rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2014-04-23
rok: 2014
data dokumentu: 2014-04-23
rok: 2014
Powiązane tematy:
sygnatury akt.:
KIO 718/14
KIO 718/14
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 kwietnia 2014 r. odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 11 kwietnia 2014 r. przez wykonawcę P…….. P………. i
I………. S……….. prowadzących działalność gospodarcza pod firmą Fabryka
Komunikacji Społecznej s.c. P……… P……….., I………… S……….. z siedzibą
w Warszawie, ul. Filtrowa 75 lok. 22, 02-032 Warszawa w postępowaniu prowadzonym
przez Instytut Żywienia i Żywności w Warszawie, ul. Powsińska 61/63,
02-903 Warszawa
przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Partner of
Promotion Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Belgradzka 8 lok. 01,
02-793 Warszawa (lider konsorcjum) i Maxus Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
ul. Postępu 6, 02-676 Warszawa zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego o sygn. akt KIO 718/14 po stronie zamawiającego
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 11 kwietnia 2014 r. przez wykonawcę P…….. P………. i
I………. S……….. prowadzących działalność gospodarcza pod firmą Fabryka
Komunikacji Społecznej s.c. P……… P……….., I………… S……….. z siedzibą
w Warszawie, ul. Filtrowa 75 lok. 22, 02-032 Warszawa w postępowaniu prowadzonym
przez Instytut Żywienia i Żywności w Warszawie, ul. Powsińska 61/63,
02-903 Warszawa
przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Partner of
Promotion Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Belgradzka 8 lok. 01,
02-793 Warszawa (lider konsorcjum) i Maxus Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
ul. Postępu 6, 02-676 Warszawa zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego o sygn. akt KIO 718/14 po stronie zamawiającego
orzeka:
1. oddala odwołanie
2. kosztami postępowania obciąża wykonawcę P………. P………. i I………. S……….
prowadzących działalność gospodarcza pod firmą Fabryka Komunikacji Społecznej
s.c. P………. P…………, I…………. S……………. z siedzibą w Warszawie, ul. Filtrowa 75
lok. 22, 02-032 Warszawa i:
2.1.
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
P……… P…………. i I………. S……….. prowadzących działalność
gospodarcza pod firmą Fabryka Komunikacji Społecznej s.c. P………
P………, I……….. S………… z siedzibą w Warszawie, ul. Filtrowa 75 lok.
22, 02-032 Warszawa tytułem wpisu od odwołania
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 907) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……….………
Sygn. akt: KIO 718/14
U z a s a d n i e n i e
Instytut Żywienia i Żywności im. prof. dra Aleksandra Szczygła w Warszawie, zwany
dalej „zamawiającym”, działając na podstawie przepisów ustawy dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 907), zwanej dalej „ustawą Pzp”,
prowadzi, w trybie przetargu nieograniczonego, postępowanie o udzielenie zamówienia na
„Usługę przeprowadzenia kampanii informacyjno-promocyjnej o zasięgu ogólnopolskim w
ramach kampanii społecznej „Zachowaj równowagę” w związku z realizacją Projektu (SPPW)
KIK – 34 „Zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym poprzez edukacje
społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej” w ramach Szwajcarsko –
Polskiego Programu Współpracy”.
Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 15 stycznia 2014 r., nr 2014/S 010-013486.
W dniu 2 kwietnia 2014 r. (pismem z tej samej daty) zamawiający poinformował
wykonawcę P……….. P……….. i I………… S……….. pod nazwą Fabryka Komunikacji
Społecznej s.c. P……….. P……….., I………. S……….. z siedzibą w Warszawie, zwanego
dalej „odwołującym”, o odrzuceniu jego oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp,
podnosząc m.in., iż „zaoferowane przez Wykonawcę świadczenie nie odpowiada
merytorycznym wymaganiom Zamawiającego co do realizacji zamówienia. Z treści oferty
Wykonawcy wynika, że oferuje on wykonanie świadczenia jedynie na terenie hipermarketów,
nie zaś na terenie całej galerii handlowej. Oferta Wykonawcy nie odpowiada w pełni
przedmiotowi zamówienia, nie zapewniając jego realizacji w całości zgodnie z wymogami
Zamawiającego”.
Jednocześnie, pismem tym, zamawiający poinformował odwołującego o wyborze
oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Partner of Promotion
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (lider konsorcjum) i Maxus Sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie, zwanego dalej „Konsorcjum”, jako najkorzystniejszej.
W dniu 11 kwietnia 2014 r. (pismem z tej samej daty) odwołujący wniósł odwołanie do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej (wpływ pisma do zamawiającego w dniu 11 kwietnia
2014 r.) wobec czynności dokonanych przez zamawiającego, tj.: czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej oraz odrzucenia oferty odwołującego, pomimo, iż treść tej oferty jest
zgodna z treścią SIWZ, zarzucając zamawiającemu naruszenie:
1. art. 7 ust. 1 ustawy Pzp tj. zasady równego traktowania wykonawców oraz
prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób, który
utrudnia uczciwą konkurencję
2. art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez odrzucenie oferty odwołującego pomimo jej
zgodności z treścią SIWZ co w konsekwencji skutkuje naruszeniem art. 91 ustawy
Pzp poprzez wybór oferty, która nie jest ofertą najkorzystniejszą przy uwzględnieniu
zastosowanych w postępowaniu kryteriów oceny ofert
Jednocześnie odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie
zamawiającemu dokonania powtórnej czynności oceny ofert i w jej wyniku unieważnienie
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej i uznania za taką oferty Konsorcjum,
unieważnienie czynności odrzucenia oferty odwołującego, co winno w konsekwencji
skutkować uznaniem oferty odwołującego za najkorzystniejszą.
W uzasadnieniu odwołania odwołujący wskazał m.in., iż treść SIWZ ani też procedura
wyjaśniająca jej treść nie wskazywały ani też nie identyfikowały na potrzeby tego
postępowania w sposób szczególny określenia miejsca prowadzenia kampanii LCD w
postaci galerii handlowych. Analogicznie w obowiązującym systemie prawa krajowego nie
istnieją żadne inne legalne definicje tego pojęcia co potwierdza sam zamawiający.
Odwołujący w złożonej ofercie w Koncepcji kampanii uwzględnił działania
outdoor/indoor obejmujące promocje z wykorzystaniem nośników LCD zlokalizowanych w
hipermarketach. Hipermarkety które zostały uwzględnione w ofercie odwołującego są
zlokalizowane na terenie galerii handlowych. Tym samym spełniają wymóg zawarty w SIWZ
aby wykonać działania za pomocą nośników LCD zlokalizowanych w galeriach handlowych.
W żadnej części SIWZ zamawiający nie sformułował wymagań które aktualnie
stanowią podstawę odrzucenia oferty odwołującego, a pośrednio i sam zamawiający w
uzasadnieniu odrzucenia potwierdził, iż świadczenie objęte umową wykonawca zamierza
wykonać „jedynie" na terenie hipermarketów, te zaś (dobrane przez odwołującego na
potrzeby realizacji przedmiotowego zamówienia) są usytuowane na terenie galerii
handlowych stanowiąc ich integralny element składowy. Zatem w sytuacji gdy hipermarket
jest zlokalizowany na terenie galerii handlowej (jak jest w przypadku lokalizacji wskazanych
przez odwołującego w ofercie) spełnia on wymóg aby nośniki były zlokalizowane na terenie
galerii, skoro pojęcia galeria w tym przypadku obejmuje ogół punktów handlowo usługowych
(w tym sklep taki jak hipermarket) usytuowanych w galerii handlowej. Tym samym jego oferta
jest zgodna z treścią SIWZ.
W dniu 14 kwietnia 2014 r. (pismem z tej samej daty) zamawiający wezwał
wykonawców do przystąpienia do postępowania odwoławczego toczącego się w wyniku
wniesienia odwołania, przekazując jednocześnie kopię odwołania (przedmiotowe pismo
Konsorcjum otrzymało w tej samej dacie).
W dniu 17 kwietnia 2014 r. (pismem z tej samej daty) Konsorcjum przystąpiło do
postępowania odwoławczego, po stronie zamawiającego, przekazując kopie przystąpienia
odwołującemu i zamawiającemu.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym treść ogłoszenia o zamówieniu, treść SIWZ, złożone oferty,
jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron oraz Przystępującego
złożone podczas rozprawy, skład orzekający Izby zważył co następuje:
Izba nie znalazła podstaw do odrzucenia odwołania w związku z tym, iż nie została
wypełniona żadna z przesłanek negatywnych, uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie
odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 ustawy Pzp, jak również stwierdziła, że wypełniono
przesłanki istnienia interesu odwołującego w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia oraz
możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów
art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Mając na uwadze powyższe skład orzekający Izby merytorycznie rozpoznał złożone
odwołanie, uznając iż odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba ustaliła, iż zamawiający w załączniku nr 1 do SIWZ „Szczegółowy opis
przedmiotu zamówienia”, punkt 6.3. „Działania outdoor/indor” podał, iż „wykonawca zapewni
reklamę wyświetlaną na nośnikach LCD w pojazdach komunikacji miejskiej, placówkach
medycznych oraz w galeriach handlowych.
1)
Kampania wiosna 2014r. (1 miesiąc - kwiecień/maj) (…)
Poz. nr 9 w formularzu ofertowym
reklama wyświetlana na min. 600 nośnikach LCD w min. 30 galeriach handlowych; czas
trwania spotu to minimum 15 sekund wyświetlane minimum 6x na godzinę,
2)
Kampania jesień 2014r. (1 miesiąc - wrzesień/październik) (…)
Poz. nr 12 w formularzu ofertowym
reklama wyświetlana na min. 600 nośnikach LCD w min. 30 galeriach handlowych; czas
trwania spotu to minimum 15 sekund wyświetlane minimum 6x na godzinę”.
Odwołujący w treści złożonej oferty „Indoor w hipermarketach” podał „kampania na
ekranach LCD, dwa miesięczne wejścia reklamowe kampanii w sieciach hipermarketach
Tesco, Piotr i Paweł, Intermarche, Kaufland, Carrefour, w sumie 600 prestiżowych lokalizacji
w całej Polsce, która umożliwia dotarcie do ponad 30 000 000 dorosłych Polaków (dane
szacunkowe)”. (str. 115 oferty).
Zamawiający wezwał odwołującego, pismem z dnia 27 marca 2014 r., w trybie art. 87
ust. 1 ustawy Pzp, do złożenia wyjaśnień wskazując, iż w załączonej do oferty koncepcji
kampanii Wykonawca nie uwzględnił działań outdoor/indoor obejmujących promocje z
wykorzystaniem nośników LCD zlokalizowanych w galeriach handlowych. Wykonawca
uwzględnił działania outdoor/indor obejmujące promocje z wykorzystaniem nośników LCD
zlokalizowanych w hipermarketach, czego Zamawiający nie przewiduje w SIWZ. Z treści
oferty wynika, że Wykonawca przeprowadzi kampanię informacyjno-promocyjną z
wykorzystaniem nośników LCD zlokalizowanych w hipermarketach nie zaś w galeriach
handlowych, jak przewiduje to Zamawiający w SIWZ. Świadczy o tym treść oferty
Wykonawcy: „dwa miesięczne wejścia reklamowe kampanii w sieciach hipermarketach
Tesco, Piotr i Paweł, Intermarche, Kaufland, Carrefour”.
Odwołujący, w odpowiedzi na powyższe podał, iż „uwzględnił działania outdoor/indor
obejmujące promocję z wykorzystaniem nośników LCD zlokalizowanych w galeriach
handlowych, ponieważ wymienione w ofercie hipermarkety znajdują się na terenie galerii
handlowych, co na etapie przedstawienia harmonogramu do umowy będziemy mogli
udowodnić, przedstawiając listę galerii handlowych (nazwa i adres)”.
Mając na uwadze powyższe, Izba zważyła co następuje:
Niewątpliwym jest, iż zamawiający wskazał w treści SIWZ, że wymaga
przeprowadzenia kampanii informacyjno-promocyjnej z wykorzystaniem nośników LCD
zlokalizowanych w galeriach handlowych. Niewątpliwym jest także, iż odwołujący w treści
swojej oferty podał, iż taką reklamę przeprowadzi w sieci hipermarketów, które – jak wyjaśnił
w złożonych na żądanie zamawiającego wyjaśnieniach – „znajdują się na terenie galerii
handlowych”.
W tej sytuacji nie można nie odnieść się do definicji pojęć „galeria handlowa” i
„hipermarket”. Istotnie nie ma definicji legalnej tych terminów. Niemniej jednak według
wilkipedii „Galeria handlowa, pasaż to wielko - lub średniopowierzchniowy obiekt handlowy z
przeznaczeniem na sklepy detaliczne, zazwyczaj nie przekraczające 2 tys. m², z przewagą
lokali o powierzchni handlowej od 40 do 80 m²”. Natomiast „Hipermarket to duży sklep
wielkopowierzchniowy, często też ze względu na swoje rozmiary znajdujący się na
obrzeżach miasta. Hipermarket w ścisłym tego znaczeniu to sklep (market) o bardzo dużej
powierzchni, sprzedający szeroki asortyment towarów codziennego użytku. Przyjmuje się, że
hipermarket ma powierzchnię przekraczającą 2,5 tys. m²”. Pojęć tych nie można więc
utożsamiać. Pojęcie galeria handlowa obejmuje bowiem ogół punktów handlowo-
usługowych o określonej powierzchni usytuowanych w galerii handlowej, nie obejmując przy
tym hipermarketów, które wchodzą w skład centrum handlowego. Galeria handlowa,
podobnie jak hipermarket i centrum rozrywki, to bowiem częśi centrum handlowego.
Hipermarket nie znajduje się więc na terenie galerii handlowej, ale na terenie centrum
handlowego. Również w powszechnym rozumieniu galeria handlowa utożsamiana jest z
pasażem, po obu stronach którego zlokalizowane są mniejsze sklepy. W niniejszym stanie
faktycznym zamawiający wymagał aby nośniki znajdowały się na terenie galerii handlowej, a
nie hipermarketu. Skoro więc odwołujący zaproponował aby nośniki znajdowały się na
terenie hipermarketów a nie galerii handlowych to oznacza to, iż jego oferta jest niezgodna z
treścią SIWZ. Tym samym zamawiający prawidłowo uczynił odrzucając ofertę odwołującego
na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
Na marginesie dodać należy, iż odwołujący, mając wątpliwości co do rozumienia
pojęcia „galeria handlowa”, mógł zwrócić się do zamawiającego ze stosownym zapytaniem.
Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono, jak w sentencji.
Izba w poczet materiału dowodowego zaliczyła dokumentację przedmiotowego
postępowania oraz dokumenty złożone przez strony oraz uczestnika postępowania na
rozprawie, uznając je za stanowisko je składających.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz § 5
ust. 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (tj.: Dz. U. z 2010 r., Nr 113, poz. 759 z późn. zm.), tj. stosownie do wyniku
postępowania.
Przewodniczący: ……….………
1. oddala odwołanie
2. kosztami postępowania obciąża wykonawcę P………. P………. i I………. S……….
prowadzących działalność gospodarcza pod firmą Fabryka Komunikacji Społecznej
s.c. P………. P…………, I…………. S……………. z siedzibą w Warszawie, ul. Filtrowa 75
lok. 22, 02-032 Warszawa i:
2.1.
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
P……… P…………. i I………. S……….. prowadzących działalność
gospodarcza pod firmą Fabryka Komunikacji Społecznej s.c. P………
P………, I……….. S………… z siedzibą w Warszawie, ul. Filtrowa 75 lok.
22, 02-032 Warszawa tytułem wpisu od odwołania
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 907) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……….………
Sygn. akt: KIO 718/14
U z a s a d n i e n i e
Instytut Żywienia i Żywności im. prof. dra Aleksandra Szczygła w Warszawie, zwany
dalej „zamawiającym”, działając na podstawie przepisów ustawy dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 907), zwanej dalej „ustawą Pzp”,
prowadzi, w trybie przetargu nieograniczonego, postępowanie o udzielenie zamówienia na
„Usługę przeprowadzenia kampanii informacyjno-promocyjnej o zasięgu ogólnopolskim w
ramach kampanii społecznej „Zachowaj równowagę” w związku z realizacją Projektu (SPPW)
KIK – 34 „Zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym poprzez edukacje
społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej” w ramach Szwajcarsko –
Polskiego Programu Współpracy”.
Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 15 stycznia 2014 r., nr 2014/S 010-013486.
W dniu 2 kwietnia 2014 r. (pismem z tej samej daty) zamawiający poinformował
wykonawcę P……….. P……….. i I………… S……….. pod nazwą Fabryka Komunikacji
Społecznej s.c. P……….. P……….., I………. S……….. z siedzibą w Warszawie, zwanego
dalej „odwołującym”, o odrzuceniu jego oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp,
podnosząc m.in., iż „zaoferowane przez Wykonawcę świadczenie nie odpowiada
merytorycznym wymaganiom Zamawiającego co do realizacji zamówienia. Z treści oferty
Wykonawcy wynika, że oferuje on wykonanie świadczenia jedynie na terenie hipermarketów,
nie zaś na terenie całej galerii handlowej. Oferta Wykonawcy nie odpowiada w pełni
przedmiotowi zamówienia, nie zapewniając jego realizacji w całości zgodnie z wymogami
Zamawiającego”.
Jednocześnie, pismem tym, zamawiający poinformował odwołującego o wyborze
oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Partner of Promotion
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (lider konsorcjum) i Maxus Sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie, zwanego dalej „Konsorcjum”, jako najkorzystniejszej.
W dniu 11 kwietnia 2014 r. (pismem z tej samej daty) odwołujący wniósł odwołanie do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej (wpływ pisma do zamawiającego w dniu 11 kwietnia
2014 r.) wobec czynności dokonanych przez zamawiającego, tj.: czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej oraz odrzucenia oferty odwołującego, pomimo, iż treść tej oferty jest
zgodna z treścią SIWZ, zarzucając zamawiającemu naruszenie:
1. art. 7 ust. 1 ustawy Pzp tj. zasady równego traktowania wykonawców oraz
prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób, który
utrudnia uczciwą konkurencję
2. art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez odrzucenie oferty odwołującego pomimo jej
zgodności z treścią SIWZ co w konsekwencji skutkuje naruszeniem art. 91 ustawy
Pzp poprzez wybór oferty, która nie jest ofertą najkorzystniejszą przy uwzględnieniu
zastosowanych w postępowaniu kryteriów oceny ofert
Jednocześnie odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie
zamawiającemu dokonania powtórnej czynności oceny ofert i w jej wyniku unieważnienie
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej i uznania za taką oferty Konsorcjum,
unieważnienie czynności odrzucenia oferty odwołującego, co winno w konsekwencji
skutkować uznaniem oferty odwołującego za najkorzystniejszą.
W uzasadnieniu odwołania odwołujący wskazał m.in., iż treść SIWZ ani też procedura
wyjaśniająca jej treść nie wskazywały ani też nie identyfikowały na potrzeby tego
postępowania w sposób szczególny określenia miejsca prowadzenia kampanii LCD w
postaci galerii handlowych. Analogicznie w obowiązującym systemie prawa krajowego nie
istnieją żadne inne legalne definicje tego pojęcia co potwierdza sam zamawiający.
Odwołujący w złożonej ofercie w Koncepcji kampanii uwzględnił działania
outdoor/indoor obejmujące promocje z wykorzystaniem nośników LCD zlokalizowanych w
hipermarketach. Hipermarkety które zostały uwzględnione w ofercie odwołującego są
zlokalizowane na terenie galerii handlowych. Tym samym spełniają wymóg zawarty w SIWZ
aby wykonać działania za pomocą nośników LCD zlokalizowanych w galeriach handlowych.
W żadnej części SIWZ zamawiający nie sformułował wymagań które aktualnie
stanowią podstawę odrzucenia oferty odwołującego, a pośrednio i sam zamawiający w
uzasadnieniu odrzucenia potwierdził, iż świadczenie objęte umową wykonawca zamierza
wykonać „jedynie" na terenie hipermarketów, te zaś (dobrane przez odwołującego na
potrzeby realizacji przedmiotowego zamówienia) są usytuowane na terenie galerii
handlowych stanowiąc ich integralny element składowy. Zatem w sytuacji gdy hipermarket
jest zlokalizowany na terenie galerii handlowej (jak jest w przypadku lokalizacji wskazanych
przez odwołującego w ofercie) spełnia on wymóg aby nośniki były zlokalizowane na terenie
galerii, skoro pojęcia galeria w tym przypadku obejmuje ogół punktów handlowo usługowych
(w tym sklep taki jak hipermarket) usytuowanych w galerii handlowej. Tym samym jego oferta
jest zgodna z treścią SIWZ.
W dniu 14 kwietnia 2014 r. (pismem z tej samej daty) zamawiający wezwał
wykonawców do przystąpienia do postępowania odwoławczego toczącego się w wyniku
wniesienia odwołania, przekazując jednocześnie kopię odwołania (przedmiotowe pismo
Konsorcjum otrzymało w tej samej dacie).
W dniu 17 kwietnia 2014 r. (pismem z tej samej daty) Konsorcjum przystąpiło do
postępowania odwoławczego, po stronie zamawiającego, przekazując kopie przystąpienia
odwołującemu i zamawiającemu.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym treść ogłoszenia o zamówieniu, treść SIWZ, złożone oferty,
jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron oraz Przystępującego
złożone podczas rozprawy, skład orzekający Izby zważył co następuje:
Izba nie znalazła podstaw do odrzucenia odwołania w związku z tym, iż nie została
wypełniona żadna z przesłanek negatywnych, uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie
odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 ustawy Pzp, jak również stwierdziła, że wypełniono
przesłanki istnienia interesu odwołującego w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia oraz
możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów
art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Mając na uwadze powyższe skład orzekający Izby merytorycznie rozpoznał złożone
odwołanie, uznając iż odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba ustaliła, iż zamawiający w załączniku nr 1 do SIWZ „Szczegółowy opis
przedmiotu zamówienia”, punkt 6.3. „Działania outdoor/indor” podał, iż „wykonawca zapewni
reklamę wyświetlaną na nośnikach LCD w pojazdach komunikacji miejskiej, placówkach
medycznych oraz w galeriach handlowych.
1)
Kampania wiosna 2014r. (1 miesiąc - kwiecień/maj) (…)
Poz. nr 9 w formularzu ofertowym
reklama wyświetlana na min. 600 nośnikach LCD w min. 30 galeriach handlowych; czas
trwania spotu to minimum 15 sekund wyświetlane minimum 6x na godzinę,
2)
Kampania jesień 2014r. (1 miesiąc - wrzesień/październik) (…)
Poz. nr 12 w formularzu ofertowym
reklama wyświetlana na min. 600 nośnikach LCD w min. 30 galeriach handlowych; czas
trwania spotu to minimum 15 sekund wyświetlane minimum 6x na godzinę”.
Odwołujący w treści złożonej oferty „Indoor w hipermarketach” podał „kampania na
ekranach LCD, dwa miesięczne wejścia reklamowe kampanii w sieciach hipermarketach
Tesco, Piotr i Paweł, Intermarche, Kaufland, Carrefour, w sumie 600 prestiżowych lokalizacji
w całej Polsce, która umożliwia dotarcie do ponad 30 000 000 dorosłych Polaków (dane
szacunkowe)”. (str. 115 oferty).
Zamawiający wezwał odwołującego, pismem z dnia 27 marca 2014 r., w trybie art. 87
ust. 1 ustawy Pzp, do złożenia wyjaśnień wskazując, iż w załączonej do oferty koncepcji
kampanii Wykonawca nie uwzględnił działań outdoor/indoor obejmujących promocje z
wykorzystaniem nośników LCD zlokalizowanych w galeriach handlowych. Wykonawca
uwzględnił działania outdoor/indor obejmujące promocje z wykorzystaniem nośników LCD
zlokalizowanych w hipermarketach, czego Zamawiający nie przewiduje w SIWZ. Z treści
oferty wynika, że Wykonawca przeprowadzi kampanię informacyjno-promocyjną z
wykorzystaniem nośników LCD zlokalizowanych w hipermarketach nie zaś w galeriach
handlowych, jak przewiduje to Zamawiający w SIWZ. Świadczy o tym treść oferty
Wykonawcy: „dwa miesięczne wejścia reklamowe kampanii w sieciach hipermarketach
Tesco, Piotr i Paweł, Intermarche, Kaufland, Carrefour”.
Odwołujący, w odpowiedzi na powyższe podał, iż „uwzględnił działania outdoor/indor
obejmujące promocję z wykorzystaniem nośników LCD zlokalizowanych w galeriach
handlowych, ponieważ wymienione w ofercie hipermarkety znajdują się na terenie galerii
handlowych, co na etapie przedstawienia harmonogramu do umowy będziemy mogli
udowodnić, przedstawiając listę galerii handlowych (nazwa i adres)”.
Mając na uwadze powyższe, Izba zważyła co następuje:
Niewątpliwym jest, iż zamawiający wskazał w treści SIWZ, że wymaga
przeprowadzenia kampanii informacyjno-promocyjnej z wykorzystaniem nośników LCD
zlokalizowanych w galeriach handlowych. Niewątpliwym jest także, iż odwołujący w treści
swojej oferty podał, iż taką reklamę przeprowadzi w sieci hipermarketów, które – jak wyjaśnił
w złożonych na żądanie zamawiającego wyjaśnieniach – „znajdują się na terenie galerii
handlowych”.
W tej sytuacji nie można nie odnieść się do definicji pojęć „galeria handlowa” i
„hipermarket”. Istotnie nie ma definicji legalnej tych terminów. Niemniej jednak według
wilkipedii „Galeria handlowa, pasaż to wielko - lub średniopowierzchniowy obiekt handlowy z
przeznaczeniem na sklepy detaliczne, zazwyczaj nie przekraczające 2 tys. m², z przewagą
lokali o powierzchni handlowej od 40 do 80 m²”. Natomiast „Hipermarket to duży sklep
wielkopowierzchniowy, często też ze względu na swoje rozmiary znajdujący się na
obrzeżach miasta. Hipermarket w ścisłym tego znaczeniu to sklep (market) o bardzo dużej
powierzchni, sprzedający szeroki asortyment towarów codziennego użytku. Przyjmuje się, że
hipermarket ma powierzchnię przekraczającą 2,5 tys. m²”. Pojęć tych nie można więc
utożsamiać. Pojęcie galeria handlowa obejmuje bowiem ogół punktów handlowo-
usługowych o określonej powierzchni usytuowanych w galerii handlowej, nie obejmując przy
tym hipermarketów, które wchodzą w skład centrum handlowego. Galeria handlowa,
podobnie jak hipermarket i centrum rozrywki, to bowiem częśi centrum handlowego.
Hipermarket nie znajduje się więc na terenie galerii handlowej, ale na terenie centrum
handlowego. Również w powszechnym rozumieniu galeria handlowa utożsamiana jest z
pasażem, po obu stronach którego zlokalizowane są mniejsze sklepy. W niniejszym stanie
faktycznym zamawiający wymagał aby nośniki znajdowały się na terenie galerii handlowej, a
nie hipermarketu. Skoro więc odwołujący zaproponował aby nośniki znajdowały się na
terenie hipermarketów a nie galerii handlowych to oznacza to, iż jego oferta jest niezgodna z
treścią SIWZ. Tym samym zamawiający prawidłowo uczynił odrzucając ofertę odwołującego
na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
Na marginesie dodać należy, iż odwołujący, mając wątpliwości co do rozumienia
pojęcia „galeria handlowa”, mógł zwrócić się do zamawiającego ze stosownym zapytaniem.
Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono, jak w sentencji.
Izba w poczet materiału dowodowego zaliczyła dokumentację przedmiotowego
postępowania oraz dokumenty złożone przez strony oraz uczestnika postępowania na
rozprawie, uznając je za stanowisko je składających.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz § 5
ust. 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (tj.: Dz. U. z 2010 r., Nr 113, poz. 759 z późn. zm.), tj. stosownie do wyniku
postępowania.
Przewodniczący: ……….………
Wcześniejsze orzeczenia:
- Sygn. akt KIO 263/15 z dnia 2015-12-23
- Sygn. akt KIO 245/15, KIO 305/15 z dnia 2015-03-04
- Sygn. akt KIO 270/15 z dnia 2015-03-03
- Sygn. akt KIO 273/15 z dnia 2015-02-27
- Sygn. akt KIO 267/15 z dnia 2015-02-27