eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2011Sygn. akt: KIO 2104/11
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2011-10-14
rok: 2011
sygnatury akt.:

KIO 2104/11

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Luiza Łamejko Protokolant: Rafał Komoń

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 października 2011 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 30 września 2011 r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Przedsiębiorstwo
Robót
Inżynieryjno-Budowlanych
Export-Pribex
Spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością, UAB ALKESTA i Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych 7 Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością, adres dla pełnomocnika: ul. Modlińska 310/312,
03-152 Warszawa
w postępowaniu prowadzonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe
Spółka Akcyjna, ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa


przy udziale wykonawcy Warbud Spółka Akcyjna, Al. Jerozolimskie 162A, 02-342
Warszawa
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego


orzeka:

1. uwzględnia odwołanie i nakazuje PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej i dokonanie czynności
ponownego badania i oceny ofert, w tym oferty złożonej przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjno-
Budowlanych Export-Pribex Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, UAB
ALKESTA i Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych 7 Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością,


2. kosztami postępowania obciąża PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna,
ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa
i:

2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych, zero groszy) uiszczonąprzez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Przedsiębiorstwo Robót
Inżynieryjno-Budowlanych
Export-Pribex
Spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością, UAB ALKESTA i Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych
7 Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, adres dla pełnomocnika:
ul. Modlińska 310/312, 03-152 Warszawa
tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza
od
PKP
Polskie
Linie
Kolejowe
Spółka
Akcyjna,
ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa
na rzecz wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: Przedsiębiorstwo Robót
Inżynieryjno-Budowlanych
Export-Pribex
Spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością, UAB ALKESTA i Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych
7 Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, adres dla pełnomocnika:
ul. Modlińska 310/312, 03-152 Warszawa
kwotę23 600 zł 00 gr (słownie:
dwadzieścia trzy tysiące sześćset złotych, zero groszy) stanowiącąkoszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz
wynagrodzenia pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - Warszawa-Praga.


Przewodniczący: ……………



Sygn. akt: KIO 2104/11

U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna prowadzi w trybie
przetargu
nieograniczonego
postępowanie
o
udzielenie
zamówienia
publicznego
na wykonanie robót budowlanych dla budowy nowych skrzyżowańdwupoziomowych wraz
z infrastrukturątowarzyszącąw obszarze LCS Ciechanów: wiadukt kolejowy w km 97,590;
wiadukt drogowy w km 99,237; przejście podziemne w km 117,161; wiadukt drogowy w km
117,352 — przetarg 2G - realizowane w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej E
65/C-E 65 na odcinku Warszawa - Gdynia - obszar LCS Ciechanów”.
W postępowaniu tym wykonawcy wspólnie ubiegający sięo udzielenie zamówienia:
Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjno-Budowlanych Export-Pribex Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością, UAB ALKESTA i Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych 7 Spółka
z ograniczonąodpowiedzialnościązwani dalej Odwołującym w dniu 30 września 2011 r.
wnieśli odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec czynności Zamawiającego
polegających na wykluczeniu Odwołującego z udziału w postępowaniu, odrzuceniu jego
oferty oraz na wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez Warbud SpółkęAkcyjną.
Odwołujący podniósł następujące zarzuty:
- art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówieńpublicznych (Dz. U. z 2010
r. Nr 113, poz. 759 ze zm.) zwanej dalej ustawąPzp przez wykluczenie Odwołującego
z udziału w postępowaniu, mimo,że spełnił warunki udziału w postępowaniu, czym
Zamawiający doprowadził do sytuacji, w której Odwołujący nie mógł konkurować
w postępowaniu, pomimo iżzłożył niewadliwąoraz nie podlegającąodrzuceniu ofertę, która
powinna zostaćuznana za najkorzystniejszą,
- art. 7 ust. 3 w zw. z art. 91 ust. 1 ustawy Pzp przez zaniechanie wyboru oferty
najkorzystniejszej w postępowaniu wg kryterium określonego w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia, tj. najtańszej oferty Odwołującego,
- art. 24 ust. 2 pkt 4 w zw. z art. 26 ust. 2b ustawy Pzp przez bezzasadne wykluczenie
Odwołującego z udziału w postępowaniu, pomimo spełnienia przez Odwołującego warunków
udziału w postępowaniu, w szczególności wobec wykazania posiadania niezbędnego
do udziału w postępowaniu doświadczenia oraz wiedzy,
- art. 26 ust. 4 ustawy Pzp i art. 87 ust. 1 ustawy Pzp przez bezzasadne uznanie,
iżOdwołujący nie był uprawniony do dokonania sprostowania oczywistych omyłek w treści
załącznika do oferty,

- art. 89 ust. 5 w zw. z art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp przez uznanie oferty Odwołującego
za odrzuconą, mimo,że Odwołujący nie powinien zostaćwykluczony z postępowania.
Odnosząc siędo wskazanej przez Zamawiającego podstawy faktycznej oraz prawnej
wykluczenia Odwołującego z udziału w postępowaniu oraz odrzucenia jego oferty
Odwołujący wskazał, iżwykluczenie Odwołującego z udziału w postępowaniu wynika z braku
zrozumienia przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp, w tym art. 26 ust. 2b oraz art. 36
ust. 4 i 5. Zdaniem Odwołującego, nie znajduje oparcia w przepisach ustawy Pzp ocena
spełniania warunku udziału w postępowaniu przez wykonawcę, który posługuje sięzasobami
podmiotu trzeciego, wyłącznie w oparciu o wykaz podwykonawców. Oświadczenie
o powierzeniu realizacji części zamówienia podwykonawcy składane w trybie art. 36 ust. 4
ustawy Pzp, na które powołuje sięZamawiający jako podstawęwykluczenia, składane jest
jako częśćoferty i odnosi siędo etapu realizacji zamówienia. Z kolei oświadczenie składane
na potwierdzenie spełniania warunków podmiotowych udziału w postępowaniu przez
podmiot trzeci dotyczy spełniania tych warunków na zasadzie potencjalnych możliwości
realizacji zamówienia przez wykonawcęubiegającego sięo zamówienie. Weryfikacja tych
potencjalnych możliwości realizacji zamówienia (warunków udziału) może następować
jeszcze przed złożeniem oferty w postępowaniu, a więc równieżprzed złożeniem
oświadczenia składanego w trybie art. 36 ust. 4 ustawy Pzp, tj. np. na etapie wniosków
o dopuszczenie do udziału w postępowaniu (zamówienie udzielane w trybie przetargu
ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego). Tym samym
nieuprawnione jest, w opinii Odwołującego, ocenianie spełniania warunków udziału
w postępowaniu odmiennie, w zależności od tego, czy postępowanie prowadzone jest
w trybie przetargu nieograniczonego, negocjacji bez ogłoszenia, czy zapytania o cenę
(z uwzględnieniem oświadczenia wykonawcy składanego w trybie art. 36 ust. 4 ustawy Pzp),
od oceny dokonywanej w postępowaniach prowadzonych w trybie przetargu ograniczonego,
negocjacji z ogłoszeniem i dialogu konkurencyjnego (bez uwzględnienia oświadczenia
składanego w trybie art. 36 ust. 4 ustawy Pzp, ponieważna tym etapie postępowania takiego
oświadczenia obowiązujące przepisy ustawy Pzp nie przewidują).

Ponadto, Odwołujący podniósł,że zgodnie z art. 36 ust. 4 ustawy Pzp zamawiającyżąda wskazania przez wykonawcęw ofercie tej części zamówienia, której wykonanie
powierzy samodzielnie podwykonawcom. Odwołujący wskazał,że pod pojęciem „części”
należy rozumiećfragment większej całości, którąw tym przypadku jest przedmiot
zamówienia; częściązamówienia jest zatem wyodrębniony fragment wykonywanych robót
rozumiany jako częśćwiększego zakresu prac. W przypadku zatem, w którym
podwykonawca nie będzie wykonywał samodzielnie wyodrębnionego większego zakresu
prac, a będzieświadczył np. usługi doradcze oraz polegające na współudziale z wykonawcą

przy wykonywaniu tychże prac, bądźteżusługi współkoordynacji prac, jak równieżusługi
sprowadzające siędo zapewnienia know-how oraz baczenia nad zapewnieniem należytej
jakości wykonywanych prac, nie jest konieczne wskazywanie takiego zakresu prac jako prac
objętych podwykonawstwem w rozumieniu art. 36 ust. 4 ustawy Pzp. Z ww. przepisem
ustawy Pzp koresponduje, zdaniem Odwołującego, treśćart. 26 ust. 2b ustawy Pzp,
w którym ustawodawca nie dokonał zróżnicowania na zasoby, które mogąbyćwykazywane
w ramach spełniania warunków podmiotowych przez podmioty trzecie z koniecznością
występowania w toku realizacji zamówienia przez podmiot trzeci w charakterze
podwykonawcy, oraz na zasoby, których wykorzystanie nie wiąże sięz wymogiem
podwykonawstwa. W sposób jednakowy zostały przez ustawodawcępotraktowane zasoby
podmiotów trzecich, z których wykonawcy w postępowaniu mogąkorzystaćna etapie
spełniania warunków podmiotowych. Bez rozróżnienia w dyspozycji art. 26 ust 2b ustawy
Pzp zostały potraktowane tak zasoby wiedzy i doświadczenia, jak i inne zasoby odnoszące
siędo potencjału technicznego, osobowego, czy teżzasoby finansowe podmiotów trzecich,
niezależnie od charakteru tych zasobów, a więc czy mająone charakter przenoszalny
fizycznie np. oddanie do dyspozycji sprzętu, ludzi, czy teżzasobów finansowych, czy też
nieprzenoszalny fizycznie (wprost) - oddanie do dyspozycji swojej wiedzy i doświadczenia.
Oddanie wiedzy i doświadczenia w tym zakresie przez podwykonawcęwspółdziałającego
może odbywaćsięzatem tak poprzez faktyczne podwykonawstwo (przy czym niekoniecznie
podwykonawstwo wyodrębnionej części prac, ale równieżzapewnienie know-how, czy też
kadry inżynierskiej), jak teżoddanie nabytego przez przedsiębiorstwo doświadczenia przez
możliwośćkorzystania z tej wiedzy przy realizacji zamówienia przez konsultacje, czy
doradztwo, bowiem w taki sposób także istnieje praktyczna możliwośćkorzystania z wiedzy
i doświadczenia innego podmiotu przy wykonywaniu danego zamówienia.
Odwołujący zwrócił uwagę,że ustawodawca w art. 26 ust. 2b ustawy Pzp nie posłużył
sięwprost określeniem „podwykonawca przy realizacji namówienia”, a jedynie „uczestniczyć
przy realizacji zamówienia”, co jest pojęciem szerszym, obejmującym także uczestnictwo
przy realizacji zamówienia przez podmiot trzeci. Odwołujący dalej wskazywał na określenia,
jakimi posługuje sięustawodawca w art. 26 ust. 2b ustawy Pzp. Z jednej strony w ww.
przepisie użyto określenia,że wykonawca „będzie dysponował zasobami niezbędnymi
do realizacji zamówienia”, a więc zasoby niezbędne w przypadku wiedzy i doświadczenia
to te odpowiadające opisowi sposobu oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu
określonemu przez zamawiającego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Dysponowanie nimi to potencjalna możliwośćskorzystania z przedsiębiorstwa podmiotu
trzeciego na zasadzie użycia go do wykonania całości bądźczęści robót, jak teżużycia
know-how tego przedsiębiorstwa w sposób pośredni - poprzez czuwanie w toku realizacji

zamówienia przez to przedsiębiorstwo nad prawidłowościąstosowanych w danym przypadku
technik budowlanych, użycia określonych materiałów, przyjęcia określonego zaangażowania
osobowego, czy teżtechnicznego przedsiębiorstwa itp. Z drugiej zaśstrony ustawodawca
posługuje siętakże określeniem „oddanie zasobów na okres korzystania z nich przy
wykonywaniu zamówienia”. Nie chodzi zatem w tym przypadku, w opinii Odwołującego,
o oddanie określonych zasobów wprost do fizycznej realizacji zamówienia, a jedynie
o możliwośćkorzystania z nich przy okazji wykonywania zamówienia oraz możliwość
uzyskania pomocy w drodze podwykonawstwa. Dodatkowo, jak wskazał Odwołujący, art. 36
ust. 4 ustawy Pzp nie pozostawia wątpliwości, iżzamawiający nie może na etapie
postępowania przetargowegożądaćwskazania z nazwy podmiotów podwykonawczych, ani
teżwartości wykonywanych przez nich prac, a jest uprawniony wyłącznie dożądania
przedstawienia wyodrębnionych zakresów prac, co do których wykonawca przewiduje
zatrudnienie podwykonawców, przy czym brak wypełnienia powyższego obowiązku nie może
sam z siebie stanowićpodstawy wykluczenia danego wykonawcy.
Mając powyższe na względzie Odwołujący wskazał,że skoro dla oceny spełniania
warunków udziału w postępowaniu oświadczenia o zakresie podwykonawstwa składane
w trybie art. 36 ust. 4 ustawy Pzp nie mogąbyćbrane pod uwagęjako miarodajne, to ocena
oferty Odwołującego dokonana przez Zamawiającego jest rażąco sprzeczna z prawem,
w tym z art. 24 ust. 2 pkt. 4 ustawy Pzp. Zamawiający nie był bowiem uprawniony do oceny
zobowiązańpodmiotu udostępniającego doświadczenie - spółki Promburbud na podstawie
wzoru wykazu robót przeznaczonych do podwykonania - załącznika nr 8 do oferty.
Wobec powyższego, zdaniem Odwołującego, nawet gdyby istotne było,że Odwołujący nie wskazał, jakie zakresy prac będąwykonywane przez podwykonawców,
to okolicznośćtaka nie mogłaby powodowaćwykluczenia Odwołującego z udziału
w postępowaniu, oraz uznania, iżnie spełnia on warunków udziału w postępowaniu.
Przedmiotem oceny Zamawiającego powinny byćwyłącznie zobowiązania podmiotów
trzecich udostępniających swoje doświadczenie w toku postępowania składane w trybie oraz
na warunkach art. 26 ust. 2b ustawy Pzp.
Odwołujący podkreślił,że z samej normy art. 26 ust. 2b ustawy Pzp nie wynika
koniecznośćwykazywania w treści zobowiązania esentialia negotii porozumienia między
wykonawcą, a podmiotem trzecim, jak teżkonkretyzacji, ponad zakres wynikający ze zdania
pierwszego art. 26 ust 2b ustawy Pzp, tak udostępnianych zasobów, czy sposobu
korzystania z niego przez wykonawcęprzy wykonywaniu zamówienia. Art. 26 ust. 2b ustawy
Pzp wskazuje,że zasoby winny byćwykorzystywane przy realizacji zamówienia, wżaden
jednak sposób nie przesądza sposobu ich wykorzystania.

Odwołujący zwrócił uwagę,że jużw pierwotnej swojej ofercie złożył wykaz prac,
co do których przewidywał oddanie ich w całości w podwykonawstwo. W zakres tych prac
wchodziły m.in. roboty torowe, które to roboty pozostająwścisłym oraz bezpośrednim
związku z zakresem referencji udostępnionych przez spółkęPromburbud, tj. z wykonaniem
przejścia podziemnego oraz wykonaniem wiaduktu kolejowego. Uzupełnienie wykazu prac
przewidzianych do częściowego wykonania przez podwykonawcęo roboty konstrukcyjne
oraz przejście podziemne stanowiło wyłącznie sprostowanie oczywistej omyłki zawartej
w treści oferty. W ocenie Odwołującego, treśćzałącznika do oferty obejmująca zakres
planowanych do podwykonania prac po złożeniu oferty może w trybie art. 87 ust. 2 pkt. 3
ustawy Pzp ulec zmianie.
Mając na względzie, iżOdwołujący spełnił ustawowy obowiązek wynikający z art. 26
ust. 2b ustawy Pzp i w tym celu do oferty dołączył wymagane zobowiązania, z których
wynika,że będzie dysponował niezbędnymi zasobami w czasie realizacji zamówienia, brak
jest podstaw dla wykluczenia Odwołującego z udziału w postępowaniu.
Odnosząc siędo treści zobowiązania firmy Promburbud Odwołujący stwierdził,że z istoty pojęcia „doświadczenie” wynika, iżobejmuje ono ogół wiarygodnych informacji
o rzeczywistości (wiedzę) wraz z umiejętnościąich wykorzystania. Zdaniem Odwołującego,
nie jest możliwe posiadanie doświadczenia, w szczególności doświadczenia technicznego
w zakresie konstrukcji obiektów inżynierskich, bez nabycia uprzedniej wiedzy w tym
zakresie. Brak zatem wskazania expressis verbis, iżpodmiot Promburbud udziela wiedzy,
nie przekreśla oraz nie niweczy okoliczności, iżfaktycznie wiedza taka mocązobowiązania
tegożpodmiotu równieżjest Odwołującemu przekazywana.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu:
- unieważnienia czynności wyboru oferty Warbud Spółki Akcyjnej jako najkorzystniejszej;
- unieważnienia czynności wykluczenia Odwołującego z udziału w postępowaniu;
- powtórzenia czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego,
- dokonania wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w wyniku ponownego
badania i oceny ofert.

Na rozprawie strony podtrzymały dotychczas prezentowane stanowiska.
Izba dokonała następujących ustaleń:
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 13 kwietnia 2011 r. pod pozycją2011/S 72-117568.

W pkt 8.3.1. specyfikacji istotnych warunków zamówienia Zamawiający wymagał
wykazania sięprzez wykonawców wykonaniem jednego lub więcej zamówieńobejmujących
budowęlub przebudowęłącznie co najmniej:
- 3 obiektów typu most lub wiadukt o rozpiętości przęsła co najmniej 20 m, w tym 1 wiadukt
kolejowy o rozpiętości przęsła co najmniej 20 m,
- 1 obiektu typu przejście podziemne.

Na potwierdzenie spełniania ww. warunku Zamawiający wymagał złożenia przez
wykonawcęwykazu wykonanych w okresie 5 lat przed upływem terminu składania ofert,
a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, w tym okresie, robót, o których mowa
w pkt 8.3.1., z podaniem ich ilości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców robót, oraz
dokumentów potwierdzających,że roboty te zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki
budowlanej i prawidłowo ukończone (pkt 9.1.3 specyfikacji).

W pkt 23.1. specyfikacji istotnych warunków zamówienia Zamawiający dopuścił
powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom. Wymagał, aby w takim
przypadku wykonawca wskazał w ofercie części zamówienia, których wykonanie zamierza
powierzyćpodwykonawcom.

Odwołujący wykazując spełnianie warunku dotyczącego posiadania wiedzy
i doświadczenia wskazał na doświadczenie posiadane przez spółkęPromburbud (strony
296-308 oferty), załączając zobowiązanie ww. spółki do udostepnienia liderowi konsorcjum
Odwołującego „doświadczenia w postaci wykonania przejścia podziemnego popartego
referencjami „Przebudowa drogi Dniepropietrowsk-Donieck” w ramach przygotowania
i przeprowadzenia EURO 2012” na okres wykonania zadania pn.: „Modernizacja linii
kolejowej E 65/C-E-65 na odcinku Warszawa-Gdynia-obszar LCS Ciechanów” (strony 309-
310 oferty).

Na stronie 321 oferty Odwołujący złożył oświadczenie,że powierzy podwykonawcom
następujące części zamówienia: geodezja-pełny zakres, elektryka i energetyka-pełny zakres,
zieleń-pełny zakres, roboty torowe-pełny zakres, organizacja ruchu-pełny zakres.

W dniu 31 sierpnia 2011 r. Zamawiający wezwał Odwołującego m.in. do uzupełnienia
dokumentów w zakresie potwierdzenia spełniania warunku dotyczącego wiedzy
i doświadczenia w zakresie:
1) jednego lub więcej zamówieńobejmujących budowęlub przebudowęjednego wiaduktu
kolejowego o rozpiętości przęsła co najmniej 20m oraz przedstawienia dokumentów
potwierdzających należyte wykonanie zamówienia; Zamawiający wskazał,że w złożonym
przez Odwołującego na stronach 295-298 wykazie wykonanych zamówieńnie wykazano

roboty polegającej na budowie lub przebudowie jednego wiaduktu kolejowego o rozpiętości
przęsła co najmniej 20m,
2) jednego obiektu typu przejście podziemne oraz przedstawienia dokumentów
potwierdzających należyte wykonanie zamówienia; Zamawiający wskazał,że w złożonym
przez Odwołującego na stronach 295-298 wykazie wykonanych zamówieńpod pozycją5
wskazano robotęwykonanąprzez Promburbud, zaśna stronie 309 oferty przedstawiono
zobowiązanie ww. firmy do udostępnienia „doświadczenia w postaci wykonania przejścia
podziemnego”. Jednakże, zdaniem Zamawiającego, oświadczenie złożone na podstawie art.
26 ust. 2b ustawy Pzp ma zastosowanie wyłącznie przy jednoczesnym uczestnictwie
podmiotu trzeciego przy realizacji części zamówienia np. w charakterze podwykonawcy,

W dniu 7 września 2011 r. Odwołujący złożył wyjaśnienia, w których wskazał,że w treści oferty na stronach 295-298 wkradła sięoczywista omyłka polegająca na nie
zamieszczeniu roboty w postaci „Kompleksowej budowy wiaduktu kolejowego na przecięciu
Iljicza i prospektu Czerwonogwardyjskiego w miejscowości Donieck Ukraina (Wiadukt na PC
2 + 0,675) o długości przęsła – 27,15 m”, nie zostały równieżprzedłożone dokumenty
poświadczające zakończenie wykonania ww. pracy. W celu sprostowania ww. omyłki
Odwołujący złożył wykaz wykonanych zamówieńzawierający sprostowanie ww. omyłki.
Z uwagi na fakt, iżww. wiadukt nie został wykonany przez przedsiębiorstwo wchodzące
w skład Odwołującego, a przez spółkęPromburbud, Odwołujący złożył również„omyłkowo
nie załączone do oferty zobowiązanie tegożpodmiotu do udostępnienia doświadczenia
w postaci ww. referencji orazświadczenia usług podwykonawczych” na rzecz Odwołującego
w toku wykonywania robót budowlanych objętych niniejszym postępowaniem. Jednocześnie,
Odwołujący złożył sprostowany wykaz robót przeznaczonych do podwykonania, w którego
treść, jak oświadczył Odwołujący, „w dacie jego sporządzenia wkradła sięrównieżoczywista
omyłka pisarska polegająca na braku wskazania, iżprace konstrukcyjne – wiadukt kolejowy
będzie częściowo realizowane przy udziale podmiotów trzecich”.

W zakresie ww. punktu 2 Odwołujący stwierdził,że „przez oczywistąomyłkę
na stronie 309 oferty znalazło sięoświadczenie spółki Promburbud o treści, która nie była
treściąostateczną, przygotowanądla potrzeb złożenia oferty”. W celu sprostowania
ww. omyłki Odwołujący złożył „prawidłowe oświadczenie spółki Promburbud” zawierające
zobowiązanie tego podmiotu do udostępnienia posiadanego doświadczenia orazświadczenia usług podwykonawczych na rzecz Odwołującego w toku wykonywania robót
budowlanych objętych niniejszym postępowaniem. Jednocześnie, Odwołujący złożył
sprostowany wykaz robót przeznaczonych do podwykonania, w którego treść, jak oświadczył
Odwołujący, „w dacie jego sporządzenia wkradła sięrównieżoczywista omyłka pisarska

polegająca na braku wskazania, iżprace konstrukcyjne – przejście podziemne będą
częściowo realizowane przy udziale podmiotów trzecich”.

Pismem z dnia 20 września 2011 r. Zamawiający zawiadomił wykonawców
o wynikach oceny ofert, w tym o wykluczeniu Odwołującego i odrzuceniu jego oferty z uwagi
na niedopuszczalnośćuzupełnienia wykazu robót przeznaczonych do podwykonania, który,
zdaniem Zamawiającego, nie stanowi dokumentu określonego w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp.
Przyjęcie takiego oświadczenia powodowałoby, w ocenie Zamawiającego, naruszenie art. 87
ust. 1 ustawy Pzp. Wobec powyższego, oraz mając na uwadze,że Odwołujący w złożonym
na stronie 321 oferty wykazie robót przeznaczonych do podwykonania nie przewidział robót
konstrukcyjnych dla wiaduktu kolejowego oraz prac konstrukcyjnych dla przejścia
podziemnego, roboty te powinien wykonaćwłasnymi siłami.
W zakresie wskazanej w uzupełnieniu roboty w postaci „Kompleksowej budowy
wiaduktu
kolejowego
na
przecięciu
Iljicza
i
prospektu
Czerwonogwardyjskiego
w miejscowości Donieck Ukraina (Wiadukt na PC 2 + 0,675) o długości przęsła – 27,15 m”
Zamawiający stwierdził,że z uwagi na fakt,że robota ta nie została wykonana przez
Odwołującego, ale przez inny podmiot, wykonawca zobowiązany był udowodnić
Zamawiającemu,że będzie dysponował wiedząi doświadczeniem niezbędnymi do realizacji
zamówienia, w szczególności przedstawiając pisemne zobowiązanie tego podmiotu
do oddania mu do dyspozycji wiedzy i doświadczenia na okres korzystania z nich przy
wykonywaniu zamówienia. Przedstawione przez Odwołującego zobowiązanie firmy
Promburbud stwierdza,że firma ta udostępnia jedynie doświadczenie, zatem Odwołujący,
korzystając jedynie z doświadczenia innego podmiotu, który miałby działaćjako
podwykonawca, w sytuacji, gdy Odwołujący nie przewidział tych robót jako przeznaczonych
do podwykonania, nie udowodnił Zamawiającemu, iżbędzie dysponował wiedzą
i doświadczeniem niezbędnym do realizacji zamówienia.
Ponadto, jak wskazał Zamawiający, w zobowiązaniu do udostępnienia doświadczenia
w postaci wykonania przejścia podziemnego popartego referencjami – „Przebudowa drogi
Dniepropietrowsk-Donieck w ramach przygotowania i przeprowadzenia Euro 2012” oraz do
współuczestnictwa z Odwołującym w wykonaniu zamówienia jako podwykonawca firma
Promburbud stwierdza,że udostępnia jedynie doświadczenie, zatem Odwołujący,
korzystając jedynie z doświadczenia innego podmiotu, który miałby działaćjako
podwykonawca, w sytuacji, gdy Odwołujący nie przewidział tych robót jako przeznaczonych
do podwykonania, nie udowodnił Zamawiającemu, iżbędzie dysponował wiedzą
i doświadczeniem niezbędnym do realizacji zamówienia.

Krajowa Izba Odwoławcza, rozpoznając złożone odwołanie na rozprawie
i uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy w sprawie, w tym w szczególności
dokumentacjęz niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, oraz
stanowiska stron, zaprezentowane na piśmie i ustnie do protokołu rozprawy, ustaliła
i zważyła co następuje.
Izba stwierdziła,że Odwołujący legitymuje sięinteresem we wniesieniuśrodka
ochrony prawnej, o którym mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. Zakres zarzutów, w sytuacji
ich potwierdzenia się, wskazuje na pozbawienie Odwołującego możliwości uzyskania
zamówienia i jego realizacji, narażając go tym samym na poniesienie w tym zakresie
wymiernej szkody.
Podstawąwykluczenia Odwołującego było uznanie przez Zamawiającego,że roboty,
których wykonaniem wykazał sięOdwołujący nie mogąbyćwzięte pod uwagęprzy ocenie
spełniania warunku ze względu na fakt, iżroboty te wykonywał podmiot trzeci, który, zgodnie
z oświadczeniem Odwołującego złożonym w ofercie na stronie 321, nie będzie brał udziału
w realizacji zamówienia np. w charakterze podwykonawcy.
Zgodnie z art. 26 ust. 2b ustawy Pzp wykonawca może polegaćna wiedzy
i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub
zdolnościach finansowych innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących
go z nimi stosunków. W takiej sytuacji wykonawca ma obowiązek udowodnić
zamawiającemu, iżbędzie dysponował udostępnionymi mu zasobami przy realizacji
zamówienia. Jeden ześrodków dowodowych, przy pomocy których wykonawca może
wykazaćowe dysponowanie, to wskazane w ww. przepisie zobowiązanie podmiotu
trzeciego. Zobowiązanie to ma potwierdzaćoddanie do dyspozycji wykonawcy określonych
zasobów na okres korzystania z nich przy wykonywaniu zamówienia. Przepis ten mówi
o oddaniu określonych zasobów do dyspozycji w toku realizacji zamówienia, co nie jest
jednoznaczne z koniecznościąfizycznego wykonywania części, bądźcałości zamówienia
przez ten właśnie podmiot trzeci, tj. udziału podmiotu trzeciego jako podwykonawcy.
Ustawodawca w art. 26 ust. 2 b ustawy Pzp nie posłużył sięokreśleniem „podwykonawca
przy realizacji zamówienia”, a jedynie „uczestniczyćprzy realizacji zamówienia”, co jest
pojęciem szerszym. Istotne jest zatem jedynie to, aby określony, udostępniany wykonawcy
potencjał mógł byćwykorzystany przy realizacji zamówienia, nie ma jednak znaczenia czy
będzie to robił w charakterze podwykonawcy, doradcy, konsultanta, czy innej postaci
wsparcia merytorycznego przy realizacji zamówienia. Izba zgadza sięprzy tym z wyrażanym
w orzecznictwie poglądem, iżnajbardziej optymalnąi wyrazistąsytuacjąodzwierciedlającą
udostępnienie potencjału podmiotu trzeciego jest faktyczne powierzenie podmiotowi
trzeciemu do fizycznej realizacji części zamówienia, jednak wświetle literalnej wykładni

art. 26 ust. 2b ustawy Pzp nie jest to jedyna możliwość.
Uwzględniając dokonanąwykładnięart. 26 ust. 2b ustawy Pzp Izba stwierdziła,że okoliczność,że podmiot trzeci, którego doświadczeniem wykazywał sięOdwołujący,
nie będzie uczestniczył w realizacji zamówienia jako podwykonawca, nie może byćpodstawą
do wykluczenia Odwołującego z udziału w postępowaniu. Izba zwraca uwagę,że ocena
spełniania warunku udziału w postępowaniu przez wykonawcęposługującego sięzasobami
podmiotu trzeciego w oparciu o wykaz części zamówienia, które wykonawca powierzy
podwykonawcom nie znajduje uzasadnienia. Oświadczenie o powierzeniu realizacji części
zamówienia podwykonawcy składane w trybie art. 36 ust. 4 ustawy Pzp, składane jest
bowiem w ofercie w innym celu, jako jej częśći odnosi siędo realizacji zamówienia, zaś
oświadczenie składane na potwierdzenie spełniania warunków podmiotowych udziału
w postępowaniu przez podmiot trzeci dotyczy spełniania tych warunków na zasadzie
potencjalnych możliwości wykonawcy ubiegającego sięo zamówienie realizacji zamówienia.
Izba zgodziła sięz Zamawiającym,że nieuprawnione jest uzupełnianie w trybie art.
26 ust. 3 ustawy Pzp oświadczenia o części zamówienia, jaka zostanie powierzona
podwykonawcy. Oświadczenie to nie znajduje sięw katalogu dokumentów, o których mowa
w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp, nie stanowi wświetle przepisów ustawy Pzp oraz
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów
dokumentów, jakich możeżądaćzamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich
te dokumenty mogąbyćskładane (Dz. U. Nr 226, poz. 1817) dokumentu potwierdzającego
spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Stanowi ono treśćoferty, która nie może
zostać
zmieniona.
Niezależnie
jednak
od
powyższego,
Zamawiający
uzyskał
w przedmiotowym stanie faktycznym dodatkowe potwierdzenie,że podmiot trzeci, na którego
doświadczenie wykonawca powoływał się, będzie uczestniczyćw realizacji zamówienia
wprost jako podwykonawca, wykonując częśćrobót budowlanych.
Uchybieniem Odwołującego, na które wskazywał Zamawiający w informacji o wyniku
oceny ofert, był brak udowodnienia, iżOdwołujący będzie dysponował wiedzą
i doświadczeniem niezbędnym do wykonania przedmiotu zamówienia z uwagi na nie
wskazanie w treści oświadczenia firmy Promburbud wiedzy, a tylko doświadczenia. Izba
stwierdziła,że brak wskazania wprost wiedzy nie wyklucza jej udostępnienia. Izba wzięła pod
uwagęfakt,że treści ustawy Pzp, jak i rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów,
jakich możeżądaćzamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogąbyć
składane ustawodawca ujmuje wiedzęi doświadczenie tylko łącznie. Ponadto, wykaz
zrealizowanych
robót
również
składany
jest
na
potwierdzeniełą
cznie
wiedzy
i doświadczenia. Inaczej sytuacja przedstawia sięw przypadku ujętej łącznie w art. 22 ust. 1
pkt 4 ustawy Pzp sytuacji ekonomicznej i finansowej – w art. 26 ust. 2b ustawy Pzp

ustawodawca wskazał wyłącznie na zdolności finansowe, podobnie uczynił teżw §1 ust. 3
rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów, jakich możeżądaćzamawiający
od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogąbyćskładane. Izba stwierdziła,że trudno byłoby przyjąć, iżdany podmiot posiada doświadczenie w danej dziedzinie nie
posiadając wiedzy. Doświadczenie jest, oprócz praktyki, wiedządanego podmiotu jak
wykonaćdane zadanie. Tym samym, Izba uznała,że pojęcie doświadczenia obejmuje
wiedzę, a wykluczenie wykonawcy z tego tytułu byłoby zbędnym formalizmem.
Rozpoznając sprawęIzba nie uwzględniła podniesionej przez Zamawiającego
na rozprawie okoliczności, iżzobowiązanie podmiotu trzeciego zostało złożone jako kopia
potwierdzona za zgodnośćz oryginałem, nie zaśw formie pisemnej. Izba stwierdziła,że okolicznośćta nie została wskazana w treści informacji o wyniku postępowania,
a co za tym idzie, Odwołujący nie mógł podnieśćjej jako zarzutu w przedmiotowym
postępowaniu, nie mógł teżrozważyćzasadności wnoszeniaśrodka ochrony prawnej pod
tym kątem. Izba, na podstawie art. 192 ust. 7 ustawy Pzp, nie może orzekaćco do zarzutów,
które nie były zawarte w odwołaniu.

Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie pierwsze
i ust. 2 ustawy Pzp, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp,
tj. stosownie do wyniku postępowania. Izba, działając w oparciu o przepisy rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238) zasądziła także - na podstawie przedłożonego do akt
sprawy rachunku - uzasadnione koszty Odwołującego obejmujące koszty wynagrodzenia
pełnomocnika.

Przewodniczący: ………………………





Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie