w swoich ulotkach produktowych jako

sprzętowąrozdzielczośćurządzenia. W każdym przypadku, gdy producent podaje
rozdzielczośćoptycznąw dwóch wymiarach nadmienia,że wyspecyfikowane jest to, tylko w
połączeniu ze zrozumieniem obowiązujących norm, ponieważpodawanie rozdzielczości
optycznej powinno odbywaćsięwyłącznie za pomocąpojedynczego wymiaru. Wywodził
również,że zamawiający nie powinien wyciągaćnegatywnych konsekwencji wobec
wykonawcy, bez przeprowadzenia rzetelnej i wyczerpującej procedury badania i oceny ofert,
która zdaniem odwołującego nie miała miejsca w przedmiotowym postępowaniu.
W oparciu o przytoczonąargumentacjęodwołujący wniósł o nakazanie
zamawiającemu:
1)
unieważnienia czynności unieważnienia postępowania;
2)
powtórzenie czynności badania i oceny ofert i wyboru oferty odwołującego jako
najkorzystniejszej.

Uwzględniając całość dokumentacji z przedmiotowego postępowania, w tym w
szczególności: protokół postępowania, ogłoszenie o zamówieniu, postanowienia
SIWZ, wyjaśnienia treści SIWZ, ofertę odwołującego, odwołanie, jak również biorąc
pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron złożone w trakcie posiedzenia i rozprawy,
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:


Szacunkowa wartośćzamówienia nie przekracza kwot, o których mowa w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.

W pierwszej kolejności ustalono,że nie została wypełnionażadna z przesłanek
skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp, zaś
odwołanie nie zawiera braków formalnych oraz został uiszczony od niego wpis.

Ustalono również,że odwołujący posiada interes w uzyskaniu danego zamówienia,
uprawniający go do złożenia odwołania, a także może ponieśćszkodę, w wyniku naruszenia
przez zamawiającego przepisów ustawy Pzp. Zamawiający odrzucił oferty złożone przez
wszystkich wykonawców, zaśodwołujący jako jedyny skorzystał z prawa do wniesienia
odwołania. Wobec nieskorzystania przez innych wykonawców ześrodków ochrony prawnej
oferta odwołującego może okazaćsięjedynąniepodlegającąodrzuceniu. W tej sytuacji
odrzucenie oferty złożonej przez odwołującego uniemożliwia mu uzyskanie zamówienia
publicznego, a tracąc tęmożliwość, może ponieśćszkodę. Wyczerpuje to materialnoprawną
przesłankędo wniesienia odwołania, wynikającąz art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.

Izba, rozpoznając odwołanie, uznała iżzasługuje ono na uwzględnienie. Izba ustaliła,że:
1) zamawiający w załączniku nr 1 do SIWZ - Specyfikacja ilościowa i jakościowa sprzętu
komputerowego i oprogramowania wymagał dostawy skanera, spełniającego m.in.
wymóg: Optyczna rozdzielczość skanowania: min 4800 x 9600 dpi,
2) w dniu 25 lipca 2011 r. odpowiadając na pytanie Czy Zamawiający dopuści skaner z
optyczną rozdzielczością skanowania 4800 x 4800 dpi i sprzętową rozdzielczością
skanowania 4800x9600 dpi?
wyjaśnił iżZamawiający nie dopuszcza takiego rozwiązania.
Na rynku polskim dostępne są skanery spełniające wymagania odnośnie optycznej
rozdzielczości skanowania
,
3) zamawiający nie wymagał złożenia przez wykonawców wraz z ofertąkart katalogowych
oferowanych urządzeń,
4) odwołujący złożył ofertęw której w specyfikacji ilościowej i jakościowej sprzętu
komputerowego zaoferował skaner HP Scanjet G4050, oświadczając iżspełnia on
parametr: „optyczna rozdzielczośćskanowania: min. 4800 x 9600 dpi”,
5) zamawiający w dniu 5 sierpnia 2011 r. odrzucił ofertęodwołującego uzasadniając, iż
zaoferowany przez odwołującego skaner nie spełnia wymagańodnośnie rozdzielczości
optycznej - posiada rozdzielczośćna poziomie max 4800 dpi, wobec wymaganej 4800 x
9600 dpi.

Oceniając tak ustalony stan faktyczny w pierwszej kolejności stwierdzićnależy, iż
odwołujący złożył w specyfikacji ilościowej i jakościowej sprzętu komputerowego
oświadczenie, iżoferowany przez niego skaner HP Scanjet G4050 spełnia opisany przez
zamawiającego w SIWZ parametr optyczna rozdzielczość skanowania min. 4800 x 9600 dpi.
Był to jedyny dokument jaki wykonawcy zobowiązani byli złożyćw celu potwierdzenia
opisanego w SIWZ wymogu dotyczącego optycznej rozdzielczości skanowania.
Zamawiający pomimo oświadczenia złożonego przez odwołującego wraz z ofertą
uznał, iżoferowane urządzenie nie odpowiada jego wymogom. W trakcie rozprawy
powoływał sięna kartękatalogowąurządzenia i wywodziłże rozdzielczośćoptyczna skanera
HP Scanjet G4050 wynosi maksymalnie do 4800 dpi. Jednakże na poparcie swego
twierdzenia nie złożyłżadnego dowodu, w tym w szczególności dokumentu na który się
powoływał tj. karty katalogowej. Izba wzięła pod uwagę, iżto na zamawiającym jako
wywodzącym skutek prawny z określonego faktu spoczywał ciężar wykazania spornej
okoliczności, stosownie do brzmienia przepisu art. 6 KC w zw. z art. 14 ustawy Pzp.
Obowiązek taki wynikał równieżz brzmienia przepisu art. 190 ust. 1 ustawy Pzp, stosownie
do którego strony i uczestnicy postępowania odwoławczego sąobowiązani wskazywać
dowody dla stwierdzenia faktów, z których wywodząskutki prawne. Zatem twierdzenie

zamawiającego, iżzaoferowany przez wykonawcęskaner posiada rozdzielczośćoptyczną
na poziomie max 4800 dpi pozostało gołosłowne.

W trakcie rozprawy odwołujący wyjaśnił również, iżoferowany przez niego skaner jest
skanerem płaskim jednoprzebiegowym. Rozdzielczośćoptycznąustala sięw poziomie na
podstawie zagęszczenia punktówświatłoczułych na jednostce długości. Skaner płaski
jednoprzebiegowy posiada jednąlistwęprzebiegową, a więc nie można w jego przypadku
mówić
o
rozdzielczości
optycznej
dwuwymiarowej.
O
rozdzielczości
optycznej
dwuwymiarowej można byłoby mówićw przypadku matryc stosowanych w aparatach
fotograficznych. Natomiast rozdzielczośćsprzętowa jest wyznaczana przez silnik skokowy
znajdujący sięwewnątrz skanera, jest to minimalny skok o jaki listwa skanująca może się
przesunąć. Z kolei rozdzielczośćinterpolowana uzyskiwana jest poprzez wykorzystanie
odpowiedniego algorytmu w oprogramowaniu poprzez proces powiększenia posiadanego
obrazu. Wywodził także,że przed wydaniem normy ISO 14473 dotyczącej sposobu
określania parametrów skanerów, firmy posługiwały sięniekonsekwentnie pojęciem
rozdzielczości optycznej, utożsamiając jąniekiedy z rozdzielczościąinterpolowaną.
Zamawiający w trakcie rozprawy oświadczył, iżzgadza sięz rozważaniami
odwołującego dotyczącymi definicji rozdzielczości optycznej, wobec powyższego Izba uznała
tęokolicznośćza przyznaną. Zamawiający wywodził jednakże,że w karcie katalogowej
spornego skanera jego producent określił rozdzielczośćoptycznąjako max 4800 dpi i wżadnym miejscu ulotki produktowej nie powołał sięna normęISO 14473. Izba zważyła,że
wobec niezłożenia przez zamawiającego stosownego dowodu na poparcie tego twierdzenia
w postaci karty katalogowej równieżto twierdzenie pozostało gołosłowne. Z omawianych
względów decyzja zamawiającego o odrzuceniu oferty odwołującego okazała się
niezasadna. Nie zostało bowiem wykazane, iżtreśćzłożonej przez odwołującego oferty nie
odpowiada treści SIWZ.

Niezależnie od powyższego Izba wskazuje, iżw niniejszej sprawie zamawiający mógł
rozważyćskorzystanie z instytucji wezwania odwołującego do złożenia wyjaśnień
dotyczących treści złożonej oferty uregulowanej w art. 87 ust. 1 ustawy Pzp. Jak bowiem
wynika z twierdzeństron przedstawionych w trakcie rozprawy producenci skanerów przy
określaniu w kartach katalogowych parametru dotyczącego rozdzielczości optycznej
posługująsięrozbieżnąnomenklaturą. Niektórzy określająparametr rozdzielczości optycznejściśle stosując i przywołując normęISO 14473, inni stosująprzywoływanąnormę, lecz nie
dajątemu wyrazu w swych drukach. Istnieje równieżgrupa producentów, którzy określająw
udostępnianych danych technicznych rozdzielczośćoptycznąskanerów w zupełnym
oderwaniu od normy, posługująsiępotocznym pojęciem rozdzielczości optycznej,
najczęściej błędnie utożsamiając jąz rozdzielczościąinterpolowaną. Nie jest zatem wiadomo

jakąde facto nomenklaturąposługuje sięproducent zaoferowanego przez odwołującego
skanera HP Scanjet G4050. W celu wyjaśnienia spornej okoliczności zamawiający mógł
rozważyćzwrócenie siędo odwołującego z wnioskiem o złożenie stosownych wyjaśnień,
czego jednak zaniechał.

Zgodnie z przepisem art. 192 ust. 2 ustawy Pzp, Krajowa Izba Odwoławcza
uwzględnia odwołanie w sytuacji, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało
wpływ lub może miećistotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, co ze
wskazanych wyżej względów miało miejsca w niniejszej sprawie.

Biorąc powyższe pod uwagę, na podstawie art. 192 ust. 1 i 192 ust. 3 pkt 1 ustawy
Pzp orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania - na
podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 4 w zw. z § 3 pkt
1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. Nr 41 poz. 238).
Izba uwzględniła koszty wynagrodzenia pełnomocnika odwołującego w wysokości
3600,00 zł, na podstawie rachunku złożonego do akt sprawy, stosownie do brzmienia § 5
ust. 2 pkt 1 w zw. z § 3 pkt 2 lit. b przywoływanego rozporządzenia.



Przewodniczący: ………………….…




Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie