rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2013-06-27
rok: 2013
data dokumentu: 2013-06-27
rok: 2013
Powiązane tematy:
sygnatury akt.:
KIO 1403/13
KIO 1403/13
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 czerwca 2013 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 11 czerwca 2013 r. przez
REMONDIS Mrągowo Sp. z o.o. w Mrągowie w postępowaniu prowadzonym przez Gminę
Reszel
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 11 czerwca 2013 r. przez
REMONDIS Mrągowo Sp. z o.o. w Mrągowie w postępowaniu prowadzonym przez Gminę
Reszel
orzeka:
1. oddala odwołanie;
2. kosztami postępowania obciąża REMONDIS Mrągowo Sp. z o.o. w Mrągowie i zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście
tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez REMONDIS Mrągowo Sp. z o.o. w Mrągowie
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Olsztynie.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt KIO 1403/13
Uzasadnienie
Zamawiający – Gmina Reszel - prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113,
poz. 759 ze zm.), dalej jako: „ustawa” lub „Pzp” postępowanie o udzielenie zamówienia,
którego przedmiotem jest odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy
Reszel” prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 10
kwietnia 2013 r., pod numerem 2013/S 070-116836.
Wartość zamówienia jest większa, niż kwota wskazana w przepisach wydanych na podstawie
art. 11 ust. 8 Pzp.
6 czerwca 2013 r. zamawiający doręczył zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty
złożonej przez Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. w Reszlu oraz o
odrzuceniu oferty Remondis Sp. z o.o. w Mrągowie .
10 czerwca 2013 r. Remondis Mrągowo Sp. z o.o. wniósł odwołanie, w którym
zarzucił zamawiającemu naruszenie:
- art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy przez przyjęcie że złożona przez Remondis Mrągowo Sp.
z o.o. oferta jest sprzeczna ze specyfikacją;
- art. 36 ust. 4 ustawy przez przyjęcie że w wykonaniu zmówienia będzie brał udział
podwykonawca, którego zakresu działania odwołujący nie przewidział.
Odwołujący
wniósł o unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty
Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Reszlu, zobowiązanie do dokonania
ponownej czynności oceny ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty, zasądzenie kosztów
postępowania na rzecz odwołującego.
W uzasadnieniu odwołujący wywodził, że nie można uznać posłużenia się przez niego
podwykonawcą przy wykonaniu przedmiotu zamówienia. Podnosił, że nie istnieje
normatywna definicja podwykonawcy, zatem podwykonawcą może być podmiot, który działa
za wykonawcę w realizacji całości lub określonej części zamówienia i do takiego znaczenia
odnosi się przepis art. 36 ust. 4. Podwykonawcą może być jednak również podmiot, którego
działania będą incydentalne, uzależnione od wystąpienia zjawisk nadzwyczajnych, w których
to sytuacjach sam wykonawca będzie musiał poszukać wyręczenia w wykonaniu jakichś
konkretnych czynności objętych zamówieniem, a tak rozumianego rodzaju podwykonawstwa
nie obejmuje norma art. 36 ust. 4 Pzp, ponieważ z oczywistych przyczyn nie może
obejmować. Nie istnieje bowiem możliwość określenia części zamówienia, które taki
podwykonawca będzie wykonywał, skoro jego działanie jest uzależnione od konieczności
wywołanej sytuacją nadzwyczajną.
Odwołujący
podniósł,
że
zdaniem
zamawiającego
okolicznością
jakoby
uzasadniającą odrzucenie oferty była wzajemna sprzeczność oświadczeń złożonych w
ofercie, tymczasem wyjaśnienia udzielone zamawiającemu były wzajemnie spójne i
uzupełniające się, nie naruszyły też SIWZ, ani przepisów Pzp.
Zarzucił nadto, że wezwanie do udzielenia tych wyjaśnień zostało oparte o rozdziale
VI SIWZ w pkt 4, odwołującym się do art. 26 ust. 2b Pzp, natomiast ocenę wyjaśnień
zamawiający opiera na art. 36 ust.4 Pzp. Odwołujący ocenił, że wyjaśnienia powinny być
ocenione w takim trybie w jakim ich zażądano i w jakim zostały udzielone.
Nie zgłoszono przystąpienia do postępowania odwoławczego.
Wobec braku wystąpienia przesłanek wskazanych w art. 189 ust. 2 Pzp odwołanie zostało
rozpoznane na rozprawie. Odwołujący podtrzymał dotychczasowe stanowisko, a
zamawiający wnosił o oddalenie odwołania.
Izba ustaliła, co następuje:
W rozdziale XVII specyfikacji istotnych warunków zamówienia zamawiający żądał
wskazania części zamówienia, która zostanie powierzona podwykonawcom. Stosownie do
tego żądania w formularzu ofertowym zamawiający przewidział złożenie stosownego
oświadczenia przez wykonawcę – wzór formularza zawierał oświadczenia o samodzielnym
wykonaniu przedmiotu zamówienia oraz o posłużeniu się podwykonawcą. Wykonawca w
związku z postanowieniem rozdziału XVII zobowiązany był do dokonania wyboru
oświadczenia.
Kwestie związane z podwykonawstwem miały dla zamawiającego istotne znaczenie,
czemu dał wyraz również we wzorze umowy. § 11 ust. 1 - 12 wzoru umowy ustala procedurę
powierzania prac podwykonawcom oraz ustalają wymagania zamawiającego w tym zakresie.
Z kolei § 10 ust. 1 pkt 2 stanowi, że powierzenie prac podwykonawcom, którzy nie zostali
zgłoszeni zgodnie z wymaganiami zamawiającego powoduje obowiązek zapłaty kary
umownej.
Nadto § 14 ust. 1 pkt 5 wzoru umowy dopuszcza możliwość zmiany umowy, w razie
wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy
polegających na zmianie zakresu usług określonych w ofercie i umowie, które wykonawca
powierzył podwykonawcom.
Odwołujący złożył formularz bez wyraźnego oświadczenia, co do posłużenia się
podwykonawcą – żadne z oświadczeń nie ostało podkreślone ani wykreślone. Jednocześnie
opisał zakres prac podwykonawcy jako „odbiór odpadów komunalnych i segregowanych”.
Odwołujący wykazał spełnianie warunków udziału w postępowaniu na podstawie zasobów
własnych, jednak wraz z ofertą złożył oświadczenie FHU KUBA Z……….. O…..……. o
udostępnieniu zasobów niezbędnych do wykonania zamówienia.
Zamawiający powołując się na art. 26 ust. 2b Pzp wezwał odwołującego do złożenia
wyjaśnień.
W odpowiedzi odwołujący oświadczył, że przedmiot zamówienia wykona
samodzielnie, natomiast podwykonawca został wskazany na wypadek zdarzeń nagłych,
nadzwyczajnych i losowych, w których incydentalnie zostałby zastąpiony w wykonaniu swych
zadań przez podwykonawcę. Wyjaśnił, że z uwagi na przewidywaną jedynie w
nadzwyczajnych sytuacjach współpracę z podwykonawcą nie jest możliwe w chwili obecnej
określenie zakresu działania podwykonawcy. Odwołujący oświadczył też, że przez odbiór
odpadów komunalnych rozumie opróżnianie pojemników i zagospodarowanie odpadów
zgodnie z Wojewódzkim Planem Gospodarki Odpadami.
Izba zważyła, co następuje:
Odwołujący spełnia przesłanki wskazane w art. 179 ust. 1 Pzp, gdyż potwierdzenie
zarzutów odwołania umożliwi wybranie złożonej przez niego oferty.
Odwołanie okazało się bezzasadne, gdyż odrzucenie oferty odwołującego na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp odpowiada prawu.
Wobec braku jednoznacznego oświadczenia odwołującego w formularzu oferty oraz
wątpliwości wynikających ze złożonych wraz z ofertą oświadczeń i dokumentów
zamawiający zasadnie zwrócił się do odwołującego o wyjaśnienia. Jest słusznym prawem
zamawiającego wiedzieć, w jaki sposób będzie wykonywany przedmiot zamówienia, jeśli
podania takich informacji wymagał, a nie zostały mu udzielone.
Art. 26 ust. 2b Pzp nie jest normą proceduralną stanowiącą o uprawnieniu lub
powinności zamawiającego. Podstawą działania zamawiającego winny być art. 87 ust. 1 Pzp
w odniesieniu do formularza oferty oraz art. 26 ust. Pzp co do zobowiązania oraz
dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu.
Jednak dla oceny czynności wezwania do wyjaśnień treści oferty i złożonych wraz z nią
oświadczeń lub dokumentów, a także dla oceny wyjaśnień udzielonych przez wykonawcę
wskazanie przez zamawiającego błędnej podstawy prawnej nie ma znaczenia.
Zamawiający jasno wskazał jakie kwestie winny być wyjaśnione, a sam fakt dokonania
wezwania nie grozi wykonawcy negatywnymi skutkami i nie zmienia jego sytuacji w
postępowaniu o udzielenie zamówienia, nawet jeśli żądanych wyjaśnień by nie udzielił.
Skutki dla wykonawcy rodzi dopiero ocena udzielonych wyjaśnień (lub w razie ich braku –
ocena oferty i złożonych wraz z nią oświadczeń lub dokumentów).
Istotą sporu jest ocena wyjaśnień udzielonych przez odwołującego.
Izba zgodziła się z poglądem zamawiającego i uznała, że odwołujący udzielił wyjaśnień
niejednoznacznych, wewnętrznie sprzecznych, uzasadniających odrzucenie oferty na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
Odwołujący z jednej strony twierdzi bowiem, że przedmiot zamówienia wykona
samodzielnie, z drugiej jednak wskazuje udział innego podmiotu w wykonywaniu
zamówienia. Posługuje się przy tym nieprecyzyjnymi określeniami i zmienia zakres
podwykonawstwa w stosunku do wskazanego w formularzu ofertowym. Na podstawie
wyjaśnień nie można ustalić, jak ma być realizowany przedmiot zamówienia. Odwołujący
wbrew wymaganiu zamawiającego oraz wcześniejszej własnej deklaracji zawartej w ofercie
nie określił zakresu podwykonawstwa, a pojęciu „odbioru” odpadów nadaje znaczenie
szersze, niż wynikające z przepisów prawa i praktyki.
Wykonywanie działalności stanowiącej przedmiot zamówienia podlega ścisłym
regulacjom wynikającym z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz ustawy
o odpadach i nie jest dostępne każdemu podmiotowi zainteresowanemu, lecz tylko takiemu,
który spełnia wymagania wynikające z przepisów.
Za prawidłowe wykonywanie przepisów przywołanych ustaw odpowiada zamawiający.
Racjonalne więc są działania zamawiającego, który żądał wskazania części zamówienia
powierzonej w przyszłości podwykonawcom oraz kwestie podwykonawstwa uregulował
szczegółowo we wzorze umowy, a następnie konsekwentnie je badał w toku postępowania.
Odwołujący w udzielonych wyjaśnieniach nie tylko nie rozproszył, lecz pogłębił
wątpliwości zamawiającego. W tej sytuacji, skoro opisane w rozdziale XVII specyfikacji
wymagania zamawiającego stawiane treści oferty w dalszym ciągu nie zostały spełnione,
oferta odwołującego podlega odrzuceniu.
Brak definicji legalnej podwykonawstwa nie przemawia przeciw prezentowanej
ocenie. Pośrednio definicję taką można wyprowadzić zresztą z art. 36 ust. 4 i 5 Pzp. Z
przepisów tych wynika bowiem, że za podwykonawstwo należy uznać wykonanie całości lub
części przedmiotu zamówienia przez podmiot inny, niż wykonawca.
Odwołujący wskazywał na rozprawie, że nie posłuży się podwykonawcą, lecz jedynie
zastępcą. Przepisy ustawy nie przewidują instytucji zastępstwa, stąd zasadniczo podmiot
wykonujący część przedmiotu zamówienia zamiast wykonawcy, należy uznać za
podwykonawcę.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 Pzp orzekła, jak w pkt 1
sentencji.
O kosztach Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp.
Przewodniczący:
.................................
1. oddala odwołanie;
2. kosztami postępowania obciąża REMONDIS Mrągowo Sp. z o.o. w Mrągowie i zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście
tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez REMONDIS Mrągowo Sp. z o.o. w Mrągowie
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Olsztynie.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt KIO 1403/13
Uzasadnienie
Zamawiający – Gmina Reszel - prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113,
poz. 759 ze zm.), dalej jako: „ustawa” lub „Pzp” postępowanie o udzielenie zamówienia,
którego przedmiotem jest odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy
Reszel” prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 10
kwietnia 2013 r., pod numerem 2013/S 070-116836.
Wartość zamówienia jest większa, niż kwota wskazana w przepisach wydanych na podstawie
art. 11 ust. 8 Pzp.
6 czerwca 2013 r. zamawiający doręczył zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty
złożonej przez Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. w Reszlu oraz o
odrzuceniu oferty Remondis Sp. z o.o. w Mrągowie .
10 czerwca 2013 r. Remondis Mrągowo Sp. z o.o. wniósł odwołanie, w którym
zarzucił zamawiającemu naruszenie:
- art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy przez przyjęcie że złożona przez Remondis Mrągowo Sp.
z o.o. oferta jest sprzeczna ze specyfikacją;
- art. 36 ust. 4 ustawy przez przyjęcie że w wykonaniu zmówienia będzie brał udział
podwykonawca, którego zakresu działania odwołujący nie przewidział.
Odwołujący
wniósł o unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty
Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Reszlu, zobowiązanie do dokonania
ponownej czynności oceny ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty, zasądzenie kosztów
postępowania na rzecz odwołującego.
W uzasadnieniu odwołujący wywodził, że nie można uznać posłużenia się przez niego
podwykonawcą przy wykonaniu przedmiotu zamówienia. Podnosił, że nie istnieje
normatywna definicja podwykonawcy, zatem podwykonawcą może być podmiot, który działa
za wykonawcę w realizacji całości lub określonej części zamówienia i do takiego znaczenia
odnosi się przepis art. 36 ust. 4. Podwykonawcą może być jednak również podmiot, którego
działania będą incydentalne, uzależnione od wystąpienia zjawisk nadzwyczajnych, w których
to sytuacjach sam wykonawca będzie musiał poszukać wyręczenia w wykonaniu jakichś
konkretnych czynności objętych zamówieniem, a tak rozumianego rodzaju podwykonawstwa
nie obejmuje norma art. 36 ust. 4 Pzp, ponieważ z oczywistych przyczyn nie może
obejmować. Nie istnieje bowiem możliwość określenia części zamówienia, które taki
podwykonawca będzie wykonywał, skoro jego działanie jest uzależnione od konieczności
wywołanej sytuacją nadzwyczajną.
Odwołujący
podniósł,
że
zdaniem
zamawiającego
okolicznością
jakoby
uzasadniającą odrzucenie oferty była wzajemna sprzeczność oświadczeń złożonych w
ofercie, tymczasem wyjaśnienia udzielone zamawiającemu były wzajemnie spójne i
uzupełniające się, nie naruszyły też SIWZ, ani przepisów Pzp.
Zarzucił nadto, że wezwanie do udzielenia tych wyjaśnień zostało oparte o rozdziale
VI SIWZ w pkt 4, odwołującym się do art. 26 ust. 2b Pzp, natomiast ocenę wyjaśnień
zamawiający opiera na art. 36 ust.4 Pzp. Odwołujący ocenił, że wyjaśnienia powinny być
ocenione w takim trybie w jakim ich zażądano i w jakim zostały udzielone.
Nie zgłoszono przystąpienia do postępowania odwoławczego.
Wobec braku wystąpienia przesłanek wskazanych w art. 189 ust. 2 Pzp odwołanie zostało
rozpoznane na rozprawie. Odwołujący podtrzymał dotychczasowe stanowisko, a
zamawiający wnosił o oddalenie odwołania.
Izba ustaliła, co następuje:
W rozdziale XVII specyfikacji istotnych warunków zamówienia zamawiający żądał
wskazania części zamówienia, która zostanie powierzona podwykonawcom. Stosownie do
tego żądania w formularzu ofertowym zamawiający przewidział złożenie stosownego
oświadczenia przez wykonawcę – wzór formularza zawierał oświadczenia o samodzielnym
wykonaniu przedmiotu zamówienia oraz o posłużeniu się podwykonawcą. Wykonawca w
związku z postanowieniem rozdziału XVII zobowiązany był do dokonania wyboru
oświadczenia.
Kwestie związane z podwykonawstwem miały dla zamawiającego istotne znaczenie,
czemu dał wyraz również we wzorze umowy. § 11 ust. 1 - 12 wzoru umowy ustala procedurę
powierzania prac podwykonawcom oraz ustalają wymagania zamawiającego w tym zakresie.
Z kolei § 10 ust. 1 pkt 2 stanowi, że powierzenie prac podwykonawcom, którzy nie zostali
zgłoszeni zgodnie z wymaganiami zamawiającego powoduje obowiązek zapłaty kary
umownej.
Nadto § 14 ust. 1 pkt 5 wzoru umowy dopuszcza możliwość zmiany umowy, w razie
wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy
polegających na zmianie zakresu usług określonych w ofercie i umowie, które wykonawca
powierzył podwykonawcom.
Odwołujący złożył formularz bez wyraźnego oświadczenia, co do posłużenia się
podwykonawcą – żadne z oświadczeń nie ostało podkreślone ani wykreślone. Jednocześnie
opisał zakres prac podwykonawcy jako „odbiór odpadów komunalnych i segregowanych”.
Odwołujący wykazał spełnianie warunków udziału w postępowaniu na podstawie zasobów
własnych, jednak wraz z ofertą złożył oświadczenie FHU KUBA Z……….. O…..……. o
udostępnieniu zasobów niezbędnych do wykonania zamówienia.
Zamawiający powołując się na art. 26 ust. 2b Pzp wezwał odwołującego do złożenia
wyjaśnień.
W odpowiedzi odwołujący oświadczył, że przedmiot zamówienia wykona
samodzielnie, natomiast podwykonawca został wskazany na wypadek zdarzeń nagłych,
nadzwyczajnych i losowych, w których incydentalnie zostałby zastąpiony w wykonaniu swych
zadań przez podwykonawcę. Wyjaśnił, że z uwagi na przewidywaną jedynie w
nadzwyczajnych sytuacjach współpracę z podwykonawcą nie jest możliwe w chwili obecnej
określenie zakresu działania podwykonawcy. Odwołujący oświadczył też, że przez odbiór
odpadów komunalnych rozumie opróżnianie pojemników i zagospodarowanie odpadów
zgodnie z Wojewódzkim Planem Gospodarki Odpadami.
Izba zważyła, co następuje:
Odwołujący spełnia przesłanki wskazane w art. 179 ust. 1 Pzp, gdyż potwierdzenie
zarzutów odwołania umożliwi wybranie złożonej przez niego oferty.
Odwołanie okazało się bezzasadne, gdyż odrzucenie oferty odwołującego na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp odpowiada prawu.
Wobec braku jednoznacznego oświadczenia odwołującego w formularzu oferty oraz
wątpliwości wynikających ze złożonych wraz z ofertą oświadczeń i dokumentów
zamawiający zasadnie zwrócił się do odwołującego o wyjaśnienia. Jest słusznym prawem
zamawiającego wiedzieć, w jaki sposób będzie wykonywany przedmiot zamówienia, jeśli
podania takich informacji wymagał, a nie zostały mu udzielone.
Art. 26 ust. 2b Pzp nie jest normą proceduralną stanowiącą o uprawnieniu lub
powinności zamawiającego. Podstawą działania zamawiającego winny być art. 87 ust. 1 Pzp
w odniesieniu do formularza oferty oraz art. 26 ust. Pzp co do zobowiązania oraz
dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu.
Jednak dla oceny czynności wezwania do wyjaśnień treści oferty i złożonych wraz z nią
oświadczeń lub dokumentów, a także dla oceny wyjaśnień udzielonych przez wykonawcę
wskazanie przez zamawiającego błędnej podstawy prawnej nie ma znaczenia.
Zamawiający jasno wskazał jakie kwestie winny być wyjaśnione, a sam fakt dokonania
wezwania nie grozi wykonawcy negatywnymi skutkami i nie zmienia jego sytuacji w
postępowaniu o udzielenie zamówienia, nawet jeśli żądanych wyjaśnień by nie udzielił.
Skutki dla wykonawcy rodzi dopiero ocena udzielonych wyjaśnień (lub w razie ich braku –
ocena oferty i złożonych wraz z nią oświadczeń lub dokumentów).
Istotą sporu jest ocena wyjaśnień udzielonych przez odwołującego.
Izba zgodziła się z poglądem zamawiającego i uznała, że odwołujący udzielił wyjaśnień
niejednoznacznych, wewnętrznie sprzecznych, uzasadniających odrzucenie oferty na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
Odwołujący z jednej strony twierdzi bowiem, że przedmiot zamówienia wykona
samodzielnie, z drugiej jednak wskazuje udział innego podmiotu w wykonywaniu
zamówienia. Posługuje się przy tym nieprecyzyjnymi określeniami i zmienia zakres
podwykonawstwa w stosunku do wskazanego w formularzu ofertowym. Na podstawie
wyjaśnień nie można ustalić, jak ma być realizowany przedmiot zamówienia. Odwołujący
wbrew wymaganiu zamawiającego oraz wcześniejszej własnej deklaracji zawartej w ofercie
nie określił zakresu podwykonawstwa, a pojęciu „odbioru” odpadów nadaje znaczenie
szersze, niż wynikające z przepisów prawa i praktyki.
Wykonywanie działalności stanowiącej przedmiot zamówienia podlega ścisłym
regulacjom wynikającym z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz ustawy
o odpadach i nie jest dostępne każdemu podmiotowi zainteresowanemu, lecz tylko takiemu,
który spełnia wymagania wynikające z przepisów.
Za prawidłowe wykonywanie przepisów przywołanych ustaw odpowiada zamawiający.
Racjonalne więc są działania zamawiającego, który żądał wskazania części zamówienia
powierzonej w przyszłości podwykonawcom oraz kwestie podwykonawstwa uregulował
szczegółowo we wzorze umowy, a następnie konsekwentnie je badał w toku postępowania.
Odwołujący w udzielonych wyjaśnieniach nie tylko nie rozproszył, lecz pogłębił
wątpliwości zamawiającego. W tej sytuacji, skoro opisane w rozdziale XVII specyfikacji
wymagania zamawiającego stawiane treści oferty w dalszym ciągu nie zostały spełnione,
oferta odwołującego podlega odrzuceniu.
Brak definicji legalnej podwykonawstwa nie przemawia przeciw prezentowanej
ocenie. Pośrednio definicję taką można wyprowadzić zresztą z art. 36 ust. 4 i 5 Pzp. Z
przepisów tych wynika bowiem, że za podwykonawstwo należy uznać wykonanie całości lub
części przedmiotu zamówienia przez podmiot inny, niż wykonawca.
Odwołujący wskazywał na rozprawie, że nie posłuży się podwykonawcą, lecz jedynie
zastępcą. Przepisy ustawy nie przewidują instytucji zastępstwa, stąd zasadniczo podmiot
wykonujący część przedmiotu zamówienia zamiast wykonawcy, należy uznać za
podwykonawcę.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 Pzp orzekła, jak w pkt 1
sentencji.
O kosztach Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp.
Przewodniczący:
.................................
Wcześniejsze orzeczenia:
- Sygn. akt KIO 263/15 z dnia 2015-12-23
- Sygn. akt KIO 245/15, KIO 305/15 z dnia 2015-03-04
- Sygn. akt KIO 270/15 z dnia 2015-03-03
- Sygn. akt KIO 273/15 z dnia 2015-02-27
- Sygn. akt KIO 267/15 z dnia 2015-02-27