eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2014Sygn. akt: KIO 532/14
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2014-04-10
rok: 2014
sygnatury akt.:

KIO 532/14

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Brzeska Protokolant: Paweł Nowosielski

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 kwietnia 2014 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 18 marca 2014 r. przez
wykonawcę: Perfector Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym
przez
Centrum Nauki Kopernik z siedzibą w Warszawie


orzeka:

1. Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności
wyboru najkorzystniejszej oferty oraz uniewa
żnienie czynności oceny ofert a
tak
że unieważnienie czynności wykluczenia Odwołującego i powtórzenie
czynno
ści badania i oceny ofert, w tym wezwanie wykonawcy : Perfector Sp. z
o.o. z siedzib
ą w Warszawie do uzupełnienia dokumentów potwierdzających
spełnienie warunków udziału w post
ępowaniu w zakresie wiedzy i
do
świadczenia opisanego w pkt 11.1.2 SIWZ z zastosowaniem procedury
okre
ślonej art. 26 ust. 3 ustawy Pzp

2.
Kosztami postępowania obciąża Centrum Nauki Kopernik z siedzibą w Warszawie
i:


1) zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
15 000 zł 00 gr.
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez
wykonawcę:
Perfector Sp. z o.o. z siedzib
ą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania,
2) zasądza od
Centrum Nauki Kopernik z siedzibą w Warszawie na rzecz
wykonawcy: Perfector Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie kwotę 18 600 zł 00
gr.
(słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą
koszty strony
poniesione z tytułu uiszczonego wpisu oraz koszty strony
poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 907 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Warszawie.

Przewodnicz
ący:
……………………



Sygn. akt KIO 532/14
U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – Centrum Nauki Kopernik z siedzibą w Warszawie
prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego, na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 907 ze zm.) (zwanej dalej również „ustawą
Pzp
”), postępowanie o udzielenie zamówienia na: „Świadczenie usług sprzątania
pomieszcze
ń budynku Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, terenów do niego przyległych
oraz biura Zamawiaj
ącego w Warszawie”.

Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.

Wykonawca Perfector Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
(zwany dalej:
Odwołującym”)
w dniu 18 marca 2014 r. (data wpływu do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej) złożył odwołanie na czynność wykluczenia Odwołującego z postępowania na
podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp z uwagi na niewykazanie spełniania warunków
udziału w przedmiotowym postępowaniu.

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu w odwołaniu naruszenie następujących
przepisów ustawy:
1) art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp;
2) art. 24 ust. 2 pkt. 4 ustawy Pzp;
3) art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.

W związku z powyższym, Odwołujący wniósł o:
1) uwzględnienie odwołania;
2) unieważnienie czynności Zamawiającego od otwarcia ofert;
3) nakazanie Zamawiającemu ponowną ocenę ofert i zastosowanie art. 26 ust. 3 ustawy
Pzp.

Odwołujący uzasadniając swoje stanowisko, wskazał m. in. na następujące
okoliczności:
Odwołujący podkreślił w odwołaniu, że Zamawiający nie uznał złożonych przez
Odwołującego wyjaśnień stwierdzając, że złożona oferta nie spełnia warunków udziału w
postępowaniu, określonego w pkt. 11.1.2 SIWZ, t.j. posiadania wiedzy i doświadczenia:
wykazanie, że w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres

prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, należycie wykonali lub wykonują co
najmniej dwie usługi, obejmujące swoim zakresem usługi sprzątania budynków o łącznej
powierzchni nie mniej niż 20 000 m
2
i wartości nie mniejszej niż 1 000 000,00 zł brutto.
Zgodnie ze złożonymi wyjaśnieniami z dnia 4 marca 2014 r. Odwołujący szczegółowo
poinformował Zamawiającego o warunkach i wartości realizowanych umów - zał. nr 3.
Zamawiający nie podzielił stanowiska Odwołującego wykluczając go z postępowania. Wobec
powyższego Zamawiający naruszył przepisy ustawy Pzp poprzez niezastosowanie art. 26
ust. 3 ustawy Pzp do czego bezwzględnie był zobowiązany. Zgodnie z zapisem
przytoczonego przepisu Zamawiający wzywa wykonawców, którzy w wyznaczonym terminie
nie złożyli wymaganych oświadczeń lub dokumentów albo którzy złożyli wymagane przez
zamawiającego oświadczenia i dokumenty, zawierające błędy, do ich złożenia w
wyznaczonym terminie. Zamawiający nie uczynił koniecznej czynności i dokonał oceny ofert.
Tym samym naruszył przepisy art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez niezachowanie zasad
uczciwej konkurencji oraz udzielenie zamówienia wykonawcy wybranemu niezgodnie
przepisami ustawy Pzp. Zamawiający naruszył przepisy art. 24 ust. 2 pkt. 4 ustawy Pzp
poprzez niezastosowanie przepisów art. 26 ust 3 ustawy Pzp.

Zamawiający pismem z dnia 12 marca 2014 r. zawiadomił wykonawców o wyborze
najkorzystniejszej oferty oraz o wykluczeniu Odwołującego z przedmiotowego postępowania
na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp. Zamawiający uzasadniając swoje stanowisko
wskazał, iż z postępowania wyklucza się również wykonawców, którzy nie wykazali
spełniania warunków udziału w postępowaniu. jednym z warunków udziału określonego
przez Zamawiającego w pkt. 11.1.2 SIWZ, było posiadanie wiedzy i doświadczenia, tj.
wykazanie, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli
okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, należycie wykonali lub wykonują
co najmniej dwie (2) usługi, obejmujące swoim zakresem usługi sprzątania budynków o
łącznej powierzchni nie mniej niż 20 000 m
2
i o wartości nie mniejszej niż 1 000 000,00
złotych brutto (słownie: jeden milion złotych brutto) każda. W celu potwierdzenia spełnienia
tego warunku udziału w postępowaniu Zamawiający żądał, aby Wykonawcy złożyli: wykaz
wykonanych lub wykonywanych usług, w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu
składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z
podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców oraz załączenia dokumentów
potwierdzających, że te usługi zostały wykonane należycie. Odwołujący w celu potwierdzenia
ww. warunku udziału w Postępowaniu, przedstawił „Wykaz usług wykonanych i
wykonywanych", w którym wykazał dwie usługi: ● usługi porządkowe - sprzątanie budynków
o powierzchni 21 000 m
2
, wykonaną w okresie 01.09.2009 r do 30.04.2012 r., na rzecz
Topex Sp. z o.o., Sp. k., ul. Pograniczna 2/4, 02-285 Warszawa, o wartości usług 1 384

032,00 PLN brutto; ● usługa sprzątania kompleksu budynków o powierzchni 45 829,11 rrt
2
,
umowa na okres 01.02.2014 r. do 31.01.2016 r., wykonywana na rzecz TVP SA, ul. J.P.
Woronicza 17, 00-999 Warszawa, o wartości 3 624 807,27 PLN brutto. Zamawiający, w celu
potwierdzenia spełnienia warunku udziału w postępowaniu dot. wiedzy i doświadczenia,
wezwał Wykonawcę, pismem z dnia 28 lutego 2014 r. do złożenia wyjaśnień w zakresie
wartości usług zrealizowanych w ramach świadczenia dla TVP S.A. w dniu złożenia oferty,
wskazanego w poz. numer 2 wykazu usług wykonanych lub wykonywanych. Ze złożonych
przez Odwołującego wyjaśnień wynika, iż wartość zrealizowanych usług, na dzień składania
ofert wynosiła 0 złotych (słownie: zero złotych) z uwagi na fakt, iż znajdowała się we
wczesnej fazie realizacji. W związku z powyższym Zamawiający uznaje, iż Wykonawca,
mimo iż miał prawo wykazać posiadane doświadczenie za pomocą usług jeszcze
niezakończonych, ze względu na ich wartość, nie spełnia warunku udziału w postępowaniu,
określonego w pkt. 11.1.2 SIWZ. Zamawiający wyjaśnił, iż zgodnie z wyrokiem Głównej
Komisji
Orzekającej,
z
dnia
28
listopada
2011
r.
sygn.
nr
BDF1/49GQ/98/104/RN~29/11/3056,
w
przypadku
ustalania
wartości
usług
niezakończonych, w przypadku ustalania ich wartości należy brać pod uwagę jedynie
wartość usług już zrealizowanych. W przypadku usług ciągłych, ich należyte wykonanie
należy oceniać pod względem wyłącznie zrealizowanej części umowy i w odniesieniu do
zakresu faktycznie zrealizowanej części, porównując jej wartość i zakres do ustanowionego
w SIWZ warunku. Oznacza to, że nie wystarczy powołać się na doświadczenie nabyte w
wyniku realizacji umowy, której łączna wartość opiewa na kwotę wskazaną w SIWZ, jeżeli
została zrealizowana w niewielkim stopniu. Konieczne jest wykazanie, że jej realizacja
nastąpiła w zakresie wymaganym przez Zamawiającego. W innym przypadku byłoby to
posługiwanie się doświadczeniem na przyszłość, co jest niedopuszczalne. Według reguł
znaczeniowych języka polskiego, doświadczenie to umiejętności oraz wiadomości zdobyte
na podstawie obserwacji, przeżyć, wydarzeń. Doświadczenie wynika z określonych zdarzeń,
które zaistniały w przeszłości, a nie ze zdarzeń przyszłych. Dodatkowo Zamawiający
wyjaśnił, iż pewnego rodzaju usługi nie mogą zostać wykonane jednorazowo, w krótkim
okresie czasu. Jeżeli zatem nie można wykonać czegoś na raz, to i nie można nabyć
odpowiednio dużego doświadczenia w krótkim okresie czasu. Reasumując nie można
posiadać doświadczenia o ile nie wykonało się jeszcze pewnego zakresu prac wynikającego
z zawartych umów. Zatem zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy Pzp ofertę wykonawcy
wykluczonego uznaje się za odrzuconą.

Czynność wykluczenia Odwołującego z postępowania stała się przedmiotem
odwołania, wniesionego przez wykonawcę Perfector Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.

Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym w szczególno
ści treść ogłoszenia o zamówieniu oraz
postanowienia SIWZ, ofert
ę wykonawcy Perfector Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
jak równie
ż oświadczenia i stanowiska stron złożone w trakcie rozprawy, skład
orzekaj
ący Izby ustalił i zważył, co następuje:

Odwołanie, wobec nie stwierdzenia na posiedzeniu niejawnym braków formalnych
oraz w związku z uiszczeniem przez Odwołującego wpisu, podlega rozpoznaniu.

Ponadto Izba ustaliła, że Odwołujący przekazał Zamawiającemu kopię niniejszego
odwołania.

Izba stwierdziła, że Odwołujący legitymuje się uprawnieniem do korzystania
ze środków ochrony prawnej, o których stanowi przepis art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.

Izba ustaliła również, że wezwanie do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym
miało miejsce w dniu 19 marca 2014 r.

Następnie Izba ustaliła, że do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w niniejszym
postępowaniu żaden z wykonawców nie zgłosił przystąpienia na podstawie art. 185 ust. 2
ustawy Pzp.

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje:

Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia zawierała m. in. następujące
postanowienia:
11. Warunki udziału w Postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny
spełniania tych warunków 11.1. W Postępowaniu mogą wziąć udział Wykonawcy, którzy
spełniają warunki udziału w Postępowaniu, o których mowa w art. 22 ust 1 Ustawy
dotyczące:
2. Posiadania wiedzy i doświadczenia, tj. wykażą że w okresie ostatnich trzech lat przed
upływem terminu składania Ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym
okresie, należycie wykonali bądź wykonują co najmniej 2 (dwie) usługi, obejmujące swoim
zakresem usługi sprzątania budynków o łącznej powierzchni nie mniej niż 20 000 m
2
i o
wartości nie mniejszej niż 1 000 000,00 złotych brutto (słownie: jeden milion złotych brutto)
każda.

Ponadto wraz z ofertą należało złożyć: Wypełniony Wykaz wykonanych lub
wykonywanych usług, dalej „Wykaz Usług",
w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania
warunku wiedzy i doświadczenia, opisanego w pkt 11.1.2) SIWZ, w okresie ostatnich trzech
lat przed upływem terminu składania Ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest
krótszy - w tym okresie, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców -
zgodny z Załącznikiem Nr 7
do SIWZ. Do Wykazu Usług należało załączyć dowody
potwierdzające, że zamówienia te zostały wykonane lub są wykonywane należycie, np.: listy
referencyjne.

Zamawiający w dniu 27 stycznia 2014 r. udzielał odpowiedzi na zadane przez
wykonawców pytania, w tym w szczególności na pytanie 22, na które wykonawcy uzyskali
następującą odpowiedź: Zamawiający informuje, iż dokonuje modyfikacji treści Załącznika nr
7 do SIWZ w niżej wymienionym zakresie:

Załącznik nr 7 do SIWZ – Wykaz Usług, kolumna nr 2 otrzymuje nową, następującą nazwę:
„Przedmiot usługi z podaniem powierzchni budynków w m2”;

Załącznik nr 7 do SIWZ – Wykaz Usług, kolumna nr 4 otrzymują nową, następującą nazwę:
„Całkowita wartość brutto zrealizowanego zamówienia”.

W niniejszym postępowaniu ofertę złożył m. in. wykonawca Perfector Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie.

Zamawiający pismem z dnia 28 lutego 2014 r. wezwał wykonawcę do złożenia wyjaśnień
w zakresie dotyczącym wykazu wykonanych lub wykonywanych usług, stanowiącego
Załącznik numer 7 do SIWZ. W poz. numer 2 w/w wykazu, na potwierdzenie spełnienia
warunku udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia, opisanego w pkt 11.1.
2 SIWZ, wskazana została usługa nadal wykonywana, tj. w okresie od 01.02.2014 r. do
31.01.2016 r. (str, 6 oferty), o całkowitej wartości brutto 3 624 807,27 zł (słownie brutto: trzy
miliony sześćset dwadzieścia cztery tysiące osiemset siedem złotych dwadzieścia siedem
groszy). Z uwagi na charakter zamówienia, którego przedmiotem są usługi o charakterze
ciągłym, w wykazie należało wskazać wartość usług już zrealizowanych. W związku z
powyższym Zamawiający wezwał do złożenia wyjaśnień w zakresie wartości usług
zrealizowanych w ramach świadczenia, wskazanego w poz. numer 2 wykazu usług
wykonanych lub wykonywanych (strona numer 6 oferty - Załącznik numer 7 do SiWZ).

Odwołujący w dniu 5 marca 2014 r. – na wezwanie Zamawiającego – złożył stosowne
wyjaśnienia, wskazując, że w poz. numer 2 wykazu usług stanowiącego Załącznik nr 7 do
SPWZ omyłkowo została wpisana kwota na jaką opiewa kontrakt zamiast kwoty na jaką

został zrealizowany. Omyłka powstała na skutek błędnej interpretacji postanowień SIWZ.
Zamawiający w treści SIWZ podał warunek z którego wynika że Wykonawca powinien
zrealizować lub być w trakcie realizacji usługi o wartości nie mniejszej niż 1 000 000,00
złotych brutto ( jeden milion złotych brutto) bez zastrzeżenia na jaką kwotę na dzień
składania ofert usługa winna być zrealizowana. Mimo faktu że przedmiotem zamówienia są
usługi o charakterze ciągłym Zamawiający przyjął ponadto kryterium wielkość powierzchni
budynku, a nie czas trwania zrealizowanych lub realizowanych usług. Jak wynika z
załączonych dokumentów usługa wykazana w poz. numer 2 wykazu usług stanowiącego
Załącznik nr 7 do SIWZ na dzień składania ofert znajdowała się we wczesnej fazie realizacji
tzn. przed zakończeniem pierwszego okresu (jednego z dwudziestu czterech)
rozliczeniowego. Zatem należy przyjąć, że w poz. nr 2 wykazu usług stanowiącego Załącznik
nr 7 do SIWZ powinna zostać wpisana kwota „0" na dzień składania ofert. Natomiast na
dzień składania wyjaśnień kwota ta wynosi: 151446,39 zl (brutto). Jednoczenie odnośnie
zapisów SIWZ pkt. 11.1.2. cyt. „Posiadania wiedzy i doświadczenia, t.j. wykaże że w okresie
ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania Ofert, a je
żeli okres prowadzenia
działalno
ści jest krótszy - w tym okresie, należycie wykonali bądź wykonują co najmniej 2
(dwie) usługi, obejmuj
ące swoim zakresem usługi sprzątania budynków o łącznej
powierzchni nie mniej ni
ż 20.000 m2 o wartości nie mniejszej niż 1 000 000,00 złotych brutto
(słownie: jeden milion złotych brutto) ka
żda", Odwołujący podkreślił, że w jego ocenie
Zamawiający w sposób wyraźny określił swoje żądanie jako otwarte tj. dopuścił potencjalnie
wykonawców którzy wykonali (tj. zakończyli wykonywanie) 2 usługi lub są w trakcie ich
wykonywania (usługi nie zakończone, trwające), o sumarycznej powierzchnie dla 2 usług nie
mniejszej niż 20 000 m
2
. W zakresie wartości zamawiający dookreślił, że wartości zleceń nie
mogą być mniejsze niż 1 mln zł dla każdej z usług oddzielnie. W jego ocenie w żądaniu
spełnienia wymogu wartości nie dookreślono, że mają to być usługi zrealizowane
(zakończone, zafakturowane), natomiast w wezwaniu zamawiający dookreśla, że z uwagi na
charakter usług - ciągły w wykazie winny zostać wskazane usługi już zrealizowane. W jego
opinii Zamawiający winien w sposób nie budzący, żadnych wątpliwości określać swoje
wymagania na etapie poprzedzającym otwarcie ofert.

Zamawiający pismem z dnia 12 marca 2014 r. zawiadomił wykonawców o wyborze
najkorzystniejszej oferty oraz o wykluczeniu Odwołującego z przedmiotowego postępowania
na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp.

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:

Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, oświadczenia
i stanowiska stron postępowania przedstawione podczas rozprawy, Izba uznała, iż
odwołanie jest zasadne i zasługuje na uwzględnienie.

Izba oceniając zarzut bezpodstawnego wykluczenia Odwołującego z ww.
postępowania - wzięła pod uwagę następujące okoliczności:

Po pierwsze – co do rozumienia postanowień SIWZ, w tym przytoczonego warunku –
Izba zgodziła się z Zamawiającym, iż wobec postanowień SIWZ w kolumnie czwartej
załącznika nr 7 „całkowita wartość brutto zrealizowanego zamówienia” w przypadku usług
ciągłych jeszcze nie zakończonych, należało wskazać wartość usług już zrealizowanych. Jak
wskazał Zamawiający w przypadku usług ciągłych, ich należyte wykonanie należało oceniać
pod względem wyłącznie zrealizowanej części umowy i w odniesieniu do zakresu faktycznie
zrealizowanej części, porównując jej wartość i zakres do ustanowionego w SIWZ warunku.
Wobec powyższego nie wystarczającym było powołanie się na doświadczenie nabyte w
wyniku realizacji umowy, której łączna wartość opiewa na kwotę wskazaną w SIWZ, jeżeli
została zrealizowana tylko w niewielkim stopniu, gdyż byłoby to posługiwanie się
doświadczeniem na przyszłość. Nie ulega wątpliwości – na co wskazał Zamawiający – iż,
zdobyte doświadczenie wynika z określonych zdarzeń, które zaistniały w przeszłości, a nie
ze zdarzeń przyszłych. Zatem wobec wyjaśnień złożonych przez Odwołującego, skoro
usługa zawarta w poz. nr 2 nie została jeszcze wykonana - gdyż jej realizacja została
rozpoczęta dopiero w dniu 1 lutego 2014 r. - nie może ona potwierdzać spełnienia warunku
udziału w postępowaniu, określonego w punkcie 11.1 ppkt 2 SIWZ.

Niezależnie od powyższego – co jest bezsporne - Zamawiający wezwał
Odwołującego jedynie do złożenia wyjaśnień w trybie art. 26 ust. 4 ustawy Pzp, jednocześnie
nie korzystając z procedury określonej art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.

Izba przywołuje w tym zakresie treść art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, zgodnie z którym
Zamawiający wzywa wykonawców, w którzy określonym terminie nie złożyli wymaganych
przez zamawiającego oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1, lub
którzy nie złożyli pełnomocnictw, albo którzy złożyli wymagane przez zamawiającego
oświadczenia lub dokumenty, o których mowa w art. 25 ust. 1, zawierające błędy lub którzy
złożyli wadliwe pełnomocnictwa, do ich złożenia w wyznaczonym terminie, chyba że mimo
ich złożenia oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne byłoby unieważnienie

postępowania. Złożone na wezwanie zamawiającego oświadczenia i dokumenty powinny
potwierdzać spełnianie przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu oraz spełnianie
przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez
zamawiającego, nie później niż w dniu w którym upłynął termin składania wniosków o
dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo termin składania ofert.

Biorąc pod uwagę przywołaną powyżej dyspozycję art. 26 ust. 3 ustawy Pzp nie ma
racji Zamawiający opierając wykluczenie Odwołującego z postępowania na podstawie art. 24
ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp, arbitralnie zakładając, że Odwołujący postawionego warunku nie
spełnia. Należy pamiętać, iż wezwanie wykonawcy do złożenie wyjaśnień nie zwalnia
Zamawiającego – wobec stwierdzenia po złożonych wyjaśnieniach, że wykonawca nie
spełnia warunku udziału w postępowaniu – od obowiązku wystąpienia do wykonawcy w
trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. Podkreślić należy, że przepis art. 26 ust. 3 ustawy Pzp
formułuje po stronie Zamawiającego bezwzględny obligatoryjny obowiązek wezwania
wykonawcy do uzupełnienia dokumentów, niezależnie od trybu w jakim toczy się
postępowanie oraz od szans wykonawcy na uzyskanie zamówienia, a wyjątkiem jest jedynie
sytuacja, w której mimo uzupełnienia dokumentów istniałby obowiązek odrzucenia oferty lub
unieważnienia postępowania. Ponadto należy również jednoznacznie stwierdzić, że przepis
art. 26 ust. 3 ustawy Pzp dotyczy nie tylko

sytuacji nieprzedłożenia żadnego dokumentu czy
złożenia dokumentów zawierających wady formalne, ale każdej sytuacji niewykazania
spełniania warunków udziału w postępowaniu.

Zatem Zamawiający nie jest uprawniony
zamiennie – dowolnie wobec swego uznania – stosować procedury przewidziane w art. 26
ust. 3 oraz ust. 4 ustawy Pzp. Należy pamiętać, że czynność wykluczenia z postępowania
może nastąpić jedynie po uprzednim obligatoryjnym wezwaniu wykonawcy w trybie art. 26
ust. 3 ustawy Pzp do uzupełnienia dokumentów, a dopiero niepotwierdzenie spełniania
warunków po wezwaniu przez Zamawiającego uprawnia go do wykluczenia wykonawcy z
postępowania. Niezależnie czy wykonawca jest w stanie wykazać spełnienie warunku
udziału w postępowaniu oraz czy posiada wymagane specyfikacją dokumenty wykonawca
ma gwarantowaną prawem możliwość ich uzupełnienia, w zakresie, w jakim potwierdzają
one spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Na skutek wezwania może więc,
potwierdzić, spełnienie warunków udziału w postępowaniu, bądź nie. Jednak Zamawiający
nie jest zwolniony z zastosowania procedury wzywania do uzupełnienia, za wyjątkiem
sytuacji przewidzianych w treści art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, dlatego też nawet jeśli
z przedłożonych wraz z ofertą dokumentów wynika, że wykonawca nie spełnia postawionego
przez Zamawiającego warunku, nie można arbitralnie wykluczyć, że wykonawca jest w
posiadaniu innych niż przedłożonych wraz z ofertą dokumentów, które potwierdzają
spełnienie postawionego warunku. Wykonawca może również potwierdzić spełnianie

warunku innym, nieprzedstawionym wcześniej dokumentem (czy też niewykazanym
doświadczeniem). Ponadto wobec treści art. 26 ust. 2 b) ustawy Pzp – czego również nie
można wykluczać – wykonawca może polegać na potencjale podmiotów trzecich. Taki
zakres uzupełnienia został przewidziany w ustawie i nie powoduje naruszenia zasady
uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców. Ponadto niezastosowanie
przez Zamawiającego w niektórych wybranych przez niego sytuacjach procedury
przewidzianej dyspozycją art. 26 ust. 3 ustawy Pzp prowadzić może do dowolności w ocenie
czy wykonawca de facto jest w stanie wykazać się spełnianiem warunków udziału a
uzależnianie od tego możliwości stosowania art. 26 ust. 3 ustawy Pzp prowadzić może w
konsekwencji do złamania zasady równości i uczciwej konkurencji.

Wobec powyższego w świetle dyspozycji art. 26 ust. 3 ustawy Pzp Zamawiający ma
obowiązek
wezwania
wykonawcę
do
uzupełnienia
brakujących
dokumentów
potwierdzających spełnianie warunków udziału, a wykonawca ma prawo w sposób
przewidziany w ustawie dowieść, że warunki udziału w postępowaniu spełnia. Gdyby na
skutek wezwania to wykazał i przedłożył wymagane dokumenty, jego oferta powinna zostać
poddana dalszemu badaniu i ocenie.

Ponadto na marginesie zasadnym wskazanie jest Zamawiającemu – za wyrokiem
KIO z dnia 29 stycznia 2010 r., sygn. akt KIO/UZP 1971/09 oraz KIO/UZP 1980/09 – iż „(…)
bezwzględnym obowiązkiem Zamawiającego, w przypadku wezwania wykonawcy w trybie
art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, do uzupełnienia dokumentów, jest zawsze dokładne opisanie
dlaczego Zamawiaj
ący uznał dokument za wadliwy lub niepełny i w jaki sposób oczekuje, iż
wykonawca usunie stwierdzone uchybienie (…). Wezwanie Zamawiaj
ącego z dnia 17
listopada 2009 r. nie zawiera enumeratywnie wymienionych braków w wykazie osób
Odwołuj
ącego B. samo żądanie uzupełnienia, polega jedynie na przytoczeniu treści
odno
śnych wymagań zawartych w ogłoszeniu o zamówieniu, i to w sposób niepełny,
poniewa
ż Zamawiający pominął przytoczenia ewidentnie niespełnionego w pierwszym
spełnionym wykazie tego wykonawcy, warunku legitymowania si
ę przez wymienione osoby
minimum 3 letnim do
świadczeniem zawodowym w danej dziedzinie. Wezwanie należy uznać
za nieprecyzyjne, ograniczaj
ące się do wykazania sposobu spełniania wymagań, bez
przywołania stosownego warunku udziału, dla którego zostały ustanowione. Bez wzgl
ędu na
sposób odczytania tych wymaga
ń i prawidłowości ich wypełnienie przez innych uczestników
tego post
ępowania, wykonawcy zawsze przysługuje uprawnienie, aby został wezwany do
uzupełnienia wadliwego lub zło
żenia brakującego dokumentu, z grupy wskazanej w art. 26
ust. 3 w zwi
ązku z art. 25 ust. 1 ustawy Pzp.”. Zatem wezwanie do uzupełnienia brakujących

dokumentów, musi być na tyle precyzyjne, aby wykonawca wiedział, w jakiej części nie
spełnia postawionego przez Zamawiającego warunku udziału.


W konsekwencji wobec potwierdzenia się zarzutu przedwczesnego wykluczenia
Odwołującego z postępowania – wobec niezastosowania procedury przewidzianej art. 26
ust. 3 ustawy Pzp - Zamawiający zobowiązany jest do unieważnienia czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty oraz unieważnienia czynności oceny ofert, a także unieważnienia
czynności wykluczenia Odwołującego i powtórzenia czynności badania i oceny ofert, w tym
wezwanie wykonawcy: Perfector Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie do uzupełnienia
dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu w zakresie
wiedzy i doświadczenia opisanego w pkt 11.1.2 SIWZ z zastosowaniem procedury
określonej art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania na
podstawie przepisu art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp, z uwzględnieniem przepisów
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący:

…………………….



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie