eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2013Sygn. akt: KIO/UZP 335/13
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2013-02-26
rok: 2013
sygnatury akt.:

KIO/UZP 335/13

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Emil Kuriata Członkowie: Izabela Kuciak, Sylwester Kuchnio Protokolant: Agata Dziuban

po rozpoznaniu na posiedzeniu w dniu 26 lutego 2013 r. w Warszawie odwołania
wniesionego przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
Accenture Sp. z o.o. - lider konsorcjum, Accenture S.p.A. (Włochy), Accenture S.A.S.
(Francja), Accenture do Brasil Ltda. (Brazylia), ul. Sienna 39, 00-121 Warszawa,
od
rozstrzygnięcia przez zamawiającego Górnośląska Spółka Gazownictwa sp. z o.o., ul.
Szczęść Boże 11; 41-800 Zabrze
protestu z dnia 23 stycznia 2013 roku,

przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Atos IT
Solutions and Services sp. z o.o., Atos IT Solutions and Services GmbH, ul. Postępu 18; 02-
676 Warszawa,
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego - po
stronie zamawiającego,


orzeka:
1. Odrzuca odwołanie.


2. Kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: Accenture Sp. z o.o. - lider konsorcjum, Accenture S.p.A. (Włochy),
Accenture S.A.S. (Francja), Accenture do Brasil Ltda. (Brazylia), ul. Sienna 39, 00-121
Warszawa
i nakazuje:

1)
zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości 4 574 zł
00 gr (słownie: cztery tysiące pięćset siedemdziesiąt cztery złote zero groszy)
z kwoty wpisu uiszczonego przez wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia: Accenture Sp. z o.o. - lider konsorcjum, Accenture
S.p.A. (Włochy), Accenture S.A.S. (Francja), Accenture do Brasil Ltda.
(Brazylia), ul. Sienna 39, 00-121 Warszawa;

2)
dokonać zwrotu kwoty 10 426 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy czterysta
dwadzieścia sześć złotych groszy) z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych
na rzecz wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
Accenture Sp. z o.o. - lider konsorcjum, Accenture S.p.A. (Włochy), Accenture
S.A.S. (Francja), Accenture do Brasil Ltda. (Brazylia), ul. Sienna 39, 00-121
Warszawa.


U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – Górnośląska Spółka Gazownictwa sp. z o.o., ul. Szczęść Boże 11; 41-800
Zabrze prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie negocjacji
z ogłoszeniem na „Wdrożenie systemu SAP for Utilities — obsługa klienta w obszarze
dystrybucji.”
.
Dnia 23 stycznia 2013 roku wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia:
Accenture Sp. z o.o. - lider konsorcjum, Accenture S.p.A. (Włochy), Accenture S.A.S.
(Francja), Accenture do Brasil Ltda. (Brazylia), ul. Sienna 39, 00-121 Warszawa, wnieśli
protest na czynność i zaniechania zamawiającego.
Zamawiający protestu nie rozstrzygną, co zgodnie z przepisem art. 183 ust. 3 ustawy Pzp,
uznaje się za jego oddalenie.
Z decyzją zamawiającego nie zgodził się protestujący i dnia 14 lutego 2013 roku wniósł
odwołanie do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

Na podstawie zgromadzonego materiału dowodowego w sprawie, skład orzekający Izby
uznał, iż zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania na podstawie przepisów art. 187 ust.
4 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych.


Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, iż osoba podpisująca odwołanie – R………
M……….. (radca prawny), któremu w dniu 8 lutego 2012 roku zostało udzielone
pełnomocnictwo do wnoszenia m.in. środków ochrony prawnej, nie mógł działać, jako
pełnomocnik reprezentowanego konsorcjum.
Z załączonych do odwołania pełnomocnictw konsorcyjnych wynika, że członkowie
konsorcjum (spółki prawa włoskiego, francuskiego i brazylijskiego) udzielili liderowi
konsorcjum (Accenture sp. z o.o.) pełnomocnictwa do reprezentowania ich m.in.
w postępowaniu protestacyjnym i odwoławczym. Daty ustanowienia pełnomocnika
(Accenture sp. z o.o.), wydania pełnomocnictw pochodzą z: 5 lutego 2013 roku (Accenture
S.p.A. Włochy), 4 lutego 2013 roku (Accenture S.A.S. Francja), 7 lutego 2013 roku
(Accenture do Brasil Ltda Brazylia), czyli zostały wystawione po dacie ustanowienia
pełnomocnika przez Accenture sp. z o.o. – do wniesienia odwołania (8 lutego 2012 roku).
Tym samym pełnomocnik (Accenture sp. z o.o.) nie mógł przenieść swoich praw na
dalszego pełnomocnika, przed datą ustanowienia go pełnomocnikiem konsorcyjnym
w przedmiotowym postępowaniu odwoławczym.
W myśl art. 106 K.c. pełnomocnik może ustanowić dla mocodawcy innych pełnomocników
tylko wtedy, gdy umocowanie takie wynika z treści pełnomocnictwa, z ustawy lub ze
stosunku prawnego będącego podstawą pełnomocnictwa.

Czynność prawna w postaci udzielenia pełnomocnictwa głównego nie może być dokonana
później niż udzielenie pełnomocnictwa dalszego. Podstawą pełnomocnictwa dalszego jest
bowiem pełnomocnictwo główne, a zatem chronologia dokonanych czynności winna być
następująca: w pierwszej kolejności udziela się pełnomocnictwa głównego, a dopiero potem
pełnomocnictwa dalszego.
Jak słusznie wskazała Izba w wyroku z dnia 12 maja 2011 roku, sygn. akt: KIO 786/11, KIO
797/11 (sprawa połączona), kodeks cywilny w art. 104 zd. 1 K.c. stanowi, że jednostronna
czynność prawna dokonana w cudzym imieniu bez umocowania lub z przekroczeniem jego
zakresu jest nieważna. Jest to nieważność bezwzględna, od której przewidziany jest jeden
wyjątek wyrażony w zdaniu drugim o treści: „Jednakże gdy ten, komu zostało złożone
oświadczenie woli w cudzym imieniu, zgodził się na działanie bez umocowania, stosuje się
odpowiednio przepisy o zawarciu umowy bez umocowania”. Przyjęcie, że przepis ten ma
znaczenie w niniejszej sprawie, oznaczałoby, że ważność czynności dokonanych przez
R…………. M…………. będzie zależała – po pierwsze: od zgody zamawiającego na
działanie bez umocowania oraz – po drugie: od potwierdzenia jej przez konsorcjum, lub jego
pełnomocnika.
Rozważenie powyższego wymaga udzielenia odpowiedzi na pytania: czy przepisy art. 103
i 104 K.c. mają zastosowanie do oceny działań rzekomego substytuta, czy przepis art. 104
zd. 2 K.c. ma zastosowanie w przypadku działania z przekroczeniem zakresu umocowania
(a nie tylko bez umocowania) oraz czy wzmiankowane przepisy będą miały zastosowane
w przypadku postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. W ocenie Izby przepisy art.
103 i 104 K.c. znajdują zastosowanie do działań rzekomego substytuta. Wskazują na to
poglądy doktryny, w tym: M. Pazdan [w:] K. Pietrzykowski, KC Komentarz, CH Beck
Warszawa 1997 str. 264: „Do oceny działań rzekomego substytuta znajdą zastosowanie art.
103 i 104”, J. Strzebińczyk [w:] Kodeks cywilny Komentarz pod red. E. Gniewka, str. 253:
„Pojęcie rzekomego pełnomocnika i skutki wynikające z działania w takim charakterze (art.
103-105) można odnieść także do substytutów”. Izba poglądy te akceptuje i przyjmuje jako
własne.
Natomiast specyfika i formalizm cechujący postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, zdaniem Izby, nie pozwalają na zastosowanie rozwiązań zawartych w art. 103
i 104 do działań pełnomocnika/substytuta w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego.
Wskazać również należy na wyrok Sądu Okręgowego w Gliwicach, który w wyroku
z 3 marca 2010 roku, sygn. akt: X Ga 255/09 ZA stwierdził, że „Czynność prawna
jednostronna dokonana w cudzym imieniu bez umocowania lub z przekroczeniem zakresu
rzeczowego umocowania jest nieważna. Jest to nieważność bezwzględna. Czynność prawna
nie wywołuje zatem, co do zasady, żadnych skutków. (…). W przypadku, gdy wykonawcy


wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia publicznego ustanawiają pełnomocnika do
ich reprezentowania, to po stronie pełnomocnika musi występować podmiot uprawniony do
reprezentacji.”
.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba stwierdziła, że odwołanie zostało podpisane przez
pełnomocnika, który w dacie otrzymania pełnomocnictwa nie posiadał w tym zakresie
stosownego umocowania od członków konsorcjum, tj. działał w charakterze rzekomego
substytuta, a działanie tego rodzaju pełnomocnika w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego jest wykluczone.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 191 ust. 6 i 7
ustawy - Prawo zamówień publicznych.

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych do Sądu Okręgowego w Gliwicach.

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie