rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2013-03-15
rok: 2013
data dokumentu: 2013-03-15
rok: 2013
Powiązane tematy:
sygnatury akt.:
KIO 492/13
KIO 492/13
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 marca 2013 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4 marca 2013 r. przez wykonawcę Enigma
Systemy Ochrony Informacji Sp. z o.o., 02-230 Warszawa, ul. Jutrzenki 116 w
postępowaniu prowadzonym przez Komendę Główną Straży Granicznej, 00-463
Warszawa, ul. Podchorążych 38
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4 marca 2013 r. przez wykonawcę Enigma
Systemy Ochrony Informacji Sp. z o.o., 02-230 Warszawa, ul. Jutrzenki 116 w
postępowaniu prowadzonym przez Komendę Główną Straży Granicznej, 00-463
Warszawa, ul. Podchorążych 38
orzeka:
1. Oddala odwołanie.
2. Kosztami postępowania obciąża wykonawcę Enigma Systemy Ochrony Informacji Sp. z
o.o., 02-230 Warszawa, ul. Jutrzenki 116 i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Enigma Systemy Ochrony Informacji Sp. z o.o., 02-230 Warszawa, ul. Jutrzenki
116 tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od wykonawcy Enigma Systemy Ochrony Informacji Sp. z o.o., 02-230
Warszawa, ul. Jutrzenki 116 na rzecz Komendy Głównej Straży Granicznej, 00-
463 Warszawa, ul. Podchorążych 38 kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………
Sygn. akt: KIO 492/13
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający prowadzi, w trybie przetargu nieograniczonego, postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest „Rozbudowa systemu CBD
EWIDA - Etap II - zakup platformy sprzętowo-programowej, podprojekt: Modernizacja
niejawnej sieci teleinformatycznej - zakup szyfratorów IP." Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w dniu 21 lutego 2013 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod
numerem 2013/S 037-058589.
Odwołujący wniósł odwołanie wobec treści ogłoszenia o zamówieniu oraz
postanowień SIWZ, zarzucając Zamawiającemu naruszenie m.in. art. 29 ust. 1, 2 i 3 i art. 30
ustawy Pzp przez sporządzenie opisu przedmiotu zamówienia w sposób utrudniający
uczciwą konkurencję i równe traktowanie wykonawców oraz zaniechanie dopuszczenia
rozwiązań równoważnych oraz naruszenie art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp przez prowadzenie
postępowania w sposób naruszający zasadę zachowania uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców. Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu dokonania zmiany postanowień ogłoszenia oraz SIWZ w zakresie i w
sposób wskazany w uzasadnieniu odwołania, ewentualnie o unieważnienie postępowania ze
względu na to, iż postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą,
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego, na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 146 ust. 6 ustawy Pzp.
W uzasadnieniu swojego stanowiska Odwołujący podniósł, że przy utrzymaniu
obecnej treści SIWZ jedynym urządzeniem spełniającym jej wymagania jest urządzenie - IP
KRYPTON K2, oferowane jedynie przez KRYPTON Polska sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie.
Odwołujący zwrócił uwagę, iż przepis art. 29 ust. 2 ustawy Pzp zakazuje stosowania
opisu przedmiotu zamówienia w sposób utrudniający dostęp do zamówienia wykonawcy,
który potencjalnie jest w stanie wykonać to zamówienie. Formułując wymogi w zakresie
opisu przedmiotu zamówienia zamawiający winien kierować się celem, jakiemu zamawiane
produkty mają służyć. Ponadto, każde wymaganie ma znajdować uzasadnienie w
obiektywnych potrzebach zamawiającego.
Odwołujący szeroko powołał się również na orzecznictwo w tym przedmiocie. I tak,
Odwołujący zwrócił uwagę, że Zespół Arbitrów w orzeczeniu z dnia 24 sierpnia 2007 r. (sygn.
akt UZP/ZO/0-1040/07 oraz UZP/ZO/0-1045/07) stwierdził, iż „wymagania muszą mieć walor
istotnych, znaczących dla przedmiotu, nie mogą mieć charakteru subiektywnych, albo więcej
- zmierzających do wyeliminowania niektórych podmiotów, bądź wyrażać preferencji dla
konkretnego przedmiotu". Zaś w wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 1 lutego 2011 r.,
sygn. akt KIO 79/11, KIO 89/11, KIO 90/11 wskazano, że „Wystarczającym dla stwierdzenia
naruszenia zasady wyrażonej w art. 29 ust. 2 Pzp jest takie zestawienie przez
zamawiającego charakterystycznych lub granicznych parametrów nabywanych produktów,
że wskazuje ono na konkretny produkt, eliminując jednocześnie możliwość zaoferowania
produktów innych producentów. Zgodnie z poglądem wyrażonym przez Izbę w wyroku o
sygn. akt KIO 361/10 "należy (...) odmówić zamawiającym prawa do zupełnie dowolnego
kształtowania postanowień siwz, które mogą prowadzić do nadmiernego ograniczenia
konkurencji i preferencji dla określonych wykonawców w stopniu ponad potrzeby
zamawiającego wykraczającym." Dalej w wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 22 lipca
2009 r., sygn. akt: KIO/UZP 874/09 podkreślono, iż „swoboda zamawiającego w
kształtowaniu opisu przedmiotu zamówienia nie jest nieograniczona - nie może prowadzić do
nieuzasadnionego ograniczenia kręgu potencjalnych wykonawców. (…) W sytuacji, gdy
określone przez zamawiającego wymagania mogą ograniczyć krąg potencjalnych
wykonawców, zamawiający zobowiązany jest wykazać, że są one niezbędne w świetle celu
założonego w danym postępowaniu.”
Odwołujący podniósł
, iż w zakresie przedmiotu zamówienia ustawą szczególną (lex
specialis) w stosunku do Prawa zamówień publicznych jest ustawa z dnia 17 lutego 2005
r. o
informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne tekst jednolity z dnia 7
grudnia 2012 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 235). Jak wskazuje Odwołujący, ustawa ta skutecznie
uzupełnia regulację ustawy Pzp i określa zasady m.in. (...) wymiany informacji w postaci
elektronicznej z podmiotami publicznymi oraz ustalania Krajowych Ram Interoperacyjności
systemów teleinformatycznych w sposób gwarantujący neutralność technologiczną i jawność
używanych standardów i specyfikacji, a także ustala zasady dostosowania systemów
teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych do minimalnych wymagań
dla systemów teleinformotycznych używanych do realizacji zadań publicznych oraz do
Krajowych Ram Interoperacyjności systemów teleinformatycznych w sposób gwarantujący
neutralność technologiczną i jawność używanych standardów i specyfikacji.
Cytowana ustawa nakłada na zamawiającego obowiązek zagwarantowania
neutralności technologicznej, jest to zasada równego traktowania przez władze publiczne
technologii teleinformatycznych i tworzenia warunków do ich uczciwej konkurencji, w tym
zapobiegania możliwości eliminacji technologii konkurencyjnych przy rozbudowie i
modyfikacji
eksploatowanych
systemów
teleinformatycznych
lub
przy
tworzeniu
konkurencyjnych produktów i rozwiązań. Ustawa ta wzmacnia nieprzekraczalne dla
Zamawiającego granice wyznaczone przez art. 7 i 29 ustawy Pzp.
Jak podaje Odwołujący, zgodnie z pkt. 3.1.3 załącznika nr 1 do SIWZ Opis
przedmiotu zamówienia (OPZ) szyfrator musi posiadać w momencie dostawy Certyfikat
Ochrony Kryptograficznej wydany przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Służbę
Kontrwywiadu Wojskowego, zapewniający ochronę informacji niejawnych o klauzuli poufne z
terminem ważności minimum na 4 lata licząc od dnia dostawy urządzeń szyfrujących IP do
Zamawiającego. Odwołujący nie kwestionuje prawa Zamawiającego do żądania ww.
certyfikatu,
ale zdaniem Odwołującego,
wymóg co najmniej czteroletniego okresu ważności
tego certyfikatu i to liczony od dnia dostawy urządzeń nie jest uzasadniony.
Odwołujący wyjaśnił, iż
Zamawiający w 2012 r. prowadził postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na „zakup szyfratorów IP".
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku urzędowym Unii Europejskiej
dnia 1 września 2012 r.
,
nr ogłoszenia S168-278649. W odwołaniu z dnia 13 września 2012
r. wykazano, iż na świecie dostępne jest wyłącznie jedno urządzenie kryptograficzne
KRYPTON K2 w wersji 1.3.0
,
produkcji KRYPTON Polska sp. z o.o., które spełnia
kwestionowany wymóg posiadania certyfikatu ochrony k
ryptograficznej. Powyższe zostało
potwierdzone przez Izbę w uzasadnieniu wyroku z dnia 27 września 2012 r., sygn. akt KIO
1942/12, w którym wskazano „odnośnie stanu faktycznego Izba uznaje, że odwołujący
wykazał, iż na dzień rozpatrywania istnieje jedno urządzenie spełniające wymogi siwz
postawione w zakresie okresu ważności certyfikatu." Stan ten nie uległ zmianie na dzień
wniesienia niniejszego odwołania.
Odwołujący stoi na stanowisku, iż Zamawiający ma świadomość, że proces
certyfikacji jest bardzo czasochłonny i wymaga podjęcia szeregu czynności, a co za tym
idzie, że żaden wykonawca pomimo dołożenia wszelkich starań nie miał możliwości
uzyskania certyfikatu od momentu przeprowadzenia poprzedniego postępowania. Przebieg
procesu certyfikacji został przedstawiony w skierowanym do Odwołującego piśmie ABW z
dnia 23 października 2012 r.
Zdaniem Odwołującego,
f
akt, iż KIO w uzasadnieniu wyroku z dnia 27 września 2012
r. stwierdziła, że „Zamawiający opisując przedmiot zamówienia miał prawo sformułować opis
uwzględniając cel, jakim jest zminimalizowanie ryzyka użytkowania urządzenia
kryptograficznego nie posiadającego ważnego certyfikatu", nie przesądza, że wymóg ten nie
może prowadzić do naruszenia podstawowej dla prawa zamówień publicznych zasady
zachowania uczciwej konkurencji. W szczególności Zamawiający nie jest uprawniony do
takiego
określenia
warunków
postępowania,
prowadzonego
w
trybie
przetargu
nieograniczonego, które są spełniane wyłącznie przez jednego wykonawcę, czy też jeden
produkt. Jeśli nawet po stronie Zamawiającego istniałyby przesłanki uzasadniające takie
opisanie przedmiotu zamówienia, to Zamawiający - mając świadomość, iż wyłącznie jeden
wykonawca spełnia warunki udziału, po prostu powinien zastosować zamówienie z wolnej
ręki.
Odwołujący podnosi, że zarówno przepisy ustawy, jak i orzecznictwo jasno wskazują,
iż niedopuszczalne ograniczenie konkurencji może wynikać nie tylko ze sposobu
skonstruowania warunków udziału w postępowaniu, ale także z wymogów postawionych przy
opisie przedmiotu zamówienia. Przy czym, niekoniecznie muszą to być naruszenia
wyczerpujące przesłanki niezgodności z art. 29 ust. 3 ustawy Pzp, a więc polegające na
posłużeniu się w specyfikacji bezpośrednim wskazaniem znaków towarowych, nazw
producenta itp. Wystarczające jest sformułowanie i dobranie wymogów w taki sposób, który
de facto umożliwia złożenie oferty tylko wąskiej grupie lub wręcz tylko jednemu wykonawcy.
Tak, m.in. w wyroku KIO z dnia 6 maja 2010 r.; sygn. akt: KIO 634/10, wyroku Sądu
Okręgowego we Wrocławiu z dnia 27 maja 2010 r., Sygn. akt X Ga 123/1, wyrok KIO z dnia
24 marca 2010 r., sygn. akt: KIO/UZP 178/10.
Zachowanie zasad uczciwej konkurencji przy opisie przedmiotu zamówienia podlega
badaniu każdorazowo na potrzeby danego postępowania, zależy ono bowiem od aktualnych
warunków rynkowych, których nie da się powtórzyć w innych okolicznościach, a które
Zamawiający, odpowiedzialny za prawidłowy przebieg postępowania, ma obowiązek
uwzględnić.
Odwołujący wyjaśnia, iż w przypadku cofnięcia/utraty certyfikatu ochrony
kryptograficznej (i to niezależnie od przyczyny tego zdarzenia Zamawiający) i tak nie może
korzystać z urządzenia. W konsekwencji wprowadzenie długiego okresu ważności certyfikatu
aż do 4 lat nie prowadzi do zwiększenia bezpieczeństwa Zamawiającego (na taki cel
Zamawiający wskazywał w poprzednim postępowaniu, uzasadniając wymóg posiadania
certyfikatu ważnego przez okres 4 lat) - gdyż certyfikat taki może być cofnięty w każdej chwili
przez
właściwe
służby.
Zamawiający
nie
przewidział
w
umowie
obowiązku
natychmiastowego przedstawienia nowego certyfikatu (ważnego 4 lata lub dłużej) w
przypadku ewentualnego cofnięcia/utarty certyfikatu, którym wykonawca posłużył się na
etapie składania oferty.
Odwołujący wyjaśnia
, iż utrata certyfikatu następuje np. w przypadku
utraty (zagubienie, kradzież) choć jednego urządzenia - w takim przypadku cały proces
certyfikacji należy powtórzyć. Paradoksalnie, im dłuższy okres ważności certyfikatu, tym
większe prawdopodobieństwo jego cofnięcia/utraty. Gdyby celem Zamawiającego faktycznie
było zminimalizowanie ryzyka użytkowania u
rządzenia kryptograficznego nie
posiadającego
ważnego certyfikatu to jedynym rozwiązaniem gwarantującym Zamawiającemu bezpieczne
użytkowanie szyfratorów jest wskazanie sposobu i terminu zmiany szyfratorów w przypadku
ewentualnej utraty/cofnięcia certyfikatu, a takiego rozwiązania Zamawiający nie przewidział.
Przygotowując przedmiotowe postępowanie Zamawiający posiadał wiedzę, że
istnieje tylko jedno urządzenie spełniające wymogi SIWZ postawione w zakresie okresu
ważności certyfikatu, a co za tym idzie, który z wykonawców uzyska zamówienie. Wiedzę tę
Zamawiający powziął w toku prowadzonego uprzednio postępowania, co najmniej z
korespondencji prowadzonej z Odwołującym. W korespondencji tej Odwołujący wielokrotnie
informował Zamawiającego, że postawienie warunku 4-letniego okresu ważności certyfikatu
od chwili dostawy szyfratorów do Zamawiającego jest równoznaczne ze wskazaniem
konkretnego producenta, a mianowicie KRYPTON Polska sp. z o.o., tak m.in. w piśmie
Odwołującego do Zamawiającego z dnia 5 listopada 2012 r. oraz pi
śmie z dnia 20 września
2012 r
. Nadto,
w
ynika to z faktu, iż listy urządzeń posiadających certyfikat są publikowane i
powszechnie znane - tylko urządzenie KRYPTON K2 ma certyfikat o okresie ważności
zgodny z wymaganiami wskazanymi w SIWZ.
Wobec powyższego, Odwołujący wniósł o zmianę treści ogłoszenia i SIWZ przez
określenie, iż oferowany przez wykonawcę szyfrator IP będzie posiadał ważny certyfikat
ochrony kryptograficznej, a wykonawca zobowiązuje się do utrzymania ważności tego
certyfikatu
przez
cały
okres
obowiązywania
gwarancji,
ewentualnie
nakazanie
Zamawiającemu dopuszczenia rozwiązań/wymagań równoważnych.
Stosownie do pkt. 3.1.1 OPZ oferowane szyfratory IP muszą być kompatybilne,
zapewniać wymianę informacji w ramach rozwiązania obecnie posiadanego przez
Zamawiającego, bez konieczności modyfikowania tego rozwiązania. We wstępie do OPZ
wskazano, iż etap I modernizacji niejawnej sieci IP SSG został zrealizowany pod koniec IV
kwartału 2012 r., w ramach tego postępowania Zamawiający zakupił urządzenia szyfrujące
IP KRYPTON K2.
Zgodnie z definicją sformułowania „kompatybilny" podawaną przez Słownik języka
polskiego PWN, kompatybilny oznacza „mogący działać łącznie z innymi urządzeniami tego
typu, odpowiadający czemuś lub przystosowany do czegoś pod każdym względem".
Jedynym urządzeniem szyfrującym, które jest kompatybilne z rozwiązaniem obecnie
posiadanym przez Zamawiającego (tj. szyfratorami IP KRYPTON K2) są szyfratory IP
KRYPTON K2. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego opracowuje na potrzeby każdego
producenta indywidualną wersję algorytmu, co za tym idzie na rynku nie jest dostępny żaden
inny szyfrator, który mógłby odpowiadać i być w pełni przystosowany do urządzenia
oferowanego przez KRYPTON Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Takie działanie
Zamawiającego nie może być uznane choćby za pozór zapewnienia neutralności
technologicznej i zapewnienie równości wykonawców i uczciwej konkurencji.
Odwołujący podkreśla
, iż w poprzednio prowadzonym postępowaniu Zamawiający nie
stawiał takiego wymogu. Wymóg ten pojawił się dopiero w przedmiotowym postępowaniu, a
zatem już po dokonaniu przez Zamawiającego zakupu urządzeń szyfrujących IP KRYPTON
K2. Postawiony przez Zamawiającego wymóg
,
dotyczący kompatybilności
,
nie znajduje
uzasadnienia merytorycznego. Z technicznego punktu widzenia możliwe jest bowiem
skuteczne eksploatowanie systemu składającego się z kilku rodzajów szyfratorów, które
wzajemnie same z sobą nie są kompatybilne, natomiast możliwa jest ich zgodna współpraca
w ramach jednej sieci (jednego systemu przetwarzania informacji niejawnych). Zastosowanie
różnych szyfratorów nie uniemożliwia prawidłowego funkcjonowania systemu. Zatem
przedmiotowy wymóg jest wymogiem nadmiernym, nie znajdującym uzasadnienia - a
jednocześnie ogranicza krąg wykonawców, którzy mogą zaoferować swoje produkty
wyłącznie do jednego wykonawcy.
Co więcej, wymóg ten pozostaje w sprzeczności z ustawowym wymaganiem
neutralności technologicznej. Zgodnie z art. 3 pkt 19 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o
informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (tekst jednolity z dnia
7 grudnia 2012 r., Dz. U. z 2013 r. poz. 235) neutralność technologiczna oznacza „zasadę
równego traktowania przez władze publiczne technologii teleinformatycznych i tworzenia
warunków do ich uczciwej konkurencji, w tym zapobiegania możliwości eliminacji technologii
konkurencyjnych
przy
rozbudowie
i
modyfikacji
eksploatowanych
systemów
teleinformatycznych lub przy tworzeniu konkurencyjnych produktów i rozwiązań".
Wobec tego, Odwołujący wniósł o zmianę treści ogłoszenia i SIWZ przez usunięcie
przedmiotowego wymogu, ewentualnie nakazanie Zamawiającemu dopuszczenia rozwiązań
równoważnych.
W opinii Odwołującego, wymaganie klawiatury i wbudowanego wyświetlacza samo w
sobie nie narusza ustawy. Problem polega na tym, iż Zamawiający wymaga jednoczesnego
spełnienia kilku wymogów. I tak, połączenie wymogu (hasłowo) kompatybilności z wymogiem
posiadania przez urządzenie klawiatury i wyświetlacza wbudowanego w panelu przednim
jednoznacznie wskazuje na produkt KRYPTON K2 firmy KRYPTON Polska sp. z o.o.
Zgodnie z pkt 3.1.19 OPZ szyfrator IP musi posiadać klawiaturę oraz wyświetlacz
wbudowany w panelu przednim urządzenia. Zamawiający nie określił, w jakim celu wymaga,
a
by szyfrator był wyposażony w w
w
.
elementy. Standardowo, wyświetlacz wykorzystywany
jest w celu przekazywania informacji o stanie pracy (statusie) urządzenia.
Formułując wymogi w zakresie opisu przedmiotu zamówienia Zamawiający winien
kierować się celem, jakiemu zamawiane produkty mają służyć, a każde wymaganie musi
znajdować uzasadnienie w obiektywnych potrzebach zamawiającego. Wymóg, aby
oferowane szyfratory posiadały wbudowany wyświetlacz nie znajduje uzasadnienia
merytorycznego. Rezultat w postaci przekazywania informacji o stanie pracy urządzenia,
może zostać osiągnięty również przy zastosowaniu innych alternatywnych rozwiązań np.
systemu sygnałów dźwiękowych.
Także w tym przypadku, jedynym szyfratorem IP spełniającym wymagania jest
obecnie urządzenie szyfrujące IP KRYPTON K2. Wprawdzie oferowany przez Odwołującego
szyfrator ETA VPN 100P ma wbudowany wyświetlacz, ale jak wcześniej wskazano
Zamawiający wie, iż nie posiada on certyfikatu na okres wymagany przez Zamawiającego.
W związku z powyższym, Odwołujący wniósł o zmianę treści ogłoszenia i SIWZ przez
wskazanie, iż urządzenie szyfrujące (szyfrator IP) musi posiadać klawiaturę oraz system
umożliwiający przekazywania informacji o stanie urządzenia, ewentualnie nakazanie
Zamawiającemu dopuszczenia rozwiązań równoważnych.
W przypadku, gdyby przedstawiona argumentacja i twierdzenia okazałyby się
niewystarczające, Odwołujący wniósł o przeprowadzenie dowodu z opinii biegłego z zakresu
informatyki w dziedzinie urządzeń szyfrujących na okoliczność wskazania ile modeli
szyfratorów posiada parametry zgodne z wymaganiami zamawiającego i ilu wykonawców
oferuje takie szyfratory.
Za szczególnie ważne, w ocenie Odwołującego, należy uznać ustalenia zawarte w
wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie VI Wydział Cywilny z dnia 24 stycznia 2012 r.
sygn. akt: VI ACa 965/11, który wskazał: „W ocenie Sądu Apelacyjnego w ramach
niniejszego postępowania na powodzie spoczywał ciężar wykazania, że sposób opisu
przedmiotu zamówienia mógł utrudniać uczciwą konkurencję i przedstawione przez powoda
dowody, w szczególności opinia biegłego sądowego, dają podstawy do uznania, że sposób
sformułowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia w zakresie opisu przedmiotu
zamówienia wskazuje, mimo braku powołania się na określone znaki towarowe, patent czy
pochodzenie, że tylko jeden model pojazdów oferowanych na rynku w dacie wszczęcia
postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego spełniał postawione przez
zamawiającego wymagania. (…) Wobec powyższego to na pozwanych [tj. zamawiającym]
spoczywał obowiązek wykazania, że wymagania określone w SIWZ wynikają ze
zobiektywizowanych potrzeb zamawiającego i nie są na tyle wygórowane, aby mogły
utrudnić lub uniemożliwić dostęp do przedmiotu zamówienia innym wykonawcom. W ocenie
Sądu Apelacyjnego pozwani powyższych okoliczności w toku postępowania nie wykazali,
zaś dokonanie przez zamawiającego opisu przedmiotu zamówienia polegające na
posłużeniu się zestawem cech właściwych wyłącznie dla konkretnego wyrobu niewątpliwie
utrudnia uczciwą konkurencję."
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje:
W części 3. pkt 3.1 ppkt 3 Opisu przedmiotu zamówienia (załącznik nr 1 do SIWZ)
Zamawiający postawił wymóg: „urządzenie szyfrujące IP (szyfrator IP) musi posiadać w
momencie dostawy Certyfikat Ochrony Kryptograficznej wydany przez Agencję
Bezpieczeństwa Wewnętrznego albo Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, zapewniający
ochronę informacji niejawnych o klauzuli „poufne”, z terminem ważności minimum na 4 lata
licząc od dnia dostawy urządzeń szyfrujących IP do Zamawiającego.” Jednocześnie zgodnie
z ppkt 1 przedmiotowe urządzenie musi „być kompatybilne, zapewniać wymianę informacji w
ramach rozwiązania obecnie posiadanego przez Zamawiającego, bez konieczności
modyfikowania tego rozwiązania”, a ponadto winno posiadać „klawiaturę oraz wyświetlacz
wbudowany w panelu przednim urządzenia” (ppkt 19).
Izba dopuściła i przeprowadziła dowód z dokumentów przedłożonych przez
Odwołującego wraz z pismem procesowym.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Zarzut naruszenia przepisu art. 29 ust. 1 ustawy Pzp okazał się bezpodstawny.
Zgodnie z powołanym przepisem przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny
i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając
wszystkie wymagania i okoliczności, mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.
Odwołujący nie tylko nie wskazał jakichkolwiek okoliczności faktycznych, potwierdzających
naruszenie wskazanego przepisu, ale w ogóle jakichkolwiek okoliczności faktycznych,
stanowiących uzasadnienie przedmiotowego zarzutu. Powyższe prowadzi do wniosku, że
zarzut ten w ogóle nie poddaje się ocenie.
Na marginesie należy jedynie zauważyć, iż w petitum odwołania, naruszenie
powyższego zarzutu Odwołujący upatruje w sporządzeniu opisu przedmiotu zamówienia w
sposób utrudniający uczciwą konkurencję i równe traktowanie wykonawców oraz w
zaniechaniu dopuszczenia rozwiązań równoważnych, co jednoznacznie wskazuje, że w
istocie brak związku pomiędzy uzasadnieniem prawnym i faktycznym. Wskazane
okoliczności nie są bowiem objęte hipotezą normy prawnej, zawartej w przepisie art. 29 ust.
1 ustawy Pzp.
W ocenie Izby, nie znalazł również potwierdzenia zarzut naruszenia przepisu art. 29 ust.
2 ustawy Pzp. Zgodnie z normą prawną, zawartą we wskazanym przepisie, przedmiotu
zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję. Na
tle przywołanej normy w orzecznictwie ukształtował się pogląd, że jakkolwiek zamawiający,
prowadzący postępowanie w celu nabycia określonych dóbr ma możliwość swobodnego
wyartykułowania swoich wymagań, jednakże swoboda ta nie oznacza dowolności, bowiem
zamawiający ma obowiązek uwzględnienia możliwości potencjalnych wykonawców do
ubiegania się o zamówienie. Nie jest jednak tak, iż zapewnienie uczciwej konkurencji
oznacza dopuszczenia do udziału w postępowaniu wszystkich wykonawców, którzy są w
stanie wykonać zamówienie. To z kolei oznaczałoby bowiem, że możliwości wykonawców
mają dominujące znaczenie przy formułowaniu wymogów zamawiającego, zarówno
podmiotowych, jak i przedmiotowych.
Niezbędne jest zatem, na co wielokrotnie również zwracano uwagę w orzecznictwie,
aby wymagania znajdowały uzasadnienie w potrzebach Zamawiającego a nie zmierzały do
ograniczenia dostępu do zamówienia potencjalnym wykonawcom. To z kolei każdorazowo
wymaga uwzględnienia okoliczności konkretnego zamówienia.
Przechodząc do oceny pierwszego z wymogów Zamawiającego, a mianowicie
certyfikatu ochrony kryptograficznej, a ściślej terminu jego ważności, należy zwrócić uwagę,
iż niniejsze postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego stanowi kolejny etap
realizowanego przez Zamawiającego zdania, polegającego na modernizacji niejawnej sieci
teleinformatycznej, w tym zakupu szyfratorów. Proces ten został zapoczątkowany we
wrześniu 2012 r., kiedy to Zamawiający dokonał ogłoszenia o zamówieniu na „zakup
szyfratorów IP” (sprawa numer 44/ZP/BŁN/12). W załączniku nr 1 do SIWZ, odnoszącej się
do wskazanego, poprzedzającego niniejsze postępowanie zamówienia wskazano, że „Straż
Graniczna eksploatuje rozległą sieć teleinformatyczną wykorzystywaną do przetwarzania
informacji niejawnych sklasyfikowanych jako „poufne”. Sieć ta oparta jest o ponad 100
urządzeń szyfrujących IP i obejmuje swoim zasięgiem Komendę Główną SG, komendy
Oddziałów i Ośrodków szkoleń SG oraz placówki i dywizjony SG. Zamiarem Zamawiającego
jest docelowo pełna modernizacja niejawnej sieci IP poprzez zakup nowych urządzeń wraz z
niezbędną
infrastrukturą
zarządzającą posiadających aktualny certyfikat ochrony
kryptograficznej, wydany przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego albo Służbę
Kontrwywiadu Wojskowego, zgodnie z art. 50 ust. 2 ustawy o ochronie informacji
niejawnych. Z uwagi na możliwość pozyskania środków finansowych, Zamawiający zakłada,
że docelowa modernizacja całej niejawnej sieci IP zostanie zrealizowana w kilku etapach.
Realizacją przedmiotowego zamówienia będzie I etapem modernizacji niejawnej sieci IP
SG.”
Jednocześnie zauważyć należy, że skoro uprzednie postępowanie dotyczyło zakupu
m.in. 33 szt. szyfratorów oraz biorąc pod uwagę podane przez Zamawiającego informacje
(sieć oparta obecnie o ponad 100 szt. urządzeń szyfrujących), wykonawcy tym samym
uzyskali wiedzę, że modernizacja sieci teleinformatycznej wymagać będzie zakupu kolejnych
(kilkudziesięciu) urządzeń szyfrujących. Racjonalnie należało również przyjąć, że wymogi
dotyczące szyfratorów w toku kolejnych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego
będą przynajmniej takie, jak te, które zostały przez Zamawiającego określone pierwotnie
(ważność certyfikatu kryptograficznego została ustalona na 4 lata od dnia dostawy).
W ocenie Izby, działający z należytą starannością wykonawca, powziąwszy
informacje, o których była mowa wyżej, winien podjąć niezbędne kroki, zmierzające do
uzyskania wymaganego przez Zamawiającego certyfikatu, w celu zapewnienia sobie
dostępu do zamówienia. Skoro nie zadbał o powyższe, za nieuprawnione należy uznać jego
twierdzenia, że wymogi, dotyczące ważności przedmiotowego certyfikatu zmierzają do
ograniczenia konkurencji.
Izba nie podziela stanowiska Odwołującego, że uzyskanie certyfikatu nie było
możliwe. Po pierwsze, błędne jest stanowisko Odwołującego, że mając na względzie
poprzednie postępowanie i terminy, wynikające z niniejszego zamówienia, na uzyskanie
rzeczonego certyfikatu miał jedynie 3 miesiące. W żadnym razie bowiem nie można przyjąć,
iż dopiero od momentu zakończenia poprzedniego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego mógł podjąć czynności zmierzające do uzyskania przedmiotowego certyfikatu.
Skoro ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane z dniem 1 września 2012 r., to
Odwołujący miał uzasadnione podstawy do podjęcia działań w tym przedmiocie. Nie
zasługuje również na aprobatę twierdzenie Odwołującego, że termin na uzyskanie spornego
certyfikatu upływał z dniem publikacji ogłoszenia o niniejszym zamówieniu, skoro termin
ważności certyfikatu został określony przez Zamawiającego i liczony jest od dnia dostawy
urządzeń, a rzeczony certyfikat winien być dostarczony z przedmiotem umowy (§ 10 ust. 1
projektu umowy).
Oznacza to, że gdyby Odwołujący podjął działania niezwłocznie po ogłoszeniu o
zamówieniu, którego przedmiotem był pierwszy etap modernizacji sieci teleinformatycznej
Zamawiającego, Odwołujący miałby do dyspozycji około 10 miesięcy na uzyskanie
wymaganego certyfikatu. Skoro zaś sam Odwołujący twierdzi, że proces certyfikacji trwa od
kilku do kilkunastu miesięcy, to nie sposób przyjąć, wobec braku wykazania przedmiotowej
okoliczności, że w odniesieniu do urządzenia, które Odwołujący zamierzał zaoferować w
ramach niniejszego zamówienia, przekraczałby 10 miesięcy. Terminy przeprowadzania
poszczególnych etapów procesu certyfikacji, wskazane przez Odwołującego w piśmie
procesowym z dnia 15 marca 2013 r., a wynikające z Zarządzenia nr 45 Szefa Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego z dnia 17 sierpnia 2012 r. w sprawie certyfikacji urządzeń,
narzędzi oraz środków przeznaczonych do ochrony informacji niejawnych, stanowią łącznie
6 miesięcy (§ 6 ust. 8, § 7 ust. 1, § 8 ust. 4, § 10 ust. 2 powołanego zarządzenia), brak zaś
informacji o czasie prowadzenia badań, bo ten każdorazowo jest określany w treści
zawartego porozumienia (§ 7 ust. 4 przedmiotowego zarządzenia). Nie sposób zatem
przyjąć, przy hipotetycznym określeniu czasu trwania badań certyfikacyjnych i uwzględnieniu
okoliczności, że wskazane terminy mają charakter instrukcyjny, że Odwołujący nie miał
obiektywnych możliwości uzyskania spornego certyfikatu, od momentu, w którym mógł
podjąć działania do dnia dostawy.
W tym miejscu, zwrócenia uwagi wymaga również okoliczność, że określenie przez
ABW
czasu
przeprowadzania
poszczególnych
prac
badawczych,
następuje
z
uwzględnieniem terminów maksymalnych oraz, że poszczególne etapy prac badawczych
mogą być wykonywane równolegle. Podstawą wskazanych wniosków są postanowienia (w
szczególności § 6 ust. 3 i 5), zawarte we wzorze porozumienia, zawieranego pomiędzy
Szefem ABW a wnioskodawcą, który to wzorzec przedstawił Odwołujący.
Istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy ma okoliczność, że proces
certyfikacji nie musi być tak długotrwały, jak wskazywał Odwołujący, a uzyskanie spornego
certyfikatu na potrzeby realizacji niniejszego zamówienia było możliwe. Zwrócić należy
uwagę, że w piśmie z dnia 23 października 2012 r. ABW w odpowiedzi na zapytanie
Odwołującego, informuje, że proponowany „termin wystawienia certyfikatu w sytuacji, gdy
nawet nie został jeszcze złożony wniosek WK 01, może być trudny do realizacji.” Jakkolwiek
nie wiadomo, jaki termin został wskazany przez Odwołującego, bowiem Odwołujący
zaniechał przedłożenia treści pisma z dnia 18 października 2012 r., co wydaje się nie być
bez znaczenia, to jednak na tej podstawie, przy uwzględnieniu okoliczności, że powołana
korespondencja była prowadzona, w celu realizacji zamówienia, dotyczącego pierwszego
etapu modernizacji sieci teleinformatycznej Zamawiającego, zaś termin dostawy został
przewidziany na dzień 21 grudnia 2012 r. można przyjąć, że proces certyfikacji może być
przeprowadzony w ciągu kilku miesięcy. Stanowisko powyższe wydaje się być uzasadnione
również i z tej przyczyny, że Odwołujący, czy też podmioty powiązane kapitałowo z
Odwołującym, wielokrotnie inicjowały procesy certyfikacji, a doświadczenie w tym względzie,
z pewnością nie pozostaje bez wpływu na czas trwania tego procesu.
Wreszcie zauważyć należy, iż zgodnie z przepisem art. 50 ust. 3 ustawy o ochronie
informacji niejawnych proces certyfikacji inicjuje sam zainteresowany. Brak w ustawie
jakichkolwiek ograniczeń co do terminu składania wniosku o przeprowadzenie certyfikacji
urządzenia, w sytuacji, w której urządzenie posiada jeszcze ważny certyfikat. Skoro tak, to
należy przyjąć, iż objęte jest to wolą wnioskodawcy. Co istotne, na jakiekolwiek ograniczenia
w tym przedmiocie, nawet wynikające z przyjętej przez ABW praktyki, nie wskazuje również
sam Dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa Teleinformatycznego ABW w powoływanym
już piśmie z dnia 23 października 2012 r. Stąd za nieuzasadnione należy uznać twierdzenia
zawarte w opinii z dnia 13 marca 2013 r.
Nadto, co istotne, Odwołujący nie przedstawił porozumienia zawartego z ABW,
dotyczącego urządzenia, które zamierzał zaoferować w niniejszym postępowaniu, z którego
w sposób jednoznaczny mogłoby wynikać, że proces certyfikacji, w szczególność badania
certyfikacyjne, z uwagi na planowany czas ich trwania, nie pozwalają Odwołującemu na
uzyskanie spornego certyfikatu w terminie, umożliwiającym ubieganie się o udzielenie
niniejszego zamówienia.
Jednocześnie Izba podziela stanowisko Zamawiającego, że zważywszy na przedmiot
zamówienia i potrzeby Zamawiającego, był on uprawniony do żądania certyfikatu ochrony
kryptograficznej z terminem ważności 4 lata od dnia dostawy urządzenia. W pierwszej
kolejności wskazać należy, że rzeczone certyfikaty, zgodnie z przepisem art. 50 ust. 4
ustawy o ochronie informacji niejawnych, wydawane są na minimum trzy lata. Nadto,
obecnie praktyka wydawania certyfikatów przez ABW jest taka, co wynika z opinii z dnia 13
marca 2013 r., przedłożonej przez Odwołującego, że są one wydawane na okres 6 lat.
Zwrócić również należy uwagę, że w przypadku urządzeń kryptograficznych,
przeznaczonych do ochrony informacji niejawnych o klauzuli „poufne” posiadanie przez
konkretny egzemplarz urządzenia wymaganych certyfikatów, stanowi o możliwości
zastosowania urządzenia w systemie teleinformatycznym, podlegającym akredytacji lub już
akredytowanym (§ 4 ust. 2 powoływanego zarządzenia nr 45 Szefa ABW). Jednocześnie
uwzględniając okoliczność, że modernizacja sieci teleinformatycznej będzie polegała na
zakupie nowych urządzeń i będzie przebiegała w kilku etapach, którą Zamawiający jest
zobowiązany ukończyć z upływem roku 2013, nie sposób przyjąć, że potrzeby
Zamawiającego zostaną zabezpieczone w sytuacji, w której sporny certyfikat będzie ważny
do 27 lutego 2014 r. W ocenie Izby, Zamawiający ma prawo oczekiwać, że ważność
certyfikatu będzie jak najdłuższa, bowiem powyższe, nie uwzględniając zdarzeń
nadzwyczajnych, np. kradzież, gwarantuje możliwość kilkuletniego wykorzystania urządzeń i
co do zasady, ciągłość ich wykorzystania, co uwzględniając, zadania Zamawiającego i
wymogi w przedmiocie akredytacji użytkowanej sieci teleinformatycznej, ma istotne
znaczenie.
Nadto, nie sposób również nie zauważyć, że wymóg dotyczący terminu ważności
spornego certyfikatu jest nie tylko możliwy do spełnienia i uzasadniony, ale nie jest również
wygórowany. Biorąc pod uwagę, że certyfikaty wydawane są na minimum 3 lata, zaś
zazwyczaj na okres lat 6., należało dojść do przekonania, że wymóg ten jest określony
racjonalnie.
Reasumując, jeśli nawet w momencie rozpatrywania niniejszej sprawy jest tylko jeden
wykonawca, który legitymuje się żądanymi przez Zamawiającego certyfikatami, dotyczącymi
szyfratorów IP, to w ocenie Izby, okoliczności niniejszej sprawy nie pozwalają na
stwierdzenie, że opisanie przedmiotu zamówienia nastąpiło z naruszeniem zasady uczciwej
konkurencji. Przytoczone wyżej okoliczności, zdaniem Izby, świadczą o tym, iż Odwołujący
nie dochował należytej staranności i nie podjął działań zmierzających do uzyskania spornego
certyfikatu w terminie, zabezpieczającym jego interesy w przedmiotowym postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego. Konieczność poniesienia kolejnych opłat związanych z
przeprowadzeniem badań oraz konieczność wskazania priorytetu w certyfikacji produktów,
na co wskazano w piśmie z dnia 23 października 2012 r., potwierdza stanowisko, że
Odwołujący podjął konkretne decyzje biznesowe i dokonał wyboru o pierwszeństwie
kontynuowania już rozpoczętej certyfikacji innego urządzenia niż to, które zamierzał
zaoferować w niniejszym postępowaniu, a które spełniałoby wymagania Zamawiającego.
Tym samym należało oddalić wniosek Odwołującego o przeprowadzenie dowodu z opinii
biegłego, jako nieprzydatnego dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy.
Odnosząc
się
do
wymogu
Zamawiającego
w
przedmiocie
zapewnienia
kompatybilności na poziomie urządzeń szyfrujących IP, który to wymóg rzekomo ogranicza
uczciwą konkurencję, należało dojść do przekonania, że skoro, jak wskazał Odwołujący w
toku rozprawy, nie można wykluczyć, iż ABW nada ten sam algorytm urządzeniom,
pochodzącym od różnych producentów, zarzut o możliwość zapewnienia kompatybilności
jedynie pomiędzy urządzeniami KRYPTON K2, a tym samym o możliwości zaoferowania w
toku niniejszego postępowania, jedynie wskazanych urządzeń, należało uznać za
nieudowodniony. Tym samym brak podstaw do stwierdzenia naruszenia powoływanej przez
Odwołującego zasady neutralności technologicznej.
Nadto, należało uznać, że wobec zajętego w toku rozprawy przez Odwołującego
stanowiska należało uznać, iż dokument prywatny w postaci pisemnej opinii, sporządzonej w
celu wykazania braku możliwości osiągnięcia kompatybilności pomiędzy urządzeniami
szyfrującymi różnych producentów, jest niepełny i został sporządzony jedynie na potrzeby
niniejszego postępowania odwoławczego i jest elementem taktyki procesowej Odwołującego.
Przechodząc do oceny ostatniego z wymogów, a mianowicie dotyczącego
wyposażenia urządzenia szyfrującego w klawiaturę i wyświetlacz, umieszczony w panelu
przednim urządzenia, zauważyć należy, iż przedmiotowy wymóg nie jest kwestionowany
przez Odwołującego jako wymóg samoistny, którego Odwołujący nie jest w stanie
obiektywnie spełnić, bowiem nie posiada urządzenia o podanych cechach, a jest jedynie
negowany wespół z wymogiem kompatybilności bądź terminu ważności certyfikatu.
Powyższe wskazuje, że w istocie, gdyby wymogu w przedmiocie kompatybilności i spornego
certyfikatu nie postawiono, urządzenie, które zamierza zaoferować Odwołujący, spełniałoby
przedmiotowe wymaganie. Osią sporu nie jest więc wymóg odnoszący się do klawiatury i
wyświetlacza, ale w istocie pozostałe wymogi.
Nadto, Odwołujący nie udowodnił, że urządzenie, które uzyska certyfikat w marcu br.
spełnia wszystkie wymogi Zamawiającego, poza tymi, które dotyczą klawiatury i
wyświetlacza.
Zgodnie z przepisem art. 29 ust. 3 ustawy Pzp, przedmiotu zamówienia nie można
opisywać przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, chyba że jest to
uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia i zamawiający nie może opisać przedmiotu
zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą
wyrazy "lub równoważny". Na tle powołanej regulacji należy wyrazić pogląd, że Izba nie
podziela stanowiska Odwołującego, że hipotezą normy prawnej, zawartej w powołanym
przepisie jest objęta sytuacja, w której nawet w przypadku braku opisania przedmiotu
zamówienia przy użyciu znaków towarowych, patentów lub wskazania pochodzenia,
stwierdzić należy naruszenie wskazanego przepisu. Zdaniem Izby, opisanie przedmiotu
zamówienia w taki sposób, który daje możliwość złożenia oferty jedynie jednemu wykonawcy
podlega ocenie w świetle regulacji przepisu art. 29 ust. 2 ustawy Pzp.
Jeśli nawet by przyjąć za Odwołującym, sposób interpretacji powołanej normy, to
również brak podstaw do uwzględnienia przedmiotowego zarzutu. Po pierwsze bowiem, jak
wskazał sam Odwołujący, nie jest wykluczone, że wymóg kompatybilności jest możliwy do
spełnienia na poziomie sprzętowym, również w przypadku urządzeń różnych producentów.
Po drugie, na moment rozstrzygnięcia niniejszej sprawy sporny certyfikat posiada jedynie
firma KRYPTON Sp. z o.o., jednakże Odwołujący nie wykazał, że w chwili dostawy inni
wykonawcy nie będą dysponowali rzeczonym certyfikatem, w tym on sam.
Izba nie podziela również twierdzeń Odwołującego w przedmiocie ciężaru dowodu. W
ocenie Izby, ciężar ten spoczywa na Odwołującym, nie mamy bowiem do czynienia z
domniemaniami prawnymi. Nie inaczej wypowiedział się również w cytowanym przez
Odwołującego wyroku, Sąd Apelacyjny w Warszawie, który stwierdził, że „na powodzie
spoczywał ciężar wykazania, że sposób opisu przedmiotu zamówienia mógł utrudniać
uczciwą konkurencję”.
Brak podstaw do uznania trafności zarzutów naruszenia przepisów art. 29 ust. 1, 2 i 3
ustawy Pzp powoduje, że zarzut naruszenia przepisów art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp również
nie zasługiwał na uwzględnienie.
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy, na podstawie art.
192 ust. 9 i 10 w zw. z § 3 pkt 1 lit. a i b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15
marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238),
zaliczając do kosztów postępowania odwoławczego wpis od odwołania w wysokości
15.000,00 zł oraz wynagrodzenie pełnomocnika Zamawiającego w kwocie 3.600,00 zł.
Przewodniczący: …………………
1. Oddala odwołanie.
2. Kosztami postępowania obciąża wykonawcę Enigma Systemy Ochrony Informacji Sp. z
o.o., 02-230 Warszawa, ul. Jutrzenki 116 i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Enigma Systemy Ochrony Informacji Sp. z o.o., 02-230 Warszawa, ul. Jutrzenki
116 tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od wykonawcy Enigma Systemy Ochrony Informacji Sp. z o.o., 02-230
Warszawa, ul. Jutrzenki 116 na rzecz Komendy Głównej Straży Granicznej, 00-
463 Warszawa, ul. Podchorążych 38 kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………
Sygn. akt: KIO 492/13
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający prowadzi, w trybie przetargu nieograniczonego, postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest „Rozbudowa systemu CBD
EWIDA - Etap II - zakup platformy sprzętowo-programowej, podprojekt: Modernizacja
niejawnej sieci teleinformatycznej - zakup szyfratorów IP." Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w dniu 21 lutego 2013 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod
numerem 2013/S 037-058589.
Odwołujący wniósł odwołanie wobec treści ogłoszenia o zamówieniu oraz
postanowień SIWZ, zarzucając Zamawiającemu naruszenie m.in. art. 29 ust. 1, 2 i 3 i art. 30
ustawy Pzp przez sporządzenie opisu przedmiotu zamówienia w sposób utrudniający
uczciwą konkurencję i równe traktowanie wykonawców oraz zaniechanie dopuszczenia
rozwiązań równoważnych oraz naruszenie art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp przez prowadzenie
postępowania w sposób naruszający zasadę zachowania uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców. Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu dokonania zmiany postanowień ogłoszenia oraz SIWZ w zakresie i w
sposób wskazany w uzasadnieniu odwołania, ewentualnie o unieważnienie postępowania ze
względu na to, iż postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą,
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego, na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 146 ust. 6 ustawy Pzp.
W uzasadnieniu swojego stanowiska Odwołujący podniósł, że przy utrzymaniu
obecnej treści SIWZ jedynym urządzeniem spełniającym jej wymagania jest urządzenie - IP
KRYPTON K2, oferowane jedynie przez KRYPTON Polska sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie.
Odwołujący zwrócił uwagę, iż przepis art. 29 ust. 2 ustawy Pzp zakazuje stosowania
opisu przedmiotu zamówienia w sposób utrudniający dostęp do zamówienia wykonawcy,
który potencjalnie jest w stanie wykonać to zamówienie. Formułując wymogi w zakresie
opisu przedmiotu zamówienia zamawiający winien kierować się celem, jakiemu zamawiane
produkty mają służyć. Ponadto, każde wymaganie ma znajdować uzasadnienie w
obiektywnych potrzebach zamawiającego.
Odwołujący szeroko powołał się również na orzecznictwo w tym przedmiocie. I tak,
Odwołujący zwrócił uwagę, że Zespół Arbitrów w orzeczeniu z dnia 24 sierpnia 2007 r. (sygn.
akt UZP/ZO/0-1040/07 oraz UZP/ZO/0-1045/07) stwierdził, iż „wymagania muszą mieć walor
istotnych, znaczących dla przedmiotu, nie mogą mieć charakteru subiektywnych, albo więcej
- zmierzających do wyeliminowania niektórych podmiotów, bądź wyrażać preferencji dla
konkretnego przedmiotu". Zaś w wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 1 lutego 2011 r.,
sygn. akt KIO 79/11, KIO 89/11, KIO 90/11 wskazano, że „Wystarczającym dla stwierdzenia
naruszenia zasady wyrażonej w art. 29 ust. 2 Pzp jest takie zestawienie przez
zamawiającego charakterystycznych lub granicznych parametrów nabywanych produktów,
że wskazuje ono na konkretny produkt, eliminując jednocześnie możliwość zaoferowania
produktów innych producentów. Zgodnie z poglądem wyrażonym przez Izbę w wyroku o
sygn. akt KIO 361/10 "należy (...) odmówić zamawiającym prawa do zupełnie dowolnego
kształtowania postanowień siwz, które mogą prowadzić do nadmiernego ograniczenia
konkurencji i preferencji dla określonych wykonawców w stopniu ponad potrzeby
zamawiającego wykraczającym." Dalej w wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 22 lipca
2009 r., sygn. akt: KIO/UZP 874/09 podkreślono, iż „swoboda zamawiającego w
kształtowaniu opisu przedmiotu zamówienia nie jest nieograniczona - nie może prowadzić do
nieuzasadnionego ograniczenia kręgu potencjalnych wykonawców. (…) W sytuacji, gdy
określone przez zamawiającego wymagania mogą ograniczyć krąg potencjalnych
wykonawców, zamawiający zobowiązany jest wykazać, że są one niezbędne w świetle celu
założonego w danym postępowaniu.”
Odwołujący podniósł
, iż w zakresie przedmiotu zamówienia ustawą szczególną (lex
specialis) w stosunku do Prawa zamówień publicznych jest ustawa z dnia 17 lutego 2005
r. o
informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne tekst jednolity z dnia 7
grudnia 2012 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 235). Jak wskazuje Odwołujący, ustawa ta skutecznie
uzupełnia regulację ustawy Pzp i określa zasady m.in. (...) wymiany informacji w postaci
elektronicznej z podmiotami publicznymi oraz ustalania Krajowych Ram Interoperacyjności
systemów teleinformatycznych w sposób gwarantujący neutralność technologiczną i jawność
używanych standardów i specyfikacji, a także ustala zasady dostosowania systemów
teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych do minimalnych wymagań
dla systemów teleinformotycznych używanych do realizacji zadań publicznych oraz do
Krajowych Ram Interoperacyjności systemów teleinformatycznych w sposób gwarantujący
neutralność technologiczną i jawność używanych standardów i specyfikacji.
Cytowana ustawa nakłada na zamawiającego obowiązek zagwarantowania
neutralności technologicznej, jest to zasada równego traktowania przez władze publiczne
technologii teleinformatycznych i tworzenia warunków do ich uczciwej konkurencji, w tym
zapobiegania możliwości eliminacji technologii konkurencyjnych przy rozbudowie i
modyfikacji
eksploatowanych
systemów
teleinformatycznych
lub
przy
tworzeniu
konkurencyjnych produktów i rozwiązań. Ustawa ta wzmacnia nieprzekraczalne dla
Zamawiającego granice wyznaczone przez art. 7 i 29 ustawy Pzp.
Jak podaje Odwołujący, zgodnie z pkt. 3.1.3 załącznika nr 1 do SIWZ Opis
przedmiotu zamówienia (OPZ) szyfrator musi posiadać w momencie dostawy Certyfikat
Ochrony Kryptograficznej wydany przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Służbę
Kontrwywiadu Wojskowego, zapewniający ochronę informacji niejawnych o klauzuli poufne z
terminem ważności minimum na 4 lata licząc od dnia dostawy urządzeń szyfrujących IP do
Zamawiającego. Odwołujący nie kwestionuje prawa Zamawiającego do żądania ww.
certyfikatu,
ale zdaniem Odwołującego,
wymóg co najmniej czteroletniego okresu ważności
tego certyfikatu i to liczony od dnia dostawy urządzeń nie jest uzasadniony.
Odwołujący wyjaśnił, iż
Zamawiający w 2012 r. prowadził postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na „zakup szyfratorów IP".
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku urzędowym Unii Europejskiej
dnia 1 września 2012 r.
,
nr ogłoszenia S168-278649. W odwołaniu z dnia 13 września 2012
r. wykazano, iż na świecie dostępne jest wyłącznie jedno urządzenie kryptograficzne
KRYPTON K2 w wersji 1.3.0
,
produkcji KRYPTON Polska sp. z o.o., które spełnia
kwestionowany wymóg posiadania certyfikatu ochrony k
ryptograficznej. Powyższe zostało
potwierdzone przez Izbę w uzasadnieniu wyroku z dnia 27 września 2012 r., sygn. akt KIO
1942/12, w którym wskazano „odnośnie stanu faktycznego Izba uznaje, że odwołujący
wykazał, iż na dzień rozpatrywania istnieje jedno urządzenie spełniające wymogi siwz
postawione w zakresie okresu ważności certyfikatu." Stan ten nie uległ zmianie na dzień
wniesienia niniejszego odwołania.
Odwołujący stoi na stanowisku, iż Zamawiający ma świadomość, że proces
certyfikacji jest bardzo czasochłonny i wymaga podjęcia szeregu czynności, a co za tym
idzie, że żaden wykonawca pomimo dołożenia wszelkich starań nie miał możliwości
uzyskania certyfikatu od momentu przeprowadzenia poprzedniego postępowania. Przebieg
procesu certyfikacji został przedstawiony w skierowanym do Odwołującego piśmie ABW z
dnia 23 października 2012 r.
Zdaniem Odwołującego,
f
akt, iż KIO w uzasadnieniu wyroku z dnia 27 września 2012
r. stwierdziła, że „Zamawiający opisując przedmiot zamówienia miał prawo sformułować opis
uwzględniając cel, jakim jest zminimalizowanie ryzyka użytkowania urządzenia
kryptograficznego nie posiadającego ważnego certyfikatu", nie przesądza, że wymóg ten nie
może prowadzić do naruszenia podstawowej dla prawa zamówień publicznych zasady
zachowania uczciwej konkurencji. W szczególności Zamawiający nie jest uprawniony do
takiego
określenia
warunków
postępowania,
prowadzonego
w
trybie
przetargu
nieograniczonego, które są spełniane wyłącznie przez jednego wykonawcę, czy też jeden
produkt. Jeśli nawet po stronie Zamawiającego istniałyby przesłanki uzasadniające takie
opisanie przedmiotu zamówienia, to Zamawiający - mając świadomość, iż wyłącznie jeden
wykonawca spełnia warunki udziału, po prostu powinien zastosować zamówienie z wolnej
ręki.
Odwołujący podnosi, że zarówno przepisy ustawy, jak i orzecznictwo jasno wskazują,
iż niedopuszczalne ograniczenie konkurencji może wynikać nie tylko ze sposobu
skonstruowania warunków udziału w postępowaniu, ale także z wymogów postawionych przy
opisie przedmiotu zamówienia. Przy czym, niekoniecznie muszą to być naruszenia
wyczerpujące przesłanki niezgodności z art. 29 ust. 3 ustawy Pzp, a więc polegające na
posłużeniu się w specyfikacji bezpośrednim wskazaniem znaków towarowych, nazw
producenta itp. Wystarczające jest sformułowanie i dobranie wymogów w taki sposób, który
de facto umożliwia złożenie oferty tylko wąskiej grupie lub wręcz tylko jednemu wykonawcy.
Tak, m.in. w wyroku KIO z dnia 6 maja 2010 r.; sygn. akt: KIO 634/10, wyroku Sądu
Okręgowego we Wrocławiu z dnia 27 maja 2010 r., Sygn. akt X Ga 123/1, wyrok KIO z dnia
24 marca 2010 r., sygn. akt: KIO/UZP 178/10.
Zachowanie zasad uczciwej konkurencji przy opisie przedmiotu zamówienia podlega
badaniu każdorazowo na potrzeby danego postępowania, zależy ono bowiem od aktualnych
warunków rynkowych, których nie da się powtórzyć w innych okolicznościach, a które
Zamawiający, odpowiedzialny za prawidłowy przebieg postępowania, ma obowiązek
uwzględnić.
Odwołujący wyjaśnia, iż w przypadku cofnięcia/utraty certyfikatu ochrony
kryptograficznej (i to niezależnie od przyczyny tego zdarzenia Zamawiający) i tak nie może
korzystać z urządzenia. W konsekwencji wprowadzenie długiego okresu ważności certyfikatu
aż do 4 lat nie prowadzi do zwiększenia bezpieczeństwa Zamawiającego (na taki cel
Zamawiający wskazywał w poprzednim postępowaniu, uzasadniając wymóg posiadania
certyfikatu ważnego przez okres 4 lat) - gdyż certyfikat taki może być cofnięty w każdej chwili
przez
właściwe
służby.
Zamawiający
nie
przewidział
w
umowie
obowiązku
natychmiastowego przedstawienia nowego certyfikatu (ważnego 4 lata lub dłużej) w
przypadku ewentualnego cofnięcia/utarty certyfikatu, którym wykonawca posłużył się na
etapie składania oferty.
Odwołujący wyjaśnia
, iż utrata certyfikatu następuje np. w przypadku
utraty (zagubienie, kradzież) choć jednego urządzenia - w takim przypadku cały proces
certyfikacji należy powtórzyć. Paradoksalnie, im dłuższy okres ważności certyfikatu, tym
większe prawdopodobieństwo jego cofnięcia/utraty. Gdyby celem Zamawiającego faktycznie
było zminimalizowanie ryzyka użytkowania u
rządzenia kryptograficznego nie
posiadającego
ważnego certyfikatu to jedynym rozwiązaniem gwarantującym Zamawiającemu bezpieczne
użytkowanie szyfratorów jest wskazanie sposobu i terminu zmiany szyfratorów w przypadku
ewentualnej utraty/cofnięcia certyfikatu, a takiego rozwiązania Zamawiający nie przewidział.
Przygotowując przedmiotowe postępowanie Zamawiający posiadał wiedzę, że
istnieje tylko jedno urządzenie spełniające wymogi SIWZ postawione w zakresie okresu
ważności certyfikatu, a co za tym idzie, który z wykonawców uzyska zamówienie. Wiedzę tę
Zamawiający powziął w toku prowadzonego uprzednio postępowania, co najmniej z
korespondencji prowadzonej z Odwołującym. W korespondencji tej Odwołujący wielokrotnie
informował Zamawiającego, że postawienie warunku 4-letniego okresu ważności certyfikatu
od chwili dostawy szyfratorów do Zamawiającego jest równoznaczne ze wskazaniem
konkretnego producenta, a mianowicie KRYPTON Polska sp. z o.o., tak m.in. w piśmie
Odwołującego do Zamawiającego z dnia 5 listopada 2012 r. oraz pi
śmie z dnia 20 września
2012 r
. Nadto,
w
ynika to z faktu, iż listy urządzeń posiadających certyfikat są publikowane i
powszechnie znane - tylko urządzenie KRYPTON K2 ma certyfikat o okresie ważności
zgodny z wymaganiami wskazanymi w SIWZ.
Wobec powyższego, Odwołujący wniósł o zmianę treści ogłoszenia i SIWZ przez
określenie, iż oferowany przez wykonawcę szyfrator IP będzie posiadał ważny certyfikat
ochrony kryptograficznej, a wykonawca zobowiązuje się do utrzymania ważności tego
certyfikatu
przez
cały
okres
obowiązywania
gwarancji,
ewentualnie
nakazanie
Zamawiającemu dopuszczenia rozwiązań/wymagań równoważnych.
Stosownie do pkt. 3.1.1 OPZ oferowane szyfratory IP muszą być kompatybilne,
zapewniać wymianę informacji w ramach rozwiązania obecnie posiadanego przez
Zamawiającego, bez konieczności modyfikowania tego rozwiązania. We wstępie do OPZ
wskazano, iż etap I modernizacji niejawnej sieci IP SSG został zrealizowany pod koniec IV
kwartału 2012 r., w ramach tego postępowania Zamawiający zakupił urządzenia szyfrujące
IP KRYPTON K2.
Zgodnie z definicją sformułowania „kompatybilny" podawaną przez Słownik języka
polskiego PWN, kompatybilny oznacza „mogący działać łącznie z innymi urządzeniami tego
typu, odpowiadający czemuś lub przystosowany do czegoś pod każdym względem".
Jedynym urządzeniem szyfrującym, które jest kompatybilne z rozwiązaniem obecnie
posiadanym przez Zamawiającego (tj. szyfratorami IP KRYPTON K2) są szyfratory IP
KRYPTON K2. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego opracowuje na potrzeby każdego
producenta indywidualną wersję algorytmu, co za tym idzie na rynku nie jest dostępny żaden
inny szyfrator, który mógłby odpowiadać i być w pełni przystosowany do urządzenia
oferowanego przez KRYPTON Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Takie działanie
Zamawiającego nie może być uznane choćby za pozór zapewnienia neutralności
technologicznej i zapewnienie równości wykonawców i uczciwej konkurencji.
Odwołujący podkreśla
, iż w poprzednio prowadzonym postępowaniu Zamawiający nie
stawiał takiego wymogu. Wymóg ten pojawił się dopiero w przedmiotowym postępowaniu, a
zatem już po dokonaniu przez Zamawiającego zakupu urządzeń szyfrujących IP KRYPTON
K2. Postawiony przez Zamawiającego wymóg
,
dotyczący kompatybilności
,
nie znajduje
uzasadnienia merytorycznego. Z technicznego punktu widzenia możliwe jest bowiem
skuteczne eksploatowanie systemu składającego się z kilku rodzajów szyfratorów, które
wzajemnie same z sobą nie są kompatybilne, natomiast możliwa jest ich zgodna współpraca
w ramach jednej sieci (jednego systemu przetwarzania informacji niejawnych). Zastosowanie
różnych szyfratorów nie uniemożliwia prawidłowego funkcjonowania systemu. Zatem
przedmiotowy wymóg jest wymogiem nadmiernym, nie znajdującym uzasadnienia - a
jednocześnie ogranicza krąg wykonawców, którzy mogą zaoferować swoje produkty
wyłącznie do jednego wykonawcy.
Co więcej, wymóg ten pozostaje w sprzeczności z ustawowym wymaganiem
neutralności technologicznej. Zgodnie z art. 3 pkt 19 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o
informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (tekst jednolity z dnia
7 grudnia 2012 r., Dz. U. z 2013 r. poz. 235) neutralność technologiczna oznacza „zasadę
równego traktowania przez władze publiczne technologii teleinformatycznych i tworzenia
warunków do ich uczciwej konkurencji, w tym zapobiegania możliwości eliminacji technologii
konkurencyjnych
przy
rozbudowie
i
modyfikacji
eksploatowanych
systemów
teleinformatycznych lub przy tworzeniu konkurencyjnych produktów i rozwiązań".
Wobec tego, Odwołujący wniósł o zmianę treści ogłoszenia i SIWZ przez usunięcie
przedmiotowego wymogu, ewentualnie nakazanie Zamawiającemu dopuszczenia rozwiązań
równoważnych.
W opinii Odwołującego, wymaganie klawiatury i wbudowanego wyświetlacza samo w
sobie nie narusza ustawy. Problem polega na tym, iż Zamawiający wymaga jednoczesnego
spełnienia kilku wymogów. I tak, połączenie wymogu (hasłowo) kompatybilności z wymogiem
posiadania przez urządzenie klawiatury i wyświetlacza wbudowanego w panelu przednim
jednoznacznie wskazuje na produkt KRYPTON K2 firmy KRYPTON Polska sp. z o.o.
Zgodnie z pkt 3.1.19 OPZ szyfrator IP musi posiadać klawiaturę oraz wyświetlacz
wbudowany w panelu przednim urządzenia. Zamawiający nie określił, w jakim celu wymaga,
a
by szyfrator był wyposażony w w
w
.
elementy. Standardowo, wyświetlacz wykorzystywany
jest w celu przekazywania informacji o stanie pracy (statusie) urządzenia.
Formułując wymogi w zakresie opisu przedmiotu zamówienia Zamawiający winien
kierować się celem, jakiemu zamawiane produkty mają służyć, a każde wymaganie musi
znajdować uzasadnienie w obiektywnych potrzebach zamawiającego. Wymóg, aby
oferowane szyfratory posiadały wbudowany wyświetlacz nie znajduje uzasadnienia
merytorycznego. Rezultat w postaci przekazywania informacji o stanie pracy urządzenia,
może zostać osiągnięty również przy zastosowaniu innych alternatywnych rozwiązań np.
systemu sygnałów dźwiękowych.
Także w tym przypadku, jedynym szyfratorem IP spełniającym wymagania jest
obecnie urządzenie szyfrujące IP KRYPTON K2. Wprawdzie oferowany przez Odwołującego
szyfrator ETA VPN 100P ma wbudowany wyświetlacz, ale jak wcześniej wskazano
Zamawiający wie, iż nie posiada on certyfikatu na okres wymagany przez Zamawiającego.
W związku z powyższym, Odwołujący wniósł o zmianę treści ogłoszenia i SIWZ przez
wskazanie, iż urządzenie szyfrujące (szyfrator IP) musi posiadać klawiaturę oraz system
umożliwiający przekazywania informacji o stanie urządzenia, ewentualnie nakazanie
Zamawiającemu dopuszczenia rozwiązań równoważnych.
W przypadku, gdyby przedstawiona argumentacja i twierdzenia okazałyby się
niewystarczające, Odwołujący wniósł o przeprowadzenie dowodu z opinii biegłego z zakresu
informatyki w dziedzinie urządzeń szyfrujących na okoliczność wskazania ile modeli
szyfratorów posiada parametry zgodne z wymaganiami zamawiającego i ilu wykonawców
oferuje takie szyfratory.
Za szczególnie ważne, w ocenie Odwołującego, należy uznać ustalenia zawarte w
wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie VI Wydział Cywilny z dnia 24 stycznia 2012 r.
sygn. akt: VI ACa 965/11, który wskazał: „W ocenie Sądu Apelacyjnego w ramach
niniejszego postępowania na powodzie spoczywał ciężar wykazania, że sposób opisu
przedmiotu zamówienia mógł utrudniać uczciwą konkurencję i przedstawione przez powoda
dowody, w szczególności opinia biegłego sądowego, dają podstawy do uznania, że sposób
sformułowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia w zakresie opisu przedmiotu
zamówienia wskazuje, mimo braku powołania się na określone znaki towarowe, patent czy
pochodzenie, że tylko jeden model pojazdów oferowanych na rynku w dacie wszczęcia
postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego spełniał postawione przez
zamawiającego wymagania. (…) Wobec powyższego to na pozwanych [tj. zamawiającym]
spoczywał obowiązek wykazania, że wymagania określone w SIWZ wynikają ze
zobiektywizowanych potrzeb zamawiającego i nie są na tyle wygórowane, aby mogły
utrudnić lub uniemożliwić dostęp do przedmiotu zamówienia innym wykonawcom. W ocenie
Sądu Apelacyjnego pozwani powyższych okoliczności w toku postępowania nie wykazali,
zaś dokonanie przez zamawiającego opisu przedmiotu zamówienia polegające na
posłużeniu się zestawem cech właściwych wyłącznie dla konkretnego wyrobu niewątpliwie
utrudnia uczciwą konkurencję."
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje:
W części 3. pkt 3.1 ppkt 3 Opisu przedmiotu zamówienia (załącznik nr 1 do SIWZ)
Zamawiający postawił wymóg: „urządzenie szyfrujące IP (szyfrator IP) musi posiadać w
momencie dostawy Certyfikat Ochrony Kryptograficznej wydany przez Agencję
Bezpieczeństwa Wewnętrznego albo Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, zapewniający
ochronę informacji niejawnych o klauzuli „poufne”, z terminem ważności minimum na 4 lata
licząc od dnia dostawy urządzeń szyfrujących IP do Zamawiającego.” Jednocześnie zgodnie
z ppkt 1 przedmiotowe urządzenie musi „być kompatybilne, zapewniać wymianę informacji w
ramach rozwiązania obecnie posiadanego przez Zamawiającego, bez konieczności
modyfikowania tego rozwiązania”, a ponadto winno posiadać „klawiaturę oraz wyświetlacz
wbudowany w panelu przednim urządzenia” (ppkt 19).
Izba dopuściła i przeprowadziła dowód z dokumentów przedłożonych przez
Odwołującego wraz z pismem procesowym.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Zarzut naruszenia przepisu art. 29 ust. 1 ustawy Pzp okazał się bezpodstawny.
Zgodnie z powołanym przepisem przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny
i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając
wszystkie wymagania i okoliczności, mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.
Odwołujący nie tylko nie wskazał jakichkolwiek okoliczności faktycznych, potwierdzających
naruszenie wskazanego przepisu, ale w ogóle jakichkolwiek okoliczności faktycznych,
stanowiących uzasadnienie przedmiotowego zarzutu. Powyższe prowadzi do wniosku, że
zarzut ten w ogóle nie poddaje się ocenie.
Na marginesie należy jedynie zauważyć, iż w petitum odwołania, naruszenie
powyższego zarzutu Odwołujący upatruje w sporządzeniu opisu przedmiotu zamówienia w
sposób utrudniający uczciwą konkurencję i równe traktowanie wykonawców oraz w
zaniechaniu dopuszczenia rozwiązań równoważnych, co jednoznacznie wskazuje, że w
istocie brak związku pomiędzy uzasadnieniem prawnym i faktycznym. Wskazane
okoliczności nie są bowiem objęte hipotezą normy prawnej, zawartej w przepisie art. 29 ust.
1 ustawy Pzp.
W ocenie Izby, nie znalazł również potwierdzenia zarzut naruszenia przepisu art. 29 ust.
2 ustawy Pzp. Zgodnie z normą prawną, zawartą we wskazanym przepisie, przedmiotu
zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję. Na
tle przywołanej normy w orzecznictwie ukształtował się pogląd, że jakkolwiek zamawiający,
prowadzący postępowanie w celu nabycia określonych dóbr ma możliwość swobodnego
wyartykułowania swoich wymagań, jednakże swoboda ta nie oznacza dowolności, bowiem
zamawiający ma obowiązek uwzględnienia możliwości potencjalnych wykonawców do
ubiegania się o zamówienie. Nie jest jednak tak, iż zapewnienie uczciwej konkurencji
oznacza dopuszczenia do udziału w postępowaniu wszystkich wykonawców, którzy są w
stanie wykonać zamówienie. To z kolei oznaczałoby bowiem, że możliwości wykonawców
mają dominujące znaczenie przy formułowaniu wymogów zamawiającego, zarówno
podmiotowych, jak i przedmiotowych.
Niezbędne jest zatem, na co wielokrotnie również zwracano uwagę w orzecznictwie,
aby wymagania znajdowały uzasadnienie w potrzebach Zamawiającego a nie zmierzały do
ograniczenia dostępu do zamówienia potencjalnym wykonawcom. To z kolei każdorazowo
wymaga uwzględnienia okoliczności konkretnego zamówienia.
Przechodząc do oceny pierwszego z wymogów Zamawiającego, a mianowicie
certyfikatu ochrony kryptograficznej, a ściślej terminu jego ważności, należy zwrócić uwagę,
iż niniejsze postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego stanowi kolejny etap
realizowanego przez Zamawiającego zdania, polegającego na modernizacji niejawnej sieci
teleinformatycznej, w tym zakupu szyfratorów. Proces ten został zapoczątkowany we
wrześniu 2012 r., kiedy to Zamawiający dokonał ogłoszenia o zamówieniu na „zakup
szyfratorów IP” (sprawa numer 44/ZP/BŁN/12). W załączniku nr 1 do SIWZ, odnoszącej się
do wskazanego, poprzedzającego niniejsze postępowanie zamówienia wskazano, że „Straż
Graniczna eksploatuje rozległą sieć teleinformatyczną wykorzystywaną do przetwarzania
informacji niejawnych sklasyfikowanych jako „poufne”. Sieć ta oparta jest o ponad 100
urządzeń szyfrujących IP i obejmuje swoim zasięgiem Komendę Główną SG, komendy
Oddziałów i Ośrodków szkoleń SG oraz placówki i dywizjony SG. Zamiarem Zamawiającego
jest docelowo pełna modernizacja niejawnej sieci IP poprzez zakup nowych urządzeń wraz z
niezbędną
infrastrukturą
zarządzającą posiadających aktualny certyfikat ochrony
kryptograficznej, wydany przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego albo Służbę
Kontrwywiadu Wojskowego, zgodnie z art. 50 ust. 2 ustawy o ochronie informacji
niejawnych. Z uwagi na możliwość pozyskania środków finansowych, Zamawiający zakłada,
że docelowa modernizacja całej niejawnej sieci IP zostanie zrealizowana w kilku etapach.
Realizacją przedmiotowego zamówienia będzie I etapem modernizacji niejawnej sieci IP
SG.”
Jednocześnie zauważyć należy, że skoro uprzednie postępowanie dotyczyło zakupu
m.in. 33 szt. szyfratorów oraz biorąc pod uwagę podane przez Zamawiającego informacje
(sieć oparta obecnie o ponad 100 szt. urządzeń szyfrujących), wykonawcy tym samym
uzyskali wiedzę, że modernizacja sieci teleinformatycznej wymagać będzie zakupu kolejnych
(kilkudziesięciu) urządzeń szyfrujących. Racjonalnie należało również przyjąć, że wymogi
dotyczące szyfratorów w toku kolejnych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego
będą przynajmniej takie, jak te, które zostały przez Zamawiającego określone pierwotnie
(ważność certyfikatu kryptograficznego została ustalona na 4 lata od dnia dostawy).
W ocenie Izby, działający z należytą starannością wykonawca, powziąwszy
informacje, o których była mowa wyżej, winien podjąć niezbędne kroki, zmierzające do
uzyskania wymaganego przez Zamawiającego certyfikatu, w celu zapewnienia sobie
dostępu do zamówienia. Skoro nie zadbał o powyższe, za nieuprawnione należy uznać jego
twierdzenia, że wymogi, dotyczące ważności przedmiotowego certyfikatu zmierzają do
ograniczenia konkurencji.
Izba nie podziela stanowiska Odwołującego, że uzyskanie certyfikatu nie było
możliwe. Po pierwsze, błędne jest stanowisko Odwołującego, że mając na względzie
poprzednie postępowanie i terminy, wynikające z niniejszego zamówienia, na uzyskanie
rzeczonego certyfikatu miał jedynie 3 miesiące. W żadnym razie bowiem nie można przyjąć,
iż dopiero od momentu zakończenia poprzedniego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego mógł podjąć czynności zmierzające do uzyskania przedmiotowego certyfikatu.
Skoro ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane z dniem 1 września 2012 r., to
Odwołujący miał uzasadnione podstawy do podjęcia działań w tym przedmiocie. Nie
zasługuje również na aprobatę twierdzenie Odwołującego, że termin na uzyskanie spornego
certyfikatu upływał z dniem publikacji ogłoszenia o niniejszym zamówieniu, skoro termin
ważności certyfikatu został określony przez Zamawiającego i liczony jest od dnia dostawy
urządzeń, a rzeczony certyfikat winien być dostarczony z przedmiotem umowy (§ 10 ust. 1
projektu umowy).
Oznacza to, że gdyby Odwołujący podjął działania niezwłocznie po ogłoszeniu o
zamówieniu, którego przedmiotem był pierwszy etap modernizacji sieci teleinformatycznej
Zamawiającego, Odwołujący miałby do dyspozycji około 10 miesięcy na uzyskanie
wymaganego certyfikatu. Skoro zaś sam Odwołujący twierdzi, że proces certyfikacji trwa od
kilku do kilkunastu miesięcy, to nie sposób przyjąć, wobec braku wykazania przedmiotowej
okoliczności, że w odniesieniu do urządzenia, które Odwołujący zamierzał zaoferować w
ramach niniejszego zamówienia, przekraczałby 10 miesięcy. Terminy przeprowadzania
poszczególnych etapów procesu certyfikacji, wskazane przez Odwołującego w piśmie
procesowym z dnia 15 marca 2013 r., a wynikające z Zarządzenia nr 45 Szefa Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego z dnia 17 sierpnia 2012 r. w sprawie certyfikacji urządzeń,
narzędzi oraz środków przeznaczonych do ochrony informacji niejawnych, stanowią łącznie
6 miesięcy (§ 6 ust. 8, § 7 ust. 1, § 8 ust. 4, § 10 ust. 2 powołanego zarządzenia), brak zaś
informacji o czasie prowadzenia badań, bo ten każdorazowo jest określany w treści
zawartego porozumienia (§ 7 ust. 4 przedmiotowego zarządzenia). Nie sposób zatem
przyjąć, przy hipotetycznym określeniu czasu trwania badań certyfikacyjnych i uwzględnieniu
okoliczności, że wskazane terminy mają charakter instrukcyjny, że Odwołujący nie miał
obiektywnych możliwości uzyskania spornego certyfikatu, od momentu, w którym mógł
podjąć działania do dnia dostawy.
W tym miejscu, zwrócenia uwagi wymaga również okoliczność, że określenie przez
ABW
czasu
przeprowadzania
poszczególnych
prac
badawczych,
następuje
z
uwzględnieniem terminów maksymalnych oraz, że poszczególne etapy prac badawczych
mogą być wykonywane równolegle. Podstawą wskazanych wniosków są postanowienia (w
szczególności § 6 ust. 3 i 5), zawarte we wzorze porozumienia, zawieranego pomiędzy
Szefem ABW a wnioskodawcą, który to wzorzec przedstawił Odwołujący.
Istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy ma okoliczność, że proces
certyfikacji nie musi być tak długotrwały, jak wskazywał Odwołujący, a uzyskanie spornego
certyfikatu na potrzeby realizacji niniejszego zamówienia było możliwe. Zwrócić należy
uwagę, że w piśmie z dnia 23 października 2012 r. ABW w odpowiedzi na zapytanie
Odwołującego, informuje, że proponowany „termin wystawienia certyfikatu w sytuacji, gdy
nawet nie został jeszcze złożony wniosek WK 01, może być trudny do realizacji.” Jakkolwiek
nie wiadomo, jaki termin został wskazany przez Odwołującego, bowiem Odwołujący
zaniechał przedłożenia treści pisma z dnia 18 października 2012 r., co wydaje się nie być
bez znaczenia, to jednak na tej podstawie, przy uwzględnieniu okoliczności, że powołana
korespondencja była prowadzona, w celu realizacji zamówienia, dotyczącego pierwszego
etapu modernizacji sieci teleinformatycznej Zamawiającego, zaś termin dostawy został
przewidziany na dzień 21 grudnia 2012 r. można przyjąć, że proces certyfikacji może być
przeprowadzony w ciągu kilku miesięcy. Stanowisko powyższe wydaje się być uzasadnione
również i z tej przyczyny, że Odwołujący, czy też podmioty powiązane kapitałowo z
Odwołującym, wielokrotnie inicjowały procesy certyfikacji, a doświadczenie w tym względzie,
z pewnością nie pozostaje bez wpływu na czas trwania tego procesu.
Wreszcie zauważyć należy, iż zgodnie z przepisem art. 50 ust. 3 ustawy o ochronie
informacji niejawnych proces certyfikacji inicjuje sam zainteresowany. Brak w ustawie
jakichkolwiek ograniczeń co do terminu składania wniosku o przeprowadzenie certyfikacji
urządzenia, w sytuacji, w której urządzenie posiada jeszcze ważny certyfikat. Skoro tak, to
należy przyjąć, iż objęte jest to wolą wnioskodawcy. Co istotne, na jakiekolwiek ograniczenia
w tym przedmiocie, nawet wynikające z przyjętej przez ABW praktyki, nie wskazuje również
sam Dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa Teleinformatycznego ABW w powoływanym
już piśmie z dnia 23 października 2012 r. Stąd za nieuzasadnione należy uznać twierdzenia
zawarte w opinii z dnia 13 marca 2013 r.
Nadto, co istotne, Odwołujący nie przedstawił porozumienia zawartego z ABW,
dotyczącego urządzenia, które zamierzał zaoferować w niniejszym postępowaniu, z którego
w sposób jednoznaczny mogłoby wynikać, że proces certyfikacji, w szczególność badania
certyfikacyjne, z uwagi na planowany czas ich trwania, nie pozwalają Odwołującemu na
uzyskanie spornego certyfikatu w terminie, umożliwiającym ubieganie się o udzielenie
niniejszego zamówienia.
Jednocześnie Izba podziela stanowisko Zamawiającego, że zważywszy na przedmiot
zamówienia i potrzeby Zamawiającego, był on uprawniony do żądania certyfikatu ochrony
kryptograficznej z terminem ważności 4 lata od dnia dostawy urządzenia. W pierwszej
kolejności wskazać należy, że rzeczone certyfikaty, zgodnie z przepisem art. 50 ust. 4
ustawy o ochronie informacji niejawnych, wydawane są na minimum trzy lata. Nadto,
obecnie praktyka wydawania certyfikatów przez ABW jest taka, co wynika z opinii z dnia 13
marca 2013 r., przedłożonej przez Odwołującego, że są one wydawane na okres 6 lat.
Zwrócić również należy uwagę, że w przypadku urządzeń kryptograficznych,
przeznaczonych do ochrony informacji niejawnych o klauzuli „poufne” posiadanie przez
konkretny egzemplarz urządzenia wymaganych certyfikatów, stanowi o możliwości
zastosowania urządzenia w systemie teleinformatycznym, podlegającym akredytacji lub już
akredytowanym (§ 4 ust. 2 powoływanego zarządzenia nr 45 Szefa ABW). Jednocześnie
uwzględniając okoliczność, że modernizacja sieci teleinformatycznej będzie polegała na
zakupie nowych urządzeń i będzie przebiegała w kilku etapach, którą Zamawiający jest
zobowiązany ukończyć z upływem roku 2013, nie sposób przyjąć, że potrzeby
Zamawiającego zostaną zabezpieczone w sytuacji, w której sporny certyfikat będzie ważny
do 27 lutego 2014 r. W ocenie Izby, Zamawiający ma prawo oczekiwać, że ważność
certyfikatu będzie jak najdłuższa, bowiem powyższe, nie uwzględniając zdarzeń
nadzwyczajnych, np. kradzież, gwarantuje możliwość kilkuletniego wykorzystania urządzeń i
co do zasady, ciągłość ich wykorzystania, co uwzględniając, zadania Zamawiającego i
wymogi w przedmiocie akredytacji użytkowanej sieci teleinformatycznej, ma istotne
znaczenie.
Nadto, nie sposób również nie zauważyć, że wymóg dotyczący terminu ważności
spornego certyfikatu jest nie tylko możliwy do spełnienia i uzasadniony, ale nie jest również
wygórowany. Biorąc pod uwagę, że certyfikaty wydawane są na minimum 3 lata, zaś
zazwyczaj na okres lat 6., należało dojść do przekonania, że wymóg ten jest określony
racjonalnie.
Reasumując, jeśli nawet w momencie rozpatrywania niniejszej sprawy jest tylko jeden
wykonawca, który legitymuje się żądanymi przez Zamawiającego certyfikatami, dotyczącymi
szyfratorów IP, to w ocenie Izby, okoliczności niniejszej sprawy nie pozwalają na
stwierdzenie, że opisanie przedmiotu zamówienia nastąpiło z naruszeniem zasady uczciwej
konkurencji. Przytoczone wyżej okoliczności, zdaniem Izby, świadczą o tym, iż Odwołujący
nie dochował należytej staranności i nie podjął działań zmierzających do uzyskania spornego
certyfikatu w terminie, zabezpieczającym jego interesy w przedmiotowym postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego. Konieczność poniesienia kolejnych opłat związanych z
przeprowadzeniem badań oraz konieczność wskazania priorytetu w certyfikacji produktów,
na co wskazano w piśmie z dnia 23 października 2012 r., potwierdza stanowisko, że
Odwołujący podjął konkretne decyzje biznesowe i dokonał wyboru o pierwszeństwie
kontynuowania już rozpoczętej certyfikacji innego urządzenia niż to, które zamierzał
zaoferować w niniejszym postępowaniu, a które spełniałoby wymagania Zamawiającego.
Tym samym należało oddalić wniosek Odwołującego o przeprowadzenie dowodu z opinii
biegłego, jako nieprzydatnego dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy.
Odnosząc
się
do
wymogu
Zamawiającego
w
przedmiocie
zapewnienia
kompatybilności na poziomie urządzeń szyfrujących IP, który to wymóg rzekomo ogranicza
uczciwą konkurencję, należało dojść do przekonania, że skoro, jak wskazał Odwołujący w
toku rozprawy, nie można wykluczyć, iż ABW nada ten sam algorytm urządzeniom,
pochodzącym od różnych producentów, zarzut o możliwość zapewnienia kompatybilności
jedynie pomiędzy urządzeniami KRYPTON K2, a tym samym o możliwości zaoferowania w
toku niniejszego postępowania, jedynie wskazanych urządzeń, należało uznać za
nieudowodniony. Tym samym brak podstaw do stwierdzenia naruszenia powoływanej przez
Odwołującego zasady neutralności technologicznej.
Nadto, należało uznać, że wobec zajętego w toku rozprawy przez Odwołującego
stanowiska należało uznać, iż dokument prywatny w postaci pisemnej opinii, sporządzonej w
celu wykazania braku możliwości osiągnięcia kompatybilności pomiędzy urządzeniami
szyfrującymi różnych producentów, jest niepełny i został sporządzony jedynie na potrzeby
niniejszego postępowania odwoławczego i jest elementem taktyki procesowej Odwołującego.
Przechodząc do oceny ostatniego z wymogów, a mianowicie dotyczącego
wyposażenia urządzenia szyfrującego w klawiaturę i wyświetlacz, umieszczony w panelu
przednim urządzenia, zauważyć należy, iż przedmiotowy wymóg nie jest kwestionowany
przez Odwołującego jako wymóg samoistny, którego Odwołujący nie jest w stanie
obiektywnie spełnić, bowiem nie posiada urządzenia o podanych cechach, a jest jedynie
negowany wespół z wymogiem kompatybilności bądź terminu ważności certyfikatu.
Powyższe wskazuje, że w istocie, gdyby wymogu w przedmiocie kompatybilności i spornego
certyfikatu nie postawiono, urządzenie, które zamierza zaoferować Odwołujący, spełniałoby
przedmiotowe wymaganie. Osią sporu nie jest więc wymóg odnoszący się do klawiatury i
wyświetlacza, ale w istocie pozostałe wymogi.
Nadto, Odwołujący nie udowodnił, że urządzenie, które uzyska certyfikat w marcu br.
spełnia wszystkie wymogi Zamawiającego, poza tymi, które dotyczą klawiatury i
wyświetlacza.
Zgodnie z przepisem art. 29 ust. 3 ustawy Pzp, przedmiotu zamówienia nie można
opisywać przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, chyba że jest to
uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia i zamawiający nie może opisać przedmiotu
zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą
wyrazy "lub równoważny". Na tle powołanej regulacji należy wyrazić pogląd, że Izba nie
podziela stanowiska Odwołującego, że hipotezą normy prawnej, zawartej w powołanym
przepisie jest objęta sytuacja, w której nawet w przypadku braku opisania przedmiotu
zamówienia przy użyciu znaków towarowych, patentów lub wskazania pochodzenia,
stwierdzić należy naruszenie wskazanego przepisu. Zdaniem Izby, opisanie przedmiotu
zamówienia w taki sposób, który daje możliwość złożenia oferty jedynie jednemu wykonawcy
podlega ocenie w świetle regulacji przepisu art. 29 ust. 2 ustawy Pzp.
Jeśli nawet by przyjąć za Odwołującym, sposób interpretacji powołanej normy, to
również brak podstaw do uwzględnienia przedmiotowego zarzutu. Po pierwsze bowiem, jak
wskazał sam Odwołujący, nie jest wykluczone, że wymóg kompatybilności jest możliwy do
spełnienia na poziomie sprzętowym, również w przypadku urządzeń różnych producentów.
Po drugie, na moment rozstrzygnięcia niniejszej sprawy sporny certyfikat posiada jedynie
firma KRYPTON Sp. z o.o., jednakże Odwołujący nie wykazał, że w chwili dostawy inni
wykonawcy nie będą dysponowali rzeczonym certyfikatem, w tym on sam.
Izba nie podziela również twierdzeń Odwołującego w przedmiocie ciężaru dowodu. W
ocenie Izby, ciężar ten spoczywa na Odwołującym, nie mamy bowiem do czynienia z
domniemaniami prawnymi. Nie inaczej wypowiedział się również w cytowanym przez
Odwołującego wyroku, Sąd Apelacyjny w Warszawie, który stwierdził, że „na powodzie
spoczywał ciężar wykazania, że sposób opisu przedmiotu zamówienia mógł utrudniać
uczciwą konkurencję”.
Brak podstaw do uznania trafności zarzutów naruszenia przepisów art. 29 ust. 1, 2 i 3
ustawy Pzp powoduje, że zarzut naruszenia przepisów art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp również
nie zasługiwał na uwzględnienie.
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy, na podstawie art.
192 ust. 9 i 10 w zw. z § 3 pkt 1 lit. a i b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15
marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238),
zaliczając do kosztów postępowania odwoławczego wpis od odwołania w wysokości
15.000,00 zł oraz wynagrodzenie pełnomocnika Zamawiającego w kwocie 3.600,00 zł.
Przewodniczący: …………………
Wcześniejsze orzeczenia:
- Sygn. akt KIO 263/15 z dnia 2015-12-23
- Sygn. akt KIO 245/15, KIO 305/15 z dnia 2015-03-04
- Sygn. akt KIO 270/15 z dnia 2015-03-03
- Sygn. akt KIO 273/15 z dnia 2015-02-27
- Sygn. akt KIO 267/15 z dnia 2015-02-27